Elbilforum.no

Bilmerker => MG => MG ZS EV => Emne startet av: Electric cars in Norway på tirsdag 14. januar 2020, klokken 06:43

Tittel: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Electric cars in Norwaytirsdag 14. januar 2020, klokken 06:43
Tenkte vi kunne ha en egen MG ZS tråd der tester og medieomtaler og video samles. Da slipper vi at "alt annet" om MG ZS legges på denne tråden. De forhold "alt annet" kan det jo lages nye tråder på eller legges på noen tråder som er opprettet fra før.

Tanken min er at slik er det på flere andre merker her inne også feks MB EQC,
"Tester og medieomtaler av EQC"
https://elbilforum.no/index.php?topic=43221.0

Eller "Samleside for Omtaler/Tester/Bilder/Video av BMW i3"
https://elbilforum.no/index.php?topic=9401.0

Altså her er det bare lenker og omtale relatert til tester og mediaomtaler til MG ZS. Og etter kokebok prinsippet. Lett å slå opp når man trenger det :+1:

Hvis dette ikke er av interesse for dere andre MG ZS interesserte med en slik kokebok løsning så bare stenger jeg denne tråden siden dette bare er et forslag fra  min side (siden jeg liker slike emne inndelinger). Bare gi meg beskjed.

Jeg starter med denne fra NAF som er en ukes gammel.

8. januar 2020
Av: Kristopher Brusletto.

https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/mg-zs-ev/

Og denne 4 dagers gml engelske testen:

Hyundai Kona vs MG ZS EV – Battle Of The Electric SUVs

https://www.google.com/amp/s/www.motorbeam.com/hyundai-kona-vs-mg-zs-ev-better-electric-suv/amp/

Og denne som er 20 timer gml:

MG ZS EV First Drive Review: The Electric SUV from the Future - News18.com
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.news18.com/amp/news/auto/mg-zs-ev-first-drive-review-the-electric-suv-from-the-future-2456451.html&ved=2ahUKEwiJqK_xroLnAhVs_CoKHSpRDLMQFjAQegQIBxAG&usg=AOvVaw2JMX9aJeg2X5fd1DPVEfll&ampcf=1&cshid=1578980958734

Med video til (datert 30.12.19):

https://youtu.be/rTnqyGngdEY

Og denne som også er engelsk tale:
https://youtu.be/gCLqiuDBDBE

Og her er den norske MG ZS Facebook gruppen for de som er interessert:

https://www.facebook.com/groups/703815326788678/

Jeg tror dette er den største FB gruppen men det kan være flere norske uten at jeg vet dette. Der leser jeg at en har prøvekjørt bilen i Oslo på BNH allerede. Bra!

Her er MG ZS norsk hjemmeside:
https://mgmotor.eu/nn-NO/

Og her er BNH sin hjemmeside om MG ZS der det står hvem som skal selge bilen (østlandet)
https://www.bnh.no/mg-elbil-forhandler/

Kopi: Kunder kan prøvekjøre og bestille bilen hos fire av Birger N. Haugs avdelinger lokalisert i Oslo, Follo, Bærum og på Gardermoen. Birger N. Haug vil også være merkeverksted for MG og utføre service og annet vedlikehold.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Mateusztirsdag 14. januar 2020, klokken 08:03
Noen som har sett rekkeviddetest for MG? Motorbeam skriver om  340 km range. Er det realistisk?
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Electric cars in Norwaytirsdag 14. januar 2020, klokken 08:16
Ingen norsk rekkevidde test i Norge som jeg har sett. Bare den Bjørn Nyland hadde i Thailand. På lenken i startposten min så er det en engelsk rekkevidde test, nederste video. Den var informativ. Med og uten ac og på de tre kjøremodusene. Jeg vet ikke om 340 km i norsk klima er korrekt.

Tv2 Broom testet bilen i Belgia i sept i fjor og den var informativ.

https://www.tv2.no/a/10855735/

Kopi:
Den offisielle rekkevidden er oppgitt til 263 kilometer, etter den nye og strengere WLTP-målemetoden
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: torlietirsdag 14. januar 2020, klokken 11:12
Jeg tipper 263km er realistisk å oppnå, og opp mot 300km med rolig landesveiskjøring sommer.

Det man er mest spent på er vinterrekkevidde, da denne heller ikke har varmepumpe. Man kan vel ikke regne med mer enn 165-180km på vinter i minusgrader antar jeg.

Spent på norske tester utover vinteren  :)

Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Electric cars in Norwaytirsdag 14. januar 2020, klokken 17:47
torlie, ja jeg er også interessert i denne. Jeg forstod det slik at det kansje skulle komme både varmepumpe og app på de senere modellene av ZS. Men ikke på disse som kommer til Norge nå. Og etterhvert så blir vel også prisen litt dyrere også, dersom det skal legges til mer utstyr. Men jeg bare gjetter.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: paalaoonsdag 15. januar 2020, klokken 18:30
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 14. januar 2020, klokken 17:47
torlie, ja jeg er også interessert i denne. Jeg forstod det slik at det kansje skulle komme både varmepumpe og app på de senere modellene av ZS. Men ikke på disse som kommer til Norge nå. Og etterhvert så blir vel også prisen litt dyrere også, dersom det skal legges til mer utstyr. Men jeg bare gjetter.

Tenker som deg, har lyst på den nå men vet ikke om neste batch har oppgraderinger som vi ønsker og hva det eventuelle pristillegget blir. Spørsmålet er jo hvor lenge vi da må vente.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Electric cars in Norwayonsdag 15. januar 2020, klokken 19:15
Fin YouTube video om bilen på 18 minutter med full gjennomgang. Denne ble nylig publisert og her er det lett å bli veldig positiv til bilen :+1:

https://youtu.be/kTnXpB5tqBE
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 03. februar 2020, klokken 06:46
Er det ikke mulig å finne ut av når den neste modellen - når den kommer til Norge? Og om den har varmepumpe?

Sitat:
Tenker som deg, har lyst på den nå men vet ikke om neste batch har oppgraderinger som vi ønsker og hva det eventuelle pristillegget blir. Spørsmålet er jo hvor lenge vi da må vente.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Daniel_0007torsdag 06. februar 2020, klokken 12:06
https://www.youtube.com/watch?v=Bzysa9mFNvg

Ser ut som sliter litt i Norsk Vinter klima pluss null mulighet for forhånds oppvarming.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Samcotorsdag 06. februar 2020, klokken 16:58
Synd bilen virka lovende til prisen Pre heat er gull verd i Norge.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Electric cars in Norwaytorsdag 06. februar 2020, klokken 19:44
Flott video av Bjørn som vanlig :+1: som videoen viser så er den bilen, og gitt den lave prisen, for mange med et helt greit kjøremønster, en riktig god bil. Selv med sine mangler som blant annet varmepumpe. Så da må man vurdere om det er bilen som passer for sitt bruk. Kanskje en grei nr 2 bil for mange?  Se skjermdump fra Bjørn sin video for data.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: elekTrondfredag 07. februar 2020, klokken 02:55
Ikke heelt fornøyd nei ...  ::)

Teslabjorn Live - MG ZS EV 1000 km challenge start 09:00
https://youtu.be/MqJe0CqNllE?t=6720 (https://youtu.be/MqJe0CqNllE?t=6720)

Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Tinfredag 07. februar 2020, klokken 09:53
Vurderte bilen helt til gårsdagens langtest av Bjørn. Altfor dårlig ladehastighet for vår del. Orker ikke bli stående I evigheter :)
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Mateuszfredag 07. februar 2020, klokken 10:35
Eg er skuffet over høyt forbruk og mangel av app og temperatur sensorer for ute, inne og batteri  temperatur. Kanskje MG klarer å forbedre dette etterhvert?
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: torliefredag 07. februar 2020, klokken 14:35
Hadde troen på denne som en billig ventepølse, men med unntak av mye bedre plass er den ikke så overlegen Zoe40. Testen til Bjørn avdekker en del svakheter dessverre.

