Elbilforum.no

Bilmerker => Audi => Audi e-tron => Emne startet av: elektro på søndag 12. januar 2020, klokken 19:08

Tittel: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: elektrosøndag 12. januar 2020, klokken 19:08
https://elbilstatistikk.no/?sort=2

Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: Kartelavenmandag 13. januar 2020, klokken 10:30
Snakk om tynt datagrunnlag  :D
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: OhmPaPamandag 13. januar 2020, klokken 10:41
Hei - først er først!  :D


Og se på Nissan ev200 - på en fin sjetteplass og foran Tesla sin Model 3. Tro om den kan holde ledelsen til TM3 resten av året?
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: Kartelavenmandag 13. januar 2020, klokken 15:22
Sitat fra: OhmPaPa på mandag 13. januar 2020, klokken 10:41
Hei - først er først!  :D


Og se på Nissan ev200 - på en fin sjetteplass og foran Tesla sin Model 3. Tro om den kan holde ledelsen til TM3 resten av året?

Skal aldri si aldri, men hadde ikke plassert ett øre på det veddemålet.  :D
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: elektromandag 13. januar 2020, klokken 18:21
Sitat fra: OhmPaPa på mandag 13. januar 2020, klokken 10:41
Hei - først er først!  :D


Og se på Nissan ev200 - på en fin sjetteplass og foran Tesla sin Model 3. Tro om den kan holde ledelsen til TM3 resten av året?

Spennende tanke. en200 kommer nok til å selge jevnt og trutt då lenge det ikke finnes så mange alternativer i klassen. Ser man får tilskudd til el-varebil i Oslo Kommune nå. Model 3 kommer nok sterkt tilbake i mars, men så er jeg spent på hva som skjer når den skal konkurrere med bla. Polestar 2, Mach E og VW ID.3!

Hittil i år er det ikke registrert en eneste Model S, som må sies å være ganske oppsiktsvekkende, selv om det sikkert kommer noen med Amerikabåten snart.. Hva skjer med Model 3 når Model Y kommer? Og vil Model Y toppe lista i Norge i konkurranse mot tre nevnte biler, Skoda iV, XC40, iX3, e-tron Q4, VW ID.4 «Crozz» (samt e-tron 50 EQC og I-Pace)? Har jeg glemt noen? :) En ting er sikkert, fremtiden  er elektrisk!

PS! e-tron quattro økte forspranget i dag.. ;)
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: Vaduzmandag 13. januar 2020, klokken 20:26
e-tron 50 Er vel eneste nye bilen der? Sikkert mange som har ventet på den.
Tittel: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: Counterpointertirsdag 14. januar 2020, klokken 10:17
Audi leverte bra i fjor, men la opp til 7k i løpet av 2019 (sikkert av diverse grunner) så de kan jo bare levere på siden de har igjen 2 k av disse.

Som noen nevnte tidligere, ledelse er ledelse, vanskelig å spå sikre ting om elbilsalg, men blir overrasket om ledelsen holder ut året

Det som kommer til å bli en spennende konkuranse er VAG mot Tesla. Der er det mye som kan skje.
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: ToWalkOrDrivetirsdag 14. januar 2020, klokken 11:42
Ja, det er vel som mange sa: At Audi parkerte mange biler i hallen for å vente til året bikket til 2020, hvor de er nødt å vise lave utslipp for å unngå massive bøter, mens Tesla gjorde motsatt ved å pushe ut mest mulig før årsslutt for å få et ok kvartalstall i 2019. For øvrig leverer jo Tesla ut absolutt flest biler siste måned i hvert kvartal, og bruker første måned til å koste gulvene og se på Youtube.
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: Tellussøndag 19. januar 2020, klokken 12:41
Det er uansett interessant å se at trenden med at Tesla taper premiummarkedet fortsetter. Nesten ingen kjøper ny Model S lengre og også Model X sliter med å friste disse kjøperene.

Kanskje ikke så rart i og med utvalget av attraktive konkurrenter stadig øker.

Tror også at teslabrand sliter litt i Norge. Kulhetsfaktoren blir fort litt omvendt proporsjonalt med hvor mange av naboene dine som har identisk bil😂
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: automatsøndag 19. januar 2020, klokken 13:21
Sitat fra: Tellus på søndag 19. januar 2020, klokken 12:41
Det er uansett interessant å se at trenden med at Tesla taper premiummarkedet fortsetter. Nesten ingen kjøper ny Model S lengre og også Model X sliter med å friste disse kjøperene.

Kanskje ikke så rart i og med utvalget av attraktive konkurrenter stadig øker.


I Noege har jo TMS og TMX solgt i bøtter og spann i segmenter langt utenfor det de var tiltenkt. Så at markedet for disse bilene er mettet er jo ikke akkurat så overraskende.

Tesla har bevisst skalert ned produksjonen på TMS og TMX, siden fokus nå er flyttet over på TM3 og kommende TMY. Så TMS og TMX vil aldri nå tilbake til gamle høyder.

Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: DagfinnNsøndag 19. januar 2020, klokken 13:32
Sitat fra: automat på søndag 19. januar 2020, klokken 13:21
Sitat fra: Tellus på søndag 19. januar 2020, klokken 12:41
Det er uansett interessant å se at trenden med at Tesla taper premiummarkedet fortsetter. Nesten ingen kjøper ny Model S lengre og også Model X sliter med å friste disse kjøperene.

Kanskje ikke så rart i og med utvalget av attraktive konkurrenter stadig øker.


I Noege har jo TMS og TMX solgt i bøtter og spann i segmenter langt utenfor det de var tiltenkt. Så at markedet for disse bilene er mettet er jo ikke akkurat så overraskende.

Tesla har bevisst skalert ned produksjonen på TMS og TMX, siden fokus nå er flyttet over på TM3 og kommende TMY. Så TMS og TMX vil aldri nå tilbake til gamle høyder.
Nå har jeg Ionity gjort sitt til å endre dette da.
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: Counterpointersøndag 19. januar 2020, klokken 15:13
Sitat fra: DagfinnN på søndag 19. januar 2020, klokken 13:32
Sitat fra: automat på søndag 19. januar 2020, klokken 13:21
Sitat fra: Tellus på søndag 19. januar 2020, klokken 12:41
Det er uansett interessant å se at trenden med at Tesla taper premiummarkedet fortsetter. Nesten ingen kjøper ny Model S lengre og også Model X sliter med å friste disse kjøperene.

Kanskje ikke så rart i og med utvalget av attraktive konkurrenter stadig øker.


I Noege har jo TMS og TMX solgt i bøtter og spann i segmenter langt utenfor det de var tiltenkt. Så at markedet for disse bilene er mettet er jo ikke akkurat så overraskende.

