Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => CCS / ChaDeMo hurtigladere => Emne startet av: Trond.m på torsdag 30. januar 2020, klokken 16:32

Tittel: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: Trond.mtorsdag 30. januar 2020, klokken 16:32
Fra og med 6. februar 2020 vil du som registrert kunde hos Circle K Charge lade til følgende priser*:

Hurtiglading inntil 50 kW:
Kr 4,49 per kWt

Lynlading inntil 150 kW:
Kr 4,99 per kWt

Prisen på å lade hos Ionity blir 0,85 Euro pr. Kwh

Dette blir vel det foretrukne ladestedene hvis man trenger å topplade et dypfryst batteri  ;)
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: Daniel_0007torsdag 30. januar 2020, klokken 16:43
Vesentlig dyrere enn tesla sc men billigere enn fortum for de som lader tregt
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: Myrvangtorsdag 30. januar 2020, klokken 16:52
Bar på Fortum vesby og der mener jeg det kostet 2,50 pr kW/t. Det er jo halv pris av circle k.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: Daniel_0007torsdag 30. januar 2020, klokken 17:19
Sitat fra: Myrvang på torsdag 30. januar 2020, klokken 16:52
Bar på Fortum vesby og der mener jeg det kostet 2,50 pr kW/t. Det er jo halv pris av circle k.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

det er nok no rabatterte  priser, andre priser for hurtig og lyn

(https://www.fortum.no/sites/g/files/rkxjap186/files/inline-images/priser3_0.jpg)
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: goggotorsdag 30. januar 2020, klokken 17:33
Blir nok litt møtevirksomhet hos Ionity i morgen  :)
Eller kanskje de er veldig fornøyd med å ha dobbel pris av Circle K og de andre så de slipper å styre med kunder og sånt, det kan jo nesten virke sånn...

mvh
HUgo
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: evtronDKtorsdag 30. januar 2020, klokken 17:48
Sitat fra: goggo på torsdag 30. januar 2020, klokken 17:33
Blir nok litt møtevirksomhet hos Ionity i morgen  :)
Eller kanskje de er veldig fornøyd med å ha dobbel pris av Circle K og de andre så de slipper å styre med kunder og sånt, det kan jo nesten virke sånn...

mvh
HUgo

Målet for Ionity er vel ikke drop inn kunder, men ejere af Ford, Mercedes, BMW, VAG og Hyundai/Kia som vel alle forventes (inden længe for dem som ikke allerede kan) at kunne kunne få aftale om at lade til lavere pris.....
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: goggotorsdag 30. januar 2020, klokken 19:05
Sitat fra: evtronDK på torsdag 30. januar 2020, klokken 17:48
Målet for Ionity er vel ikke drop inn kunder, men ejere af Ford, Mercedes, BMW, VAG og Hyundai/Kia som vel alle forventes (inden længe for dem som ikke allerede kan) at kunne kunne få aftale om at lade til lavere pris.....
Lade til noe lavere pris pr KWh mot å binde seg med en 12 måneders fastpris avtale  i tillegg ja :)

I Norge - i alle fall i store deler av Sør Norge - har vi heldigvis et marked for hurtiglading der det er flere aktører og en fungerende konkurranse situasjon.

mvh
Hugo
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: Samcotorsdag 30. januar 2020, klokken 19:16
Mer riktige kw priser CK har synes dette virker ok. Minuset er kansje biler som skal Max lade til 100 pga KW pris mot minutter.
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: Orbittorsdag 30. januar 2020, klokken 19:22
En kan lade hos Ionity til lavere priser enn det CK tilbyr. CK skal ta €0.85/kWh ved lading hos Ionity. F.eks. tar Maingau €0.40/kWh hos Ionity - uten noen form for abonnement - dvs under det CK nå legger seg på for egne ladere. Så CK har priset seg slik at det ikke er noen vits å bruke dem for betaling annet enn på deres egne ladere. Og der de står på samme lokasjon som Ionity, blir faktisk Ionity billigst dersom en områr seg litt.......
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: goggotorsdag 30. januar 2020, klokken 19:39
Sitat fra: Orbit på torsdag 30. januar 2020, klokken 19:22
En kan lade hos Ionity til lavere priser enn det CK tilbyr. CK skal ta €0.85/kWh ved lading hos Ionity. F.eks. tar Maingau €0.40/kWh hos Ionity - uten noen form for abonnement - dvs under det CK nå legger seg på for egne ladere. Så CK har priset seg slik at det ikke er noen vits å bruke dem for betaling annet enn på deres egne ladere. Og der de står på samme lokasjon som Ionity, blir faktisk Ionity billigst dersom en områr seg litt.......

Wow, takk!

Maingau har jeg aldri hørt om, du har ikke tilfeldigvis en link til mer info om dette? Er du sikker på at de godtar norske telefoner og kredittkort, har slitt litt med sånt hos noen av de andre europeiske operatørene.


mvh
Hugo
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: Orbittorsdag 30. januar 2020, klokken 19:48
https://www.maingau-energie.de/e-mobilit%C3%A4t/Autostrom-Tarif#preismodell

Har satt opp konto hos dem, ingen problemer med det. De samler opp en måneds lading, sender faktura, og trekker fra konto to uker etterpå (som koster 20 kr ekstra i min bank siden det er et Euro-trekk). De har god dekning nedover i Europa, så også greit på reise. Det følger med gratis RFID-kort som kommer i posten, og så kan en evt kjøpe ekstra RFID-brikke for nøkkelknippe dersom en vil ha det i tillegg.

(Ser at prisene på nettsiden ikke stemmer helt med hva app'en sier, men de satte prisene netopp litt opp til €0.40/kWh)
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: Ingeniørentorsdag 30. januar 2020, klokken 19:55
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 30. januar 2020, klokken 16:43
Vesentlig dyrere enn tesla sc men billigere enn fortum for de som lader tregt

Hvis du tror at Tesla ikke vil justere sine etterhvert, så tror jeg du må tro om igjen....
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: Vidar_Storsdag 30. januar 2020, klokken 21:12
Sitat fra: Orbit på torsdag 30. januar 2020, klokken 19:48
https://www.maingau-energie.de/e-mobilit%C3%A4t/Autostrom-Tarif#preismodell

Har satt opp konto hos dem, ingen problemer med det. De samler opp en måneds lading, sender faktura, og trekker fra konto to uker etterpå (som koster 20 kr ekstra i min bank siden det er et Euro-trekk). De har god dekning nedover i Europa, så også greit på reise. Det følger med gratis RFID-kort som kommer i posten, og så kan en evt kjøpe ekstra RFID-brikke for nøkkelknippe dersom en vil ha det i tillegg.

(Ser at prisene på nettsiden ikke stemmer helt med hva app'en sier, men de satte prisene netopp litt opp til €0.40/kWh)

Nå kjenner ikke jeg til Maingau noe videre, men dette er vel prisen de opererer med hos Ionity per dags dato og ikke noe man vet vil fortsette etter kommende prisøkning?

Selv har jeg brukt RFID-kort fra Newmotion (som nå er kjøpt opp av Shell) ved lading hos Ionity. De fakturerer per i dag i underkant av 80 kroner per sesjon (faktureres for øvrig i NOK), men ved direkte spørsmål til deres kundeservice hadde de ingen aning om hvilken pris som ville være gjeldende 01. februar og henviste til hva som til enhver tid stod i appen.

