Elbilforum.no

Tekniske spørsmål => Avansert: Batterier og Lading => Emne startet av: Anterialis på mandag 13. januar 2020, klokken 20:17

Tittel: Spørsmål vedr. ladeboks og faseledere samt jordfeilbryter(e).
Skrevet av: Anterialismandag 13. januar 2020, klokken 20:17
Hei!

For det første beklager jeg evt. feil terminologi. Jeg kan svært lite om strøm, men er veldig lærevillig =) Korriger meg gjerne!

Jeg skal installere ladeboks i boligen med IT-nett (Tibber Easee) med størst mulig effekt, dvs. 230V 32A med tre faseledere. Dette skal kunne gi meg ca. 11 kW (230x32x1,6?). Men, såvidt jeg vet er det kun Tesla som kan lade med 230v tre-fas. Dersom jeg tilkobler en bil som kun aksepter 1-fas, vil laderen (eller bilen?) da kun benytte seg av 1-fas strøm og bilen dermed lade som normalt? Eller vil bilen nekte å ta imot lading?


2) Enda en ting jeg ikke forstår. Ladeboksen jeg tenker kjøpe (Tibber Easee) har innebygget jordfeilbryter type B. Flere steder (bl.a. Tibber selv og elgrossisten, se bilde nederst) skriver at jeg dermed ikke trenger å installere egen jordfeilbryter type B i sikringsskapet. Elektrikeren jeg har snakket med sier dette ikke har noe å si, og at kursen (jeg er usikker på terminologien her..) uansett må ha en slik jordfeilbryter i skapet. Hvorfor er det slik? To jordfeilbrytere??

EDIT: Når jeg ser i sikringsskapet kan det se ut som om jordfeilbryteren sitter i selve kurssikringen (det er egen T-knapp på hver enkelt automatsikring), kan dette stemme? Er det derfor det trengs ekstra jordfeilbryter på sikringen i sikringsskapet (jordfeilbryter type A?) i tillegg til jordfeilbryter type B i ladeboksen??

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]



takk for svar :)
Tittel: Sv: Spørsmål vedr. ladeboks og faseledere samt jordfeilbryter(e).
Skrevet av: jkirkebomandag 13. januar 2020, klokken 21:10
Sitat fra: Anterialis på mandag 13. januar 2020, klokken 20:17
Hei!

For det første beklager jeg evt. feil terminologi. Jeg kan svært lite om strøm, men er veldig lærevillig =) Korriger meg gjerne!

Jeg skal installere ladeboks i boligen med IT-nett (Tibber Easee) med størst mulig effekt, dvs. 230V 32A med tre faseledere. Dette skal kunne gi meg ca. 11 kW (230x32x1,6?). Men, såvidt jeg vet er det kun Tesla som kan lade med 230v tre-fas. Dersom jeg tilkobler en bil som kun aksepter 1-fas, vil laderen (eller bilen?) da kun benytte seg av 1-fas strøm og bilen dermed lade som normalt? Eller vil bilen nekte å ta imot lading?


2) Enda en ting jeg ikke forstår. Ladeboksen jeg tenker kjøpe (Tibber Easee) har innebygget jordfeilbryter type B. Flere steder (bl.a. Tibber selv og elgrossisten, se bilde nederst) skriver at jeg dermed ikke trenger å installere egen jordfeilbryter type B i sikringsskapet. Elektrikeren jeg har snakket med sier dette ikke har noe å si, og at kursen (jeg er usikker på terminologien her..) uansett må ha en slik jordfeilbryter i skapet. Hvorfor er det slik? To jordfeilbrytere??

1. Du kan fint lade en 1-fase bil.

2. Om det brukes dobbeltisolert kabel fra skapet til ladestasjonen trenger du ikke jordfeilbryter i skapet. Da kan du bruke en vanlig automatsikring. Om det ikke brukes dobbeltisolert kabel må du ha jordfeilbryter i skapet, da kan du bruke en jordfeilautomat type A (som på alle de andre kursene i skapet). Noen type B trenger du ikke.
Tittel: Sv: Spørsmål vedr. ladeboks og faseledere samt jordfeilbryter(e).
Skrevet av: pbergmandag 13. januar 2020, klokken 23:04
Jeg fikk akkurat innstallert Easee-lader, og det ble brukt dobbeltisolerte kabler (PFXP). Da ble det kun vanlig automatsikring for laderene.

