Elbilforum.no

Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: Roy Aasen på mandag 20. januar 2020, klokken 20:19

Tittel: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: Roy Aasenmandag 20. januar 2020, klokken 20:19
FrP i opposisjon..de er jo ikke de hissigste elbil forkjempere. Vil de nå kjempe for billigere bensin/diesel? Og for reduksjon eller fjerning  av elbilfordelene?
Hva tror dere hva venter "oss"? Eller blir det ved det gamle.

Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: geearmandag 20. januar 2020, klokken 20:50
Fordelen er at så lenge FRP sitter i opposisjon så har de fryktelig lite innvirkning på miljøspørsmål, ettersom regjeringen ikke lenger er avhengige av å spille på lag med de. I miljøspørsmål vil det være større sjanse for å hente støtte fra andre opposisjonspartier.
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: Magnus Hansenmandag 20. januar 2020, klokken 21:02
Ja, det kommer i større grad til å bli Stortingsflertallet som faktisk bestemmer. Og FrP er bremsekloss på miljø. Kanskje sammen med SP. Så det blir nok ikke noe mindre offensiv miljøpolitikk av dette. Bompenger er et annet interessant tema hvor FRP fikk gjennom en brems mot flertallet på Stortingets vilje. Et tredje tema er Oslo-området og E18 utbygging mm. Det har vært FrP som har vært i bresjen for å presse gjennom dette mot de lokale myndighetene i Viken og Oslo. Her kan det muligens komme forandringer
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: Magnus Hansenmandag 20. januar 2020, klokken 21:10
Aftenposten oppsummerer saker som kan komme i spill (abonnmentsak). Og nevner spesielt:

Sitat

I Granavolden-plattformen ble de fire borgerlige partiene enige om ikke å øke veibruksavgiften på bensin og diesel.

Dette var en Frp-seier. Innbakt i plattformen sies det at andre endringer som medfører økt avgifter på drivstoff som f.eks. økt CO2-avgift, « i sin helhet» skal motsvares med reduserte avgiftssatser på drivstoff. Denne garantien mot økte drivstoffavgifter kan også bli satt i spill når Frp forlater regjeringen.

Bompengeforliket kan ryke

Frp og de andre regjeringspartiene brukte mange uker fra rundt 1. juni til utgangen av august i fjor med å bli enige om en ny bompengepolitikk. Dette skjedde utenfor Granavold-enigheten og de ordinære budsjettprosessene. Frp var partiet som mest iherdig kjempet mot økte bompenger. Forliket kan nå komme i spill.

Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: JorgenMmandag 20. januar 2020, klokken 21:19
Miljømessig er det nok en fordel at de er uttafor.

Personlig håper jeg vegutbyggingen vil holde samme takten som med FRP i regjering.
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: gakmandag 20. januar 2020, klokken 21:25
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 20. januar 2020, klokken 21:02
Ja, det kommer i større grad til å bli Stortingsflertallet som faktisk bestemmer.
Hvem tror du har bestemt tidligere:)
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: xyzzymandag 20. januar 2020, klokken 21:32
Sitat fra: gr på mandag 20. januar 2020, klokken 20:50
Fordelen er at så lenge FRP sitter i opposisjon så har de fryktelig lite innvirkning på miljøspørsmål, ettersom regjeringen ikke lenger er avhengige av å spille på lag med de. I miljøspørsmål vil det være større sjanse for å hente støtte fra andre opposisjonspartier.

Ulempen er at det er derfra budsjettstøtten må komme... og resten av opposisjonen er jo heller ikke elbilvennlige, akkurat. Mye populisme derfra.
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: xyzzymandag 20. januar 2020, klokken 21:41
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 20. januar 2020, klokken 21:02
Ja, det kommer i større grad til å bli Stortingsflertallet som faktisk bestemmer. Og FrP er bremsekloss på miljø. Kanskje sammen med SP. Så det blir nok ikke noe mindre offensiv miljøpolitikk av dette. Bompenger er et annet interessant tema hvor FRP fikk gjennom en brems mot flertallet på Stortingets vilje. Et tredje tema er Oslo-området og E18 utbygging mm. Det har vært FrP som har vært i bresjen for å presse gjennom dette mot de lokale myndighetene i Viken og Oslo. Her kan det muligens komme forandringer

SP er vel uten tvil landets mest miljøfiendtlige parti. Det er ikke mange partier som mobber FrP for å være for miljøvennlige akkurat, men der er SP. De eneste miljøtiltakene de vel er for, er om det kan plage byene... for å sitere parlamentarisk nestleder: "Fuck Oslo" (https://www.aftenposten.no/osloby/i/L08wx/samferdselsministeren-paa-twitter-fuck-oslo).

Når det gjelder E18, så er jo gamle Akershus for - og kommunene som E18 faktisk skal bygges i er svært for (https://www.aftenposten.no/norge/i/g7pgXq/e18-har-gjort-oslo-bedre-naa-spoer-asker-og-baerum-hvorfor-oslos-byraadsleder-ikke-unner-naboen-samme-effekt). Denne veien burde ha vært bygget for tiår siden, og det er stort behov for å få gjort noe med det. Betalt for den i årevis med ekstra bompenger har de gjort også.
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: Magnus Hansenmandag 20. januar 2020, klokken 21:52
Hjelper ikke at et fylke som ikke finnes lenger er for.. den politiske makten ligger i Viken. Det er ikke noe tvil om at spesielt høyre er sterkt tilhenger av veien både lokalt og sentralt. Spørsmålet er om de faktisk ønsker å presse gjennom dette mot det politiske flertallet lokalt.

Eller enig i at SP er elendig på miljø. Dessuten har de utviklet seg til å bli innmari populistiske
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: RJKmandag 20. januar 2020, klokken 22:15
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 20. januar 2020, klokken 21:02
Ja, det kommer i større grad til å bli Stortingsflertallet som faktisk bestemmer. Og FrP er bremsekloss på miljø. Kanskje sammen med SP. Så det blir nok ikke noe mindre offensiv miljøpolitikk av dette. Bompenger er et annet interessant tema hvor FRP fikk gjennom en brems mot flertallet på Stortingets vilje. Et tredje tema er Oslo-området og E18 utbygging mm. Det har vært FrP som har vært i bresjen for å presse gjennom dette mot de lokale myndighetene i Viken og Oslo. Her kan det muligens komme forandringer

AP har jo tidligere felt en borgelig regjering pga for store avgiftsøkninger på drivstoff, for så å sette avgiften enda høyere når de selv fikk regjeringsmakten. Stoler derfor ikke på at det er sak som er avgjørende, men mer om de kan få regjeringsmakt.

Men det er rimelig klart for min del at FrP har bremset bilavgiftene og fremmet veibygging, og det vil de sikkert stemme for ennå.

Men med KRF og spesielt Venstre med enda større innflytelse på regjeringen, så blir det en kraftig dreining mot flere og større bilavgifter. Drivstoffprisene vil nok få mere/høyere avgiftsatser, og vi vil kanskje få enda flere bilrelaterte avgifter, inkludert større bompengebelastning.

Og spesielt for elbilister som kun ser på de større elbilene, så vil det nok fort bli dyrere. Vi vil helt klart bevege oss mot at disse bilene blir fort enda dyrere. Og veiutbyggingen vil nok oppleve en brems.

For all del, dette kommer nok ikke umiddelbart, men uten et parti som er stort nok til å presse avgiftstilhengerne, så vil dreiningen komme.

Er ikke FrP-tilhenger, men jeg mener de fikk mye mere til i regjering enn det de noen gang har fått til utenfor.

Og litt flaut for FrP at deres ikke-kompromiss-vilje faktisk gir en seier til IS-kvinner. Nå kan de rope i glede for å ha felt FrP som regjeringspartner. Enda flauere blir det nok for de om denne kvinnen havner i fengsel og så mister statsborgerskapet, og blir sendt ut etter endt soning.
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: eivhellemandag 20. januar 2020, klokken 22:29
Sitat fra: RJK på mandag 20. januar 2020, klokken 22:15

Og litt flaut for FrP at deres ikke-kompromiss-vilje faktisk gir en seier til IS-kvinner. Nå kan de rope i glede for å ha felt FrP som regjeringspartner. Enda flauere blir det nok for de om denne kvinnen havner i fengsel og så mister statsborgerskapet, og blir sendt ut etter endt soning.
Hvor sender man egentlig Norske statsborgere som mister statsborgerskapet? Finnes det et eget land for statsløse der man kan kvitte seg med de man ikke vil ha?
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: automatmandag 20. januar 2020, klokken 22:41
Sitat fra: xyzzy på mandag 20. januar 2020, klokken 21:32
Sitat fra: gr på mandag 20. januar 2020, klokken 20:50
Fordelen er at så lenge FRP sitter i opposisjon så har de fryktelig lite innvirkning på miljøspørsmål, ettersom regjeringen ikke lenger er avhengige av å spille på lag med de. I miljøspørsmål vil det være større sjanse for å hente støtte fra andre opposisjonspartier.