Om selskaper som Maingau og Newmotion vil kunne ta bortimot like lave priser på Ionity som Audi og Mercedes tar med et abonnement til 2-3000 i året er det jo særs liten sjanse for at folk er villige til å tegne disse abonnementene. Men jeg klager ikke om det skulle stemme, altså :)
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: evtronDKtorsdag 30. januar 2020, klokken 21:25
Sitat fra: Vidar_S på torsdag 30. januar 2020, klokken 21:12
Sitat fra: Orbit på torsdag 30. januar 2020, klokken 19:48
https://www.maingau-energie.de/e-mobilit%C3%A4t/Autostrom-Tarif#preismodell

Har satt opp konto hos dem, ingen problemer med det. De samler opp en måneds lading, sender faktura, og trekker fra konto to uker etterpå (som koster 20 kr ekstra i min bank siden det er et Euro-trekk). De har god dekning nedover i Europa, så også greit på reise. Det følger med gratis RFID-kort som kommer i posten, og så kan en evt kjøpe ekstra RFID-brikke for nøkkelknippe dersom en vil ha det i tillegg.

(Ser at prisene på nettsiden ikke stemmer helt med hva app'en sier, men de satte prisene netopp litt opp til €0.40/kWh)

Nå kjenner ikke jeg til Maingau noe videre, men dette er vel prisen de opererer med hos Ionity per dags dato og ikke noe man vet vil fortsette etter kommende prisøkning?

Selv har jeg brukt RFID-kort fra Newmotion (som nå er kjøpt opp av Shell) ved lading hos Ionity. De fakturerer per i dag i underkant av 80 kroner per sesjon (faktureres for øvrig i NOK), men ved direkte spørsmål til deres kundeservice hadde de ingen aning om hvilken pris som ville være gjeldende 01. februar og henviste til hva som til enhver tid stod i appen.

Om selskaper som Maingau og Newmotion vil kunne ta bortimot like lave priser på Ionity som Audi og Mercedes tar med et abonnement til 2-3000 i året er det jo særs liten sjanse for at folk er villige til å tegne disse abonnementene. Men jeg klager ikke om det skulle stemme, altså :)

Der er enkelte danskere der har oprettet en tysk bankkonto (https://n26.com/en-eu (https://n26.com/en-eu)), så koster det ikke de 20 kr. hos Maingau. Jeg ved ikke om man kan oprette konto som ikke EU borger.

Jeg checkede netop prisen på Maingau app'en. Der er prisen på Ionity i Danmark €0,95/kWh + €0,10 per minut efter 60 minutters ladning og €0,35/kWh + €0,10 per minut efter 60 minutter i Tyskland. Der er tilsyneladende indført differentieret prisning på lande hos Maingau.....

Med et Audi e-tron transit bonnement kan man i øvrigt lade til DKK5,90 på Clever og Eon 50kw ladere hvilket er noget billigere end standard drop inn pris hvis det har interesse for de som kører til Danmark.
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: RJKtorsdag 30. januar 2020, klokken 21:40
La inn følgende innlegg i denne diskusjonen:

https://elbilforum.no/index.php?topic=50244.30

Sitat fra: 4Matic Fanatic på torsdag 30. januar 2020, klokken 20:52
.. og der kom første oppfølgingen..

Fra og med 6. februar 2020 vil du som registrert kunde hos Circle K Charge lade til følgende priser*:

Hurtiglading inntil 50 kW:
Kr 4,49 per kWt

Lynlading inntil 150 kW:
Kr 4,99 per kWt

Hvorfor endrer vi prismodell?
Med Circle K Charge kan du nå også lade på IONITYs lynladere i Norge
Du kan nå bruke ladebrikke registrert i Circle K Charge når du lader på lynladerne til vår partner IONITY i Norge. Disse laderne gir inntil 350 kW, men merk at det er bilens batteri som styrer faktisk ladehastighet. Fra 31. januar 2020 vil prisen du betaler med bruk av ladebrikke registrert hos oss være 0,85 Euro per kWt (omgjort til NOK hvilket tilsvarer ca. 8,50 NOK). Prisen vil om kort tid fastsettes i NOK. Bakgrunnen for de økte prisene er at vår underleverandør IONITY har økt sine priser.

Kjapp regning tilsier at min bil vil koste henholdsvis 229,89 for lading 0-80 % på 50 kWh-lader (51,2 kWh * 4,49) og 255,49 for tilsvarende (51,2 kWh * 4,99) om laderen har CircleK-klistremerke på. Er det Ionity som eier den, så koster det da 435,20 (51,2 kWh *8,50) med CircleK-registrert kundeforhold.

Spørsmålet blir da om jeg heller skal stille meg på en 50 kW-lader for å spare 25,60 kr, men da få mer tid til pause/matservering men da okkupere laderen i lengre tid for biler som ikke har nytte av raskere effekt.

Men en ser jo utviklingen, så presset på myndighetene om å gjøre noe med effektprisingen (og anleggsbidraget) blir jo bare langt større, dersom man skal se dette i sammenheng med målet om 100 % elbilsalg så tidlig som 2025.

Med slike ladepriser blir det jo rimelig klart at det skal mye til for å klare målet. Ja, man kan lade mye rimeligere på hjemmelading, om man har sted å stå hvor man og kan få opp hjemmelader. For de som ikke har dette, så blir det rimelig lite incentiver for å velge elbil over ice-bil med langt bedre rekkevidde, større modellutvalg og bedre muligheter for å dra henger.
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: Onkeltorsdag 30. januar 2020, klokken 22:10
Hvis det er slik at vi skal oppnå målet for e-biler og målet om å redusere klimautslippene vesentlig kan det ikke være slik at man betaler mer for strøm enn det man betaler for diesel og annet fossilt drivstoff.
Siden diesel inneholder ca 10kwh per liter vil en ladepris på kr 4,99 tilsvare en dieselpris på ca 50kr per liter.

Så får myndighetene finne ut om det er best å øke prisen på bensin/diesel eller redusere kostnader for å sette opp og drive ladestasjoner.
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: Orbittorsdag 30. januar 2020, klokken 22:12
Sitat fra: Vidar_S på torsdag 30. januar 2020, klokken 21:12
Nå kjenner ikke jeg til Maingau noe videre, men dette er vel prisen de opererer med hos Ionity per dags dato og ikke noe man vet vil fortsette etter kommende prisøkning?
Maingau har sagt at den nye prisen på €0.40 er hva de vil ta på Ionity, også etter Ionity sin egen fastpris opphører. Og det er litt opp fra €0.35 de tok forrige måned. Men alt kan selvfølgelig endres.......
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: evtronDKtorsdag 30. januar 2020, klokken 22:25
Sitat fra: Orbit på torsdag 30. januar 2020, klokken 22:12
Sitat fra: Vidar_S på torsdag 30. januar 2020, klokken 21:12
Nå kjenner ikke jeg til Maingau noe videre, men dette er vel prisen de opererer med hos Ionity per dags dato og ikke noe man vet vil fortsette etter kommende prisøkning?
Maingau har sagt at den nye prisen på €0.40 er hva de vil ta på Ionity, også etter Ionity sin egen fastpris opphører. Og det er litt opp fra €0.35 de tok forrige måned. Men alt kan selvfølgelig endres.......

Det er vel bare at checke priserne i app`en på mandag  :)
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: jkirkebotorsdag 30. januar 2020, klokken 23:01
Sitat fra: RJK på torsdag 30. januar 2020, klokken 21:40
Spørsmålet blir da om jeg heller skal stille meg på en 50 kW-lader for å spare 25,60 kr, men da få mer tid til pause/matservering men da okkupere laderen i lengre tid for biler som ikke har nytte av raskere effekt.

De andre kan jo uansett betale 50 øre mer pr. kWh og bruke den raske laderen. Jeg tenker det er greit å bruke den trege om du ikke trenger raskere lading, en etron eller Tesla som kommer innom setter nok pris på det. Selv satte jeg TMXen (75D) på lading på 50kW CCS i dag, begynte med 9% på batteriet og når vi var ferdige med å spise samt handle mat til hytteturen var bilen faktisk ladet til 94%. Litt mer enn jeg hadde planlagt, så det er sjelden jeg egentlig trenger raskere lading. Fikk vel 42kW på maks og rett under 37kW i snitt.
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: RJKtorsdag 30. januar 2020, klokken 23:19
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 30. januar 2020, klokken 23:01
Sitat fra: RJK på torsdag 30. januar 2020, klokken 21:40
Spørsmålet blir da om jeg heller skal stille meg på en 50 kW-lader for å spare 25,60 kr, men da få mer tid til pause/matservering men da okkupere laderen i lengre tid for biler som ikke har nytte av raskere effekt.

De andre kan jo uansett betale 50 øre mer pr. kWh og bruke den raske laderen. Jeg tenker det er greit å bruke den trege om du ikke trenger raskere lading, en etron eller Tesla som kommer innom setter nok pris på det. Selv satte jeg TMXen (75D) på lading på 50kW CCS i dag, begynte med 9% på batteriet og når vi var ferdige med å spise samt handle mat til hytteturen var bilen faktisk ladet til 94%. Litt mer enn jeg hadde planlagt, så det er sjelden jeg egentlig trenger raskere lading. Fikk vel 42kW på maks og rett under 37kW i snitt.

I utgangspunktet enig, men så er det de som kommer med sakteladende biler og irriterer seg grønn på at raskere ladende biler opptar en saktere lader enn den støtter. Tross alt får kortrekkevidde elbiler gjerne ladet på 30 minutter, så om jeg bruker 75 minutter fremfor 54 minutter, så kunne en ekstra bil ladet på samme tiden som jeg må stå lengre, eller 3 biler på samme tid som jeg opptar den laderen.

De setter forståelig nok ikke pris på å måtte stille seg på en dyrere lader, når de ikke får igjen for det i form av hurtigere lading. På samme måte, når man trenger raskt litt ekstra strøm, så irriterer det om en saktereladende bil opptar lynladeren.

Ble selv utsatt for en som absolutt skulle teste en lynlader med sin i3, og tok ikke poenget da jeg hintet om at bilen ikke tjener på den laderen og må samtidig betale mer uten å få noe igjen for det, sammenlignet med de mange ledige 50 kW-laderne rett ved siden av.

Han hadde kommet rett før meg, og ikke rukket å startet ladingen ennå, og skjønte altså ikke at jeg som kan utnytte raskere lader ønsket den laderen. Jeg mener jo at han burde tatt hintet og stilt seg på en saktere lader, og sluppet meg til. Det er i mine øyne god folkeskikk.

Jeg orket ikke vente eller stille meg på treg lader, så jeg søkte opp neste lynlader og kjørte videre og håpet å få brukt den uten ventetid.
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: Robert E-Nirofredag 31. januar 2020, klokken 08:50
https://www.dinside.no/okonomi/stromprisen-i-norge-har-ikke-vaert-lavere-siden-2007/72089017

Med en totalutgift for strøm (inkl nettleie og avgifter) på 60-70 øre per kWt så blir det fort tydelig for folk hvor stort påslag ladeoperatørene tar.
Mine tanker angående pris for hurtiglading går ofte til forskjellen mellom pris på vin på vinmonopolet kontra på restaurant, hvor en gyllen regel er 3 gangeren.
Har ikke snøring på hvilke kostnader som må dekkes av ladeoperatørene (infrastruktur, leie av plass, administrasjon, vedlikehold), men Circle K havner fort på 6-7 gangeren. Ionity er en helt annen historie.

Noen som har synspunkter på hva det "burde" koste?
kan vi i fremtiden se en variabel pris på hurtiglading alt ettersom strømprisen varierer?
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: hanchefredag 31. januar 2020, klokken 09:08
Sitat fra: Onkel på torsdag 30. januar 2020, klokken 22:10
Siden diesel inneholder ca 10kwh per liter vil en ladepris på kr 4,99 tilsvare en dieselpris på ca 50kr per liter.
Ja, men du får mye mer ut av 10 kWh elektrisk energi enn dieselbilen får ut av en liter diesel?

Min bil ruller vel 60–70 km på 10 kWh. Jeg skulle likt å se den dieselbilen som kommer like langt på en liter.

For å bli litt teknisk, så er saken den at elektrisk energi har høyere kvalitet enn brennverdien i diesel. Den kan omsettes direkte til mekanisk energi med minimale tap, mens mesteparten av energien i dieselen går tapt på veien.

Ikke for det, jeg er absolutt enig i at en femmer per kilowattime er en drøy pris. En stor del av skylda for det, tror jeg, er effekttariffen. Vi kan i hvert fall ikke bare skylde på operatørenes marginer.
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: geearfredag 31. januar 2020, klokken 09:18
Sitat fra: Robert E-Niro på fredag 31. januar 2020, klokken 08:50
https://www.dinside.no/okonomi/stromprisen-i-norge-har-ikke-vaert-lavere-siden-2007/72089017

Med en totalutgift for strøm (inkl nettleie og avgifter) på 60-70 øre per kWt så blir det fort tydelig for folk hvor stort påslag ladeoperatørene tar.
Mine tanker angående pris for hurtiglading går ofte til forskjellen mellom pris på vin på vinmonopolet kontra på restaurant, hvor en gyllen regel er 3 gangeren.
Har ikke snøring på hvilke kostnader som må dekkes av ladeoperatørene (infrastruktur, leie av plass, administrasjon, vedlikehold), men Circle K havner fort på 6-7 gangeren. Ionity er en helt annen historie.

Noen som har synspunkter på hva det "burde" koste?
kan vi i fremtiden se en variabel pris på hurtiglading alt ettersom strømprisen varierer?
Tror det er en god del andre kostnader for strømmen enn kWh-prisen, bedriftene har vel allerede det vi private skal få etterhvert...

... med forbehold om at jeg har mistolket noe og at dette ikke gjelder hurtigladeoperatører:

https://www.lysenett.no/priser-og-vilkar-bedrift/effektmalt-overforing-article14807-15151.html

"Effektleddet avregnes i kroner per kW og kroner per kVAr etter det høyeste effektuttaket for den aktuelle måned. Det blir bare avregnet effekt for vintermånedene januar, februar, mars, oktober, november og desember."

Som du ser er den på 70,-/kW for høyspent og 80 for lavspenning... hvis jeg forstår dette riktig, så dersom en leverandør har to 150 kW-ladere, og 400V 3-fas tilførsel fra en nærliggende trafo, det står to biler som samtidig får 150 kW hver, om så bare i fem minutter, så er maksuttaket 300 kW den måneden, og det blir 24 000,- ekstra kun i effektledd (tilgangen på så mye strøm). Resten av måneden kan du ha brukt null slik jeg forstår det. Noen med kunnskap som vil bekrefte om forståelsen er riktig? Snakker nå selvfølgelig om Lyse-land, men går ut fra det er omtrent tilsvarende hos andre operatører. Er bare å tenke seg hva dette utgjør for Tesla som kan levere fra 600 (8 staller) til 3,3MW (44 staller) på sine lokasjoner..

Kostnadsmessig tror jeg ikke det skal mye til å forsvare en pris på 5-6-7 kroner for hurtigladere, men for eksempel Circle K har fordelen av at de kan rett og slett velge å gå i tap eller 0 på laderne, fordi de tjener penger på pølsesalg.
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: Lars C. Krogenæsfredag 31. januar 2020, klokken 09:23
Spotprisen på strøm har variert historisk mellom 30 og 50 øre.

Men nettleien er ganske stabil, det samme er avgiftene.

Ved en spottpris på 30øre ender vi opp med en strømpris til husholdningene på rundt 1kr kWt.