Tesla har bevisst skalert ned produksjonen på TMS og TMX, siden fokus nå er flyttet over på TM3 og kommende TMY. Så TMS og TMX vil aldri nå tilbake til gamle høyder.
Nå har jeg Ionity gjort sitt til å endre dette da.
Ionity sin prisøkning kommer nok til å ha en betydning, det blir interessant å se hvilken. Nå har jo Audi en avtale som egner seg for de som kjører mye og de kan jo lage kampanjer med lengre gratisperioder eller til og med månedsabonnement.

Hva Circle K, Fortum og GK gjør nå vil også spille inn.

Det er en sterk trend nå at kostnadene med å bruke elbil er sterkt stigende på flere. Jeg tror dette definitivt vil bremse salget av alle elbiler.
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: PFsøndag 19. januar 2020, klokken 19:06
Sitat fra: Tellus på søndag 19. januar 2020, klokken 12:41
Det er uansett interessant å se at trenden med at Tesla taper premiummarkedet fortsetter. Nesten ingen kjøper ny Model S lengre og også Model X sliter med å friste disse kjøperene.

Kanskje ikke så rart i og med utvalget av attraktive konkurrenter stadig øker.

Tror også at teslabrand sliter litt i Norge. Kulhetsfaktoren blir fort litt omvendt proporsjonalt med hvor mange av naboene dine som har identisk bil😂

Mitt problem nå er at alle naboene virker å kjøre e-tron. I omkrets fra der jeg bor på 500 meter tror jeg det nå er ca 10 e-tron. (Nordstrands området for de som er kjent)
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: Daniel_0007mandag 20. januar 2020, klokken 01:36
Sitat fra: knut.aulie på søndag 19. januar 2020, klokken 15:13
Sitat fra: DagfinnN på søndag 19. januar 2020, klokken 13:32
Sitat fra: automat på søndag 19. januar 2020, klokken 13:21
Sitat fra: Tellus på søndag 19. januar 2020, klokken 12:41
Det er uansett interessant å se at trenden med at Tesla taper premiummarkedet fortsetter. Nesten ingen kjøper ny Model S lengre og også Model X sliter med å friste disse kjøperene.

Kanskje ikke så rart i og med utvalget av attraktive konkurrenter stadig øker.


I Noege har jo TMS og TMX solgt i bøtter og spann i segmenter langt utenfor det de var tiltenkt. Så at markedet for disse bilene er mettet er jo ikke akkurat så overraskende.

Tesla har bevisst skalert ned produksjonen på TMS og TMX, siden fokus nå er flyttet over på TM3 og kommende TMY. Så TMS og TMX vil aldri nå tilbake til gamle høyder.
Nå har jeg Ionity gjort sitt til å endre dette da.
Ionity sin prisøkning kommer nok til å ha en betydning, det blir interessant å se hvilken. Nå har jo Audi en avtale som egner seg for de som kjører mye og de kan jo lage kampanjer med lengre gratisperioder eller til og med månedsabonnement.

Hva Circle K, Fortum og GK gjør nå vil også spille inn.

Det er en sterk trend nå at kostnadene med å bruke elbil er sterkt stigende på flere. Jeg tror dette definitivt vil bremse salget av alle elbiler.

Største problemet til tesla er nok at de er rett og slett ikke er like godt skrudd sammen som en audi eller mercedes.
Greit nok alle merker leverer mandagsbiler i ny og ne men er rimelig sikker på feilraten til tesla er vesentlig høyere.
Tipper det er en del som har byttet ut x med etron evt gått fra s til ipace,etron eller eqc.
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: ToWalkOrDrivemandag 20. januar 2020, klokken 13:07
Det er kjekt at Audi selger ganske bra av E-tron, og har nå levert 339 denne måneden. Fortsetter de sånn ender de opp på 535 denne måneden, men som bare er helt ok. I gjennomsnitt ble det levert 1307 hver måned i 2019 av Tesla Model 3 (hvis en og fordeler på januar, hvor de ikke leverte særlig), altså totalt 15687. Hvis en ganger e-tron leveringene med 12 blir det 6423.

Det er nok mange som nå står i kø på Tesla Model Y, som blir en høyere og mer romslig Model 3, men og Tesla Cybertruck. Nå blir nok Model Y fremskyndet, men kan enda gå et år før den er på norske veier. Men mange som ellers ville kjøpt Model 3 drøyer det nok et år til de kan få en elektrisk "stasjonsvogn/SUV" som Model Y på en måte er i funksjon.

Grunnen til at mange kjøpte Model 3 fremfor S og X var nok at der hadde Tesla gjort ting enklere - les: mindre feil. På Model S hadde jeg masse feil, men Model 3 har vært feilfri på 17000 km. I tillegg er batteriteknologien nyere, og kan lade raskere.

Har mange ganger vært nært å kjøpe e-tron, men sånne ting som Ionity gjør får meg jo til å kjenne at Tesla er jo ikke så dumt likevel. Enten over 2000 i året for strøm-abonnement + 3 kroner kWh eller 8 kroner kWh... på Ionity... seriøst?
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: eivhellemandag 20. januar 2020, klokken 20:10
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 20. januar 2020, klokken 13:07

Har mange ganger vært nært å kjøpe e-tron, men sånne ting som Ionity gjør får meg jo til å kjenne at Tesla er jo ikke så dumt likevel. Enten over 2000 i året for strøm-abonnement + 3 kroner kWh eller 8 kroner kWh... på Ionity... seriøst?
Tesla har nok mer med foretningsmodellen til Ionity å gjøre enn du tror. Forskjellen er bare at Tesla har bakt inn kostnadene til ladenettverk i inntekter fra salg av bil i stedet for et årsabonnement. Det er heller de uavhengige ladeselskapene som skiller seg ut.

