Elbilforum.no

Bilmerker => Tidlige: Buddy / Kewet => Emne startet av: offpist på onsdag 29. januar 2020, klokken 22:45

Tittel: E-Golf moduler i Buddy.
Skrevet av: offpistonsdag 29. januar 2020, klokken 22:45
Dette fortjener en ny tråd.
Tenker å sette inn ca 11,1 KWH med E-Golf moduler i min 2010 modell Buddy.
Mer info og bilder kommer, men ønsker i utgangspunktet å prøve meg på 20S opp sett.
Altså 82V fulladet, ved 4.1V pr celle. Med mulighet til å redusere til 18S hvis det ikke går.

Tittel: Sv: E-Golf moduler i Buddy.
Skrevet av: offpistfredag 31. januar 2020, klokken 09:06
Har fått montert batteriene litt midlertidig og koblet opp alt uten BMS enn så lenge.
Jeg vil først og fremst se hvordan Car Controller og Motor controller trives med 20S oppsett.

Jeg har også laget en fix for å lure Car controller til å tro den har 6 stk perfekt balanserte 12V batterier ved å koble 6 stk 3K ohm motstander i serie. Og enn så lenge ser dette ut til å virke helt fint.

Denne pakken blir altså 150AH ved 20S, ca 11.1 KWH.
Tittel: Sv: E-Golf moduler i Buddy.
Skrevet av: RoadRunnersøndag 02. februar 2020, klokken 20:56
Regner med at dette er nytypen - Metrobuddy?
Er kurant måte å lure carcontrolleren på :-).

Hvilken BMS tenker du å bruke?
Tittel: Sv: E-Golf moduler i Buddy.
Skrevet av: offpisttirsdag 04. februar 2020, klokken 08:12
Ja tror den heter M9?

I går hadde jeg rekkevidde test. Hadde med laptop`n og logget meg på hver 20 km for å lese av i car controlleren hvor mange AH som er forbrukt. Da jeg nådde 82 km var det 124 AH forbrukt og SOC meteret viste 13%.
I teorien har jeg jo 150AH men i praksis så er det nok litt lavere.  Turte ikke prøve lengre før jeg får på en BMS.

SOC i dashboardet viser nå riktig både under utladning, mens den står på lading.. og når den er ferdig viser den 100%. Fra det jeg har forstått er det ingen som har greid å få dette til riktig etter konvertering til Lithium så der er jeg fornøyd ;)

Jeg har bestilt denne i 300A utgave : https://www.ebay.com/itm/174125282212
Mulig at man egentlig skulle hatt en som var enda kraftigere hvis man skal kjøre last igjennom den.

Tittel: Sv: E-Golf moduler i Buddy.
Skrevet av: offpistonsdag 05. februar 2020, klokken 21:55
Jeg har tatt hjem et 35,8KWH E-Golf batteri nå.
Det vil si jeg får 222AH og 16,4 KWH. Teoretisk rekke vidde på 12 mil.

Men jeg tenker også å bruke BMS modulene i hver enkelt VW modul og har lest meg opp en del på det i kveld.
Jeg har allerde en SIMP bms som kan prate med modulene.

Hver slavemodul sitter i et CAN bus nettverk, og det er 8 stk slave moduler i hver batteri pakke.
Så kan hver slavemodul holde styr på 12 celler totalt.
Så enten 1 slave + 4 stk 2S moduler, eller 1 slave +1 stk 4S + 2 stk 2S, eller 1 slave + 2 stk 4S moduler.
Man må altså ha tungen rett i munnen når man setter dette sammen til å bli 20S.

Totalt tenker jeg det blir 4 stk slave (4S) og 4 stk 4S samt 4 stk 2S i bilen.
Jeg har tatt vare på kablingsnettet som satt originalt i batteriet, tenker å bruke det om igjen mest mulig.

På bildet ser man en slave koblet opp mot 4 stk 2S moduler (totalt 12S)
Tittel: Sv: E-Golf moduler i Buddy.
Skrevet av: offpistsøndag 09. februar 2020, klokken 21:25
Da er vi oppe og går med 222AH og 20S, altså ca 16,4 KWH.
Simp BMS kommuniserer med 4 slave moduler og totalt ser den alle 40 cellene som 20S2P.

Alt er boltet fast ved hjelp av festemateriell fra E-Up.
Hovedsakelig har jeg gjenbrukt det meste av ledningsnetttet for Can bus og Sense ledinger fra donor batteriet.

Venter på display til Simp BMS for å få litt bedre monitorering, enn så lenge bruker jeg pc`n.
Men SOC meteret til car controller stemmer også ganske bra.
Tittel: Sv: E-Golf moduler i Buddy.
Skrevet av: offpistlørdag 15. februar 2020, klokken 19:56
Rekkevidde er nå testet til nøyaktig 150 km.
Og da var det full pinne hele veien.
Tittel: Sv: E-Golf moduler i Buddy.
Skrevet av: elektroluxsøndag 16. februar 2020, klokken 20:15
Ser og høres veldig bra ut. Er det kun under setet du har celler?

