Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: henrikj på onsdag 19. februar 2020, klokken 10:51

Tittel: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: henrikjonsdag 19. februar 2020, klokken 10:51
Jeg har hatt min 2015 Model S inne hos Tesla Servicesenter Porsgrunn for et par uker siden i forbindelse med utbedring av tre feil. Det var en sensorfeil i den sekundære frunk-låsen, venstre dørhåndtak bak var defekt og en LED-lysstripe i baklyset var defekt. Jeg booket servicetime via appen, og gjorde de der oppmerksomme på at jeg mente at dette dreide seg om feil som omhandlet deler med forventet levetid over 5 år og derfor dekket av reklamasjon.

Dette gjorde jeg de igjen oppmerksomme på ved innlevering av bilen på servicesenteret. Jeg ble allikevel bedt om å signere på et kostnadsoverslag på bytte av delene, så skulle servicemedarbeideren ta dette videre med servicelederen for å få endelig avdekket om dette gikk på reklamasjon eller ikke. Jeg fikk da beskjed at de ikke ville ta inn bilen for å se på disse feilene om jeg ikke signerte på denne (elektronisk). Motvillig signerte jeg derfor dette overslaget etter igjen å ha uttrykkelig gjort det klart at jeg mente at dette dreide seg om reklamasjonssaker. Alternativet hadde vært å ta med seg bilen igjen etter å ha ventet 1,5mnd på serviceavtale og en times kjøring til servicesenteret.

Litt utpå dagen kom en SMS med en oppdatert kostnadsberegning, som de ville jeg skulle svare OK på for å iverksette arbeidet. Denne svarte jeg ikke på, men tok heller kontakt med servicetelefonnummeret til Tesla sentralt. Der forklarte jeg saken min og ba om å få snakke med servicesenteret i Porsgrunn. Etter en times tid ble jeg ringt opp av en medarbeider derfra, som ikke hadde annet å komme med enn at reparasjonen ikke ble dekket av reklamasjon. Jeg ba da om å bli oppringt av servicelederen, og fikk beskjed om at han skulle ringe meg i løpet av dagen.

Det skjedde aldri og på kvelden fikk jeg ny SMS om at bilen var ferdig og kunne hentes på servicesenteret. Da jeg ikke hadde hørt noe mer antok jeg at det betydde at de enten ikke hadde gjort noe med den, eller at servicelederen hadde godkjent reklamasjonssaken. Men nei...

Da jeg kommer ned dit dagen etter for å hente bilen, får jeg beskjed om at jeg ikke kan ta den med meg før jeg har betalt fakturaen der og da med kort. Det er jo selvfølgelig uaktuelt, og dermed tar det 1,5-2 timer med diskusjon med servicelederen før jeg får dra derfra med bilen (uten å betale). Argumentasjonen min i denne diskusjonen er at jeg hele tiden har gjort dem oppmerksom på at dette bør være åpenbare reklamasjonssaker, og at siden de er uenige i dette gjør det nødvendig å få en avgjørelse fra en tredjepart (forliksrådet) før jeg betaler regningen.

Etter jeg har kjørt av gårde med bilen får jeg en mail fra servicelederen hvor det bl.a. står: «Denne saken vil bli avsluttet når betaling er utført i sin helhet fra deres side. Saken er sendt videre til inkasso for at dette skal gå i orden. Om fakturaen blir betalt omgående, kan dere se bort ifra inkassovarselet som dere vil få da det automatisk vil gå ut beskjed om innbetaling.
Til deres info. Bilen deres vil ikke motta service eller hjelp fra Tesla før vedlagt faktura er betalt i sin helhet»
Etter å ha forklart at det ikke er riktig slik det fungerer får jeg følgende svar:
«Saken deres er avslått fra vår side. Du har ikke krav på utført reparasjon under noe form for reklamasjon. Dette er også informert deg ved utlevering av bil.

Ansvaret for å ta dette videre foreligger hos kunden. Så du kan ta dette videre om det er noe du mener du er uenig i.
Faktura vil settes på hold og saken vil isåfall tvistes etter at det foreligger en sak til Tesla fra de rette instanser.»

Etter dette har jeg ikke hørt noe. Jeg har ingen større planer om å sende forliksklage til meg selv...