For å sette det litt i perspektiv, så er det ikke mye ekstra bling du skal velge fra utstyrslisten til Audi, før du har brukt langt mer penger enn det koster med noen år med strøm-abonnement. Sånn sett hadde det vært enkelt for Audi å bakt inn denne avgiften i bilprisen og heller kunne markedsført Ionity nettverket som en positiv fordel med å kjøpe Audi. De fleste ville synes det var veldig greit med 3.2 kr/kWh for lynlading hvis de ikke visste om at de samtidig måtte betale 189 kr/måned.
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: daktarimandag 20. januar 2020, klokken 20:17
Fordelen med den modellen kan også være at den lave ladeprisen/Audi charging service er en verdi som kan følge bruktbilen.
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: gakmandag 20. januar 2020, klokken 21:20
Sitat fra: daktari på mandag 20. januar 2020, klokken 20:17
Fordelen med den modellen kan også være at den lave ladeprisen/Audi charging service er en verdi som kan følge bruktbilen.
For å abbonere må bilen være registrert på deg? Hvis abbonementet følger bilen har det nok en verdi for enkelte pr i dag, og kanskje for mange frem i tid, men i dagens prisbilde er det for kostbart å kjøre elbil (etter min mening). Fortsatt ikke like dyrt som å drifte bensin/diesel/hybrid(x2), men ikke langt unna.
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: elektrofredag 24. januar 2020, klokken 00:55
Sitat fra: gak på mandag 20. januar 2020, klokken 21:20
Sitat fra: daktari på mandag 20. januar 2020, klokken 20:17
Fordelen med den modellen kan også være at den lave ladeprisen/Audi charging service er en verdi som kan følge bruktbilen.
For å abbonere må bilen være registrert på deg? Hvis abbonementet følger bilen har det nok en verdi for enkelte pr i dag, og kanskje for mange frem i tid, men i dagens prisbilde er det for kostbart å kjøre elbil (etter min mening). Fortsatt ikke like dyrt som å drifte bensin/diesel/hybrid(x2), men ikke langt unna.

Dette er jeg spent på hvordan du kommer frem til. :)

Min egen erfaring er at vi nesten aldri hurtiglader, selv om vi kjører 40.000 km. i året med to elbiler. La oss likevel si at det blir noen langturer, ferie ol, og bare 35.000 av disse km. er med lading hjemme. Vi kan legge til grunn et snitt forbruk på 2,2 kWh/mil (e-Golfen bruker ca. 1,5 kWh/mil og e-tron ca. 2,5 kWh/mil, men sistnevnte kjøres mer). Det er 7.700 kroner i årer med en strømpris på 1 kr/kWh inkl. nettleie. Pluss 5.000 km. hurtiglading med snittpris 3 kr/kWh er 3.300 kroner og Ionity abonnement på ca. 2.000 kroner/år i tillegg. Totalt for lading 12.000 kroner. I tillegg kommer kanskje 1.000/mnd i bompenger etter 50% regelen, når den en gang innføres i Oslo og alle andre steder. (Per i dag er det snakk om noen hundrelapper.) Totalt koster elbilene oss 24.000 kroner i året.

Diesel/Bensin med snittforbruk på 0,6 l/mil for (30/70% kjøring med småbil og SUV) og pumpepris på 16 kr/liter ville kostet 38.400 kroner. En differanse på 26.400 kroner. Med bompenger på 24.000 kroner koster det totalt 62.400 kroner i året. en differanse på 38.400 kroner.

(Service, vedlikehold og forsikring samt verditap og avskrivninger kommer i tillegg på begge biler. Også her kommer elbilen bedre ut, men la oss si det er likt for enkelhets skyld.)

Spørsmålet er hva du vil du bruke pengene til? ;) Setter du de f.eks. i fond, kan du i (kanskje) kjøpe en ny e-tron 55 quattro etter ti år. Historisk utvikling i f.eks. Skagen Global A tilsier i alle fall dette. Fremtiden kan ingen spå, men har du 4 millioner i lån med 25 års nedbetalingstid, kan du være ferdig 5 år tidligere. Det er i alle fall relativt sikkert. :)

Du kan sikkert si at man kan kjøre litt rimeligere f.eks. med plug-in hybrid, men husk, at dette eksempelet er med elbiler som er relativt dyre i drift. Ift. e-tron ligger f.eks. Model 3 eller S mye lavere i forbruk og hurtiglader mye billigere, eller gratis. Man kan også bytte e-golfen i en enda gjerrigere småbil. De reelle besparelsene i bomringen har også vært, og er fremdeles mye høyere enn i eksempelet. Da vi hadde Model S og kjørte mer ut og inn av byen, gratis, regnet jeg ut at vi sparte rundt 80.000 kroner i året her i huset.

Nå ville jeg kjøre kun elektrisk selv om det kostet like mye som Diesel/Bensin da, men.. :+1:
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: elektrofredag 24. januar 2020, klokken 12:25
Sitat fra: automat på søndag 19. januar 2020, klokken 13:21
Sitat fra: Tellus på søndag 19. januar 2020, klokken 12:41
Det er uansett interessant å se at trenden med at Tesla taper premiummarkedet fortsetter. Nesten ingen kjøper ny Model S lengre og også Model X sliter med å friste disse kjøperene.

Kanskje ikke så rart i og med utvalget av attraktive konkurrenter stadig øker.


I Noege har jo TMS og TMX solgt i bøtter og spann i segmenter langt utenfor det de var tiltenkt. Så at markedet for disse bilene er mettet er jo ikke akkurat så overraskende.

Tesla har bevisst skalert ned produksjonen på TMS og TMX, siden fokus nå er flyttet over på TM3 og kommende TMY. Så TMS og TMX vil aldri nå tilbake til gamle høyder.

Det er jo mye sant i dette, men e-tron har solgt i snitt over 600 biler i måneden siden leveringene begynte i mars 2019, mens Model X har solgt i snitt 300 siden leveringene begynte, og solgte 163 i måneden i 2019.. Er ikke dette samme marked?

I tillegg kommer I-Pace og nå ECQ. Ja, mindre biler alle tre, spesielt de to sistnevnte, men alle er over middels store med bakkeklaring, hengerfeste og firehjulstrekk. Og jada, alle disse tre bilene har større nyhetsverdi enn Model X nå, men det er tydeligvis et marked. Ta en bil som VW Golf, den har da solgt jevnt og trutt i 50 år over store deler av verden selv om konkurrenter har kommet og gått.

Den aller største konkurrenten til Tesla later til å være dem selv. Når de lanserer én modell slutter folk å kjøpe en annen..

Tipper det blir solgt fint lite Model 3 når den må konkurrere med ID3 og Polestar 2, og i tillegg Model Y er på trappene. Forskjellen på Model Y og tidligere lanseringer fra Tesla er at de for første gang har konkurranse fra dag én. Fra alle ovennevnte modeller, samt Skoda iV, ID4, e-tron Q4, XC40, iX3 mf.

Jeg tror Model Y klarer seg bra, og antakelig vil toppe statistikken, men vil nok ikke dominere på samme måte som Model 3 etter at reservasjonsreservene er brukt opp.
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: automatfredag 24. januar 2020, klokken 20:33
Sitat fra: elektro på fredag 24. januar 2020, klokken 12:25

Det er jo mye sant i dette, men e-tron har solgt i snitt over 600 biler i måneden siden leveringene begynte i mars 2019, mens Model X har solgt i snitt 300 siden leveringene begynte, og solgte 163 i måneden i 2019.. Er ikke dette samme marked?