Ulempen er at det er derfra budsjettstøtten må komme... og resten av opposisjonen er jo heller ikke elbilvennlige, akkurat. Mye populisme derfra.
Jeg tror ikke FrP er spesielt ute for å ta elbilene. Og jeg tror de glatt gjør innrømmelser her, hvis de kan få igjen noe til fossilbilene.

Problemet er at det som tidligere var en drakamp på kammerset, nå blir et åpent spill, der alt kan skje. Statsbudsjettet for 2021 blir spennende.

Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: RJKmandag 20. januar 2020, klokken 23:23
Sitat fra: eivhelle på mandag 20. januar 2020, klokken 22:29
Sitat fra: RJK på mandag 20. januar 2020, klokken 22:15

Og litt flaut for FrP at deres ikke-kompromiss-vilje faktisk gir en seier til IS-kvinner. Nå kan de rope i glede for å ha felt FrP som regjeringspartner. Enda flauere blir det nok for de om denne kvinnen havner i fengsel og så mister statsborgerskapet, og blir sendt ut etter endt soning.
Hvor sender man egentlig Norske statsborgere som mister statsborgerskapet? Finnes det et eget land for statsløse der man kan kvitte seg med de man ikke vil ha?

Nå er det selvsagt et spørsmål om vedkommende blir statsløs, for det er klart at det er problematisk å sende ut noen som da blir statsløs, eller om de risikerer dødsstraff i eget hjemland.

Jeg tar som utgangspunkt at vedkommendes opprinnelige hjemland er bekreftet. I så tilfelle er vel "moderlandet" forpliktet til å påta seg borgerskapet etter internasjonale regler. Men om det er tvil om hvilket land hun opprinnelig kommer fra, så har vi vel lite valg på å faktisk få returnert denne kvinnen.
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: Jambomandag 20. januar 2020, klokken 23:26
Sitat fra: RJK på mandag 20. januar 2020, klokken 22:15
AP har jo tidligere felt en borgelig regjering pga for store avgiftsøkninger på drivstoff, for så å sette avgiften enda høyere når de selv fikk regjeringsmakten. Stoler derfor ikke på at det er sak som er avgjørende, men mer om de kan få regjeringsmakt.
Snakker du nå om Kåre Willochs regjering som gikk av i mai 1986? Det er for det første så lenge siden at partiprogrammet til Ap er ganske annerledes, for ikke å snakke om partiets ledelse og representanter på Stortinget som er noen helt andre.

For det andre var det ikke fordi de mente avgiftsøkningen var for stor, den var de egentlig enige i. Men de satte som krav for å gå med på dette punktet i innstrammingsplanen til de borgerlige, at de også økte toppskatten. Det ville ikke Willoch, så da måtte han søke støtte til planen hos Frp i stedet, men de hadde gått til valg på å avskaffe alle avgifter og ville ikke stemme for. Willoch visste dette før han stilte kabinettspørsmål og ble stemt nedenom og hjem i Stortinget. Han sa da at han ikke regnet med støtte på de andre punktene i innstrammingsplanen og søkte avskjed. Man kan altså like gjerne si at Frp felte den borgerlige regjeringen.
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: RJKmandag 20. januar 2020, klokken 23:36
Sitat fra: Jambo på mandag 20. januar 2020, klokken 23:26
Sitat fra: RJK på mandag 20. januar 2020, klokken 22:15
AP har jo tidligere felt en borgelig regjering pga for store avgiftsøkninger på drivstoff, for så å sette avgiften enda høyere når de selv fikk regjeringsmakten. Stoler derfor ikke på at det er sak som er avgjørende, men mer om de kan få regjeringsmakt.
Snakker du nå om Kåre Willochs regjering som gikk av i mai 1986? Det er for det første så lenge siden at partiprogrammet til Ap er ganske annerledes, for ikke å snakke om partiets ledelse og representanter på Stortinget som er noen helt andre.

For det andre var det ikke fordi de mente avgiftsøkningen var for stor, den var de egentlig enige i. Men de satte som krav for å gå med på dette punktet i innstrammingsplanen til de borgerlige, at de også økte toppskatten. Det ville ikke Willoch, så da måtte han søke støtte til planen hos Frp i stedet, men de hadde gått til valg på å avskaffe alle avgifter og ville ikke stemme for. Willoch visste dette før han stilte kabinettspørsmål og ble stemt nedenom og hjem i Stortinget. Han sa da at han ikke regnet med støtte på de andre punktene i innstrammingsplanen og søkte avskjed. Man kan altså like gjerne si at Frp felte den borgerlige regjeringen.

Jeg mener helt klart at det var et strategisk valg, der AP stemte mot noe de egentlig var for, fordi de så de kunne vinne regjeringsposisjon. Nettopp det at de i ettertid valgt å sette avgiften høyere, tar jeg og veldig mange andre som et bevis på dette. FrP sin mening var velkjent, og de valgte å ikke vike.

Men, akkurat den diskusjonen skal jeg avslutte for egen del. Jeg ville bare ha frem at hva man egentlig mener trenger ikke nødvendigvis vises i avstemning. Rimelig sikker på at det finnes tilfeller der man kan peke på at Høyre har gjort tilsvarende.

Det kalles å stemme taktisk. Man kan like det eller ikke. Jeg liker det ikke.
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: geeartirsdag 21. januar 2020, klokken 00:20
Jeg håper også, i min lille egoistiske verden, at veiutbyggingen fortsetter. Det må gå an å ha to tanker i hodet, selv om den ene av de er klima/miljø. Ingen tvil hos meg om at Frp (og Solvik-Olsen) skal ha mye av æren for det som pågår når, selv om slikt er langvarige prosesser. E39 fra Lyngdal til Kristiansand har nok kommet såpass langt at det skal mye til å droppe, men E39 Lyngdal til Sandnes, Rogfast/ferjefri E39 på vestlandet og E18 Oslo kan det nok spøke for.
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: arthurtirsdag 21. januar 2020, klokken 07:15
Sitat fra: gak på mandag 20. januar 2020, klokken 21:25
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 20. januar 2020, klokken 21:02
Ja, det kommer i større grad til å bli Stortingsflertallet som faktisk bestemmer.
Hvem tror du har bestemt tidligere:)

Jeg tror det var regjeringen med sin støtte i Stortinget. Diverse posisjonspolitikere såvel som opposisjonspolitikere har vel nokså tydelig sagt at nå vil Stortingets makt bli større og mere foregå der av tautrekking og da kanskje også litt på tvers av posisjon/opposisjon.
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: elektroluxtirsdag 21. januar 2020, klokken 07:57
I følge denne artikkelen spøker det spesielt for elbiler og bompenger på disse:

https://www.dagsavisen.no/oslo/mdg-jubler-over-frp-exit-forventer-at-erna-kvitter-seg-med-bompengeavtalen-1.1650370

Det siste utspillet gikk jo på å forfordele statens støtte til reduserte satser for elbil. Samtidig kan et Frp i opposisjon sammen med AP fremme mer bruk av eksosbiler som er Frp sin egentlige politikk.
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: bmw2002tirsdag 21. januar 2020, klokken 08:10
Stor sjanse for at dette blir negativt for vi som er tilhengere av elbil.  Det er svært mange partier som er mot elbil, enten fordi de hater biler generelt (MDG) eller ønsker å tekkes elbilhatere.

Begge deler er vel egentlig like ille.  Å tro at folk skal klare seg uten bil er utopi, da må vi tilrettelegge for at folk velger elbil.
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: stefsetirsdag 21. januar 2020, klokken 10:06
Tror ikke det skjer så mye før etter valget. FRP må tydeliggjøre sin politikk, men å skulle "ta" elbiler, etter at en ikke uvesentlig del av velgerene deres har anskaffet disse, er neppe noe sjakktrekk. Antagelig vil fokuset settes andre steder.

Problemene kommer først etter valget i 2021. Med MDG som støtteparti vil det bli mye kjepper i hjulene for alt som skal bygges ut av vei og infrastruktur, iallefall for den som ikke er beregnet på sykkel.
At avgiftene vil øke på eksos og elbiler etter valget, er nærmest selvsagt. Drakampen på sikt ligger i hvor "rettferdighetssonen" skal ligge hvor mye en eksosbil skal betale kontra elbil. Hvis det til slutt skal være 100% likt, har elbil tapt.
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: Magnus Hansentirsdag 21. januar 2020, klokken 11:25
Venstre vil være garantist for at det ikke blir store endringer i rammebetingelser for elbiler fremover. Men alle partier har så vidt jeg vet som politikk at det er en midlertidig ordning at det er så gunstig for elbiler. På sikt vil det bli »normalisert». Uenigheten ligger i hvor fort det skal skje.
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: xyzzytirsdag 21. januar 2020, klokken 12:17
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 21. januar 2020, klokken 11:25
Venstre vil være garantist for at det ikke blir store endringer i rammebetingelser for elbiler fremover. Men alle partier har så vidt jeg vet som politikk at det er en midlertidig ordning at det er så gunstig for elbiler. På sikt vil det bli »normalisert». Uenigheten ligger i hvor fort det skal skje.

