Elbilforum.no

Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: eirikjac på onsdag 12. februar 2020, klokken 22:26

Tittel: Hvordan lade om natten uten at batteriet forvarmes
Skrevet av: eirikjaconsdag 12. februar 2020, klokken 22:26
Jeg ønsker å lade om natten (eller benytte tarifftidsluke som BMW kalle det). For å få til det virker det som om jeg er nødt til å sette et avreisetidspunkt. Ulempen med avreisetidspunkt er at da forvarmes batteriet klart til avreisetidspunktet, og det er som regel fullstendig bortkastet strøm for oss.

Er det mulig å få bilen til kun å lade om natten uten at batteriet forvarmes?
Tittel: Sv: Hvordan lade om natten uten at batteriet forvarmes
Skrevet av: pbergtorsdag 13. februar 2020, klokken 14:39
Du kan vel skru av forhåndsklimatisering eller hva det nå kalles.
Tittel: Sv: Hvordan lade om natten uten at batteriet forvarmes
Skrevet av: eirikjactorsdag 13. februar 2020, klokken 14:49
Forhåndsklimatisering er av.

Forhåndsklimatiseringen styrer om kupeen skal varmes, men har ingen innvirkning på batterivarmingen.
Tittel: Sv: Hvordan lade om natten uten at batteriet forvarmes
Skrevet av: Kanontorsdag 13. februar 2020, klokken 23:28
https://tibber.com/no/store/produkt/bmw-lading
Tittel: Sv: Hvordan lade om natten uten at batteriet forvarmes
Skrevet av: Ingeniørenfredag 14. februar 2020, klokken 06:57
Men forvarming gir deg vel bare lengre rekkevidde, dermed mindre behov for lading, så ser ikke helt problemet..
Tittel: Sv: Hvordan lade om natten uten at batteriet forvarmes
Skrevet av: eirikjacfredag 14. februar 2020, klokken 07:42
Takk for gode innspill, men dessverre er det ikke fult så enkelt.

Tibber-appen forutsetter at bilen kan rapportere hvor den er, slik at men bare utsetter ladingen til natten dersom man er hjemme og ikke på reise. Som vi vet at en annen tråd her på forumet sliter BMW med en bug som gjør at mange biler (deriblant min) ikke rapporterer posisjonen i det API-et Tibber bruker.

Det er riktig at forvarming av batteriet kan gi lengre rekkevidde, forutsatt at man kjører mens batteriet fremdeles er varmt. Vårt kjøremønster er så uregelmessig at det er vanskelig å gjennomføre i praksis.
Tittel: Sv: Hvordan lade om natten uten at batteriet forvarmes
Skrevet av: moonbuggyfredag 14. februar 2020, klokken 13:00
Vel, problemet er relativ lite. Varmetrådene er på 1kw og trekker strøm i maks 3 timer før avreisetidspunktet, om temperaturen er lav nok. Varmetrådene kuttes når batt. temp når 10 grader.
Så maksimalt trekker du mindre enn 3kwt ekstra på kalde netter. (mindre fordi ladingen også blir mer effektiv med varmere batteri - mindre tap i batteriet) Varmen i batteriet oppmagasineres, det tar mange timer før man er tilbake til ambient temperatur. Så selv om det tar noen timer før du kjører etter avreisetidspunkt, har du nytte av høyere batterivarme. Så i sum, hva betaler du pr. kwt, 1 kr. ? I såfall 2,50 pr. natt (på kalde dager) ekstra, som du delvis får igjen i økt rekkevidde om du kjører innen 5-6 timer fra avreisetidspuntet...
Tittel: Sv: Hvordan lade om natten uten at batteriet forvarmes
Skrevet av: Orbitfredag 14. februar 2020, klokken 20:51
+ at du med varmt batteri også får utnyttet energien i regen (i stedet for å lage varme i bremsene), noe som er en fordel spesielt med småkjøring med mye start/stopp.
Tittel: Sv: Hvordan lade om natten uten at batteriet forvarmes
Skrevet av: Burgerlørdag 15. februar 2020, klokken 19:08
Vil ikke energi fra ett kaldt batteri også føre til oppvarming av batteri pga høyere motstand når det er kaldt?

Det er jo også bortkastet energi. Usikker på om det er nok til at det utgjør noe i forhold til å bruke 3kwt i værste fall på å varme opp batteriet på forhånd