Dersom de får på plass noen forbedringer til Facelift versjonen, så tror jeg det kan bli en bra bil. :)

Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Svkfredag 07. februar 2020, klokken 23:06
25kw hurtiglading på vinteren? Hvor mye lader de andre om vinteren?
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Daniel_0007lørdag 08. februar 2020, klokken 00:42
Sitat fra: Svk på fredag 07. februar 2020, klokken 23:06
25kw hurtiglading på vinteren? Hvor mye lader de andre om vinteren?

Sjekk videoene til tesla bjørn, nye ioniq sliter med samme, zoe er litt bedre og egolf er og like dårlig.
Model 3 unngår hvis man bruker suc så varmes batteriet før du kommer fram hvis man plotter inn i kartet.
Etron og klarer å holde batteriet relativt varmt slik at man får litt dårlig i starten men varmes fort og hastigheten stiger kraftig.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Svklørdag 08. februar 2020, klokken 07:08
Er vel ikke så mye å klage over da om resten er i samme båt.
Prisen er jo hyggelig.
Frister med en slik,den virker romslig ut. Får en 3 barn baki? Er den bred nok?
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Trine2lørdag 08. februar 2020, klokken 10:35
Jeg er skuffet over bilen om jeg ser bort fra at det er en SUV med god plass og høy kjørestilling. Den mangler vesentlige ting man forventer av en elbil i dag, som appstyring, programerbar lading, forvarming, mangler regenerering på ACC, mangler automatisk klimaanlegg.

Videre har den en klønete ladeluke, utrolig treg lading (langt unna hva som er oppgitt) på hurtiglading, mangler varme i ratt og har kun en innstilling for varmeseter, ikke elektronisk dimbart speil, lite info om batteri og lading i den store info-skjermen, ikke mulig å skru av varsler så det slutter plinge hele tiden, må låse bil for å få ladet på hjemmelading for å nevne noe. Den har høyt forbruk på motorvei.

Den er gunstig priset men spørsmålet er om det forsvarer å øke mellomlegget slik at man får de fleste ting som er nevnt ovenfor.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: 1000kwhlørdag 08. februar 2020, klokken 10:46
Dette er jo elbilverdens Dacia Duster. Her er det spart i alle ledd.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: jonnyjblørdag 08. februar 2020, klokken 13:43
https://youtu.be/s02DO3bXcYc

Må si jeg er skuffet over at regen ikke benyttes når cruise-kontroll er aktivert, bremsene benyttes isteden for å begrense farta i nedoverbakker... selv min Opel Ampera fra 2013 løser jo dette glimrende. Her har de spart et hakk for mye.

Dette kan muligens rettes opp med programvareoppdateringer, forhåpentligvis.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Svklørdag 08. februar 2020, klokken 17:24
Er jo relativt billig.så noen plasser må det vel spares. Men er det så mye å spare på å droppe regen,battvarmer og appstyring?
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Electric cars in Norwaylørdag 08. februar 2020, klokken 17:43
Ja, og dersom man setter MG ZS opp mot e-Golf så får man e-Golf nå for 249`. Så det er fint at det kommer flere rimelige elbilmerker slik at hver enkelt kan sette de mange merkene opp mot hverandre. Jeg synes ZS ser veldig tøff ut.

https://oslo-vest.volkswagen.no/kampanjer-ny-bil/5-ars-jubileum/
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Electric cars in Norwaysøndag 09. februar 2020, klokken 08:54
MG ZS EV 1000 km challenge

Da har vi resultatene fra TeslaBjørn sin gode test :+1: :+1:  Se bilde.

https://www.youtube.com/watch?v=wK4AKGg3s-8

Uansett resultat av denne 1000 km challenge testen så mener jeg ZS er en billig bil som vil gjøre det bra hos mange elbil eiere som ikke vil betale for mye for å få en stor elbil med mye plass :+1: Jeg håper den selger godt fremover :+1:

Han sier han kansje vil ta en ly MG ZS EV 1000 km challenge til sommeren siden han har så god erfaring med bilen fra Thailand - han eier jo også selv en blå en ZS i Thailand :+1: Jeg er helt sikker på at på sommeren så vil ZS gjøre det bedre på en 1000 km challenge enn om vinteren :+1:

Man da må det mases litt på han, sa han  :) :) (disse 1000 km challenge videoene tar mye tid, sa han) så lik videoen og legg inn en kommentar om at han må ta en sommertest også. Husk å følge TeslaBjørn kanalen fremover for det kommer sikkert flere ZS videoer fremover.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Samcosøndag 09. februar 2020, klokken 11:36
Ikke en bil for vinter Norge styrer glatt unna bra med Bjørns tester.
12v batteriet lade ikke ved hurtiglading og elendig pre heat styrer glatt unna MGn
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: paalaosøndag 09. februar 2020, klokken 14:14
Her var det mye syting og lite refleksjoner.

Bjørn tester 1000 km i 125 km/t som er rett under maks hatighet på 140 km/t, har akeslerer raskt og han kjører med ACC og linjehold samt andre ting som selvsagt øker driftkostnadene. På ACC bruker den bremsene til å redusere farten, men den bruker regen når du kjører manuelt. I tillegg er dette en relativ stor SUV og det var motvind og det var kaldt. 2.5 kw er da ganske normlt om du da ikke har deg en Kona/Niro. Mange bruker det samme der og da har de regen på acc og mindre biler med mer hk.

Sjekker dere lokalkjøringen han gjorde vil dere se at han er nede på i underkant av 2KW under kalde forhold i Oslo området.

Riktig at den bremser med bremsene når ACC bremser og det er tåpelig men flere andre elbiler bruker samme systemet.

Anngående lading viser det seg at den gir mer igjen for pengene på en 50KW lader og med KW enn en hurtiglader, men lader du på en hjemmelader på 7 eller 3kw blir det full uttelling og rimelige priser og det er best for batteriet. Folk som skal bruke mye Hurtiglading kjøper mest sannsynlig en bil som har større batteri kapasitet. Trenger du preheat fordi vinduene er frostete så er dette ikke bilen for deg, selv om den gir varm luft etter 10 sekunder og varmer opp kabinen på et minutt eller to. Men personlig har jeg garasje og har aldri hatt appstyring, varmepumpe eller varme i rattet på mine tidligere biler så så viktigt er det ikke for meg. Jeg har også oppdaget et fenomen som heter "hansker" om jeg skulle bli kald på hendene.

Bor du på vestlandet i Bergen, Stavanger etc er dette en utmerket bil og flere jeg kjenner til som gjør det selger nå sine Niroer for å kjøpe seg MG, det sier litt!

12 V Batteriet er nok kanskje litts svakt med sine 64 amp men alikevell burde det være nok. At Bjørn ikke fikk startet bilen når han ladet i sverige skyldes at ladeluken sto oppe, se den ekstra videoen han laget. Når MG`n hurtiglades lader den ikke batteriet samtidig men det gjør den når den lader med 7kw eller mindre. Når Hurtiglading er ferdig vil batteriet lades med en gang du starter den og da lades det fra hovedbatteriet. Så har du nød release av fastlåst ladekabel, hadde han trukket i laderen samtidig som releasen hadde den nok kommet løs med en gang, men ikke lett når en hånd også holder kameraet.

Ser du på hva du får denne bilen for så sammenligne med andre på denne prisen så er det mye bil for pengene, men kan du ikke leve med at det ikke er rattvarme eller app så køper du noe annet. Vi andre håper det kommer forbedringer der i softwaren. Det er også andre som holder på med utvikling av 3 parts app der man kan sette inn en modul og få app styring så noe kan komme ganske raskt.