Såååå, siden jeg har en bil som fortsatt er under 5 år (blir fem år i slutten av mars i år), booket jeg time hos Tesla Service Drammen (for å unngå å provosere lederen i Porsgrunn ytterligere) for å få gjennomført oppgradering til LTE-bulletinen. Jeg fikk da en SMS som gjorde meg oppmerksom på at de ikke ville ta inn bilen før fakturaen ble betalt. Jeg ga dem da igjen beskjed om at fakturaen var omtvistet, og ba de innstendig om å oppføre seg saklig som den profesjonelle part.

Jeg har igjennom dette prøvd å holde meg så saklig, avbalansert og høflig som mulig gjennom alt dette, men det har vel sikkert til tider skint litt igjennom hvordan jeg egentlig føler om denne saken.

Så hva tenker dere, er det jeg som er gæern? Om ikke, er det noen som har kontaktinformasjon til noen hos Tesla med beslutningsmulighet som det går an å snakke fornuftig med?
Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: 1000kwhonsdag 19. februar 2020, klokken 11:14
Ikke så lett dette med reklamasjon på bil ut over garanti. Det tror jeg ikke er vanlig hos noen.

Du må jo bare forholde deg passiv.
Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: henrikjonsdag 19. februar 2020, klokken 11:30
Nei, har forstått at det er mye krangling rundt dette.

I forhold til fakturaen fra Porsgrunn er det jo ok forholde seg passiv, men det blir jo vanskeligere (og etter min mening useriøst) å begynne å nekte meg annen service før den fakturaen er avklart.
Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: Klykkenonsdag 19. februar 2020, klokken 11:40
Den der faktureringsbiten hos Tesla gjør ting veldig vanskelig. Fordi du må først godta at dette potensielt kan kunne koste penger for at de i det hele tatt skal kunne se på bilen. Veldig rar praksis.
Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: kamuflars86onsdag 19. februar 2020, klokken 12:00
Rart at de krangler på dørhåndtakene, de er kjent for å svikte (har selv byttet 6 håndtak over to biler (2013 modell og 2018 modell), Tesla har selv oversikt i sine systemer over antallet reparasjoner og service bullitin for å fikse klare svakheter med 2. generasjons håndtak (som er på 15-modeller) slik jeg skjønte det ut ifra det amerikanske TOC forum...

Det juridiske skal jeg ikke begi meg ut på når det er kjent svakhet med bilen og problemene dukker opp utenfor garanti tiden... Vet det var en lignende sak med Volvo sine XC90er og understellet som var underdimensjonert for vekten av bilen.., tror kundene gikk tapende ut av det husker jeg rett..
Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: Tellusonsdag 19. februar 2020, klokken 13:05
Var det ikke 5 års fabrikkgaranti på biler solgt i 2015 ?
Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: henrikjonsdag 19. februar 2020, klokken 13:10
Har gått mer enn 100k, derfor utenfor garanti. Men etter min mening altså fortsatt innenfor reklamasjonstiden på deler som åpenbart ikke bør være slitedeler. Og heeeelt åpenbart på dørhåndtaket som er en veldig kjent feil.
Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: Muffinmanonsdag 19. februar 2020, klokken 13:45
Så de sendte kravet til inkasso til tross for at du bestred at det var riktig? Det er utrolig arrogant, og jeg er ikke helt sikker på at det kan inndrives så lenge det er omtvistet. Spesielt med tanke på at du ble bedt om å godkjenne, men avslo hvorpå de gjennomførte jobben og fakturerte likevel.

Svært uryddig, og de vil heller ikke vinne frem med at dette ikke er en reklamasjonssak. Orker ikke ramse opp rettsgrunnlaget, men en titt i fkjl §15 og 16 bør være oppklarende.
Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: Muffinmanonsdag 19. februar 2020, klokken 13:49
Sitat fra: Klykken på onsdag 19. februar 2020, klokken 11:40
Den der faktureringsbiten hos Tesla gjør ting veldig vanskelig. Fordi du må først godta at dette potensielt kan kunne koste penger for at de i det hele tatt skal kunne se på bilen. Veldig rar praksis.
Det man skal være klar over er at fkjl ikke er fravikelig. Det vil si at det er ikke tillatt å avtale vilkår som stiller kjøper dårligere en minstekravene oppstilt i loven.