Det var i siste halvdel av 2017 og i 2018 at Tesla virkelig pushet ut TMX her til lands. Og mange av de som kunne tenke seg å kjøpe TMX, har nok allerede kjøpt en. I 2019 fokuserte Tesla på TM3.

Det er uansett bare å gratulere Audi med godt e-tron-salg. Får håpe det fortsetter. Og at Audi har god nok tilgang på batterier.

Det er jo ikke et mål at alle skal kjøre Tesla. Så lenge de klarer å selge unna det de produserer, så har jo de grunn til å være fornøyd.
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: OhmPaPafredag 24. januar 2020, klokken 20:50
Sitat fra: automat på fredag 24. januar 2020, klokken 20:33
Det er uansett bare å gratulere Audi med godt e-tron-salg. Får håpe det fortsetter. Og at Audi har god nok tilgang på batterier.

Som posten til Elmo forteller har Audi for lite batterier. Hvor mye utgjør 6-8000 av det som var planlagt produsert av e-tron i første kvartal?
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: Orbitfredag 24. januar 2020, klokken 20:56
Planlagt 77000 årlig. De stopper produksjon i 16 dager.
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: JorElfredag 24. januar 2020, klokken 21:39
Vil også gratulere med godt E-tron-salg i Norge. :+1:

Hvor mange Etron er blitt solgt utenfor Norge?
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: OhmPaPafredag 24. januar 2020, klokken 22:24
Sitat fra: Orbit på fredag 24. januar 2020, klokken 20:56
Planlagt 77000 årlig. De stopper produksjon i 16 dager.

Triste greier - 10% omtrent av planlagt produksjon. Håper de nye kundene er tålmodige og ikke kjøper fossile biler i stedenfor.
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: elektrolørdag 25. januar 2020, klokken 01:11
Sitat fra: JorEl på fredag 24. januar 2020, klokken 21:39
Vil også gratulere med godt E-tron-salg i Norge. :+1:

Hvor mange Etron er blitt solgt utenfor Norge?

Produksjons estimat for 2019 ble satt ned til 45.000 på et tidspunkt i alle fall.

Litt av problemet er at den fikk en EPA rating på 204 miles, som er veldig misvisende ift. f.eks. Model X, og at CCS lade tilbudet nok ikke er like godt i USA som i Europa, og Norge spesielt, samtidig som avstandene er større.

Tilbake til Norge nærmer antallet e-tron og I-Pace på veien seg samlet antallet Model X. Og det har gått fort.
Tittel: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: automatlørdag 25. januar 2020, klokken 09:55
Sitat fra: elektro på lørdag 25. januar 2020, klokken 01:11

Tilbake til Norge nærmer antallet e-tron og I-Pace på veien seg samlet antallet Model X. Og det har gått fort.

Og de kommer til å gå forbi, hver for seg. TMX har utspilt sin rolle i elbilutviklingen for Tesla. De behøver ikke selge mange av den lenger. Og de selger den nok heller i andre markeder enn Norge, for her har den mistet statusen sin pga volumsalget.

Ststusnedgang kan skje med e-tron også. Blir salget høyt, så kan den fort få Passat-stempel.
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: Øyvind.hlørdag 25. januar 2020, klokken 10:08
X75D stod vel for det aller meste av salget av Model X. Den er nå kuttet. Det samme gjelder X60D. Så det finnes ingen rimelig inngangsbillett lenger. Jeg forstår godt at mange velger E-Tron. Audi har et veldig stort nettverk av forhandlere, har en god standing i Norge og det kjøres massive reklamekampanjer i alle kanaler.
Med den aggressivt prisede E50 når de mange på pris og god nok rekkevidde. Tesla har gått motsatt vei og fjernet de nederste trinnene på stigen.

Det er solgt ca 33.000 Model S og X i Norge. Til sammenligning er det levert over 20.000 Model 3 allerede, så pris selger...

Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: HåkonElørdag 25. januar 2020, klokken 10:48
Etter å ha prøvekjørt både X og Etron er jeg ikke overrasket, uavhengig av pris. God oppgradering på kjørekomfort, støyisolering og premiumfølelse.

X er også kjent for laveste kundetilfredshet av Tesla-biler, og en del kvalitetsmessige problemer.

Selvsagt selger pris og 50 drar nok inn en del nye kunder som ellers ikke ville vurdert X pfa pris, men vi har et par på jobb som har oppgradert til Etron. Han ene med en nesten ny fullspeccet Luda X han måtte ta et solid tap på.

Mange tror også at kun Tesla er brukbar på langtur pga superlader-nettverket, så egentlig overrasket over at Audi har solgt så godt. 
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: Øyvind.hlørdag 25. januar 2020, klokken 10:53
E-tron har også fått et frynsete rykte på kvalitet allerede. Men jeg forstår de som setter pris på at den leverer bedre på støy og opplevd kvalitet. Nærhet til forhandler teller også mye. Og tradisjonelle manuelle dører.
Ikke alle har småbarn, trenger 7 seter, plassen i X eller bryr seg om alt det Tesla leverer bedre på.

Mange mangler erfaring med kommerse nettverk og får inntrykk av at mange ladere bør gi like problemfrie langturer.
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: HåkonElørdag 25. januar 2020, klokken 11:51
Nja, leser jo om denne app-tilkobling, OLED speil, nightvision etc. (mye software som kan oppdateres men  Audi SUV vært på topp når det gjelder byggekvalitet på bruktbiler etter 5 år i flere uavhengige undersøkelser. Issues er det jo, men ting faller ikke fra hverandre og det er ikke hastverkarbeid i alt man tar i.

Model X har generert lange forumtråder siden start, og advarsel mot kjøp av Consumer Reports. Ligger en video på YT der en mekaniker tar tak i det vanlige.... dører og paneler som ikke flukter, lakk som slites bort pga dårlig design, dårlig lakk, man kan løfte taket opp med fingrene (ser ut som det bare er kastet på noe fugemasse på taket), løse gummiforinger, vindstøy pga vinduer som ikke flukter, en del merkelige designvalg, skrangling i plastdeksler, vannlekkasjer, biler som blir levert med forskjellig deksler innv. osv.

Har du sett noe lignende på en Audi Etron? Nettopp.

Også er det jo den opplevde kvaliteten da, for eks. lukk en Tesla dør så høres det ut som en varebil. Støynivået er slitsomt på langtur. Setene mangler justering.

Skal ikke gjøre dette til en tråd om Tesla's kvalitet, er alt for mange av de allerede, men etter å ha eid flere Tesla blir det merkelig å sammenligne de på byggekvalitet og opplevd premiumfølelse. Tesla er har flere sterke sider, men på kvalitet er det veldig amerikansk.