For bedrifter er prisen en helt annen.
Ved høyt effektuttak, slik som på en hurtiglader kommer effekttariffer inn. Effekttariffen på en lynlader utgjør ca. 900kr per dag, og ca. 300kr per dag for 50kW lader. Så kommer millioninvesteringer til selve lader, trafoer, graving, asfaltering +++. Så kommer vedlikehold. Noen har opplevd at hurtigladere har vært ute av drift. Det koster å få elektrikere til å rykke ut for å feilsøke, bestille nye kabler +++. Mva ligger på ca. 1kr. Spotprisen har dermed lite med totale prisbildet å gjøre.

Circle K bygger ut hurtiglader-parker, der det settes opp typisk 2 150kW lynladere og 2 50kW hurtigladere. Det klargjøreses for flere ladere, men det blir ikke satt opp nå, fordi økonomien rundt hurtiglading ikke kan forsvare å sette opp flere ladere, selv når infrastrukturen er på plass. Hadde dette vært et supert business-case, hadde det selvfølgelig vært fyllt opp med hurtigladere når infrastrukturen likevel er på plass.   

Å tro at noen setter opp ladestasjoner for så å selge strømmen til spott-pris blir som å tro at noen vil servere deg vin på restaurant, til kostnaden av vann fra springen pluss noen råtne druer. 

Nå jobber jeg med hjemmelading i Circle K, og har ikke noe med utbygging/drift/prising av hurtiglading å gjøre. Uttaller meg derfor som privatperson her.
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: Lars C. Krogenæsfredag 31. januar 2020, klokken 09:33
Sitat fra: gr på fredag 31. januar 2020, klokken 09:18

"Effektleddet avregnes i kroner per kW og kroner per kVAr etter det høyeste effektuttaket for den aktuelle måned. Det blir bare avregnet effekt for vintermånedene januar, februar, mars, oktober, november og desember."

Som du ser er den på 70,-/kW for høyspent og 80 for lavspenning... hvis jeg forstår dette riktig, så dersom en leverandør har to 150 kW-ladere, og 400V 3-fas tilførsel fra en nærliggende trafo, det står to biler som samtidig får 150 kW hver, om så bare i fem minutter, så er maksuttaket 300 kW den måneden, og det blir 24 000,- ekstra kun i effektledd (tilgangen på så mye strøm). Resten av måneden kan du ha brukt null slik jeg forstår det. Noen med kunnskap som vil bekrefte om forståelsen er riktig?

Effektavgiften beregnes av hvor mye strøm som er tatt ut i den timen i måneden med høyest uttak.

Hvis vi tenker oss at det er en eneste ladesesjon i løpet av en måned:
En lynlader som trekker 150kW i en halv time, gir da et beregningsgrunnlag for effektavgift på 75kW.
Kommer det noen og lader kl 18.00, og lynlader med 150kW i 25 minutter, kobler fra, og så kommer nestemann og lader med 150kW i 30 minutter, blir effektavgiften (150/6*55)= 138kW. Hos Hafslund utgjør dette 25.127kr nå i januar.

Det blir ikke høyere effektavgift for denne måneden, selv om laderne har samme forbruksmønster gjennom hele måneden. Det er altså den ene timen med høyest forbruk som avgjør effektavgiften. Effektavgiften er forskjellig fra netteier til netteier. Noen har lik effektavgift gjenom hele året, mens andre har topp på vinteren og liten avgift på sommeren.

Dermed blir det ekstra dyrt å sette opp ladestasjoner med typisk utfarts-bruk. En lynlader på Geilo som brukes i helgene, men omtrent ikke har noe bruk midt i uken er særdeles dårlig butikk.
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: geearfredag 31. januar 2020, klokken 11:02
Altså vil én time med høyt belegg én dag i rushet i vinterferien gjøre hele februar dyr for ladeoperatøren?
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: Lars C. Krogenæsfredag 31. januar 2020, klokken 11:56
Ja.

Derfor er hurtigladere for å ta utfartstopper en meget dårlig investering. For å få lønnsomhet må operatørene se etter steder med jevnt forbruk over hele uken, ikke bare fredag kveld og søndag formiddag.

Dette rimer dårlig med den politiske målsettingen om at alle biler skal være elbiler fra 2025. 
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: Mippenfredag 31. januar 2020, klokken 12:26
Ikke reklame, men NAF sier på sin side at man får 15 % rabatt hvis man har kredittkort fra NAF og registrerer dette på profilen sin hos ladetilbyder.

SitatMed NAF Xtra får du 15 % rabatt* når du lader bilen på ladestasjon i Norge hos Fortum, Grønn Kontakt, BKK, Lyse, Circle K samt Tesla Superchargere. Det vil si at du nå kan få rabatt med kortet ditt uansett om du fyller drivstoff eller lader bilen

Jeg vet imidlertid ikke det fungerer, om det blir en slags cashback eller om det trekkes direkte av ladesummen.
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: daktarifredag 31. januar 2020, klokken 13:16
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 31. januar 2020, klokken 09:33
Sitat fra: gr på fredag 31. januar 2020, klokken 09:18

"Effektleddet avregnes i kroner per kW og kroner per kVAr etter det høyeste effektuttaket for den aktuelle måned. Det blir bare avregnet effekt for vintermånedene januar, februar, mars, oktober, november og desember."

Som du ser er den på 70,-/kW for høyspent og 80 for lavspenning... hvis jeg forstår dette riktig, så dersom en leverandør har to 150 kW-ladere, og 400V 3-fas tilførsel fra en nærliggende trafo, det står to biler som samtidig får 150 kW hver, om så bare i fem minutter, så er maksuttaket 300 kW den måneden, og det blir 24 000,- ekstra kun i effektledd (tilgangen på så mye strøm). Resten av måneden kan du ha brukt null slik jeg forstår det. Noen med kunnskap som vil bekrefte om forståelsen er riktig?

Effektavgiften beregnes av hvor mye strøm som er tatt ut i den timen i måneden med høyest uttak.

Hvis vi tenker oss at det er en eneste ladesesjon i løpet av en måned:
En lynlader som trekker 150kW i en halv time, gir da et beregningsgrunnlag for effektavgift på 75kW.
Kommer det noen og lader kl 18.00, og lynlader med 150kW i 25 minutter, kobler fra, og så kommer nestemann og lader med 150kW i 30 minutter, blir effektavgiften (150/6*55)= 138kW. Hos Hafslund utgjør dette 25.127kr nå i januar.

Det blir ikke høyere effektavgift for denne måneden, selv om laderne har samme forbruksmønster gjennom hele måneden. Det er altså den ene timen med høyest forbruk som avgjør effektavgiften. Effektavgiften er forskjellig fra netteier til netteier. Noen har lik effektavgift gjenom hele året, mens andre har topp på vinteren og liten avgift på sommeren.

Dermed blir det ekstra dyrt å sette opp ladestasjoner med typisk utfarts-bruk. En lynlader på Geilo som brukes i helgene, men omtrent ikke har noe bruk midt i uken er særdeles dårlig butikk.
Dette gjelder hver enkelt ladepunkt/kabel? Altså 100.000 for en lokasjon med 4 lynladepunkt?

Så med en salgspris på ca 4,5,- kr/kWh så må 4 biler lynlade 50 kWh hver seg, hver eneste dag i en måned, for å gå break even på effektleddet - før avskrivninger og før evnt profitt.

Her må det gjøres noe med effektavgiften åpenbart, for dette er jo direkte ødeleggende.

PS wow tenk hvilke kostnader har Tesla i Norge i strømavgifter?
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: geearfredag 31. januar 2020, klokken 13:17
For Tesla sin del må det vel være snakk om mange titalls millioner bare i effektavgift per år, kun i Norge?
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: espenrifredag 31. januar 2020, klokken 13:18
Sitat fra: Mippen på fredag 31. januar 2020, klokken 12:26
Ikke reklame, men NAF sier på sin side at man får 15 % rabatt hvis man har kredittkort fra NAF og registrerer dette på profilen sin hos ladetilbyder.

