Elbilforum.no

Bilmerker => Volkswagen VW => e-Golf => Emne startet av: andre1980 på onsdag 05. februar 2020, klokken 22:23

Tittel: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: andre1980onsdag 05. februar 2020, klokken 22:23
Hei. Stusser litt på batterikapasiteten og rekkevidden på min egolf
Nå om vinteren har den sunket drastisk, og viser ned 170-180 km rekkevidde på GOM, og dette er med vestlandstemperaturer på ca +2-6 grader.

Kom på ladestasjon her om dagen og laderen viste 10% når jeg plugget i. Med nettokapasitet på 31,5 kWh skulle dette bli 3,15 kWh på batteriet. Etter å ha plugget ut viste laderen at jeg var på 97% og at jeg jeg hadde ladet 13,74 kWh. Dette blir jo bare 16,89 kWh!! Er det noe feil på bilen min? Leste vel nylig at egolf faktisk kom 197 km... i en test... dette er helt utenkelig for meg.

Bør jeg reklamere?
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: EV-FTWonsdag 05. februar 2020, klokken 23:47
I testen kjørte de bilen helt til den stoppet, noe en jo aldri gjør. Så er ikke utenkelig at din bil hadde klart det samme om den ble kjørt likt.

Jeg tenker at du er på helt normal rekkevidde for denne bilen, vinterstid.
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: nosi1202torsdag 06. februar 2020, klokken 12:51
På 2019 modell viser GOM estimert rekkevidde etter siste forbruk. Dette vil justere seg relativt kjapt når du begynner å kjøre (husker ikke om det faktisk stiger eller om den bare ikke viser nedgang i rekkevidde). Eksempelvis får jeg 130-140 km antatt rekkevidde når den er fulladet på hytta (700 høydemeter siste 1,5 mil). Distansen jeg kan kjøre er likevel mellom 180 og 260 km avhengig av årstid, vær, føre, hastighet og kjørestil, uavhengig av hva GOM viser ved oppstart. 
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: e-Stigtorsdag 06. februar 2020, klokken 22:46
Sitat fra: nosi1202 på torsdag 06. februar 2020, klokken 12:51Distansen jeg kan kjøre er likevel mellom 180 og 260 km avhengig av årstid, vær, føre, hastighet og kjørestil, uavhengig av hva GOM viser ved oppstart.

Samme her. Det viktigste tallet på dashbordet er forbruket. Nå på vinteren med temperaturer rundt null grader er forbruket 16 kWh/100km og da går e-Golfen 20 mil. På sommerstid med temperaturer rundt 15 grader er forbruket cirka 12 kWh/100km og da går bilen 26 mil.

Bilen vår har snart gått 30 000 km og det høyeste forbrukstallet jeg har sett hittil på den daglige turen på 4 mil til og fra jobb er 18,5 kWh/100km. Da er rekkevidden bare 17 mil. Dette skjedde på en tur med ekstremvær med snø og slaps på veien. Jeg kjører med aircondition på Auto og 22 grader i kupèen hele året.
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: lars667fredag 07. februar 2020, klokken 08:41
Dere svarer på gjettometer-spørsmålet, men unngår spørsmålet om hvordan batteriet kan ha 10% på seg og fylles opp fra 10% til 97% med 13,74 kWh. Det burde jo vært nærmere 25, i det minste. Jeg får forøvrig nærmere 200km på GOM nå når temperatur er 4-5 grader, hvis jeg har kjørt de siste 10 mil i omtrent de forholdene.
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: nosi1202fredag 07. februar 2020, klokken 11:10
Ang batteri og prosent; Det kan f.eks. være feil på lader. Og hva menes med at GOM viser ned 170-180 km? Ned mot 170-180 km eller ned 170-180 km fra 300 km? Er det førstnevnte tipper jeg feil på laderen, sistnevnte feil på bilen.
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: e-Stigfredag 07. februar 2020, klokken 16:23
Sitat fra: andre1980 på onsdag 05. februar 2020, klokken 22:23Kom på ladestasjon her om dagen og laderen viste 10% når jeg plugget i. Med nettokapasitet på 31,5 kWh skulle dette bli 3,15 kWh på batteriet. Etter å ha plugget ut viste laderen at jeg var på 97% og at jeg hadde ladet 13,74 kWh.

Men hva viste GOM da du plugget inn laderen? Hadde du cirka 20 km på tanken? I så fall hadde du fått minst to varsler om lite strøm på batteriet. Som jeg skrev forholder jeg meg stort sett bare til gjennomsnittlig forbruk og hvor mye som er igjen på "tanken". På hurtigladere regner jeg vanligvis ut hva strømmen koster i etterkant. For meg har det variert fra 5 til 10 kroner pr kW. Det beste rådet er vel å teste flere steder hvis man er i tvil om noe er galt med bilen.
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: rwilthilfredag 07. februar 2020, klokken 19:41
Hei. En kan ikke regne i % slik dessverre.
Det er lagt inn en buffer både på topp og bunn i forhold til hvor mye en kan utnytte av batteriet.

På min 24kw E golf ser jeg det er 10% på topp og 30% i bunn. Altså får jeg i praksis bare nytte av 60%.

Har vært inne på dette før, men det er da gjort slik for å kunne opprettholde rekkevidden etter hvert som batteriet blir slitt og gradvis mister kapasitet. Dette overvåkes og disse grense  verdiene vil endres slik at det tillates f.eks en nedre grense på 25% osv.