Dette er argumenter jeg hører fra en del som nå velger å forlate Tesla til fordel for andre bilmerker (ikke bare Audi). Dette tror jeg forklarer deler av det gode salget, for Tesla har jo unektelig sine sterke sider.

Alle produsenter har issues i en produksjonslinje, så å lese enkeltinnlegg på FB slik du gjør er meningsløst. Da blir jo selv Lexus dårlig. Man må se på statistikk (og byggekvalitet), og der er jo Model X i bunn av alle. Ikke en bil jeg hadde turt å eie utenfor garanti.
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: Øyvind.hlørdag 25. januar 2020, klokken 12:15
Listen over kjente feil er solid tosifret og langt ut over det du skriver om speil og nightvision, blant annet lignende problemer som det du trekker frem for det andre merket, men jeg skal droppe å ramse opp alt nå. Totalt sett virker det som om E-Tron allerede har fått et veldig frynsete rykte, i hvert fall i E-Tron gruppa på FB. Heldigvis tør folk å være ærlige både der og i andre merkegrupper. Det er godt mulig merket som helhet har et bedre rykte. Mange uttrykker skepsis til å kjøpe bilen basert på det de leser.

Men - jeg tror en del av det er barnesykdommer, en del er sw som nok blir rettet og en del er svært sjeldne tilfeller. Forstå meg rett - jeg tror både opplevd kvalitet og reell kvalitet per i dag er høyere på E-Tron enn Model X. En del slurv og dårlige løsninger på Model X. Når jeg prøvekjørte E-Tron ga den et godt inntrykk på opplevd kvalitet. For min del falt den igjennom på kjørefølelse og infotainment (minus 360 oversikten som var helt rå!) Den falt også igjennom på plass og antall seter, men når eldstemann har flyttet hjemmefra og nest eldste ikke lenger blir med på turer i særlig grad falt plutselig plassbehovet drastisk.

Men som jeg skrev opprinnelig - det er solgt over 20.000 Model 3, så jeg mener pris helt klart påvirker volum. Og når Tesla har fjernet de billigste bilene er markedet for SUV til 5-600.000,- dominert helt alene av E-Tron. Så kan man finne haugevis av årsaker til at folk foretrekker det ene foran det andre, men hadde en fått Model X med startpris 500k er jeg helt sikker på at salgstallene hadde vært annerledes. Så får jeg bare leve med uenighet rundt dette. Jeg bytter jo selv merke nå fordi jeg vil prøve noe nytt. Markedet er i bevegelse hele tiden :)
Neste år tipper jeg Model Y (om de får i gang produksjonen) vil seile ganske høyt på statistikken. På grunn av pris/produkt.
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: daktarilørdag 25. januar 2020, klokken 17:56
Det blir litt enkelt å sammenlignw alle innkjørinfsproblemer med e-tron mot X som har vært på mrkedet lenge. Audi vil forbedre svakheter og løse feilene, og det har allered X gjort. En 2020 X scorer nok bedre i dag enn 2019 e-tron. Men uansett er etron en bra bil, så får vi tidligere eiere klage videre og satse på å få forbedringer og skifte av feildesignede komponenter.
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: OhmPaPalørdag 25. januar 2020, klokken 19:58
Sitat fra: daktari på lørdag 25. januar 2020, klokken 17:56så får vi tidligere eiere klage videre

Jeg antar du har en skrivefeil her og ikke har solgt e-tron'en din?
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: daktarilørdag 25. januar 2020, klokken 21:35
Sitat fra: OhmPaPa på lørdag 25. januar 2020, klokken 19:58
Sitat fra: daktari på lørdag 25. januar 2020, klokken 17:56så får vi tidligere eiere klage videre

Jeg antar du har en skrivefeil her og ikke har solgt e-tron'en din?
Ja, det skal være "tidlige" eiere. Autocorrect...
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: Counterpointerlørdag 25. januar 2020, klokken 23:37
Det E-tron har som ingen andre har er ladekurven på både 50 kW og lynladere.

Ionity har nå laget en skrape i denne fordelen, bør ikke være noen krise, men nye kunder kan bli skremt.

Fra en av de siste videoene til Bjørn Nyland så ser det til og med ut som Taycan heller ikke matcher ladefarten til E-tron (to stykker sto på Ionity Dal og var begge på 60% SoC og hadde bittelitt over 100kW inn).

Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: Machinasøndag 26. januar 2020, klokken 10:50
Denne listen vil nok se lik ut frem til andre leverandører kommer med sine modeller, så gjenstår det å se om ladekurven er like god som for e-tron, hvis ingen klarer å matche ladekurven til e-tron kommer denne til å toppe listen fremover. Folk kommer til å se at rekkevidden til f.eks E-tron 50 er mere enn nok.
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: Counterpointersøndag 26. januar 2020, klokken 17:01
Sitat fra: Machina på søndag 26. januar 2020, klokken 10:50
Denne listen vil nok se lik ut frem til andre leverandører kommer med sine modeller, så gjenstår det å se om ladekurven er like god som for e-tron, hvis ingen klarer å matche ladekurven til e-tron kommer denne til å toppe listen fremover. Folk kommer til å se at rekkevidden til f.eks E-tron 50 er mere enn nok.
55 og 50 har vel ikke samme kurve på lynlader. Den ene er ca 90 kWh og den andre ca 70 kWh, mens 55 har 150 kW maks er dette 120 kW på 50.
Her ligger jo omtrent hele grunnen til forskjellen i pris på de to modellene.
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: Machinasøndag 26. januar 2020, klokken 17:43
Stemmer nok ikke helt det, ladetiden er nesten helt identisk. Mener å huske at det bare skiller noen få minutter mellom de fra tom til full.
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: daktarisøndag 26. januar 2020, klokken 17:45
Sitat fra: Machina på søndag 26. januar 2020, klokken 17:43
Stemmer nok ikke helt det, ladetiden er nesten helt identisk. Mener å huske at det bare skiller noen få minutter mellom de fra tom til full.
Jepp, men i for E55 er det 6-10 mil lengre rekkevidde ladet på samme tid.
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: Machinasøndag 26. januar 2020, klokken 18:05
Spiller liten rolle hvor mye rekkevidden er. Velger du en 50 vil jeg allerede tro at du har regnet deg frem til at du ikke trenger større rekkevidde enn den gir deg. Da er det ladetiden som blir interessant. På begge kommer du relativt sett like langt på 30 min lading gitt de ulike størrelsene på batteri.

