Elbilforum.no

Bilmerker => Mercedes/ EQ => EQC => Emne startet av: jevel på Onsdag 15. Januar 2020, klokken 18:09

Tittel: EQC - Utfyllende informasjon om bil og UX
Skrevet av: jevelOnsdag 15. Januar 2020, klokken 18:09
Etter å ha bestilt bilen så er det en del ting jeg lurer på og som jeg ikke klarer å finne ut av 100 % fra andre kilder på nett. Noen her inne som vet noe, muligens?

- Profiler på sete, speil og ratt knyttet mot nøkkel / bruker? Støtter den dette? Finner ingen info om hvordan man registrerer bruker i MBUX og om bilen selv kjenner igjen hvem som bruker bilen basert på nøkkel eller app.
- Kommer bilen med støtte for full softwareoppgradering OTA, eller er det bare oppdateringer til MBUX som kommer OTA?
- Må man ha NFC-forberedte dører for å bruke mobilen som nøkkel? Støtter den i det hele tatt flere løsninger ut over Mercedes ME og låse opp / starte i app?
Tittel: Sv: EQC - Utfyllende informasjon om bil og UX
Skrevet av: Øyvind.hTorsdag 16. Januar 2020, klokken 09:23
1.Såvidt jeg har funnet ut kan ikke profiler for sete, speil, ratt og andre tilpasninger knyttes mot nøkkel. Du kan lage en profil på MBUX med diverse personalisering, og du har knapp på døra (1-3) som stiller inn, seter, ratt og speil etter dine preferanser. Men det går ikke automatisk. Tror jeg. Basert på egen testing av bilen.

2.Tror bilen kommer med OTA støtte. Men jeg ville ikke forventet samme tempo på nyvinninger og forbedringer som hos Tesla. På godt og vondt. Tyske biler kjøpes slik de er og forblir stort sett uendret gjennom eierskapet. De har en litt annen tilnærming til skjermer og brukeropplevelse. MBUX får ganske god tilbakemelding og jeg synes selv den fungerer bedre enn konkurrenter, selv om den er langt bak Tesla.
 
3.Ja NFC er ekstrautstyr. Du kan legge til NFC åpning av dører i bestillingen. Men jeg mener å ha lest at det kun fungerte for Android fordi Apple ikke gir samme tilgang til NFC leser. Det kan visstnok bestilles NFC klistremerker som åpner bilen fra Mercedes Me. Appen er ganske funksjonsrik. Søk på Youtube etter den så ser du at den har mange nyttige funksjoner, også funksjoner Tesla ikke tilbyr. Den er rask og meget stabil sammenlignet med det andre tyske merker leverer.
Tittel: Sv: EQC - Utfyllende informasjon om bil og UX
Skrevet av: mathisTorsdag 16. Januar 2020, klokken 11:20
Jeg har hørt det samme når det gjelder punkt 3 slik @Øyvind.h beskriver det.
Tittel: Sv: EQC - Utfyllende informasjon om bil og UX
Skrevet av: jevelLørdag 18. Januar 2020, klokken 20:16
1.Såvidt jeg har funnet ut kan ikke profiler for sete, speil, ratt og andre tilpasninger knyttes mot nøkkel. Du kan lage en profil på MBUX med diverse personalisering, og du har knapp på døra (1-3) som stiller inn, seter, ratt og speil etter dine preferanser. Men det går ikke automatisk. Tror jeg. Basert på egen testing av bilen.

2.Tror bilen kommer med OTA støtte. Men jeg ville ikke forventet samme tempo på nyvinninger og forbedringer som hos Tesla. På godt og vondt. Tyske biler kjøpes slik de er og forblir stort sett uendret gjennom eierskapet. De har en litt annen tilnærming til skjermer og brukeropplevelse. MBUX får ganske god tilbakemelding og jeg synes selv den fungerer bedre enn konkurrenter, selv om den er langt bak Tesla.
 
3.Ja NFC er ekstrautstyr. Du kan legge til NFC åpning av dører i bestillingen. Men jeg mener å ha lest at det kun fungerte for Android fordi Apple ikke gir samme tilgang til NFC leser. Det kan visstnok bestilles NFC klistremerker som åpner bilen fra Mercedes Me. Appen er ganske funksjonsrik. Søk på Youtube etter den så ser du at den har mange nyttige funksjoner, også funksjoner Tesla ikke tilbyr. Den er rask og meget stabil sammenlignet med det andre tyske merker leverer.

Takk for gode svar. Du bekrefter mine mistanker. EQC oppfattes som en tradisjonell luksustysker, mens Tesla på mange måter er fremtiden. Synd at de suger sånn på det som oppfattes som nøkkelområder for min del.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Tittel: Sv: EQC - Utfyllende informasjon om bil og UX
Skrevet av: nosi1202Mandag 20. Januar 2020, klokken 19:19
Mercedes leverte nøkkel tilpasset førerprofil tidligere, men har gått bort fra dette siste 10-15 årene. Grunnen jeg fikk opplyst da jeg kjøpte bil var at korpulente amerikanere hadde tatt nøkkelen til sin tynne frue og blitt klemt mot rattet. Pga søksmål og denslags er muligheten borte.
Tittel: Sv: EQC - Utfyllende informasjon om bil og UX
Skrevet av: Øyvind.hMandag 20. Januar 2020, klokken 20:05
Takk for gode svar. Du bekrefter mine mistanker. EQC oppfattes som en tradisjonell luksustysker, mens Tesla på mange måter er fremtiden. Synd at de suger sånn på det som oppfattes som nøkkelområder for min del.
Nøkkel koblet mot profil er det en del merker som har. E-tron har eksempelvis dette, uten at jeg vet hvor mange parametere som faktisk styres av nøkkelen der.
Men ja - tyskerne er generelt ganske dårlige på en del av områdene Tesla er gode på, og omvendt. En får ikke i pose og sekk hos noen for tiden, så en er tvunget til å prioritere opp eller ned når man kjøper bil.
Tittel: Sv: EQC - Utfyllende informasjon om bil og UX
Skrevet av: daktariMandag 20. Januar 2020, klokken 20:31
Takk for gode svar. Du bekrefter mine mistanker. EQC oppfattes som en tradisjonell luksustysker, mens Tesla på mange måter er fremtiden. Synd at de suger sånn på det som oppfattes som nøkkelområder for min del.
Nøkkel koblet mot profil er det en del merker som har. E-tron har eksempelvis dette, uten at jeg vet hvor mange parametere som faktisk styres av nøkkelen der.
E-tron: Ratt høyde og dybde (hvis elektrisk), seteposisjon (hvis elektrisk m/minne) inkl. sidevanger (hvis komfortseter), displayer (tror jeg). Lurer på om kjøreprogram ikke dekkes?
Tittel: Sv: EQC - Utfyllende informasjon om bil og UX
Skrevet av: Øyvind.hMandag 20. Januar 2020, klokken 20:43
Regner med den justerer speilene også?
I EQC tipper jeg profilen på døra styrer seter, speil, ratt osv. Men det er også en profil i MBUX som vises på skjermen når du setter deg inn. Mener man kan velge om valget skal poppe opp når du setter deg inn eller om den skal starte fast på en profil.
I den tipper jeg sånt som speedometer layout, setevarme, radiokanal-oppsett, interiørbelysningfarger osv ligger.

Redigert: Søkte litt på nett nå og fant en som hevdet at man kunne justere på setene og lagre det i en ny profil i MBUX, og at en måtte lagre det begge steder for at det skal fungere. Jeg tror i utgangspunktet ikke det stemmer, men verd å teste.
Tittel: Sv: EQC - Utfyllende informasjon om bil og UX
Skrevet av: jevelſøndag 26. Januar 2020, klokken 12:44
En kompis kikker på å bestille selv, og han skal prøvekjøre litt. Får melde meg på og teste litt mer. Takk for alle innspill.
Tittel: Sv: EQC - Utfyllende informasjon om bil og UX
Skrevet av: Øyvind.hſøndag 26. Januar 2020, klokken 14:13
Har EQC på prøvekjøring til i morgen om det er noe spes du vil ha testet :)
Tittel: Sv: EQC - Utfyllende informasjon om bil og UX
Skrevet av: jevelſøndag 26. Januar 2020, klokken 14:23
Det er først og fremst profilene jeg er nysgjerrig på. Hva inngår i brukerprofil og styringen av disse.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Tittel: Sv: EQC - Utfyllende informasjon om bil og UX
Skrevet av: boppusſøndag 26. Januar 2020, klokken 18:01
Har EQC på prøvekjøring til i morgen om det er noe spes du vil ha testet :)