Merk at kjøpsloven, i motsetning til forbrukerkjøpsloven, er fravikelig. Men så lenge bilen er kjøpt av privatperson av forhandler er man dekket av fkjl. Har man kjøpt bilen som et ledd i næringsvirksomhet eller fra annen privatperson er det kjøpsloven som regulerer handelen.
Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: henrikjonsdag 19. februar 2020, klokken 13:56
Sitat fra: Muffinman på onsdag 19. februar 2020, klokken 13:45
Så de sendte kravet til inkasso til tross for at du bestred at det var riktig? Det er utrolig arrogant, og jeg er ikke helt sikker på at det kan inndrives så lenge det er omtvistet. Spesielt med tanke på at du ble bedt om å godkjenne, men avslo hvorpå de gjennomførte jobben og fakturerte likevel.

Svært uryddig, og de vil heller ikke vinne frem med at dette ikke er en reklamasjonssak. Orker ikke ramse opp rettsgrunnlaget, men en titt i fkjl §15 og 16 bør være oppklarende.

Han skrev nå ihvertfall det. Jeg har imidlertid ikke hørt noe fra et ennå. Jeg oppfattet det også som ekstremt arrogant og uprofesjonelt. Jeg har tidligere jobbet i inkassoselskap og, det er riktig som du skriver: En omtvistet faktura kan ikke bli inndrevet av et inkassoselskap, den må direkte videre til forliksrådet/småkravsrett hos Tingretten.

De kan selvfølgelig heller ikke sende fakturaen til inkasso før den opprinnelige fakturaen er forfalt og purret minst en gang (med 14 dagers varsel). Så er mye feil her.

Det jeg reagerer mest på er allikevel at de nå faktisk nekter å gjøre noe annet (helt uavhengig sak) med bilen min , før denne fakturaen er betalt.
Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 19. februar 2020, klokken 14:38
Kan ikke si at jeg er en ekspert på dette temaet, men jeg mistenker de har lov til å nekte å yte andre tjenester, så lenge det finnes uavhengige verksteder.

Men de kan så klart ikke nekte andre reklamasjoner. En annen tvist fritar ikke Tesla for sine forpliktelser under forbrukerkjøpsloven. LTE ser ut til å være en sak som går på garanti, ikke reklamasjon, så der tenker jeg de kan nekte.

(Det bør være mulig å få kjøpt deler til å ordne LTE gjennom Tesla. Muligens via uavhengig verksted. Uten at jeg har spesielt god peiling på hvem andre som vil jobbe på Tesla.)
Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: Muffinmanonsdag 19. februar 2020, klokken 15:08
Sitat fra: henrikj på onsdag 19. februar 2020, klokken 13:56
Det jeg reagerer mest på er allikevel at de nå faktisk nekter å gjøre noe annet (helt uavhengig sak) med bilen min , før denne fakturaen er betalt.
Enkelte vil nok tolke det som at de bruker pressmidler for å få deg til å godta vilkår dårligere enn minstekravene i forbrukerkjøpsloven. Det kunne vært interessant å høre hvordan en jurist vurderer saken.
Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 19. februar 2020, klokken 15:20
Sitat fra: Muffinman på onsdag 19. februar 2020, klokken 15:08Enkelte vil nok tolke det som at de bruker pressmidler for å få deg til å godta vilkår dårligere enn minstekravene i forbrukerkjøpsloven. Det kunne vært interessant å høre hvordan en jurist vurderer saken.
Det hadde vært interessant, men tror ikke det er en argumentasjon som fungerer før man har fått det fastslått av dette er definitivt reklamasjonssaker. Altså f.eks om man fikk det avklart i forliksrådet at dette er reklamasjonssaker, og Tesla fortsetter å nekte, så tenker jeg at man kan bruke denne argumentasjonen.