Ser man på Teslabjørn sin 1000 km skiller det det vel ca 1 time under like forhold. Kjører du svært lange distanser hele tiden og tid er viktig slenger du på +150k så har du spart den timen.
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: steschsøndag 26. januar 2020, klokken 18:28
Relativt og relativt, man kommer nok lengre målt i kilometer med 30 minutts lading på e55 enn e50!
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: eivhellesøndag 26. januar 2020, klokken 18:42
Sitat fra: stesch på søndag 26. januar 2020, klokken 18:28
Relativt og relativt, man kommer nok lengre målt i kilometer med 30 minutts lading på e55 enn e50!
Det forutsetter tilgang til lynladere. Det er fortsatt en overvekt av 50kW ladere på mange strekninger og der stiller de likt.
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: Machinasøndag 26. januar 2020, klokken 18:54
Sitat fra: stesch på søndag 26. januar 2020, klokken 18:28
Relativt og relativt, man kommer nok lengre målt i kilometer med 30 minutts lading på e55 enn e50!

Jeg skrev vel gitt i forhold til størrelse på batteri og helt riktig som eivhelle påpeker når det gjelder lynladere. Er det bare 50kw så er det faktisk helt likt, tenk på det
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: elektrosøndag 26. januar 2020, klokken 20:50
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 25. januar 2020, klokken 12:15
Listen over kjente feil er solid tosifret og langt ut over det du skriver om speil og nightvision, blant annet lignende problemer som det du trekker frem for det andre merket, men jeg skal droppe å ramse opp alt nå. Totalt sett virker det som om E-Tron allerede har fått et veldig frynsete rykte, i hvert fall i E-Tron gruppa på FB. Heldigvis tør folk å være ærlige både der og i andre merkegrupper.

Frynsete rykte? Det er vel bare blant Tesla eiere.. ;) Tipper det er flere Tesla eiere enn e-tron eiere på FB gruppa til Audi e-tron. Det er i alle fall dobbelt så mange medlemer som det er registrerte biler iNorge. Og langt fra alle e-tron eiere er i den FB-gruppa.

Facebook grupper er uansett ubrukelige når de blir for store, fordi det virker som alle har problemer og er misfornøyd hvis 2% er det. De rendyrkede trollene kommer i tillegg.

Har vel ikke hørt om så mange alvorlige feil her i forumet, f.eks? En del småplukk, software bugs rett og slett, dårlig app (som har blitt bedre) og den preventive tilbakekallingen for de første bilene, min inkludert. Den ble jo ypperlig håndtert og skapte vel bare større tillit? Noen klager over vibrasjoner i 60-70 km/t, selv fikk jeg justert dørhåndtakene. Etter det har jeg ikke hatt feilmelding på sentrallås. That's it på 23.000 km. og 10 mnd. (Jada, jeg vet andre feil og driftssstans har forekommet, som på alle biler..)
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: Counterpointersøndag 26. januar 2020, klokken 22:22
Sitat fra: elektro på søndag 26. januar 2020, klokken 20:50
Har vel ikke hørt om så mange alvorlige feil her i forumet, f.eks? En del småplukk, software bugs rett og slett, dårlig app (som har blitt bedre) og den preventive tilbakekallingen for de første bilene, min inkludert. Den ble jo ypperlig håndtert og skapte vel bare større tillit? Noen klager over vibrasjoner i 60-70 km/t, selv fikk jeg justert dørhåndtakene. Etter det har jeg ikke hatt feilmelding på sentrallås. That's it på 23.000 km. og 10 mnd. (Jada, jeg vet andre feil og driftssstans har forekommet, som på alle biler..)
Det du nevner her er mer enn jeg har hatt på mine siste tre biler! Disse var fra tre forskjellige merker.
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: Tellussøndag 26. januar 2020, klokken 22:33
At det er mindre feil på Opel Ampera enn premiumelbilene er nok riktig. Samme burde være tilfelle med andre ikke-premiumbiler. Med mulig unntak av Model 3 der det har vær en god del feil. I hvert fall blant ikke-aksjonæreiere.

Kjøper du en premium elbil i dag så vær forbredt på litt smårusk her og der. Det rent mekaniske derimot bør være bra. Her kan ikke bilfabrikantene skylde på spesielle utfordringer rundt elbilen. Panelgap, begynnede rust, ulyder fra hjuloppheng osv. skal ikke eksistere verken på billigelbiler eller premiumelbiler.
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: elektrosøndag 26. januar 2020, klokken 23:57
Sitat fra: knut.aulie på søndag 26. januar 2020, klokken 22:22
Sitat fra: elektro på søndag 26. januar 2020, klokken 20:50
Har vel ikke hørt om så mange alvorlige feil her i forumet, f.eks? En del småplukk, software bugs rett og slett, dårlig app (som har blitt bedre) og den preventive tilbakekallingen for de første bilene, min inkludert. Den ble jo ypperlig håndtert og skapte vel bare større tillit? Noen klager over vibrasjoner i 60-70 km/t, selv fikk jeg justert dørhåndtakene. Etter det har jeg ikke hatt feilmelding på sentrallås. That's it på 23.000 km. og 10 mnd. (Jada, jeg vet andre feil og driftssstans har forekommet, som på alle biler..)
Det du nevner her er mer enn jeg har hatt på mine siste tre biler! Disse var fra tre forskjellige merker.

Fantastisk. Hva slags biler er det og hvilket utstyrsnivå?

I utgangspunktet har jeg altså bare vært inne og fått skiftet en pakning, eller hva de gjorde, på tilbakekallingen som i teorien kunne medføre fukt i batteripakken på de første bilene som ble produsert. Jeg fikk et brev i posten, en telefon og gjorde avtale om time, fikk en oppvarmet e-golf som stod klar til meg den dagen jeg avtalte og nyvasket bil da jeg hentet den samme ettermiddag. Det har aldri vært noe feil med bilen. Ingen gul eller rød lampe. Det eneste jeg ellers har hatt, er altså å få justert noen dørhåndtak mens jeg tok en kaffekopp. Det lever jeg fint med, ettersom jeg var en av de første i verden som fikk utlevert bilmodellen, bokstavlig talt.

Hvis du regner bugs, som at visningen i displayet skifter modus ca. hver 100. kjøretur, sånn at jeg må trykke tre taster for å få det tilbake sånn jeg vil ha det, som feil, så ok.
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: elektrolørdag 01. februar 2020, klokken 10:48
Da var januar måned ferdig. Fortsettelsen blir spennende!

Håper volumene av Tesla kommer opp igjen, noe de helt sikkert gjør mot slutten av kvartalet, men hvor mye? Kommer Model S og X tilbake, eller kun Model 3? Og hvor mange venter på Polestar 2, ID3, Skoda iV, XC 40 og ikke minst Model Y?

