Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: afriu05 på fredag 28. februar 2020, klokken 13:12
Hei!
Dette er sikkert tatt opp før men ble alt for mange tråder å bla igjennom så på forhånd unnskyld om det blir gjentakelse!:)
I september fikk jeg min model 3 lr levert og allerede første uke gjorde jeg en mercasol behandling og keramisk lakkbehandling (har planer om å beholde bilen en tid så derfor tenkte jeg dette var lurt) hadde da lest at man mister tesla sin rustgaranti men at det ikke var noen big deal da denne uansett gjaldt innefra og ut.
idag var jeg på SC for bytte av frontlys da det er vann inne i dem og etterhvert ble jeg tatt med ut for å se under bilen da de sa at garantien vil bortfalle for flere ting og at det var skikkelig dumt å ha gjort mercasol behandling. Ble litt stresset må jeg innrømme og angret kanskje litt på å ha tatt mercasol i det hele tatt (men gjorde dette i god tro ettersom jeg tenkte bilen ville holde lengre). Når jeg så under bilen så er det litt guffe på alle mulige steder og feks så va det en flekk på ene motor frem og det var og noe over slanger til kjølevæske, kontakter ledninger etc. Tekniker mente at dette kan årsake overhetting og feil i temperaturstyring for batteri i verste fall og blir det en elektronisk feil så er dette mest sannsynlig ikke dekket av garanti da kontakter og ledning har guffe på seg.
Hvordan skal jeg som konsument forholde meg til dette og står jeg helt alene hvis og om noe skulle skje (som i utgangspunktet skal gå på garanti).
i tillegg nektet de å bytte lyktene pga dette og skal ta dette videre internt før de vet om de skal bytte dem eller ikke. Dagen før fikk jeg klar beskjed om at dette blir byttet på garanti, men da visste de ikke om understellsbehandlingen. (her mener jeg det blir for dumt at jeg skal dra frem og tilbake til SC å sette av halve dager for å få en jobb gjort som helt åpenbart ikke har sammenheng med understellsbehandling)
Hvis Tesla mener at understellsbehandlingen har skyld i problemet har jeg som konsument noe å hente fra bedriften som utført dette? hvis ja hva skjer om den bedriften går i konkurs i løpet av garanti perioden?
Ble langt innlegg men setter stor pris på svar da dette var en litt kjedelig situasjon å havne i..
De må vel kunne bevise at understellsbehandlingen har en direkte årsak til at feilen eller mangelen har oppstått?
Det vagt å si at man mister termisk kontroll på en motor for det er en flekk mercasol på AL godset.
Samme er med kabler og annet, om det er tærende på materiale at det ligger mercasol på så må dette bevises.
Tror jeg hadde lent meg på de som har att understellsbehandlingen, de har helt sikker godkjent dokumentasjon på egenskapene til mercasol og hvordan dette reagere mot forskjellige materialer.
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Takk for svar, problemet da er jo at hver reparasjon tar veldig lang tid for at alt skal sjekkes "internt" og flere verksteds besøk må til for samme feilen.
De si at det kan forårsake skade på dit og skade på datt. Da ville jeg gått tilbake til de som gjorde jobben og få de til å vaske det bort. Finner det underlig da alle biler har slike kabler under og finner det underlig at understellsmasse kan gjøre skade på en Tesla som den ikke forårsaker på hvilken som helst annen bil, men noen ganger lønner det seg å jatte med....
Sitat fra: Cned86 på fredag 28. februar 2020, klokken 13:32
De må vel kunne bevise at understellsbehandlingen har en direkte årsak til at feilen eller mangelen har oppstått?
Det vagt å si at man mister termisk kontroll på en motor for det er en flekk mercasol på AL godset.
Samme er med kabler og annet, om det er tærende på materiale at det ligger mercasol på så må dette bevises.
Tror jeg hadde lent meg på de som har att understellsbehandlingen, de har helt sikker godkjent dokumentasjon på egenskapene til mercasol og hvordan dette reagere mot forskjellige materialer.
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Det er flere som har problemer med Tesla her. Det som har vært gjenganger som jeg har fått med meg er at alle har vært på K100.
Dey er riktig at de skal måtte bevise årsakssammenhengen men de beviser det ikke og nevner at det kun at det er behandlingen som er påført som er årsaken.
Det burde dannes en gruppe som kunne tatt tak i dette. Burde kanskje vært noen innenfor rustbehandlingsbransjen.
Jeg mener at Tesla ikke kan påstå at understellsbehandlingen på akkurat deres bil ikke er bra nok når det holder på millioner av andre biler.