Regjeringen har ikke flertall lenger, så "garantist" er vel å overdrive... at Høyre og Venstre sterkt ønsker det er en ting, men FrP har vel ikke noe imot å kjøre på at elbiler også skal betale. Det er ikke akkurat deres velgere som står fremst i køen for å kjøre miljøvennlig - det går nok fort en Listhaug og en Tybring-Gjedde per Solvik-Olsen.
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: Magnus Hansentirsdag 21. januar 2020, klokken 12:36
Joda. Venstre er garantist for at regjeringen ikke foreslår store omveltninger. Det er heller ikke flertall i stortinget for å store grep nå.
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: Magnus Hansenonsdag 22. januar 2020, klokken 08:28
Interessant nok truer nå FRP med å avvikle Viken. Da er det i så fall tilbake til Akershus med flertall for E18..
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: Amatørenonsdag 22. januar 2020, klokken 10:46
 :+1:
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: Rolleponsdag 22. januar 2020, klokken 11:29
Jeg har tidligere sagt at jeg var helt sikker på at 2020 ville bli det siste året med 100% moms og avgiftsfritak.

Jeg har ikke blitt mindre sikker etter de siste dagenes hendelser, heller tvertimot ;D



Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: Daniel_0007onsdag 22. januar 2020, klokken 14:45
Sitat fra: Rollep på onsdag 22. januar 2020, klokken 11:29
Jeg har tidligere sagt at jeg var helt sikker på at 2020 ville bli det siste året med 100% moms og avgiftsfritak.

Jeg har ikke blitt mindre sikker etter de siste dagenes hendelser, heller tvertimot ;D

Enig er vel kun frp og fnb som ser at folk trenger bil, alle andre ser på det som en melkeku til staten.
Rimelig sikker på 2020 blir siste året med moms fri elbil evt om de gjør som ap sier og setter avgift på biler over 600 000 i første omgang
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: arthuronsdag 22. januar 2020, klokken 16:16
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 22. januar 2020, klokken 14:45
Sitat fra: Rollep på onsdag 22. januar 2020, klokken 11:29
Jeg har tidligere sagt at jeg var helt sikker på at 2020 ville bli det siste året med 100% moms og avgiftsfritak.

Jeg har ikke blitt mindre sikker etter de siste dagenes hendelser, heller tvertimot ;D
Enig er vel kun frp og fnb som ser at folk trenger bil, alle andre ser på det som en melkeku til staten.

Du mener vel en av mange melkekuer for det koster ikke rent lite å drifte skoler, sykehus osv og dette må jo betales for på en eller annen måte siden det er (stort sett) gratis for brukeren. Jeg har til gode å se en eneste politiker som ikke ser at bilen er en nødvendighet for mange og fortsatt, har du? I så fall hvem og når ble det uttalt?
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: 1000kwhonsdag 22. januar 2020, klokken 16:27
Sitat fra: arthur på onsdag 22. januar 2020, klokken 16:16
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 22. januar 2020, klokken 14:45
Sitat fra: Rollep på onsdag 22. januar 2020, klokken 11:29
Jeg har tidligere sagt at jeg var helt sikker på at 2020 ville bli det siste året med 100% moms og avgiftsfritak.

Jeg har ikke blitt mindre sikker etter de siste dagenes hendelser, heller tvertimot ;D
Enig er vel kun frp og fnb som ser at folk trenger bil, alle andre ser på det som en melkeku til staten.

Du mener vel en av mange melkekuer for det koster ikke rent lite å drifte skoler, sykehus osv og dette må jo betales for på en eller annen måte siden det er (stort sett) gratis for brukeren. Jeg har til gode å se en eneste politiker som ikke ser at bilen er en nødvendighet for mange og fortsatt, har du? I så fall hvem og når ble det uttalt?
Du føler at offentlige tjenester er gratis? :D :D
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: RJKonsdag 22. januar 2020, klokken 16:49
Sitat fra: arthur på onsdag 22. januar 2020, klokken 16:16
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 22. januar 2020, klokken 14:45
Sitat fra: Rollep på onsdag 22. januar 2020, klokken 11:29
Jeg har tidligere sagt at jeg var helt sikker på at 2020 ville bli det siste året med 100% moms og avgiftsfritak.

Jeg har ikke blitt mindre sikker etter de siste dagenes hendelser, heller tvertimot ;D
Enig er vel kun frp og fnb som ser at folk trenger bil, alle andre ser på det som en melkeku til staten.

Du mener vel en av mange melkekuer for det koster ikke rent lite å drifte skoler, sykehus osv og dette må jo betales for på en eller annen måte siden det er (stort sett) gratis for brukeren. Jeg har til gode å se en eneste politiker som ikke ser at bilen er en nødvendighet for mange og fortsatt, har du? I så fall hvem og når ble det uttalt?

Siden når ble det bilistene som skulle stå for alle Statens inntekter? Alt dette du peker på, inkludert veibygging, er det vi betaler skatt for.

Bompenger er i realiteten ekstrabeskatning, men som i starten ble begrunnet i å enten få akselerert utbygging eller igangsatt prosjekter som ellers ville blitt nedprioritert pga for stor belastning på fellesskapet.

Senere, f.eks. ved videreføring av bompenger av veien etter at den var fullført, så ble det til dekking av kollektivtrafikkutbygging. Et rent løftebrudd for då vidt. Men nå bruker man dette også for å begrense trafikken, fortrinnsvis i rushtrafikk, til tross for at man i mange år har etterspurt omkjøringsmuligheter slik at folk som ikke skal inn til Oslo, slipper å fores gjennom bylokket midt i sentrum.

Når du nå unnskylder bompengebruk fordi det er så dyrt med skoler, helsevesen osv, så føler jeg du går en farlig sti, men som jeg er redd endel politikere allerede drømmer om. Men det er IKKE bilisters jobb alene å dekke alle gode (eller mindre gode) tiltak for fellesskapet.

Får vi for lite penger inn, er det 3 mulige finansieringsmåter.
1) Redusere utgifter på andre områder
2) Øke det generelle skattetrykket
3) Få andre inntektskilder

Men om det er snakk om bompenger som nr 3 for å dekke Statens eller kommunenes generelle kostnader, så skal du få se det vil koke. Da tror jeg vi får mer fransklignende aksjonsformer.

Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: DagfinnNonsdag 22. januar 2020, klokken 17:02
Akkurat nå er jeg glad for at elbilsalget går ned. Kanskje det kan få noen av de fornuftige politikerne til å tenke seg om før de gjør flere tiltak som gjør elbilen mindre attraktiv.
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: Daniel_0007onsdag 22. januar 2020, klokken 18:14
Sitat fra: arthur på onsdag 22. januar 2020, klokken 16:16
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 22. januar 2020, klokken 14:45
Sitat fra: Rollep på onsdag 22. januar 2020, klokken 11:29
Jeg har tidligere sagt at jeg var helt sikker på at 2020 ville bli det siste året med 100% moms og avgiftsfritak.

Jeg har ikke blitt mindre sikker etter de siste dagenes hendelser, heller tvertimot ;D
Enig er vel kun frp og fnb som ser at folk trenger bil, alle andre ser på det som en melkeku til staten.

Du mener vel en av mange melkekuer for det koster ikke rent lite å drifte skoler, sykehus osv og dette må jo betales for på en eller annen måte siden det er (stort sett) gratis for brukeren. Jeg har til gode å se en eneste politiker som ikke ser at bilen er en nødvendighet for mange og fortsatt, har du? I så fall hvem og når ble det uttalt?

Alle i mdg spesielt Lan Berg, de sier at sykkel kan erstatte bilen, de vil jo at det blir stengt for biler innenfor ring 2.
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: Olemannonsdag 22. januar 2020, klokken 18:23
De som har lyttet til retorikken fra rød-grønn side det siste året vet at 2 av begrepene som hyppigst brukes er "de aller rikeste" og "vanlige folk".  Jeg snakker nå altså om etter neste valg, ikke siste dagers justeringer.

Jeg er derfor rimelig sikker på at i en ev. ny regjering (etter neste valg) der også miljø ivaretas vil fordeler videreføres, men man setter en prisgrense.   Man er antagelig ikke "vanlige folk" om man kjøper en ny Model S eller Model X og derfor vil denne type biler beskattes.   Grensen på kr. 600k er jo allerede presentert som en definisjon på skillet mellom "de aller rikeste" og "vanlige folk".

Dermed ser det ut som både XC40, TMY, Skoda og Mustang faller på den rette siden av "vanlige folk" prismessig.