Som forbruker merker en ikke noe til dette.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: andre1980lørdag 08. februar 2020, klokken 18:22
Tok en ny test i dag. Startet med fullt batteri og forvarmet bil. GOM viste 174 Km ved start. Kjørte fra Stavanger sentrum, fulgte RV44 til Kvadrat (40-50-sone) og så ut på E39 ned til Krossmoen (holdt fartsgrense på speedometer). Kjørte så av mot Egersund, og tok RV44 nordover til bryne, hvor jeg ankom Lyses ladestasjon med 24km igjen på GOM (3. varsel i displayet og eco+ på slutten) Kom 134 km. Det var motvind sørover, og medvind nordover mot Bryne.  Temperatur var +6 grader. Når jeg plugga i laderen på Bryne var viste den 10% igjen på batteriet.  Synes dette er veldig lite. Ø-forbruk viser 15,1kWh/100km

Forøvrig skal vel nettokapasitet på en 35,8kWh egolf være 31,5 kWh?


Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: e-Stiglørdag 08. februar 2020, klokken 18:41
Sitat fra: andre1980 på lørdag 08. februar 2020, klokken 18:22Forøvrig skal vel nettokapasitet på en 35,8kWh egolf være 31,5 kWh?

Det er riktig. Med 15,1 kWh/100km skal e-Golfen gå litt over 20 mil når den er fulladet. Syns tallene dine er litt mistenkelige. Tror jeg ville sjekket dette nøyere og eventuelt få en test på batteriet. Med forbruket du har burde GOM vise 208 km neste gang du starter bilen (hvis den er fulladet).
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: andre1980mandag 10. februar 2020, klokken 06:15
Sitat fra: e-Stig på lørdag 08. februar 2020, klokken 18:41
Sitat fra: andre1980 på lørdag 08. februar 2020, klokken 18:22Forøvrig skal vel nettokapasitet på en 35,8kWh egolf være 31,5 kWh?

Det er riktig. Med 15,1 kWh/100km skal e-Golfen gå litt over 20 mil når den er fulladet. Syns tallene dine er litt mistenkelige. Tror jeg ville sjekket dette nøyere og eventuelt få en test på batteriet. Med forbruket du har burde GOM vise 208 km neste gang du starter bilen (hvis den er fulladet).

Testet igjen i går. Plugget i hurtiglader med 33% på batteriet. Dette skulle tilsvare 10,4 kWh.
Ladet opp til 100% og hurtigladeren sier den har puttet på 15,276 kWh.
Dette blir jo bare 25,6 kWh!. Regner vel også med at det er noe tap i kabel m.m. så realiteten er at jeg har ca 20% degradering av batteriet.
Bilen meldte om 176 km rekkevidde ved 100%
Bilen er forøvrig 2019 modell mottatt i November 2018.

Kommer til å dra inn til Møller bil i dag.

Ser garantien til Volkswagen er 70% i løpet av 8 år på batteriet. Kan jeg regne med at Møller setter seg på bakbeina i og med at vi her snakker om "kun" 20%?!

Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: Tellusmandag 10. februar 2020, klokken 07:23
Kjør bilen så tom som mulig før du gjør en slik test. SOC kan være ganske mye off. Er likevel enig at dette ikke ser bra ut. Når du kjører bilen tom noter også snittforbruket og multipliser med kjørte km. Det gir en annen pekepinn på hvor stor batterikapasitet du har på bilen din.
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: lars667mandag 10. februar 2020, klokken 11:32
Sitat fra: andre1980 på mandag 10. februar 2020, klokken 06:15
Ser garantien til Volkswagen er 70% i løpet av 8 år på batteriet. Kan jeg regne med at Møller setter seg på bakbeina i og med at vi her snakker om "kun" 20%?!

Vet ikke, men hold i bakhodet at du også har reklamasjonsrett. Det er ikke rimelig at en så ny bil har så avvikende kapasitet, den skulle vært ganske så nært opp til annonsert kapasitet, ikke 10 eller 20%, etter et drøyt år. En kan vel hevde at det er en ikke uvesentlig mangel om bilen går 190 i stedet for 230km under optimale forhold.
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: lars667mandag 10. februar 2020, klokken 11:52
En annen ting. Kan en egentlig si noe særlig utfra prosentangivelsen når det gjelder hva som er igjen av brukbar energi på et batteri angitt i kWh? Er det ikke bare et estimat basert på spenning ut fra cellene? Visuelt så ser vi gjerne dette som et mål på mengde når vi ser på energimeteret i bilen, som ligner litt på en tankmåler, men mistenker at dette er en grov forenkling/misvising. Det samme er prosenttallet som ligger i systemet og leses ut av ladestasjon. Derfor er det vanskelig å hevde at 33% tilsvarer så og så mange kWh? Uansett har de sikkert andre mer eller mindre presise målemetoder og analyseverktøy hos VW/Møller...
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: e-Stigmandag 10. februar 2020, klokken 13:05
Sitat fra: lars667 på mandag 10. februar 2020, klokken 11:52En annen ting. Kan en egentlig si noe særlig utfra prosentangivelsen når det gjelder hva som er igjen av brukbar energi på et batteri angitt i kWh? Er det ikke bare et estimat basert på spenning ut fra cellene?