Det beste som kan bli sagt er at tesla må bevise årsakssammenhengen.
Jeg var borti en som hadde utfordring med venstre hovedlampe.
Tesla skyldte på at det var kommet bittelitt understellsmasse på plasten på lykten.
Dette var utslagsgivende fordi det ble mindre kjøling.
Jeg har aldri hørt om at man har brukt plast som termisk materiale for kjøling.
Tesla kunne ha tilbud en egen rustbehandling option. På nye biler
Tror det kan være nyttig å se dette fra et sikkerhetsperspektiv også. Tesla burde ikke få selge til regioner der antirustbehandling er viktig om de går frem som nevnt. Det går utover sikkerheten etter få år, og de er opptatt av å si at de er av de aller beste på sikkerhet.
Bruktimporterte biler om ikke behandles, stryker altfor ofte med glans på første EU kontroll.
Noen av de som utfører Mercasol behandling poster at de nå kan behandle M3 - https://www.facebook.com/564478223710159/posts/1631991186958852/
Jeg ville forsøkt å bytte verksted neste gang. Når jeg prata med de på Tesla ga de ikke inntrykk av å være Nazi mtp understellsbehandling, men det er jo delvis opp til folkene på de forskjellige avdelingene.
Jeg tror uansett det lønner seg å være hyggelig og oppføre seg pent mot de en prater med. Så får en heller stå på krava hvis det trengs, gjerne med juridisk hjelp hvis det må til.
Jeg antar det er mange som evt kunne tenkt seg å fått vurdert saken juridisk, gjerne vha Naf.
Jeg har også understellsbehandlet min bil med Mercasol.
Er som regel en ganske hyggelig kar og det var jeg denne gang med😀 men det hjalp ikke for å få noen mere konkrete svar og tidsapekt for å få noe utbedret blir ikke bedre heller da de uansett må sende ting videre sentralt. Virker ikke som de som jobber der heller har samme oppfatning da han den ene sa at det kunne vel ikke ha så mye å si om man gjort behandling eller ikke og at feil burde blitt avdekket ganske fort etter behandling var gjort mens han den andre sa mer eller mindre at her er det kjørt kan bli så mange følgefeil av dette med batteri elektrisk legg kjøling/varmestyring etc. Fikk en klump i magen etter samtalen med han, følte litt som jeg sitter med 500k høyrisiko🤣 men kanskje man bare skal ta det med ro intill noe eventuelt skulle skje? Mener og tesla burde gått klarer ut med å avråde dette og ikke bare med tanke på rustgaranti hvis nå det han siste sa stemmer, er vel en god andel m3 eier som gjort diverse behandlinger?
Tesla har en tradisjon for dette som de har hatt i årevis nå. Foliering, tinting, uoriginale felger mm brukes som argument mot reklamasjon. Det er dog ikke konsekvent og derav endel forvirring om hva som egentlig gjelder.
Imidlertid er norsk forbrukerlovgivning sterk og Tesla har gått på flere tap her, uten at det gjør at de endrer policy. Så det er både dårlige og gode nyheter.
Billykter har ventilering for å slippe ut fukt. Noen har bare en labyrint eller to mens andre har en spesiell membran som stopper vann men lar damp og luft passere. Dersom ventilering tettes av understellsmasse, feks mercasol, så kan jeg forstå at Tesla ikke vil ta det på garanti.
Jeg kjenner ikke lysene på Tesla men har demontert mange moderne billykter. De bruker kombinasjon av plasthuset samt frontglasset (PC) til kjøling. Så et tykt lag understellsmasse på deler av huset vil kunne gi økt driftstemperatur. Heldigvis har moderne billykter med LED lys temperaturovervåking. De
skru ned på strømforbruket ved høy temperatur for å unngå skader på LED. Husk at i mange land kan det oppstå veldig høy lufttemperatur så de bør takle det fint.
Fikk min behandlet sist uke
Ser i dag at nivåsensoren ser ut på dette viset, regner med tesla ikke blir enkel om det skulle bli noe feil med den
Tror jeg må under bilen å se hvordan resten ser ut
Har null betydning, hva galt skulle dette gjøre ?
Min Subaru ble behandlet på tilsvarende måte med Tektyl og sensoren var dekket av Tektyl. Ved garanti test ble sensor foran byttet pga klikking uten at Subaru sa noe om at det var kommet Tektyl på den, faktisk var det de som anbefalte meg å behandle bilen etter først service.
I verste fall blir det vel en diskusjon mht hvem som skal ende opp med ansvaret/regninger her, Tesla eller verkstedet som utfører understellsbehandling som "ødelegger" bilen i følge Tesla?
Sitat fra: arthur på onsdag 04. mars 2020, klokken 09:16
I verste fall blir det vel en diskusjon mht hvem som skal ende opp med ansvaret/regninger her, Tesla eller verkstedet som utfører understellsbehandling som "ødelegger" bilen i følge Tesla?
Ja så lenge man velger et verksted som har godt renome istedenfor Ali rundt hjørnet, så en på model 3 forumet på facebook som hadde gjort fluid film hos funderud antirust, så hadde ene front lyset tatt kvelden, tesla så rester etter fluid film rundt lykten og nektet å ta på garanti men funderud tok regningen istedenfor hvis tesla kunne bevise at det som var årsaken.
Vet ikke om godt renomme er tilstrekkelig... Etter det jeg har hørt har ikke velrenommerte selskap som Tectyl klart å bli enig med Tesla , mens Mercasol sier de har en sprøyteplan som ikke medfører totalt tap av garanti.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Fikk ihvertfall svar ang frontlykter nå og at de ikke blir dekket av garanti pga mercasol, byttet var allereden godkjent før de visste noe om understellsbehandling. Akkurat dette er ikke noen krise og får bare leve med de lyktene men hvis noe verre skjer hva gjører jeg da? Hvis noe elektrisk går i stykker og de nekter garanti? Er jeg aleine da eller har mercasolforhandler noen type garanti i arbeidet de utfører?
Krev reklamasjon, da er det et lovverk spm regulerer, og de kan ikke lage sine egne spilleregler sånn de kan med garanti.
Sitat fra: afriu05 på lørdag 07. mars 2020, klokken 12:31
Fikk ihvertfall svar ang frontlykter nå og at de ikke blir dekket av garanti pga mercasol, byttet var allereden godkjent før de visste noe om understellsbehandling. Akkurat dette er ikke noen krise og får bare leve med de lyktene men hvis noe verre skjer hva gjører jeg da? Hvis noe elektrisk går i stykker og de nekter garanti? Er jeg aleine da eller har mercasolforhandler noen type garanti i arbeidet de utfører?
Da ville jeg gått på Mercasol, da får det bli en sak mellom Tesla og Mercasol.
Jeg er ganske så sikker på at media ser for seg mange klikk på en slik sak😉
Er du Naf medlem? I så fall konferer juridisk avdeling der, tipper Naf også er interessert.
Dere som ikke er medlem, vurder det....
Jeg hadde leafen på understellsbehandling i forrige uke hos Vestfold Antirust (fluid film). Jeg spurte om behandling av Model 3, og det var tydelig at de var kjent med nettopp denne saken som omtales her. Han jeg snakket med fortalte at de er i en prosess for å sette sammen en pakke for Model 3. Det er snakk om noe ekstra deksler i hjulbuene for å beskytte bedre, i tillegg til vanlig behandling. De ville få til et samarbeid med TOCN, for så å komme til enighet med Tesla. Så han ba meg ringe om noen måneder, så kanskje dette var mer avklart. Han var ikke i tvil om at disse bilene trenger beskyttelse.
Sitat fra: Dag_Erik på mandag 09. mars 2020, klokken 08:32
Jeg hadde leafen på understellsbehandling i forrige uke hos Vestfold Antirust (fluid film). Jeg spurte om behandling av Model 3, og det var tydelig at de var kjent med nettopp denne saken som omtales her. Han jeg snakket med fortalte at de er i en prosess for å sette sammen en pakke for Model 3. Det er snakk om noe ekstra deksler i hjulbuene for å beskytte bedre, i tillegg til vanlig behandling. De ville få til et samarbeid med TOCN, for så å komme til enighet med Tesla. Så han ba meg ringe om noen måneder, så kanskje dette var mer avklart. Han var ikke i tvil om at disse bilene trenger beskyttelse.
Oslo antirust også fluidfilm hadde arrangement i oktober ifjor hvor de viste fra hva de har av planer for model 3 med bla egenutviklede deksler men ser ikke ut som det har blitt gjort noe mer siden da, kanskje noen her var på arrangementer kan si no mer hva som ble sagt.
Edit ser de har postet en video fra buskerud hvor man se litt mer hva de gjør og hvilke deksler de putter inn.
https://www.facebook.com/buskerudantirust.no/posts/2658091464301509?__xts__%5B0%5D=68.ARD56taaDr9HOJbdpY4Oj81oZ6o9M-4yDvt5NA7NhUCUo6iCyq2SrjPC2diju4nxfIfCUwvv3HQTrxPPPKfbWtMoovt2JPBMYTARi4QEkIK75kLGqylyKBp5N79-oHwSo6FmmwvzFmcHWFGdc6K0rci-cgkGs8i2ZGNeEZFcB086mMyAIFWimYy9qCdmHh0t1tgDh2OwpGNjJZFtjamcnc4vkv5V9WiX-czyxcHfXTjuULvfMFWZtq3xJtX89QP3isRy1KlrMFoT2n-ExGXX9a6fqZftjSVO4LIzDNLZM0OMgo0ngLAoVx0teDlyutkxgy6W96C55ysb88_oH-P_sCbiKJwMh8L1OjmZpA&__tn__=CH-R
De dekslene ser jo fine ut, med litt ekstra beskyttelse på utsatte steder.
Sitat fra: Dag_Erik på mandag 09. mars 2020, klokken 08:32
Jeg hadde leafen på understellsbehandling i forrige uke hos Vestfold Antirust (fluid film). Jeg spurte om behandling av Model 3, og det var tydelig at de var kjent med nettopp denne saken som omtales her. Han jeg snakket med fortalte at de er i en prosess for å sette sammen en pakke for Model 3. Det er snakk om noe ekstra deksler i hjulbuene for å beskytte bedre, i tillegg til vanlig behandling. De ville få til et samarbeid med TOCN, for så å komme til enighet med Tesla. Så han ba meg ringe om noen måneder, så kanskje dette var mer avklart. Han var ikke i tvil om at disse bilene trenger beskyttelse.
Stemmer veldig bra med det jeg får beskjed om fra Midt-Telemark antirust(fluid film). Vi venter nok til neste høst så langt som vinteren har kommet nå, men får virkelig håpe dette er løst innen den tid.
tiltrekker Ullfett / lanolin baseoljen mus og sånt. Kjedelig hvis de slår reir, å begynner å gnage på EL ledninger.
Sitat fra: magnetic på tirsdag 10. mars 2020, klokken 07:52
tiltrekker Ullfett / lanolin baseoljen mus og sånt. Kjedelig hvis de slår reir, å begynner å gnage på EL ledninger.
Kan Fluid Film tiltrekke seg mus i bilen?
Dette spørsmålet kjenner vi igjen fra den gang vi drev med mineralolje. Én gang hendte det at en bileier fikk mus i bilen det samme året som han hadde tatt en bilunderstellsbehandling med mineralolja vår. Når to ting skjer samtidig, eller nesten samtidig, er det lett å trekke den konklusjon at de har en årsakssammenheng. Dermed mente han at antirustbehandlinga var årsak til musebesøket. Vi har aldri fått tilbakemelding fra kunder om museproblemer etter rustbehandling med Fluid Film, men spørsmålet dukker opp såpass ofte at en kan undres om det er konkurrentene som ønsker å holde liv i spørsmålet.
Her er et litt mer utfyllende svar fra tesla ang lykter:
Det som er grunnlaget for at garantien bortfaller ved dette tilfellet er at det er "Air-permeable bands» som er installert bak hver lykt. Dette er en materiale som puster. Ved behandling med tectyl/olje/belegg vil ikke disse lenger ha samme funksjon. Som kan føre til fukt i lykter fordi de ikke fungerer 100%.
Sitat fra: afriu05 på tirsdag 10. mars 2020, klokken 14:47
Her er et litt mer utfyllende svar fra tesla ang lykter:
Det som er grunnlaget for at garantien bortfaller ved dette tilfellet er at det er "Air-permeable bands» som er installert bak hver lykt. Dette er en materiale som puster. Ved behandling med tectyl/olje/belegg vil ikke disse lenger ha samme funksjon. Som kan føre til fukt i lykter fordi de ikke fungerer 100%.
Høres ut som et bs tesla kommer med for å snoke seg unna garanti jobb
Beklager. Men du burde få med deg tråden på Facebook ang fluid film.
Hvor flere påpeker hvordan de som utfører oppgaven drar, slår og bender i ting.
Ikke rart folk opplever skader.
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 10. mars 2020, klokken 16:25
Sitat fra: afriu05 på tirsdag 10. mars 2020, klokken 14:47
Her er et litt mer utfyllende svar fra tesla ang lykter:
Det som er grunnlaget for at garantien bortfaller ved dette tilfellet er at det er "Air-permeable bands» som er installert bak hver lykt. Dette er en materiale som puster. Ved behandling med tectyl/olje/belegg vil ikke disse lenger ha samme funksjon. Som kan føre til fukt i lykter fordi de ikke fungerer 100%.
Høres ut som et bs tesla kommer med for å snoke seg unna garanti jobb
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200311/b9aa681128dbb1883f14e0b1f628e68f.jpg)
Apropos - helt normalt med dugg, sier de på Forus - uten understellsbehandling.... Det SKAL kunne være sånn på Tesla, må vite.
Sitat fra: hansrune på onsdag 11. mars 2020, klokken 22:57
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 10. mars 2020, klokken 16:25
Sitat fra: afriu05 på tirsdag 10. mars 2020, klokken 14:47
Her er et litt mer utfyllende svar fra tesla ang lykter:
Det som er grunnlaget for at garantien bortfaller ved dette tilfellet er at det er "Air-permeable bands» som er installert bak hver lykt. Dette er en materiale som puster. Ved behandling med tectyl/olje/belegg vil ikke disse lenger ha samme funksjon. Som kan føre til fukt i lykter fordi de ikke fungerer 100%.
Høres ut som et bs tesla kommer med for å snoke seg unna garanti jobb
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200311/b9aa681128dbb1883f14e0b1f628e68f.jpg)
Apropos - helt normalt med dugg, sier de på Forus - uten understellsbehandling.... Det SKAL kunne være sånn på Tesla, må vite.
Det er ikke bare Tesla. Nå er ikke lysene varme nok til å kunne ta alle temperatursvingninger.
Vann i lykta derimot gjør at man får nye lykter
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 12. mars 2020, klokken 08:12
Sitat fra: hansrune på onsdag 11. mars 2020, klokken 22:57
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 10. mars 2020, klokken 16:25
Sitat fra: afriu05 på tirsdag 10. mars 2020, klokken 14:47
Her er et litt mer utfyllende svar fra tesla ang lykter:
Det som er grunnlaget for at garantien bortfaller ved dette tilfellet er at det er "Air-permeable bands» som er installert bak hver lykt. Dette er en materiale som puster. Ved behandling med tectyl/olje/belegg vil ikke disse lenger ha samme funksjon. Som kan føre til fukt i lykter fordi de ikke fungerer 100%.
Høres ut som et bs tesla kommer med for å snoke seg unna garanti jobb
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200311/b9aa681128dbb1883f14e0b1f628e68f.jpg)
Apropos - helt normalt med dugg, sier de på Forus - uten understellsbehandling.... Det SKAL kunne være sånn på Tesla, må vite.
Det er ikke bare Tesla. Nå er ikke lysene varme nok til å kunne ta alle temperatursvingninger.
Vann i lykta derimot gjør at man får nye lykter
Vel - dette er 3. bil jeg har med full LED - bare Teslaen som har det uten å fikse det. Er fullt klar over utfordringen, og fullt klar over at du finner det samme på andre merker. Det gjør det ikke mere akseptabelt for meg. Dette er 2020, og vi kan vel forvente litt mere enn til dels nesevise forklaringer ? Hvis du forventer så lite , så får du bare fryktelig lite ...
.... men tilbake til understellsbehandling som tråden var ment for. Det er mye viktigere for å kunne holde bilene sikre over tid. Burde være en selvfølge, men noen mener seg sørgelig unntatt. Heldigvis ser der ut som der er løsninger på gang
Så på tv2 hjelper deg idag, tipper tesla er like nazi som motorforum når det kommer til understellsbehandling.
https://www.tv2.no/underholdning/11210863/
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 12. mars 2020, klokken 23:07
Så på tv2 hjelper deg idag, tipper tesla er like nazi som motorforum når det kommer til understellsbehandling.
https://www.tv2.no/underholdning/11210863/
I tillegg veldig hyggelig han dem pratet med da.
I denne saken har nok Motorforum helt rett.
Ville jo påpekt at når man får 600 grader celsius på en del som er under bilen, ja så burde man vel kanskje ha overvåket prosessen underveis for å sikre seg at en antennelse ikke skulle oppstå?
Det kunne jo ha vært en løs ledning eller et deksel som kunne ha løsnet og kommet borti også, ikke bare massen brukt til understellsbehandlingen?
Jeg får ikke noe lyst til å handle bil hos Motorforum etter denne episoden :o
I hvert fall hos VAG står det i servicemanualene at man skal være spesielt forsiktig mtp. brannfare om mam utfører rensing av partikkelfilter med bilen stasjonær. Det er en prosedyre som normalt gjøres mens bilen kjøres, ikke mens den står parkert.
Heisann, fikk du noen avklaring på dette?
Dersom de ikke kan bevise årsakssammenhengen her, så tar du saken til Forbrukerrådet og evt Forbrukerklageutvalget.
Det er kun dersom de kan bevise at Understellsbehandlingen er årsaken til feilen du ikke skal få dette dekket av garanti/ reklamasjon.