Så ja, fordelene vil fortsette mht. innkjøp/avgifter  (Gitt at ESA unntaket står seg)

Men, er jo uklart om Støre, Lysbakken, Vedum og Moxnes enes om dette, tipper krefter på mørkerød side vil trekke "vanlige folk" ned mot Leaf/Golf nivå, men får da håpe det ikke ender med Reva igjen (min 1. elbil, morsom nok den altså, var forresten blå og ikke rød ;D)

En annen morsom side med denne politikken er jo at mange kan glede seg over å rykke opp i gruppen "de aller rikeste",  og kanskje ha råd til en XC 40 med alt utstyr som jo bikker denne magiske grensen for definisjon av rikfolk  -  om den treffer 600k taket.

Den som lever får se :D   Verre er det vel ikke.

Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: jkirkeboonsdag 22. januar 2020, klokken 20:14
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 22. januar 2020, klokken 18:14
Alle i mdg spesielt Lan Berg, de sier at sykkel kan erstatte bilen, de vil jo at det blir stengt for biler innenfor ring 2.

Det som er foreslått er mest mulig bilfritt innenfor Ring 1, og fossilbilfritt innenfor Ring 3. Det synes jeg er en god målsetning.
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: hELgenentorsdag 23. januar 2020, klokken 07:37
Broom har tatt opp dette med frexit og mulige konsekvenser :

https://www.tv2.no/broom/11154380/

Tror også moms på elbiler kommer i 2021. Får også inntrykk av at elbilen ikke lenger
sees på som et fornuftig bilvalg blant stadig flere som trenger en familiebil - da er det hybriden med god rekkevidde på el som dyttes frem. Politikere vil trolig gå inn og øke avgifter på hybridene for å forsøke å tvinge folk over på elbil. Nå som Ionity ladenettverket har vist seg som landeveisrøveri så er det nok mange som også synes elbil ikke er så fornuftig. Tesla kommer nok til å følge etter og øke prisene på sine superchargere også... Faktisk er jeg redd vi sitter igjen der at rene fossiler igjen blir populære. Her kommer nok ikke avgiftene til å øke vesentlig, men på hybrider og elbiler tror jeg vi vil se det.
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: Daniel_0007torsdag 23. januar 2020, klokken 11:59
Sitat fra: hELgenen på torsdag 23. januar 2020, klokken 07:37
Broom har tatt opp dette med frexit og mulige konsekvenser :

https://www.tv2.no/broom/11154380/

Tror også moms på elbiler kommer i 2021. Får også inntrykk av at elbilen ikke lenger
sees på som et fornuftig bilvalg blant stadig flere som trenger en familiebil - da er det hybriden med god rekkevidde på el som dyttes frem. Politikere vil trolig gå inn og øke avgifter på hybridene for å forsøke å tvinge folk over på elbil. Nå som Ionity ladenettverket har vist seg som landeveisrøveri så er det nok mange som også synes elbil ikke er så fornuftig. Tesla kommer nok til å følge etter og øke prisene på sine superchargere også... Faktisk er jeg redd vi sitter igjen der at rene fossiler igjen blir populære. Her kommer nok ikke avgiftene til å øke vesentlig, men på hybrider og elbiler tror jeg vi vil se det.

En mulighet er å sette opp avgiftet på bensin/diesel, når det fort blir 30 kr literen for å fylle opp så blir 9kr per kwH rimelig  :D
Men da får vi nok lastebil sjåfører i gule vester som streiker  :police:
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: xyzzytorsdag 23. januar 2020, klokken 14:36
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 23. januar 2020, klokken 11:59
Sitat fra: hELgenen på torsdag 23. januar 2020, klokken 07:37
Broom har tatt opp dette med frexit og mulige konsekvenser :

https://www.tv2.no/broom/11154380/

Tror også moms på elbiler kommer i 2021. Får også inntrykk av at elbilen ikke lenger
sees på som et fornuftig bilvalg blant stadig flere som trenger en familiebil - da er det hybriden med god rekkevidde på el som dyttes frem. Politikere vil trolig gå inn og øke avgifter på hybridene for å forsøke å tvinge folk over på elbil. Nå som Ionity ladenettverket har vist seg som landeveisrøveri så er det nok mange som også synes elbil ikke er så fornuftig. Tesla kommer nok til å følge etter og øke prisene på sine superchargere også... Faktisk er jeg redd vi sitter igjen der at rene fossiler igjen blir populære. Her kommer nok ikke avgiftene til å øke vesentlig, men på hybrider og elbiler tror jeg vi vil se det.

En mulighet er å sette opp avgiftet på bensin/diesel, når det fort blir 30 kr literen for å fylle opp så blir 9kr per kwH rimelig  :D
Men da får vi nok lastebil sjåfører i gule vester som streiker  :police:

Selv om FrP ikke er med i regjeringen, vil de i praksis måtte være med på budsjettet. Økninger i drivstoffavgiften er svært lite sannsynlig.

I praksis er jeg vel også litt usikker på om en slik økning idag mer er å plage folk enn å faktisk gjøre en forskjell. Folk har bilene, transportbehovene og alternativene de har uavhengig av om de plutselig må betale noen tusenlapper ekstra i året. Priselastisiteten er høy.

Slik sett er det viktigste at flest mulig velger elbil fremover. Det oppnår man, slik jeg ser det ved å:

Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: stefsetorsdag 23. januar 2020, klokken 14:38
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 23. januar 2020, klokken 11:59
Sitat fra: hELgenen på torsdag 23. januar 2020, klokken 07:37
Broom har tatt opp dette med frexit og mulige konsekvenser :

https://www.tv2.no/broom/11154380/

Tror også moms på elbiler kommer i 2021. Får også inntrykk av at elbilen ikke lenger
sees på som et fornuftig bilvalg blant stadig flere som trenger en familiebil - da er det hybriden med god rekkevidde på el som dyttes frem. Politikere vil trolig gå inn og øke avgifter på hybridene for å forsøke å tvinge folk over på elbil. Nå som Ionity ladenettverket har vist seg som landeveisrøveri så er det nok mange som også synes elbil ikke er så fornuftig. Tesla kommer nok til å følge etter og øke prisene på sine superchargere også... Faktisk er jeg redd vi sitter igjen der at rene fossiler igjen blir populære. Her kommer nok ikke avgiftene til å øke vesentlig, men på hybrider og elbiler tror jeg vi vil se det.

En mulighet er å sette opp avgiftet på bensin/diesel, når det fort blir 30 kr literen for å fylle opp så blir 9kr per kwH rimelig  :D
Men da får vi nok lastebil sjåfører i gule vester som streiker  :police:
Da får vi kø på svinesund og alle andre grenseoverganger, samt tilhengere med oljefat blir et vanlig syn.
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: RJKtorsdag 23. januar 2020, klokken 15:32
Sitat fra: xyzzy på torsdag 23. januar 2020, klokken 14:36
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 23. januar 2020, klokken 11:59
Sitat fra: hELgenen på torsdag 23. januar 2020, klokken 07:37
Broom har tatt opp dette med frexit og mulige konsekvenser :

https://www.tv2.no/broom/11154380/

Tror også moms på elbiler kommer i 2021. Får også inntrykk av at elbilen ikke lenger
sees på som et fornuftig bilvalg blant stadig flere som trenger en familiebil - da er det hybriden med god rekkevidde på el som dyttes frem. Politikere vil trolig gå inn og øke avgifter på hybridene for å forsøke å tvinge folk over på elbil. Nå som Ionity ladenettverket har vist seg som landeveisrøveri så er det nok mange som også synes elbil ikke er så fornuftig. Tesla kommer nok til å følge etter og øke prisene på sine superchargere også... Faktisk er jeg redd vi sitter igjen der at rene fossiler igjen blir populære. Her kommer nok ikke avgiftene til å øke vesentlig, men på hybrider og elbiler tror jeg vi vil se det.

En mulighet er å sette opp avgiftet på bensin/diesel, når det fort blir 30 kr literen for å fylle opp så blir 9kr per kwH rimelig  :D
Men da får vi nok lastebil sjåfører i gule vester som streiker  :police:

Selv om FrP ikke er med i regjeringen, vil de i praksis måtte være med på budsjettet. Økninger i drivstoffavgiften er svært lite sannsynlig.

I praksis er jeg vel også litt usikker på om en slik økning idag mer er å plage folk enn å faktisk gjøre en forskjell. Folk har bilene, transportbehovene og alternativene de har uavhengig av om de plutselig må betale noen tusenlapper ekstra i året. Priselastisiteten er høy.

Slik sett er det viktigste at flest mulig velger elbil fremover. Det oppnår man, slik jeg ser det ved å:


  • Beholde elbilfordelene ved innkjøp slik de er i dag. Merk at de bilene som Ap vil avgiftsbelegge er i segmentene der elbiler gjør det dårligst i dag, så det vil være veldig dårlig politikk å momsbelegge dem.
  • Øke avgiftene på kjøp av fossilbiler
  • Lage et nasjonalt forlik om at "vi begynner å øke drivstoffavgiftene om en stund (eks. 2025). De vil øke med 2 kr/l per år. Det vil være veldig dumt å kjøpe noe annet enn elbil som din neste bil."
  • I tillegg må man ha fullt fokus på å bygge ut kollektivtransport - jernbane, t-baner mm tar veldig lang tid. Vi kan ikke flytte folk over til noe som er fullt,  ikke går, eller ikke har en fornuftig total transporttid i dag, men om vi ikke forbedrer dem kan vi ikke flytte folk til dem senere heller.