Jeg får min MG Rød luksus utgave om ca 2 uker. For oss som bor i Sandnes der temperaturen oftest er mellom 2-14 + grader om vinteren og veldig lite hurtiglading samt behov for stor bil så er dette det absolutte beste alternativet. Om Sommeren med pen lokalkjøring uten bruk av lineassist og acc kan denne komme ned i ca 1.5KW på mila. Og da skal jeg gjerne ta en lengre tur nedover kontinentet med MG`n som har GOD plass til meg kona og ungene + baggasje.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Roy Aasensøndag 09. februar 2020, klokken 14:50
Tror MG er en bil som passer veldig mange. Rimelig, passer til det meste. De minuspunktene som angis er vel under rubrikken "sutring på høyt nivå"😙
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Svksøndag 09. februar 2020, klokken 15:00
Frister fortsatt med en slik mg. Bor vest i landet. Mye mildvær. 99% småkjøring. Tror den hadde passet meg utmerket. Har den plass til 3barn i baksetet slik som de viser på reklamen?
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: turfsurfsøndag 09. februar 2020, klokken 15:44
Sitat fra: Svk på søndag 09. februar 2020, klokken 15:00
Har den plass til 3barn i baksetet slik som de viser på reklamen?
Plass til er subjektivt. Den har nok seter. IMO er det kun større MPVer og biler som Tesla X (3 like seter) som har plass til 3 barn.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: paalaosøndag 09. februar 2020, klokken 18:02
Sitat fra: turfsurf på søndag 09. februar 2020, klokken 15:44
Sitat fra: Svk på søndag 09. februar 2020, klokken 15:00
Har den plass til 3barn i baksetet slik som de viser på reklamen?
Plass til er subjektivt. Den har nok seter. IMO er det kun større MPVer og biler som Tesla X (3 like seter) som har plass til 3 barn.

Det er meg forstått bare feste for to barnestoler men man kan ellers sitte 3 stk i baksetet uten barnesete.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Svksøndag 09. februar 2020, klokken 18:14
Har 2 puter og en 15-36kg stol. Har lyst på elbil igjen.nv200 er for mye varebil og tesla for dyrt. De andre er for små
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Electric cars in Norwaysøndag 09. februar 2020, klokken 18:49
Enig! Det er en kjempefin bil. Og til ev veldig god pris kr 239.890,-

Jeg ser MG annonserer mye på TV2 nå om dagen for bilen (se bilde jeg tok fra tv) det er bra :+1:

Jeg håper de selger mange biler. Jeg gleder med til prøvekjøring :+1:
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: paalaosøndag 09. februar 2020, klokken 19:56
Sitat fra: Svk på søndag 09. februar 2020, klokken 18:14
Har 2 puter og en 15-36kg stol. Har lyst på elbil igjen.nv200 er for mye varebil og tesla for dyrt. De andre er for små

Ta med deg stort og smått og kjør en prøvetur så ser du selv :)
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Svksøndag 09. februar 2020, klokken 20:59
Det skal jeg  :)
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: paalaosøndag 09. februar 2020, klokken 21:33
Sitat fra: Svk på søndag 09. februar 2020, klokken 20:59
Det skal jeg  :)

En av fordelene som flere påpeker, er at det er veldig enkelt å sette fast barn i slike stoler da det er liksom rett inn. Du kan se på denne videoen som gir en del info om bilen og det med barn i bilen.

https://www.youtube.com/watch?v=xnQg71EZyOk

Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: jman76mandag 10. februar 2020, klokken 08:48
Forbruket er vel tilnærmet slakt på vinterstid, tror mange som har kastet seg på blir ganske skuffet, selv om det er en "billig" bil. Det er ikke akkurat motorvei til Geilo.

At den suger mye på ren motorvei er ikke overraskende. Hadde den levert stabil, rask lynhurtiglading, kunne det kanskje vært til å leve med, men ganske "uforståelig" at hastighetene varierer så mye ved hvert ladestopp, slik TeslaBjørn erfarer. Temperaturene på 1000-kilometertesten var vel ganske gunstige.

Nei, jeg kommer nok ikke til å bytte ut 40-Leafen til fordel for MG-en i den formen den fremstår i per i dag. Kun 40 liter ekstra bagasjeplass, og Leafen er jo høyeffektiv sammenliknet med MG-en ;)

Tror mye kommer til å skje med oppdatert modell.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: paalaomandag 10. februar 2020, klokken 09:16
Sitat fra: jman76 på mandag 10. februar 2020, klokken 08:48
Forbruket er vel tilnærmet slakt på vinterstid, tror mange som har kastet seg på blir ganske skuffet, selv om det er en "billig" bil. Det er ikke akkurat motorvei til Geilo.

At den suger mye på ren motorvei er ikke overraskende. Hadde den levert stabil, rask lynhurtiglading, kunne det kanskje vært til å leve med, men ganske "uforståelig" at hastighetene varierer så mye ved hver ladestopp, slik TeslaBjørn erfarer. Temperaturene på 1000-kilometertesten var vel ganske gunstige.

Nei, jeg kommer nok ikke til å bytte ut 40-Leafen til fordel for MG-en i den formen den fremstår i per i dag. Kun 40 liter ekstra bagasjeplass, og Leafen er jo høyeffektiv sammenliknet med MG-en ;)

Tror mye kommer til å skje med oppdatert modell.

Nærmest slakt på vintertid er en drøy påstand, kanskje du skulle se flere av Bjørns vidoer. I Underkant av 2 kw på lokalkjørng er da ikke mye på kald vintersdag. Men klart om disse få ti-ørene er for mye for deg så er det jo det. Hadde han kjørt den manuelt til Geilo uten ACC og llinjehold og holdt fartsgrensene uten hyppige akkselerasjoner så hadde han nok greid turen uten mellom lading. Han nevner jo dette etterhvert i andre videoer. Han sier jo også at man kommer like raskt ut av lading om man bruker 50 KW laderen og da er jo det temmelig bra med ladehastighet om vinteren som da blir i mellom 40 og 50 kw. Coldgate lider denne av som de fleste andre bilene.

Det er ikke mye vits i skifte en bil ut med en nesten tilsvarende når det gjelder El-Biler, det hadde ikke jeg heller gjort. Skal jeg senere skifte ut MG`n må det være betydelige oppgradderinger både i kapasitet forbruk og utstyr for at det skal være verdt det. Mellomlegget i tap/pris fra gammel til nytt er jo også en avgjørende faktor.

For meg er dette min første rene elbil og da er denne mer enn godt nok for oss og til våre behov.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: jman76mandag 10. februar 2020, klokken 10:01
Jeg har ingen problemer med å se at MG-en er en fin bil for veldig mange.

Dette er kun mine betraktninger.

Jeg hadde blitt særdeles skuffet hvis jeg hadde kjøpt denne bilen og kun fått 48 kw fra en Ionity-lader på en skikkelig langtur i temperaturer over null grader. Mulighet for noe raskere lading var der bilen skilte seg litt ut i mine øyne, og det markedsføres vel også ganske aktivt. Dette ble litt for mye shiieeet...
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Svkmandag 10. februar 2020, klokken 10:28
Sitat fra: jman76 på mandag 10. februar 2020, klokken 10:01
Jeg har ingen problemer med å se at MG-en er en fin bil for veldig mange.

Dette er kun mine betraktninger.

Jeg hadde blitt særdeles skuffet hvis jeg hadde kjøpt denne bilen og kun fått 48 kw fra en Ionity-lader på en skikkelig langtur i temperaturer over null grader. Mulighet for noe raskere lading var der bilen skilte seg litt ut i mine øyne, og det markedsføres vel også ganske aktivt. Dette ble litt for mye shiieeet...

Er dette noe som de muligens får orden på med en software oppdatering?
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: torliemandag 10. februar 2020, klokken 10:33
Absolutt ikke et dårlig kjøp størrelse/pris/rekkevidde tatt i betraktning. Kan man leve med en bil som selvsagt har noe mangler er det ikke noe problem.

Vurderte denne selv som mulig oppgradering fra min 18 mod Zoe40.

Det jeg er litt skeptisk til er annenhåndsverdien ved evt salg om 2-3 år, da det for mange er et ukjent/ukurant merke. MG ZS EV har nok også om 1-2 år kommet i facelift, hvor da barnesykdommer nok er rettet på i form av både hardware og software. Frykter dagens ZS EV vil være tungsolgt.

Hadde veldig troen, men ble noe skeptisk etter videoene av Bjørn, men jeg booker nok en prøvekjøring på senere tidspunkt likevel, mulig jeg blir overbevist. Jeg er ikke så kresen mtp bil, den er først og fremt noe som kjører meg fra A til B  :)

Edit: Samt at 99% av kjøringen min er innenfor 20 mil, med den lengste etappen jeg vanligvis trenger er 18,5mil, Skien-Gardermoen via Svarstad  :)

Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: advalemandag 10. februar 2020, klokken 11:30
Sitat fra: jman76 på mandag 10. februar 2020, klokken 10:01
Jeg hadde blitt særdeles skuffet hvis jeg hadde kjøpt denne bilen og kun fått 48 kw fra en Ionity-lader på en skikkelig langtur i temperaturer over null grader. Mulighet for noe raskere lading var der bilen skilte seg litt ut i mine øyne, og det markedsføres vel også ganske aktivt. Dette ble litt for mye shiieeet...

Tja, dette problemet gjelder ikke bare MG, så og si stort sett over hele fjøla. Enten coldgate eller rapidgate. Hvis man skal ha konsistens lading så må man gå for Tesla eller e-Tron. Dessuten folk som vurderer MG vet langturer er ikke primæroppgaven.

Teslabjørn forklarte også at han fikk høyere ladehastighet når han ladet nedover Sverige med høyere temperatur, men ladingen gikk saktere når han kjørte tilbake til Norge. Så er nok bare de kaldeste mnd som er problemet. Til sitt bruk tror jeg den er ganske ypperlig med tanken på pris/størrelsen/rekkevidde.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: jman76mandag 10. februar 2020, klokken 13:33
Fra Elbilforeningen på FB:
"Vintertesten er i gang🚘⚡️⚡️Ekstremværet «Elsa» stopper ikke oss!

Den første kinesiske elbilen, MG ZS EV kom på norsk jord i midten av januar og er selvfølgelig med i Norsk elbilforenings årvisse vintertest, sammen med Mercedes EQC 400, Renault Zoe R 50, Skoda City Go iV og Kia e-Soul.

Rundt 900 km skal kjøres, tre fjelloverganger skal passeres, men først; lunsj på Gol!"

Dette blir interessant. Tror MG-en kommer til å lide en god del under mangel av varmepumpe.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: EV-FTWmandag 10. februar 2020, klokken 14:21
Sitat fra: jman76 på mandag 10. februar 2020, klokken 08:48
Forbruket er vel tilnærmet slakt på vinterstid, tror mange som har kastet seg på blir ganske skuffet, selv om det er en "billig" bil. Det er ikke akkurat motorvei til Geilo.

At den suger mye på ren motorvei er ikke overraskende. Hadde den levert stabil, rask lynhurtiglading, kunne det kanskje vært til å leve med, men ganske "uforståelig" at hastighetene varierer så mye ved hvert ladestopp, slik TeslaBjørn erfarer. Temperaturene på 1000-kilometertesten var vel ganske gunstige.

Nei, jeg kommer nok ikke til å bytte ut 40-Leafen til fordel for MG-en i den formen den fremstår i per i dag. Kun 40 liter ekstra bagasjeplass, og Leafen er jo høyeffektiv sammenliknet med MG-en ;)

Tror mye kommer til å skje med oppdatert modell.

Flink til å sette på spissen du.

Nå er ikke akkurat Leafen din noe forbilde når det kommer til forbruk eller ladehastighet. Ei heller på infotainment og fungerende app.
Jeg tenker at i mange sammenhenger vil MG'en fungere vel så bra som Leafen din, mens i andre sammenhenger  ikke.
Sånn i utgangspunktet ser jeg ikke noen vits i å bytte inn Leaf 40 i denne bilen, da de er stort sett jevngode. Hadde du derimot hatt en Leaf 30 eller 24 hadde jeg hatt full forståelse for valget om å bytte bil.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: paalaomandag 10. februar 2020, klokken 21:55
"Everyone knows the range of an electric car reduces greatly when driving higher speeds. But what if you drive top speed? Time to answer this question for the MG ZS EV."

https://www.youtube.com/watch?v=wFwmGLd581k
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: chriso89tirsdag 11. februar 2020, klokken 15:05
Her var det mange fanboys!
Denne bilen skuffer på mange områder!
1. Treg på hurtiglading, Selv min leaf lader raskere i kulda.  treg hurtiglading betyr dyrere hurtiglading
2. ingen rattvarme
3. ingen pre heating via system.  da blir rattet veldig kaldt når man skal ut og kjøre
4. ingen varme i setet bak
5. kun av og på varme i sete forran
6. ingen varmepumpe
7. ingen app
8. ikke mulig å stille inn når den skal lade
9. acc bremser med bremsene nedover noe som kan slite ut bremsene mer og gir ikke ekstra strøm
Sikkert mer jeg ikke kommer på nå

Dette er luksus som mangler som konkurentene har til cirka samme pris.   nei takk til denne bilen
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: EV-FTWtirsdag 11. februar 2020, klokken 16:34
Sitat fra: chriso89 på tirsdag 11. februar 2020, klokken 15:05
Her var det mange fanboys!
Denne bilen skuffer på mange områder!
1. Treg på hurtiglading, Selv min leaf lader raskere i kulda.  treg hurtiglading betyr dyrere hurtiglading
2. ingen rattvarme
3. ingen pre heating via system.  da blir rattet veldig kaldt når man skal ut og kjøre
4. ingen varme i setet bak
5. kun av og på varme i sete forran
6. ingen varmepumpe
7. ingen app
8. ikke mulig å stille inn når den skal lade
9. acc bremser med bremsene nedover noe som kan slite ut bremsene mer og gir ikke ekstra strøm
Sikkert mer jeg ikke kommer på nå

Dette er luksus som mangler som konkurentene har til cirka samme pris.   nei takk til denne bilen

1. Treg lading når kald gjelder dessverre flere elbiler i dag, selv mye dyrere biler. Denne bilen lader langt fortere enn din Leaf om sommer. Særlig på lengre turer.
2. Mangel på rattvarme er kjipt, men Tesla har heller ikke dette.
3. Punkt 3 og 8 er stort dett det samme, og ja, enig, dette er en kjedelig mangel.
4. Varme i setet bak er ikke en selvfølge, noen har det, andre ikke.
5. Klart varme i trinn kunne være å foretrekke, men bedre enn ingen varme.
6. Absolutt noe den burde hatt, men folk får vurdere ut fra hvor de bor.
7. Mangel på app er kjipt, spes når den har så god app i Thailand.
8. Se 3.
9. Den burde virkelig brukt regenerering og ikke bremser. Når det er sagt vil den fortsatt slite mindre på bremsene enn en vanlig fossil bil.

Det er opp til hver enkelt hva de mener er nødvendig eller luksus.
Leaf er ikke akkurat så mye bedre da.
1. Mangler glasstak som kan åpnes.
2. Lader tregt, rapidgate.
3. Har app, men virker omtrent aldri.
4. Har ikke aktiv kjøling av batteri.
5. Bruker Chademo
6. Mindre plass inni enn MG
7. Gammel bil.
8. Lite effektiv bil!
9. Utrolig dårlige seter, og et armlene som er så kort at det må betegnes som ubrukelig.

Leaf og MG vil jeg påstå er temmelig jevngode, med sine fordeler og ulemper. Ingen er mer luksus enn den andre, så får der være opp til den enkelte å vurdere hva de vil ha.

Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: chriso89tirsdag 11. februar 2020, klokken 17:49
av nødvendig luksus vinner leafen.
- app (funker stort sett når du lukker appen etter hver bruk)
- regenerereing på acc
- varmepumpe
- rattvarme
-  programbar ladning.

leafen har alle basisene på luksus i elbil der MG feiler på det grunnlegende.  selv ikke lys til ladeporten.    Den har glasstak men veklegger tingene over mer!  når det er sagt hater jeg settet i leafen min og er grunnen til jeg kommer til å bytte ut den neste år når jeg har betalt litt mer ned på den.  MG kunne jeg vurdert som erstatter om mange av tingene over hadde vært løst

mye av det over hadde jo kia soul fra 2015
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: paalaotirsdag 11. februar 2020, klokken 18:10
Jeg er så lite snobbete at jeg hverken bryr meg om varme i rattet (har hansker om det var nødvendig) og synes det at bilen sender varme ut etter 10 sekunder er meget bra, og at etter 1-2 minutter er det veldigt varmt og godt i kabinene er jo enda bedre.

I min nåværende bil har jeg ingenting av dette og jeg har toppmodellen av VW Touran 2007 med alt utstyr og 170 original hk diselen. Jeg har til og med krok som jeg aldri har brukt! Men fortsatt greier jeg meg veldig godt! Det er da godt jeg er såpass gammel at jeg vet hvordan det er å kjøre bil uten alle disse nye duppedittene og greier meg for det!

Dette sammenligningstullet er rett og slett barnslig. Kjøp den bilen du synes passer best til din smak/behov/økonomi og vær glad for det valget du gjør. Å være misunnelig eller snakke ned andre biler er jo bare tull!
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: chriso89tirsdag 11. februar 2020, klokken 18:26
ser hvor du kommer fra.  De som ikke har hatt elbil før vil ikke se på dette som mangler. men nr man først har hatt alt dette så er det annen sak
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: EV-FTWtirsdag 11. februar 2020, klokken 18:55
Kjøpte Leaf 30 kWh ny i 2016, og har Ioniq 28 kWh.
Leaf hadde jeg i 4 år.

For meg er mangel på aktiv kjøling av batteri, og bruk av Chademo så skivebom fra Nissan, at dette teller mer enn manglene til MG.
Appen på Leaf var så treg at jeg aldri brukte den. Forvarming brukte jeg kanskje to ganger på 4 år.

Jeg hadde ikke kjøpt Leaf igjen.

Det kommer til smak og behag.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: chriso89tirsdag 11. februar 2020, klokken 20:13
Det er ejg enig med deg i.  Jeg kjøper ikke leaf igjen, heller ikke mg før mesteparten over er fikset.

Ioniq blir nok min neste.  Gjerne 28 kw
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Samcotirsdag 11. februar 2020, klokken 21:34
Tesla bjørn var ikke imponert over MGn i Norge helt fint med slike tester så man ikke ender opp med en katta i sekken bil.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Svktirsdag 11. februar 2020, klokken 21:36
De fleste var vel i samme båt foruten tesla og audi.så katta i sekken var vel en drøy påstand?
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: EV-FTWtirsdag 11. februar 2020, klokken 22:35
Sitat fra: Samco på tirsdag 11. februar 2020, klokken 21:34
Tesla bjørn var ikke imponert over MGn i Norge helt fint med slike tester så man ikke ender opp med en katta i sekken bil.

Tja, TeslaBjørn er kritisk, som er bra, i tester av alle bilene han kjører.
Derimot var han aldri «ikke imponert» over bilen. Han var forundret over at den coldgater og at forbruket var vel høyt ( skyldes litt at den bruker bremser på ACC). Derimot har han bilen selv, og uttrykte vel selv at det fortsatt en bil som gir mye for pengene.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: EV-FTWtirsdag 11. februar 2020, klokken 22:43
Hva Bjørn har svart noen på FB.

Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Tinonsdag 12. februar 2020, klokken 10:44
Kjenner jeg er litt ferdig med biler som lader så sakte. Holder med at vi har en iPace som tar en evighet å lade på lynlader. Ville uansett kjøpt denne bilen fremfor e-golf, leaf og de andre bilene i denne prisklassen dersom man ikke har behov for raskere lading/lenger rekkevidde. Etter 6 år med diverse elbiler er ladehastighet vel så viktig for oss som rekkevidde.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Mateuszonsdag 12. februar 2020, klokken 10:57
Har dokke sette Bjørn sin innlegg om MGZS ev lading. At den lader raskere på en 50kW lader en på Ionity sin 350kW lader. Konklusjonen er at den lader raskere enn Leaf og andre (Zoe, ny Ioniq) på en 50kW lader.
https://www.youtube.com/watch?v=NpTbMUre6YY
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Håvaronsdag 12. februar 2020, klokken 11:10
Grunnen til at den lader raskere enn de nevnte på 50 kW-lader er at disse laderne er begrenset til 125A (125A ved 400V er 50 kW). ZS EV har høyere batterispenning enn Zoe, ny Ioniq etc. og derfor klarer den også å utnytte laderen bedre.

At den lader raskere på 50 kW enn 350 kW lader skyldes noe humbug, tilfeldigheter i bilen eller dårlig avkjøling ved høy ladeeffekt. Strøm er strøm, så lenge laderen kan levere nok.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Håvaronsdag 12. februar 2020, klokken 11:14
Sitat fra: Øyst1 på tirsdag 11. februar 2020, klokken 22:35
Sitat fra: Samco på tirsdag 11. februar 2020, klokken 21:34
Tesla bjørn var ikke imponert over MGn i Norge helt fint med slike tester så man ikke ender opp med en katta i sekken bil.

Tja, TeslaBjørn er kritisk, som er bra, i tester av alle bilene han kjører.
Derimot var han aldri «ikke imponert» over bilen. Han var forundret over at den coldgater og at forbruket var vel høyt ( skyldes litt at den bruker bremser på ACC). Derimot har han bilen selv, og uttrykte vel selv at det fortsatt en bil som gir mye for pengene.

Han er ganske tydelig på at han aldri ville kjøpt en MG i Norge siden han (ifølge han selv) har en mye bedre bil i Model 3. I Thailand er ZS EV strengt tatt eneste aktuelle elbil siden det er skyhøye importskatter på biler fra alle andre land enn Kina.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Mateuszonsdag 12. februar 2020, klokken 11:36
Sitat fra: Håvar på onsdag 12. februar 2020, klokken 11:10
Grunnen til at den lader raskere enn de nevnte på 50 kW-lader er at disse laderne er begrenset til 125A (125A ved 400V er 50 kW). ZS EV har høyere batterispenning enn Zoe, ny Ioniq etc. og derfor klarer den også å utnytte laderen bedre.
Ja, så konklusionen er at den lader raskere enn sine dyrere konkurenter (Leaf 40/62, Zoe, Ioniq 36, Golf, Ampera)
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: EV-FTWonsdag 12. februar 2020, klokken 16:16
Sitat fra: Håvar på onsdag 12. februar 2020, klokken 11:14
Sitat fra: Øyst1 på tirsdag 11. februar 2020, klokken 22:35
Sitat fra: Samco på tirsdag 11. februar 2020, klokken 21:34
Tesla bjørn var ikke imponert over MGn i Norge helt fint med slike tester så man ikke ender opp med en katta i sekken bil.

Tja, TeslaBjørn er kritisk, som er bra, i tester av alle bilene han kjører.
Derimot var han aldri «ikke imponert» over bilen. Han var forundret over at den coldgater og at forbruket var vel høyt ( skyldes litt at den bruker bremser på ACC). Derimot har han bilen selv, og uttrykte vel selv at det fortsatt en bil som gir mye for pengene.