Tenkte det samme da jeg leste det. Hvordan regner ladestasjonen ut at det er 33% på batteriet? Og hvorfor får man ikke da opp hvor mange kWh det tilsvarer? Tror ikke ladestasjonen vet nok til å gi korrekt informasjon om batteriet på hvilken som helst bil. I dette tilfellet ser det jo ut som ikke bilen selv vet det engang. På min e-Golf fra august 2018 står det ikke noe om prosenter.

Jeg har ingen erfaring med ladestasjoner. Det som får meg til å reagere er kjøreturen med flatt batteri etter 134 km (pluss 24 km i rest blir total rekkevidde på 158 km), samtidig som bilen rapporterer gjennomsnittlig forbruk på 15,1 kWh/100km. Uansett hva GOM rapporterer skal e-Golf gå nesten 21 mil med dette forbruket (315/15,1 = 20,8 mil). Dette er enkel matematikk, og jeg mener det er viktig at Møller tar en titt på det slik at det ligger i loggen deres.

Jeg hadde forbruk rundt 16 kWh/100km hele forrige uke. Likevel viste GOM 240 km da jeg satte meg i bilen i dagtidlig. I overkant optimistisk, men med tanke på at det var 8 grader i luften er det ikke helt umulig jeg kunne klart 22-23 mil hvis jeg prøvde seriøst. Regner med GOM blir like skuffet hver gang når jeg setter i gang med varm kupè og sløser fra første meter.
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: jkirkebomandag 10. februar 2020, klokken 15:29
Sitat fra: e-Stig på mandag 10. februar 2020, klokken 13:05
Sitat fra: lars667 på mandag 10. februar 2020, klokken 11:52En annen ting. Kan en egentlig si noe særlig utfra prosentangivelsen når det gjelder hva som er igjen av brukbar energi på et batteri angitt i kWh? Er det ikke bare et estimat basert på spenning ut fra cellene?

Tenkte det samme da jeg leste det. Hvordan regner ladestasjonen ut at det er 33% på batteriet? Og hvorfor får man ikke da opp hvor mange kWh det tilsvarer? Tror ikke ladestasjonen vet nok til å gi korrekt informasjon om batteriet på hvilken som helst bil. I dette tilfellet ser det jo ut som ikke bilen selv vet det engang. På min e-Golf fra august 2018 står det ikke noe om prosenter.

Ladestasjonen regner ikke ut noe som helst, batteriprosenten du får opp på skjermen på hurtigladeren er det bilen som rapporterer. Bilen vet selvsagt selv hvor mye som er på batteriet, selv om den informasjonen ikke nødvendigvis vises i instrumentpanelet.
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: e-Stigmandag 10. februar 2020, klokken 16:55
Sitat fra: jkirkebo på mandag 10. februar 2020, klokken 15:29
Sitat fra: e-Stig på mandag 10. februar 2020, klokken 13:05
Sitat fra: lars667 på mandag 10. februar 2020, klokken 11:52En annen ting. Kan en egentlig si noe særlig utfra prosentangivelsen når det gjelder hva som er igjen av brukbar energi på et batteri angitt i kWh? Er det ikke bare et estimat basert på spenning ut fra cellene?
I dette tilfellet ser det jo ut som ikke bilen selv vet det engang. På min e-Golf fra august 2018 står det ikke noe om prosenter.
Bilen vet selvsagt selv hvor mye som er på batteriet, selv om den informasjonen ikke nødvendigvis vises i instrumentpanelet.

Men det som flere reagerer på i dette tilfellet er at tallene ikke stemmer. Med forbruk på 15,1 kWh/100km skal e-Golfen gå mye lenger enn 158 km på fulladet batteri. Enten er ikke hele batteripakken tilgjengelig ellers så må det være programvare som rapporterer feil. Høres ut som noe må resettes på denne bilen.
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: andre1980mandag 10. februar 2020, klokken 19:39
Kontaktet Møller bil i dag, og har fått time hos dem 19. februar. De har bedt meg i mellomtiden forsøke å lade opp bilen med laderen som fulgte bilen, skru den ned til 5A, og la den stå tilkoplet hele neste helg. De var enig ut fra det jeg hadde testet at det virket rart.

Har også bestilt meg en OBDeleven så jeg kan ta ut data fra bilen. Kan sjekke om høyeste og laveste cellespenning på batteripakkene og enkelt få opp total batterikapasitet og prosentvis hvor mye som er igjen på batteriet.

Forøvrig status siden siste lading i går:
KM kjørt: 71
Ø-forbruk: 14,5 kWh/100 km
GOM: 88 km


Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: lars667tirsdag 11. februar 2020, klokken 13:01
Alltid artig å høre hva Møller foreslår. Noen av tipsene er litt sånn "stå på en fot og rop 'lade lade lade' i 20 minutter mens dørene er låst og stikkontakta står halvveis i". Fikk vel også beskjed  en gang om at hvis kontakta var koblet til over flere dager, så ville 12v-batteri tappes og jeg risikerte å ikke få start (så da var det grunnen til at jeg ikke fikk start/elektrofeil). Siden bilen ikke trekker strøm når høyspentbatteri er fulladet, men 12v tappes av forskjellige systemer.
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: e-Stigonsdag 12. februar 2020, klokken 00:21
Sitat fra: andre1980 på mandag 10. februar 2020, klokken 19:39
Forøvrig status siden siste lading i går:
KM kjørt: 71
Ø-forbruk: 14,5 kWh/100 km
GOM: 88 km
Bra du har fått deg time hos Møller, her er det noe galt!

