Elbilforum.no
Bilmerker => Mercedes/ EQ => EQB => Emne startet av: hELgenen på mandag 17. februar 2020, klokken 11:53
På tide vi får opp en tråd om EQB også
Her er litt spion bilder :
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2020/02/17/195649840/mercedes-eqb-se-hva-petter-oppdaget-utenfor-kjopesenteret
B klasse har aldri falt i smak, men som elbil synes jeg dette ikke ble så feil...
Krysser fingrene for at den har høyere bakkeklaring enn EQC
Denne ser spennende ut, prismessig blir vel den liggende rundt 500k
Er en del flere bilder på TopSpeed (https://www.topspeed.com/cars/mercedes/2022-mercedes-eq-b-ar185120.html), sist oppdatert den 28.02.
Absolutt spennende bil dette, spesielt om den får litt høyere bakkeklaring enn EQC. Kan vi håpe på så mye som 20 cm ref. variantene med fossilt drivstoff?
110 kW til 500 k høres fint ut, men det er vel litt lite realistisk. Drøyer vel ganske lenge til det kommer noen nye modeller nå også, selv om denne har vært planlagt en stund.
Positiv omtale. Har tro på denne som EQB.
Har også trua på denne. Hvis de har sikringsnett over bakseteryggen så burde bagasjerommet i praksis bli mye større enn EQC, som knapt har plass til en paraply over rollon. Kombiner det med justerbare bakseter og frunk.
https://insideevs.com/news/465446/mercedes-benz-eqb-testing-nurburgring-nordschleife/ (edit: er visst gammel film fra sommeren)
Mercedes-Benz announces EQB compact SUV with 7 seats coming next year
https://electrek.co/2021/04/16/mercedes-benz-eqb-compact-suv-7-seats/
https://www.tu.no/artikler/mercedes-lanserer-familiefrakteren-eqb/509253
Ikke akkurat konkurransedyktig på rekkevidde med AWD. Dårligere enn I-Pacen jo... Håper større batteri kommer snart.
Denne er i utgangspunktet helt perfekt, men den kommer ikke med tilhengerfeste, hvis informasjonen i YouTube review stemmer. Det er dessverre en dealbreaker for min del.
https://youtu.be/273DJmWZiHI
Sitat fra: Elbileier fra Sandnes på søndag 18. april 2021, klokken 19:35
Denne er i utgangspunktet helt perfekt, men den kommer ikke med tilhengerfeste, hvis informasjonen i YouTube review stemmer. Det er dessverre en dealbreaker for min del.
https://youtu.be/273DJmWZiHI
Godt tips til mer informasjon :+1:
Usikkerhet fortsatt om 5s (eller uten 4Matic) får mulighet for henger, f.eks. 750 kg som EQA.
Sitat fra: turfsurf på søndag 18. april 2021, klokken 19:01
Ikke akkurat konkurransedyktig på rekkevidde med AWD. Dårligere enn I-Pacen jo... Håper større batteri kommer snart.
Tja, med denne karosseriformen er vel ikke akkurat I-Pace en direkte konkurrent (men med 21-22" hjul ligger også I-Pace nede på denne rekkevidden). Den er spot on mhp rekkevidde på dagens EQC og XC40, bedre enn e-tron 50 og på linje med e-tron 55 med 20" hjul (den mest solgte utgaven av 55). Q4 quattro, ID4X og Enyaq 80X har kanskje 1 mil bedre rekkevidde med 19" hjul, men med 20" og større blir det likt. (her husket jeg feil, men de har 10kWh mer netto batteri
Det er vel mest avhengig av prisen om den har "passe WLTP rekkevidde" ;)
Ut i fra elbilsalget i fjor ser ut som mange synes at 350-400km WLTP er passelig, noe det egentlig er for de som normalt ikke drar på langtur. Vel så ofte virker det som om det er andre egenskaper de ser etter i tillegg.