Fremtiden er elektrisk, men fortsatt er markedet i Norge begrenset av tilbudet snarere enn etterspørselen.
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: turfsurflørdag 01. februar 2020, klokken 10:58
Sitat fra: elektro på lørdag 01. februar 2020, klokken 10:48
Håper volumene av Tesla kommer opp igjen, noe de helt sikkert gjør mot slutten av kvartalet, men hvor mye? Kommer Model S og X tilbake, eller kun Model 3?
Model 3 kommer nok til å levere en gang i kvartalet, men ikke i samme volum som i fjor. S og X kommer nok til å ha lavt salg frem til de reintroduserer SR versjoner med lavere pris, evt med ny batteriteknologi så begge får økt rekkevidde. Kommer det en facelift så kan de nok og øke salget litt. Med kun LR og priset over konkurrentene så er det vel kun de som har behovet for plassen i X eller kjører veldig mye og langt (ladenettverket) som kjøper X og S.
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: Counterpointersøndag 02. februar 2020, klokken 13:26
Det er nok først når Y leveres at det blir snakk om volum.
Første Y er nå levert i USA, så vi får se hvor lang tid den bruker over dammen (har ingen tro på at vi får noen fra hverken Shanghai eller enda mindre trolig Berlin på flere år).

Model 3 bør øke noe mer, men både kommende konkurenter og Y gjør nok at det svekkes. Mange som venter og de grotesk stigende hurtigladerprisene vil dempe elbilsalget ganske kraftig, tror jeg.
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: Tellussøndag 02. februar 2020, klokken 16:39
Model X og S ser ut til å være ferdig i Norge. Pris/ytelse ser ikke lengre ut til å vær interessant for nordmenn. I premiumsegmentet er det i øyeblikket e-tron for alle pengene samt noen EQC og I-Pace. Ikke engang de som nekter å kjøre noe annet enn Tesla kjøper disse bilene. De går til Model 3 eller venter på Model Y. Så lenge S og X selges bra i USA så skjer det kanskje lite på med prisen på disse to bilene som vil gjøre disse modellene mer interessante i det norske markedet.

Kommer det samme til å gjenta seg med Model 3 og senere Model Y når det kommer interessante alternativer i klassen rundt 4-500K?
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: jkirkebosøndag 02. februar 2020, klokken 17:04
Sitat fra: Tellus på søndag 02. februar 2020, klokken 16:39
Model X og S ser ut til å være ferdig i Norge. Pris/ytelse ser ikke lengre ut til å vær interessant for nordmenn. I premiumsegmentet er det i øyeblikket e-tron for alle pengene samt noen EQC og I-Pace. Ikke engang de som nekter å kjøre noe annet enn Tesla kjøper disse bilene. De går til Model 3 eller venter på Model Y. Så lenge S og X selges bra i USA så skjer det kanskje lite på med prisen på disse to bilene som vil gjøre disse modellene mer interessante i det norske markedet.

Kommer det samme til å gjenta seg med Model 3 og senere Model Y når det kommer interessante alternativer i klassen rundt 4-500K?

Ja, S og X har blitt for dyre etter at 75-pakken forsvant og dollaren steg 65%(!) mot NOK. Om de hadde beholdt 75-pakken eller dollaren fortsatt hadde ligget på 6-tallet så hadde nok salget vært svært mye bedre. 

Model 3 og Y ligger i en mye lavere prisklasse og er nok ikke utsatt på samme måte da det er mange, mange flere som har råd til en bil til 500k i forhold til 900k.
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: 1000kwhsøndag 02. februar 2020, klokken 17:10
Sitat fra: Tellus på søndag 02. februar 2020, klokken 16:39
Model X og S ser ut til å være ferdig i Norge. Pris/ytelse ser ikke lengre ut til å vær interessant for nordmenn. I premiumsegmentet er det i øyeblikket e-tron for alle pengene samt noen EQC og I-Pace. Ikke engang de som nekter å kjøre noe annet enn Tesla kjøper disse bilene. De går til Model 3 eller venter på Model Y. Så lenge S og X selges bra i USA så skjer det kanskje lite på med prisen på disse to bilene som vil gjøre disse modellene mer interessante i det norske markedet.

Kommer det samme til å gjenta seg med Model 3 og senere Model Y når det kommer interessante alternativer i klassen rundt 4-500K?
Nå er jo S i praksis 8 år gammel, så den må vel få lov til å få en sjanse til?:D
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: elektrosøndag 02. februar 2020, klokken 17:35
Enig i den analysen @Tellus. Mulig Model Y blir den første bilen fra Tesla som kommer til å fortsette å selge i mange år, den treffer veldig mange. I Norge er det jo mange som egentlig ikke ville ha sedan, men har kjøpt Model S og Model 3 i mangel av bedre alternativer. Model X er blitt litt for dyr og er faktisk litt for stor for noen, samtidig som man ikke kan ha taklast. Den vil nok neppe gjøre noe comeback i dagens form.

En helt annen elbil som kommer til å selge i bøtter og spann i mange år er ID3. Og så kan jo ID4 bli en ganske spennende bil. Konseptbilen er imidlertid 15 cm kortere enn Model Y. Det kan bli litt knapt for mange. Men det kommer jo en større bil fra VW med kallenavn Roomz. Konseptbilen av ID4 er for øvrig oppgitt til å være 4 cm. bredere enn Model Y, nesten eksakt nøyaktig like høy og kommer kanskje med skyvedører. Kanskje ikke.. https://www.autocar.co.uk/car-news/motor-shows-new-york-motor-show/volkswagen-id-4-suv-be-revealed-new-york-motor-show

Biler med Chademo vil nok bli vanskelige å selge etterhvert, spår jeg.. og de vil også ha mindre bruktverdi. Også spent på hva Volvo, Polestar og PSA gjør med lading og hvilken vei lademarkedet går.
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: daktarisøndag 02. februar 2020, klokken 17:37
Hvis det kommer en S og X oppdatering med nytt 85 kWh og 115 kWh batteri kan dette endre seg fort. Levering fra sommeren kanskje? Akkurat nå er det vanskelig å få en ny X under 900k,- De færreste etron selges med så mye utstyr. Tesla kunne vunnet kunder på å droppe el-seter, fancy stereo, fjernlysass. og autopilot, varme i ratt etc. Altså innføre pakker med ekstrautstyr igjen. Men gøy at e-tron selger bra.
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: Counterpointersøndag 02. februar 2020, klokken 23:22
E-tron er jo eneste stasjonsvogn (vet den kalles SUV, men den ser ut som en stasjonsvogn), det er jo en klassiker. I tillegg så ser den jo helt ut som en «vanlig» bil. Til sammen betyr dette at den omtrent har dette elbilmarkedet for seg selv.
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: elektromandag 03. februar 2020, klokken 19:02
Sitat fra: knut.aulie på søndag 02. februar 2020, klokken 23:22
E-tron er jo eneste stasjonsvogn (vet den kalles SUV, men den ser ut som en stasjonsvogn), det er jo en klassiker. I tillegg så ser den jo helt ut som en «vanlig» bil. Til sammen betyr dette at den omtrent har dette elbilmarkedet for seg selv.