Det siste poenget er tydeligvis der politikere sliter mest. Helst skal de sette opp avgiftene forst "for å skaffe finansiering", så går pengene til ander gode? formål, og så kommer ikke satsingen likevel.

Det er nesten så man tror de ikke lærte noe av 70-årene, der vi satset på tilrettelegging og utbygging for oljeindustrien, og så har vi mer eller mindre bare høstet i ettertid. Litt av det samme skjedde med vannkraftutbyggingen, bare at da var det utlendingenes penger som ble satset, men konsesjonsreglene hadde tilbakefallsrettigheter innebygget, slik at de fikk tjene noen gode kroner i endel år, og så falt verdiene i norske hender igjen.

Skal vi gjøre byer og land attraktive, så er et velfungerende kollektivtilbud med tilstrekkelig kapasitet, et "nødvendig onde". De fleste velger kollektivløsninger når dette er godt nok for behovet. Privatbilen er for mange kun et nødvendig supplement, for andre er det vel så mye hobby som en nødvendighet eller mer eller mindre bare hobby.

Det sier seg selv at ikke alle kan kjøre inn til sentrum og parkere der, men uten velfungerende kollektivtilbud, så er det nettopp det som blir alternativet. Overgang til elbil og elektrisk kollektivtrafikk blir da løsningen for å unngå de helseproblemene som følger av konsentrert forurensning.

Vel er vi kanskje bedre stilt enn millionbyer som Tokyo, Sao Paolo, Dehli, London etc pga mindre befolkning, men det burde ikke være en hvilepute for våre folkevalgte eller oss andre.
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: Roy Aasentorsdag 23. januar 2020, klokken 15:46
Hareide blir samferdselsminister...

Hva vil det bety?  Jeg har absolutt ingen anelse, men kanskje noen andre kan drodle over det.
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: Daniel_0007torsdag 23. januar 2020, klokken 15:51
Sitat fra: Roy Aasen på torsdag 23. januar 2020, klokken 15:46
Hareide blir samferdselsminister...

Hva vil det bety?  Jeg har absolutt ingen anelse, men kanskje noen andre kan drodle over det.

Kan bety veiprising da, er vel enda verre enn bompenger spesielt de som kjører mye må betale mer spesielt ut på landet hvor det ikke er bompenger idag.

https://www.krf.no/politikk/politikk-a-til-a/transport-og-kommunikasjon/bompenger/
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: Rolleptorsdag 23. januar 2020, klokken 16:07
Sitat fra: Roy Aasen på torsdag 23. januar 2020, klokken 15:46
Hareide blir samferdselsminister...
Give me strength :o
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: stefsetorsdag 23. januar 2020, klokken 16:16
Kan tenke meg et filter som fjerner alle nyheter eller snakk som inneholder navnet til den fyren.
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: hELgenenfredag 24. januar 2020, klokken 07:58
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 20. januar 2020, klokken 21:52
Eller enig i at SP er elendig på miljø. Dessuten har de utviklet seg til å bli innmari populistiske

SP har nok ikke utviklet seg til å være populistiske - de har stått ved de samme meningene hele tiden, det er bare tiden som har endret seg og akkurat nå passer argumentene bedre inn med folkemeningen enn tidligere.
Det er når man hele tiden snur etter folkemeningen en kan kalles populistisk. FRP regnes som et slikt parti som hele tiden svinger med folkemeningen. Forøvrig er det jo slik at alle partier endrer i partiprogrammet sitt fra tid til annen.

Blir uansett spennende tider vi går i møte - det som tidligere ble forhandlet på bakrommet i regjeringen vil nå i større grad komme frem i offentligheten og avgjøres på Stortinget. Med KRF som samferdselsminister er det duket for at vi nok en gang får høre om veiprising.  KRF er kanskje det partiet som i størst mulig grad leverer penger direkte tilbake til egne velgere gjennom tilsagn i statsbudsjettet. De er eksperter på å føre opp en million her og en million her direkte og konkret støtte til egne velgere - så spøkefullt kan en vel si at om det finnes noen kjente kampsaker blant kjernevelgere lokalt - f.eks en ladestasjon for elbil utenfor det lokale bedehuset, vel så kommer nok pengene. Og er det noen kjernevelgere som ikke vil ha en bomstasjon her eller der - vel, så kan akkurat den bomstasjonen kanskje forsvinne. 
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: 1317142119fredag 24. januar 2020, klokken 23:05
De rødgrønne, aka de fattiges talerør hvis man skal være litt stygg i munnen, kommer ikke til å sette opp avgiftene på vanlige fossile biler i så alt for stor grad. Det vil straffe nesten utelukkende deres egne velgere, noe som vil sørge for at de ikke får en veldig lang periode i regjeringen.

Så å si alle fagforbund støtter AP. Hvem er det som er medlem i diverse fagforbund? Stort sett de som har de lavest lønnede stillingene. Hvem er det som kjøper 50% av nybilene som går på fossilt drivstoff? Middelklassen og opp. Sympatisørene til AP kjøper disse vanlige bilene brukt om 5-6 år og de skal da gå i omløp nedover rangstigen i 10-12 år til. Altså er vi langt ute i 2030-tallet før fossilbilene forsvinner, dersom 100% av nybilsalget til nyttår er elbiler. Realistisk sett, så bikker vi nok 2040 med god margin før den siste bensinstasjonen legges ned her i det elbilelskende landet Norge. Da kan man jo tenke seg hvor lenge de skal beholde vanlige fossile biler i andre land.

Man kan også tenke seg at man velger en løsning der det blir så dyrt å kjøre fossilbil at vi ikke får solgt bilene selv om de er fullt brukbare. Men det er hverken miljøvennlig eller særlig lurt for økonomien. Da straffer man ikke de fattigste direkte, siden bilene ikke har kommet så langt ned på rangstigen enda. Men det skader hele den norske økonomien at hele middelklassen har bundet dyre billån opp til biler som over natten synker med 100 000+ i verdi fordi de ikke er salgbare lenger. Åpenbart vil ikke den løsningen fungere heller. Fra et samfunnsøkonomisk perspektiv vi rekke å bruke opp bilene før man gjør drastiske endringer i hvor mye det koster å forurense. Bilene må få ha den levetiden de skal ha, men de trenger ikke nødvendigvis ha en gjennomsnittsalder på 18 år før de skrotes. Kanskje vi kan få den ned til 16 år for å stimulere til økt salg av nye biler.

Det vil i tillegg være politisk selvmord å sørge for at sykepleierne, vaskedamene, sekretærene, bussjåførene, lastebilsjåførene og alle andre viktige, men dårlig betalte yrkesgrupper, blir tvunget til å betale svinmye i drivstoffavgift, forurensningsavgift o.l. for å kjøre de eneste bilene de har råd til. Det skjønner forhåpentligvis alle politikere, uavhengig av politisk ståsted. En ting er å straffe de som kjøper nye biler, men å straffe de som er lavest på rangstigen er lavmål.

Markedet styrer heldigvis dette helt selv. Vi har omtrent ingen fordeler igjen i Stor-Oslo, men folk hamstrer elbiler i øvre prisklasse uansett. Alle skjønner at man ikke sparer penger på å kjøpe en premiumbil tett opptil en million kroner i stedet for en fossilbil til halv million. Folk kjøper elbilene fordi de passer deres bruk. I år kommer også familiebilene med priser som passer middelklassen som perler på snor. Det betyr at så lenge elbilen kan konkurrere på nybilpris, så er den i rettferdig konkurranse mot de vanlige bilene. Det viktigste nå er at bilprodusentene faktisk kan levere det antallet biler markedet etterspør og at politikerne tør å ha is i magen.
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: Rolleplørdag 25. januar 2020, klokken 14:12
Sitat fra: stefse på torsdag 23. januar 2020, klokken 16:16
Kan tenke meg et filter som fjerner alle nyheter eller snakk som inneholder navnet til den fyren.
I tillegg vil jeg gjerne ha en funksjon som skrur av lyden hver gang pipestemmen dukker opp på TV og i radio, han har intet fornuftig å si allikevel :D
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: jkirkebolørdag 25. januar 2020, klokken 15:39
Sitat fra: 1317142119 på fredag 24. januar 2020, klokken 23:05
De rødgrønne, aka de fattiges talerør hvis man skal være litt stygg i munnen, kommer ikke til å sette opp avgiftene på vanlige fossile biler i så alt for stor grad. Det vil straffe nesten utelukkende deres egne velgere, noe som vil sørge for at de ikke får en veldig lang periode i regjeringen.