Men du KAN ha jordfeilautomat foran de også.
Tittel: Sv: Spørsmål vedr. ladeboks og faseledere samt jordfeilbryter(e).
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadmandag 13. januar 2020, klokken 23:09
1. Det går fint. Fordi: Der Easee i TN nett vil kople faseledningar til L1 L2 L3 og nøytral til N så vil det i IT nett bli kopla til L1 L2 og N. Ein 1-fase bil vil uansett trekke last mellom L1 og N og der mellom er det då altså 230V på same måte som i TN nett. (TM3 nyttar dette best, enkelte andre kan nytte openDelta/V-kopling med "2-fas" (kjapp, men dårleg terminologi...) og mange andre elbilar kan kun bruke 1-fas i IT nett.)
2. Elektriker er antakeligvis tradisjonellt opptatt av å også sikre kabelstrekket. Men om dette er ein dedikert kurs så er det som jkirkebo nemner mulig å bruke kabel som omgår dette kravet. Elektriker burde også vite at jordfeilvern type A kan verte 'forstyrra' i likeretterdrifter (som elbillader er) også i normal drift. Dette er bakgrunnen for krav om type B vern.

Automatane du har med knapp er s.k. kombiautomatar for overstrøm og jordfeil i same modul. Desse finnest også i TypeB utgåve, men har relativt stiv pris.

I tillegg er det no krav om overspenningsvern, i det minste for huset.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Tittel: Sv: Spørsmål vedr. ladeboks og faseledere samt jordfeilbryter(e).
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadmandag 13. januar 2020, klokken 23:22
Sitat fra: pberg på mandag 13. januar 2020, klokken 23:04
Men du KAN ha jordfeilautomat foran de også.

Typisk er det vel ikkje godkjent iht. NEK? (Type A framfor type B, altså.)

Edit: Dersom ein i ladeboks har DC RCM med tilstrekkelig følsomhet (som Easee 4-6 mA DC) så skal dette koble ut på DC feil som er mindre enn den strøm som kan blokkere type-A vern. I så tilfelle kan A vern bli verande i fordeling. Med dobbeltisolert kabel til dedikert kurs kan evt installatør erklære at A-vern har ingen funksjon lenger (Forutsatt DC RCM /B vern i ladeboks), vern er då ikkje påkrevd i privatbolig.

Grad av "likeretterstøy"/dc komponenter aukar med ladestrømmen. Lading med 32A kan vere problematisk for TypeA vern med eit "standard" Type B 30mA vern ved/i ladestasjon.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Tittel: Sv: Spørsmål vedr. ladeboks og faseledere samt jordfeilbryter(e).
Skrevet av: pbergtirsdag 14. januar 2020, klokken 07:48
I følge manualen til easee så skal dette være ok:

SitatVelg vern og kabeltype
Det bør alltid benyttes et eksternt jordfeilvern (Type A) i fordelingsskapet.
Dette er primært for å beskytte mot berøring av evt. skadde
tilførselsledninger eller annet koblingsmateriell. B-vernet i boksen vil ikke
påvirke funksjonen til andre (eksterne) vern.

SitatJordfeilvern - Type B
Det innebygde vernet i laderen er elektronisk og skrur av strømmen til
elbilen dersom det måler en DC-lekkasjestrøm på 4-6mA og/eller en AC
lekkasjestrøm på 20-30mA.
Dette gir en selektivitet i systemet, slik at et eventuelt eksternt A-vern
normalt ikke løses ut ved en jordfeil (AC og/eller DC).
Det elektroniske vernet i laderen resettes enkelt ved å plugge ladekabelen
ut og inn av elbilens ladekontakt.
Vi anbefaler at det alltid benyttes et eksternt jordefeilvern (type A) i
fordelingsskapet. Dette er primært for å beskytte mot berøring av evt.
skadde tilførselsledninger eller annet koblingsmateriell, men det er
opp til den autoriserte elektrikeren å planlegge og evaluere hver enkel
installasjon.
B-vernet i laderen vil ikke påvirke funksjonen til andre (eksterne) vern.