SitatMed NAF Xtra får du 15 % rabatt* når du lader bilen på ladestasjon i Norge hos Fortum, Grønn Kontakt, BKK, Lyse, Circle K samt Tesla Superchargere. Det vil si at du nå kan få rabatt med kortet ditt uansett om du fyller drivstoff eller lader bilen

Jeg vet imidlertid ikke det fungerer, om det blir en slags cashback eller om det trekkes direkte av ladesummen.

Det trekkes direkte av ladesummen, mener det forutsetter at konto er linket mot kort og ikke faktura.
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: Lars C. Krogenæsfredag 31. januar 2020, klokken 13:29
Sitat fra: daktari på fredag 31. januar 2020, klokken 13:16
Dette gjelder hver enkelt ladepunkt/kabel? Altså 100.000 for en lokasjon med 4 lynladepunkt?

Så med en salgspris på ca 4,5,- kr/kWh så må 4 biler lynlade 50 kWh hver seg, hver eneste dag i en måned, for å gå break even på effektleddet - før avskrivninger og før evnt profitt.

Her må det gjøres noe med effektavgiften åpenbart, for dette er jo direkte ødeleggende.

PS wow tenk hvilke kostnader har Tesla i Norge i strømavgifter?

Effekten regnes ut av det største trekket på siten i løpet av 1 time i måneden. Hvis 4 lynladere trekker 135kWt i løpet av den samme timen, blir det 135X4X187= 100 980,-. Dette er jo worst case, og det er sjelden man har full utnyttelse av 4 lynladere på samme sted, på samme time. Men det er nok at det skjer 1 gang i løpet av måneden.

Tesla bygger egne trafoer og har noe lavere effektavgift grunnet det, men så har de desto større samtidig strømtrekk.
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: geearfredag 31. januar 2020, klokken 14:56
Det der er ganske sykt, og er jo så ille at det faktisk kan misbrukes. Andre som tenkte dette, eller er det bare jeg som er så suspekt?  :o Altså, gitt at en konkurrent eller en kunde eller hva det måtte være ville "straffe" en hurtigladetilbyder, så kunne man tatt noen hurtigladende biler og makset ut alle laderne på en lokasjon, og gitt operatøren en seriøs ekstraregning på mange titalls tusen per lokasjon. Hver måned eller på mange lokasjoner...
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: jkirkebofredag 31. januar 2020, klokken 18:11
Sitat fra: daktari på fredag 31. januar 2020, klokken 13:16
Dette gjelder hver enkelt ladepunkt/kabel? Altså 100.000 for en lokasjon med 4 lynladepunkt?

Så med en salgspris på ca 4,5,- kr/kWh så må 4 biler lynlade 50 kWh hver seg, hver eneste dag i en måned, for å gå break even på effektleddet - før avskrivninger og før evnt profitt.

Her må det gjøres noe med effektavgiften åpenbart, for dette er jo direkte ødeleggende.

PS wow tenk hvilke kostnader har Tesla i Norge i strømavgifter?

100k for 4 stk. på ett sted ja, om man klarer å belaste alle sammen 100% i en hel time. Normalt skjer ikke det, så det blir nok litt lavere. 60-80k kanskje?

Tesla har meget høy utnyttelsesgrad på de fleste av sine SuC. Med høy nok utnyttelse kommer effektavgiften ned i kanskje 25-50 øre per kWh og da er det ikke noe problem. Tesla betaler som nevnt tidligere dessuten en lavere effektavgift side de er koblet på høyspent og har betalt for egen trafo. Da er det andre tariffer enn om man er koblet på lavspent på kraftselskapets trafo.

Lier (nordover) vil jeg tro har 50% utnyttelsesgrad over døgnet. Det er 7000kWh per døgn, 212.000kWh per måned sånn circa. Med en effektavgift på 70-100k (er ikke sikker på hvor mye de betaler der) blir det 33-47 øre/kWh i effektavgift. Da er variabel nettleie ganske billig så de ender vel opp med å betale maks 1,- pr. kWh eks. mva. Siden de tar 1,36 eks. mva. for strømmen de selger tjener de 40-50 øre/kWh til å dekke vedlikehold og andre utgifter.

En lynlader med 5% utnyttelsesgrad og 25k i effektavgift vil derimot kun levere 5500kWh per måned, da utgjør effektavgiften over 4,50 pr. kWh.
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: Marius Kotsbaklørdag 01. februar 2020, klokken 19:23
Dette blir vel bedre om det blir omlegging av nettleia og effekttariffer utifra tid på døgnet. Så kan hurtiglading betale ekstra i middagstid for strømmen og mindre resten av døgnet, og tariffen kan være lavere fordi privathusholdninger får mer motivasjon til å flytte lading av elbil og varming av varmtvann fra de mest belastede timene.
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: daktarilørdag 01. februar 2020, klokken 20:11
Tenker det er urimelig hvis den effektariffen ikke gjenspeiler faktiske utgifter til nettet for aktuell ladeplass.
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: OhmPaPalørdag 01. februar 2020, klokken 20:56
Sitat fra: daktari på lørdag 01. februar 2020, klokken 20:11
Tenker det er urimelig hvis den effektariffen ikke gjenspeiler faktiske utgifter til nettet for aktuell ladeplass.

Ja på sikt. Men i en overgangsperiode hvor staten ønsker flere elbiler så kan de sponse dette.
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: sylwestersøndag 02. februar 2020, klokken 00:00
Effekttariff på ladestasjoner som er offentlig tilgjengelige er like logisk som om vi skulle hatt oljebruksavgift hvis bensinstasjonen selger mer olje enn en gjennomsnittlig husholdning bruker til fyring. Det er helt klart at man må se om effekten går over per unike bruker og ikke på anlegget totalt.


Ang priser. Jeg har ikke hengt med i timen. Jeg har hurtiglada på Fortum og GK etter lokasjonen som er best og ikke fått med meg at de har økt prisene sine. Jeg tok deretter å tittet litt på prisene og lagde en liten graf siden jeg har 40kWh Leaf som holder seg i område 20-45kW og muligens 35kW i snitt.

Både gammel og ny CK var klart best på akkurat det snittet og CK gjør det nå bedre siden hvis hastigheten på min Leaf skulle gå ned så er prisen blitt den beste hvis ikke du har oppnådd mengderabatten til GK utover Coop-rabatten.

For hastigheter over 50kW ser det ut til at GK8% faktisk leder over Fortumog de over GK og de over Ionity konsekvent. Har ladeselskapene slutta helt å konkurere?


NB: Under 30kW så er prisene under Fortum for hyperlading siden det lønner seg fremfor 50kW-lading. Regnerarket mitt tok minste pris av hver.
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: hanchesøndag 02. februar 2020, klokken 12:14
Har du byttet om teksten på de to aksene?
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: RJKsøndag 02. februar 2020, klokken 13:16
Sitat fra: sylwester på søndag 02. februar 2020, klokken 00:00
Effekttariff på ladestasjoner som er offentlig tilgjengelige er like logisk som om vi skulle hatt oljebruksavgift hvis bensinstasjonen selger mer olje enn en gjennomsnittlig husholdning bruker til fyring. Det er helt klart at man må se om effekten går over per unike bruker og ikke på anlegget totalt.

SNIP

Helt enig i det du skriver øverst.

Forresten, du burde legge inn GK uten rabatter og, for det er ikke alle som lader nok til at de får rabatter, om man ikke får det på den ladingen som sender en over grensen. Ikke lest vilkårene så godt for rabatten, men tipper at det er neste lading som gir neste rabattnivå, og ikke alt som går over prenseverdien. Ser ihvertfall ut som det da blir relativt jevnt mellom GK og Fortum for min del.

Og det ser ut som du har byttet om på "label" for aksene. Rimelig sikker på at Y-aksen er kr/kWh...