Det vil i tillegg være politisk selvmord å sørge for at sykepleierne, vaskedamene, sekretærene, bussjåførene, lastebilsjåførene og alle andre viktige, men dårlig betalte yrkesgrupper, blir tvunget til å betale svinmye i drivstoffavgift, forurensningsavgift o.l. for å kjøre de eneste bilene de har råd til. Det skjønner forhåpentligvis alle politikere, uavhengig av politisk ståsted. En ting er å straffe de som kjøper nye biler, men å straffe de som er lavest på rangstigen er lavmål.

Akkurat dette er meget lett å ordne med klimabelønningsordning. Her er mitt ydmyke forslag:

Bensin- og dieselavgiften settes umiddelbart opp med 3,- pr. liter og ytterligere 1,- pr. liter pr. år fremover gjeldende fra 1/1 hvert år.
Flyseteavgiften settes opp for utenlandsflyvninger samt innenlandsflyvninger som ikke har endepunkt i Nordland, Troms og Finnmark.
Div. CO2-avgifter settes også opp, f.eks avgift på flydrivstoff.

Alle disse pengene deles ut igjen i klimabelønning (som fordeles slik:

- Hver nordmann som har fylt 18 år den måneden (og er norsk statsborger som bor i Norge) får sin del av beløpet, utbetalt hver måned og uten skatt eller avgift av noe slag. Summen baseres på inntekter et passende antall måneder tilbake i tid, så man har rukket å regne det ut.
- De som bor utenfor tettbebygd strøk får en større del av summen. Utlignet slik at de som bor i de aller mest grisgrendte strøkene (som f.eks Berlevåg) får dobbelt så mye som de som bor i tetteste Oslo. Så kan vi ha et par-tre nivåer derimellom, basert på avstander og kollektivfrekvens.
- Man får 100% av beløpet inntil 7G årslønn (basert på siste ferdiglignede årslønn), og deretter et fratrekk på 1% per 10.000,- over 7G. Dvs. at beløpet faller gradvis fra 100% til 0% når man går fra en årslønn på ca. 700k til 1700k.

Med denne løsningen oppnår man at de lavlønte som bor i distriktene får tilbake mer enn de betaler i avgifter og dermed får bedre råd. Det er altså også sosial omfordeling. Samtidig er det så mange som bor i sentrale strøk at det ikke koster så mye å gi de som bor utenfor en større del av kaka. Studenter som ofte har null utgifter til fossilt drivstoff, flyreiser osv. og bruker kollektivtrafikk får netto inn en god del hundrelapper ekstra pr. måned. Kjærkomment for mange vil jeg tro.

Alle får et sterkt incentiv til å bytte til utslippsfrie alternativer (om det nå er elbil eller det å bruke toget mellom Oslo og Bergen istedenfor fly) siden de vil spare penger på det pga. høye utslippsavgifter. De som har nok av penger og driter i avgiftene får tilbake kun en liten brøkdel eller ingenting av det de betaler inn, uten at de nok merker så mye til det. De som bor på steder med god kollektivtrafikk og korte avstander får mindre igjen fordi det er lettere for de å bytte til elbil eller kollektivtrafikk.

Næringslivet får ingenting igjen og må ta ut økte kostnader som høyere priser (eller bytte til f.eks elektriske lastebiler istedenfor dieseldrevne, bruke telefonkonferanser istedenfor flyreiser osv.). Men de økte prisene på ting vil være mye lavere enn det de fleste tjener på ordningen.

For tiden er det vel kun MDG som fronter klimabelønning i en eller annen form.

Kun bensin- og dieselavgift alene vil dra inn omkring 15 mrd. ekstra første år. Dvs. at de som bor mest grisgrendt til nok ville fått en utbetaling på omkring 500,- pr. måned fra diesel- og bensinavgiften alene, det første året. Med de andre avgiftene (og man kan tenke seg en god del, f.eks på rødt kjøtt osv.) blir det fort tusenlapper pr. måned. Støtten i befolkningen for økte avgifter vil også være stor når det betyr en netto økt inntekt pr. måned for de fleste.

Motforestillinger?
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: Kristian Olørdag 25. januar 2020, klokken 15:59
Synes det er eit bra forslag.  :+1:
Rekner med at det er nokon som er veldig uenig fordi at «særtilfelle x» får mykje dårligere råd, men til dei vil eg sei: «har du eit bedre forslag som stimulerer til mindre fossilbruk?»
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: Vollis47lørdag 25. januar 2020, klokken 16:18
Jeg synes forslaget fra jkirkebo er veldig bra. Men er redd enkelte politikere vil finne på variasjoner som gjør det hele umulig å administrere på en effektiv måte. Og så vil det jo være en utfordringen at inntekten jo vil bli mindre etterhvert som vi blir grønnere. Se bare på hvordan det har vært med bompengene, bommene ble satt opp for å redusere trafikken, men politikerne blir fort avhengige av inntekten og når trafikken går ned, så må de øke prisen fir å opprettholde inntektene.
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: jkirkebolørdag 25. januar 2020, klokken 16:24
Sitat fra: HVolland på lørdag 25. januar 2020, klokken 16:18
Jeg synes forslaget fra jkirkebo er veldig bra. Men er redd enkelte politikere vil finne på variasjoner som gjør det hele umulig å administrere på en effektiv måte. Og så vil det jo være en utfordringen at inntekten jo vil bli mindre etterhvert som vi blir grønnere. Se bare på hvordan det har vært med bompengene, bommene ble satt opp for å redusere trafikken, men politikerne blir fort avhengige av inntekten og når trafikken går ned, så må de øke prisen fir å opprettholde inntektene.

Det er det tatt hensyn til siden bensin/dieselavgiften øker hvert år. Men etterhvert er det grønne skiftet ferdig på ihvertfall privatbilismen og da trengs jo ikke like store inntekter lengre for å kompensere for dyrere biler osv.

Bomavgiftene bør økes så man beholder inntekten ja. Sett elbilkostnaden til 30% av bensinbiler i Oslo og dieselkostnaden i bommene til 150% av bensinbil og så er det bare å justere nivået til man treffer den inntekten man trenger. Etterhvert som man blir ferdig med å fase over personbiltrafikken til elbiler vil taksten på elbilene nærme seg dagens bensinbiltakst mens det blir svært dyrt å fortsatt kjøre diesel. Da beholder man de inntektene man trenger til drift og investeringer innen kollektivtrafikken.
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: jlanlørdag 25. januar 2020, klokken 17:05
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 25. januar 2020, klokken 15:39
Motforestillinger?
Jeg tror det vil være uheldig å ta med bosted og inntekt i regnestykket. På grunn av at det kan stimulere til svart arbeid og juks med bostedadresser. Da synes jeg heller man skal gi trekk for antall barn. Barn som vokser opp i Norge er en stor miljøbelastning, og det blir flere å dele oljefondet på.
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: sylwesterlørdag 25. januar 2020, klokken 17:14
Sitat fra: gak på mandag 20. januar 2020, klokken 21:25
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 20. januar 2020, klokken 21:02
Ja, det kommer i større grad til å bli Stortingsflertallet som faktisk bestemmer.
Hvem tror du har bestemt tidligere:)
Med en regjeringsplattform er det forhåndsbestemt hestehandel om hva som skal igjennom og da vil saker som har et mindretall på stortinget gå igjennom i større grad med kun backing fra regjeringspartiene. Dvs. gjennomgående blåe mot blåe saker.

Med mindretall så har faktisk opposisjonen mulighet til å hestehandle. Det betyr at venstresiden nå kan få inn noen saker som ellers ikke ville vært på tale med Frp i regjering. Høyre vil velge kamelene sine etter hvem som tilbyr minst og jeg tror faktisk at AP kan være enklere å svelge enn Frp i mange saker.

Jeg tror de fleste partiene bortsett fra Frp og Rødt er mer eller mindre enig i et grønt skifte så klimasaker vil være enklere å få igjennom nå. Venstre er nok glade de vil få blest om mer miljø de som spiller på miljøprofil.
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: stefselørdag 25. januar 2020, klokken 17:19
Forslaget til jKirkebo er prinsippmessig interessant, men lider av den samme verdensforståelsen som de fleste andre miljøforkjempere. Man ser totalt vekk fra at resten av verden eksisterer.
Hvis du bor en eller annen plass i Norge og får utbetalt penger for ikke å kjøpe avgiftsbelagt, rådyrt drivstoff, kan du vedde på at det første som skjer er at du vurderer å hamstre denne utenfor landets grenser, og endog smugle den for å selge til andre. Lastebilsjåfører som kommer inn over grensa med 1000 liters tanker går lyse tider i møte. Politiet vil måtte prioritere drivstoffsmuglere på linje med annen kriminalitet. Hvor går grensa? Skal politiet lese av tankmåleren din på vei inn og ut av landet får å sjekke at du ikke har unndratt deg avgift? Hvor stor tank skal man ha lov til å ha? Skal det være en kvote pr bil eller passasjer? Dette baller på seg og er ikke produktivt i forhold til noe som helst.

Man behøver strengt tatt ikke tenke lenger enn på avgifter på alkohol og tobakk for å forutse virkningen av dette.
Men - det er ikke helt svart for det. CO2 kvotene som gjelder over hele Europa ble innført med nettopp dette i bakhodet. Det handler bare om å få disse distribuert helt ned på mikroleddet, altså forbrukeren.
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: jkirkebolørdag 25. januar 2020, klokken 17:43
Sitat fra: stefse på lørdag 25. januar 2020, klokken 17:19
Forslaget til jKirkebo er prinsippmessig interessant, men lider av den samme verdensforståelsen som de fleste andre miljøforkjempere. Man ser totalt vekk fra at resten av verden eksisterer.
Hvis du bor en eller annen plass i Norge og får utbetalt penger for ikke å kjøpe avgiftsbelagt, rådyrt drivstoff, kan du vedde på at det første som skjer er at du vurderer å hamstre denne utenfor landets grenser, og endog smugle den for å selge til andre. Lastebilsjåfører som kommer inn over grensa med 1000 liters tanker går lyse tider i møte. Politiet vil måtte prioritere drivstoffsmuglere på linje med annen kriminalitet. Hvor går grensa? Skal politiet lese av tankmåleren din på vei inn og ut av landet får å sjekke at du ikke har unndratt deg avgift? Hvor stor tank skal man ha lov til å ha? Skal det være en kvote pr bil eller passasjer? Dette baller på seg og er ikke produktivt i forhold til noe som helst.

Man behøver strengt tatt ikke tenke lenger enn på avgifter på alkohol og tobakk for å forutse virkningen av dette.
Men - det er ikke helt svart for det. CO2 kvotene som gjelder over hele Europa ble innført med nettopp dette i bakhodet. Det handler bare om å få disse distribuert helt ned på mikroleddet, altså forbrukeren.

Lastebiler må stoppe på grensa for fortolling uansett, å måle tanken og gi ekstra avgift hvis den er fullere enn f.eks 200 liter er neppe vanskelig. Personbiler har såpass små tanker at det er lite å tjene på å kjøre langt for å spare 4 kroner per liter. Man kan også justere satsen litt slik at de som bor nær grensa får igjen litt mindre enn de som bor lengre unna. Eller man kan jobbe for å få med Sverige på det samme systemet. Det fikser hele problemet.

Jeg tviler på at folk vil begynne å smugle med seg 25L kanner med bensin for å spare en hundrelapp pr. kanne, med alt det klinet og lukten som følger med. Første toller som stikker hodet inn i bilen vil lukte om det er nypåfylte bensin- eller dieselkanner der (evt. bruk elektronisk sniffer), og om vi definerer det som trafikkfarlig adferd som innebærer å miste lappen om man frakter mer enn si 20 liter i godkjent kanne over grensa så vil neppe mange ta sjansen på det.
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: 1317142119søndag 26. januar 2020, klokken 11:15
Forslaget til jkirkebo er interessant å spinne videre på, men jeg er usikker på konsekvensene av den. At avgiftene øker for bedrifter, som ikke får noe igjen ved å bli mer klimavennlige, vil ha en innvirkning på hele samfunnet.

F.eks. Rygge flyplass som ble lagt ned pga en seteavgift Ryanair ikke ville være med på. Man kan riktig nok diskutere seg grønne på om det bare var en dårlig unnskyldning til å trekke seg fra en ulønnsom flyplass, siden de fremdeles flyr fra Norge, men de har nå uansett brukt økte avgifter som offentlig begrunnelse.

Hvis alle transportører må bruke totalt sett milliarder på å skifte ut kjøretøyparken med (foreløpig ikkeeksisterende) eltungtransport, så vil de økte kostnadene føre til økte priser på transporten, som igjen fører til økte innkjøpspriser for butikkene, som igjen fører til økte priser for deg og meg. At en Twix koster 2 kroner mer er isolert sett ikke så farlig, men hvis alt øker mer enn forventet lønnsvekst, så får vi alle dårligere råd. Det hjelper ikke privatøkonomien til meg som elbillist så mye at de som bor i Toten og kjører dieselbil får penger til diesel fordi det ikke finnes kollektivtransport der.

I tillegg har vi problematikken med alle de fossile nybilene som har en gitt levetid. Det er miljøvennlig å la de ha den forventede levetiden. En eller annen gang kommer man til et punkt hvor det er for få fossile biler på veien til at det lønner seg med bensinstasjon, men da kan jeg tenke meg det er så mange brukte elbiler på veiene at det ikke vil by på de største utfordringene.

Derfor mener jeg straff eller belønning til nybilkjøpere er bedre enn ytterligere straffing av fossile bilister. Desto tidligere vi får så å si alle nybilkjøpere over på elbiler (eller andre miljøvennlige alternativ som måtte komme), desto raskere vil de fossile bilene automatisk fases ut pga alder.

For eksempel kan man gradvis innføre mva på elbiler og samtidig øke en forurensningsavgift på fossile biler. Da vil elbilen hele tiden ha en fordel, samtidig som vi sikrer staten inntekter.
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: jkirkebosøndag 26. januar 2020, klokken 14:30
Sitat fra: 1317142119 på søndag 26. januar 2020, klokken 11:15
Forslaget til jkirkebo er interessant å spinne videre på, men jeg er usikker på konsekvensene av den. At avgiftene øker for bedrifter, som ikke får noe igjen ved å bli mer klimavennlige, vil ha en innvirkning på hele samfunnet.

F.eks. Rygge flyplass som ble lagt ned pga en seteavgift Ryanair ikke ville være med på. Man kan riktig nok diskutere seg grønne på om det bare var en dårlig unnskyldning til å trekke seg fra en ulønnsom flyplass, siden de fremdeles flyr fra Norge, men de har nå uansett brukt økte avgifter som offentlig begrunnelse.

At flyplasser legges ned er positivt sånn sett, siden begrunnelsen for avgiften er klima og miljø. Da trenger vi ikke flyplasser som i all hovedsak kun tilbyr billigturer til Riga og lignende steder for østfoldinger på langhelgtur.

Sitat
Hvis alle transportører må bruke totalt sett milliarder på å skifte ut kjøretøyparken med (foreløpig ikkeeksisterende) eltungtransport, så vil de økte kostnadene føre til økte priser på transporten, som igjen fører til økte innkjøpspriser for butikkene, som igjen fører til økte priser for deg og meg. At en Twix koster 2 kroner mer er isolert sett ikke så farlig, men hvis alt øker mer enn forventet lønnsvekst, så får vi alle dårligere råd. Det hjelper ikke privatøkonomien til meg som elbillist så mye at de som bor i Toten og kjører dieselbil får penger til diesel fordi det ikke finnes kollektivtransport der.

Man kan selvsagt velge å gi penger tilbake også til bedriftene, men det blir mye mer byråkratisk og vil føre til at det gis mindre penger til privatpersoner. Bedre at prisene øker og at innbyggerne får mer penger som kompensasjon for det.

Sitat
I tillegg har vi problematikken med alle de fossile nybilene som har en gitt levetid. Det er miljøvennlig å la de ha den forventede levetiden.

Nei, det stemmer ikke. I levetiden til en fossilbil vil ca. 15% av utslippene komme fra produksjon, 5% fra resirkulering, 5% fra vedlikehold/reparasjoner og 75% fra driften. For biler over 10 år mener jeg det beste er å få de av veien så raskt som mulig. Etter 10 år har de ikke så stor restverdi at det betyr all verdens heller.

SitatFor eksempel kan man gradvis innføre mva på elbiler og samtidig øke en forurensningsavgift på fossile biler. Da vil elbilen hele tiden ha en fordel, samtidig som vi sikrer staten inntekter.

Dette vil føre til økte inntekter for staten og dårligere råd innbyggerne. Man kan godt mene at staten skal ha høyere inntekter, men i mitt forslag tok jeg utgangspunkt i at det skulle være helt provenynøytralt. Men klart, på sikt må vi ha normal mva. på elbiler også. Den bør fases ganske sakte inn, om mulig. 3-4% per år kanskje.
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: Rollepsøndag 26. januar 2020, klokken 14:39
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 25. januar 2020, klokken 15:39Akkurat dette er meget lett å ordne med klimabelønningsordning. Her er mitt ydmyke forslag:

Bensin- og dieselavgiften settes umiddelbart opp med 3,- pr. liter og ytterligere 1,- pr. liter pr. år fremover gjeldende fra 1/1 hvert år.
Flyseteavgiften settes opp for utenlandsflyvninger samt innenlandsflyvninger som ikke har endepunkt i Nordland, Troms og Finnmark.
Div. CO2-avgifter settes også opp, f.eks avgift på flydrivstoff.