Fra Teslas synspunkt er trådstarter en kunde som fikk fikset bilen sin og deretter nekter å betale for seg. I en slik situasjon hadde det vært veldig rart om selskapet *måtte* fortsette å yte tjenester til kunden, med den ekstreme risikoen om manglende betaling.
Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: henrikjonsdag 19. februar 2020, klokken 15:21
Sitat fra: Muffinman på onsdag 19. februar 2020, klokken 15:08
Enkelte vil nok tolke det som at de bruker pressmidler for å få deg til å godta vilkår dårligere enn minstekravene i forbrukerkjøpsloven. Det kunne vært interessant å høre hvordan en jurist vurderer saken.
Ja, det er vanskelig å tolke det på noen annen måte når man leser den første mailen jeg fikk fra servicelederen hos Tesla Porsgrunn. Men ingen som har kontaktinformasjon til noen "litt opp i systemet" hos Tesla, så jeg kan få avklart om det virkelig er det de mener og om det er en praksis de har tenkt til å fronte offentlig/i retten.
Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: henrikjonsdag 19. februar 2020, klokken 15:31
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 19. februar 2020, klokken 15:20
Sitat fra: Muffinman på onsdag 19. februar 2020, klokken 15:08Enkelte vil nok tolke det som at de bruker pressmidler for å få deg til å godta vilkår dårligere enn minstekravene i forbrukerkjøpsloven. Det kunne vært interessant å høre hvordan en jurist vurderer saken.
Det hadde vært interessant, men tror ikke det er en argumentasjon som fungerer før man har fått det fastslått av dette er definitivt reklamasjonssaker. Altså f.eks om man fikk det avklart i forliksrådet at dette er reklamasjonssaker, og Tesla fortsetter å nekte, så tenker jeg at man kan bruke denne argumentasjonen.

Fra Teslas synspunkt er trådstarter en kunde som fikk fikset bilen sin og deretter nekter å betale for seg. I en slik situasjon hadde det vært veldig rart om selskapet *måtte* fortsette å yte tjenester til kunden, med den ekstreme risikoen om manglende betaling.

Tja... Nå er det jo opp til Tesla å ta denne fakturaen videre til forliksrådet. Jeg aner vel at ikke har så veldig lyst til dette, da de vel ikke ser det som helt usannsynlig at jeg får medhold der. Da oppnår man jo en form for presedens i lignende saker også, om denne forliksrådsavgjørelsen blir gjort kjent. Dermed tyr de, slik jeg ser det, til andre pressmidler for å få meg til å betale.

Så om de da ikke ønsker å ta saken til forliksrådet, vil denne saken bli stående i limbo i det uendelige.

Jeg har gitt veldig tydelig beskjed om at fakturaen vil bli betalt omgående (med omk. og forsinkelsesrenter) om forliksrådet kommer frem til at dette ikke er en reklamasjonssak.

Man kan selvfølgelig se det slik du beskriver fra Teslas synspunkt, men jeg mener det bør være en vesensforskjell på om nevnte faktura er omtvistet eller om man bare ikke betaler uten videre grunn (og evt. ignorerer inkasso osv.). Jeg hadde håpet at Tesla som en profesjonell aktør klarte å skille disse to sakene fra hverandre.
Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 19. februar 2020, klokken 15:45
Sitat fra: henrikj på onsdag 19. februar 2020, klokken 15:31Man kan selvfølgelig se det slik du beskriver fra Teslas synspunkt, men jeg mener det bør være en vesensforskjell på om nevnte faktura er omtvistet eller om man bare ikke betaler uten videre grunn (og evt. ignorerer inkasso osv.). Jeg hadde håpet at Tesla som en profesjonell aktør klarte å skille disse to sakene fra hverandre.
Jeg vil si meg enig i dette, men tror ikke det de gjør er ulovlig.

Som kunde gjør slike saker meg bekymret. Bilen min er nå på 99.500 km, og skal inn for siste gang i garantitiden på tirsdag. Så følger det over 2 år der jeg har reklamasjonsrett men ikke garanti (utover batteri/drivenhet). Jeg håper og tror Tesla vil respektere forbrukerkjøpsloven og gi meg den støtten jeg har krav på, men syns ikke slike saker er veldig betryggende.

Om jeg var i din situasjon ville jeg definitivt ikke betalt fakturaen. Jeg ville sett på mulighetene for å få saken til forliksrådet for å tvinge frem en løsning.
Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: arthuronsdag 19. februar 2020, klokken 15:56
Sitat fra: Muffinman på onsdag 19. februar 2020, klokken 13:49
Sitat fra: Klykken på onsdag 19. februar 2020, klokken 11:40
Den der faktureringsbiten hos Tesla gjør ting veldig vanskelig. Fordi du må først godta at dette potensielt kan kunne koste penger for at de i det hele tatt skal kunne se på bilen. Veldig rar praksis.
Har man kjøpt bilen som et ledd i næringsvirksomhet eller fra annen privatperson er det kjøpsloven som regulerer handelen.