Regner med at de vet hva de snakker om.
Tittel: Sv: Spørsmål vedr. ladeboks og faseledere samt jordfeilbryter(e).
Skrevet av: Anterialistirsdag 14. januar 2020, klokken 20:26
Takk alle!
Pberg: Takk for info. Det er slik elektrikeren (PEC) fortalte meg også, at jeg må ha jordfeilbryter type A i sikringsskapet, selv om det er dobbeltisolerende kabel mellom skap og ladeboks.

Da blir det vel slik: jordfeil type A i skap, dobbeltisolerende kabel til Easee ladeboks med 230v 32a 3-fas. Hovedsikringen byttes til største mulig (søknad..), håper på 80A, har jo kun 50 i dag (lite energieffektivt hus...). Det blir vel bra til slutt =)


Tilleggspørsmål: Jeg får som Tibberkunde noe avslag på Easee boks (6900). I tillegg har jeg noe verjepenger (1000kr), slik at jeg får boksen for 5900. Jeg tenker derfor å ikke slå til på disse fasttilbudene for ladeboksen inkl. montasje og materiell for fastpris. Derimot tenker jeg be om timespris og betale for alt materiale selv ettersom hva de bruker. Hva tenker dere om det? Vil elektrikeren spille på lag med meg å forsøke få det billigst mulig, eller tror de at "hmm denne kunden forsøker å gjøre det billigere, det må vi unngå.."? Ofte inkluderer de jo inntil 10m kabelstrekk, men hos meg er det 2m i luftlinje (kanskje 3m kabel), og svært enkelt forøvrig (naboer med klin likt hus fikk det utført på kun kanskje 3 timer, 3 timer x 1000kr timespris er jo bare 3000kr... Hovedsikring m installasjon er vel 3000kr materiale, 2000kr? Det blir jo kun 8000kr. Legg til 6000kr for boksen jeg kjøper selv så ender jeg på 14000kr, laveste fastpris jeg har sett er 16000kr... Hva tenker dere?
Tittel: Sv: Spørsmål vedr. ladeboks og faseledere samt jordfeilbryter(e).
Skrevet av: tolapettirsdag 14. januar 2020, klokken 21:53
Uansett hva vi tenker, mener, synser og tror...det er den elektrikeren som du til slutt velger til å  utfører jobben,
som vil kunne gi deg eksakt pris.... 8)....sånn er det bare...
Elektrikeren er også den som SKAL gi deg det riktige oppsettet, m.h.t. jordfeilbryter, sikring, kabeltype etc.
Lykke til..
Tittel: Sv: Spørsmål vedr. ladeboks og faseledere samt jordfeilbryter(e).
Skrevet av: pbergonsdag 15. januar 2020, klokken 09:17
Jeg var nok "heldig" med elektriker, de hadde ingen problemer med at jeg hadde gjort følgende selv:

Gravd ned og trukket ny 5G10mm2 PFXP til garasje.
Montert underfordelingsskap i garasje.
Trukket 5G6mm2 PFXP til to Easee-bakplater og koblet disse.
Montert nytt, tomt sikringsskap i kjeller, siden det gamle var helt fullt, og det ikke var plass til å legge om til 3-fas.
Anskaffet ca 20 nye jordfeilautomater til gammelt sikringsskap.

De koblet så opp ny 3-fas inntak i nytt sikringsskap, flyttet inntakskabel fra det gamle til det nye, trakk ny kabel opp til gammelt sikringsskap, monterte overspenningsvern, hovedsikring og sikringer til underfordeling i garasje, og byttet alle de gamle automatsikringene med nye jordfeilautomater.