Han er ganske tydelig på at han aldri ville kjøpt en MG i Norge siden han (ifølge han selv) har en mye bedre bil i Model 3. I Thailand er ZS EV strengt tatt eneste aktuelle elbil siden det er skyhøye importskatter på biler fra alle andre land enn Kina.

Så du i det heletatt det jeg linket til etterpå, hvor TeslaBjørn selv sier at det er en bra bil for pengene?

Sånn om du var i tvil er TeslaBjørn og Bjørn Nyland samme person.
Hva han selv ville valgt er en ting, men han er tydelig på at det er en bra bil for det man betaler.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Håvartorsdag 13. februar 2020, klokken 09:01
Nei, det gikk jeg glipp av.
Jeg har sett de fleste videoene hans om ZS EV, bortsett fra den der han kjører til Geilo. Har også sett et par av videoene fra Thailand der han begrunner hvorfor han valgte akkurat MG.
Fikk et litt annet inntrykk av å se videoene, men du har jo svart på hvitt hva han synes om den.
For all del, til 260k får en mye plass, nokså stillegående bil og brukbar rekkevidde.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: geeartorsdag 13. februar 2020, klokken 18:50
Sitat fra: Øyst1 på tirsdag 11. februar 2020, klokken 22:43
Hva Bjørn har svart noen på FB.
Egentlig ganske rar kommentar i forhold til hva han sier i videoene, der han ikke akkurat er imponert, heller rimelig oppgitt. Plutselig sier han det går greit på østlandet/Sverige, men 1000 km-testen nedover E6 Sverige, i ganske høy vintertemperatur, var jo helt krise. Hva var det han fikk helt sør? 25-27 kW? Etter maaange timers motorveikjøring... Kanskje han har fått litt lite fornøyde tilbakemeldinger fra forhandler/importør i mellomtiden, og prøver å moderere det litt? Ingen tvil om at han må parkeres i influencersjangeren iallfall. Er ganske sikker på at videoene hans har betydning for salg.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Svktorsdag 13. februar 2020, klokken 19:31
De fleste saktelader jo hjemme og hurtiglader om sommeren når de skal på biltur. Så er vel ikke et kjempe problem. Har vært å sett bilen idag. Den er stor. Kvaliteten virker veldig bra.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: EV-FTWtorsdag 13. februar 2020, klokken 20:19
Sitat fra: gr på torsdag 13. februar 2020, klokken 18:50
Sitat fra: Øyst1 på tirsdag 11. februar 2020, klokken 22:43
Hva Bjørn har svart noen på FB.
Egentlig ganske rar kommentar i forhold til hva han sier i videoene, der han ikke akkurat er imponert, heller rimelig oppgitt. Plutselig sier han det går greit på østlandet/Sverige, men 1000 km-testen nedover E6 Sverige, i ganske høy vintertemperatur, var jo helt krise. Hva var det han fikk helt sør? 25-27 kW? Etter maaange timers motorveikjøring... Kanskje han har fått litt lite fornøyde tilbakemeldinger fra forhandler/importør i mellomtiden, og prøver å moderere det litt? Ingen tvil om at han må parkeres i influencersjangeren iallfall. Er ganske sikker på at videoene hans har betydning for salg.

Tviler sterkt på at han har latt seg påvirke av leverandør.
Jeg tenker det han sier er helt greit. I en så ekstremt test som 1000 km testen, gjør bilen det jevnt like dårlig som andre biler i klassen sin. Derimot til normalt bruk, er det ingen biler som slår den i pris og størrelse. Akkurat som han sier.
Den lader helt normalt på 50KW lader, og er en god bil å kjøre. Kan ikke sammenlignes med Zoe som er liten i forhold.
Dersom folk ikke bryr seg om de manglene den har, er det mange positive sider med bilen, og den har utstyr andre biler ikke leveres med.

Så, jeg tenker det er helt opp til hver enkelt å velge hva de vil ha👍🏻.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: chriso89lørdag 22. februar 2020, klokken 12:19
Ser flere nå får 10% bot for å avbestille MG pga kun 20kw hurtiglading.    Har de lov til det?  er det ikke kontraktsbrudd fra selgers side å ikke levere vare i den stand som lovet?
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: batterimannenlørdag 22. februar 2020, klokken 17:00
Sitat fra: gr på torsdag 13. februar 2020, klokken 18:50
Sitat fra: Øyst1 på tirsdag 11. februar 2020, klokken 22:43
Hva Bjørn har svart noen på FB.
Egentlig ganske rar kommentar i forhold til hva han sier i videoene, der han ikke akkurat er imponert, heller rimelig oppgitt. Plutselig sier han det går greit på østlandet/Sverige, men 1000 km-testen nedover E6 Sverige, i ganske høy vintertemperatur, var jo helt krise. Hva var det han fikk helt sør? 25-27 kW? Etter maaange timers motorveikjøring... Kanskje han har fått litt lite fornøyde tilbakemeldinger fra forhandler/importør i mellomtiden, og prøver å moderere det litt? Ingen tvil om at han må parkeres i influencersjangeren iallfall. Er ganske sikker på at videoene hans har betydning for salg.

Hvis du har sett flere av videoene med 1000 km challenge, så blir han oppgitt over en god del andre biler. Blant annet e-Golf og Leaf som har dårlig temperaturkontroll. Dukket også opp en del problemer med ladehastigheten på den nye Ioniq også. Nye Zoe hadde også ganske heftig forbruk... Med elbiler i prisklassen til MG så må man regne med å gjøre en del kompromiss. Dermed kan han ta en del facepalms og kommentere shiiiiieeeeet ganske ofte, og allikevel anbefale den, for til syvende og sist så er ikke konkurrentene i samme prisklasse bra på alt heller.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: chriso89søndag 23. februar 2020, klokken 00:47
Leaf cold gater ikke og er vesentlig bedre en mg på hurtiglading.  En bruker av mg fikk helt ned i 20kw etter 10 mil.  Hastigheten på leaf på samme tur var 44.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Mateuszsøndag 23. februar 2020, klokken 07:50
Leaf er vesentlig dårligere på hurtiglading. Leaf 62 tapte 1000km challenge med en time i forhold til MG
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Trine2søndag 23. februar 2020, klokken 10:54
Sitat fra: Matheus på søndag 23. februar 2020, klokken 07:50
Leaf er vesentlig dårligere på hurtiglading. Leaf 62 tapte 1000km challenge med en time i forhold til MG

Men dette var på 1000 km testen, ved mer normale kjøredistanser vil Leaf lade raskere.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Nilssøndag 23. februar 2020, klokken 14:36
Sitat fra: chriso89 på lørdag 22. februar 2020, klokken 12:19
Ser flere nå får 10% bot for å avbestille MG pga kun 20kw hurtiglading.    Har de lov til det?  er det ikke kontraktsbrudd fra selgers side å ikke levere vare i den stand som lovet?
Det er nok ganske vanlig at en kjøpekontrakt for nybil inkluderer et gebyr dersom kjøper bryter kontrakten før levering. Jeg har bestilt Citigo fra Møller og der er gebyret 8%. Det er ikke selger sin feil om kjøperen ikke har lest hele kontrakten før kjøper signerte. (Tesla selger bare på nettet og da gjelder 14 dagers angrerett.)
Dersom kjøper mener at bilen har en mangel etter levering så er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. En mangel må være vesentlig.
Da har selger to muligheter til å rette opp feilen før man kan kreve heving eller omlevering (ny bil).

