Elbilforum.no

Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: LFP-jenta på onsdag 19. februar 2020, klokken 08:55

Tittel: Tips til Elbil
Skrevet av: LFP-jentaonsdag 19. februar 2020, klokken 08:55
Hei,
endringer i jobbsituasjon gjør at vi trenger en ny bil, og vi ønsker en el-bil. Det er snakk om 120 km, hvor mye av dette blir motorvei. Vi har ikke allverden med budsjett, men betaler jo det det måtte koste. Vi har fått tilbud om en ny 2020 e-golf av møller (ca 250 000), men lurer på hva annet vi burde vurdere. Det bør være plass til bakovervendt sete i baksete.
Tittel: Sv: Tips til Elbil
Skrevet av: Daniel_0007onsdag 19. februar 2020, klokken 11:46
Mg zs ev?
Ville ikke kjøpt en ny egolf nå ihvertfall, finnes bedre alternativer for nesten samme pris, mg er en, zoe er en annen, ioniq kan være et alternativ og.
Tittel: Sv: Tips til Elbil
Skrevet av: Kitchendogonsdag 19. februar 2020, klokken 23:34
Enig i at det finnes alternativer til E-golf, men å sammenligne den med en MG ZS blir litt feil i mine øyne. En MG ZS har mye høyere hardplastfaktor enn en Golf og kvaliteten er også bra på Golfen. Med MG er det ingen som enda vet hvordan kvaliteten er over tid. Av de to hadde jeg nok gått for Golfen, men nå teller kvalitetsfølelse mer for meg enn plass. Ellers virker peugeot e208/2008 og Opel Corsa E som fine biler, men de er vel kanskje ikke tilgjengelige enda.
Tittel: Sv: Tips til Elbil
Skrevet av: Trekkoppbiltorsdag 20. februar 2020, klokken 21:35
Det spørs litt om det er 2*60 km eller 2*120 km på en dag, og hva slags lademuligheter du har på jobb og hjemme.
Dersom du får lade 16A AC, eller 3 kw, så blir det 24 kwt på en 8 timers arbeidsdag.

I en spec for e-golf, ser jeg det er oppgitt 31,5 kwt, men det kan variere mye fra årgang til årgang:
https://www.volkswagen.no/idhub/content/dam/onehub_pkw/importers/no/priser-og-brosjyrer/e-golf/Tekniske_data_e_golf.pdf

31,5 kwt holder lenge til å kjøre 120 km til vanlig.
Men hvis man raser på motorvegen i 120km/t i all slags vær, så kan det godt tenkes at man bruker ca 30kwt på 120 km.
Står bilen parkert i innlandskulde over helga, så kan ett iskaldt batteri ha høy indre motstand, og det kan gå mye energi til å varme opp batteriet. Så det er vanskelig å forutse hvilke forbruk andre vil ha på 120 km. Enkelte kjører stadig med lågt luftrykk, som også gir høyt forbruk.

Så spørs det litt hvor mange år man skal bruke bilen. Enkelte batterier taper seg 3% i året, og det kan fort bli 1 kwt i tap pr år. Det er vanlig at kapasitetsgarantier garanterer ca 70% kapasitet i garantitida.

I den prisklassa, ville jeg nok prøvd å finne en bil i 40kwt-klassa.

Av og til kan det lønne seg å sammenligne priser i ulike land. Man kan se på biler i Sverige som er over 6mnd gamle, og man kan sjekke opp priser i Europa.  Det kan være lite å hente på å importere på egenhånd nå som krona har tapt seg så mye.
Tittel: Sv: Tips til Elbil
Skrevet av: Tiger123torsdag 20. februar 2020, klokken 22:01