(Personlig er det lang, praktisk rekkevidde om vinteren noe jeg jakter på pga mye langturer som gir årlig kjørelengde langt, langt over gjennomsnittet; men til det er WLTP i seg selv ikke en god nok indikasjon)
66 kWh batteri og Cd på 0,28 burde gi samme rekkevidde som E50 kanskje, hvis ikke Merce er litt mer effektive motorer enn Audi.
Sitat fra: daktari på søndag 18. april 2021, klokken 22:37
66 kWh batteri og Cd på 0,28 burde gi samme rekkevidde som E50 kanskje, hvis ikke Merce er litt mer effektive motorer enn Audi.
Tenker du på e-tron 50 quattro (64,7kWh netto) eller Q4 e-tron 50 quattro (77kWh netto)?
EQB 350 4Matic har 66,5kWh netto.
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på søndag 18. april 2021, klokken 20:18
Godt tips til mer informasjon :+1:
Usikkerhet fortsatt om 5s (eller uten 4Matic) får mulighet for henger, f.eks. 750 kg som EQA.
Må si at det er utrolig kjedelig om man ikke i det minste kan kjøre en liten jolle eller vannscooter på en båthenger. 750kg ville vært tilstrekkelig. Hvis det bare er mulig på 5 seteren, finst det jo mange andre biler å velge mellom som også er 5-setere.
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på søndag 18. april 2021, klokken 21:46
Q4 quattro, ID4X og Enyaq 80X har kanskje 1 mil bedre rekkevidde med 19" hjul, men med 20" og større blir det likt. (her husket jeg feil, men de har 10kWh mer netto batteri
Her skriver de 41 mil for 4matic. Iv80x f.eks er vel rundt 50 mil.
Sitat fra: turfsurf på søndag 18. april 2021, klokken 23:56
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på søndag 18. april 2021, klokken 21:46
Q4 quattro, ID4X og Enyaq 80X har kanskje 1 mil bedre rekkevidde med 19" hjul, men med 20" og større blir det likt. (her husket jeg feil, men de har 10kWh mer netto batteri
Her skriver de 41 mil for 4matic. Iv80x f.eks er vel rundt 50 mil.
419km vil jeg normalt runde av til 42mil ;)
Enyaq iV 80X med 77kWh netto har 460km WLTP kombinert oppgitt, +50 mil er utgaven med bakhjulsdrift.
Jeg er oppdatert her med alle WLTP og EPA rekkevidder + oppgitt forbruk etter testsyklus + basert på netto batterikapasitet:
https://elbilforum.no/index.php?topic=34844.0
Sitat fra: Elbileier fra Sandnes på søndag 18. april 2021, klokken 23:44
Må si at det er utrolig kjedelig om man ikke i det minste kan kjøre en liten jolle eller vannscooter på en båthenger. 750kg ville vært tilstrekkelig. Hvis det bare er mulig på 5 seteren, finst det jo mange andre biler å velge mellom som også er 5-setere.
Akkurat det forstår jeg veldig godt.
Er selv på "vent" på en elbil med 4wd, lang rekkevidde, mulighet for takboks, høy sittestilling OG hengerfeste med min 750kg til en "fornuftig" pris. Evt. 7s er et pluss ;)
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på mandag 19. april 2021, klokken 00:09
419km vil jeg normalt runde av til 42mil ;)
Enyaq iV 80X med 77kWh netto har 460km WLTP kombinert oppgitt, +50 mil er utgaven med bakhjulsdrift.
Ja, fire mil er nå mere enn en som du skrev uansett. Men grunnen til at jeg skrev 50 mil er at iV 80 fikk oppjustert rekkevidden til 53 mil , og det påstås at 80X blir 50 mil. Men foreløpig rykter da.
Syns rekkevidden med det batteriet var brukbar.
Er vel like mye som EQA?
EQB er større, drift på en aksel mer og har mer luftmotstand.
Med større batteri bør vel AWD versjonen kunne stå inne for 500km wltp. Nå er jo størrelse der utkjent foreløpig
Sitat fra: telcontar på mandag 19. april 2021, klokken 08:06
Med større batteri bør vel AWD versjonen kunne stå inne for 500km wltp. Nå er jo størrelse der utkjent foreløpig
Trenger vel bare litt over 80kwh for å klare det.
Tyskerne omtaler den kommende utgave som "besonders reichweitestark". Tviler på at de bruker et slikt utsagn om noe som går mindre enn 500km.
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på søndag 18. april 2021, klokken 23:02
Sitat fra: daktari på søndag 18. april 2021, klokken 22:37
66 kWh batteri og Cd på 0,28 burde gi samme rekkevidde som E50 kanskje, hvis ikke Merce er litt mer effektive motorer enn Audi.
Tenker du på e-tron 50 quattro (64,7kWh netto) eller Q4 e-tron 50 quattro (77kWh netto)?
EQB 350 4Matic har 66,5kWh netto.
E-tron 50, "classic".
Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 19. april 2021, klokken 09:08
Sitat fra: telcontar på mandag 19. april 2021, klokken 08:06
Med større batteri bør vel AWD versjonen kunne stå inne for 500km wltp. Nå er jo størrelse der utkjent foreløpig
Trenger vel bare litt over 80kwh for å klare det.
Tyskerne omtaler den kommende utgave som "besonders reichweitestark". Tviler på at de bruker et slikt utsagn om noe som går mindre enn 500km.
Får de får det til, hadde vært fet med en mørk med full blackout og dype konkave felger på en sånn 8)
https://bilnorge.no/artikkel.php?aid=55023
WLTP på 419 km er jo rekkevidde på nivå med e-tron 55 classic!
Sitat fra: turfsurf på mandag 19. april 2021, klokken 05:52
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på mandag 19. april 2021, klokken 00:09
419km vil jeg normalt runde av til 42mil ;)
Enyaq iV 80X med 77kWh netto har 460km WLTP kombinert oppgitt, +50 mil er utgaven med bakhjulsdrift.
Ja, fire mil er nå mere enn en som du skrev uansett. Men grunnen til at jeg skrev 50 mil er at iV 80 fikk oppjustert rekkevidden til 53 mil , og det påstås at 80X blir 50 mil. Men foreløpig rykter da.
Det var jeg som ikke sjekket egne kilder og husket EPA rekkevidden på litt over 400km for ID.4, beklager det :-[.
EQB med det varslede større batteriet som skal komme senere får kanskje noen mil ekstra slik at den nærmer seg ID.4X og Enyaq 80X i rekkevidde.
Sitat fra: daktari på mandag 19. april 2021, klokken 12:39
https://bilnorge.no/artikkel.php?aid=55023
WLTP på 419 km er jo rekkevidde på nivå med e-tron 55 classic!
Jepp, litt synd om det hadde vært det største batteriet. Men regner med ett større batteri vil legge på 5-10 mil.
https://electrek.co/2021/09/06/mercedes-benz-eqb-7-seat-electric-suv-compete-tesla-model-y/
-The automaker says that it should allow for 419 km of range under the WLTP standard, which should translate to more than 350 km (217 miles) on the EPA standard.
-However, Mercedes-Benz says that a longer-range version is going to come and it could match the US launch next year.
-Pricing hasn't been announced yet, but we expect something around $50,000.
https://motor.no/elbil/motor-har-provekjort-mercedes-eqb/212219
Første prøvekjøring, ser ut som prisen blir ca 30k mer enn tilsvarende eqa.
Leser de droppa hengerfeste på denne?
Epic fail🙄 mens EQA derimot tar 1800kg😄
Sitat fra: Radial på lørdag 20. november 2021, klokken 19:40
Leser de droppa hengerfeste på denne?