Foreslår bilen steder å stoppe for å lade på langtur?
Tittel: Sv: EQC - Utfyllende informasjon om bil og UX
Skrevet av: Øyvind.hſøndag 26. Januar 2020, klokken 18:40
Har EQC på prøvekjøring til i morgen om det er noe spes du vil ha testet :)

Foreslår bilen steder å stoppe for å lade på langtur?
Jepp. Og status/tilgjengelighet/antall pluss effekt på stasjonene. Samt ladetid, prosent ankomst og prosent avreise.
Tittel: Sv: EQC - Utfyllende informasjon om bil og UX
Skrevet av: boppusMandag 27. Januar 2020, klokken 11:08
Har EQC på prøvekjøring til i morgen om det er noe spes du vil ha testet :)

Foreslår bilen steder å stoppe for å lade på langtur?
Jepp. Og status/tilgjengelighet/antall pluss effekt på stasjonene. Samt ladetid, prosent ankomst og prosent avreise.

Så, konseptet "lading av elbil" er etter ditt skjønn i orden på EQC?
Lister bilen opp kun Ionity eller også andre tilbydere? Kan du velge hvilke?
Tittel: Sv: EQC - Utfyllende informasjon om bil og UX
Skrevet av: ButareMandag 27. Januar 2020, klokken 11:20
Den lister opp i bøtter og spann. Men det er ikke alle man får opp hvor mange ladere det er og hvor mange som er ledige. Har ikke satt meg inn i den delen enda.
Tittel: EQC - Utfyllende informasjon om bil og UX
Skrevet av: jevelſøndag 09. Februar 2020, klokken 09:51
For dem som vurderer EQC og som bruker iPhone / Apple Watch:

https://9to5mac.com/2020/02/05/new-carkey-feature-in-ios-13-4-beta-brings-built-in-support-for-unlocking-driving-and-sharing-nfc-car-keys/

Kan se ut som det kan lønne seg å kjøpe til NFC-forberedelse.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Tittel: Sv: EQC - Utfyllende informasjon om bil og UX
Skrevet av: Filip86ſøndag 09. Februar 2020, klokken 10:17
Vurderer å hive på det valget selv, men det står på MB sine sider «det er ikke lenger mulig å låse opp bilen din med mobiltelefonen». Så er litt usikker, men kanskje greit å ha det med siden det bare koster 890kr hvis det en gang i fremtiden skulle bli aktivert.
Selgeren har heller ikke fulgt opp spørsmålet mitt rundt dette...

For øvrig, hva har dere fått vite rundt «multifunksjonstelefoni 899»? Selgern min har vistnok hørt med MB og fått vite at dette ikke gjør at telefonen bruker bilens antenne, at det er ikke noe valg på denne bilen vistnok og at 899 bare gir meg en «fasttelefon» i midtkonsollen isteden.
Tittel: EQC - Utfyllende informasjon om bil og UX
Skrevet av: jevelſøndag 09. Februar 2020, klokken 10:21
Jeg så den saken der selv men tolket det til å gjelde MercedesMe, ikke NFC. Finner det ikke igjen nå, men som du sier så er det ikke store kosten med drøye 800 kroner ekstra.

Den multifunksjonstelefonien finner jeg ikke ut av. Ser at det er masse spekulasjon rundt den, men det jeg finner er bare tull.