;)
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: Polestarsøndag 02. februar 2020, klokken 13:45
Sitat fra: RJK på søndag 02. februar 2020, klokken 13:16Ser ihvertfall ut som det da blir relativt jevnt mellom GK og Fortum for min del.
Coop-medlemskap gir 8 %. Mulig det er forklaringen. Med full volumrabatt på 20%, så vil jeg tro den totale rabatten blir på 26,4 %.

Obos-medlemskap gir for øvrig 10% hos Fortum.
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: RJKsøndag 02. februar 2020, klokken 14:02
Sitat fra: Polestar på søndag 02. februar 2020, klokken 13:45
Sitat fra: RJK på søndag 02. februar 2020, klokken 13:16Ser ihvertfall ut som det da blir relativt jevnt mellom GK og Fortum for min del.
Coop-medlemskap gir 8 %. Mulig det er forklaringen. Med full volumrabatt på 20%, så vil jeg tro den totale rabatten blir på 26,4 %.

Obos-medlemskap gir for øvrig 10% hos Fortum.

Og er man ikke Coop eller Obos-medlem, så er rabatten 0,- frem til man har hurtigladet nok...

Synes derfor det er mer fair å vise tabellen med en verdi uten rabatt. Det er tross alt utgangsprisen. Har selvsagt ikke problemer med at man viser hvordan prisen blir med mengderabatter eller med to så vanlige organisasjoner, men tror ikke folk flest melder seg inn i organisasjoner bare for rabattene, men selvsagt om man støtter hva organisasjonen står for (eller er obligatorisk for å få lov å eie leiligheten sin), så er det greit også å vise grafer med disse.
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: sylwestersøndag 02. februar 2020, klokken 22:20
Urk. Ja byttet om aksene :( . 8% er Coop-rabatten. Det er jo ikke noe man oppnår men har fra første krone. Det er lavere høyde for å bli medlem i Coop enn Obos som koster noe hvert år så sant du ikke bort i en Obos-leilighet. Jeg gjør det så at det er Obos-rabatt er interessant for meg :)

Uten rabatter og uten gamle CK-priser blir den grafen ikke fullt så interessant, men for min det ville det da være CK, GK, deretter Fortum. Jeg tror ikke jeg oppnår 10% på GK, men jeg har registrert Coop (endelig fikk jeg noe å bruke det til) og Fortum (mulig første Obos-rabatten min :-P).
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: RJKsøndag 02. februar 2020, klokken 22:32
Sitat fra: sylwester på søndag 02. februar 2020, klokken 22:20
Urk. Ja byttet om aksene :( . 8% er Coop-rabatten. Det er jo ikke noe man oppnår men har fra første krone. Det er lavere høyde for å bli medlem i Coop enn Obos som koster noe hvert år så sant du ikke bort i en Obos-leilighet. Jeg gjør det så at det er Obos-rabatt er interessant for meg :)

Har ikke noe i mot at de grafene står der. Det er greit at folk ser det, så lenge du legger på kommentar på hvor de prosentene kommer fra.

Jeg hadde bare ønsket meg en GK 0%-rad i tillegg.

;-)

EDIT: og for å pirke litt til, hadde jo vært kjekt å vise grafen for å stå på lynlader også for de minuttene man får under 50 kW, for å vise hvor mye sløsing det er. Og så egne linjer for å stå på 50 kW-laderen, så man ser hvor dyrt det er å hurtiglade når man får lite effekt, også på disse...

Slik det er med minuttpris i tillegg til kWh, så blir jo det en stadig større del av prisen man må ut med, og ville vist at det er bedre å stoppe ladingen og kjøre videre. For de operatørene som holder på med minuttprising, så vil det være et punkt der det blir billigere å forflytte seg til saktere lading.

Men det er som nevnt pirk. Liker tabellen din slik den er nå, men nevnte bare noen forbedringspunkter for å gjøre den enda bedre.

:+1:
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: Trond Mjøssøndag 02. februar 2020, klokken 22:53
Og prisen til BKK er lik prisen til Grønn Kontakt.
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: sylwestersøndag 02. februar 2020, klokken 22:57
Legg merke til at jeg la ved rgnearket. Måtte lagre det som xls siden forumet ikke liker LibreOffice-filer :-(
Der kan man legge inn rabatter hvis man vil og få den oppdatert :-)
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: RJKmandag 03. februar 2020, klokken 07:39
Takker!

Ja, den så jeg ikke når jeg svarte deg i går kveld. Den ble kanskje redigert inn i ettertid. Da ser det jo ut som GK er rimeligst selv uten rabatter for de hastigheter jeg vil oppnå med min bil, og for de med høyere hastigheter så vil det være tilnærmet hipp som happ. Med rabatter, så vil det se enda bedre ut for GK.

Det som da i realiteten er viktigst, er om det er noe forskjell på hvor "effektive" laderne er, altså om man virkelig får "toppfarten" så lenge som mulig, eller om det på en eller annen måte ikke er like effektivt over like lang periode.

Klar over at bilen først og fremst er begrensende faktor, sammen med temperatur både ute og på batteriet. Men når man leser at det muligens strupes hos enkelte/på enkelte stasjoner, så kan man jo lure på om dette virkelig er noe de trikser med. Kan jo og hende det også avhenger litt av temperatur på laderen, slik at det på en kald vinterdag slår best ut om noen nettopp har hurtigladet med høy effekt rett før man triller inn.
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: Arhatirsdag 11. februar 2020, klokken 23:40
Sitat fra: Orbit på torsdag 30. januar 2020, klokken 19:48
https://www.maingau-energie.de/e-mobilit%C3%A4t/Autostrom-Tarif#preismodell

Har satt opp konto hos dem, ingen problemer med det. De samler opp en måneds lading, sender faktura, og trekker fra konto to uker etterpå (som koster 20 kr ekstra i min bank siden det er et Euro-trekk). De har god dekning nedover i Europa, så også greit på reise. Det følger med gratis RFID-kort som kommer i posten, og så kan en evt kjøpe ekstra RFID-brikke for nøkkelknippe dersom en vil ha det i tillegg.

(Ser at prisene på nettsiden ikke stemmer helt med hva app'en sier, men de satte prisene netopp litt opp til €0.40/kWh)
Fikk tilsendt RFID-kort fra Maingau i posten i dag, men sliter med å få lagt inn betalingsdetaljer i appen.  På hvilket format skrev du inn IBAN/BIC/kontonummer når du registrerte deg, Orbit?
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: Orbitonsdag 12. februar 2020, klokken 12:48
Jeg la inn på nettsidene (og ikke i app'en) dersom jeg husker rett. IBAN som NO54 xxxx xxxx xxx. SWIFT/BIC-kode rett frem slik som banken oppgir. Kontonummer er en del av IBAN.
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: Roy Aasenonsdag 12. februar 2020, klokken 15:54
Maingau klarer ikke å trekke fra norsk konto foreløpig. De jobber med en betalingsløsning for Norge/Danmark.
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: Amatørenonsdag 12. februar 2020, klokken 18:08
Kan fint ordnes med en tysk nettbank.  ;)

For eksempel N26 (https://n26.com/en-eu)


Har brukt minibank kortet (debit kort ikke kredittkort) i tyske butikker.