Epic fail🙄 mens EQA derimot tar 1800kg😄
Hva....... ::) ::) ::) ::)
Sitat fra: hELgenen på lørdag 20. november 2021, klokken 19:50
Sitat fra: Radial på lørdag 20. november 2021, klokken 19:40
Leser de droppa hengerfeste på denne?
Epic fail🙄 mens EQA derimot tar 1800kg😄
Hva....... ::) ::) ::) ::)
Ja, vm i mageplask...
SitatFor selv om EQB har en modifisert utgave av plattformen til EQA, så kan den ikke trekke henger, slik EQA kan.
https://www.elbil24.no/tester/mercedes-benz-eqb-elektrisk-syvseter-til-moderat-pris/74649754
https://motor.no/elbil/mercedes-ypper-til-priskrig-med-ny-elbil/213399
Skikkelig clickbait, blir fort dyrere enn model y når man legger til utstyr.
Irriterende at denne ikke har mulighet for hengerfeste, synes det er et rart valg..
Når omtrent alle konkurrentene har hengerfeste, så selger ikke denne i bøtter og spann i Norge tror jeg... Ikke at HF er viktig for alle, men for mange med disse plassbehovene er HF ofte høyt på ønskelista.
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 25. november 2021, klokken 12:32
https://motor.no/elbil/mercedes-ypper-til-priskrig-med-ny-elbil/213399
Skikkelig clickbait, blir fort dyrere enn model y når man legger til utstyr.
Ganske tendensiøst å legge til kostnaden for vinterhjul på Model Y før de sammenligner priser. Akkurat som om Mercedes inkluderer det i prisen. Men ellers synes prisen gunstig hvis man sammenligner med eqc. Med den kasseformen så er det veldig mye som er plass baki uten å bruke henger. Ytre mål er ganske lik Model 3. Så er det selvfølgelig skuffende tall på prestasjoner og ladehastighet. Men det betyr ikke like mye for alle.
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 25. november 2021, klokken 14:45
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 25. november 2021, klokken 12:32
https://motor.no/elbil/mercedes-ypper-til-priskrig-med-ny-elbil/213399
Skikkelig clickbait, blir fort dyrere enn model y når man legger til utstyr.
Ganske tendensiøst å legge til kostnaden for vinterhjul på Model Y før de sammenligner priser. Akkurat som om Mercedes inkluderer det i prisen. Men ellers synes prisen gunstig hvis man sammenligner med eqc. Med den kasseformen så er det veldig mye som er plass baki uten å bruke henger. Ytre mål er ganske lik Model 3. Så er det selvfølgelig skuffende tall på prestasjoner og ladehastighet. Men det betyr ikke like mye for alle.
Aner ikke om Mercedes har inkludert vinterhjul på disse prisene - men de leverer ofte biler med pakker der vinterhjul faktisk er en del av pakken. Mange andre holder vinterhjul utenfor pakkene - det er altså ikke nødvendigvis tilfelle ved Mercedes. Samme gjelder forsåvidt hengerfeste...men akkurat DET forstår jeg EQB IKKE kan leveres med. Og DER har du det største ankepunktet for en del kunder.
Sitat fra: whud på torsdag 25. november 2021, klokken 12:56
Irriterende at denne ikke har mulighet for hengerfeste, synes det er et rart valg..
Enig i det, rar beslutning. Men er vi sikre på at den ikke får HF? Det er publisert en del tester av eqb nå i starten av desember 2021, bla carwow og whatcar, og de sier den kan trekke 1800kg.
Virker som de har testet venstreratta biler. https://www.whatcar.com/news/2022-mercedes-eqb-review-price-specs-and-release-date/n23828 (https://www.whatcar.com/news/2022-mercedes-eqb-review-price-specs-and-release-date/n23828)
KAN jo hende det enda større batteriet kan trekke henger, men veldig rart valg i såfall.