Mine tall i ettermiddag:
Startet fra jobben med 240 km på tanken.
21 grader i kupèen, 2 grader i luften, vind og slaps på veien
Strekning: 34 km
Gjennomsnittsfart: 74 km/t
Forbruk: 16,3 kWh/100km
Parkerte hjemme med 170 km på tanken.
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: andre1980torsdag 13. februar 2020, klokken 10:13
Har akkurat fått meg OBDeleven og koplet denne inn etter lading i natt. Tok litt tid med varmeapparatet på før jeg fant riktig info.
Legger ved bilde som viser at ved 96% så har batteriet 22300Wh, så noe er helt feil her.

Sjekket cellespenning og høyeste celle var 4.06 og laveste var 3.58V
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: birkistorsdag 13. februar 2020, klokken 10:50
Hvordan navigerte du frem til denne infoen?

Hvis du er interessert, kan jeg koble til min i bilen og se hvilke verdier jeg får.
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: andre1980torsdag 13. februar 2020, klokken 16:23
Sitat fra: birkis på torsdag 13. februar 2020, klokken 10:50
Hvordan navigerte du frem til denne infoen?

Hvis du er interessert, kan jeg koble til min i bilen og se hvilke verdier jeg får.

Hei. gå inn i menyen og velg Gateway. Velg så Live data. Søk så opp bokstavene HV for å filtrere bort alt annet. Huk av HV_EM_Energy_information og HV battery charge state. Trykk så på den grønne knappen eller ok.

Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: birkisfredag 14. februar 2020, klokken 09:50
Der du har 22300 har jeg 9725 ved 34% battery charge state.
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: Cougarfredag 14. februar 2020, klokken 10:39
Sitat fra: andre1980 på torsdag 13. februar 2020, klokken 10:13
Sjekket cellespenning og høyeste celle var 4.06 og laveste var 3.58V
Om du har en celle med 3.58V ved tilnærmet fullt batteri må noe være galt med den/de cellen(e).
Når jeg sjekker på min bil (Ioniq) så har alle cellene tilnærmet lik spenning, variasjonen har vært innenfor ± 0,02 de gangene jeg har sjekket.
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: jkirkebofredag 14. februar 2020, klokken 10:48
Sitat fra: Cougar på fredag 14. februar 2020, klokken 10:39
Sitat fra: andre1980 på torsdag 13. februar 2020, klokken 10:13
Sjekket cellespenning og høyeste celle var 4.06 og laveste var 3.58V
Om du har en celle med 3.58V ved tilnærmet fullt batteri må noe være galt med den/de cellen(e).
Når jeg sjekker på min bil (Ioniq) så har alle cellene tilnærmet lik spenning, variasjonen har vært innenfor ± 0,02 de gangene jeg har sjekket.

Enig, her er det defekt batteri. Bare å reklamere, soleklar defekt. Jeg har samme erfaring, sjelden mer enn 0,02V forskjell mellom cellegruppene.
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: e-Stigfredag 14. februar 2020, klokken 14:25
Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. februar 2020, klokken 10:48
Sitat fra: Cougar på fredag 14. februar 2020, klokken 10:39
Sitat fra: andre1980 på torsdag 13. februar 2020, klokken 10:13
Sjekket cellespenning og høyeste celle var 4.06 og laveste var 3.58V
Om du har en celle med 3.58V ved tilnærmet fullt batteri må noe være galt med den/de cellen(e).
Når jeg sjekker på min bil (Ioniq) så har alle cellene tilnærmet lik spenning, variasjonen har vært innenfor ± 0,02 de gangene jeg har sjekket.
Enig, her er det defekt batteri. Bare å reklamere, soleklar defekt. Jeg har samme erfaring, sjelden mer enn 0,02V forskjell mellom cellegruppene.

Ut fra tallene ser det ut som minst 25% av batterikapasiteten er borte. Det stemmer jo "bra" med at GOM rapporterer 18 mil rekkevidde med fulladet batteri.
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: andre1980fredag 14. februar 2020, klokken 23:02
Feilen er at en av cellene ( celle 21  har mye høyere spenning enn de resterende 60 eller så... ) batterikapasiteten beregnes på den cellen med høyest verdi, så når celle 21 når 100% eller tilnærmet dette, så oppfatter BMS at batteriet er 100% ladet. De resterende cellene leser jeg er ca på 73-75%. Jeg har ikke fått noe nivåbalansering på hverken min normale ladestasjon hjemme eller ved hurtiglading. Har nå koplet til nødladeren og justert max strøm til 5A som kommer til å stå på over helga og se om den gir noe balansering av cellene etter ordre fra Møller.

Når jeg leser av nivåene på de andre cellene er de mye mindre, men de er større enn 0.02.

Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: lars667lørdag 15. februar 2020, klokken 09:05
Interessant tråd! Spennende å se hva som blir resultatet etter helga. Nesten så en får lyst til å kjøpe seg en OBDeleven eller lignende :-o Håper det løser seg uten alt for mye styr og knot.
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: Marzomandag 17. februar 2020, klokken 12:07
Fått sjekket noe mer?
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: Kleffamandag 17. februar 2020, klokken 16:33
Sitat fra: andre1980 på torsdag 13. februar 2020, klokken 10:13
Har akkurat fått meg OBDeleven og koplet denne inn etter lading i natt. Tok litt tid med varmeapparatet på før jeg fant riktig info.
Legger ved bilde som viser at ved 96% så har batteriet 22300Wh, så noe er helt feil her.