Har man kjøpt bilen fra en privatperson, men gjennom et mellomledd, forhandler/megler osv så gjelder faktisk fkjl. Har nettopp kjøpt en bruktbåt formidlet av en forhandler fra en privatperson og har advokatens skriftlige "garanti" på at jeg er dekket av fkjl og faktisk at formidleren også hefter selger i så måte!  Dette igjen betyr at man skal kjøpe gjennom/via et profesjonelt mellomledd, men ALDRI selge på den måten.
Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: Muffinmanonsdag 19. februar 2020, klokken 16:36
Kan hende bare det at jobben ble utført til tross for at det ikke ble gitt aksept for igangsetting alene er nok til at Tesla må ta denne på egen kappe? Da er det jo ikke avtalt arbeid.
Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: o.b.lixonsdag 19. februar 2020, klokken 16:48
Sitat fra: henrikj på onsdag 19. februar 2020, klokken 13:56
Jeg har tidligere jobbet i inkassoselskap og, det er riktig som du skriver: En omtvistet faktura kan ikke bli inndrevet av et inkassoselskap, den må direkte videre til forliksrådet/småkravsrett hos Tingretten.

De kan selvfølgelig heller ikke sende fakturaen til inkasso før den opprinnelige fakturaen er forfalt og purret minst en gang (med 14 dagers varsel). Så er mye feil her.

Et inkassobyrå kan vel ta saken videre til forliksrådet, på vegne av Tesla.

Og en faktura kan sendes til inkasso uten varsel, men sa ryker retten til purregebyr/salær om jeg husker feil.



Men uansett - det enkleste er å betale så du får bilen, og sende inn krav om tilbakebetaling pga reklamasjon. Reklamasjon må uansett avgjøres litt opp i Tesla-systemet. TOCN har nok bistått mange flere enn NAF her.
Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: snappytorsdag 20. februar 2020, klokken 13:24
Hei har en lignende sak på gang , problemer med dørhåndtak som skal skiftes av mobile service . Etter diverse frustrerende runder med Tesla og reklamasjon kjører jeg nå etter :

Jatt med og aksepter alle anslag etc - få det gjort og betal - reklamer fra godstolen på mail. Som privatperson kan du vel neppe miste rettigheter du har etter loven uansett hva du signerer.
En liten ulempe er jo at du må låne penger til Tesla mens de somler seg avgårde... får igjen 12k jeg betalte 1 November , hvilken dag som helst - iallefall fikk de IBAN info i dag:-)

Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: Marzotorsdag 20. februar 2020, klokken 13:34
Hva om du omregistrerer bil på kone eller kamerat, å lar de levere bilen til utbedring?

Da rekker du gjerne få bilen utbedret før garantien utløper.
Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: o.b.lixtorsdag 20. februar 2020, klokken 17:38
Sitat fra: snappy på torsdag 20. februar 2020, klokken 13:24
En liten ulempe er jo at du må låne penger til Tesla mens de somler seg avgårde... får igjen 12k jeg betalte 1 November , hvilken dag som helst - iallefall fikk de IBAN info i dag:-)

Du har rett på renter, og må følgelig kreve dette også.
Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: arthurtorsdag 20. februar 2020, klokken 19:46
Og da er det ikke snakk om bankrente, men morarente som for 2020 er satt til 9,5%, fastsatt av Finansdept.!
Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: Muffinmantorsdag 20. februar 2020, klokken 21:54
Det forutsetter at hele perioden det skal beregnes er i 2020. En enkel måte å beregne forsinkelsesrenten, spesielt om perioden dekker tidsrom med ulike satser er å bruke

https://forsinkelsesrente.no/
Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: JorEltorsdag 20. februar 2020, klokken 22:27
Synes selvfølgelig synd på trådstarter. Her ryker noe, som både vi på forumet og Tesla vet ikke holder over tid. Elsker dørhåndtakene, men kunne jeg valgt, ville jeg hatt TM3 sine. :o
Litt irriterende at km-stand skal telle her, og ikke antall ganger dørene har blitt åpnet..Kjører jeg 50mil på rappen, så har jeg ikke brukt dørhåntakene :police:
Om mine dørhåntak ryker bak, etter at ungene er ute av huset, så skal jeg fortelle alle mine passasjerer som ikke kommer inn, at de må gå inn på andre siden. Når de kommer inn så blir det å fortelle dem om disse elendige, stilige håndtakene...
Nå har Tesla kommet over kneika, og kunne kanskje starte opp med god gammeldags service igjen. Slik jeg alltid hørte om for noen år siden.