Har lest at 7-seter ikke kan ha hengerfeste, men har norsk importør varslet skriftlig at heller ikke 5-seteren får hengerfeste nå?
Jaja. Kan uansett stryke den av listen, for det var mest muligheten for både 7 seter og hengerfeste som kunne gjort denne til en liten joker.
Litt sånn snodig bil fra Mercedes dette, bilen i seg selv virker veldig praktisk og med god størrelse som gjør den veldig spennende for mange, også er den på innsiden et steg tilbake hva gjelder teknologi med ladefart, manglende HF og (for) kort rekkevidde ift. konkurrentene. Tror denne kunne slått godt an, men virker et steg tilbake teknologisk sammenlignet med eqs osv..
Sitat fra: Hen9ng på torsdag 23. desember 2021, klokken 22:46
Litt sånn snodig bil fra Mercedes dette, bilen i seg selv virker veldig praktisk og med god størrelse som gjør den veldig spennende for mange, også er den på innsiden et steg tilbake hva gjelder teknologi med ladefart, manglende HF og (for) kort rekkevidde ift. konkurrentene. Tror denne kunne slått godt an, men virker et steg tilbake teknologisk sammenlignet med eqs osv..
Der er litt av problemet, eqs er en teknobombe og lagd på dedikert elbilplattform mens eqb er en glb hvor de har byttet ut motoren og stappet i et par batterier.
Føler litt at eqs og nye vision er typiske halo cars som var veldig vanlig før, er biler som skal lokke folk til forhandler men de fleste har ikke råd til dem så ser dem at de har rimeligere elbiler og tror de er nesten like bra.
Da er EQB kommet til Norge, står utstilt i Bjørvika. Litt enkle forhåndsvisninger/tester her:
Broom: https://www.tv2.no/a/14465988/
DN: https://dntv.dn.no/m/B6ou9TC7/dette-er-den-forste-elbilnyheten-i-2022
Tek.no skriver at det vil komme en variant med lengre rekkevidde. Det behøves kanskje. https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/JxRk57/mercedes-benz-eqb
Jeg kan ikke helt se for meg at denne klarer under 1,6 kWh/mil for å nå WLTPen på 400 km? Hvor langt går EQA 4matic?
https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/JxRk57/mercedes-benz-eqb
Akkurat det med HF er snodig. Men samtidig har det blitt solgt ca 8000 Model Y uten at noen har fått ettermontert det lovede hengerfestet enda. Ser ikke ut som det er veldig mange som plages av det.
Prisen er jo heller ikke gal.
Sitat fra: daktari på onsdag 05. januar 2022, klokken 23:39
Akkurat det med HF er snodig. Men samtidig har det blitt solgt ca 8000 Model Y uten at noen har fått ettermontert det lovede hengerfestet enda. Ser ikke ut som det er veldig mange som plages av det.
Prisen er jo heller ikke gal.
Hvis du følger med litt på Tesla forumene på FB så vil du se at mange plages av dette og det at Tesla ikke har noen dato eller oppdatering å komme med begynner å gå på tålmodigheten løs til eksisterende eiere. HF er et must for svært mange på en slik bil, så her har Mercedes gjort særdeles dårlig research i verdens mest oppegående elbilmarked.
Ser at de skriver at EQB kan lade inntil 100 kW under ideelle forhold. Høres litt Q4 e-tron aktig ut der ingen er i nærheten av disse "ideelle" forholdene.
Jeg tror denne bilen først og fremst vil selges til de som er MB-fans og de som trenger en 7-seter, siden alternativene er dyrere og Tesla sin Model Y 7-seter er helt i det blå. Kommer ikke til å være veldig langt oppe på noen salgsstatistikker.
Fraværet av hengerfeste virker som samme gamle "triksene" fra de tyske bilprodusentene som de har drevet med i alle år. Finn på noe som gjør elbilen mindre attraktiv, som manglende hengerfeste, latterlig lav hengervekt, lav nyttelast, 4-seter eller lignende, slik at de ikke kannibaliserer eget fossilbilsalg, som de tjener mye mer på både per bil og i ettermarkedet.
Ellers er vel 100 kW ganske utdatert, med mindre ladekurven er særdeles god..
Sitat fra: E_S på søndag 09. januar 2022, klokken 13:48
Fraværet av hengerfeste virker som samme gamle "triksene" fra de tyske bilprodusentene som de har drevet med i alle år. Finn på noe som gjør elbilen mindre attraktiv, som manglende hengerfeste, latterlig lav hengervekt, lav nyttelast, 4-seter eller lignende, slik at de ikke kannibaliserer eget fossilbilsalg, som de tjener mye mer på både per bil og i ettermarkedet.
Ellers er vel 100 kW ganske utdatert, med mindre ladekurven er særdeles god..
Nå er det en del tester av EQA, som antagelig har samme lader og batteri som EQB, og der ladingen får mye skryt for rask effekt og fin kurve - antagelig stor buffer. TeslaBjørn sine f.eks. TU, TV2 osv. Forbruket til EQA er jo også lavt - den klarte bl.a. 10:20 på 1000 km testen til TB.
Jeg er mest spent på forbruket til EQB. Den har littegran lavere pris enn en ID.4 GTX, men tilbyr 7 seter og mer bagasjeplass i en mer boksete form. Samtidig har den 12 kWh mindre batteri som jo er nødt til å bety et sted mellom 4-8 mil kortere rekkevidde. Det er vel den største utfordringen.
Personlig bruker jeg bare HF til sykkelfrakt, men ikke optimalt akkurat det - ville også heller hatt 5-seter for å spare vekt og få mer rom bakerst.
Sitat fra: daktari på søndag 09. januar 2022, klokken 20:13
Sitat fra: E_S på søndag 09. januar 2022, klokken 13:48
Fraværet av hengerfeste virker som samme gamle "triksene" fra de tyske bilprodusentene som de har drevet med i alle år. Finn på noe som gjør elbilen mindre attraktiv, som manglende hengerfeste, latterlig lav hengervekt, lav nyttelast, 4-seter eller lignende, slik at de ikke kannibaliserer eget fossilbilsalg, som de tjener mye mer på både per bil og i ettermarkedet.
Ellers er vel 100 kW ganske utdatert, med mindre ladekurven er særdeles god..
Nå er det en del tester av EQA, som antagelig har samme lader og batteri som EQB, og der ladingen får mye skryt for rask effekt og fin kurve - antagelig stor buffer. TeslaBjørn sine f.eks. TU, TV2 osv. Forbruket til EQA er jo også lavt - den klarte bl.a. 10:20 på 1000 km testen til TB.
Jeg er mest spent på forbruket til EQB. Den har littegran lavere pris enn en ID.4 GTX, men tilbyr 7 seter og mer bagasjeplass i en mer boksete form. Samtidig har den 12 kWh mindre batteri som jo er nødt til å bety et sted mellom 4-8 mil kortere rekkevidde. Det er vel den største utfordringen.
Personlig bruker jeg bare HF til sykkelfrakt, men ikke optimalt akkurat det - ville også heller hatt 5-seter for å spare vekt og få mer rom bakerst.
Greit å sjekke hva av utstyr følger med og, vil tippe id4 gtx uten noe ekstra er bedre utstyrt enn eqb med kun standard utstyr, vet eqa fort blir 600k med en del utstyr
Hei - er det noen som vet om det er software som begrenser EQB 300 vs 350? Noen som har testet forskjell? Er det feks forskjell i lyd ved pådrag? Er litt kresen på støy, syns det var akseptabelt i 350 :)
Noen som har fått bilen? - Hva er inntrykket?
Jeg fikk min for et par uker siden og er godt fornøyd. Men dette er min første elbil så jeg har ikke så mye å sammenligne med.