Sjekket cellespenning og høyeste celle var 4.06 og laveste var 3.58V


Bilen har gått 60.000km
Her er min på 96%
Laveste celle 4.030v, høyeste 4.042v(//)
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: andre1980mandag 09. mars 2020, klokken 18:24
Hei.

Har nå nettopp fått bilen tilbake fra service hos Møller bil.
Har nå ladet opp til 100% for å sjekke kapasitet, og ODBeleven rapporterer 30300Wh ved 100% lading.
GOM sier 213 km.

Det ble byttet ut noen batterimoduler og cellespenningen er nå jevn. Har ikke testkjørt for å sjekke rekkevidden enda, men satser på at det nå er i orden.

Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: e-Stigmandag 09. mars 2020, klokken 22:13
Sitat fra: andre1980 på mandag 09. mars 2020, klokken 18:24
Hei.

Har nå nettopp fått bilen tilbake fra service hos Møller bil.
Har nå ladet opp til 100% for å sjekke kapasitet, og ODBeleven rapporterer 30300Wh ved 100% lading.
GOM sier 213 km.

Det ble byttet ut noen batterimoduler og cellespenningen er nå jevn. Har ikke testkjørt for å sjekke rekkevidden enda, men satser på at det nå er i orden.

Tusen takk for oppfølging av saken! Veldig bra referanse for andre som opplever det samme. Batteriet er jo det de aller fleste er meget skeptisk til på elbiler.
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: Andersvmandag 11. mai 2020, klokken 11:36
Hei,
låner denne tråden da det virker som det er samme sak.
Jeg har en 2019 e-golf som jeg kjøpte ny i fjor sommer.
I fjor sommer og alt høst var alt topp  :) - fulladet viste den rundt 220km antatt rekkevidde og lengre kjøreturer viste som om det stemte.

men i vinter så falt det veldig. Og ja forventet at det skulle være mindre om vinteren men ikke dette.
Viste ~130km med en forvarmet bil i en middels varm garasje. Og det var ikke kaldere enn ~5° ute.

Jeg fikk en lader fra tibber installert i vinter og har også stusset på hvor fort bilen når 100%.

Så jeg har lagret et par screenshots og regnet litt på tilgjengelig batterikapasitet, og er ikke happy  :(

Blir ikke klok på om ø-forbruk tar med alt, gjør den det?

Jeg har vært inne med den til forhandler en gang, det tok en kjøre tur og en enkel måling av batteriene og mente at alt var sånn det skulle være.

Eksempel

Kjørt  139 [km]   
Oppgitt rest 28 [km]   
Ø-forbuk 12.5 [km/100km]
Gjenværende batteri   16%
Lading til 100%  22.3 [kWt]

Som gir:                           
            
Totalt tilgjengelig batteri basert på forbruk   20.7   kWt
Totalt tilgjengelig batteri basert på lading*   23.9   kWt
* antatt 10% ladetap

(https://lh3.googleusercontent.com/nCJjMTQEZD-9GwRq4987mzHyFWBO9yn3q2ujZ2sUS1ZT36EQXGlOYzOfw1c1pejopIQAhV9o7NPgGxegKpgXPfOapd7xptGXVLVxXxMuNuw9v5vKLPS6qPQxOhP-PUw6tBRkryhMePbRrC6c8TTRSX0hzf8bS83CaXJimdLlq_ncZg2ipALoEUEtE__q23eubDS1hgQGiNarWekk57Ov419nw6T-xSXgrHbAHoXvXbFyHTCH_aNjbBf4y50oGDjs5FLwCdubn6EJt03QeEezoJgcdow7YmCl5WllP1NlkxEzHgQifbQGeDjFg8DtK1GO-Mpa9mF7sfGndBe947_RP57rUQHoSuJ2FuGICl1_tJ-nex-t5T9ttIUP0pxlFsccd4CGyMPTxZa76baj3-pa0WPpPC9UiHrjrNOkXU1ylwFohcI34n6tV8UJ0s-9cNEJdkDtyL-Y1_v20u6HcXpc_XUD0Rhph0rJrBG7RrkS1Lcl9eMQzPnL4_mr0oWrZq87gj-Xjfl3UKTQuaEGqnDTFiI-wOTcWlpNYXbRUTsgHFsYBIvNfemMKwPwdIK58_Qum2-vPVXrfJGI_ZCzxNAEnJKMf3-GaRHXe933ndy37SrcIqH4Ozz3Teb2vvDqgAvQNmBjIAFR7NDNdmnz5UfdrUAbClnvf_Lhx8BHR0shJgH-fcO11vRxmmlihiDR8w=w529-h939-no?authuser=0)

(https://lh3.googleusercontent.com/s4ryZ1Cjob_7BJa1e7UzuS0adkYzEsd20gPvoOdEFNEdHgcsS-K7X-FW9fEUZjslgauP-kxp9YhlAI3I9VC520qk9ekwC7FDf514F7rBCk__3gymAVQ3_4mDV3wEcqq1oezcrl88L40ZDrQCWSsqL0tBrz-UmbWCb3cWs_OH-gLlBYYoYBGO6GztXOaVi98Og9W4ht1yNZJFzmDfVc1oGhyt3IXahy32EYnSXACMO5-uc15GPA6_R6exhLhN4IO78FvGKIh3f-h0hCVbch2w2nrpE8FjD4tb5prlsuVnCoMMqtrf2FnOfOxMSewE9EQ9cWR1HLirrvBjei1dpw5sUzXl6ybwFNSyQuLBEG5aH754zphTjy-6HEM8aRLP649OCoTX8nRM9xMPaVKaerZNcGuzFCjFp8u2YpWy4h6jAOsltmN_eUr-Q4UNNpugn2S5ddGDq4O_yAhcMGZiD_TzvpF0_1BkbbAq5dnv--4QaYSTh8yHp-JG4WWVhyMWKVrE_e8CNj34jujzpzktdDYc_F5Ttqp4t1LaRrMjLLBW14XUaENzIB10XnBh37Vyor_7zcX7jQutvnWBE7ydjGH089nGnQN-zwGR7pd6pLvtVMQ35v7OlWSrrGc86tl9NFN1JlmmLhgFXZoxBbd5H7If12tOTcu6OopM2-clvKaxvNylgOh1yJ45bQXKShPr9g=w529-h939-no?authuser=0)

(https://lh3.googleusercontent.com/1-6Ou2asLIgMTmRVBBosThub_R-6P0bgizISU4k-KiTB8DKCN0rS-r_ik9flDeRxVmLkY5JeHUOChwgF8mLkDPZHINvD31eIzxYJTPtSLifPGnL6j-09VHoy8l-kmgZ-AiBHeyLP8YcIOUxXOrRFo7ZwBDOrTmjdl33sntrh2-B8zeclc490qtHmcUKlFL_hHN9YEcrU2snm7kdi9cJJildswEzq-LTs2LhidEu2ibMiKASj0HHm0PE4A4bvG15fanhgSXMSHk82CDWUbKpvlKcwagTebH9_PIfUS08lnwL-tAbqHrcPjLFNY7zFMdsnAOms23lBRhLG0dhk4x6qDAyI2wimqsiz0vg9wOhQi1heKnH9jAWeDe0rUBdM2HnCJh59A_8MNYXJbn-vD3lojIn3MjeU9Vdmi6bANcNy59hWWRrbKKYZh_YlpamGKOsYwa2PleTr5tBegnUS3BKFTumNyQUJog_qFz6YbiIJML7kL6yIcXORRNAXlwFFXZbOL7scSTU_Dk4_3nrvOX1W7hCaRicDUMj7O1K48I8O8z_ZsDQ1oL4KTOH-JyDig16PSyVqSG3a-FUlbJ_GMjePyjtHytNCoDib_3DzO1ALk8jo_1fGTAWr2D5vYMBbTpFVaOdXlD9l6PONkRUAgj064he08BN9TElNEQKwp6J9SEYOdN7rCdfMLON5EFfJfQ=w529-h939-no?authuser=0)

(https://lh3.googleusercontent.com/L6ADyxtwhnOiUZrNVozE1sk_p7bCDZJN-LpY6zGkZRrBEhqRpr3lxsZXa9GxZSNQUDuLUmQOWEpgju_X_KN4W5ubhrK34kIvu9elxfsAd7L-g8qUmwViInSa35ultKbpqAp8ImnT64tNgYGBNRuisFikWvaM7xCXhopsvL9wssl1YxSjF8Rj4UYWFDmpvv6WtRiC1JE2lzc0vitTe15s8UJz3vweIaZjpwkHZB-kqD1RaFPrhhfpsg6zZGKyDg23aiEXJL3wYRoz1MRxc-1GwDn81D7cecwTWSNiwyZ2RZRXST-zWi7EjTVW_6KXqtegVkdqF1u3CsxUblqyIjG58fEtag7beeSqlurxCmX1V6ji1t_py9PvI8SjxNN0XUFB8WU2JhchtvTAqPLP5YNBKIiq1qN9FchdRWokGujzvVYX5DoY7Y7l8GNvkmoQxfxh3WQ1LPGHgFFDOfJ1p52ZHg1FZ3Njv_KcZh2dBLHjIngLEXpIMoz6f_iVzKHLVDapVI0F57FBI_jQrfaCW343tlfqxkCot0J0piFkXZyOZlOGuSA77pOWS4QW8ytNhyTCvFYsVtMwcx1LQ0T2-v0xCLPgf_cQeHALgwem3ILVDd8j92uzU-tRd-IBjdAOrlna8UBcD49CAdYBdQDpUgl22oaFp_Qlo2ZBD7udZVb3XIeqa6Qm8M6MZA4ajqGTDg=w529-h939-no?authuser=0)
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: storeulvmandag 11. mai 2020, klokken 12:02
Kan det være at batteriet er helt fint, men at batteristyringen har en feil ved seg...?
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: Andersvmandag 11. mai 2020, klokken 12:42
Ja det er jo fullt mulig
men det er jo ikke mulig å diagnostisere uten riktig utstyr.

har tenkt på at både gjettOmeteret og batteriindikatoren kan være feil og at det "gjemmer" seg mange kWt i de siste 10%, men det er jo litt riski å satse på det på en kjøretur.
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: storeulvmandag 11. mai 2020, klokken 13:07
Om bilen var ny i fjor sommer er det uansett en garanti-sak. Det betyr at bevis-byrden i stor grad hviler på importør/forhandler.