Her har du bil med gratis lading i hele bilens levetid, ladeboks (Hjemme) og 2 sett dekk medfølger.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=170330516
Tittel: Sv: Tips til Elbil
Skrevet av: Contangotorsdag 20. februar 2020, klokken 22:23
Du er litt tidlig ute. Uansett hva du kjøper nå vil bilen presses ned på bruktmarkedet i 2020 fordi det kommer mange nye biler inn i dette segmentet. Må du kjøpe nå synes ikke jeg Golf er så hårreisende dumt. Den holder seg overraskende godt i pris, er veldig god å kjøre, og driftssikker. 250 for nybil er bra ift bruktpriser på Finn (som virker helt urealistiske). Det er en kinesisk bil. MG ZS, som akkurat har kommet på markedet, men jeg kvier meg for å anbefale den. Lite testet og med en del lyter. Brukt Hyundai Ionic (28kw, ikke ny modell med elendig ladekapasitet) er å anbefale men veldig populær og litt dyr. Brukt 30kw Kia Soul kan du også vurdere. Ingen av de tre sistnevnte har appstyring, noe som er veldig vanedannende når du begynner å bruke det. Er personlig ikke så glad i Leaf, men den er innenfor budsjett. Har litt ukurant hurtigladeplugg og er en svamp å kjøre men god plass. Men altså, vi var veldig glade i 2015 Golfen vår selv om den gikk litt kort. Den «nye» utgaven dekker behovet ditt.
Sjekk Teslabjørns tester på Youtube. Du får masse info der.
Ikke kjøp brukt eldre Tesla Model S, selv om Tiger elsker bilen. Den koster altfor mye å reparere og forsikre.

Edit - se noen bruktmarkedskommentarer her:
Leaf - https://elbilforum.no/index.php?topic=50295.msg880752#new
Golf - https://elbilforum.no/index.php?topic=43953.msg878455#new
Ionic - https://elbilforum.no/index.php?topic=49353.msg860769#new


Tittel: Sv: Tips til Elbil
Skrevet av: batterimannentorsdag 20. februar 2020, klokken 22:48
Tror at til pris rundt 250 høvdinger så må man alltid gjøre kompromiss med et eller annet. Synes at det er først når man kommer på Hyundai Kona og etterhvert Peugeot e-208/2008 at man får i pose og sekk, men hadde ikke kjøpt i prisklassen med mindre det er ment som eneste bil, eller at dere har god råd.

Tror både Zoe (ZE 50) og MG ZS EV er gode alternativer på hver sin måte. Hvis du går på Teslabjørn sin youtube kanal så har han mange videoer. Den virker ekstremt lovende når han er i det store utland og tester den, men det dukker opp litt problemer når den testes i Norge/vinter (f.eks 1000 km challenge).

Zoe er en storselger i hele Europa nå, om man velger å legge vekt på flokkmentalitet når man bestemmer seg:
https://electrek.co/2020/02/20/renault-zoe-electric-car-sales/

For e-Golf sin del, så er det vanskelig å si hva prisfallet blir, siden det er såpass gammel modell og den er på vei ut (erstattes med ID.3).
Tittel: Sv: Tips til Elbil
Skrevet av: Tiger123lørdag 22. februar 2020, klokken 08:33
Sitat fra: Contango på torsdag 20. februar 2020, klokken 22:23
Du er litt tidlig ute. Uansett hva du kjøper nå vil bilen presses ned på bruktmarkedet i 2020 fordi det kommer mange nye biler inn i dette segmentet. Må du kjøpe nå synes ikke jeg Golf er så hårreisende dumt. Den holder seg overraskende godt i pris, er veldig god å kjøre, og driftssikker. 250 for nybil er bra ift bruktpriser på Finn (som virker helt urealistiske). Det er en kinesisk bil. MG ZS, som akkurat har kommet på markedet, men jeg kvier meg for å anbefale den. Lite testet og med en del lyter. Brukt Hyundai Ionic (28kw, ikke ny modell med elendig ladekapasitet) er å anbefale men veldig populær og litt dyr. Brukt 30kw Kia Soul kan du også vurdere. Ingen av de tre sistnevnte har appstyring, noe som er veldig vanedannende når du begynner å bruke det. Er personlig ikke så glad i Leaf, men den er innenfor budsjett. Har litt ukurant hurtigladeplugg og er en svamp å kjøre men god plass. Men altså, vi var veldig glade i 2015 Golfen vår selv om den gikk litt kort. Den «nye» utgaven dekker behovet ditt.
Sjekk Teslabjørns tester på Youtube. Du får masse info der.
Ikke kjøp brukt eldre Tesla Model S, selv om Tiger elsker bilen. Den koster altfor mye å reparere og forsikre.

