Elbilforum.no

Bilmerker => Tidlige elbiler: PSA => Emne startet av: Helge på mandag 24. februar 2020, klokken 23:02

Tittel: Havari på 2001 mod. P106 (kontroller og eller motor)
Skrevet av: Helgemandag 24. februar 2020, klokken 23:02
Bilen min nevø låner stoppet plutselig å gå med det som ble beskrevet som et lite "poff"  :(

- Batteripakken ser helt ok ut
- Når tenningen slås på og kontaktoren slår inn med det karakteristiske "klakket" lyser den grønne kjørelampen
- Men når man trår på gassen vil bilen ikke gå selv om ECO-meteret antyder at det går strøm
- Måler med DC strømtang ikke strørre strøm fra batteripakken enn ca 9 A selv med ECO-meteret på gult!?
- På motoren måler jeg en stigende spenning med økende gasspådrag på klemmene F1 og F2 (fektkrets)
- På klemmene til ankerkretsen (tykke kabler) får jeg ikke noe spenning av betydning ved gasspådrag (bare 1-2 V)
- Ohm'er tilkoblingene på ankerkretsen og få tilnærmet 0 ohm

Noen som har tips til hva som kan være galt?

Om jeg for å måle separat kobler fra de 4 tykke kablene til ankerkretsen, hvilke av disse er fra kontroller og hva er de andre to?
Tittel: Sv: Havari på 2001 mod. P106 (kontroller og eller motor)
Skrevet av: elektroluxtirsdag 25. februar 2020, klokken 12:18
Høres ut som batterieksplosjon. Mål spenningen til hver batteripakke og del på hhv 3/6/11 for likt resultat.

Antakelig er en 6er rekke ødelagt av glykol etter eksplosjon i en reversert celle.
Tittel: Sv: Havari på 2001 mod. P106 (kontroller og eller motor)
Skrevet av: Elmotirsdag 25. februar 2020, klokken 13:03
Du skrev det ikke her @Helge, men du sa vel til meg at du måler 130V på batteriet ??
Tittel: Sv: Havari på 2001 mod. P106 (kontroller og eller motor)
Skrevet av: Helgetirsdag 25. februar 2020, klokken 18:56
Joda det sa jeg, litt under 130 V i tomgang.

Når det går ca 9 A strøm ut av batteripakken faller spenningen bare med et par volt.

Frykter vel selv at kontroller (stepdown DC-DC chopper) og/eller motor er defekt.

Må finne meg en megger (kjøpe eller låne) for å teste motor.

Andre tips eller spørsmål?
Tittel: Sv: Havari på 2001 mod. P106 (kontroller og eller motor)
Skrevet av: Helgetirsdag 25. februar 2020, klokken 22:17
Dette er nok ikke en helproff megger, men kanskje denne duger til å teste isolasjonsnivået i EL-P106 og EL-Saxo motorer?

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/maleinstrumenter/isolasjonsutstyr/uni-t-ut501a-isolasjonstester-p48388?gclid=EAIaIQobChMIorbxr8zt5wIVhuN3Ch3oOgtVEAQYASABEgLfFPD_BwE&gclsrc=aw.ds
Tittel: Sv: Havari på 2001 mod. P106 (kontroller og eller motor)
Skrevet av: Helgetirsdag 25. februar 2020, klokken 22:34
Hvilke av de 4 tykke kablene går til kontroller og hva er de andre to?
Tittel: Sv: Havari på 2001 mod. P106 (kontroller og eller motor)
Skrevet av: Elmoonsdag 26. februar 2020, klokken 17:51
Går ikke to av dem bare rett ut av motoren og opp til sagemboksen da ?

= de to jeg har markert "motor" på bildet her
Tittel: Sv: Havari på 2001 mod. P106 (kontroller og eller motor)
Skrevet av: Elmoonsdag 26. februar 2020, klokken 19:39
Tilbake til diagnostiseringen.
Disse tre punktene tolker jeg til at motoren er gåen, men motorkontrolleren har overlevd.
Sitat fra: Helge på mandag 24. februar 2020, klokken 23:02
- Men når man trår på gassen vil bilen ikke gå selv om ECO-meteret antyder at det går strøm
- Måler med DC strømtang ikke strørre strøm fra batteripakken enn ca 9 A selv med ECO-meteret på gult!?
- På motoren måler jeg en stigende spenning med økende gasspådrag på klemmene F1 og F2 (fektkrets)

At kontrolleren overlever når motoren ryker er dog noe jeg personlig ikke har hørt om før.
Tittel: Sv: Havari på 2001 mod. P106 (kontroller og eller motor)
Skrevet av: Helgemandag 23. mars 2020, klokken 11:58
Har koblet fra motoren og målt litt på den:

Mellom hver av de to kablene (en og en) inn i motoren og jord (motorhus/bilchassis) får jeg ikke målt høyere isolasjonsevne enn 0,05 megaohm (altså 50 kiloohm). Jeg er dog noe usikker på om min UNI-T UT501A Insulation Resistance Tester er et velegnet apparat til å teste på motorer. Jeg er også usikker på hvilken testspenning jeg bør bruke. Har ikke turt foreløpig å teste med mer enn 100 V og 250 V.

Videre ble det testet med å sette 12 V (startbatteri) fra batteri på motoren for å se om hjulene som hang i luften ville snurre (som et tegn på at motoren er ganske ok i tilfelle det bare er feil på Sagemboks). Testet også med 24 V. Men det gnistret og freste noe skikkelig med startkabler mot motoren (den store batteripolklypen på startkablene ble skikkelig svidd) selv med så lave spenninger så nå lurer jeg på om det er noen kortslutning i selve ankerkretsen på motoren.  Kommutatoren på motoren ser faktisk ganske fin ut. Noen tips eller meninger om motoren er defekt? Elmo.... elektrolux.... hjeeelp  ;)
Tittel: Sv: Havari på 2001 mod. P106 (kontroller og eller motor)
Skrevet av: elektroluxtirsdag 24. mars 2020, klokken 07:25
Mener å huske at motoren skal kunne kjøres fra en 6 V NiCd blokk, eller i alle fall fra et 12 V Pb batteri.

Har den en kortsluttet vinkling som lager eget magnetfelt vil det bety kraftig redusert effektivitet.

Har mange motorer om du trenger en.
Tittel: Sv: Havari på 2001 mod. P106 (kontroller og eller motor)
Skrevet av: Will_UKtirsdag 07. mars 2023, klokken 04:15
Did you solve?