Jeg antar at det er en bil du har kjøpt gjennom Møller? De har vel også en mobilitetsgaranti om jeg ikke husker feil.
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: Andersvmandag 11. mai 2020, klokken 13:23
Møller ja
Nå har jeg ikke lest alt med liten skrift, men virker som grantien er dårlig formulert.

"Alle nye ladbare hybridbiler og elbiler fra Volkswagen leveres fra fabrikk med 8 år/160.000 km garanti på batteripakken. Volkswagen garanterer at batteriet skal holde minst 70% kapasitet i inntil 8 år/160.000 km. Garantien forutsetter lading i henhold til bilens instruksjonsbok og med originalt ladeutstyr."

kan tolkes som at en 2 dager gammel bil kan miste 29% batterikapasitet uten at det er en garanti sak.

Som sagt jeg har vært innom med bilen og de mente at den var fin.
Og de "truet" med at hvis de skulle ta en full utladningstest på batteriet og det viste seg at den hadde over 70% kapasitet så måtte jeg betale de noen tusen lapper for testen.
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: storeulvmandag 11. mai 2020, klokken 13:52
SitatSom sagt jeg har vært innom med bilen og de mente at den var fin.
Og de "truet" med at hvis de skulle ta en full utladningstest på batteriet og det viste seg at den hadde over 70% kapasitet så måtte jeg betale de noen tusen lapper for testen.

Hvilken Møller-lokasjon er dette?

Jeg tror nesten det kan være på sin plass å få Møller til å skriftlig bekrefte at ~20 % kapasitetstap på batteriet er innenfor det man bør kunne forvente på en fabrikkny eGolf innen det er gått 12 måneder, for det er i realiteten det de påstår overfor deg om jeg da ikke har misforstått dette helt?
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: Andersvmandag 11. mai 2020, klokken 15:13
Gromstad Auto
Har sendt de en mail nå
Får se hva de svarer
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: Amatørenmandag 11. mai 2020, klokken 15:26
Kommer du ikke noen vei der så sjekk Møller kundeservice sentralt:

kundeservice@moller.no
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: andre1980onsdag 13. mai 2020, klokken 06:22
Hei.

Høres ut som det jeg opplevde. Hos meg var det feil på en celle som ikke var balansert. Denne ene cella hadde høyere ladespenning enn alle de andre cellene, og når denne ene cella var full, ble det rapportert som om hele batteriet var fullt. Møller skiftet noen batterimoduler, og det hjalp i mitt tilfelle.

Anbefaler deg å kjøpe OBDeleven hvor du kan gå inn og se hver enkelt celle og hvilken spenning de har. Jo mer data du gir til Møller, jo vanskeligere er det for dem å avvise deg.

Etter rep har den lengste turen jeg har kjørt vært på 212 km og da viste GOM 18km igjen.
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: Andersvmandag 18. mai 2020, klokken 13:27
liten oppdatering,
tipper det er en celle med høy spenning, siden dette kommer opp hos flere.

Fikk dette fra kundeservice hos Møller sentralt:
"Garantibetingelsene kan nok tolkes dithen at batterikapasiteten kan falle 30% fra første dag, men dette
vil naturlig nok oppfattes å være svært urimelig. "

men også:
"Nå kjenner ikke jeg til ditt lademønster, men jeg har selv en E-Golf som jeg syntes fikk merkbar kortere rekkevidde.
Det jeg gjorde var å sette ladestrømmen ned til den  minste settingen (5A) og ladet bilen fra ganske utladet og helt opp
noen ganger for å balansere batteripakken bedre. Jeg merker en endring i rekkevidde etter dette, og det kan være verdt
å forsøke samme metode dersom du har muligheten til det. Du kan miste noen Kwh om en eller flere av cellene er ute av synch med resten av
batteripakken. Hurtiglading eller annen rask lading øker sjansen for at cellene drifter ut av synch."

Jeg skal ved anledning prøve 5A trikset, men er ikke veldig håpefull på resultatet.

Lokal forhandler sier at:
"I ditt tilfelle er ser det ut til at kapasiteten godt innenfor fabrikkens toleranser, og videre arbeid er ikke nødvendig."

Men når jeg lader bruker jeg bare 22kWt brukt energi på å lade fra 5% til 100%.
 
 
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: lars667tirsdag 19. mai 2020, klokken 10:43
Jeg skal ikke si noe om det tekniske her, men litt om garanti. Garanti betyr ikke en skvett før den gir deg noe ut over reklamasjonsretten din. Og den gjelder i 5 år. Så lenge du er innafor den tid, trenger du ikke bry deg om begrensningene gitt i batterigarantien, det er nok at noe kan kategoriseres som en "ikke uvesentlig mangel" (tror det er det det står, sjekk forbrukerkjøpsloven). Da blir det et spørsmål om hvor stor forringelse av batteri etter et snaut år eller hva som en kan anse som uvesentlig. Det er naturligvis langt under 30%.... og ikke egentlig opp til bilprodusent/forhandler å definere uten at de kanskje henviser til tidligere saker i forbrukertvister etc. Jeg vet ikke om en kan regne lineært og si at siden 29,9% er akseptabelt på 8 år, så er 29,9%/8 akseptabelt for 1 år? Uansett, jeg mener det ikke skal være stort tap etter et år før du kan kalle det en "ikke uvesentlig mangel".
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: EvOslosøndag 24. mai 2020, klokken 11:18
Finnes det verksteder utenom VW der man kan teste batteriet?
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: Hyperstressonsdag 26. august 2020, klokken 20:21
Ser ut til at jeg har mistet en del batterikapasitet de siste dagene.
Får normalt 100% GOM 240+, så ble det 190, så 160, og nå ser det ut til å bli 120. Kjører samme strekning på 12 mil motorvei, og i dag måtte den lades for å nå frem. Forbruket er som normalt 14 kwh ish.