Edit - se noen bruktmarkedskommentarer her:
Leaf - https://elbilforum.no/index.php?topic=50295.msg880752#new
Golf - https://elbilforum.no/index.php?topic=43953.msg878455#new
Ionic - https://elbilforum.no/index.php?topic=49353.msg860769#new

Haha, jeg så ikke ordet "ny" bil:)

Det er mange alternativer ser jeg, og en viktig sak er at man velger noe med rekkevidde nok til at lading hjemme er nok, nesten alltid.

Hører allerede nå om de som kjøper bil for å dra på fjellet, og er lei av å lade pga for dårlig rekkevidde. Eller, kona var det vel som var lei i de to tilfellene jeg hørte.
Ikke noen bra start mtp å beholde de som elbilkjøpere i fremtiden.
Tittel: Sv: Tips til Elbil
Skrevet av: vinterdekklørdag 22. februar 2020, klokken 14:06
Kia eNiro har veldig god plass i baksetet for bilklassen, men det er bare pent brukte Niro hybrid/plugin hybrid som er i e-golfens prisklasse akkurat nå. Uansett, ventetiden på eNiro skal visst ha blitt kortere og det vil nok gjøre pent brukte eNiro'er billigere og mer tilgjengelig etterhvert.

Jeg får greit med plass å sitte i passasjersetet forran bakovervendt barnesete med mine 180+, men det blir for trangt med bakovervendt sete på førersiden. Nå har jeg hybrid plugin varianten (ikke hel-elektrisk) men dimensjonene er de samme som på eNiro. (Jeg ville forresten ikke gått for hybrid plugin med den pendleravstanden du har, men den 50 km elektriske rekkevidden er godt innenfor for mitt daglige behov.)
Tittel: Sv: Tips til Elbil
Skrevet av: Svein_Hlørdag 22. februar 2020, klokken 15:35
Jeg vil neppe kalle det flokkmentalitet å kjøpe Zoe her i Norge, da den bilen har fått rimelig mye pepper grunnet en litt sær ladeløsning på de tidligere årsmodellene. Fra og med 2020 skal dette ikke lenger være noe "problem", du får den ny fra 250.000,-, og Zoe er også den elbilen som gir desidert mest rekkevidde for pengene, hvertfall i denne prisklassen.

Jeg gikk bevisst litt mot strømmen da jeg valgte Zoe som min første elbil for snart 2 år siden, hovedsakelig til jobbpendling (150 km/dag), men etter hvert ble den brukt mer og mer til all annen daglig kjøring, og jeg har nå straks kjørt den 60.000 km. Jeg har hatt vinterdager med over 25 blå når jeg har dratt hjemmefra om morgenen, og sommerdager med dagsturer på opptil 290km, og alt dette med kun 16A hjemmelading (230V IT-nett), har ikke hatt behov for borte-/underveislading en eneste gang. Det skal riktignok sies at jeg også har en bensinbil med hengerfeste for camping-/langturer, og kan dermed planlegge og fordele kjøringen min mellom de to bilene, men likevel.