Alle disse pengene deles ut igjen i klimabelønning (som fordeles slik:

- Hver nordmann som har fylt 18 år den måneden (og er norsk statsborger som bor i Norge) får sin del av beløpet, utbetalt hver måned og uten skatt eller avgift av noe slag. Summen baseres på inntekter et passende antall måneder tilbake i tid, så man har rukket å regne det ut.
- De som bor utenfor tettbebygd strøk får en større del av summen. Utlignet slik at de som bor i de aller mest grisgrendte strøkene (som f.eks Berlevåg) får dobbelt så mye som de som bor i tetteste Oslo. Så kan vi ha et par-tre nivåer derimellom, basert på avstander og kollektivfrekvens.
- Man får 100% av beløpet inntil 7G årslønn (basert på siste ferdiglignede årslønn), og deretter et fratrekk på 1% per 10.000,- over 7G. Dvs. at beløpet faller gradvis fra 100% til 0% når man går fra en årslønn på ca. 700k til 1700k.

Med denne løsningen oppnår man at de lavlønte som bor i distriktene får tilbake mer enn de betaler i avgifter og dermed får bedre råd. Det er altså også sosial omfordeling. Samtidig er det så mange som bor i sentrale strøk at det ikke koster så mye å gi de som bor utenfor en større del av kaka. Studenter som ofte har null utgifter til fossilt drivstoff, flyreiser osv. og bruker kollektivtrafikk får netto inn en god del hundrelapper ekstra pr. måned. Kjærkomment for mange vil jeg tro.

Alle får et sterkt incentiv til å bytte til utslippsfrie alternativer (om det nå er elbil eller det å bruke toget mellom Oslo og Bergen istedenfor fly) siden de vil spare penger på det pga. høye utslippsavgifter. De som har nok av penger og driter i avgiftene får tilbake kun en liten brøkdel eller ingenting av det de betaler inn, uten at de nok merker så mye til det. De som bor på steder med god kollektivtrafikk og korte avstander får mindre igjen fordi det er lettere for de å bytte til elbil eller kollektivtrafikk.

Næringslivet får ingenting igjen og må ta ut økte kostnader som høyere priser (eller bytte til f.eks elektriske lastebiler istedenfor dieseldrevne, bruke telefonkonferanser istedenfor flyreiser osv.). Men de økte prisene på ting vil være mye lavere enn det de fleste tjener på ordningen.

For tiden er det vel kun MDG som fronter klimabelønning i en eller annen form.

Kun bensin- og dieselavgift alene vil dra inn omkring 15 mrd. ekstra første år. Dvs. at de som bor mest grisgrendt til nok ville fått en utbetaling på omkring 500,- pr. måned fra diesel- og bensinavgiften alene, det første året. Med de andre avgiftene (og man kan tenke seg en god del, f.eks på rødt kjøtt osv.) blir det fort tusenlapper pr. måned. Støtten i befolkningen for økte avgifter vil også være stor når det betyr en netto økt inntekt pr. måned for de fleste.

Give me strength, enda mer avgifter og byråkrati :o
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: Ferrysøndag 26. januar 2020, klokken 15:32
Sitat fra: jkirkebo på søndag 26. januar 2020, klokken 14:30
Nei, det stemmer ikke. I levetiden til en fossilbil vil ca. 15% av utslippene komme fra produksjon, 5% fra resirkulering, 5% fra vedlikehold/reparasjoner og 75% fra driften.

I så fall er det viktig å skrote fossilbiler så tidlig som mulig. Helst bør de ikke brukes i det hele tatt. Og da er det selvfølgelig best å ikke produsere dem i det hele tatt. Om en ny fossilbil kjøres rett i pressa så spares miljøet for 80% av utslippene. Det er det tallene dine sier.
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: Jambosøndag 26. januar 2020, klokken 18:07
Sitat fra: Ferry på søndag 26. januar 2020, klokken 15:32
Sitat fra: jkirkebo på søndag 26. januar 2020, klokken 14:30
Nei, det stemmer ikke. I levetiden til en fossilbil vil ca. 15% av utslippene komme fra produksjon, 5% fra resirkulering, 5% fra vedlikehold/reparasjoner og 75% fra driften.

I så fall er det viktig å skrote fossilbiler så tidlig som mulig. Helst bør de ikke brukes i det hele tatt. Og da er det selvfølgelig best å ikke produsere dem i det hele tatt. Om en ny fossilbil kjøres rett i pressa så spares miljøet for 80% av utslippene. Det er det tallene dine sier.
Tiltredes. Kanskje det er det staten burde bruke subsidier på i stedet for å fjerne momsen på elbiler. Hvis staten kjøper opp alle fossilbiler som importeres og skroter dem før de registreres, vil mangelen på tilgjengelige fossilbiler føre til at folk kjøper elbiler i stedet, og man sparer 80 % av co2-utslippene. (Sånn seriøst tror jeg det er andre tiltak som vil gi mer reduksjon for pengene enn dette altså)
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: 1317142119søndag 26. januar 2020, klokken 18:19
Sitat fra: jkirkebo på søndag 26. januar 2020, klokken 14:30
Nei, det stemmer ikke. I levetiden til en fossilbil vil ca. 15% av utslippene komme fra produksjon, 5% fra resirkulering, 5% fra vedlikehold/reparasjoner og 75% fra driften. For biler over 10 år mener jeg det beste er å få de av veien så raskt som mulig. Etter 10 år har de ikke så stor restverdi at det betyr all verdens heller.
Dette er i beste fall vranglære. Dersom vi bytter ut alle biler etter bare 10 år, så må vi produsere nesten dobbelt så mange biler (med forutsetning at rundt 18 år er en grei gjennomsnittalder for skroting i hele den siviliserte delen av planeten). En elbil forurenser mye i drift på EU-miks. Åpenbart ikke et miljøvennlig alternativ.

I tillegg har biler absolutt verdi av betydning etter 10 år. Et raskt søk på Finn viser at biler fra 2010 koster alt mellom 15 000 til 1,9 millioner kroner. Jeg vet at du ikke er en som synes 1,9 millioner er småpenger. Tar man bort de aller dyreste sportsbilene, så er vi fremdeles på opptil 1 million kroner for de dyreste 10 år gamle bilene.
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: Ferrysøndag 26. januar 2020, klokken 19:25
Om det må produseres dobbelt så mange biler pga. skroting ved halv alder, så blir det vel dobbelt så mye utslipp fra produksjon da? 2x 15% = 30%. Det er fremdeles bruk som er dominerende.
Skitten strøm, som EU-miks(?), kan lett unngås ved å enten kjøpe strøm med opprinnelsesgaranti, eller bruke strøm som faktisk ER ren. I Norge er strømmen ren. Vi har 96% vannkraft, 2% vind, samt 2% kullkraft på Svalbard. Opprinnelsesgarantier er frivillig, men det koster ikke mange kronene ekstra for de som er opptatt av å unngå EU-mix på papiret.
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: xyzzymandag 27. januar 2020, klokken 11:29
Sitat fra: Ferry på søndag 26. januar 2020, klokken 19:25
Om det må produseres dobbelt så mange biler pga. skroting ved halv alder, så blir det vel dobbelt så mye utslipp fra produksjon da? 2x 15% = 30%. Det er fremdeles bruk som er dominerende.
Skitten strøm, som EU-miks(?), kan lett unngås ved å enten kjøpe strøm med opprinnelsesgaranti, eller bruke strøm som faktisk ER ren. I Norge er strømmen ren. Vi har 96% vannkraft, 2% vind, samt 2% kullkraft på Svalbard. Opprinnelsesgarantier er frivillig, men det koster ikke mange kronene ekstra for de som er opptatt av å unngå EU-mix på papiret.

"Ved å enten kjøpe strøm med opprinnelsesgaranti, eller bruke strøm som faktisk ER ren". På den måten kan man bruke ren strøm to ganger - i Norge bruker vi faktisk ren strøm, og så selger vi god samvittighet til andre som kan si at de bruker ren strøm fordi de har kjøpt opprinnelsesgaranti :)
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: Øystein16mandag 27. januar 2020, klokken 12:00
...og takka vera global oppvarming kan me produsera meir miljøvenleg straum, bruka mindre og selja meir.
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: Ferrymandag 27. januar 2020, klokken 13:20
Strømmen jeg bruker har dobbelgaranti. Medlemskap i Elbilforeningen + strømleverandøren.
Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: sylwesteronsdag 29. januar 2020, klokken 00:44
Forslaget til jkirkebo er det kanadiske med noen vekttall på inntekt og grisgrent/tettbygd. Ikke dum idé, men jeg er usikker på om ikke administrasjonen av dette systemet vil ta mye av kaka. Des enklere slike system er des rimeligere er de å implementere.

Tittel: Sv: Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?
Skrevet av: RJKonsdag 29. januar 2020, klokken 06:44
Sitat fra: sylwester på onsdag 29. januar 2020, klokken 00:44
Forslaget til jkirkebo er det kanadiske med noen vekttall på inntekt og grisgrent/tettbygd. Ikke dum idé, men jeg er usikker på om ikke administrasjonen av dette systemet vil ta mye av kaka. Des enklere slike system er des rimeligere er de å implementere.

Helt enig i at dette vil koste mer enn det smaker.

KISS!

:+1: