Elbilforum.no
Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: ok67 på mandag 10. februar 2020, klokken 12:36
Høy vannstand på Piren i Trondheim i dag.
Lure på korleis det går alt som er under vatn, så som batteri og elektriske koplingar etc.
(https://www.adressa.no/incoming/article21047885.ece/mbuot5/ALTERNATES/w680-layout/doc79889jcxiyb1lgnc05j0.jpg?v=41.09)
Ekstremt høy vannstand har vel vært annonsert noen dager nå så jeg fatter ikke hvorfor folk parkerer bilene sine på slike utsatte områder :-1:
I følge Adressa blir vannstanden 25 cm høgare i morgon. Så kan vere fleire som får vaska bilane sine.
Trilling har jeg skjønt at ikke liker vann til særlig grad. Batteripakkene er luftkjølte, så de kan fylle seg med vann. Saltvann er ikke noe særlig å ha i batteripakken. (Altså fullt mulig den C-Zeroen kan være totalvrak...)
Da er det bedre med væskekjølte batteripakker, eller selv passivt kjølt batteripakke som Leaf. Disse er nesten hermetisk lukkede.
(https://gfx.nrk.no/-2eY0BQmd8rOeMb41HvrbwM-J6KgMOTZm3qvHh-s6xnA.jpg)
Jeg tviler litt. Alle har vel lufting av batterikassen uansett hvilken kjøling man bruker. Tviler på at disse filterne er vanntette...
I mitt hode så er alt elektrisk (og til dels også mekanisk) som har stått under saltvann søppel og modent for gjenvinning med mindre det er konstruert for å kunne brukes i saltvann noe vel de færreste biler er....
Kjenner ei som måtte kondemnere en trilling etter å ha kjørt igjennom en ca 15 cm dyp dam.
Sitat fra: Jejl på mandag 10. februar 2020, klokken 16:15
Kjenner ei som måtte kondemnere en trilling etter å ha kjørt igjennom en ca 15 cm dyp dam.
Det er jo ekstremt dårlig, knapt over bakkeklaring.
Sitat fra: Jon65 på mandag 10. februar 2020, klokken 15:15
I mitt hode så er alt elektrisk (og til dels også mekanisk) som har stått under saltvann søppel og modent for gjenvinning med mindre det er konstruert for å kunne brukes i saltvann noe vel de færreste biler er....
Tja, får man skylt det fort nok, så er det ikke sikkert det blir problemer. Men klart, er jo stor fare for at man ikke kommer til over alt.
Sitat fra: turfsurf på mandag 10. februar 2020, klokken 16:43
Sitat fra: Jejl på mandag 10. februar 2020, klokken 16:15
Kjenner ei som måtte kondemnere en trilling etter å ha kjørt igjennom en ca 15 cm dyp dam.
Det er jo ekstremt dårlig, knapt over bakkeklaring.
Tenker mye kan ha å si på hastighet gjennom vanndammen. Kjører man sakte og rolig (men ikke stopper opp), så blir ikke vannet løftet like mye opp i hulrom og andre steder vannet helst ikke skal nå, som det blir om man kjører fort "for å komme gjennom". Da spruter det nemlig godt oppover i motorrom og andre hulrom.
15 cm er vel ikke mer enn at det såvidt rekker opp til batteripakken...
Korriger meg gjerne om du eller andre mener jeg er på villspor her.
Jeg tenker den 50cm dype vanndammen ble til maks 35cm til ektefelle og nærmere 25 ila kvelden. 20cm på lunchrommet dagen etter og 15 cm til forsikringsselskapet som ble det endelige tallet :)
Sitat fra: moonbuggy på mandag 10. februar 2020, klokken 15:13
(https://gfx.nrk.no/-2eY0BQmd8rOeMb41HvrbwM-J6KgMOTZm3qvHh-s6xnA.jpg)
Jeg tviler litt. Alle har vel lufting av batterikassen uansett hvilken kjøling man bruker. Tviler på at disse filterne er vanntette...
Nissan Leaf batteripakke er helt tette.