Medgått tid på dette var en elektriker + lærling, og de jobbet fra ca 7:30 til 14:00. Da kom i hvert fall strømmen tilbake. Usikker på om de jobbet hele tiden, eller om de måtte vente på Lyse som monterte den nye strømmåleren i kjelleren.

Koblingen til Easee-laderene går gjennom følgende sikringer: Hovedsikring (3x50A), automatsikring til underfordeling (3x40A), bryter for hele underfordeling i skap i garasje, automatsikring (3x32A), Easee1 og Easee2.



Gruer meg litt til regningen uansett.. :-)
Tittel: Sv: Spørsmål vedr. ladeboks og faseledere samt jordfeilbryter(e).
Skrevet av: Anterialisonsdag 15. januar 2020, klokken 19:20
Sitat fra: pberg på tirsdag 14. januar 2020, klokken 07:48
I følge manualen til easee så skal dette være ok:

SitatVelg vern og kabeltype
Det bør alltid benyttes et eksternt jordfeilvern (Type A) i fordelingsskapet.
Dette er primært for å beskytte mot berøring av evt. skadde
tilførselsledninger eller annet koblingsmateriell. B-vernet i boksen vil ikke
påvirke funksjonen til andre (eksterne) vern.

SitatJordfeilvern - Type B
Det innebygde vernet i laderen er elektronisk og skrur av strømmen til
elbilen dersom det måler en DC-lekkasjestrøm på 4-6mA og/eller en AC
lekkasjestrøm på 20-30mA.
Dette gir en selektivitet i systemet, slik at et eventuelt eksternt A-vern
normalt ikke løses ut ved en jordfeil (AC og/eller DC).
Det elektroniske vernet i laderen resettes enkelt ved å plugge ladekabelen
ut og inn av elbilens ladekontakt.
Vi anbefaler at det alltid benyttes et eksternt jordefeilvern (type A) i
fordelingsskapet. Dette er primært for å beskytte mot berøring av evt.
skadde tilførselsledninger eller annet koblingsmateriell, men det er
opp til den autoriserte elektrikeren å planlegge og evaluere hver enkel
installasjon.
B-vernet i laderen vil ikke påvirke funksjonen til andre (eksterne) vern.

Regner med at de vet hva de snakker om.


Jeg fant dette på Elgrossistens ladeguide. Virker som de sier du IKKE skal ha JFB type A i sikringsskap om ladeboks er sikret med type B JFB ??? Jeg er selvsagt helt enig med ovenstående, elektrikeren kan dette, la dem gjøre jobben. MEN jeg er jo nysgjerrig og lærevillig! Hva tenker dere:

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Tittel: Sv: Spørsmål vedr. ladeboks og faseledere samt jordfeilbryter(e).
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadonsdag 15. januar 2020, klokken 20:37
Du har nok tilfelle 3) i Elbilgrossisten sin guide.
Med Easee boksen har du DC RCM med lav DC utløsestrøm (<6 mA) som vern. Installatør skal/kan då behalde Type A jordfeilvern i skap og bruke valgfri kabel. Det er ikkje nødvendig å bytte til B i dette tilfellet. Med dc feil strøm <6 mA blir ikkje spole i A vern tilstrekkelig oppmagnetisert til å miste sin funksjon så det vernet vil ha ein viss funksjon i å overvake kabel mellom ladeboks og skap.
Tittel: Sv: Spørsmål vedr. ladeboks og faseledere samt jordfeilbryter(e).
Skrevet av: Anterialisonsdag 15. januar 2020, klokken 22:20
Aha, så det er ikke en vanlig JFB type B i ladeboksen (Tibber Easee), da forstår jeg! Takk =)

Blir det da slik at kursen sikres i skapet med egen jordfeilautomat / automatsikring inkl. jordfeilbryter type A? Begynner å demre litt...
Tittel: Sv: Spørsmål vedr. ladeboks og faseledere samt jordfeilbryter(e).
Skrevet av: pbergtorsdag 16. januar 2020, klokken 07:42
SitatDet innebygde vernet i laderen er elektronisk og skrur av strømmen til
elbilen dersom det måler en DC-lekkasjestrøm på 4-6mA og/eller en AC
lekkasjestrøm på 20-30mA.

