Elbilforum.no

Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Emne startet av: Carl Anton Stenling på fredag 16. mars 2012, klokken 23:50

Tittel: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: Carl Anton Stenlingfredag 16. mars 2012, klokken 23:50
Er det flere enn meg som undres over at flere av påkjøringene til E18 er laget slik at de blokkerer kollektivfeltet i rushtrafikken?

I praksis har man to høyrefiler et godt stykke f.eks. ved Sandvika og Blommenholm - én for kollektivfeltbrukere og én for påkjøring. Imidlertid endres dette til én fil rett før det skiltes kollektivfelt. Egosentriske Bærumsbilister kjører jo selvfølgelig helt frem til kollektivfeltskiltet før de forsøker å komme inn i ordinær fil. Dermed stopper kollektivfeltet opp.

Finnes det ikke en bedre måte å merke/skilte dette slik at de to trafikkstrømmene i mindre grad forstyrrer hverandre?

Carl Anton
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: Elmolørdag 17. mars 2012, klokken 00:26
Ja, det irriterer meg. Det er sånn på Holmen, Slependen og Høvik også, men Blommenholm er jo verst.

Hver gang noen sier at det snart er for mange elbiler i kollektivfeltet svarer jeg at hovedproblemet ikke er antallet biler, men akkurat det du nevner her.

Hadde kollektivfeltet begynnt det innkjøringsfeltet slutter så hadde kapasiteten i kollektivfeltet økt BETYDELIG.
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: Griffellørdag 17. mars 2012, klokken 01:26
Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 16. mars 2012, klokken 23:50
Egosentriske Bærumsbilister kjører jo selvfølgelig helt frem til kollektivfeltskiltet før de forsøker å komme inn i ordinær fil. Dermed stopper kollektivfeltet opp
Hadde alle gjort det ville flettingen kanskje fungert. Dette er jo ment som såkalt akselerasjonsfelt slik at en får opp farten og fletter seg inn i den raske trafikken på E18. Når trafikken på E18 flyter fungerer dette bra og bidrar til flyten, de timene på dagen der er flyt.

I Rushtiden flyter ikke trafikken og en kan ikke akkurat kalle disse strekningen for akselerasjonsfelt, kasofelt passer bedre.
På Slependen fungerer det vel ikke så verst, om fellesfeltet var kortere her ville nok blokeringen av kollektivfeltet blitt verre. Ved Sandvika fungerer det ikke, men det ville antagelig fungert bedre om alle i påkjørings feltet hadde kjørt helt fram til der feltene går sammen.

Den egentlige løsningen er en utvidelse av veien, men en nødløsning kan være drosling av påkjøringen med trafikk lys i rushtiden.

Skulle en gjøre noe annet ved Sandvika måtte det være å korte innkjøringen slik at de måtte tidligere inn i felles kollektiv/akselerasjons/kaosfelt.
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: Elmolørdag 17. mars 2012, klokken 11:16
Sitat fra: Griffel på lørdag 17. mars 2012, klokken 01:26
Hadde alle gjort det ville flettingen kanskje fungert. Dette er jo ment som såkalt akselerasjonsfelt slik at en får opp farten og fletter seg inn i den raske trafikken på E18. Når trafikken på E18 flyter fungerer dette bra og bidrar til flyten, de timene på dagen der er flyt.

Det er ikke behov for det du kaller fellesfeltet.
Når trafikken står skaper det bare problem for kollektivtrafikken, og når trafikken flyter er det ikke noe problem å akselerere i innkjøringsfeltet for så å passere kjapt over kollektivfeltet hvor det knapt er trafikk på de tidspunktene. Hvis (når) vi som er i kollektivfeltet viser hensyn og feks signaliserer med høyreblink at vi vil flette med dem, fungerer det utmerket.
Forresten enig i at dette fungerer rimelig greit på Slependen også i rushtrafikken.  

Sitat fra: Griffel på lørdag 17. mars 2012, klokken 01:26
Den egentlige løsningen er en utvidelse av veien, men en nødløsning kan være drosling av påkjøringen med trafikk lys i rushtiden.
Dosering med trafikklys ble brukt østover på Ring3 ved Gaustad for en stund siden, og det fungerte såvidt jeg kan avgjøre bra (for trafikken som allerede var på Ring3).
Hadde man gjort det på Blommenholm så hadde kanskje den unødige bakveikjøringen som ender opp der blitt mindre.
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: Nnybegynnermandag 07. mai 2012, klokken 10:05
Brukernavnet mitt er litt missvisende. Har nå hatt el-bil i snart ett år.

Dette med påkjøringsfeltene irriterer meg. Jeg tenker da spesielt på el-bil sjåfører som viser hensyn. Kjører daglig strekningen Sandvika-Lysaker. Det er klart i rushtiden blir det kaos ved Sandvika/Blommenholm/Høvik. Men det blir ikke bedre av EL-biler som presser seg fram. Ikke benytter seg av fletting, nekter å slippe inn andre biler osv
Med slik oppførsel i kollektivfeltet styrker vi i hvert fall ikke posisjonen vår. (videre bruk av kollektiv felt.)
Av og til blir jeg rett og slett flau. Ikke rart vi har ett dårlig rykte
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: Thomas Parslimandag 07. mai 2012, klokken 10:20
Det er riktignok noen få eilbillister med dårlig tid og enda dårligere karma, men etter åtte år på denne strekningen med elbil (og fossilbil innimellom) synes jeg ikke det er elbilene som fremstår dårlig.

Bussene kjører som om de har sett "Death Race 2000" og de som kommer på E18 har gjort det til sport å krysse sperrelinjer for så å stille seg på tvers av kollektivfeltet.
Drosjene har blitt riktig så hyggelige, med unntak av noen svært få sinte sjåfører som sikkert har jobbet for mange skift på rad (de kan jeg leve med).

Jeg praktiserer fletting i påkjøringsfeltet, men slipper ikke inn 3-4 biler bare fordi de prøver å presse seg på.
Busser slipper jeg frem så godt jeg klarer.

Thomas
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: foxymandag 07. mai 2012, klokken 10:31
fletting i påkjøringfilene er et generelt problem bland mange sjafører på denne strekningen.

tydligvis vanskelig for mange å praktisere glidelås fletting på slutten av påkjøringsfelt...  :(
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: nyttbladmandag 07. mai 2012, klokken 10:38
Litt enig med nybegynner her. Forsøker selv å slippe inn 1 bil ved Høvik men ser andre som durer på og nekter å slippe inn bilister. Får håpe de er i mindretall idet de kan ødelegge ryktet for elbilistene.
Trenger ikke unødig å hisse opp de andre bilistene.
Synes også at det er mange elbilister som på vei ut av byen kjører mye inn og ut av E18 feks ved bensinstasjon Strand og Ramstad. Ikke det at det er ulvolig men kan skape irritasjon fra de som sitter i køen.

Mye av problemet med påkjøringen på E18 er at de fleste absolutt skal helt fram og gjerne 10-50 m forbi skiltet før de kjører inn på E18.

Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: foxymandag 07. mai 2012, klokken 10:53
Sitat fra: nyttblad på mandag 07. mai 2012, klokken 10:38


Mye av problemet med påkjøringen på E18 er at de fleste absolutt skal helt fram og gjerne 10-50 m forbi skiltet før de kjører inn på E18.



det er jo riktig slik! man skal bruke hele lengden av påkjøringsfeltet og så skal glidelåsfletting skje mot slutten!
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: Thomas Parslimandag 07. mai 2012, klokken 11:14
Sitat fra: foxy på mandag 07. mai 2012, klokken 10:53
Sitat fra: nyttblad på mandag 07. mai 2012, klokken 10:38


Mye av problemet med påkjøringen på E18 er at de fleste absolutt skal helt fram og gjerne 10-50 m forbi skiltet før de kjører inn på E18.



det er jo riktig slik! man skal bruke hele lengden av påkjøringsfeltet og så skal glidelåsfletting skje mot slutten!

Å kjøre 10-50m forbi skiltet om kollektivfelt for så å stoppe opp og sperre kollektivfeltet er vel ikke oppskriften på fletting?

Thomas
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: foxymandag 07. mai 2012, klokken 12:38
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 07. mai 2012, klokken 11:14
Sitat fra: foxy på mandag 07. mai 2012, klokken 10:53
Sitat fra: nyttblad på mandag 07. mai 2012, klokken 10:38


Mye av problemet med påkjøringen på E18 er at de fleste absolutt skal helt fram og gjerne 10-50 m forbi skiltet før de kjører inn på E18.



det er jo riktig slik! man skal bruke hele lengden av påkjøringsfeltet og så skal glidelåsfletting skje mot slutten!

Å kjøre 10-50m forbi skiltet om kollektivfelt for så å stoppe opp og sperre kollektivfeltet er vel ikke oppskriften på fletting?

Thomas

alltid noen idioter på begge sider, de som er i køen og sperrer med masse konspirasjonsteorier i hodet sitt om andre som kjører lengst mulig for å komme en billengde foran dem og de som faktisk gjør det...
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: Carl Anton Stenlingfredag 07. september 2012, klokken 01:42
Gjenoppliver dette temaet litt da det nå er langt flere elbiler i kollektivfeltene.

Burde Elbilforeningen tatt et initiativ til å drøfte påkjøringsfeltene med Vegvesenet?

Slik situasjonen er i dag kan kaoset gjøre at kollektivfeltene stenges for elbiler mye tidligere enn nødvendig.

Carl Anton
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: emagiclørdag 15. september 2012, klokken 16:42
Da har jeg sett på ortofotoene til bærum kommunes kart og det er faktisk bare 70 meter som ødelegger ved påkjøringen på sandvika.

Først er det ca. 50 meter med sperrelinje. Etter at sperrelinjen opphører er det ca 160 meter med på kjøringsfelt med plass til to biler i bredden.  Så kommer den lille tarmen på 70 meter der det ikke er bredt nok, før kollektivfeltet starter rett etter havarilommen.

Når man ser dette på flyfoto så er det nesten ufoståelig at kollektiveltet ikke begynner der det blir for smalt for to biler. på 210 meter har vel selv en Trabant klart å komme seg opp i nok hastighet.  De fleste moderne biler har vel nådd 80 før sperrelinjen er slutt.  (Ikke så ofte trafikken GÅR i 80 der da, det er jo kø til de merkeligste tider)

Litt vanskelig å si på flyfotoene over blommenholm hvor kollektivfeltet starter, men det er iallefall over 150 meter fra du har kommet opp på høyde med motorveien til det ikke lenger er plass til to biler, så det hadde ikke vært noe problem å kutte ned der heller!

emagic
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: Carl Anton Stenlingfredag 23. november 2012, klokken 17:36
Så kom medieoppslaget som jeg fryktet:

http://www.osloby.no/nyheter/Elbiler-og-drosjer-kan-bli-utvist-fra-bussfilen-7052180.html

"Elbilvekst bremser bussen:
Elbiler og drosjer kan bli utvist fra bussfilen
Her ser du en helt vanlig morgen i kollektivfeltet på E18 ved Blommenholm i Bærum. Vill vekst i elbiltrafikken gjør at Ruter vil bremse tilgangen. Bussen må frem."

Jeg har forsøkt å få Elbilforeningen til å ta initiativ for å være i forkant rundt dette, men uten resultat. Vi hadde nok alle vært tjent med dialog med Ruter og Vegvesenet i forkant for å unngå at situasjonen tilspisser seg.

Carl Anton
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: Elmofredag 23. november 2012, klokken 17:59
Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 23. november 2012, klokken 17:36
http://www.osloby.no/nyheter/Elbiler-og-drosjer-kan-bli-utvist-fra-bussfilen-7052180.html

Jeg har forsøkt å få Elbilforeningen til å ta initiativ for å være i forkant rundt dette, men uten resultat.
Vi hadde nok alle vært tjent med dialog med Ruter og Vegvesenet i forkant for å unngå at situasjonen tilspisser seg.

Jeg har kommentert under selve artikkelen, men jeg tar det her også.
Problemer www.osloby.no og Aftenporten/Aften tar opp nå (igjen) gjelder særlig E18 mellom Asker og Oslo og helt spesiellt på Blommenholm
Årsaken til køen i kollektivfeltet der er på ingen måte elbilene, men to andre årsaker:
1) utformingen av påkjøringsrampene
2) fossibilene som (snik)kjører bakveg mellom Sandvika of Blommenholm

Jeg håper at Elbilforeningen i samarbeid med Ruter kan gå i dialog med vegvesenet med følgende forslag til forbedringer:

1) Hovedproblemet er at kollektivfeltet starter først 50-100 etter at det ekstra innkjøringsfeltet slutter. Dermed kjører alle fossilbilene helt frem til kolletivfelt-skiltet (og gjerne 20 meter til), og der står de og sperrer kollektivfeltet.   Hadde kollektivfeltet startet 20-50 meter FØR det ekstra innkjøringsfeltet slutter så hadde fossilbilene måttet stå på et sted hvor de ikke sperrer kollektivtrafikken på langt nær så mye.

2) Det andre tiltaket er bare nødvendig der det er mye snikkjøring på bakveiene, som feks mellom Sandvika og Blommeholm hvor fossilbilsnikerne skaper det store kaoset på Blommenholm.  Løsningen her er lysregulering. Dvs. vekselvis feks 2min rødt og 2min grønt lys for de som kommer rundt svingen og skal inn på E18. Denne metoden ble brukt med stort hell ved påkjøringen østover på Ring3 ved Rikshospitalet (Gaustad) for noen år siden - tror det var før Tåsentunellen var ferdig.

Dere har kanskje sett at problemet på Blommenholm løser seg fullstendig eksakt kl. 08:55 ??
Før 08:50 kan man ofte bruke 5-10 minutter forbi der. Etter 08:55 bruker man sjelde mere enn 5-10 sekunder.
Og hvorfor det ??   Jo fordi kl. 09:00 åpner bommen ved Høvikodden og da kan fossilene kjøre et par kilomenter lenger på bakveien.


Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: Carl Anton Stenlingfredag 23. november 2012, klokken 18:09
Utfordringen er her hvordan Elbilforeningen kan ta tak i dette. Jeg har foreslått at det settes ned en arbeidsgruppe som tar kontakt med Vegvesenet og Ruter. Vi er sikkert flere som kan bidra i en arbeidsgruppe hvis vi får mandat fra Elbilforeningen.

Carl Anton
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: Thomas Parslifredag 23. november 2012, klokken 18:36
Det er fire påkjøringer som skaper problemer for kollektivtrafikken på E18 -og problemer er fossilbilister som korker igjenn kollektivfeltet:

* Sandvika
Fossilbilister krysser sperrelinjen der påkjøringen begynner, eller stopper opp der påkjøringen slutter.
Her er det også et problem med avkjøringen, som ikke har stor nok kapasitet og skaper kø inn på E18

* Blommenholm
Samme problem som Sandvika, men kortere påkjøringsfelt som gir mer problemer.
Det er også færre som kjører av her, så det blir færre luker til de som skap på.

* Høvik
Mange bryter vikeplikt og presser seg inn i kollektivfeltet, for så å blokkere det fullstendig mens de prøver å komme inn i høyre felt.

* Strand
Mindre problemer enn Høvik, men forsåvidt de samme utfordringene.

Det bussene opplever er kø i kollektivfeltet før disse påkjøringene, og med mange elbiler blir det naturligvis lengre kø.

Problemet er delvis utformingen av påkjøringene (muligheten til å krysse sperrelinje og proppe igjen kollektivfeltet) og delvis asosiale bilister som ikke forstår konsekvensene av det de gjør.

Jeg tror den totale forsinkelsen (pga. mange kjørertøyer i kollektivfeltet) mellom Asker og Fornebu utgjør rundt 5 minutter de værste dagene.

Jeg ser tre praktiske løsninger:

1) Kast ut både elbiler og taxier fra kollektivfeltet
Enten hele strekningen Asker-Bygdø (enkel endring av skilting), eller tidsbegrenset mellom f.eks 07:00 og 09:00 (komplisert underskilting).

2) Tilby elbil og taxi med 3+ passagerer
En fornuftig løsning mellom 07:00 og 09:00, lite fornuftig ellers.
Erfaringen andre steder i landet med "sambruksfelt" er generell dårlig (forsinkelser for bussene og mye missbruk)

3) Bygg om påkjøringene
Dyrt og tidkrevene (krever politiske vedtak).


Jeg heller litt til at alternativ 1) er enklest å gjennomføre og da ved å skilte om hele strekningen mellom Asker og Aker brygge...

Thomas
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: foxyfredag 23. november 2012, klokken 18:43
kollektivfelt er tom nesten alltid. er det et problem for bussene om morgenen synes jeg også det er ok å kaste alle andre ut mellom 7-9. synes ikke det er komplisert skilting men veldig enkelt...
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: Thomas Parslifredag 23. november 2012, klokken 18:48
Fortell oss hvordan denne veldig enkle skiltingen ser ut, er du snill.

Thomas
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: foxyfredag 23. november 2012, klokken 18:55
bustegn med klokkeslett 0700-0900 under... skal jeg tegne den og ?  ;) ;D
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: Thomas Parslifredag 23. november 2012, klokken 18:58
Nei, men du bør tegne den for deg selv og prøve å forstå hva det betyr...

Eller lese "skiltforskriften": http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-20051007-1219.html#map010

Thomas
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: foxyfredag 23. november 2012, klokken 18:59
skilt 508.1 med klokkeslett 0700-0900 under og vanlig kollektivfelt skilt med 0900-0700 under burde vel være helt ok - det forstår i alle fall jeg, gjør du det?
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: el-snorrefredag 23. november 2012, klokken 19:45
Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 23. november 2012, klokken 17:36
Så kom medieoppslaget som jeg fryktet:


Jeg har forsøkt å få Elbilforeningen til å ta initiativ for å være i forkant rundt dette, men uten resultat. Vi hadde nok alle vært tjent med dialog med Ruter og Vegvesenet i forkant for å unngå at situasjonen tilspisser seg.

Carl Anton

Elbilforeningen har ved utgjevne mellomrom hatt kontakt med Ruter. Senest nylig og vi avventer dato for et møte.

Som nevnt tidligere så er det dere som kjører strekningen vi vil lytte til, men da er vi avhengig av innspill slik som denne tråden.
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: Riofredag 23. november 2012, klokken 20:03
Sitat fra: el-snorre på fredag 23. november 2012, klokken 19:45


Elbilforeningen har ved utgjevne mellomrom hatt kontakt med Ruter. Senest nylig og vi avventer dato for et møte.

Som nevnt tidligere så er det dere som kjører strekningen vi vil lytte til, men da er vi avhengig av innspill slik som denne tråden.

Det burde vel være en smal sak å ha løsninger som trafikklys som regulerte hhv kollektivfeltet og "trafikk fra høyre", slik at disse ble sluppet på puljevis, eller lignende?

Det er allerede elektroniske hastighetsskilt på deler av E18, så da kunne man ha samme løsningen som på M25 i London. Der *senker* man hastigheten til f. eks. 50 km/t, og siden trafikken da kjører jevnt (med mellomrom) så kommer folk seg på. Flyten blir mye bedre.

Det er viktig å fokusere på at problemet her ikke er elbiler, men at fossilbiler står i kø i kollektivfeltet for å komme inn i andre kjørefelt.



Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: el-snorrefredag 23. november 2012, klokken 20:14
Er det noen andre her en Carl som har lyst til å møtes hos Elbilforeningen for å diskutere saken som en forslagsgruppe?
Både dagtid og ettermiddagstid er mulig. Enten hos oss eller et sted i Sandvika kan være mulig.
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: sven erikfredag 23. november 2012, klokken 21:24
jeg selv kjører ikke inn til oslo i den verste tiden  men har en del tilfeller kommet innover jeg å et par elbiler å gjerme en taksi så kommer det et par fosil biler opp fra sanvika å stopper i påkjørings feltet for å komme ut på e 18 enten  burd de kjøre på å komme seg ut på heller ta litt av kolektiv feltet på å komme seg utpå  eller ta hensyn til de som kommer i kolektivfeltet  men det beste hadde jo hvert å hatt kolektiv feltet yterst så en ikke behøvde å tenkt på hvem som kom på  og ikke  ja bussen å vi måtte krysset 2 felt men hadde kunt kjørt uforstyrret  å i den verste tiden tror jeg en fikk en smidigere løsning både for kolektiv å bilene som slipper å krysse et ekstra felt
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: Thomas Parslifredag 23. november 2012, klokken 21:42
Sitat fra: el-snorre på fredag 23. november 2012, klokken 20:14
Er det noen andre her en Carl som har lyst til å møtes hos Elbilforeningen for å diskutere saken som en forslagsgruppe?
Både dagtid og ettermiddagstid er mulig. Enten hos oss eller et sted i Sandvika kan være mulig.

Jeg har lyst, men vet ikke om jeg har tid.
PM/mail?

Thomas
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: Elmofredag 23. november 2012, klokken 21:58
Sitat fra: el-snorre på fredag 23. november 2012, klokken 20:14
Er det noen andre her en Carl som har lyst til å møtes hos Elbilforeningen for å diskutere saken som en forslagsgruppe?
Både dagtid og ettermiddagstid er mulig. Enten hos oss eller et sted i Sandvika kan være mulig.

Jeg kan også være med.
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: Carl Anton Stenlingfredag 23. november 2012, klokken 22:04
Jeg tror kanskje at problemstillingen rundt påkjøringsfelt/kollektivfelt er viktigere enn det tilsynelatende ser ut til. Dette er nemlig kimen til å begrense tilgangen til kollektivfeltene tidligere enn man ellers behøver.

Hvis tilgang til kollektivfeltet for elbiler på E18 inn til Oslo vestfra blir stoppet så tenker jeg elbilsalget i Asker og Bærum får seg en kraftig knekk.

Det kan være verdt å kjempe for at knappe veimetre inn til Oslo prioriterer de som reiser med minst miljøbelastning. Jeg er ihvertfall motivert for litt innsats for å unngå at SUV-ene som presser seg på ved Blommenholm kaster elbilene ut fra kollektivfeltet.

Carl Anton
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: mosofredag 23. november 2012, klokken 22:05
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 23. november 2012, klokken 18:36
Det er fire påkjøringer som skaper problemer for kollektivtrafikken på E18 -og problemer er fossilbilister som korker igjenn kollektivfeltet

Dette er riktig - og slik har det vært i alle de snart 5 årene jeg har kjørt strekningen Asker - Fornebu eller sentrum med elbil. Jeg har forsåvidt merket en forverring i høst, men det er slik at det fremdeles er kjempeplass i kollektivfeltet mellom disse stedene. Lurer vel litt på om dette kan ha sammenheng også med sviktende tiltro til togene og en hyppig stengt Oslo S for det er merkbart flere biler (flest "fossil" selvsagt) som skal inn på E18 fra Holmen, Blommenholm særlig synes jeg og tildels Sandvika.

Jeg håper selvsagt at det finnes andre løsninger på dette enn å kaste ut elbilene - som å tvinge inn mer disiplin og smidighet blandt førerne eller endre kjøremønsteret ved skilting slik at det blir færrest mulig biler som blir stående og sperre i påvente av å komme ut av kollektivfeltet. Det er ingen busser som hindres (ihvertfall ikke merkbart) av elbilene isolert - bortsett fra revaene og buddyene kanskje som ikke helt klarer holde følge med hastigheten.
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: emagicfredag 23. november 2012, klokken 23:36
Avhengig av tidspunkt kan jeg og delta på et evt møte, send PM.

Det store problemet er som mange sier IKKE elbilene, men fossibiler som skal presse seg over.

Jeg er i den "heldige situasjon" at jeg kjører både el og diesel, så jeg både kjører elbil på i Sandvika og av og til snikkjører diesel til Blommenholm.

Det er EKSTREMT sjelden de gangene jeg kjører el at jeg ligger foran/bak buss, så det "enorme antallet busser" er ikke ofte å se - det er er GOD plass i kollektivfeltet, men veimerkingen er som jeg for  endel uker siden nevnte i denne tråden årsaken til problemene.   Min påstand er at det tar max noen timer med en veimerkemaskin en natt å løse 90% av dette problemet, samt en skiltflytting ved hver påkjøring.

MEN, vi må huske på at det er Ruter som engasjerer seg - og Ruter har nettopp lagt ned to ekspressbusslinjer til vestre Bærum med blant annet argumentet "det er for mange busser i kollektivfeltet"!!

Sitat fra budstikka:
Ruter skriver til velet at «veinettets kapasitet er fullstendig sprengt og trafikken inn til Oslo sentrum skaper mye problemer. Befolkningsøkningen og den store trafikkveksten gjør at vi må utnytte innfartsårene til Oslo mest mulig effektivt. Og det er med skinnegående trafikk».


http://www.budstikka.no/nyheter/ruter-lytter-ikke-i-stedet-legger-de-ned-et-populert-tilbud-som-fungerer-bra-1.7626523 (http://www.budstikka.no/nyheter/ruter-lytter-ikke-i-stedet-legger-de-ned-et-populert-tilbud-som-fungerer-bra-1.7626523)

Så jeg vil tippe at Ruter ikke er veldig lydhøre på denne saken heller :-(

emagic
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: sven eriklørdag 24. november 2012, klokken 00:13
jeg blir gjerne med på et møte men må enten hvære før 5 desember eller etter 16 mars  da jeg drar på langtur med elbil
men tenkte på et annet forslag å det er rett å slett at elbil må vike for buss  har gjort det noen gager da jeg ikke kjører i 100 hele tiden  å bussene har takket hvær gang   å mener det er bedre å vike 2 ganger eller noe på morgnen en å miste retten til fila å deretter bruke mye lenger tid  så vik for bussene så vil vi ha muligheten lenger
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: Thomas Parslilørdag 24. november 2012, klokken 09:16
Mer veimerking og flere trafikkregler hjelper neppe på problemet med de som bryter sperrelinjer og vikeplikt. For å få bukt med de må man enten sette opp fysiske sperrer eller lysregulere påkjøringene.

Thomas
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: el-snorrelørdag 24. november 2012, klokken 09:55
I så fall må sperrelinjer osv etterfølges med kontroller....

Et forslag som har vært nevnt tidligere av andre, er å gjøre venstrefeltet om til +2 eller +3 felt, herunder elbiler i rushtrafikken. Tanken bak er å tvinge flere til å reise i lag, eller velge andre fremkomstmiddel.
Realistisk? Kan være en utfordring i å la det fungere.
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: Carl Anton Stenlinglørdag 24. november 2012, klokken 11:12
Sitat fra: el-snorre på lørdag 24. november 2012, klokken 09:55
Et forslag som har vært nevnt tidligere av andre, er å gjøre venstrefeltet om til +2 eller +3 felt, herunder elbiler i rushtrafikken.

Vi bør tenke to løsninger: Kortsiktige som forbedrer flyten ved påkjøringene og langsiktige tiltak som opprettholder insentivene når det blir riktig mange elbiler. Kortsiktige tiltak kan være oppmerking og skilting eller lysregulering. Langsiktige tiltak kan være at et annet kjørefelt gjøres om til sambruksfelt eller miljøfelt.

Det kan forøvrig være drastisk å gjøre om et helt kjørefelt til sambruksfelt, men faktisk vil det kunne være tilstrekkelig med korte sambruksfelt som begrenser totalmengden biler inn på E18.

Carl Anton
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: emagiclørdag 24. november 2012, klokken 12:56
Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 24. november 2012, klokken 09:16
Mer veimerking og flere trafikkregler hjelper neppe på problemet med de som bryter sperrelinjer og vikeplikt. For å få bukt med de må man enten sette opp fysiske sperrer eller lysregulere påkjøringene.



Selvfølgelig, men jeg tror MYE av problemet ville vært løst om det var plass til en bil/buss i et kollektivfelt på utsiden på det punktet påkjøringsfeltet slutter, ikke slik det er i dag at påkjøringsfeltet slutter langt etter at det er naturlig.  Slik det er i dag på blommenholm er det intet "naturlig initiativ" for fossilbilistene å legge seg over til venstre så snart sperrelinja er slutt, for de tjener kanskje 5 plasser i køen på å kjøre heeeeeeelt ut og helst litt forbi starten på kollektivfeltet  før de stopper helt opp for å snike seg inn.

Evt. er jo muligheten bom i sandviksveien ved Lakseberget og ved Gyssestad, så slutter kanskje min kollega som kommer med fossibil fra langt forbi Drammen å kjøre av motorveien på slependen for å snikjøre på igjen på Blommenholm!

emagic
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: Thomas Parslimandag 26. november 2012, klokken 09:32
Jeg tok i dag den ekstra tiden bussene brukte i kollektivfeltet pga. elbiler.
Det gjorde jeg ved å ta tiden det tok fra køen begynte til der veimerking av påkjøringsfeltet begynner eller påkjøringen svinger inn på E18. Erfaringsmessig er det der køen i kollektivfeltet begynte for rundt 3 år siden.

Holmen: 0
Sandvika: 0
Blommenholm: 2min
Høvik: 3min

Totalt 5min på en strekning som i dag tok ca 45min.

Thomas
(Oppdatert: kjørte inn på E18 ved Asker ca 08:00)
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: Elmomandag 26. november 2012, klokken 14:58
Skriv gjerne inn på hvilket tidspunkt dette var også Thomas
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: Magnustirsdag 27. november 2012, klokken 10:01
Kjører daglig Asker - Lysaker, og de eneste gangene det er antydning til kø i kollektivfeltet er når det ligger en eldre elbil (Reva, Saxo) eller en og annen saktekjørende trilling og lager kø. Disse burde bruke speilet litt oftere og legge seg inn slik at vi andre som klarer å kjøre fortere enn 60 km/t kan kjøre forbi.
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: Thomas Parslitirsdag 27. november 2012, klokken 10:17
Sitat fra: Magnus på tirsdag 27. november 2012, klokken 10:01
Kjører daglig Asker - Lysaker, og de eneste gangene det er antydning til kø i kollektivfeltet er når det ligger en eldre elbil (Reva, Saxo) eller en og annen saktekjørende trilling og lager kø. Disse burde bruke speilet litt oftere og legge seg inn slik at vi andre som klarer å kjøre fortere enn 60 km/t kan kjøre forbi.

Det er ikke dette Ruter anser som et problem, men det faktum at det har blitt så mange elbiler i kollektivfeltet at det blir kø ved påkjøringene til E18.

Thomas
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: Thomas Parslitirsdag 27. november 2012, klokken 10:21
I dag kjørte vi på E18 ved Asker rett før klokken åtte.
Det var mye kø på E18, men god flyt i kollektivfeltet.

Holmen: 0
Sandvika: 0
Blommenholm: 1min
Høvik: 1min

Asker-Fornebu gikk på rundt 20 minutter.

Thomas
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: el-snorretirsdag 27. november 2012, klokken 10:27
Sitat fra: Magnus på tirsdag 27. november 2012, klokken 10:01
Kjører daglig Asker - Lysaker, og de eneste gangene det er antydning til kø i kollektivfeltet er når det ligger en eldre elbil (Reva, Saxo) eller en og annen saktekjørende trilling og lager kø. Disse burde bruke speilet litt oftere og legge seg inn slik at vi andre som klarer å kjøre fortere enn 60 km/t kan kjøre forbi.

Vi skal ikke begynne å hakke på hverandre om hastigheten i kollektivfeltet. Lav hastighet eller treghet i akselerasjon har vært et av Ruter sine ankepunkt mot elbilen. De nye bilene er raskere og det er vel heller snakk om at elbilen tar bussen igjen en omvendt.
Dog er det slik at hastighet egentlig skal tilpasses øvrig trafikk, hvor det fra enkeltes side også kan hevdes å være uforsvarlig å kjøre fortere enn de gjør.

Smidighet er nøkkelordet. De som kjører for sakte bør vike og de som kjører alt for fort bør justere seg, så blir det bra til slutt.

Elbilforeningen skal forøvrig ha møte med Ruter 11. desember
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: Xtiantirsdag 27. november 2012, klokken 12:59
Nå tror jeg saktegående elbiler er et større problem for raske elbiler og drosjer enn for busser.  Min erfaring er at busser kjører langt raskere for å ta igjen en elbil de har foran seg enn de gjør når de har en elbil bak seg, av en eller annen grunn.

Christian 8-)
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: foxytirsdag 27. november 2012, klokken 14:41
"Lav" hastigheten hos enkelte er vel ikke det største problemet... blir vel bare maks 3 min ca på Asker-Lysaker 60 vs 80 km/h.

Antall fartøy i kollektivfelt ved påkjøringene er hovedutfordringen. Så enten må man gjøre noe med antall fartøy eller finne bedre løsninger for påkjøringene. Lyssignal som hat blitt nevnt her før er sikkert veldig effektiv, siden det begrenser antall biler i påkjøringene slik det går litt mer smidig for alle. (Veldig vanlig å bruke det i USA for påkjøringene på motorveiene i rushtiden).

Går det mot en løsning som fjerner El-bilen fra kollektivfelt så bør man i alle fall får til at bare i rushtiden kl 7-9 elbiler ekskluderes.
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: hkaspenbergtirsdag 27. november 2012, klokken 15:49
Sitat fra: foxy på tirsdag 27. november 2012, klokken 14:41
Går det mot en løsning som fjerner El-bilen fra kollektivfelt så bør man i alle fall får til at bare i rushtiden kl 7-9 elbiler ekskluderes.
Dette vil jeg ikke kalle en løsning, men heller en begynnelse på slutten for incentivene. Her må vi stå på for å beholde de rettighetene vi har, men jeg taler ikke imot at vi bør utvise smidighet!

Nå kjører jeg ikke denne strekningen til daglig og kjenner derfor ikke til forholdene 100%, men ifølge kommentarene i denne tråden er det ikke antall elbiler som er årsaken til problemet, men utformingen av påkjøringsrampene, spesiellt ved Høvik og Blommenholm.

I utlandet har jeg flere steder sett at kollektivfeltet ligger inn mot midten av veien med gangbroer over til stoppestedene. En slik løsning på E18 ville løst alle disse problemene og burde ikke være så vanskelige å gjennomføre.  Ulempen er kanskje ombygging av bussene til å ha passasjerdørene på venstre side, men det er overkommelig. Kanskje man kunne brukt trolleybusser? En slik løsning vil også på sikt muliggjøre bygging av bybane på den samme strekningen.

Nå skal foreningen i diskusjon med Ruter 11. desember (var det vel) og jeg tror at de som stiller opp der fra oss både er godt forberedt slik at de kommer frem til gode løsninger både for oss og Ruter.

// Hans
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: Thomas Parslitirsdag 27. november 2012, klokken 16:02
Det har vært kranglet om utbygging av E18 "vestkorridoren" i over ti år.
Det er en politisk enighet om at vestkorridoren må bygges ut, men der stopper enigheten.

Alle forslag som medfører omfattende anleggsvirksomhet (flytte kollektivfeltet, bygge nye påkjøringene etc.) tror jeg derfor automatisk blir nedprioritert av politikerene i påvente av en "ordentlig" løsning.

Mindre justeringer for å bedre fremkomsten for kollektivtrafikken har jeg mer tro på. Da tenker jeg på merking, skilting, lysregulering og forlengelse av påkjøringsfelt.

Thomas
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: Thomas Parslionsdag 28. november 2012, klokken 10:25
Dagens tider, fra Asker ca 08:05
Lite kø, få biler i kollektivfeltet.

Holmen: 0
Sandvika: 0
Blommenholm: 20-30sek
Høvik: 20-30sek

Asker-Fornebu gikk på ca 20 minutter.

Thomas
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: ElBilOonsdag 28. november 2012, klokken 13:36
Sitat fra: el-snorre på fredag 23. november 2012, klokken 20:14
Er det noen andre her en Carl som har lyst til å møtes hos Elbilforeningen for å diskutere saken som en forslagsgruppe?
Både dagtid og ettermiddagstid er mulig. Enten hos oss eller et sted i Sandvika kan være mulig.

Jeg deltar gjerne i en forslagsgruppe ! Kjører Lier - Oslo daglig med min Leaf.
Kan delta i eksterne møter også på dagtid ved behov.

Thorleif
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: el-snorreonsdag 28. november 2012, klokken 22:24
Er det mulig at vi kan få til et møte den 10. desember fra kl 16.30? (Første og eneste mulighet før Rutermøtet grunnet reise.) De som vil/kan bees sende meg en meldig.
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: sven eriktorsdag 29. november 2012, klokken 00:37
jeg kann ikke da på grunn av utenlans reise men  hva om en jør det så enkelt at elbilen har vikeplikt  for bussen i kolektiv feltet  det kommer ikke så mange busser at man ikke greier det å de fleste steder ser en langt bakover i speilen å kan legge seg ut  tror dette er letteste  alternativ   dette burde taxiene å tenke på viker de for bussen  vil de få hvære der lenger

fra sven erik
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: emagictorsdag 29. november 2012, klokken 20:05
Bussen skal tydeligvis frem:

http://www.budstikka.no/nyheter/trafikkulykke-pa-hovik-tre-skadet-1.7665736 (http://www.budstikka.no/nyheter/trafikkulykke-pa-hovik-tre-skadet-1.7665736)
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: Olofmtorsdag 29. november 2012, klokken 20:35
Lurer på når Elbilen skal begynne å benevnes som "vanlig personbil"? Ser hvertfall ikke at den er uvanlig lenger...
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: el-snorretorsdag 29. november 2012, klokken 20:52
Sitat fra: emagic på torsdag 29. november 2012, klokken 20:05
Bussen skal tydeligvis frem:

http://www.budstikka.no/nyheter/trafikkulykke-pa-hovik-tre-skadet-1.7665736 (http://www.budstikka.no/nyheter/trafikkulykke-pa-hovik-tre-skadet-1.7665736)

og her er det vel ikke kollektivfelt etter det jeg husker. Det viser dog alvoret som kan skje i kollektivfeltet også.
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: emagictorsdag 29. november 2012, klokken 21:38
Så vidt jeg oppfattet var dette i utkjørselen fra Esso Ramstadsletta omtrent, der er det jo et slags pseudokollektivfeltavpåkjøringsfelt som alltid har vært litt skummelt egentlig.

For buss og snikkjørere.
Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: emagicmandag 14. januar 2013, klokken 12:45
Ruter er på krigsstien leser jeg i Asker & Bærums budstikke - vil ha elbilene ut av kollektivfeltet.

I dag fikk jeg fryse meg innover i dieselpurka og kjørte på på Blommenhol ca 0712.   Det var passe treg kø, så jeg kom til Lysaker ca. 0726.  På denne tiden satt jeg og telte busser som passerte i kollektivfeltet.   Det er jo så mange busser der at de står helt fast i en kø av elbiler i følge ruter.

I dette tidsrommet ble jeg forbikjørt av temmelig mange elbiler, og 4 (!) busser.

Av disse var to tilhørende Ruter-systemet - fra "slemmestadbussen" (25x linjene)
En var en DNV buss (Egen buss for Veritas-ansatte)
En var fra Times-ekspressen

Etter lysaker er det ikke lenger kø og trafikken går like fort i kollektivfelt og vanlig felt.

Utrolig dårlig plass i kollektivfeltete mao :-)

emagic

Tittel: Sv: Påkjøringsfelt/kollektivfelt
Skrevet av: el-snorremandag 14. januar 2013, klokken 12:56
Budstikka har bare sitert Aften som igjen har dratt sitatet til Ruter litt langt. Elbilforeningen har hatt kontakt med Ruter og de sier at de ikke har snakket med Budstikka.

Media....!