Elbilforum.no
Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: FinnG på torsdag 06. februar 2020, klokken 20:49
Har fått beskjed fra verksted at motoren må skiftes. Kostnad: 50.000,- Bilen er en Ion fra 2014, og har gått ca75000km. Har noen hørt om noe tilsvarende? Skal jeg bruke penger på dette?
Fikk også beskjed om at jeg måtte betale ca 50000 når OBCen i min bil gikk fløyten. Mye av det var delepriser. Endte opp med å finne en del på finn til 2500 som fungerte ypperlig. Sjekk alternativer.
Sitat fra: FinnG på torsdag 06. februar 2020, klokken 20:49
Har fått beskjed fra verksted at motoren må skiftes. Kostnad: 50.000,- Bilen er en Ion fra 2014, og har gått ca75000km. Har noen hørt om noe tilsvarende? Skal jeg bruke penger på dette?
5900,- for delemotor: https://finndel.no/delinfo.aspx?dnr=106079&f=761&bk=554501&dk=0513&no=2®nr=
Kjøb denne: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=168492136
Kjempelett å bytte. Det er utført på ca 5-6 timer uten bukk 😀
Är du säker på att det är elmotorn som har havererat?
Det är sällan elmotorer går sönder, och på trillingar är det väl girkassen (reduktionsgir) som är den svaga länken.
Nei, jeg bare må stole på det merkeverkstedet sier. Jeg synes også det er rart at en elmotor som kun roterer om sin egen akse går fløyten. (i motsetning til en Otto-motor med leamikk i alle retninger)
Det skjer jo at elmotorer havarerer en gang iblant. Lagerhavari eller brente viklinger f.eks. Jeg har selv vært med på å bytte elmotorer på preventivt grunnlag da akkurat de motorene var tilbøyelige til å si takk for seg, gjerne når det passet som minst (disse ble brukt i industrielle applikasjoner under krevende forhold). Byttet de en gang i året uavhengig om det var faktisk noe feil med de der og da.
Men jeg tror kanskje at det her er girkassa som nevnt. Det har skjedd noen ganger.