Det kan være en mangel om:
Paragraf 16:
b)   selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet
c)   den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: chriso89søndag 23. februar 2020, klokken 14:46
Sitat fra: Matheus på søndag 23. februar 2020, klokken 07:50
Leaf er vesentlig dårligere på hurtiglading. Leaf 62 tapte 1000km challenge med en time i forhold til MG
MG lader mellom 20 og 25 kW på kaldt batteri ved normal kjøring.  Leaf lader 45kw på kaldt batteri lett.   Mg vil kanskje vinne på sommerrn hvis det er flere en 2 ladninger
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Trine2søndag 23. februar 2020, klokken 15:08
Det er vel relativt mange som har referert til forbrukerkjøpsloven ang forskjellige ting som lading og app. Har dette ført til resultater og at folk har fått hevet kjøpet?
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Samcosøndag 23. februar 2020, klokken 18:31
20kw med hurtig lading da er det bare å være tolmodig. Synd MGn virka lovende men er for mange minuser til norsk bruk i kulden.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: EV-FTWsøndag 23. februar 2020, klokken 21:59
Her er det mye rart.

1. Leaf vil ikke ha sjangse mot MG om sommer. MG lader da godt over 50 kW fra første lading, mens Leaf ligger under 50 KW og synker raskt etter som batteriet blir for varmt.

2. MG lader sent dersom man lader den når den har 30 prosent og mer igjen. Kjører en den derimot ned under 10 prosent lader den langt raskere.

3. Han som fikk 20 kW etter 10 mil ladet når batteriet var på 49 prosent. Her lader Leaf fortere, en liten stund, men sammenlignet med Ioniq tar det ikke lang tid før den lader sakte når en prøver å lade med så høy status på batteriet. På ny, kjør lengre, omtrent det dobbelte og lad. Da vil hastigheten være høyere.

Når det er sagt, er det absolutt noe MG bør få orden på. Sommerstid har det lite å si, men det er litt mer «plagsomt» om vinteren.

Bilen er svært bra på andre områder, og koster forholdsvis lite.
Og den slipper dyre kostnader pr 60000 kilometer slik som på Kona, hvor en må betale 12 000 NOK for en service hvor den må bytte kjøleveske til batteriet.
( eller gjør den det, ingen som har sjekket dette med MG enda? Hmmmm)
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Daniel_0007mandag 24. februar 2020, klokken 12:26
Da har motor publisert test og

https://www.motor.no/tester/biltester/mg-zs-ev/
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 24. februar 2020, klokken 13:25
Flott vintertest der også MG er med

https://elbil.no/fra-kina-og-rett-til-fjells-i-var-tredje-store-vintertest/
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 24. februar 2020, klokken 13:28
Kopi fra testen under:

Beregnet 230 km på MG.

MG ZS EV etterlater et litt blandet, men overveiende positivt inntrykk i testen. Noen snodige valg trekker ned, men prislappen er attraktiv og bilen har masse plass til folk og bagasje – målt mot segmentet.

Ikke regn med mer enn drøyt 200 kilometer rekkevidde når vær og føre blir krevende, og ladefarten var heller ikke altfor imponerende.

Bilde fra testen: https://elbil.no/fra-kina-og-rett-til-fjells-i-var-tredje-store-vintertest/
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: EV-FTWmandag 24. februar 2020, klokken 16:27
Når WLTP er på rett over 26 mil, er det ikke ille med 23 mil i denne testen.
Er mange biler som har et langt større avvik enn det!
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 24. februar 2020, klokken 18:11
Øyst1, helt enig. Må si jeg likte «dommen» bilen fikk. Dette er veldig mye bil for pengene. Jeg satt i bilen på Birger N Haug i Oslo og jeg trivdes godt i den for det var god plass (til den lave prisen). Jeg tror på sikt at dette vil bli en mye sett bil i trafikken. Det er bra. Alle kan ikke kjøpe premium elbiler til nærmere en halv million. Da er det fint å ha slike lavpris biler som MG.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Mateusztirsdag 25. februar 2020, klokken 07:52
MG hurtigladet raskere under testen enn Renault Zoe.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Electric cars in Norwaytirsdag 25. februar 2020, klokken 17:20
Sitat fra: Matheus på tirsdag 25. februar 2020, klokken 07:52
MG hurtigladet raskere under testen enn Renault Zoe.

Ja, jeg merket meg det. Noe helt annet.... har forresten sett nye Zoe og sittet i baksetet og den er veldig liten sammenlignet med ZS der jeg også har sittet i baksetet. En helt annen liga faktisk...  Men men hver bil til sitt behov....Og både nye Zoe (som nå lader på vanlig måte) og ZS er begge bra biler...
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: automattirsdag 25. februar 2020, klokken 17:56
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 25. februar 2020, klokken 17:20
Og både nye Zoe (som nå lader på vanlig måte)

Ikke helt. I følge testen må man fortsatt ha en ladeboks på 13kg.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Electric cars in Norwaytirsdag 25. februar 2020, klokken 18:02
Korrekt. Og den følger med bilen og er liten og nett. Ser ikke ut som den gamle bøtta..
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Electric cars in Norwaytirsdag 25. februar 2020, klokken 18:27
Har denne noen timers gamle din side testen blitt postet her inne? Jeg har sittet i bilen i butikk og jeg synes det er en flott bil.


TESTRESULTAT

MG ZS EV
Terningkast 4

Tommel opp:
Prisbombe med kort rekkevidde.
Prisen og plassen.

Tommel ned:
Et nytt bilmerke uten historikk, kort rekkevidde, tvilsom sittestilling

https://www.dinside.no/motor/tor-du-kjope-denne/72174398

Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: 1000kwhtirsdag 25. februar 2020, klokken 19:16
Står den ikke har isofix, det er vel feil?

Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Electric cars in Norwaytirsdag 25. februar 2020, klokken 22:23
1000, joda den har vel det... har ikke alle det nå om dagen...

Engelsk ZS manual med bilde under

https://mg.co.uk/files/ZS11%20E%20UK%20Owner%20manual-EN%2020190614.2_compressed.pdf
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: chriso89onsdag 26. februar 2020, klokken 10:47
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 25. februar 2020, klokken 18:02
Korrekt. Og den følger med bilen og er liten og nett. Ser ikke ut som den gamle bøtta..
det er direkte løgn.  den er IKKE liten og lett!
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Halvorsenonsdag 26. februar 2020, klokken 17:11
Mener å ha lest at Zoe har stort ladetap på lav strøm.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Electric cars in Norwayonsdag 26. februar 2020, klokken 20:27
Sitat fra: chriso89 på onsdag 26. februar 2020, klokken 10:47
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 25. februar 2020, klokken 18:02
Korrekt. Og den følger med bilen og er liten og nett. Ser ikke ut som den gamle bøtta..
det er direkte løgn.  den er IKKE liten og lett!

Chirso89...Ja, du har helt rett for på bildet med Bjørn N ser den jo diger ut. Når jeg så den lå den i bagasjerommet og så da mindre ut, men jeg tar nok feil...
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Electric cars in Norwaytorsdag 27. februar 2020, klokken 07:54
Chirso89: Her er bøtta jeg tenkte på ift til gml Zoe.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2014/08/27/206751/denne-boksen-skal-lose-et-stort-elbil-problem
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: 1000kwhtorsdag 27. februar 2020, klokken 08:16
Imponert over at MG rommer mer enn Mercedesen!!;

«ZS får pluss for god plass innvendig, til fører og passasjerer, og et solid bagasjerom – som faktisk rommet mer enn den største bilen i testen, nemlig EQC.»
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: EV-FTWtorsdag 27. februar 2020, klokken 08:23
Skal dere diskutere mer om Zoe og lader, ta det i riktig forum.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Electric cars in Norwaysøndag 08. mars 2020, klokken 15:03
Denne testen publisert 7. mars i år ligger også på Audi forumet og er mye diskutert der, men jeg tenker den bør også ligge her da det er mye relevant MG informasjon for i interesserte i MG. På Audi forumet er det mye Audi prat :+1:

Lading var kanskje ikke den beste for MG sin del men man kan altså kjøpe rundt 2 stk nye MG for prisen av 1 stk e-tron  he he :+1: så da bør ytelser måles mot nettopp dette.

MG er nok helt klart nå om dagen en av de elbilene av det man kan kalle "mest elbil for pengene" nå til startpris rundt kr 240/250' inkl omkostninger men uten vinter dekk. Se bilde fra BNH Oslo under om pris.

https://www.tu.no/artikler/vintertest-av-tre-elektriske-suv-er/486458

Kopi fra testen:

Vi la turen fra Oslo via Kongsberg og Numedal til Geilo, før vi satte kursen mot Gol, og kjørte Hallingdal tilbake til Oslo. Dette er en tur på omtrent 50 mil, noe som skal gi god anledning til både å kjøre batteriet så varmt som mulig i temperaturer litt under null, og å få et inntrykk av forbruket.

Føret var stort sett bare veier, med unntak av snø over Dagali før Geilo.

Alle bilene utmerket seg på hver sin måte underveis.


------------

Her ligger den på Audi forumet: https://elbilforum.no/index.php?topic=50998.msg885393#new
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Electric cars in Norwayonsdag 11. mars 2020, klokken 19:09
Snurr film - bare fet musikk så pump up the volume :D :D 8)  denne filmet jeg her om dagen.
Her er videoen https://youtu.be/YgykLdT10wA

MG ZS EV, electric car in Norway. Bang for the bucks. MG, take my money! Music video, no talking
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Electric cars in Norwaylørdag 21. mars 2020, klokken 03:49
Svært god norsk gjennomgang / test  :+1: 6 dager gammel. Fra bil og motorbloggen.

https://bilogmotorbloggen.no/2020/03/15/test-mg-zs-ev/

Kopi:

MG leverer en tilsynelatende imponerende pakke til en fornuftig pris. Men det er noen ting å være obs på.

Tekst og foto: Odd Erik Skavold Lystad

Førsteinntrykket i MG ZS er særdeles imponerende. Skinnseter med elektrisk justering, radar-cruise, stor multimedieskjerm og annet utstyr man bare kunne drømme om på luksusbiler for få år siden – alt dette venter meg idet jeg sitter i førersetet for første gang på den nye kinesiske elbilen.

Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Radiallørdag 21. mars 2020, klokken 08:35
Ikke ryggesensor?

Når jeg testet Luxury for 2 uker siden, var det både kamera og ryggesensorer på bilen...til og med med avstandsberegning på skjermen til en snøhaug bak.

Funka helt fint.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: EV-FTWmandag 23. mars 2020, klokken 21:35
Sitat fra: Radial på lørdag 21. mars 2020, klokken 08:35
Ikke ryggesensor?

Når jeg testet Luxury for 2 uker siden, var det både kamera og ryggesensorer på bilen...til og med med avstandsberegning på skjermen til en snøhaug bak.

Funka helt fint.

Den har ryggesensor men ikke sensor i front.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Electric cars in Norwaytorsdag 26. mars 2020, klokken 17:11
TeslaBjørn oppsummerer 3 måneders MG eie. Må sees. Han vil ha seg en TM3 kinabil der i Thaland også  :+1:

https://youtu.be/pwW1yYtxGXk
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: chrgodtorsdag 26. mars 2020, klokken 18:30
Broom med en positiv Test.  :)

https://www.tv2.no/broom/11322421/
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Electric cars in Norwaytorsdag 26. mars 2020, klokken 19:03
Takker for lenke :+1: den var jo veldig bra :+1:
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: Electric cars in Norwaytorsdag 26. mars 2020, klokken 19:11
Dette er jo kjempebra til den lave prisen. Fra 259.890.

Kopi:

Og konklusjonen er?
Etter en uke bak rattet i nye MG ZS EV er vi mest av alt positive når nøklene leveres tilbake. Bilen er komfortabel – med en fin styrefølelse. Du får også godt med plass og utstyr – prisen tatt i betraktning.

Samtidig trekker både opplevd kvalitet og infotainmentsystem noe ned. Rekkevidden på 263 kilometer vil nok også legge en liten demper for mange.

Sammenligner vi den med andre elbiler i samme prisklasse (de er det ikke alt for mange av), syns vi totalpakken er mer enn godkjent. Dette er bra med elbil for pengene.


Med 5 års garanti på bil, 8 år på batteri og 10 år på rust, bør man dessuten være greit sikret, selv om vi snakker om et helt nytt merke i Norge – uten et tungt etablert forhandlernett.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: EV-FTWfredag 27. mars 2020, klokken 08:45
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 26. mars 2020, klokken 19:11
Dette er jo kjempebra til den lave prisen. Fra 259.890.

Kopi:

Og konklusjonen er?
Etter en uke bak rattet i nye MG ZS EV er vi mest av alt positive når nøklene leveres tilbake. Bilen er komfortabel – med en fin styrefølelse. Du får også godt med plass og utstyr – prisen tatt i betraktning.

Samtidig trekker både opplevd kvalitet og infotainmentsystem noe ned. Rekkevidden på 263 kilometer vil nok også legge en liten demper for mange.

Sammenligner vi den med andre elbiler i samme prisklasse (de er det ikke alt for mange av), syns vi totalpakken er mer enn godkjent. Dette er bra med elbil for pengene.


Med 5 års garanti på bil, 8 år på batteri og 10 år på rust, bør man dessuten være greit sikret, selv om vi snakker om et helt nytt merke i Norge – uten et tungt etablert forhandlernett.

De glemmer bare å nevne at rivalene har sunket i pris, og du får eksempelvis også el greit utstyrt Nissan Leaf 40 kWt med vinterdekk til 280 000. Samme pris som MG med vinterdekk.

Så kan folk vurdere selv hva de ønsker, men er ikke SUV og glasstak avgjørende, er Leaf en langt bedre bil, med er godt utbygget forhandlernettverk.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: tmhfredag 08. januar 2021, klokken 13:50
Omtale i Motor av problemene med siste BMS-oppdatering:

https://motor.no/coldgate-elbil-forum/kom-bare-44-kilometer-pa-n-lading-med-ny-kinesisk-elbil/189568 (https://motor.no/coldgate-elbil-forum/kom-bare-44-kilometer-pa-n-lading-med-ny-kinesisk-elbil/189568)
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: 1000kwhfredag 08. januar 2021, klokken 14:59
Bra, men det er bare pisspreik at dette gjelder 100 biler. Tipper 1000 i alt når alt kommer til alt.
Tittel: Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
Skrevet av: kodalsefredag 08. januar 2021, klokken 15:57
Sitat fra: Øyst1 på fredag 27. mars 2020, klokken 08:45
De glemmer bare å nevne at rivalene har sunket i pris, og du får eksempelvis også el greit utstyrt Nissan Leaf 40 kWt med vinterdekk til 280 000. Samme pris som MG med vinterdekk.

Så kan folk vurdere selv hva de ønsker, men er ikke SUV og glasstak avgjørende, er Leaf en langt bedre bil, med er godt utbygget forhandlernettverk.

Her er nok definisjonen på "Leaf en langt bedre bil" særdeles subjektivt.
Som langvarig eier av Leaf 2012 (som har betraktelig bedre seter enn Leaf 2020 (subjektivt)) sto valget vårt mellom Leaf og MG (ja noen andre ble også testet).

Det er tre hovedpunkt som gjorde seg gjeldende.


Deretter kommer bagasjeromsplass (fortsatt skjermbuer og hvis man kommer i skade for å oppgradere lyd på Leaf får man nok en gang en stor boks midt i bagasjerommet)

På plussiden kommer som du nevner SUV form, bakkeklaring, panorama takluke.
Videre støtte for android auto (vet ikke om Leaf har det)
Fantastisk god DAB dekning! Nå har jeg kjørt problemfritt med full DAB dekning i område som selv FM slet i alle år. DET trodde jeg aldri jeg skulle oppleve.

Negativt er appstyring (forhåndsvarming av kupeen er manuell, men lar seg gjøre)
Noen opplever en bug i oppdatering som går ut over rekkevidde (vi har ikke den bugen heldigvis)