Elbilforum.no

Bilmerker => Tidlige elbiler: PSA => Emne startet av: elektrolux på tirsdag 04. desember 2007, klokken 14:25

Tittel: Isolere vanntanken
Skrevet av: elektroluxtirsdag 04. desember 2007, klokken 14:25
Kolegaen Think undret seg over dårlig virkningsgrad på Webastoen, ut fra teorien om at vanntanken ligger uisolert til i et kaldt motorrom.

Dermed var ideen sådd, og idag ble tanken isolert etter alle kunstens regler.

Glava har et produkt som kalles Membransmatte, og består av 5 cm glava med "armert" aluminiumsfolie på ene siden.

Jeg oppsøkte en blikkenslager og fikk tak i matten, og brukte aluminiumstape for å montere matten rundt tanken på AX'en. Ved tilbakemontering ble det selvfølgelig litt trangere, og fikk ikke montert nedre skruen da tanken nå står litt sjevt montert. Ser ikke noe problem med dette, da tanken står fast nok montert med kun øvre skruen.

Fikk noen gnister under montering grunnet kortslutning til jord via aluminiumsfolien, så batteriet måtte ut til tanken var trygt på plass. Må nok likevel vurdere litt bedre strømisolering mellom + pol på 12V batteriet og den nå strømledende vanntanken. :o

Tidligere ideer gikk ut på å skaffe og montere en termos som Saab brukte i sin tid for å ta vare på varmtvannet slik at en ved neste kaldstart ville få varmt vann fra tanken, og raskere oppvarming av motor og kupe'

Ser nå fram til raskere oppvarming, spesielt ved ny kjøretur etter få timer samme dag, samt noe redusert bensinforbruk grunnet mindre varmetap. Samtidig blir det litt bedre arbeidsbetingelser for 12V batteriet, som ikke lenger blir utsatt for spillvarme fra vanntanken.

Se før og nå bilder under:
Tittel: Sv: Isolere vanntanken
Skrevet av: elektroluxtirsdag 04. desember 2007, klokken 18:14
Kan hermed bekrefte at isoleringen funker i praksis. Etter 3 timer stillstand fikk jeg umiddelbart varm luft inn i kupeen, og det kan til og med virke som om lufta er enda varmere enn før også. ;)
Tittel: Sv: Isolere vanntanken
Skrevet av: El rayotirsdag 04. desember 2007, klokken 19:07
Genialt og enkelt, Elektrolux. Det er en av de hvorfor-tenkte-ikke-jeg-på-det ideene. Håper du ikke har noe imot at jeg kopierer ideen på Mini'n jeg konverterer i hodet. Når Espen fikk godkjent Tacoma er den et langt skritt nærmere realisering.
Tittel: Sv: Isolere vanntanken
Skrevet av: Elmotirsdag 04. desember 2007, klokken 23:36
Ja dette må jammen prøves på min Saxo.
Webastoen min fungerer upåklagelig når Elmo står stille, men når jeg kjører er det ikke mulig å få levelig temperatur i bilen ved null grader eller kaldere.
Jeg har selv lurt på om det er huller, dvs ledningsgjennomføringer eller lignende, i torpedoveggen som slipper inn kaldluft under kjøring, men har ikke funnet noen åpenbare syndere.
Tittel: Sv: Isolere vanntanken
Skrevet av: Pappaentilelbjørgfredag 28. desember 2007, klokken 10:27
Dette høres ikke dumt ut! Har selv en Berlingo hvor det er vel stort rom
i forhold til efekten på min webasto...
Er det noen som kan si meg hvor jeg finner vanntanken til denne slik at
også jeg kan isolere?  Tenkte meg å bruke en slags spray-glava som ikke
vil føre strøm. Dettes toffet har jeg sett bygningsarbeiderene har benyttet
i sydligere land og må være enkel å bruke til hva som helst.

Fortsatt en ruiktig god jul til alle EVere!

hilsenn pappaen til el-bjørg
Tittel: Sv: Isolere vanntanken
Skrevet av: hensfredag 28. desember 2007, klokken 11:47
Hei pappa'n til Elbjørg,
Stoffet du etterlyser får du på biltema.
En stor boks til ca 80 kroner holder til mange biler.
Men dette skummet blir en ufordragelig klinete ting under herding, og jeg vil anbefale først å pakke inn beholderen i gladpak for å unngå at det fester seg til beholderen, og sette en kraftig plastpose som utvendig begrensning.
Tape godt med lerretstape utvendig.
Skummet blir ganske uregjerlig når det herder, og vokser og vokser og vokser.

Og en ting til, sett inn bosted i profilen.
Her i Oslo har de byggeskum på tilbud på det nye byggsenteret på Abildsø.

Henning.
Tittel: Sv: Isolere vanntanken
Skrevet av: elektroluxfredag 28. desember 2007, klokken 16:11
På Berlinge/Partner er det den runde tanken ved siden av 4'rer kassen i motorrommet som er vanntanken til kupevarmeren.

Denne burde være enklere å isolere grunnet formen og plasseringen.

Ville absolutt benyttet samme membrandsmatten til Glava framfor bygningsskum. Enkelere montering, og reverserbar jobb. Med bygningskum må du til med stålbørste for å fjerne svineriet, og isolasjonsegenskapene tipper jeg er mye bedre med Glava.
Tittel: Sv: Isolere vanntanken
Skrevet av: Boogiefredag 28. desember 2007, klokken 21:37
Jeg har kjøpt isolasjonsmatter som normalt brukes til motorrommet i båter med aluminium på den ene siden. Disse trekker ikke vann/olje, og kan kjøpes i flere tykkelser hos Biltema :D
Tittel: Sv: Isolere vanntanken
Skrevet av: Pappaentilelbjørgonsdag 02. januar 2008, klokken 13:42
Takker for tips!

Skal både forsøke med de mattene Biltema selger (og ikke skummet)
og finne rett tank (etter beskrivelsen bør jeg klare dette).
Håper på bedre varme heretter...
Ang. bosted og andre detaljer for min profil klarer jeg ikke
legge inn annet enn det jeg allerede har. Finnes det noen triks her?

-PTE
Tittel: Sv: Isolere vanntanken
Skrevet av: Boogieonsdag 02. januar 2008, klokken 18:33
Sitat fra: Pappaentilelbjørg på onsdag 02. januar 2008, klokken 13:42
Ang. bosted og andre detaljer for min profil klarer jeg ikke
legge inn annet enn det jeg allerede har. Finnes det noen triks her?

Gå inn på Profil på toppen av siden. Velg så "Forumrelaterte opplysninger"  i venstre meny.
Da kommer det opp en side hvor du kan skrive inn i feltet "Signatur og info om egen elbil".

Lykke til.
Tittel: Sv: Isolere vanntanken
Skrevet av: Pappaentilelbjørgtorsdag 03. januar 2008, klokken 10:12
Takk til råd om endring av profil!
Det er rettet!
Blir jeg skikkelig flink en dag skal jeg sette inn bilde og...

Skal nok snart isolere tanken.
Tittel: Sv: Isolere vanntanken
Skrevet av: Lars C. Krogenæsfredag 04. januar 2008, klokken 22:04
Jeg vil ikke anbefale noen å kjøre med en slik isolert vanntank på harrytur til Sverige. Ved evt. kontroll på Svinesund ser jo tollerne med en gang at du har plassert en innerpose fra pappvinen, og lagt i motorrommet!

Sjekkas som du er, tar du et glass og drikker for å vise at det ikke er vin i posen, men derimot kjølevæske. Dermed får du det mye varmere i kroppen enn du hadde tenkt deg  ;)

Lars
Tittel: Sv: Isolere vanntanken
Skrevet av: Griffelfredag 04. januar 2008, klokken 22:11
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 04. januar 2008, klokken 22:04
Sjekkas som du er, tar du et glass og drikker for å vise at det ikke er vin i posen, men derimot kjølevæske. Dermed får du det mye varmere i kroppen enn du hadde tenkt deg  ;)
Lars

Hvorfor kalles det kjølevæske det er da varmevæske vi snakker om. Kanskje en ide å bytte ut glykolen med gløgg?
Tittel: Sv: Isolere vanntanken
Skrevet av: elektroluxlørdag 19. januar 2008, klokken 15:20
Da har jeg isolert en Partner tank også. Betydelig enklere jobb, og med finere resultat som følge av det.

Vil framdeles framhave Glava sin membrandsmatte framfor Biltema sine matter som er prøvt, men forkastet.
Tittel: Sv: Isolere vanntanken
Skrevet av: elektroluxlørdag 19. januar 2008, klokken 15:21
Og et til bildet:
Tittel: Sv: Isolere vanntanken
Skrevet av: PLUTOsøndag 20. januar 2008, klokken 13:04
er det vannpåfyllings koblingene man kan se øverst i bildet, altså fem st på en Partner?
Tittel: Sv: Isolere vanntanken
Skrevet av: elektroluxsøndag 20. januar 2008, klokken 16:22
Stemmer det.

2 stk til 11er kassen, og en hver til 4er, kassen og de to 6er kassene.
Tittel: Sv: Isolere vanntanken
Skrevet av: Boogiesøndag 20. januar 2008, klokken 19:54
Er litt forundret over hvor liten tanken er.
Jeg kikket på det selv i dag, og for meg ser det ut til at radiatoren er todelt, og at ca 1/3 del brukes mot varmesystemet. Kan ikke helt forstå hvorfor.

Om man ser ned under lokket på radiatoren ser man at det er en skillevegg der, og at overflov renner inn i kjølesløyfen til batterier/elektronikkboks.

Kan ikke forstå at varmesystemet trenger kjøling med radiator????

Men da er det kansje større effekt ved å blende radiatorens høyre tredjedel (sett i kjøreretning).
Tittel: Sv: Isolere vanntanken
Skrevet av: elektroluxsøndag 20. januar 2008, klokken 22:02
Uten å kunne si sikkert; så mener jeg radiatoren er todelt og at de 2 kretsene med hver sin sirkulasjonspumpe tar hver sin del av batterier og lader.
På Partner er det et sant virvar av rør under bilen.

Webasto, kupevarmer, og den ekspansjonstanken jeg isolerte er nok et eget seperat system som ikke går via radiatoren.
Tittel: Sv: Isolere vanntanken
Skrevet av: El rayosøndag 20. januar 2008, klokken 23:00
Kan bekrefte det Elektrolux skriver: det er to kjølekretser på Partner/Berlingo. Én til batteriet og én til elektronikken. De har hver sin vannpumpe og radiatoren er delt loddrett innvendig.
Tittel: Sv: Isolere vanntanken
Skrevet av: Boogiemandag 21. januar 2008, klokken 09:14
Sitat fra: El rayo på søndag 20. januar 2008, klokken 23:00
Kan bekrefte det Elektrolux skriver: det er to kjølekretser på Partner/Berlingo. Én til batteriet og én til elektronikken. De har hver sin vannpumpe og radiatoren er delt loddrett innvendig.

Dette stemmer nok ikke helt. Jeg demonterte en bil i går, både elektronikkboks og batterier.

Det systemet som ligger på høyre siden av bilen var fremdeles fullt. Det burde vært tappet ned.
Det eneste systemet som fremdeles var inntakt var varmesystemet....
Tittel: Sv: Isolere vanntanken
Skrevet av: elektroluxmandag 21. januar 2008, klokken 10:26
Følte det var på tide med Hard facts:

Sjekket dette opp mot verkstedshåndboka for Berlingo.

Der er en krets for elektronikken, og en for batteriene; begge via hver sin del av radiatoren. I tillegg er det et seperat system for kupevarme som denne tråden egentlig omhandler.
Tittel: Sv: Isolere vanntanken
Skrevet av: Boogiemandag 21. januar 2008, klokken 13:59
Hihi

Det er greit, da gir jeg meg. Da er jeg antagelig lurt av at koblingene til elektronikken ligger høyere enn radiatoren. Derfor synker ikke nivået i denne delen.

Takk for oppklaringen (jeg burde vel ha sett det selv i verkstedhåndboken).
Tittel: Sv: Isolere vanntanken
Skrevet av: Baltortirsdag 22. januar 2008, klokken 23:00
Hele vannkretsen (tank, slanger, varmeapparat og Webastopumpe) er på 3,6 liter. Selv om den varmer med 5kw tar det jo litt tid å varme dette volumet opp fra minusgrader til pluss 70. Ideelt sett burde vanntanken vært avstengt fra sirkulasjonskretsen med en mekanisk termostat på samme måte som radiatoren i vannkjølte fossilbiler. Da ville vi nok ha fått varme i varmeapparatet endel raskere.

Hvis man stopper f.eks. 20-30 min og så starter igjen har man litt effekt av at tanken er isolert, det hjelper på frontruta, men det hjelper lite med tanke på å varme opp bilen  :-\
Tittel: Sv: Isolere vanntanken
Skrevet av: bosoniconsdag 23. januar 2008, klokken 11:12
Sitat fra: Baltor på tirsdag 22. januar 2008, klokken 23:00
Hele vannkretsen (tank, slanger, varmeapparat og Webastopumpe) er på 3,6 liter. Selv om den varmer med 5kw tar det jo litt tid å varme dette volumet opp fra minusgrader til pluss 70.

Med utgangspunkt i en temperaturheving fra -10gr til +70gr så vil oppvarmingen ideelt ta 4 minutter :)
Tittel: Sv: Isolere vanntanken
Skrevet av: Griffelonsdag 23. januar 2008, klokken 13:49
Sitat fra: bosonic på onsdag 23. januar 2008, klokken 11:12
[Med utgangspunkt i en temperaturheving fra -10gr til +70gr så vil oppvarmingen ideelt ta 4 minutter :)

Og ca 0,05l bensin.
Eller med andre ord det som gjør at det tar mer enn 4 minutter skyldes nyttig oppvarming av kupeen, tap på grunn av manglende isolasjon på tank og rør, og at den muligens varmer mindre enn 5 kW.

Isoleringen har nok mest for seg for de som har et kjøremønster hvor bilen får flere relativt korte pauser i løpet av dagen. Varmemengden i systemet med 80grader temp forskjell er altså 1/3 kWh eller ca ½ dl bensin, som en da kan spare på stopp om en isolerer veldig bra. Litt sparer en nok når en kjører også.

Men det kunne vært morsomt om noen målte temperaturstigningen i en uisolert tank med kupevifte avstengt. For eksempel fra grader C til grader C i løpet av et minutt sammen med utetemperatur, så kunne en få en ide om hvor mye isolering av tank kan hjelpe.
Tittel: Sv: Isolere vanntanken
Skrevet av: Baltoronsdag 23. januar 2008, klokken 21:28
Dette er nok ikke et av de største verdensproblemene en kan drøfte, men et ganske hyggelig og greit et.
Webastoapparatet i Partneren fungerer bra, det varmer opp en ganske stor bil til god komforttemperatur, og det fungerer et hakk bedre etter at Elektrolux isolerte tanken sist jeg var bortom ham. Men varmeapparatet er ikke spesielt raskt, det er omtrent like tregt som varmeapparatet i en litt stor dieselbil. Disse 5 kilowattene er nok ikke særlig godt utnyttet, dessverre.

Hvis de franske konstruktørene hadde bodd i norsk vinterkulde ville nok endel  ting ha blitt gjort på en annen måte. Isolert tank, isolerte slanger/rør, et mindre vannvolum og et system som kunne tillatt varmeapparatet å fortsette å gå når man tar en liten stopp, dette burde de laget. Men dette er ingenting i mot de duggproblemene de tydeligvis har i Think. Partner kan anbefales som en komfortabel, rommelig, lettkjørt og grei bil!
Tittel: Sv: Isolere vanntanken
Skrevet av: Pappaentilelbjørgtirsdag 29. januar 2008, klokken 09:50
Enig med deg!

Overlever i Berlingoen også med eller uten BF på hue.
Har ikke tatt skrittet å isolere tanken ennå og vet ikke om jeg
vil gjøre det heller (hvis det hjelper lite).

Hadde Lithiumskonverteringen kommet lengre (Miljøbil sa
for lenge siden at de ville kunne konverte PSA til Lithium for
ca.75.000.-) ville jeg kjøpt den på Finn: http://finn.no/finn/car/object?finnkode=12295376&sid=xz12ldfvs1Zx563719

For et varp for den som kan!

-Petter
Tittel: Sv: Isolere vanntanken
Skrevet av: elektroluxonsdag 30. januar 2008, klokken 21:52
Pass på.

Hadde dette vært et varp hadde jeg kjøpt den den gang den stod hos Krifo i Stavanger.

Bilen har batterier fra 1999, og den har ikke kjørt på snart et år. Bilen ble solgt av Krifo for samme sum som nå, og jeg tipper nåværende eier alt har tapt store summer i frakt, og reperasjoner.

Krifo forsøkte gjentatte ganger å lade bilen, og jeg er redd for at enten er laderen defekt, eller verre, laderen er OK, og batteriene har stått lagret i oppladet tilstand.

Dersom noen likevel vil prøve seg, kan jeg hjelpe med alt av deler til bilen, etter at jeg demonterte en tilsvarende bil i vår.
Tittel: Sv: Isolere vanntanken
Skrevet av: Elmoonsdag 06. januar 2010, klokken 12:19
Tilbake til det opprinnelige emnet på denne tråden.

Jeg har hatt problemer med at det ikke blir varmt i små-PSAene når tempen går under +5.  Jeg isolerte varmeapparatslangene på Saxo'n (med rørisolasjon fra Biltema) og det hjelper faktisk en del bare det, men jeg har vært i tvil om hvordan og med hva jeg skal isolere selve vanntanken.
Har hatt lyd-dempe-skumgummi-plater liggende, men jeg har vært i tvil om hvordan jeg skal få det fint.
Men like før sprengkulda satte inn (heldigivis) tok jeg fart og monterte mattene. Jeg klippet ganske enkelt hull til lokket og klippet og brettet matten ned på sidene. Jeg tok ikke av limfolien så jeg lettere kan revurdere.

Resultatet er kjempebra.
Selv idag, med minus 22 grader :o fikk jeg bedre varme (les "lunk") i kupeen enn jeg er vant til ved pluss 5.
Og det er ikke antydning til "smelt" på panseret selv etter at varmeapparatet har stått på i halvannen time.
Tittel: Sv: Isolere vanntanken
Skrevet av: Gauteonsdag 06. januar 2010, klokken 20:01
Hei!
Den jobben du har gjort er utvilsomt bra.  Selv brukte jeg bobleplast i fjor vinter.Det hjalp brukbart Er usikker på hvordan det ville ha virket i vinter når vi har det så kaldt som vi har det. Har hittil overlevd kulda uten Webasto, men håper at det skal bli svev på den snart. Fordelen med bobleplast er at den er lett å isolere med, det er bare å kassere den etter bruk og den er lett å få tak i.  Det viktigste er å hindre at den kalde vindtrekken treffer tanken.  Jeg ble faktisk ganske overaska over å lese at Webasto modell C faktisk produserer 5,5 kw varme, for det føles ikke slik systemet er bygd på PSA bilene.  Slik som vi opplever kulda nå tror jeg alikevel at Elmo`s måte å gjøre det på er best.
Tittel: Sv: Isolere vanntanken
Skrevet av: elektroluxtorsdag 07. januar 2010, klokken 10:08
Sitat fra: Gaute på onsdag 06. januar 2010, klokken 20:01
Slik som vi opplever kulda nå tror jeg alikevel at Elmo`s måte å gjøre det på er best.

Jeg er uenig  8)

Mener min måte er best! Se første del av tråden for info om bruk av bedre isolasjonsmateriale. ;)

Dette stoffet inneholder mer luft, og må derfor ha bedre isolasjonsevne. Elmo sitt stoff er muligens enklere å montere, og kan kanskje betegnes som best ut fra det kriteriet.
Tittel: Sv: Isolere vanntanken
Skrevet av: Elmotorsdag 07. januar 2010, klokken 19:18
Jeg er enig med deg Elektrolux i at isolasjonen din nok er bedre, både fordi det jeg bruker er ganske kompakt skumgummi beregnet på lydisolering og fordi er din tykkere. I tillegg fikk ikke jeg isolasjon under eller mot innerskjermen.

Men det jeg gjorde var veldig raskt å montere - jeg demonterte ingenting, og det fungerte bedre enn jeg hadde forventet. Og sånn sett kanskje "best" :)

Vil forøvrig anbefale isolasjon av slangene også. Som sagt hadde det alene også effekt.
Tittel: Sv: Isolere vanntanken
Skrevet av: Elmolørdag 09. januar 2010, klokken 15:46
Dristet meg ut i kulda og tok noen bilder.  La også inn litt monteringsinformasjon på ElbilWiki (link (http://elbilwiki.nipen.no/wiki/PSA:How-to#Isolere_vanntanken))

Hele jobben med å isolere tanken tok meg maks 10-15 min og med slangene omtrent det samme. Meget vel anvendt tid - selv i denne kulda :o

Da jeg tok bildet av matta under brukte jeg bare et par minutter på å ta den av, ta bildet og monteres den igjen.
Må understreke at denne "malen" var mitt første forsøk, men jeg syns det funket så bra med den at jeg ikke forsøkte andre former.
Tittel: Sv: Isolere vanntanken
Skrevet av: Lars C. Krogenæsmandag 11. januar 2010, klokken 09:39
Da har jeg isolert vanntanken etter Elmo-metoden. Kjøpte imidlertid en stor isolasjonsplate på biltema, da pris differansen var liten, og jeg pleier å feile første gang jeg prøvde. Etter malen gikk det imidlertid fint på første forsøk :-)

Kjøpte ikke rør til å isolerer rørene, men brukte overskuddsmateriale fra dempemattene og kabelstrips/Ducktape til å isolere vannrørene. Fungerte fint.
Har dog ikke testet varme-evnen, men jeg er overbevist om at kona blir fornøyd :-)

Har forøvrig innstallert "OnTech" GSM styrer til Defa vifteovnen i elbilen.
(http://www.clasohlson.no/Archive/Images/Products/Hi/362539_X_2007-06-26_134219_895.jpg)
Dermed kan vi ved hjelp av tekstmelding slå vifteovnen av/på.

Defa systemet er koblet helt selvstendig ifra lade systemet, slik at vi kan lade og varme bilen på 2 forskjellige kurser:
(http://www.elbilforum.no/images/defa1.jpg)

(http://www.elbilforum.no/images/defa2.jpg)

Nå håper jeg kulda fortsetter...
Lars


Tittel: Sv: Isolere vanntanken
Skrevet av: JCBXtirsdag 26. januar 2010, klokken 21:34

:)

isolere vandtanken var nok det bedste tip i december måned (der står en flaske rødvin til afhentning ved mig )

ideen var ikke mange minutter gammel før min så således ud , og jo det hjælper lidt i grader på fremløbet , men mest ved genoptagelse af kørslen ! så er der varme med det samme , og selv idag men minus 18 grader så var den lunken efter 2½ times stilstand og helt varme efter 2km kørsel

;D

jeg er spændt på at se Februar´s bedste ide  ....... den smider jeg også en flaske rødvin efter  ;D ;D ;D  seriøst  :)


(http://img51.imageshack.us/img51/1864/pict0002gm.jpg)

(http://img715.imageshack.us/img715/6714/pict0001a.jpg)

Tittel: Sv: Isolere vanntanken
Skrevet av: Eyvindonsdag 12. januar 2011, klokken 22:13
Da er jobben gjort på min Berlingo. Biltemaløsningen pluss litt gaffa ser bra ut.

Første test ga opplevelse av at varmen kom mye fortere - senest ved 2 km. Etterhvert ble det så varmt at jeg skrudde av apparatet, og i dag var det så effektivt at jeg ikke skrudde det på i det hele tatt!  ::)

OK, fra spøk til alvor, total varme i bilen er litt vrient å måle, og Berlingoen er STOR. Litt på siden vil jeg fremheve det beste tiltaket av alle: En god jakke og tykke hansker  ;D Jeg kjører tross alt elbil fordi jeg ikke liker å bruke bensin.
Tittel: Sv: Isolere vanntanken
Skrevet av: Malawisøndag 13. mars 2011, klokken 22:32
En liten tanke....

Ville det ikke være mulig å montere en liten elektrisk dyppvarmer og termostat i vanntanken? I så fall kunne denne settes på noen minutter før man skulle avgårde(gjerne via fjernstyrs el-uttak fra huset).

Evt kunne man da også sette på bilen/varmeviften noen minutter før man skulle avgårde, og starte turen med en bil som er varmet opp fra strømnettet.