Jordfeilbryter type A er sistnevnte her, AC lekkasjestrøm. Jordfeilbryter type B er dette pluss DC-vern. Og det vil si at Easee-boksen har type B innebygget.

SitatIEC Standard 60755 (General requirements for residual current operated protective devices) defines three types of RCD depending on the waveforms and frequency of the fault current.

Type AC RCDs trip on sinusoidal residual current.
Type A RCDs also respond to pulsating or continuous direct current of either polarity.
Type B RCDs also respond to steady DC, and higher frequency current, or for combinations of alternating and direct current as may be found from single-phase or multi-phase rectifying circuits, like all the switching power supplies used at home, or for example washing machines etc., equipped with DC motors.

Altså, type B er type A med også DC-vern.
Tittel: Sv: Spørsmål vedr. ladeboks og faseledere samt jordfeilbryter(e).
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadtorsdag 16. januar 2020, klokken 11:30
Sitat fra: pberg på torsdag 16. januar 2020, klokken 07:42
Altså, type B er type A med også DC-vern.
Joda, men om DC vern er i form av RCM med lav deteksjonsgrense (<6mA) så blir selektivitet slik at du kan beholde A vern framfor B vern. Det er vel eit poeng her for TS mtp kva elektrikar skal installere eller behalde i opprinneleg elskap. (Med eit 'standard' 30mA TypeB vern i/ved ladestastasjon er det ikkje iht foreskrift å ha A framfor B. (A i tavle, altså). Mange elektrikarar vil nok lese dette slavisk og forlange å bytte type-A vernet til type-B. Neppe nødvendig altså, IMHO)
Tittel: Sv: Spørsmål vedr. ladeboks og faseledere samt jordfeilbryter(e).
Skrevet av: KjellGtorsdag 16. januar 2020, klokken 22:42
Gitt en kurs som starter med et A-vern i skapet og ender i en ladeboks med en eller annen form for B-vern. Jeg ser ikke noe problem og jeg ser ikke hvordan sikkerheten økes ved å redusere fra A-vern til sikring i skapet.

Jeg mener en blander sammen med situasjoner der det er en forgrening, f.eks. med felles forankoblet A-vern for hele installasjonen, eller en kurs med en avgrenet stko før ladeboks.

En ser seg blind på uttrykket «aldri A foran B».
Tittel: Sv: Spørsmål vedr. ladeboks og faseledere samt jordfeilbryter(e).
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadfredag 17. januar 2020, klokken 19:59
Her er du ved sakens kjerne. Det blir ikkje meir sikkert ved å ta vekk A vern. Formålet er å ha selektivitet slik at ikkje A vernet mister sin funksjon for evt øvrig installasjon. Desverre vil 1 eller fleire B vern 30mA ved høg ladelast kunne sleppe gjennom nok dc/støy til at A vernet er satt ut av funksjon.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Tittel: Sv: Spørsmål vedr. ladeboks og faseledere samt jordfeilbryter(e).
Skrevet av: teralvtirsdag 17. mai 2022, klokken 14:51
Jeg har 400V - 3 faser (L1-L2-L3+N og Jord).

Har bytta ut Saltoen med en ny Easee Home lader. Trodde den inneholdt alt man trengte, men ble nå usikkert mtp B-Vern.

Kursen fra sikringsskap står det en 32 amp 3 fase sikring, UTEN jordfeilbryter. Det er jordfeilbryter på hver enkelt annen kurs i hus.

Kabelen fra sikringsskap er denne som er dobbeltisolert: https://www.elektroimportoren.no/tfxp-mr-flex-5g6mm-sort/1019193/Product.html

Spørsmålet er:

Er installasjonen godkjent uten jordfeilbryter på denne kurs, med dobbeltisolert kabel og det Easee laderen inneholder?