Edit: ser nå at det står spesifikt på opsjonen også. All den tid dette garantert er programvarestyrt så kan de jo legge det til i etterkant.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Tittel: Sv: EQC - Utfyllende informasjon om bil og UX
Skrevet av: Kitchendogſøndag 09. Februar 2020, klokken 11:36
Multifunksjons telefoni oversatt fra den tyske prislista. "899 Multifunktions-telefonie med trådløs lading foran. Kobler sammen telefonen din med uteantenne til et team, slik at du profitterer av bedre mottak. Du legger bare din telefon med trådløslading på ladematten, så sender en ekstra innebygd antenne signalet ut (til takantennen tolker jeg det til). Bilens høytalere overtar taleutgangen". (Det gjør de vel uansett når man har på blåtann?) Jeg kan tysk, så det er ikke oversatt med google translate.
Tittel: Sv: EQC - Utfyllende informasjon om bil og UX
Skrevet av: Filip86ſøndag 09. Februar 2020, klokken 13:04
Kjenner jeg blir litt irritert over selgeren vi har...
Tittel: Sv: EQC - Utfyllende informasjon om bil og UX
Skrevet av: jevelOnsdag 12. Februar 2020, klokken 00:11
Fikk svar fra selgeren min her nå.

NFC er fjernet som opsjon fra EQC.

Så da.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Tittel: Sv: EQC - Utfyllende informasjon om bil og UX
Skrevet av: ButareOnsdag 12. Februar 2020, klokken 12:59
Betyr dette at vi som allerede har fått bilen og betalt for dette, får pengene tilbake?
Tittel: Sv: EQC - Utfyllende informasjon om bil og UX
Skrevet av: jevelOnsdag 12. Februar 2020, klokken 13:06
Se det sa han ingen ting om. :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Tittel: Sv: EQC - Utfyllende informasjon om bil og UX
Skrevet av: Filip86Onsdag 12. Februar 2020, klokken 22:29
Hmm, og selgeren min som la til NFC uten noe forundring  ???
Tittel: Sv: EQC - Utfyllende informasjon om bil og UX
Skrevet av: Øyvind.hTorsdag 13. Februar 2020, klokken 09:17
Så, konseptet "lading av elbil" er etter ditt skjønn i orden på EQC?
Lister bilen opp kun Ionity eller også andre tilbydere? Kan du velge hvilke?

Ser jeg glemte å svare på denne gamle posten. Konseptet lading av elbil – ja og nei. Det kommer an på hva du sammenligner med. Jeg synes navigasjonen fungerte bra. La jeg inn en destinasjon kom informasjon om restprosent opp på venstre side av skjerm, så det fungerte fint. Ladeforslag la den også inn på lengre turer og det var greit å kikke igjennom ruteforslaget, ladetilbyder, ledige ladere etc. Det står også at en kan starte ladingen rett fra skjermen i bilen, noe jeg regner med en må ha Mercedes charge for at skal fungere. Alle tilbydere som er med i informasjonsdelingsnettverket (husker ikke hva det heter i farten) er ferdig integrert. Det dekker Ionity og mange flere. Når jeg testet var i hvert fall Grønn kontakt en av de foreslåtte ladepausene. Men en får jo raskt en vekker når det står 2 av 4 ledig istedenfor 30 av 44.

Det er en god del som er på plass. Men – sammenligner du dette med den grafiske og gjennomførte fremstillingen hos Tesla er de et stykke bak. Det er lettere å navigere i kart og rute i Teslaen og oversikt over ledige ladere og effekt er lettere tilgjengelig. Tesla har rett og slett et mye bedre brukergrensesnitt enn det Mercedes har.

Om det faktisk fungerer å trykke start lading og deretter gå ut og plugge i vet jeg ikke. I Teslaen trenger en ikke tenke på slikt. En bare plugger i og har langt bedre oversikt.

Så «lading av elbil i orden» tenker jeg blir et ja om du er litt teknisk anlagt. Eller nei om du er lite teknisk/praktisk. Eksempelvis passe på å finne/starte rett stolpe osv. Da er det nesten like griet å følge navi, men heller bruke brikke på stolpen du ønsker.

Fikk svar fra selgeren min her nå.

NFC er fjernet som opsjon fra EQC.


Leste i FB gruppen at NFC i appen erstattes med NFC klistremerke.