Synes du overdriver litt. :) Jeg hadde en 2016 Passat GTE før, og det er en rimelig annerledes opplevelse å sitte i e-tron. Parkerer også ved siden av en ny Skoda Superb til daglig, og de 15-20 cm. med ekstra takhøyde og den ekstra bredden gjør at e-tron ser veldig ut som en SUV spør du meg. Selv om den kanskje ikke er det. Det er vel en allroad hvor man sitter enda høyere pga. batteripakken og taket er hevet noen cm. som en følge av dette. Den er bare 3 cm. lavere enn Q5, men det er vel kanskje heller ikke en SUV i manges øyne.

Ellers har du nok rett. Det er mange med stasjonsvogn som aldri kunne tenke seg hverken Model 3, Model S eller Model X, som for øvrig har blitt veldig dyr, og kanskje synes I-Pace blir hakket for liten/sær men som finner seg til rette med e-tron.

Neste år kommer det en ekte stasjonsvogn https://www.dn.no/motor/volkswagen/elbil/nye-biler/endelig-en-elektrisk-stasjonsvogn/2-1-709878 Den blir nok en schläger! Jeg frykter imidlertid kombinasjonen lite bakkeklaring og lang akselavstand, hvis den ikke får luftfjæring.

Legger ved et bilde av en bil som fikk e-tron til å virke litt puslete.. :laugh:
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: Counterpointermandag 03. februar 2020, klokken 21:09
Sitat fra: elektro på mandag 03. februar 2020, klokken 19:02
Sitat fra: knut.aulie på søndag 02. februar 2020, klokken 23:22
E-tron er jo eneste stasjonsvogn (vet den kalles SUV, men den ser ut som en stasjonsvogn), det er jo en klassiker. I tillegg så ser den jo helt ut som en «vanlig» bil. Til sammen betyr dette at den omtrent har dette elbilmarkedet for seg selv.

Synes du overdriver litt. :) Jeg hadde en 2016 Passat GTE før, og det er en rimelig annerledes opplevelse å sitte i e-tron. Parkerer også ved siden av en ny Skoda Superb til daglig, og de 15-20 cm. med ekstra takhøyde og den ekstra bredden gjør at e-tron ser veldig ut som en SUV spør du meg.
Akkurat her er vi nok temmelig enige.
For E-tron er en stor stasjonsvogn.

Audi har også lenge laget veldig fine stasjonsvogner RS 6 er en av de som er helt rå, og A4 allroad er veldig både harmonisk og fin.

Både stasjonsvogn og at den ikke skriker elbil var ment positivt og det ser det jo ut som markedet også tar til seg nå.

«Passaten» som VW kommer med blir et spennende innslag, helt enig.

Btw; når det gjelder SUV så synes jeg for mange biler kalles det og er alt for puslete, og der er E-tron en av de beste
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: eivhellemandag 03. februar 2020, klokken 23:01
SUV betyr vel først og fremst at bilen har ekstra bakkeklaring og derfor kan kjør litt utenfor allfarvei. I så måtte stiller etron sterkt med luftfjæring som gir 152-248 mm bakkeklaring.
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: daktarimandag 03. februar 2020, klokken 23:33
Testet litt på snø i helgen. E-tron er ikke akkurat stasjonsvogn i praksis. Den er helt rå i løssnø. Må i offroad modus, nivå 5. Men i allroad, nivå 4, så ser den suv ut som parkert også. På bildet ved passaten er den vel på nivå 2 el. 3. På bildet fra fjellet nivå 5.
Tittel: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: turfsurftirsdag 04. februar 2020, klokken 06:54
Sitat fra: daktari på mandag 03. februar 2020, klokken 23:33
Testet litt på snø i helgen. E-tron er ikke akkurat stasjonsvogn i praksis. Den er helt rå i løssnø. Må i offroad modus, nivå 5. Men i allroad, nivå 4, så ser den suv ut som parkert også. På bildet ved passaten er den vel på nivå 2 el. 3. På bildet fra fjellet nivå 5.
Kule bilder, hadde en lignende test med vår X en gang med uanmeldt tur på hytta. Veldig imponerende med elektrisk AWD og luftfjæring. Får vasket bilen under

Ellers synes jeg etron fremdeles ligner mest på allroad. En ekte crossover. Noe som på ingen måte er negativt. Parker ved siden av en RR f.eks, så vises det fort.
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: daktaritirsdag 04. februar 2020, klokken 07:22
Taklinjen er lavere enn f.eks X5 ja.
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: elektrotirsdag 04. februar 2020, klokken 10:25
Veldig kule snøbilder!

Sukk! Må komme meg til fjells, MØKK lei av saltsørpe.. Var deilig og hvitt på veien utenfor hos oss i natt, og bilene skled lydløst forbi, men det varte ikke lenge før det var saltet. Livsfarlig med alminnelig norsk vinterføre!! :o

PS: Bildet med passaten viser hvor bred e-tron ser ut, har lagt merke til dette ved siden av samme bil selv.
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: gigafactorytirsdag 04. februar 2020, klokken 21:28
e-Tron er laaangt innenfor den europeiske definisjonen av SUV. Det er alltids noe som vil kverulere, men Audi definerer den som en SUV, så en skal være spesielt entusiastisk for å gidde.
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: elektrotorsdag 02. april 2020, klokken 20:43
Sitat fra: Kartelaven på mandag 13. januar 2020, klokken 10:30
Snakk om tynt datagrunnlag  :D

Nå er datagrunnlaget litt bedre. :D
https://elbilstatistikk.no/?sort=3
Tittel: Sv: e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år
Skrevet av: Vaduzlørdag 04. april 2020, klokken 09:39
E-tron er den nye folkevogna ja, ingen tvil om det, traff godt med både formfaktor, design og behov i Norge. Veldig mye bil for pengene om du bare skal frakte unger rundt i nærmiljøet og klarer deg med 50, 55 er generelt en perfekt elbil med sin raske lading og gode rekkevidde. Har vurdert dem selv, men har allerede drømmebilen min model s og venter med SUV til flere barn kommer;)