Hva er greien her tror dere?
Egolf 2017 300km.


Edit:
Finurlig sak: Da bilen ble plugget i lader viste laderen 70%, mens bilen viste ca 40% og 70 km..  rart.
Kan det tenkes at bilen bare viser feil, mens en ekstern lader avdekker reel kapasitet..?
Edit2:
Viser 165 på fullt nå, ikke 120 som jeg estimerte (som var basert på 96 da den passerte 80%)
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: rwilthilonsdag 26. august 2020, klokken 22:28
Er ikke en direkte tilsvarende sak, men tenkte jeg kunne dele da den går innunder det samme - garanti.

Jeg har en 15 Mod e golf som er importert fra USA i 17. Fikk problemer med lading og rekkevidde på tampen av året. Leverte den inn hos vw i Arendal. Komklusjon var da en defekt celle og en mulig jordfeil i batteripakke som gjorde dette. De byttet hele batteriet på garanti.. Med 8 nye år garanti på batteriet.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: EvOslolørdag 21. november 2020, klokken 17:16
Hyggelig å høre med positive erfaringer også  :laugh:
Måtte du betale 7000kr som flere har gjort for å teste batteriet?

Sitat fra: rwilthil på onsdag 26. august 2020, klokken 22:28
Er ikke en direkte tilsvarende sak, men tenkte jeg kunne dele da den går innunder det samme - garanti.

Jeg har en 15 Mod e golf som er importert fra USA i 17. Fikk problemer med lading og rekkevidde på tampen av året. Leverte den inn hos vw i Arendal. Komklusjon var da en defekt celle og en mulig jordfeil i batteripakke som gjorde dette. De byttet hele batteriet på garanti.. Med 8 nye år garanti på batteriet.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: Daniel80onsdag 09. desember 2020, klokken 08:28
Da har jeg sjekket cellespenninger på min nyinnkjøpte 2019 Egolf også.. Synes det var rart at den viser 178km ved 100% batteri, selv etter at jeg har nullstilt forbruksmålingen osv. Bilen står i garasje som er 12-15grader, og selv med forvarming og tilkoblet lader kommer jeg ikke over 180km forventet rekkevidde på GOM.  Men når jeg sjekket alle de 88 battericellene lå de på 3.85Volt (ved ca 60% batteri), så da er vel alt som det skal være.
Hadde forventet over 200km rekkevidde minst, siden WLTP er oppgitt til 260km, men det er vel bare sånn dette skal være med Egolf.
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: Amatørenonsdag 09. desember 2020, klokken 08:31
Sitat fra: Daniel80 på onsdag 09. desember 2020, klokken 08:28Hadde forventet over 200km rekkevidde minst, siden WLTP er oppgitt til 260km, men det er vel bare sånn dette skal være med Egolf.

Nei, WLTP er 231 km.

Rekkevidde på GOM beregnes ut fra tidligere turer.

Legger ved beregnet rekkevidde på vår 2019 modell.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1CVnR2uM_xi4dKHVuC5FBTYoWqyPAX_lWtZPD1qagoUw/pubhtml
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: rwilthiltorsdag 07. januar 2021, klokken 16:30
Sitat fra: EvOslo på lørdag 21. november 2020, klokken 17:16
Hyggelig å høre med positive erfaringer også 
Måtte du betale 7000kr som flere har gjort for å teste batteriet?

Sitat fra: rwilthil på onsdag 26. august 2020, klokken 22:28
Er ikke en direkte tilsvarende sak, men tenkte jeg kunne dele da den går innunder det samme - garanti.

Jeg har en 15 Mod e golf som er importert fra USA i 17. Fikk problemer med lading og rekkevidde på tampen av året. Leverte den inn hos vw i Arendal. Komklusjon var da en defekt celle og en mulig jordfeil i batteripakke som gjorde dette. De byttet hele batteriet på garanti.. Med 8 nye år garanti på batteriet.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Nei, ingen kost.  Fikk og så ny lade kabel.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: j-Golflørdag 09. januar 2021, klokken 00:45
Sitat fra: Daniel80 på onsdag 09. desember 2020, klokken 08:28
Da har jeg sjekket cellespenninger på min nyinnkjøpte 2019 Egolf også.. Synes det var rart at den viser 178km ved 100% batteri, selv etter at jeg har nullstilt forbruksmålingen osv. Bilen står i garasje som er 12-15grader, og selv med forvarming og tilkoblet lader kommer jeg ikke over 180km forventet rekkevidde på GOM.  Men når jeg sjekket alle de 88 battericellene lå de på 3.85Volt (ved ca 60% batteri), så da er vel alt som det skal være.
Hadde forventet over 200km rekkevidde minst, siden WLTP er oppgitt til 260km, men det er vel bare sånn dette skal være med Egolf.

Hvorfor ikke tjekke ved 100%? Det er vel mod toppen at ubalance ses?
Tittel: Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
Skrevet av: Orstirsdag 31. oktober 2023, klokken 17:58
Hei
Noen som kan tipse meg hvordan man måler spenningen på battericellene til Egolf med obd eleven?