Har TS jobbet i et innkrevningsselskap så møter han nå seg selv i døren 8) :angel: :D
Samtidig har vel TS best peiling av oss alle, på denne prosessen..

Men kom igjen Tesla, de dørhåntakene burde det ha kommet noen nye løsninger på. Tesla skryter jo alltid at bilen oppdateres kontinuerlig!
(mitt dørhåntak er begynt og lage en lyd, der jeg kan høre at det er friksjon...noe plastikk som skriker litt, når håntaket går inn, ca 20sek etter at alle har satt seg inn...)
Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: Muffinmantorsdag 20. februar 2020, klokken 22:52
Ugreit at enkelte Tesla-verksteder reparerer innen 5 år uavhengig av kilometerstand, mens andre holder på slik som her. Kontrasten stikker i øynene.
Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: arthurfredag 21. februar 2020, klokken 08:01
Sitat fra: JorEl på torsdag 20. februar 2020, klokken 22:27
Litt irriterende at km-stand skal telle her, og ikke antall ganger dørene har blitt åpnet..

Med tanke på rettigheter etter loven så er ikke antall kjørte kilometer relevant. Om det er relevant i forhold til produsents garanti er uten interesse så lenge bilen er innenfor fem årsgrensen mht reklamasjon!

Morarente settes av Finansdept. to ganger i året og gjelder for henholdsvis første og andre halvår.
Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: henrikjmandag 24. februar 2020, klokken 21:34
Sitat fra: snappy på torsdag 20. februar 2020, klokken 13:24
Hei har en lignende sak på gang , problemer med dørhåndtak som skal skiftes av mobile service . Etter diverse frustrerende runder med Tesla og reklamasjon kjører jeg nå etter :

Jatt med og aksepter alle anslag etc - få det gjort og betal - reklamer fra godstolen på mail. Som privatperson kan du vel neppe miste rettigheter du har etter loven uansett hva du signerer.
En liten ulempe er jo at du må låne penger til Tesla mens de somler seg avgårde... får igjen 12k jeg betalte 1 November , hvilken dag som helst - iallefall fikk de IBAN info i dag:-)

Har du kontaktinfo til noen hos Tesla det kan være nyttig å henvende seg til?
Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: henrikjmandag 24. februar 2020, klokken 21:40
Sitat fra: Muffinman på torsdag 20. februar 2020, klokken 22:52
Ugreit at enkelte Tesla-verksteder reparerer innen 5 år uavhengig av kilometerstand, mens andre holder på slik som her. Kontrasten stikker i øynene.

Ja, det utrolig irriterende at hvilken service man får er avhengig av hvor man møter opp. Har forsåvidt lest positive ting om Tesla Porsgrunn tidligere, men trynefaktor og/eller dagsform spiller kanskje også inn   ::)
Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: Megaoctanetirsdag 25. februar 2020, klokken 07:49
Men hvorfor har alle selskapene en grense på 5 år eller 100/150/200.000km?
Hvis man uansett har 5 års reklamasjon så kan de jo bare si 5 års garanti ubegrenset km?
De retter ikke noe mer på garanti enn de ville ha rettet på reklamasjon. Drivverk etc dekkes jo ikke av garantier uansett?
Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: Tjafsarentirsdag 25. februar 2020, klokken 10:14
Her vel med hva som kan sees på som kilometeravhengig og hva som ikke er kilometeravhengig? Et håndtak får ikke mer slitasje av 70km tur retur enn 10km tur retur, men det som driver bilen der i mot får slitasje av denne kilometerøkningen.
Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: ventletirsdag 25. februar 2020, klokken 13:12
Sitat fra: Megaoctane på tirsdag 25. februar 2020, klokken 07:49
Men hvorfor har alle selskapene en grense på 5 år eller 100/150/200.000km?
Hvis man uansett har 5 års reklamasjon så kan de jo bare si 5 års garanti ubegrenset km?
De retter ikke noe mer på garanti enn de ville ha rettet på reklamasjon. Drivverk etc dekkes jo ikke av garantier uansett?

Det er noen forskjeller på hvor mye/rask hjelp du får mellom garanti og reklamasjon. Fri veihjelp og lånebil gis som hovedregel bare til biler som er innenfor garantien, mens ved reklamasjon har du bare krav på lånebil dersom du er uten bil i mer enn én uke (og enkelte servicesentre kan prøve seg på å utfordre denne rettigheten).
Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: henrikjonsdag 04. mars 2020, klokken 10:40
Liten oppdatering her.

Har fortsatt ikke hørt noe mer fra Tesla Porsgrunn ang. den opprinnelige fakturaen.

Så sluttet MCUen å virke igår, så idag kjørte jeg til Tesla Drammen med friskt mot for å prøve å få fikset dette.

Der nektet de i første omgang å ta inn bilen pga. den omtvistede fakturaen, men etter en kort samtale med servicemanageren tok de allikevel inn bilen for bytte av MCU på reklamasjon. Fikk tilogmed flott og fin leiebil.

Så min erfaring:
Tesla Drammen  :+1:
Tesla Porsgrunn  :-1:

Så får vi se hva som skjer videre med den opprinnelige fakturaen  :o
Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: henrikjlørdag 28. mars 2020, klokken 12:40
Siste oppdatering:

Jeg har i ettertid vært litt i kontakt med Tesla Drammen ang. skifte av MCU på reklamasjon. De har også tatt tak i den andre reklamasjonssaken med Tesla Porsgrunn, da de var enige i at den bare ikke kunne ligge uten noen fremgang den ene eller andre veien.

Det hele endte da med at jeg betaler for panserlåsen, mens dørhåndtak og LED-lys ble dekket på reklamasjon. Jeg mener forsåvidt at panserlåsen også burde vært dekket, men nå gidder jeg ikke å krangle noe mer.

Uansett, kred til Tesla Drammen for å ta tak i denne fastlåste saken.
Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: Ampéresononsdag 01. april 2020, klokken 10:59
Jeg sluttet å krangle med dem vdr. disse håndtakene, men ønsker heller ikke å betale det det koster i deler og arbeid for denne designfeilen. Så nå har jeg reparert to håndtak selv, sett videoer på youtube og kjøpt deler.

Versjon 1 og 2 av håndtakene så er det noe som heter paddle gear som går i stykker. Paddle gear selger tesla for 60 kr stk. Versjon 3 så har de forbedret den delen og da er det tannhjulet på motoren som går i stykker, altså den som driver paddle gear. Har ikke fått tak i det tannhjulet, men har fått tak i motoren brukt. Så anbefaler det om man liker å fise slike ting selv. Sist jeg gjorde det var for en måned siden, tar ikke stort mer enn 2-3 timer og kostet meg 250 kr i deler.
Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: Muffinmanonsdag 01. april 2020, klokken 13:37
Siden vi har to biler kjøpte jeg et brukt håndtak når det sviktet for andre gang på førerdøra på 2013`en. Shinet det skikkelig opp og satte det inn, og overhalte det jeg tok ut. Et par måneder sviktet det på førerdøra på andre bilen. Da tok det meg kanskje 30 minutter å bytte. Det var litt mer fornuftig bruk av tid enn å bruke 6-7 timer på en rundtur til verksted, selv om bilen var godt innenfor reklamasjonsfrist. Noen små triks lærer man seg etter første gangen, og neste gang går jobben veldig fort.

Handlet også deler hos Tesla. Betalte 16kr pr stk for paddlegearet, og 420ish for et ekstra ledningsnett med brytere.

Vi har hatt 7 eller 8 havarier på dørhåndtak på våre biler, men bare en gang på førerdøra på den 2015-modellen. Da var den gått nesten 170.000km. Skal sies at de andre dørene sjelden er i bruk på og at den har gått mye på langkjøring.
Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: Klykkenonsdag 01. april 2020, klokken 14:23
Kun havarert håndtak på førerdøra hos oss også på 2015-mod. Men gått 70k "bare" den da.
Selv om det har vært litt småplukk, og en fullstendig driftstans, synes jeg denne bilen er noe av det beste jeg har eid. Service har vært upåklagelig, selv om det i en periode var vanskelig å faktisk få service. Redusert ladetid er litt irriterende de få gangene SuC benyttes, men hovedbruken går i nærområdet med hjemmelading.

Nå er den ut av garanti så da blir den mest sannsynlig solgt når TMY lanseres her til lands, gitt at den innfrir (at sambo godkjenner den, stort sett), eller at et "knakanes godt tilbud" på en nyere S Long Range dukker opp.
Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: Tesla91lørdag 11. april 2020, klokken 10:51
Hei! Jeg har nylig hatt en case mot Tesla vedørende blant annet 2 defekte dørhåndtak (de ville ikke komme ut). 3 år gammal bil som var gått ca 110.000 km når jeg meldte inn feilene. Tesla nektet å utbedre dette på reklamasjon da bilen var passert 100.000km, og de ønsket ca 7500,- i utbedring per håndtak da ledningsnettet frem til håndtakene måtte byttes (påstod de).

Jeg tok saken videre med forbrukerrådet som etter noen måneder frem og tilbake i dialog med meg og Tesla konkluderte med at Tesla hadde rett og jeg måtte dekke kostnadene for bytting selv.

I samme case var det påpekt svært slitte bærearmer foran, disse skulle Telsa ha nærmere 25.000,- for å bytte. Her bestilte jeg en time hos et tredjeparts verksted som byttes disse for 9.500,- inkl. deler og hjulstillingkontroll.

Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: mthoringlørdag 11. april 2020, klokken 16:03
I alle dager, er dørhåndtak å regne som en slitedel og ikke noe som bør forventes å holde vesentlig over 2 år og dermed gi 5 års reklamasjonsrett? Hva skjer med forbrukerrådet?
Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: Oddaalørdag 11. april 2020, klokken 18:01
Det er vel ingen km begrensning på reklamasjonsretten?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: Muffinmanlørdag 11. april 2020, klokken 18:43
Den tror jeg trenger en avgjørelse hos forbrukerklageutvalget  :o

Er bilen solgt fra Tesla til privatperson eller firma?
Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: Oddaalørdag 11. april 2020, klokken 19:20
Sitat fra: Muffinman på lørdag 11. april 2020, klokken 18:43
Den tror jeg trenger en avgjørelse hos forbrukerklageutvalget  :o

Er bilen solgt fra Tesla til privatperson eller firma?
Spørs om ikke du nå er inne på forklaringen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: Muffinmanlørdag 11. april 2020, klokken 19:26
Tar forbrukerrådet saker hvor ikke privatperson (=forbruker) er kunde?
Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: Arathonsdag 15. april 2020, klokken 09:31
Du må ta det til forliksrådet dersom det er er firma. Og ett firma har normalt maks 2 års reklamasjonsrett. Kan avtales lavere i kontrakt så vidt jeg vet.

Forbrukerrådet er kun megling mellom forbruker og selger. De rådfører forbruker, men har ingen mulighet til å dømme. Avtalen som blir meglet fram mellom forbruker og selger er bindende.
Hvis man ikke blir enig kan man ta det videre til forbrukerklage utvalget som kommer med en avgjørelse.

Men som forbrukerrådet fortalte meg, den som har rett, får ikke nødvendigvis rett. Det er opp til klager å sannsynliggjøre at delen var dårlig ved overlevering, og ikke har oppstått som slitasje. Man må blant annet få en bilsakkyndig til å sannsynliggjøre dette for forbrukerklagenemda. og vise til at svakheten allerede oppsto ved overlevering.
Tittel: Sv: Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)
Skrevet av: amigatirsdag 25. mai 2021, klokken 15:21
Interessant diskusjon, jeg har også en 2015 modell hvor begge håndtak foran røk nå i mai 2021 (lyser og durer men håndtak kommer ikke ut), koster 6000kr å få fikset. I 2019 røk det på en bakdør som jeg fikk på garantien. Jeg antar at jeg ikke kommer noen vei med å klage på dette, får bare håpe gen3 håndtakene er bedre og holder mer enn 5 år.