Eller må jeg få satt inn Type-B jordfeilbryter i tillegg på kursen før lader, som denne: https://www.elbilgrossisten.no/products/chint-jordfeilbryter-type-b-63a?currency=NOK&utm_medium=cpc&utm_source=google&utm_campaign=Google%20Shopping&gclid=CjwKCAjwj42UBhAAEiwACIhADk1RW0dmvm1kZoexItKk3U_Bewag6mFBcOxHrTpScP8sLez8oW4AHhoCehIQAvD_BwE

Vil denne dekke alle former for jordfeilbryter som jeg har på de andre kursene, + B vern ?




Tittel: Sv: Spørsmål vedr. ladeboks og faseledere samt jordfeilbryter(e).
Skrevet av: turfsurftirsdag 17. mai 2022, klokken 15:46
Sitat fra: teralv på tirsdag 17. mai 2022, klokken 14:51
Eller må jeg få satt inn Type-B jordfeilbryter i tillegg på kursen før lader, som denne:

Vil denne dekke alle former for jordfeilbryter som jeg har på de andre kursene, + B vern ?
Du trenger ikke Type B med Easee, men Type A. Easee har innebygget DC-RCM.
Tittel: Sv: Spørsmål vedr. ladeboks og faseledere samt jordfeilbryter(e).
Skrevet av: teralvtirsdag 17. mai 2022, klokken 16:05
Se vedlagt bilde.

Da må rett og slett denne 32 amp 3 fas sikringen byttes ut med en som har jordvern innebygget, så er det ok?
Tittel: Sv: Spørsmål vedr. ladeboks og faseledere samt jordfeilbryter(e).
Skrevet av: teralvtirsdag 17. mai 2022, klokken 16:10
Søkte litt, finnes det i det hele tatt en automatsikring 3 pol+n med jordfeilbryter?
Tittel: Sv: Spørsmål vedr. ladeboks og faseledere samt jordfeilbryter(e).
Skrevet av: jkirkeboonsdag 18. mai 2022, klokken 15:59
Sitat fra: teralv på tirsdag 17. mai 2022, klokken 16:10
Søkte litt, finnes det i det hele tatt en automatsikring 3 pol+n med jordfeilbryter?

Jada, stort sett alle produsenter har det.

https://www.elektroimportoren.no/elektroimportoren-kampanjer/?query=%2a&filter=Category%3AElektromateriell%2FSikringsmateriell%2FJordfeilautomat&filter=Antall+beskyttede+poler%3A4&sid=000000000000000000000564428545
Tittel: Sv: Spørsmål vedr. ladeboks og faseledere samt jordfeilbryter(e).
Skrevet av: teralvonsdag 18. mai 2022, klokken 16:02
Takk, finner du noe fra Eaton ?
Finner denne, men var da hinnsides pris, og ikke sikkert fungerer heller. Må ha 4p 32 amp, 30ma jorfeiltrigger.
https://www.elektroimportoren.no/jordfeilautomat-mrb4-32-3n-c-003-a-4pol-eaton/1654597/Product.html

For øvrig står Easee på sitt med følgende svar:

Hei Terje,

Det stemmer at laderen ikke har integrert  B-vern i laderen, men det er heller ikke et krav. Krav til vern kan løses på to måter:
1. B-vern i sikringsskapet eller i laderen.
2. A-vern i sikringsskapet eller i laderen og innebygget DC overvåking (RDC-DD/DC-ROM 6mA) i sammsavar med NEK IEC62955.

I Easee laderen er dette løst med alternativ 2.

Du trenger ikke gjøre noen endringer. Hører fra deg om du har flere spørsmål.


Med vennlig hilsen / Best Regards,

Easee



Jeg sier det er dumt at NAF har skapt så mye usikkerhet, og da svarer Easee:

Vi er helt enig med deg at NAF skaper mye forvirring her og har invitert de på besøk til oss slik at vi finner ut hva som er utfordringen med måten vi har valgt å løse dette på.

Mvh
Easee
Tittel: Sv: Spørsmål vedr. ladeboks og faseledere samt jordfeilbryter(e).
Skrevet av: MrBacardionsdag 08. februar 2023, klokken 18:45
Elsäkerhetsverket hevder laderen mangler jordfeilbryter:
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/vew4J5/truer-easee-med-salgsforbud