Man kan følge med på valutakursen og overføre noe av feriebudsjettet på forhånd. For eksempel med TransferWise (https://transferwise.com/).  :+1:
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: Arhaonsdag 12. februar 2020, klokken 18:15
Sitat fra: Orbit på onsdag 12. februar 2020, klokken 12:48
Jeg la inn på nettsidene (og ikke i app'en) dersom jeg husker rett. IBAN som NO54 xxxx xxxx xxx. SWIFT/BIC-kode rett frem slik som banken oppgir. Kontonummer er en del av IBAN.
Takker.  Fant ikke noen plass å skrive inn BIC i appen, men på nettsida gikk det greit.
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: Arhaonsdag 12. februar 2020, klokken 18:26
Sitat fra: Roy Aasen på onsdag 12. februar 2020, klokken 15:54
Maingau klarer ikke å trekke fra norsk konto foreløpig. De jobber med en betalingsløsning for Norge/Danmark.
Da blir det nok på samme måte som New Motion, som nå er overtatt av Shell.  Jeg brukte dem en god del på Europatur sist sommer, da jeg fant at de for det meste var rimeligere enn både Plugsurfing og Chargemap.  Der hadde jeg lagt inn IBAN/BIC og skulle bli trukket automatisk.  Men på høsten kom det en mail med vedlagt faktura hvor de ba om å få betalt inn x antall kroner til en bankkonto, da de ikke hadde tilgang til å trekke fra norske kontoer ennå.
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: Orbitonsdag 06. mai 2020, klokken 15:38
Maingau har nå også fått støtte for betaling med kredittkort. Pris i Norge er €0,40/kWh, eller snaut kr 4,50 med dagens priser (dvs ca 10% under hva CK tar for lynlading, siden det er hvor tråden startet).
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: andersnofredag 08. mai 2020, klokken 11:06
Fikk dere tilsendt RFID fra maingau automatisk når dere fikk en kundekonto der? Jeg finner ikke noe sted å bestille noe RFID kort nemlig..
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: DeepFufredag 08. mai 2020, klokken 12:36
Sitat fra: andersno på fredag 08. mai 2020, klokken 11:06
Fikk dere tilsendt RFID fra maingau automatisk når dere fikk en kundekonto der? Jeg finner ikke noe sted å bestille noe RFID kort nemlig..

Kom et kort i posten noen uker etter at jeg hadde registrert meg. Så det kommer nok automatisk.
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: Rollepsøndag 10. mai 2020, klokken 14:59
Sitat fra: Orbit på onsdag 06. mai 2020, klokken 15:38
Maingau har nå også fått støtte for betaling med kredittkort. Pris i Norge er €0,40/kWh, eller snaut kr 4,50 med dagens priser (dvs ca 10% under hva CK tar for lynlading, siden det er hvor tråden startet).
Takk for tipset :+1:

Har lastet ned app og registrert meg. Klarte ikke å legge inn kredittkort via appen med det gikk fint å få til på Maingau sin nettside.

Da kan man lade til 0,35 Euro/kWt på alle deres tilknyttede ladere i Tyskland og Nederland, og dem er det mange av :)

Hvis man hadde bodd i Tyskland er det ikke tvil om hvilken strømleverandør man hadde valgt, som strømkunde kan man nemlig lade til 0,25 Euro/kWt i alle Europeiske land, knallbra deal!
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: Samcosøndag 10. mai 2020, klokken 16:08
Kan noen poste en link til hvor man legger in et kort på siden 😄... takk
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: Sørsøndag 10. mai 2020, klokken 19:59
Sitat fra: Samco på søndag 10. mai 2020, klokken 16:08
Kan noen poste en link til hvor man legger in et kort på siden 😄... takk
Ikke spesielt logisk plassert i appen. Måtte lete litt før jeg fant det:
- Gå inn i appen
- Velg profil
- Trykk på navnet ditt (gitt at du har registrert deg og logget inn)
- Velg kontoadministrasjon
- Du blir da videresendt til en nettside hvor du kan redigere betalingsinfo og brikker mm.
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: Samcosøndag 10. mai 2020, klokken 23:02
OK supert takk.
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: hancheonsdag 26. august 2020, klokken 18:54
Jeg ladet på Circle K for første gang i dag. Det er så lenge siden jeg installerte appen at jeg har glemt alle detaljene, men jeg kunne se at jeg hadde lagt inn brikkene fra Elbilforeningen og Grønn Kontakt. Laderen ville ikke en gang gjenkjenne Elbilforeningens brikke, mens GK sin ble gjenkjent – og avvist. Så jeg måtte bruke appen for å starte ladingen. Men jeg må si at appen fungerte veldig bra akkurat på det punktet: Velg rett ladepunkt, slide to start, slide to stop. Enklere kan det ikke bli. Men det kan se ut til at jeg må skaffe Cirkle K sin brikke om jeg vil bruke brikke. Eller?
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: ThomasELonsdag 26. august 2020, klokken 20:21
Sitat fra: hanche på onsdag 26. august 2020, klokken 18:54
Jeg ladet på Circle K for første gang i dag. Det er så lenge siden jeg installerte appen at jeg har glemt alle detaljene, men jeg kunne se at jeg hadde lagt inn brikkene fra Elbilforeningen og Grønn Kontakt. Laderen ville ikke en gang gjenkjenne Elbilforeningens brikke, mens GK sin ble gjenkjent – og avvist. Så jeg måtte bruke appen for å starte ladingen. Men jeg må si at appen fungerte veldig bra akkurat på det punktet: Velg rett ladepunkt, slide to start, slide to stop. Enklere kan det ikke bli. Men det kan se ut til at jeg må skaffe Cirkle K sin brikke om jeg vil bruke brikke. Eller?

Merkelig...
Jeg ladet på Cirkle K med Elbilforeningens brikke i sommer.
Det skal fungere. Kanskje forsøke å avinstallere brikken hos CK og så legge den til igjen..?
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: Lars C. Krogenæsonsdag 26. august 2020, klokken 23:17
Elbilforeningens brikke skal fungere. Prøv å slette oppføringen, og legg den inn på nytt.

For GK sin brikke, må du legge inn RFID nummeret inne i brikken. Det hjelper ikke å legge inn nummeret på utsiden, for det stemmer ikke med nummeret den sender. For å få det til, kan du bruke en android telefon og bruke en app for å lese av. Med det samme du er i gang, kan du også legge inn RFID nummeret på bankkortet dit, eller f.eks nøkkelbrikken til jobben/borettslaget/husdører el.lign.
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: Porsgrunnonsdag 26. august 2020, klokken 23:57
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 26. august 2020, klokken 23:17
Med det samme du er i gang, kan du også legge inn RFID nummeret på bankkortet dit, eller f.eks nøkkelbrikken til jobben/borettslaget/husdører el.lign.
8) :+1: :-*
Dette fortjener en skikkelig runde med trampeklapp. Dette er en hva ønsker kunden tankegang. Ikke hvordan skal vi oppnå "kundelojalitet" ved å gjøre det vanskelig for kunden å bruke andre(slik daglig leder i GK har sakt han faktisk ønsker :o )

Jeg er helt sikker på at i lengden er det mest lønnsomt å være serviceinnstilt og kundevennlig.
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: hanchetorsdag 27. august 2020, klokken 13:41
Det virker litt voldsomt å bytte til Android bare for å lese RFID-koder. Men kanskje jeg kan finne en billig brukt en til formålet. Jeg trenger jo ikke bruke den som telefon.  ;) Ergerlig at iPhone har kunstige begrensninger på å gjøre disse kodene tilgjengelig for apper. Det skal visstnok bare gjelde miFare, men kanskje alle disse brikkene følger den standarden? Jeg har i hvert fall til dags dato ikke klart å lese en eneste RFID-kode på min nesten helt nye iPhone.  >:(

Hva elbilforeningens brikke angår, så lurer jeg på om jeg har et litt dårlig eksemplar. Og kanskje RFID-leserne i noen ladere er dårlige på å lese brikker som ikke er helt perfekte? (Men den virker perfekt på alle BKK-ladere jeg har besøkt.) Jeg bestilte brikke fra Grønn Kontakt for flere år siden fordi jeg hadde problemer med å bruke elbilforeningens brikke på flere av laderne deres. Nå har jeg en brikke til fra Elbilforeningen, så kanskje jeg kan prøve den i stedet.
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: Orbittorsdag 27. august 2020, klokken 18:21
Dersom du ikke har telefon som kan lese ut RFID, kan du komme rundt dette:

Sitat fra: Orbit på fredag 21. august 2020, klokken 08:36
Dersom du ikke har utstyr til å lese ut RFID fra Audi-kortet, kan du bruke app fra diverse kjøpesenter/jobb-leverandører av AC lading (f.eks. Charge365, DEFA cloudcharge, Smartly) som gir deg mulighet til å legge inn RFID i deres kundeforhold. Du bruker da en av deres ladere som RFID-leser, så dette må gjøres et slikt sted.
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: Lars C. Krogenæstorsdag 27. august 2020, klokken 21:33
Kan også gjøres med en easee ladestasjon...

Poenget mitt var ikke å gjøre dette vanskelig, så ikke sett himmel og jord i bevegelse for å få lest av GK sitt RFID nummer. Da er det bedre å finne en annen brikke. Circle K stasjoner med CK sine egne hurtigladere har brikker til salgs for 29,-.

Fortum sender vel gratis brikke til nye kunder, og den kan legges inn hos CK.
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: hELgenentorsdag 27. august 2020, klokken 21:43
Dagens "dummeste" spørsmål - hvilken brikke dekker best?
Sjelden jeg hurtiglader, men har som regel brukt GK sin brikke eller app.
Det å finne frem i ladejungelen er neimen ikke alltid like enkelt, men antar
at alle/de fleste RFID bruker bør kunne brukes overalt - det som kreves er vel å
registrere koden hos leverandøren. Egentlig burde det vært en slags "bank-id" løsning her som gjorde at
alle ladeleverandører slo opp i en felles løsning for å finne frem til brikkens eier.
Videre savner jeg en slags pin-kode for aktivering slik at dersom brikken mistes - så kan ingen
misbruke den. Så mitt forslag til løsning ville være en RFID som man bare viftet med, så poppet
det opp en godkjenn sak på mobilen og det var det......
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: hanchefredag 28. august 2020, klokken 12:09
Og så får du ikke ladet fordi mobiltelefonen er mistet, eller stjålet, eller falt i bakken og knust skjermen? Joda, tofaktorautentisering kan være vel å bra, men man betaler en pris i robusthet.

Vanligvis, om du mister brikken, er det bare å sperre den. Det skal mye til for noen å få ladet for et stort beløp før du klarer det. Verre er om noen kloner ørten kopier av brikken og sprer den blant mange personer, men jeg har liten tro på at det er en aktuell problemstilling. I så fall burde ladeoperatørene kunne ha systemer som oppfanger bruk av samme brikke på vilt forskjellige steder. Ingen vil vel lade i Oslo og på Dombås med en halvtimes mellomrom. (Jeg vet ikke hvor vanskelig det er, rent teknisk, å klone en RFID-brikke. Kan en Android-telefon programmeres til å svare på RFID med en brukerbestemt kode?)
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: hanchefredag 28. august 2020, klokken 12:10
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 27. august 2020, klokken 21:33
Fortum sender vel gratis brikke til nye kunder, og den kan legges inn hos CK.
Genialt! Fortum-brikke har jeg jo allerede.
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: repviklørdag 29. august 2020, klokken 16:55
Sitat fra: hanche på fredag 28. august 2020, klokken 12:09
(Jeg vet ikke hvor vanskelig det er, rent teknisk, å klone en RFID-brikke. Kan en Android-telefon programmeres til å svare på RFID med en brukerbestemt kode?)

Å klone en RFID-brikke som bare avgir samme numeriske ID hver gang den leses av er null problem. Det kan lett gjøres med f.eks en Android-telefon. Å klone en slik på 10 meters avstand er egentlig uproblematisk.

RFID kan også levere kryptografisk signerte svar, som er vesentlig mye sikrere. Usikker på om denne løsningen brukes på noen av brikkene, men det burde egentlig være standard. Da vil brikken avgi forskjellig svar hver eneste gang, og enkel kloning vil ikke fungere. (Trikset med å være "mellommann" med en brikke i nærheten vil fortsatt kunne funke, på samme vis som contactless)
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: Lars C. Krogenæstirsdag 01. september 2020, klokken 08:43
Med fare for å spamme tråden. Nå kan alle OBOS-medlemmer få 10% rabatt på hurtiglading hos Circle K.
(5% OBOS rabatt + 5% Circle K Extraclub rabatt).

https://nye.obos.no/medlem/medlemsfordeler/circle-k (https://nye.obos.no/medlem/medlemsfordeler/circle-k)
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: daktaritirsdag 01. september 2020, klokken 11:01
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 01. september 2020, klokken 08:43
Med fare for å spamme tråden. Nå kan alle OBOS-medlemmer få 10% rabatt på hurtiglading hos Circle K.
(5% OBOS rabatt + 5% Circle K Extraclub rabatt).

https://nye.obos.no/medlem/medlemsfordeler/circle-k (https://nye.obos.no/medlem/medlemsfordeler/circle-k)
Takk for tips. Hvordan får man registrert seg for ExtraClub-rabatten?
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: Orbitonsdag 16. september 2020, klokken 22:41
Hører utaskjærs fra at en ikke får lastet ned Circle-K sin app fra Østerrike etc. Er dette en bevisst sperre fra CK? (Når det en gang blir åpent for å reise til Norge igjen......)
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: Kamuflarstorsdag 17. september 2020, klokken 09:37
Sitat fra: Orbit på onsdag 16. september 2020, klokken 22:41
Hører utaskjærs fra at en ikke får lastet ned Circle-K sin app fra Østerrike etc. Er dette en bevisst sperre fra CK? (Når det en gang blir åpent for å reise til Norge igjen......)

Kan det ha noe å gjøre med at Circle K er i flere land, med hver sine lokale apper, slik at app store bare viser apper som er tilgjengelig i det landet du er registrert i?
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: Storgtorsdag 17. september 2020, klokken 11:51
Sitat fra: Kamuflars på torsdag 17. september 2020, klokken 09:37
Sitat fra: Orbit på onsdag 16. september 2020, klokken 22:41
Hører utaskjærs fra at en ikke får lastet ned Circle-K sin app fra Østerrike etc. Er dette en bevisst sperre fra CK? (Når det en gang blir åpent for å reise til Norge igjen......)

Kan det ha noe å gjøre med at Circle K er i flere land, med hver sine lokale apper, slik at app store bare viser apper som er tilgjengelig i det landet du er registrert i?
De som utvikler appene, bestemmer hvilke markeder som kan laste ned appen. Så hvis du ikke får lastet ned den Norske Circkle K appen, er det et valg de har gjort.
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: Lars C. Krogenæstorsdag 17. september 2020, klokken 11:57
Circle K Charge-appen fungerer bare å Circle K sine ladere i Norge. Appen er derfor låst til brukere i Norge.

Til Sverige utvikles det en ny app, som da blir tilgjengelig i Sverige. Inntil den svenske appen er på plass er hurtiglading på Circle K sine egne hurtigladere i Sverige gratis.

Lars
Circle K
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: Marius Kotsbaktorsdag 17. september 2020, klokken 12:17
Uhm javel, men hva med elbilturister til Norge? Disse vil det jo bli flere og flere av etterhvert. De er henvist til konkurrentene deres?
Tittel: Sv: Nye priser hos Circle K
Skrevet av: Lars C. Krogenæstorsdag 17. september 2020, klokken 12:42
Sitat fra: Marius Kotsbak på torsdag 17. september 2020, klokken 12:17
Uhm javel, men hva med elbilturister til Norge? Disse vil det jo bli flere og flere av etterhvert. De er henvist til konkurrentene deres?

Kommer løsning for dette etterhvert.