Forrige avsnitt ble kanskje litt off topic, siden Zoe 2020 er både sterkere og har lengre rekkevidde enn min R90, og kan hurtiglades opptil 50kW, men uansett vil jeg anbefale at dere tar en titt på Zoe. Den er overraskende romslig foran, og virker mye større enn den faktisk er, men i baksetet er det trangt. Usikker på om dere får plass til et bakovervendt barnesete der, det må nok nesten bare prøves ut.
Tittel: Sv: Tips til Elbil
Skrevet av: automatlørdag 22. februar 2020, klokken 16:58
Sitat fra: Svein_H på lørdag 22. februar 2020, klokken 15:35
Jeg vil neppe kalle det flokkmentalitet å kjøpe Zoe her i Norge, da den bilen har fått rimelig mye pepper grunnet en litt sær ladeløsning på de tidligere årsmodellene. Fra og med 2020 skal dette ikke lenger være noe "problem", du får den ny fra 250.000,-, og Zoe er også den elbilen som gir desidert mest rekkevidde for pengene, hvertfall i denne prisklassen.

Zoe kan vel fortsatt ikke lade på IT-nett uten transformator. Og da har de jo strengt tatt ikke løst problemet. De har bare kommet med en bedre og mer elegant trafo-løsning for å omgå problemet.

Så lenge man er klar over dette ladeproblemet, og kan leve med løsningen på det, så kan Zoe være et rimelig og godt alternativ.
Tittel: Sv: Tips til Elbil
Skrevet av: Svein_Hlørdag 22. februar 2020, klokken 17:46
Sitat fra: automat på lørdag 22. februar 2020, klokken 16:58
Sitat fra: Svein_H på lørdag 22. februar 2020, klokken 15:35
Jeg vil neppe kalle det flokkmentalitet å kjøpe Zoe her i Norge, da den bilen har fått rimelig mye pepper grunnet en litt sær ladeløsning på de tidligere årsmodellene. Fra og med 2020 skal dette ikke lenger være noe "problem", du får den ny fra 250.000,-, og Zoe er også den elbilen som gir desidert mest rekkevidde for pengene, hvertfall i denne prisklassen.

Zoe kan vel fortsatt ikke lade på IT-nett uten transformator. Og da har de jo strengt tatt ikke løst problemet. De har bare kommet med en bedre og mer elegant trafo-løsning for å omgå problemet.

Så lenge man er klar over dette ladeproblemet, og kan leve med løsningen på det, så kan Zoe være et rimelig og godt alternativ.

Det er jo ikke noe "problem" så lenge de har kommet opp med en løsning, og jeg har heller ikke hatt noen problemer i de snart 2 årene jeg har hatt en Zoe, så hvilket ladeproblem er det egentlig du sikter til? Har du faktisk hatt en Zoe selv, slitt med dette problemet og snakker av egen erfaring?
Tittel: Sv: Tips til Elbil
Skrevet av: chriso89lørdag 22. februar 2020, klokken 17:50
Løsningen er en diger trafo som er tung og tar tor plass.   ikke en god løsning kontra andre elbiler
Tittel: Sv: Tips til Elbil
Skrevet av: E_Slørdag 22. februar 2020, klokken 17:58
Om det eneste ladebehovet man normalt har på IT-nett er hjemme går det jo greit å ha en trafo. Ladestasjoner på 11/22kW er alltid på TN-nett slik at de virker på Zoe, og på hurtiglading (DC) er jo ikke denne problematikken noe tema. I normal praktisk bruk er ikke det at Zoe ikke lader på IT uten spesialutstyr noe stort problem for de fleste - det vil være kun hvis man regelmessig har behov for å lade flere forskjellige steder med IT-nett.
Tittel: Sv: Tips til Elbil
Skrevet av: Svein_Hlørdag 22. februar 2020, klokken 18:31
Jeg ser at Zoe fortsatt får pepper her inne, og da helst av folk som aldri har hatt Zoe selv og dermed ikke vet hva de snakker om. Jeg er veldig fornøyd med min Zoe, ber TS om unnskyldning for avsporingen og avstår fra videre kommentarer i denne tråden.
Tittel: Sv: Tips til Elbil
Skrevet av: automatlørdag 22. februar 2020, klokken 19:57
Jeg forholdermeg til de tekniske fakta, som er at Zoe må ha trafo for å lade på IT-nett.

Og det er mye bedre at potensielle kjøpere kjenner til dette på forhånd, slik at de kan gjøre en vurdering om det er et problem, enn at det dukker opp som en overraskelse etter at bilen er kjøpt.

Derfor er det viktig å være ærlig om svakheter på de forskjelige elbilene.

Tittel: Sv: Tips til Elbil
Skrevet av: chriso89søndag 23. februar 2020, klokken 00:46
Ok så jeg vet ikke hva jeg snakker om.  Så bilen trenger ikke en trafo?  Siden jeg ikke evt hva jeg snakker om må jeg ta feil?
Tittel: Sv: Tips til Elbil
Skrevet av: Contangosøndag 23. februar 2020, klokken 10:14
Virker ikke som om det er uenighet om at Zoe krever en egen trafo løsning på IT-nett men at uenigheten ligger i hvor komplisert det er å møte det kravet.
På Schuko bruker man en egen, større, «ladekladd» enn i andre biler - a la denne http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe#product ?
11/22kw (400V) ladebokser er TN nett, så der går pluggen rett i.
Hva gjør man på 3,7-7,2kw (230V) ladebokser?
Tittel: Sv: Tips til Elbil
Skrevet av: automatsøndag 23. februar 2020, klokken 11:17
Nye Zoe leveres med ladekladd med elektronisk trafo, ikke ulik den Zaptec lagde. Med mulighet for type 2 tilkobling. Men kun 3.6kw.

Mener å ha hørt snakk om en pris på nærmere 30k. Hvis det er tifelle, så kjøper man ikke akkurat en ekstra kabel for å hengende fast på p-plassen i fellesgarasjen.

Jeg hadde også sett an litt hvor jeg parkerer, før jeg hadde hengt fra meg en dyr kabel ved offentlig lading.


Tittel: Sv: Tips til Elbil
Skrevet av: Trine2søndag 23. februar 2020, klokken 11:41
Zoe's største svakhet men også styrke er ladingen. Den lader på 22 kW men trenger også TN nett. Hos de fleste som velger å lade på Schuko/vanlig kontakt trenger man en diger trafo. Denne er stor og tung, og bråker så mye at den vil forstyrre feks. naboer om natten. Veldig upraktisk å drasse med seg denne på hyttetur eller når man skal besøke venner.

En annen ting er at den trekker noe mer strøm enn andre biler da mye av strømmen blir borte på vei inn i bilen.

Biler lader tregt på schuko, og tømmer man batteriet daglig vil man ikke klare å fullade til neste dag.
Tittel: Sv: Tips til Elbil
Skrevet av: Trine2søndag 23. februar 2020, klokken 11:45
Tips for ny bil fra meg blir brukt Ioniq eller Leaf 40 kWh.

Har man tilgang til TN-nett hjemme kan man også vurdere en Zoe.
Tittel: Sv: Tips til Elbil
Skrevet av: minibitisøndag 23. februar 2020, klokken 12:07
If your house has an IT nett, you can also install this in front of any charger and the Zoé (and any other car) will charge fine:
Nofuel 16A Transformator 1 fase
http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-16a-transformator-1-fase#product
Tittel: Sv: Tips til Elbil
Skrevet av: Trine2søndag 23. februar 2020, klokken 12:24
The price is more than kr. 11.000 + electric work. And it doesn't last forever - that means another source for error. I guess some of the power disappear in the box too.
Tittel: Sv: Tips til Elbil
Skrevet av: Contangosøndag 23. februar 2020, klokken 12:29
Mistenker at trådstarter har falt av lasset for lengst.... Min konklusjon er at Zoe er en bil man bør vurdere men at den krever at man setter seg ordentlig inn i de kravene den setter for lading og vurderer de ift hva man har av ladeinfrastruktur hjemme og antatt ladebehov ift bruksmønster.
Tittel: Sv: Tips til Elbil
Skrevet av: minibitisøndag 23. februar 2020, klokken 13:12
Sitat fra: Contango på søndag 23. februar 2020, klokken 12:29
Mistenker at trådstarter har falt av lasset for lengst.... Min konklusjon er at Zoe er en bil man bør vurdere men at den krever at man setter seg ordentlig inn i de kravene den setter for lading og vurderer de ift hva man har av ladeinfrastruktur hjemme og antatt ladebehov ift bruksmønster.
Yes, and yes :)
Tittel: Sv: Tips til Elbil
Skrevet av: Contangomandag 24. februar 2020, klokken 21:24
Nyttig test. MG får godkjent. Beskrivelse av Zoe løsningen også 🤭
https://elbil.no/fra-kina-og-rett-til-fjells-i-var-tredje-store-vintertest/
Tittel: Sv: Tips til Elbil
Skrevet av: chriso89onsdag 26. februar 2020, klokken 10:49
ang xoe så kaller jeg ikke  denne ladebøtta en "løsning"  dn burde væt innebygget.  har en verdi på 30k og er ikke noe je ville hatt ute
Tittel: Sv: Tips til Elbil
Skrevet av: Trine2torsdag 27. februar 2020, klokken 09:09
Tenker om den støvsugeren der at det å stå ute i regn, snø og vind så kan man få problemer med å reklamere om den slutter virke. Kjipt at Zoe leverer så dårlig ladeløsning. Tyveri er vel også et tema når den koster såpass mye.
Tittel: Sv: Tips til Elbil
Skrevet av: geeartorsdag 27. februar 2020, klokken 09:58
Sitat fra: Svein_H på lørdag 22. februar 2020, klokken 18:31
Jeg ser at Zoe fortsatt får pepper her inne, og da helst av folk som aldri har hatt Zoe selv og dermed ikke vet hva de snakker om. Jeg er veldig fornøyd med min Zoe, ber TS om unnskyldning for avsporingen og avstår fra videre kommentarer i denne tråden.
Har kjørt en ZE40 en god del, fra den var ny, i godt regnvær drypper det vann inn fra skråen på begge fremdørene, den kan ikke lade på IT-nett uten trafo, den kan ikke DC-lade (ja, vet at den 50 kan det, men i Motors test fikk de ikke i nærheten av ladefart som kan kalles hurtiglading), setevarmeknappene er det ingen som finner uten at jeg forteller hvor de er, og selv når man vet hvor de er, så er det like forvirrende hvilken vei man skal snurre på den hver gang, og når de er på er lyset i instrumentpanelet så sterkt at det er plagsomt, det er ingen gode steder å sette flasker uten at de velter, den har ikke høydejustering av fremseter, og er man mann i normalhøyde og sitter i passasjersetet, så ser man rett inn i overgangen mellom visket og uvisket flate på frontruta, så når ruta er skitten ser man i praksis ikke en dritt forover. At de ikke engang har gjort et forsøk på å presse den nye ladeklumpen på 13 kg inn under panseret på norske biler viser hvor lite de bryr seg om det norske markedet.

Den er et greit fremkomstmiddel for småkjøring, men ikke noe mer. e-Golf er ingen god elbil, men det er iallfall en ganske grei bil å befinne seg inni.
Tittel: Sv: Tips til Elbil
Skrevet av: Wiblafredag 28. februar 2020, klokken 11:24
Jeg ville absolutt ikke gått for Zoe om du har IT-nett og må lade ute, f.eks. schuko på offentlig ladestikk gatelangs.

Kjenner meg igjen i mye av det gr skriver fra egen erfaring med Zoe som firmabil. Fungerer for all del greit for vårt bruk, men skal ikke legge skjul på at Zoe er nederst på lista over elbiler jeg har lyst til å kjøre.