Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Lade hjemme => Emne startet av: nutte på søndag 19. januar 2020, klokken 19:34

Tittel: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
Skrevet av: nuttesøndag 19. januar 2020, klokken 19:34
Jeg fikk nettopp installert en EO Mini med 32A kurs. Når jeg kobler den til med type2-kabelen som fulgte med bilen, så skjer det fint lite. Laderen blinker blått, bilen registrerer at det er koblet til en ladekabel, men ingen lading skjer.

Hvor er feilen? Trenger jeg en ny kabel som kan klare 32A (jeg mener at kabelen som fulgte med bilen burde klare dette?)
Tittel: Sv: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
Skrevet av: TBsøndag 19. januar 2020, klokken 19:48
Starter lading som normalt med "nødladeren"?

Er det noen form for autentisering på EO Mini?
Tittel: Sv: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
Skrevet av: TorTsøndag 19. januar 2020, klokken 19:52
Er ikke elektriker, men har du IT eller TN nett. Ser at i TN nett er det mulig å justere ladingen til 0 A.

Hva nå i all verden det skulle være godt for.

Mens i IT nett er 6 A minimum.

Bare en gøy tanke som slo meg når jeg kikket på spesifikasjonene
Tittel: Sv: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
Skrevet av: nuttesøndag 19. januar 2020, klokken 20:34
Når jeg bruker schuko-laderen som fulgte med, så lader bilen som normalt (hvis det var det du lurte på?)

Sitat fra: TB på søndag 19. januar 2020, klokken 19:48
Starter lading som normalt med "nødladeren"?

Er det noen form for autentisering på EO Mini?
Tittel: Sv: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
Skrevet av: nuttesøndag 19. januar 2020, klokken 20:38
Jeg aner ikke hva slags nett jeg har. Jeg tok en kikk i sikringsskapet uten at det ga meg noen videre info  :-\

Sitat fra: TorT på søndag 19. januar 2020, klokken 19:52
Er ikke elektriker, men har du IT eller TN nett. Ser at i TN nett er det mulig å justere ladingen til 0 A.

Hva nå i all verden det skulle være godt for.

Mens i IT nett er 6 A minimum.

Bare en gøy tanke som slo meg når jeg kikket på spesifikasjonene
Tittel: Sv: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
Skrevet av: RJKsøndag 19. januar 2020, klokken 21:01
Sitat fra: nutte på søndag 19. januar 2020, klokken 19:34
Jeg fikk nettopp installert en EO Mini med 32A kurs. Når jeg kobler den til med type2-kabelen som fulgte med bilen, så skjer det fint lite. Laderen blinker blått, bilen registrerer at det er koblet til en ladekabel, men ingen lading skjer.

Hvor er feilen? Trenger jeg en ny kabel som kan klare 32A (jeg mener at kabelen som fulgte med bilen burde klare dette?)

Testet dere ikke dette før elektrikeren fikk lov å stikke videre? Burde vel være obligatorisk sjekk om man installerer dette hos seg selv. Da kan elektrikeren feilsøke på stedet, fremfor å måtte komme tilbake og fikse.

Selvsagt noe helt annet om det er i et borettslag, og elektriker ikke trenger tilgang til sikringsskapet ditt.
Tittel: Sv: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
Skrevet av: nuttesøndag 19. januar 2020, klokken 21:07
"Alle er kloke. Noen før og noen etterpå"  ;)

Dette burde selvsagt har blitt sjekket, men nå står jeg der med en lader som lyser "klar", en 32A-kabel som antatt fungerer og en elbil som gjerne skulle ha hatt litt mer guffe.

Jaja, det ser ut som det blir en tlf til elektrikeren imorgen...

Sitat fra: RJK på søndag 19. januar 2020, klokken 21:01
Sitat fra: nutte på søndag 19. januar 2020, klokken 19:34
Jeg fikk nettopp installert en EO Mini med 32A kurs. Når jeg kobler den til med type2-kabelen som fulgte med bilen, så skjer det fint lite. Laderen blinker blått, bilen registrerer at det er koblet til en ladekabel, men ingen lading skjer.

Hvor er feilen? Trenger jeg en ny kabel som kan klare 32A (jeg mener at kabelen som fulgte med bilen burde klare dette?)

Testet dere ikke dette før elektrikeren fikk lov å stikke videre? Burde vel være obligatorisk sjekk om man installerer dette hos seg selv. Da kan elektrikeren feilsøke på stedet, fremfor å måtte komme tilbake og fikse.

Selvsagt noe helt annet om det er i et borettslag, og elektriker ikke trenger tilgang til sikringsskapet ditt.
Tittel: Sv: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
Skrevet av: RJKsøndag 19. januar 2020, klokken 21:26
 :+1:

;)
Tittel: Sv: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
Skrevet av: TorTtirsdag 28. januar 2020, klokken 16:21
Lurer litt på denne. Noe nytt?

https://ladefabrikken.no/wp-content/uploads/2019/08/installasjons-manual-for-eo-mini-2019.pdf

Her ser du hvordan man justerer. Nederst. Men ikke åpne boksen selv, hvis du er usikker.
Tittel: Sv: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
Skrevet av: RJKtirsdag 28. januar 2020, klokken 19:07
Rent utrolig at en slik liten sak kan koste 8-9 000 kroner. Innmaten kan jo ikke koste mange kronene, og selve boksen kan de vel produsere på fabrikk for noen få tiere. Likevel, såpass er prisene ut til kunde.

Om de, i likhet med mange andre elprodukter faktureres/prises ut til kunder med fort 1000 % eller mer, så forklarer det problemet, skjerming av bransjen sørger for at det blir skrekkelig dyrt. Her er det noen som tjener grovt.

En bærbar høyttaler er fort veldig mye mere avansert, men koster som oftest betydelig mindre, noen versjoner koster ikke mer enn 1-300,-. Riktignok produseres det mange flere enheter.

Dette blir nok en god del billigere når volumet går opp, og konkurrerende produkter priser seg stadig mer aggressivt.
Tittel: Sv: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
Skrevet av: turfsurfonsdag 29. januar 2020, klokken 06:39
Sitat fra: RJK på tirsdag 28. januar 2020, klokken 19:07
Dette blir nok en god del billigere når volumet går opp, og konkurrerende produkter priser seg stadig mer aggressivt.
Man kan jo håpe. Når man ser at easee selges for 7-8k, som er vesentlig mere avansert, så er denne prisingen vanskelig å forstå. Burde ikke kostet mere enn 3-4K.
Tittel: Sv: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
Skrevet av: RJKonsdag 29. januar 2020, klokken 06:41
Sitat fra: turfsurf på onsdag 29. januar 2020, klokken 06:39
Sitat fra: RJK på tirsdag 28. januar 2020, klokken 19:07
Dette blir nok en god del billigere når volumet går opp, og konkurrerende produkter priser seg stadig mer aggressivt.
Man kan jo håpe. Når man ser at easee selges for 7-8k, som er vesentlig mere avansert, så er denne prisingen vanskelig å forstå. Burde ikke kostet mere enn 3-4K.

Del den prisen i 2, så er den der jeg mener den burde være...

:+1: ;)
Tittel: Sv: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
Skrevet av: craonsdag 29. januar 2020, klokken 09:35
Sitat fra: RJK på tirsdag 28. januar 2020, klokken 19:07
Rent utrolig at en slik liten sak kan koste 8-9 000 kroner. Innmaten kan jo ikke koste mange kronene

Det er ikke bare delene du betaler for, men produktutvikling og produksjon i små serier samt hele kostebinderiet som er i sving rundt. Som andre har nevnt er det høyere volum som må til for å få prisen ned.
Tittel: Sv: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
Skrevet av: RJKonsdag 29. januar 2020, klokken 19:30
Sitat fra: cra på onsdag 29. januar 2020, klokken 09:35
Sitat fra: RJK på tirsdag 28. januar 2020, klokken 19:07
Rent utrolig at en slik liten sak kan koste 8-9 000 kroner. Innmaten kan jo ikke koste mange kronene

Det er ikke bare delene du betaler for, men produktutvikling og produksjon i små serier samt hele kostebinderiet som er i sving rundt. Som andre har nevnt er det høyere volum som må til for å få prisen ned.

Ja, hvor mye produktutvikling tror du det er i et slikt produkt? Jeg vurderer produktet til å være simpelt, enkelt og derved billig. Men slik markedet er nå, så ser de at de kan mele kaken, for konkurrentene gjør akkurat det samme.
Tittel: Sv: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
Skrevet av: elektroluxtirsdag 11. februar 2020, klokken 19:14
Er aldri feil å sjekke markedet før en slår til. Vi har siden 2012 solgt ladestasjoner til under 5000 kr. Nå tross rekordsvak krone har vi klart å presse prisen ned i under 4500 kr for en 7,4 kW box:

https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/qubev-74-kw-ladeboks?tm=ladestasjoner

Tittel: Sv: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
Skrevet av: RJKtirsdag 11. februar 2020, klokken 19:56
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 11. februar 2020, klokken 19:14
Er aldri feil å sjekke markedet før en slår til. Vi har siden 2012 solgt ladestasjoner til under 5000 kr. Nå tross rekordsvak krone har vi klart å presse prisen ned i under 4500 kr for en 7,4 kW box:

https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/qubev-74-kw-ladeboks?tm=ladestasjoner

Ser jo ut som det egentlig er samme boksen, bortsett fra andre dekaler og farger, samt en knapp med lys i. Men det var en langt bedre pris, og viser jo at det er litt å gå på på disse, siden dere neppe er helt uten fortjeneste på de...

;)

Ser forøvrig at Coop selger EO Mini på medlemstilbud nå til 5 749,-

https://coop.no/medlem/medlemsfordeler/medlemskupp/eo-mini-elbil-ladestasjon
Tittel: Sv: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
Skrevet av: Ferrytirsdag 11. februar 2020, klokken 20:00
Sitat fra: RJK på onsdag 29. januar 2020, klokken 19:30
Ja, hvor mye produktutvikling tror du det er i et slikt produkt?

De brukte i hvert fall ikke hele produktutviklingsbudsjettet på innkapslingen  ;D
Når en ser hva f.eks en vaskemaskin koster, så burde en slik ladeboks være i området 500,- kr. Den er ikke så veldig ulik en byggsentral i størrelse og kompleksitet. Disse koster 750,- kr hos Biltema. Kan da umulig bli produsert enorme antall av disse heller? Det bør være ca. like stort behov for ladestasjoner som vaskemaskiner, dvs. 1 stk. pr. husstand. I hvert fall på litt sikt.
Tittel: Sv: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
Skrevet av: jkirkebotirsdag 11. februar 2020, klokken 20:02
Sitat fra: RJK på tirsdag 11. februar 2020, klokken 19:56
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 11. februar 2020, klokken 19:14
Er aldri feil å sjekke markedet før en slår til. Vi har siden 2012 solgt ladestasjoner til under 5000 kr. Nå tross rekordsvak krone har vi klart å presse prisen ned i under 4500 kr for en 7,4 kW box:

https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/qubev-74-kw-ladeboks?tm=ladestasjoner

Ser jo ut som det egentlig er samme boksen, bortsett fra andre dekaler og farger, samt en knapp med lys i. Men det var en langt bedre pris, og viser jo at det er litt å gå på på disse, siden dere neppe er helt uten fortjeneste på de...

;)

Ser forøvrig at Coop selger EO Mini på medlemstilbud nå til 5 749,-

https://coop.no/medlem/medlemsfordeler/medlemskupp/eo-mini-elbil-ladestasjon

Det er mye på gang, vi kommer snart til å kunne levere en ny 3-fase 32A ladestasjon fra Viridian med type 2 uttak og DC-RCM for under 5500,- inkl. mva. Om krona bare styrker seg litt skal jeg få den under 5000,- på sikt også ;)
Tittel: Sv: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
Skrevet av: jkirkebotirsdag 11. februar 2020, klokken 20:05
Sitat fra: Ferry på tirsdag 11. februar 2020, klokken 20:00
Sitat fra: RJK på onsdag 29. januar 2020, klokken 19:30
Ja, hvor mye produktutvikling tror du det er i et slikt produkt?

De brukte i hvert fall ikke hele produktutviklingsbudsjettet på innkapslingen  ;D
Når en ser hva f.eks en vaskemaskin koster, så burde en slik ladeboks være i området 500,- kr. Den er ikke så veldig ulik en byggsentral i størrelse og kompleksitet. Disse koster 750,- kr hos Biltema. Kan da umulig bli produsert enorme antall av disse heller? Det bør være ca. like stort behov for ladestasjoner som vaskemaskiner, dvs. 1 stk. pr. husstand. I hvert fall på litt sikt.

Bare type 2 kontakten koster mer enn dette fra f.eks ITT. Så skal du ha en kontaktor som klarer et femsifret antall inn/ut-koblinger med inntil 32A kapasitet, heller ikke gratis.

Type 2 kontaktene klarer 3x32A og har solenoid for låsing. De er nok litt dyrere i produksjon enn et enkelt rødt veggstikk for å si det slik.
Tittel: Sv: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
Skrevet av: Ferrytirsdag 11. februar 2020, klokken 20:09
Sitat fra: RJK på tirsdag 11. februar 2020, klokken 19:56
Ser jo ut som det egentlig er samme boksen, bortsett fra andre dekaler og farger, samt en knapp med lys i.

Nesten litt ufint å sammenligne disse. Den fra Elbilhjelpen ser ca. 100 ggr. penere ut imo. Den andre ser ut som noe elektrikeren smikka sammen en tirsdag formiddag. Men jeg liker enkeltheten og den lille størrelsen. Hadde bare prisen vært tilsvarende lav... Jeg skal bare ha strøm til bilen, trenger ingen bling attpå. Motsatt ende av skalaen er BMW Wallbox

(https://charging.bmwgroup.com/documents/20722/364442/photo_wallboxpure.png/a96ca007-ee6c-49e3-8811-96bbcbc67d6f?t=1458039338979)
Tittel: Sv: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
Skrevet av: RJKtirsdag 11. februar 2020, klokken 20:10
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 11. februar 2020, klokken 20:02
Sitat fra: RJK på tirsdag 11. februar 2020, klokken 19:56
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 11. februar 2020, klokken 19:14
Er aldri feil å sjekke markedet før en slår til. Vi har siden 2012 solgt ladestasjoner til under 5000 kr. Nå tross rekordsvak krone har vi klart å presse prisen ned i under 4500 kr for en 7,4 kW box:

https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/qubev-74-kw-ladeboks?tm=ladestasjoner

Ser jo ut som det egentlig er samme boksen, bortsett fra andre dekaler og farger, samt en knapp med lys i. Men det var en langt bedre pris, og viser jo at det er litt å gå på på disse, siden dere neppe er helt uten fortjeneste på de...

;)

Ser forøvrig at Coop selger EO Mini på medlemstilbud nå til 5 749,-

https://coop.no/medlem/medlemsfordeler/medlemskupp/eo-mini-elbil-ladestasjon

Det er mye på gang, vi kommer snart til å kunne levere en ny 3-fase 32A ladestasjon fra Viridian med type 2 uttak og DC-RCM for under 5500,- inkl. mva. Om krona bare styrker seg litt skal jeg få den under 5000,- på sikt også ;)

Goodie good news!

Nesten så jeg blir glad for at jeg ikke bor et sted der jeg har måtte smelle av 20 K og opp for å få installert. Håper det går godt nedover til jeg eventuelt kan skaffe meg et bosted der jeg må smelle opp boks selv, men håper jo at det allerede finnes boks der jeg eventuelt flytter.

;)

Med boks til under 5 K, så burde vel et lettvint anlegg komme på vel under 10 K ferdig montert.
Tittel: Sv: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
Skrevet av: RJKtirsdag 11. februar 2020, klokken 20:14
Sitat fra: Ferry på tirsdag 11. februar 2020, klokken 20:09
Sitat fra: RJK på tirsdag 11. februar 2020, klokken 19:56
Ser jo ut som det egentlig er samme boksen, bortsett fra andre dekaler og farger, samt en knapp med lys i.

Nesten litt ufint å sammenligne disse. Den fra Elbilhjelpen ser ca. 100 ggr. penere ut imo. Den andre ser ut som noe elektrikeren smikka sammen en tirsdag formiddag. Men jeg liker enkeltheten og den lille størrelsen. Hadde bare prisen vært tilsvarende lav... Jeg skal bare ha strøm til bilen, trenger ingen bling attpå. Motsatt ende av skalaen er BMW Wallbox

(https://charging.bmwgroup.com/documents/20722/364442/photo_wallboxpure.png/a96ca007-ee6c-49e3-8811-96bbcbc67d6f?t=1458039338979)

Finnes selvsagt penere og mer prangende bokser å få tak i, og skjønner det er et poeng for enkelte, spesielt om man har adresse på beste vestkant.

;)

Synes det er greit at den ikke gjør mye av seg, hverken i størrelse, farger eller design. Enkelt og greit, uten å være hverken prangende eller alt for simpel.
Tittel: Sv: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
Skrevet av: RJKtirsdag 11. februar 2020, klokken 20:16
Sitat fra: Ferry på tirsdag 11. februar 2020, klokken 20:00
Sitat fra: RJK på onsdag 29. januar 2020, klokken 19:30
Ja, hvor mye produktutvikling tror du det er i et slikt produkt?

De brukte i hvert fall ikke hele produktutviklingsbudsjettet på innkapslingen  ;D
Når en ser hva f.eks en vaskemaskin koster, så burde en slik ladeboks være i området 500,- kr. Den er ikke så veldig ulik en byggsentral i størrelse og kompleksitet. Disse koster 750,- kr hos Biltema. Kan da umulig bli produsert enorme antall av disse heller? Det bør være ca. like stort behov for ladestasjoner som vaskemaskiner, dvs. 1 stk. pr. husstand. I hvert fall på litt sikt.

Selv til doble prisen, er det langt mer treffende pris. Pris i dette området høres riktig ut, 750,- til 1 500,- når man tenker på hva den består av.
Tittel: Sv: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
Skrevet av: Ferrytirsdag 11. februar 2020, klokken 20:24
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 11. februar 2020, klokken 20:05
Bare type 2 kontakten koster mer enn dette fra f.eks ITT.

Det er type 2 kontakter og plugger som "ødelegger" hele regnestykket. Disse er det svært begrenset utvalg av, og de koster fra dyrt og oppover. Alt det andre finnes i ulike kvaliteter i alle prisklasser. Det billigste releét som klarer oppgaven koster kr? Ikke veldig mye, mistenker jeg.
Type 2-kontakt fra Phoenix Contact; 2438,- kr  ???
https://no.farnell.com/phoenix-contact/ev-t2m3se12-1ac32a-0-7m6-0e12/ac-charging-cable-700mm-32a-250v/dp/3285166?st=IEC%2062196
Tittel: Sv: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
Skrevet av: RJKtirsdag 11. februar 2020, klokken 20:36
Sitat fra: Ferry på tirsdag 11. februar 2020, klokken 20:24
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 11. februar 2020, klokken 20:05
Bare type 2 kontakten koster mer enn dette fra f.eks ITT.

Det er type 2 kontakter og plugger som "ødelegger" hele regnestykket. Disse er det svært begrenset utvalg av, og de koster fra dyrt og oppover. Alt det andre finnes i ulike kvaliteter i alle prisklasser. Det billigste releét som klarer oppgaven koster kr? Ikke veldig mye, mistenker jeg.
Type 2-kontakt fra Phoenix Contact; 2438,- kr  ???
https://no.farnell.com/phoenix-contact/ev-t2m3se12-1ac32a-0-7m6-0e12/ac-charging-cable-700mm-32a-250v/dp/3285166?st=IEC%2062196

Er det billigere å bruke fast kabel for type 2 til bilen? Fant bare kabel for type 1 ved søk der.
Tittel: Sv: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
Skrevet av: elektroluxtirsdag 11. februar 2020, klokken 20:44
Sitat fra: RJK på tirsdag 11. februar 2020, klokken 20:10
Med boks til under 5 K, så burde vel et lettvint anlegg komme på vel under 10 K ferdig montert.

Stemmer det. 9990.- ferdig montert på 32A kurs, og 8990.- på 16/20A kurs
Tittel: Sv: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
Skrevet av: Ferrytirsdag 11. februar 2020, klokken 20:54
Sitat fra: Ferry på tirsdag 11. februar 2020, klokken 20:24
Det billigste releét som klarer oppgaven koster kr? Ikke veldig mye, mistenker jeg.

Etter litt research: Riktignok fra en 16 A enfase-lader, men det gir en pekepinn. Teardown:
https://www.youtube.com/watch?v=aZ0tIRC3yuU

Reléene, til litt under $1/stk.
https://lcsc.com/product-detail/Relays_HF165FD-G-24-HY1STF_C139499.html
Tittel: Sv: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
Skrevet av: JEGlørdag 15. februar 2020, klokken 16:43
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 11. februar 2020, klokken 20:44
Sitat fra: RJK på tirsdag 11. februar 2020, klokken 20:10
Med boks til under 5 K, så burde vel et lettvint anlegg komme på vel under 10 K ferdig montert.

Stemmer det. 9990.- ferdig montert på 32A kurs, og 8990.- på 16/20A kurs
Det som taler mot billige ladere er at du uansett må ut med 5-6000 for installasjon. Da sitter man med en følelse av at det er greit å betale litt mer for selve laderen.

Like vel vurdere jeg dette tilbudet (som jeg ikke ser på hjemmesiden?), men antar det er ett-eller-annet som mangler i sikringsskap som presser prisen høyere, eller anner kødd. Har jordfeil men ikke overspenningsvern, så antar det da ryker på en arm og et ben.
Tittel: Sv: Problemer med hjemmelading av Hyundai Ioniq
Skrevet av: elektroluxsøndag 16. februar 2020, klokken 06:30
Sitat fra: JEG på lørdag 15. februar 2020, klokken 16:43
Like vel vurdere jeg dette tilbudet (som jeg ikke ser på hjemmesiden?), men antar det er ett-eller-annet som mangler i sikringsskap som presser prisen høyere, eller anner kødd. Har jordfeil men ikke overspenningsvern, så antar det da ryker på en arm og et ben.
Overspenningsvern kommer nok ekstra uansett hvilken boks du velger, så regn med et par laken ekstra der. Ellers er det bare å velge bare boksen, eller boks inkludert montering her: https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/vestres-36-kw-installasjon?tm=ladestasjoner