Elbilforum.no

Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Lading => Emne startet av: teralv på fredag 17. januar 2020, klokken 17:38

Tittel: Hurtiglading Leaf 2013
Skrevet av: teralvfredag 17. januar 2020, klokken 17:38
Ser at det nå er rimelig mange alternativer på BKK sine ladeanlegg i Bergensområdet.

Det er forskjellige priser, da pr min basert på hvilken lader man velger.

Jeg har en Leaf 2013 modell. Altså steinalder. Hva er MAKS lading i KW min bil tar imot på ladestasjoner som bruker den store inngangen i front?

På hjemmeladeren er jo 16 kw maks på inngangen til høyre i front. Lurer derfor på hva som er maks lading i kw på min bil når man hurtiglader?

Det er jo ikke vits i å gå for den dyreste laderen, ettersom jeg antar min bil ikke lader fortere likevel.

Tittel: Sv: Hurtiglading Leaf 2013
Skrevet av: Citroelfredag 17. januar 2020, klokken 18:37
Er batteriet utladet til rundt 10% vil jeg tro du får 42kW. I løpet av 10 til 15 minutter er gjerne hastigheten gått ned til rundt 28kW. Men dette er temperatur avhengig. .

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Tittel: Sv: Hurtiglading Leaf 2013
Skrevet av: tibber73lørdag 18. januar 2020, klokken 19:44
Sitat fra: teralv på fredag 17. januar 2020, klokken 17:38
Ser at det nå er rimelig mange alternativer på BKK sine ladeanlegg i Bergensområdet.

Det er forskjellige priser, da pr min basert på hvilken lader man velger.

Jeg har en Leaf 2013 modell. Altså steinalder. Hva er MAKS lading i KW min bil tar imot på ladestasjoner som bruker den store inngangen i front?

På hjemmeladeren er jo 16 kw maks på inngangen til høyre i front. Lurer derfor på hva som er maks lading i kw på min bil når man hurtiglader?

Det er jo ikke vits i å gå for den dyreste laderen, ettersom jeg antar min bil ikke lader fortere likevel.
16kW på type1-inngangen?! Maks er vel 6,6kW på en Leaf.
Tittel: Sv: Hurtiglading Leaf 2013
Skrevet av: teralvlørdag 18. januar 2020, klokken 20:18
Bilen må da ta impt mer på inngangen til venstre enn den jeg bruker hjemme til høyre. ?

Hjemme lader jeg med 16 amp som er maks bilen tar på den inngang. Har 32 amp til rådighet. Det går sin tid å lade.

Bruker jeg den til venstre på «hurtiglader» går det mye raskere. Men skulle hatt et klart svar på det.

Liten vits i å velge den beste til BKK, om man bare betaler dyrt for minuttene uten at bilen svelger unna mer kw av den grunn.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Hurtiglading Leaf 2013
Skrevet av: tibber73lørdag 18. januar 2020, klokken 21:37
Ok. Du kan lade på alle hurtigladere med chademo, men en eldre Leaf kan ikke ta imot mer enn det en 50kW-hurtiglader leverer.
Tittel: Sv: Hurtiglading Leaf 2013
Skrevet av: teralvsøndag 19. januar 2020, klokken 10:35
Takker for svar, men jeg føler ikke vi er i mål.

Det må da være en grense, for hva bilen kan ta imot, eller går den type lading rett på batteri uten "ombordlader", eller andre ting, slik at det rett og slett bare er batteri, nivå på utlading, og temp som avgjør dette?

Bkk sine ladevalg spenner fra 22 - 50 - 62,5 - 75 - 150 KW ladere, og de er ulikt priset.
Tittel: Sv: Hurtiglading Leaf 2013
Skrevet av: tibber73søndag 19. januar 2020, klokken 10:48
22kW ladestolper er vanlig lading hvor du bruker kontakten til høyre. Da er det bilens lader som trekker strøm. Dvs maks 16A eller 33A som gir 3,6-6,6kW. Det kommer an på hva bilen er levert med.
50kW er teoretisk maks for bilen din på hurtiglading med den svære pluggen til venstre.