200MA ballanseringsstrøm er heftig, så regner med vi snakker 200mA som burde holde pakken i sjakk. Det er sansynligvis bedre å bruke BMS'en til å styre et kraftig rele enn å kjøre traksjonstrømmen gjennom BMS'en.
Tittel: Sv: E-Golf moduler i Buddy.
Skrevet av: offpistsøndag 16. februar 2020, klokken 20:25
Ja kun under setet.
Ingen strøm går via BMS. Den bare akiverer eller deaktiverer rele til motor controller som allerede er der i dag. Tenning må være på, og BMS må være fornøyd for at bilen skal gå.

Strømforbruket leser den av via en CAN bus shunt som heter CAB300. Den er koblet på samme CAN bus som VW modulene.

Snart blir det eget display også med touch panel, så slipper jeg å ha med laptop for å få alle detaljer.
Tittel: Sv: E-Golf moduler i Buddy.
Skrevet av: offpistsøndag 23. februar 2020, klokken 09:09
Nypolert ;)
Tittel: Sv: E-Golf moduler i Buddy.
Skrevet av: Roy Aasensøndag 23. februar 2020, klokken 10:17
Meget bra gjort, morsomt å se slike ombygginger. Måtte den vare lenge 🙂

Tittel: Sv: E-Golf moduler i Buddy.
Skrevet av: Afigiennaionsdag 02. september 2020, klokken 14:13
Hei. Kjører du Buddy fremdeles?
Jeg har kopiert løsningen din med luring av carkontrolleren.
Erorr1 Forsvant, menn dessverre , carkontrolleren reagere til kjøring og stopper budddyen når han tenke at battery er lav.
Per i dag den originalt battery måler indikere lading av batteri og samtidig dropper strippene når jeg kjører.

I den bilde , som du har lagt på nett, hvor den første svart ledning er koblet til ?

Takk for svar .
Tittel: Sv: E-Golf moduler i Buddy.
Skrevet av: offpistonsdag 02. september 2020, klokken 14:24
Ja jeg kjører denne Buddyen til jobb hver dag, fungerer bra.
Alle ledningene _øverst_ i bildet er fra car-controller, de gikk før til 12V batteriene.

Orginalt så går jo flere av disse kablene til batteripakken i "frunk" på Buddy.. så de må routes om til å gå inn i bilen.

De to nedre kablene, sort og rød går nå til lithium batteri banken.

Men nå er det allerede 9 måneder siden jeg gjorde dette så husker ikke alle detaljene.

Jeg tror, hvis jeg husker riktig så kan du lese ut fra Car-controller via USB hva den "tror" spenningen er på hver av de ledningene som den før hadde 12V batterier. Kanskje kan det være med å gjøre feilsøkingen enklere.

Tittel: Sv: E-Golf moduler i Buddy.
Skrevet av: Afigiennaionsdag 02. september 2020, klokken 19:54
Takk for kjapt svar.
Jeg har googlet om mulighet for å koble til Buddy kontrolleren, men funnet nesten ingen informasjon om dette.
Det som jeg funnet at man må bruker Hyperterminal på Windows for kommunisere.
Har du software eller annen tips hvordan dette utføres.
Setter veldig stor pris at du svarer :)
Tittel: Sv: E-Golf moduler i Buddy.
Skrevet av: RoadRunnerlørdag 12. september 2020, klokken 21:21
Har kun erfaring fra bly utgaven av CC og der er det mulig å ta ut en statusrapport via serieutgangen. samt muligheter for å resette carcontrollerens batteristatistikk ved å koble over to pins (finnes flere beskrivelser på forumet)



På nytype Buddy (2010) er det etter det har forstått kun verksted med "riktig" programvare som kan resette controller, speedometerstand etc.
Jeg er usikker på om det er mulig å ta ut statusrapport på denne for oss "vanlige dødelige". Software er etter det jeg forstår ikke tilgjengelig utenom verksted. Jeg har betalt noen hundrelapper for å få resatt controlleren i på verksted.
Tittel: Sv: E-Golf moduler i Buddy.
Skrevet av: offpistlørdag 12. september 2020, klokken 21:51
Jeg har SW til den nye 2010 controlleren,, og har sendt dette til Afigiennai.
Tittel: Sv: E-Golf moduler i Buddy.
Skrevet av: Afigiennaifredag 18. september 2020, klokken 07:09
Sitat fra: offpist på lørdag 12. september 2020, klokken 21:51
Jeg har SW til den nye 2010 controlleren,, og har sendt dette til Afigiennai.

:+1: :+1: Og dette fungerer utmerket . Takk en gang til  :+1: :+1: :+1: