Elbilforum.no

Bilmerker => Porsche => TAYCAN => Emne startet av: hemi på onsdag 12. februar 2020, klokken 22:48

Tittel: taycan 4s, kort review
Skrevet av: hemionsdag 12. februar 2020, klokken 22:48
Fantastisk bil, også funnet ut at den faktisk går langt. Uten tvil beste/mest sportslige elbilen man får nå.
Porsche maskerer som andre har påpekt kiloene utrolig bra, men dette er ikke en 911, ei heller panamera, litt midt i mellom.

Utseende har de truffet på, den ser rett og slett stunning ut, i flere farger.

Har bare testet 4S, men den manglet skyv, testet alle settings og drive modes, launch control osv, men den var rett og slett tam, SOC var rundt 80% under testen og dalende. også i 100kmh når du gasset skjedde det fint lite, ingen passasjerer fikk hodene banket i nakkestøtter, så er nok den mest daily vennlige versjonen, men savnet punchet man får i andre elbiler (som stortsett er kult noen få ganger må sies)

Har noen andre fått teste turbo og turbo S mot 4S og kan si mer om forskjellene?

Baksete plass, ikke plass, kort fortalt for meg, relativt høy må sies, får ikke beina under setet foran, og hodet er på skakka, må gli ned og spre beina, eneste positive man kan si er at det er bedre enn 911 ;)
Bagasjeromsplassen og høyden var på grensen til komisk, men hey, igjen bedre enn 911.


Ingen 911 eller panamera erstatter for min del, men kan være en kul daily i stasjonsvogn, jeg tror hovedgruppen av kunder den treffer er folk som ikke har hatt så mye porsche fra før, men kan lokke folk til merket.
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: pellethedogtorsdag 13. februar 2020, klokken 00:04
Enig i at dette er den mest sportslig elbil man får. Har bestilt 4s og prøvekjørt den. Den drar bedre enn P85D jeg hadde frem til -17, så lurer på hva du er vant til?:) Har selv en 991.2 Carrera S og tror disse går ganske likt.

Enig i at dette er ca midt mellom Panamera og 911. For meg vinner den klart over Panamera, kjører bedre og ser bedre ut! Synes Panamera fremstår litt vulgær og lite elegant. Får ellers aldri helt 911 følelsen, da må man ha 911 tror jeg:)
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: hemitorsdag 13. februar 2020, klokken 10:30
Har tm3p som daily, av bensinbiler har jeg to på rundt 600hk,, den ene veier 8-900kg mindre enn 4s så ikke helt fair sammenligning, og en eldre turbo 4x4 med mye spark, uten så høyt hk tall.

Går du fra 911 får du jo både plass for passasjer og bagasjeplass ;)
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: Jon65torsdag 13. februar 2020, klokken 12:03
Kjørte 4S forleden, er ikke vant til 600hk så jeg syntes den gikk helt greit. Syntes den var morsom på svingete småveier, helt klart beste kjørefølelsen av alle elbiler jeg har kjørt. Ikke samme draget rett frem som TM3P men alt annet var overlegent. I tillegg flott design og god byggekvalitet.

For meg står det mellom 4S på den ene siden og 911+TMY(eller annen tilsvarende mindre el-suv med firehjulstrekk) på den andre siden. Men tror det heller mot kombinasjonen. Hadde jeg bare kunne hatt en bil ville nok 4S vært vinneren men føler den ikke helt erstatter 911 som sportsbil og bagasjeplassen blir litt liten til å kunne være en familiefrakter i helgene til hytta.
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: Rolleptorsdag 13. februar 2020, klokken 17:16
Sitat fra: hemi på onsdag 12. februar 2020, klokken 22:48
Har bare testet 4S, men den manglet skyv, testet alle settings og drive modes, launch control osv, men den var rett og slett tam, SOC var rundt 80% under testen og dalende. også i 100kmh når du gasset skjedde det fint lite, ingen passasjerer fikk hodene banket i nakkestøtter, så er nok den mest daily vennlige versjonen, men savnet punchet man får i andre elbiler (som stortsett er kult noen få ganger må sies)

Har noen andre fått teste turbo og turbo S mot 4S og kan si mer om forskjellene?

Jeg har kjørt både 4S og Turbo.

Når du skriver at 4S manglet skyv og var rett og slett tam må man nesten lure på om du har gjort noe gale. Turbo er selvsagt et kruttpaket av en bil i forhold til 4S. Jeg opplevde dog ikke 4S som tam, syntes den gikk minst like bra som TM3 rett frem og mye bedre i svingene.

Jeg har bestilt Turbo, men hvis det ikke hadde vært slik at jeg nok har mer penger enn vett så hadde jeg troligvis gått for 4S ;D
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: hemitorsdag 13. februar 2020, klokken 21:31
Prøvde launch control og alle drive modes på 4S, testet TM3P igjen rett etterpå for å være sikker. De andre i bilen var enige.

Svingene var det utklassing, er jo som porsche vs corvette hva handeling angår, ene masse fancy stuff, andre helt analogt og gammelt.
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: Counterpointertorsdag 13. februar 2020, klokken 23:32
Sitat fra: hemi på torsdag 13. februar 2020, klokken 21:31
Prøvde launch control og alle drive modes på 4S, testet TM3P igjen rett etterpå for å være sikker. De andre i bilen var enige.

Svingene var det utklassing, er jo som porsche vs corvette hva handeling angår, ene masse fancy stuff, andre helt analogt og gammelt.
Det er postet en lang og utførlig post i Taycan face gruppen av en som også selv kjører 3P og selv om han er ekstremt positiv til 4S og har bestilt bil, er han ikke i tvil om at 3P har langt mer punch. Må nok opp på Turbo for å gjøre rent bord.
Ut fra spec så er jo det som forventet.

At kurveegenskaper er mye bedre på 4S er også helt forventet.
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: Jon65fredag 14. februar 2020, klokken 13:00
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 13. februar 2020, klokken 23:32
Det er postet en lang og utførlig post i Taycan face gruppen av en som også selv kjører 3P og selv om han er ekstremt positiv til 4S og har bestilt bil, er han ikke i tvil om at 3P har langt mer punch.
Norsk eller internasjonal gruppe? Du har vel ikke en link?
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: Counterpointerfredag 14. februar 2020, klokken 16:05
Sitat fra: Jon65 på fredag 14. februar 2020, klokken 13:00
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 13. februar 2020, klokken 23:32
Det er postet en lang og utførlig post i Taycan face gruppen av en som også selv kjører 3P og selv om han er ekstremt positiv til 4S og har bestilt bil, er han ikke i tvil om at 3P har langt mer punch.
Norsk eller internasjonal gruppe? Du har vel ikke en link?
Norsk gruppe. Skal se om jeg finner den. Det var en god review av en entusiast.
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: alagerqvlørdag 23. mai 2020, klokken 11:29
Jeg stod tidlig på listen, men droppet den da det ble opplyst at den kun ble 4-seter. Fikk omsider somlet meg innom Porsche i går, og det ble fort klart at dette ikke er bilen for meg/oss.

Veldig mye bra mht kvalitetsfølelse og sånn, men er rett og slett for liten. Etter å ha stilt inn forsetet slik jeg vil ha det, kom jeg ikke inn i baksetet... Er 190cm.

Men for all del, er man kortere enn meg og kanskje 4 i familien, så vil jeg tro at den funker for mange. For en lang familie på 5 personer, fant jeg ut at jeg ikke engang gadd å prøvekjøre den.

Men - jeg håper at kommende GT kan få en større kupe. Eller at Panamera blir helelektrisk. Sistnevnte hadde vært super!


Sent from my iPad using Tapatalk
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: batterimannenlørdag 23. mai 2020, klokken 16:17
Sitat fra: alagerqv på lørdag 23. mai 2020, klokken 11:29
Jeg stod tidlig på listen, men droppet den da det ble opplyst at den kun ble 4-seter. Fikk omsider somlet meg innom Porsche i går, og det ble fort klart at dette ikke er bilen for meg/oss.

Veldig mye bra mht kvalitetsfølelse og sånn, men er rett og slett for liten. Etter å ha stilt inn forsetet slik jeg vil ha det, kom jeg ikke inn i baksetet... Er 190cm.

Men for all del, er man kortere enn meg og kanskje 4 i familien, så vil jeg tro at den funker for mange. For en lang familie på 5 personer, fant jeg ut at jeg ikke engang gadd å prøvekjøre den.

Men - jeg håper at kommende GT kan få en større kupe. Eller at Panamera blir helelektrisk. Sistnevnte hadde vært super!


Sent from my iPad using Tapatalk

Macan kommer som helelektrisk, sannsynligvis i 2022.
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: Electric cars in Norwaylørdag 23. mai 2020, klokken 16:46
Ja jeg ser den. Det er jo blitt vanlig at disse finere sportsbilene har små og dårlige bakseter... det ligger litt i kortene. Taycan er lagd for å sitte foran.
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: Electric cars in Norwayonsdag 27. mai 2020, klokken 06:01
Trist :-1: forsinkelser i USA av Taycan leveringer som følge av korona.

https://electrek.co/2020/05/26/pandemic-causes-porsche-to-slow-down-us-sales-of-taycan-ev/
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: elektromandag 08. juni 2020, klokken 07:15
Electrek ja.. hvorfor skulle amerikanere la være å bestille Taycan i år fordi fabrikken har vært stengt i seks uker?
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: Counterpointermandag 08. juni 2020, klokken 12:52
Sitat fra: elektro på mandag 08. juni 2020, klokken 07:15
Electrek ja.. hvorfor skulle amerikanere la være å bestille Taycan i år fordi fabrikken har vært stengt i seks uker?
Det er vel så enkelt at etterspørsel world wide er sterk og USA hadde ikke store kvoter i utgangspunktet så derfor fører sels uker forsinkelse til at de ikke får i år.
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: elektromandag 08. juni 2020, klokken 21:41
Sitat fra: knut.aulie på mandag 08. juni 2020, klokken 12:52
Sitat fra: elektro på mandag 08. juni 2020, klokken 07:15
Electrek ja.. hvorfor skulle amerikanere la være å bestille Taycan i år fordi fabrikken har vært stengt i seks uker?
Det er vel så enkelt at etterspørsel world wide er sterk og USA hadde ikke store kvoter i utgangspunktet så derfor fører sels uker forsinkelse til at de ikke får i år.

Det kan være det er det de mener, men det er jo nok av folk som venter i åresvis på andre merker, så de mister vel ikke interessen av å måtte vente noen måneder ekstra på en (enn så lenge) sjelden og eksklusiv Porsche.

Vet ikke hva ventepølse heter på Amerikansk jeg.. ;)
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: Counterpointermandag 08. juni 2020, klokken 23:19
Sitat fra: elektro på mandag 08. juni 2020, klokken 21:41
Sitat fra: knut.aulie på mandag 08. juni 2020, klokken 12:52
Sitat fra: elektro på mandag 08. juni 2020, klokken 07:15
Electrek ja.. hvorfor skulle amerikanere la være å bestille Taycan i år fordi fabrikken har vært stengt i seks uker?
Det er vel så enkelt at etterspørsel world wide er sterk og USA hadde ikke store kvoter i utgangspunktet så derfor fører sels uker forsinkelse til at de ikke får i år.

Det kan være det er det de mener, men det er jo nok av folk som venter i åresvis på andre merker, så de mister vel ikke interessen av å måtte vente noen måneder ekstra på en (enn så lenge) sjelden og eksklusiv Porsche.

Vet ikke hva ventepølse heter på Amerikansk jeg.. ;)
Leste det ikke som at de mistet interessen, men muligheten.

PS ventepølse er vel hot dog det også
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: elektrotirsdag 09. juni 2020, klokken 21:49
Sitat fra: knut.aulie på mandag 08. juni 2020, klokken 23:19
Sitat fra: elektro på mandag 08. juni 2020, klokken 21:41
Sitat fra: knut.aulie på mandag 08. juni 2020, klokken 12:52
Sitat fra: elektro på mandag 08. juni 2020, klokken 07:15
Electrek ja.. hvorfor skulle amerikanere la være å bestille Taycan i år fordi fabrikken har vært stengt i seks uker?
Det er vel så enkelt at etterspørsel world wide er sterk og USA hadde ikke store kvoter i utgangspunktet så derfor fører sels uker forsinkelse til at de ikke får i år.

Det kan være det er det de mener, men det er jo nok av folk som venter i åresvis på andre merker, så de mister vel ikke interessen av å måtte vente noen måneder ekstra på en (enn så lenge) sjelden og eksklusiv Porsche.

Vet ikke hva ventepølse heter på Amerikansk jeg.. ;)
Leste det ikke som at de mistet interessen, men muligheten.

PS ventepølse er vel hot dog det også
Det er kanskje mine begrensede engelskkunnskaper, :) de skriver jo «demand remains strong», men jeg ville da ikke skrevet: «will prevent some interested American car buyers from making a a purchase this year" men noe silkt som «will prevent some American car buyers from taking delivery this year".

At ventepølse må være er hot dog, det høres i alle fall rimelig ut! 🙂

Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: geearmandag 15. juni 2020, klokken 19:57
Ikke glem at mange amerikanere har tradisjon for å handle bil "på dagen", altså lagerførte biler. ;)

Skjønner kjøreopplevelsen av Taycan vs 3P i svinger, men tror dere som har prøvd begge at Taycan er RASKERE enn 3P i svinger/på bane? Skal mye til å veie opp for flere hundre kilo...
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: hemitirsdag 16. juni 2020, klokken 00:31
kjørt begge, taycan offsetter kiloene med bredere gummi og bedre handeling, så holder en finger på taycan turbo S på bane.

Jeg skal prøve få noen hotlaps med taycan ila sommern så får vi se, evnt blir det vel porsche world roadshow i august om planen holder? se om jeg får overbevist noen til å pushe litt tider, om jeg ikke får lov, så kan jo en av de gjøre det.
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: Counterpointertirsdag 16. juni 2020, klokken 12:47
Sitat fra: hemi på tirsdag 16. juni 2020, klokken 00:31
kjørt begge, taycan offsetter kiloene med bredere gummi og bedre handeling, så holder en finger på taycan turbo S på bane.
Turbo S må vel utvilsomt være bedre også på bane enn 3p. Noe annet hadde vært rart.
4S er fremstår som en mer lik konkurent, bedre på noe, dårligere på andre ting.

Jeg har ikke kjørt noen av Taycan utgavene (tror det er å friste skjebnen/belaste lommeboka for mye ).

Har du kjørt både 4S, Turbo og Turbo S?
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: geeartirsdag 16. juni 2020, klokken 22:25
Høres utrolig ut med den vektforskjellen, men det får en nok en form for svar på når de dukker opp på trackdays fremover. :)

Så mye vektforskjell pleier utgjøre opptil mange sekunder på de fleste baner.
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: PFonsdag 17. juni 2020, klokken 08:56
forsåvidt, men når Bmw lanserte x6m så hadde den samme rundetider som e92 m3 på bane, så mye kan gjøres på tuning av understell osv, selv om vekten er stor.
En jeg kjenner har gått fra model 3 performance til taycan turbo og han sier at det er to forskjellige verdener i favør Porsche
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: hemionsdag 17. juni 2020, klokken 10:46
Masse trackdays, men lite(sett 0) taycans på bane, flesteparten er vel kjøpt for å posere desverre, men kommer nok noe tider. Mistenker også at flere som har kjøpt, har en 911 de heller bruker på trackday, noe jeg forstår ;)

Aero er nok også vesentlig bedre på taycan turbo s, så angsten og lignende er nok smudere, + mer power.

4s vs TM3P tror jeg nok TM3P kan vinne fort.
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: Counterpointeronsdag 17. juni 2020, klokken 23:15
Sitat fra: PF på onsdag 17. juni 2020, klokken 08:56
En jeg kjenner har gått fra model 3 performance til taycan turbo og han sier at det er to forskjellige verdener i favør Porsche
Det er bra en får litt valuta for den ekstra millionen det koster
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: ToWalkOrDrivetorsdag 25. juni 2020, klokken 00:07
Sitat fra: Jon65 på fredag 14. februar 2020, klokken 13:00
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 13. februar 2020, klokken 23:32
Det er postet en lang og utførlig post i Taycan face gruppen av en som også selv kjører 3P og selv om han er ekstremt positiv til 4S og har bestilt bil, er han ikke i tvil om at 3P har langt mer punch.
Norsk eller internasjonal gruppe? Du har vel ikke en link?
Jeg har og Tesla M3P, og mener råere aksellerasjon enn det må være for folk med privat kiropraktor, naprapat OG massøse. Jeg har hatt kontinuerlig vondt i nakken mens sommerhjulene er på. Mange andre bilmerker lar softwaren beskytte mot for brå overgang mellom gass av og gass på....ikke tilfellet med Tesla. Er forresten stor forskjell i aksellerasjonen mellom halvladet og fulladet batteri.

Med Model S hadde jeg ikke behov for plutselige aksellerasjoner, mens TM3P maser, og jeg gir etter gang på gang.
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: hemitorsdag 25. juni 2020, klokken 01:03
TM3P er treigeste bilen jeg eier, humret litt over det etter å ikke ha kjørt elbil på en stund siden jeg generelt kjører mindre og heller kunne ta kosebiler. Ei er den så brå heller. Prøv gigantisk gasspjeld på sinna sugemotor så skjønner du hva jeg mener.

Flex!
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: Counterpointertorsdag 25. juni 2020, klokken 10:44
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 25. juni 2020, klokken 00:07
Jeg har og Tesla M3P, og mener råere aksellerasjon enn det må være for folk med privat kiropraktor, naprapat OG massøse. Jeg har hatt kontinuerlig vondt i nakken mens sommerhjulene er på.
Her må det trening til! Du har alt for svake nakkemuskler
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: Electric cars in Norwaysøndag 05. juli 2020, klokken 06:55
Bør leses :+1:

https://www.autoevolution.com/news/taycan-turbo-s-vs-new-911-turbo-s-is-the-best-porsche-drag-race-ever-145643.html

Taycan Turbo S vs. New 911 Turbo S Is the Best Porsche Drag Race Ever
4 July 2020, 20:55 GMT · BY MIHNEA RADU
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: geearmandag 06. juli 2020, klokken 23:37
For å være ærlig så er jeg mest overrasket over hvor rask 911en er i den videoen der, Taycan går jo omtrent som ventet (0,1s bedre enn Model S på 1/4-mile). Spesielt at 911en tar Taycan Turbo S i alle hastigheter, helt fra bunn. Og bremsetesten avslørte at Taycan ikke blir noen 911-killer på bane, men det er den ekstra vekten elbilene sliter med..

https://youtu.be/l2ojCqhqGZ8
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: hemitirsdag 07. juli 2020, klokken 01:35
Jeg har kjørt mot en 4S på bane nå, som forventet lagde den kø i svingene og på raka.

Spent på turbo S, en venn har fått, må bare få overtalt til å få testet ;)

Skal på porsche world roadshow i august på rudskogen, men usikker på hva som skjer der
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: turfsurftirsdag 07. juli 2020, klokken 08:40
Sitat fra: hemi på tirsdag 07. juli 2020, klokken 01:35
Jeg har kjørt mot en 4S på bane nå, som forventet lagde den kø i svingene og på raka.

Spent på turbo S, en venn har fått, må bare få overtalt til å få testet ;)

Vil turbo S være bedre i svingene? Dvs har den bedre understell eller noe? Ville tro at en 4S med minste batteriet vil være den som kan holde høyest kurvehastighet.
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: chargeduptirsdag 07. juli 2020, klokken 15:13
Turbo S har de fleste kjørepakker som std (NB: jeg har ikke sjekket prislisten på en god stund så ta det med en bitteliten klype salt), mens alt er ekstrautstyr på 4S. Da tenker jeg på firehjulsstyring, PCDCC Sport, torque vectoring, sport chrono, servostyring plus, keramiske bremser og lettere felger.
Akkurat hvor mye dette har å si i svinger (understell) i forhold til evt ekstra vekt (hvis 4S hadde lite batteri) er jeg usikker på, men de fleste testere skryter veldig av de sportslige pakkene på Taycan både ved banekjøring og på vanlig vei. Som alltid skulle jeg likt å se de faktisk teste en med alt utstyr og en helt uten for at de skal kunne uttale seg så positivt om ekstrautstyret...
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: PFtirsdag 07. juli 2020, klokken 19:49
Sitat fra: hemi på tirsdag 07. juli 2020, klokken 01:35
Jeg har kjørt mot en 4S på bane nå, som forventet lagde den kø i svingene og på raka.

Spent på turbo S, en venn har fått, må bare få overtalt til å få testet ;)

Skal på porsche world roadshow i august på rudskogen, men usikker på hva som skjer der

Jeg har sett en mercedes c180 kjøre fletta av ferrarier på vålerbanen, både høyere fart i svingene og ut på strekkene, så at du har holdt følge med en betyr ingen ting, sjåfør betyr alt.

Alle tester jeg har lest og sett indikerer at taycan henger godt med i svingene og er porsche satt opp, så jeg blir overrasket hvis det viser seg at den ikke parkerer model 3 på bane.
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: Counterpointertirsdag 07. juli 2020, klokken 19:54
Sitat fra: PF på tirsdag 07. juli 2020, klokken 19:49
Alle tester jeg har lest og sett indikerer at taycan henger godt med i svingene og er porsche satt opp, så jeg blir overrasket hvis det viser seg at den ikke parkerer model 3 på bane.
Så du mener altså at en vesentlig tyngre og «svakere» motorisert 4S skal rett og slett parkere en Model 3 performance?
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: PFtirsdag 07. juli 2020, klokken 20:08
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 07. juli 2020, klokken 19:54
Sitat fra: PF på tirsdag 07. juli 2020, klokken 19:49
Alle tester jeg har lest og sett indikerer at taycan henger godt med i svingene og er porsche satt opp, så jeg blir overrasket hvis det viser seg at den ikke parkerer model 3 på bane.
Så du mener altså at en vesentlig tyngre og «svakere» motorisert 4S skal rett og slett parkere en Model 3 performance?

I svinger, ja, ikke rett frem.

Bmw x6m hadde raskere rundetider på bane en e92 m3. Tuning av understell osv. gjør mye.
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: Counterpointertirsdag 07. juli 2020, klokken 20:17
Jeg ville trodd at 300 kilo ekstra (2140kg uten noe ekstrautstyr mot 1840kg) vil gi mer utslag i svinger.
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: Stikkkontakttirsdag 07. juli 2020, klokken 21:12
Sitat fra: PF på tirsdag 07. juli 2020, klokken 20:08
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 07. juli 2020, klokken 19:54
Sitat fra: PF på tirsdag 07. juli 2020, klokken 19:49
Alle tester jeg har lest og sett indikerer at taycan henger godt med i svingene og er porsche satt opp, så jeg blir overrasket hvis det viser seg at den ikke parkerer model 3 på bane.
Så du mener altså at en vesentlig tyngre og «svakere» motorisert 4S skal rett og slett parkere en Model 3 performance?

I svinger, ja, ikke rett frem.

Bmw x6m hadde raskere rundetider på bane en e92 m3. Tuning av understell osv. gjør mye.

Apropos rundetider. Hva har TM3P på Nordschleife? Burde vel ligge i underkant av 7:30 ettersom den parkerer M3 og Alfa Romeo Giulia Q.? Selv undermotoeiserte gnagere som Golf 7,Civic og Megane er vel under 7:50...
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 07. juli 2020, klokken 21:44
Her kan du lese litt om Model 3 og rundetider. Beklager OT

https://www.google.com/search?q=model+3+performance+track+record&oq=model+3+performance+track+record+&aqs=chrome..69i57.7796j0j4&client=ms-android-samsung-gs-rev1&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: geeartorsdag 09. juli 2020, klokken 19:28
Antar dere at hemi kjørte Model 3, eller vet dere? Jeg leste det bare som at den lagde kø generelt sett. Han har vel en racerigga vette..

Men i motsetning til PF blir jeg overrasket hvis ikke Model 3 Performance tar Taycan 4S på bane. Så mye vekt er på ingen måte positivt. Men selvfølgelig må forutsetningene være like ift dekktype osv, det er alfa omega.

Og tar gjerne en kilde på at en X6M tar en M3 i svinger.
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: Counterpointertorsdag 09. juli 2020, klokken 20:17
Sitat fra: geear på torsdag 09. juli 2020, klokken 19:28
Antar dere at hemi kjørte Model 3, eller vet dere? Jeg leste det bare som at den lagde kø generelt sett. Han har vel en racerigga vette..
Antar ingenting jeg. Hemi har både Model 3 performance og opptil flere «kosebiler», trodde en av dem var en Porsche......, men hvem han kjørte har han ikke sagt. Han sa vel ikke hvilken Taycan det var heller, bare at den lagde kø. Siden tråden er om 4S er det rimelig at det var den som var omtalt.
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: geearfredag 10. juli 2020, klokken 06:50
Jo, han skrev det var en 4S han kjørte mot (første innlegg side 3), men så svarte PF på det innlegget som om det var med en 3 Performance. Får vel oppklaring snart.
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: PFfredag 10. juli 2020, klokken 07:41
Sitat fra: geear på torsdag 09. juli 2020, klokken 19:28
Antar dere at hemi kjørte Model 3, eller vet dere? Jeg leste det bare som at den lagde kø generelt sett. Han har vel en racerigga vette..

Men i motsetning til PF blir jeg overrasket hvis ikke Model 3 Performance tar Taycan 4S på bane. Så mye vekt er på ingen måte positivt. Men selvfølgelig må forutsetningene være like ift dekktype osv, det er alfa omega.

Og tar gjerne en kilde på at en X6M tar en M3 i svinger.

Den matcher e92 på nurburnring på rundetider, her er link.
https://www.digitaltrends.com/cars/2015-bmw-x6-m-matches-outgoing-m3-coupes-nurburgring-lap-time/

Hva betyr det, jo at selv om vekt er viktig kan man få til mye med understell og elektronikk.

Når det gjelder Hemi, ja jeg antok at han kjørte Model 3, kan godt hende at det var en feil antagelse som du påpeker, men jeg står på mitt, en dårlig sjåfør kan få enhver bil til å være treg på bane
Tittel: taycan 4s, kort review
Skrevet av: turfsurffredag 10. juli 2020, klokken 07:56
Sitat fra: PF på fredag 10. juli 2020, klokken 07:41
men jeg står på mitt, en dårlig sjåfør kan få enhver bil til å være treg på bane
Jeg pleier å se det slik, bilen setter absolutte begrensninger, sjåføren relative. Som oftest er det sjåførene det står på. Men det kommer jo an på hvor stort skille det er på sjåførene og hvor stort skille det er på bilene.

Og så er det forskjell på rundetid og hvem som kommer først i mål når man kjører samlet.
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: hemifredag 10. juli 2020, klokken 11:24
Hei, kjørte ikke model 3 mot taycan 4s, kjørte v8 beist ;)

Har jeg mer trua på taycan på bane enn model 3. Tipper TM3P tar 4S på rudskogen p.g.a. fart på rakene alene, men turbo S er jeg ganske sikker på at TM3P, på tross av vektforskjellen, mer sofistikert understell.
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: Electric cars in Norwaylørdag 11. juli 2020, klokken 11:19
Må sees. https://www.youtube.com/watch?v=A576r_EfgbY

Beklager hvis den har vært postet her inne før :+1: Bare si ifra så fjerner jeg da denne.

Drag race: Porsche 911 Turbo S vs Taycan Turbo S
557 views•Jul 11, 2020

73
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: geearsøndag 12. juli 2020, klokken 01:17
Sitat fra: PF på fredag 10. juli 2020, klokken 07:41
Sitat fra: geear på torsdag 09. juli 2020, klokken 19:28
Antar dere at hemi kjørte Model 3, eller vet dere? Jeg leste det bare som at den lagde kø generelt sett. Han har vel en racerigga vette..

Men i motsetning til PF blir jeg overrasket hvis ikke Model 3 Performance tar Taycan 4S på bane. Så mye vekt er på ingen måte positivt. Men selvfølgelig må forutsetningene være like ift dekktype osv, det er alfa omega.

Og tar gjerne en kilde på at en X6M tar en M3 i svinger.

Den matcher e92 på nurburnring på rundetider, her er link.
https://www.digitaltrends.com/cars/2015-bmw-x6-m-matches-outgoing-m3-coupes-nurburgring-lap-time/

Hva betyr det, jo at selv om vekt er viktig kan man få til mye med understell og elektronikk.

Når det gjelder Hemi, ja jeg antok at han kjørte Model 3, kan godt hende at det var en feil antagelse som du påpeker, men jeg står på mitt, en dårlig sjåfør kan få enhver bil til å være treg på bane
Nå er ikke Nurburgring enn gjennomsnittlig bane heller akkurat, X6M har 150 hester mer enn M3, og en helt annen effektkurve pga turboene, så den går jo selvfølgelig godt, men vekt er ikke positivt i svinger uansett hvordan man snur på det..
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: Stig Otirsdag 13. oktober 2020, klokken 17:54
Noen som har 4S performance med 20" sommerhjul, som kan bekrefte om det står alternativ dekkdimensjon i vognkortet? Tenkte og kjøpe lette smidde 21" (9.5X21 265/35-21 og 11.5X21 305/30-21) på sommer og bruke 20" til vinterhjul.
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: pstmandag 19. oktober 2020, klokken 17:55
Originale vinterdekkdimensjoner for 4S er  225/55 R19 + 275/45 R19, men det er selvfølgelig ikke noe i veien for å kjøre med 245/45 R20 + 285/40 R20
som 20"-hjul ( originaldimensjoner for Taycan turbo ).
Selv vil jeg foretrekke 19" vinterhjul for å få så smale vinterdekk som mulig...
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: Stig Otirsdag 20. oktober 2020, klokken 20:57
Grunnen til spørsmålet er at jeg vil ha alternativ (21" spec.) i vognkortet. Kjøpte Tesla Model S med 19" hjul som jeg solgte og kjøpte tredjeparts 21"hjul. I vognkortet stod det bare 19" med lasteindeks 98. 21" hadde LI96, og jeg fikk ikke godkjent bilen på EU kontroll. La fram masse dokumentasjon på at bilen også blir levert med 21" og LI 96, men nei da!! Kranglet en hel måned med biltilsyn, og EU verksted før de gav seg!!!!
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: psttirsdag 20. oktober 2020, klokken 21:52
Det fremgår hvilke ulike alternative hjul- og dekkdimensjoner som finnes i bilens tekniske data ( Porsche AG ) ;
angivelsene i vognkortet er minimumsverdier og kan erstattes av produsentens anvendte alternativer.
Dessverre er det mye uvitenhet og byråkrati-kjepphester i Statens vegvesen , men dette bør Porsche Norge eventuelt kunne løse.
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: hemitirsdag 20. oktober 2020, klokken 22:33
jeg røyk på en krangel med SVV som varte 2-3 år p.g.a. dette med avskilting, der kontrollør mente det var for store forhjul (185 på bilen vs 175 vognkort)?!?!?!?! og meldte bilen til SVV  for full kontroll

185 var beviselig original dimensjon. og dokumentert.
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: Fastlane83tirsdag 17. november 2020, klokken 11:19
Prøvekjørte en 4S nå i helgen. Fantastisk bil! Er fortsatt i tenkeboksen da bagasjeplassen er i minste laget. Vi testet med 2 reisekofferter og fikk ikke plass til de. Kan selvfølgelig kjøpe mindre kofferter  :D. Dere som har kjøpt, hvordan er bilen i daglig bruk? Alternativet mitt er å vente på Cross Turismo eller Tesla Model Y performance.
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: hemitirsdag 17. november 2020, klokken 11:20
Så folket tråden på taycan gruppa om svensken som brukte sin på ringen?

long story short, for mykt understell, 4 harde runder, 5 litt roligere. Kjente vekten av bilen.
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: Spinneronsdag 18. november 2020, klokken 01:26
Sitat fra: hemi på tirsdag 17. november 2020, klokken 11:20
Så folket tråden på taycan gruppa om svensken som brukte sin på ringen?

long story short, for mykt understell, 4 harde runder, 5 litt roligere. Kjente vekten av bilen.
Bra! Hvis du har en bil på 2.3 tonn som ikke har et understell som føles "for mykt" på ringen er den ubrukelig i hverdagen.
https://www.youtube.com/watch?v=3Ycs3R4hEKA
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: pstonsdag 18. november 2020, klokken 21:36
Sitat fra: Spinner på onsdag 18. november 2020, klokken 01:26
Sitat fra: hemi på tirsdag 17. november 2020, klokken 11:20
Så folket tråden på taycan gruppa om svensken som brukte sin på ringen?

long story short, for mykt understell, 4 harde runder, 5 litt roligere. Kjente vekten av bilen.
Bra! Hvis du har en bil på 2.3 tonn som ikke har et understell som føles "for mykt" på ringen er den ubrukelig i hverdagen.
https://www.youtube.com/watch?v=3Ycs3R4hEKA
Akkurat ;
og det finnes jo også folk som har vett nok til å la være å kjøre egen bil på Nürburgring ( i hvert fall de som har kjørt nordsløyfa i kø en lørdags ettermiddag og sett hvor travelt ADAC har det :-)
Tittel: Sv: taycan 4s, kort review
Skrevet av: lightscribemandag 23. november 2020, klokken 16:22
Har sett den før men umulig å bli lei av James May!