Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => CCS / ChaDeMo hurtigladere => Emne startet av: Myrvang på onsdag 26. februar 2020, klokken 09:27

Tittel: Kan Chademo se hvilken bil som lader?
Skrevet av: Myrvangonsdag 26. februar 2020, klokken 09:27
Kan Chademoladere se VIN-nummer på bilene som lader? I såfall burde det være mulig å få til en betalingsløsning der man bare kobler inn bilen også starter lading og betaling skjer mot en registrert bruker? Tungvint med RFID og SMS, hvertfall om det er teknisk mulig uten slik som Tesla sine ladere gjør.
Tittel: Sv: Kan Chademo se hvilken bil som lader?
Skrevet av: Lars C. Krogenæsonsdag 26. februar 2020, klokken 10:57
Nei ikke for ChaDeMo

For CCS finnes det i dag en (dårlig) løsning, der bilen sender sin unike kode (MAC adresse) til ladestasjonen. Fastned bruker dette til sitt FastCharge system. Problemet er at dette ikke er kryptert.

Den nye ISO 15118 standarden sender kryptert info mellom bilen og laderen, og dens backendsystem, der bilens unike ID kan brukes. Foreløpig er det bare E-tron og EQC som er klare for dette på bilsiden, men dette vil komme på alle elbiler etterhvert.

Da vil det også komme tjenester som kan utnytte dette til tilsvarende løsninger som FastCharge, som da blir kaldt Plug&Charge. Er det interessert i å vite mer om Plug&Charge, kan du lese mer her:https://v2g-clarity.com/knowledgebase/basics-of-plug-and-charge/

Men tilbake til spørsmålet. For ChaDeMo finnes det ingen unik ID som operatørene kan bruke.
Tittel: Sv: Kan Chademo se hvilken bil som lader?
Skrevet av: Myrvangonsdag 26. februar 2020, klokken 11:05
Takk for utfyllende svar. ChaDeMo har virkelig få eller ingen gode egenskaper i forhold til CCS...
Tittel: Sv: Kan Chademo se hvilken bil som lader?
Skrevet av: Lars C. Krogenæsonsdag 26. februar 2020, klokken 11:35
ChaDeMo er returdyktig på strømmen, det blir ikke CCS før i 2025. Nissan tviholder på ChaDeMo og fronter returdyktighet som noe viktig. I Europa vil det uanset ikke være noen som tør å satse på V2G baserte ladestasjoner for ChaDeMo i stor skala, all den stund det bare er Nissan og noen andre Japanske kuriositeter som leveres med ChaDeMo.

Philips leverte Video2000 som sitt svar på VHS og Beta. Det flotte med dette var at man kunne spille båndet begge veier. Da slapp man å spole kassetten tilbake når man var ferdig med å leie. Ulempen var selvfølgelig at man måtte pause filmen for å snu kassetten midt i filmen. Tror de rakk å produsere noen prototyper med spilling begge veier, slik vi fikk for musikkasetter, men før de rakk det hadde VHS vunnet over konkurrentene. Jeg har forøvrig en Video2000- og betamax-spiller i tilfelle dette kommer tilbake :-)

Tittel: Sv: Kan Chademo se hvilken bil som lader?
Skrevet av: xyzzytorsdag 27. februar 2020, klokken 22:01
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 26. februar 2020, klokken 11:35
ChaDeMo er returdyktig på strømmen, det blir ikke CCS før i 2025. Nissan tviholder på ChaDeMo og fronter returdyktighet som noe viktig. I Europa vil det uanset ikke være noen som tør å satse på V2G baserte ladestasjoner for ChaDeMo i stor skala, all den stund det bare er Nissan og noen andre Japanske kuriositeter som leveres med ChaDeMo.


Gitt slitasje på batteriene, er V2G noe som ville være attraktivt i det hele tatt for elbileiere?
Tittel: Sv: Kan Chademo se hvilken bil som lader?
Skrevet av: daktarifredag 28. februar 2020, klokken 21:42
Neppe i Norge de neste 10 årene så lenge solceller og vindmølle på møtet aldri vil betale seg tilbake med de lave strømprisene vi har.
Tittel: Sv: Kan Chademo se hvilken bil som lader?
Skrevet av: Trekkoppbillørdag 29. februar 2020, klokken 09:47
Jeg synes huske at det har hendt at bilnummeret kommer fram i ladehistorikken hos ladeoperatørene, men jeg husker ikke hvilken.

Chademo-ladere og Superchargere snakker over can-bus med bilen, og jeg trudde det var nesten en selvfølge at laderen da kan lese vin. Du kan jo til sammenligning lese av canbus-pakker på odb2, og der ser du vin og masse info med, f.eks Leaf Spy.

Spørsmålet er heller om det er ønskelig å bruke vin til fakturering:
Vin er en programmerbar parameter, og du kan programere bilen til å ha vin-nummeret til en helt annen bil. Hvis du har kameraer på bilen din, kunne du i teoriten utvikle en app som leser bilnummeret til han som lader før deg i køen, og så kan vinnummeret hentes hos vegvesenet.no, og programmeres inn i din bil.

En annen sak kan være at ladeoperatørene ønsker nok å ha felles betalingsløsninger som kan brukes både til Chademo og CCS, og på CCS-kabelen er det ingen CANBus.

For CCS kan det se ut som at man har prøvd å lage en enklere og billigere løsning enn Chademo, og jeg lurer på om man er endt opp med noe som hverken er enklere eller billigere, men som bare har begrensa funksjonalitet. I stedet for CANBus bruker man låghastighetsbuss med PLC som er ip-basert løsning fra industri og strømnet.  MAC-addresser er i teorien unike, og i enkelte nettverkssammenhenger kan man filtrere på mac, for å begrense tilgang til spesifikke enheter. Men det blir sett på som litt tullette sikkerhet: I vanlige nettverkskomponenter kan man konfigurere mac til hva man vil. Når det gjelder mac i HW, så er man avhengig av at produsentene av IC-brikker i elektronikkbransjen ligger unike addresser i sine brikker, og det skalerer ikke så høyt opp: Erfaringen min fra nett med flere hundre tusen rutere av ymse fabrikat, så er ikke MAC så unikt lengre, og jeg har klart å lage lister over de mest populære mac-addressene i store nett. Jeg er overraska at noen tenker tanken om å fakturere ut fra mac-addresse.

På CANBus kan man se serienummerene til hardwarebokser i bilen, så det bør være muligheter til å gjøre hardwaregjenkjenning. MS gjør jo noe tilsvarende. I vinter bytta jeg til blank SSD og installere windows 10 fra scratch på gamle windows7-pcer, og da slapp jeg å legge inn lisensnummere, da MS gjenkjente hardware.

Ulempa med hardwaregjenkjenning, er at det kan feile om du bytter batteri på bilen, eller du bytter bil, eller du låner bil etc. Det må administreres på lignende måter som man administrerer ladebrikker og bombrikker.

Tittel: Sv: Kan Chademo se hvilken bil som lader?
Skrevet av: Wiblalørdag 29. februar 2020, klokken 15:12
Det hadde tatt seg ut om man byttet lademodul på en bil og så fikk med VIN-nummeret til denne bilen på kjøpet... Det kan jo lage litt krøll :D
Tittel: Sv: Kan Chademo se hvilken bil som lader?
Skrevet av: elektroluxlørdag 29. februar 2020, klokken 15:46
Sitat fra: xyzzy på torsdag 27. februar 2020, klokken 22:01
Gitt slitasje på batteriene, er V2G noe som ville være attraktivt i det hele tatt for elbileiere?

Ja. Vi har f.eks en Berlingo varebil jeg gjerne skulle benyttet til å ballansere ut forbrukstopper i huset med.
Tittel: Sv: Kan Chademo se hvilken bil som lader?
Skrevet av: RJKsøndag 01. mars 2020, klokken 00:25
Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 29. februar 2020, klokken 09:47
Chademo-ladere og Superchargere snakker over can-bus med bilen, og jeg trudde det var nesten en selvfølge at laderen da kan lese vin. Du kan jo til sammenligning lese av canbus-pakker på odb2, og der ser du vin og masse info med, f.eks Leaf Spy.

Spørsmålet er heller om det er ønskelig å bruke vin til fakturering:
Vin er en programmerbar parameter, og du kan programere bilen til å ha vin-nummeret til en helt annen bil. Hvis du har kameraer på bilen din, kunne du i teoriten utvikle en app som leser bilnummeret til han som lader før deg i køen, og så kan vinnummeret hentes hos vegvesenet.no, og programmeres inn i din bil.

Skjønner at man bør la være å lese for mye, så sent på kvelden. Til tross for at jeg er klinkende edru, så leste jeg teksten med litt feil, da jeg leste Cannabis, vin og (Leaf) Spy i samme avsnittet...

8)

Hehehe!
Tittel: Sv: Kan Chademo se hvilken bil som lader?
Skrevet av: Rollepsøndag 01. mars 2020, klokken 17:14
Sitat fra: xyzzy på torsdag 27. februar 2020, klokken 22:01
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 26. februar 2020, klokken 11:35
ChaDeMo er returdyktig på strømmen, det blir ikke CCS før i 2025. Nissan tviholder på ChaDeMo og fronter returdyktighet som noe viktig. I Europa vil det uanset ikke være noen som tør å satse på V2G baserte ladestasjoner for ChaDeMo i stor skala, all den stund det bare er Nissan og noen andre Japanske kuriositeter som leveres med ChaDeMo.


Gitt slitasje på batteriene, er V2G noe som ville være attraktivt i det hele tatt for elbileiere?
Ikke attraktivt i det hele tatt. Ladesyklusene i mitt batteri skal brukes til drift av bilen, ikke til å kjøre naboens vaskemaskin :D

Skulle forøvrig aldri kjøpt en bil med V2G, det være seg ny eller brukt.
Tittel: Sv: Kan Chademo se hvilken bil som lader?
Skrevet av: Amatørensøndag 01. mars 2020, klokken 17:23
Sitat fra: Rollep på søndag 01. mars 2020, klokken 17:14Ladesyklusene i mitt batteri skal brukes til drift av bilen, ikke til å kjøre naboens vaskemaskin :D

:+1: