Elbilforum.no

Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: hELgenen på onsdag 08. januar 2020, klokken 07:14

Tittel: Bomavgiftene opp 1 mars 2020 - KUN for elbiler
Skrevet av: hELgenenonsdag 08. januar 2020, klokken 07:14
https://e24.no/privatoekonomi/i/y3pwga/kraftig-hopp-i-bomavgiftene-for-elbiler-i-oslo

Vi er blitt matet med politisk propaganda at det skal lønne seg å velge elbil, men fordelene med elbil blir stadig mindre ser det ut til.  Økningen i avgiftene for elbiler er som angitt nesten en dobling...
Tittel: Sv: Bomavgiftene opp 1 mars 2020 - KUN for elbiler
Skrevet av: 1317142119onsdag 08. januar 2020, klokken 08:16
Det måtte komme det. Så lenge det er lagt opp til at man skal kunne ta 50% av fossilprisen, så er det vel ingen som tror at MDG og AP i den såkalte "byregjeringen" ikke kommer til å utnytte det. Ingen av de partiene har noen gang vært kjent for å la vær å kreve inn penger. De har bare prøvd å sukre pillen ved å gjøre det gradvis.

Problemet til Oslo er at de er 100% avhengige av bominntektene. De har ikke råd til at profetien deres om ingen vanlige biler i Oslo skal bli oppfylt. Bilene subsidierer kollektivreisende i hele Stor-Oslo (alt pisset om at det går til Oslopakke 3 er bullshit - det går til daglig drift av dagens kollektivløsninger). Derfor må de kreve inn penger fra elbiler.
Tittel: Sv: Bomavgiftene opp 1 mars 2020 - KUN for elbiler
Skrevet av: TBonsdag 08. januar 2020, klokken 08:33
Denne økningen ble varslet samtidig som det ble innført bompenger på elbil juni 2019?

Innføringen var noe forsinket pga levering av utstyr, nye bommer.

Slik sett ikke noe "nytt".
Tittel: Sv: Bomavgiftene opp 1 mars 2020 - KUN for elbiler
Skrevet av: elektroluxonsdag 08. januar 2020, klokken 08:47
Tror nok regjeringen har sett seg lei på utviklingen elbilprodusentene har valgt der effektivitet er lagt til sides for gigantiske batteripakker og ønsker å pensle pendlere inn på mer miljøvennlige alternativer som små L7e kjøretøy.

Timingen er således riktig, da det nå lanseres en rekke slike kjøretøy fra f.eks https://artega.de/de/fahrzeuge/artega-karo/ og https://microlino-car.com/en/microlino, https://www.arcimoto.com/ og https://electrameccanica.com/

Tittel: Sv: Bomavgiftene opp 1 mars 2020 - KUN for elbiler
Skrevet av: jkirkeboonsdag 08. januar 2020, klokken 09:38
Sitat fra: elektrolux på onsdag 08. januar 2020, klokken 08:47
Tror nok regjeringen har sett seg lei på utviklingen elbilprodusentene har valgt der effektivitet er lagt til sides for gigantiske batteripakker og ønsker å pensle pendlere inn på mer miljøvennlige alternativer som små L7e kjøretøy.

Timingen er således riktig, da det nå lanseres en rekke slike kjøretøy fra f.eks https://artega.de/de/fahrzeuge/artega-karo/ og https://microlino-car.com/en/microlino, https://www.arcimoto.com/ og https://electrameccanica.com/

Tvert imot tror jeg heller slike kjøretøy blir bombelagt på linje med vanlige elbiler, om det skulle vise seg at de selger i noe ærlig volum. Noe jeg har ca. null tro på.
Tittel: Sv: Bomavgiftene opp 1 mars 2020 - KUN for elbiler
Skrevet av: TBonsdag 08. januar 2020, klokken 11:17
Bompenger er ikke største kostnad for å kjøre til de store byene (som gjerne har bompenger).

Lite og kostbar parkering er gjerne et større innhugg i økonomien. Slike små biler vil pr idag koste det samme å parkere. Blir volumet større, slik at disse kan parkeres tettere, og eier av parkerings hus tjener det samme, eller mer vil det bli et marked. Men, om det faktisk vil skje er tvilsomt.

Tittel: Sv: Bomavgiftene opp 1 mars 2020 - KUN for elbiler
Skrevet av: rybackonsdag 08. januar 2020, klokken 12:21
Sitat fra: TB på onsdag 08. januar 2020, klokken 11:17
Lite og kostbar parkering er gjerne et større innhugg i økonomien.

Hvis man hadde begynt å fordelsbeskatte de som har gratis parkering på jobben så hadde nok køene forsvunnet ganske fort.

Det er litt rart at man må betale skatt om arbeidsgiver dekker bil,mobiltelefon, kollektivreise, avis etc - men parkering går fri.
Tittel: Sv: Bomavgiftene opp 1 mars 2020 - KUN for elbiler
Skrevet av: 1000kwhonsdag 08. januar 2020, klokken 12:32
Sitat fra: ryback på onsdag 08. januar 2020, klokken 12:21
Sitat fra: TB på onsdag 08. januar 2020, klokken 11:17
Lite og kostbar parkering er gjerne et større innhugg i økonomien.

Hvis man hadde begynt å fordelsbeskatte de som har gratis parkering på jobben så hadde nok køene forsvunnet ganske fort.

Det er litt rart at man må betale skatt om arbeidsgiver dekker bil,mobiltelefon, kollektivreise, avis etc - men parkering går fri.
Ja, for vi trenger virkelig MER skatt.

Det er på tide å lette skattetrykket for de som faktisk bidrar og redusere ytelsene til de som sitter hjemme.
Tittel: Sv: Bomavgiftene opp 1 mars 2020 - KUN for elbiler
Skrevet av: Svein_Honsdag 08. januar 2020, klokken 14:13
Jeg er usikker på hvordan jeg skal tolke de nye prisene. Er dette priser utenom rushtid for hhv indre og ytre ring, og vil de i så fall dobles i rushtiden slik det gjøres nå? Regner med at timesregelen (edit: og brikkerabatt) opprettholdes, slik at det kun er dyreste passering iløpet av en time man belastes for? Noen som har litt mer info her?
Tittel: Sv: Bomavgiftene opp 1 mars 2020 - KUN for elbiler
Skrevet av: Vroomonsdag 08. januar 2020, klokken 14:21
Sitat fra: ryback på onsdag 08. januar 2020, klokken 12:21

Hvis man hadde begynt å fordelsbeskatte de som har gratis parkering på jobben

Når man må utføre en jobb på typ 8 timer/dag så vil jeg ikke akkurat kalle det gratis..
Tittel: Sv: Bomavgiftene opp 1 mars 2020 - KUN for elbiler
Skrevet av: jkirkeboonsdag 08. januar 2020, klokken 15:14
Sitat fra: ryback på onsdag 08. januar 2020, klokken 12:21
Hvis man hadde begynt å fordelsbeskatte de som har gratis parkering på jobben så hadde nok køene forsvunnet ganske fort.

Det er litt rart at man må betale skatt om arbeidsgiver dekker bil,mobiltelefon, kollektivreise, avis etc - men parkering går fri.

Dessverre er det noen av oss som faktisk MÅ kjøre bil innimellom da vi begynner eller slutter på tidspunkter det ikke går kollektivtransport. Det er kjipt nok å jobbe ugunstige tidspunkt fra før, enda kjipere om man skal skattlegges ekstra for å bruke det eneste transportmiddelet som er mulig å bruke.

Jeg belaster ikke veien nevneverdig når jeg ankommer Oslo i 4-tiden på morgenen, ei heller når jeg drar igjen i 11-12 tiden. God plass begge veier da.

Økt rushtidsavgift i bomringen er MYE mer treffsikkert.
Tittel: Sv: Bomavgiftene opp 1 mars 2020 - KUN for elbiler
Skrevet av: eisa01onsdag 08. januar 2020, klokken 21:19
Tja, jeg vil si det er rart at det ikke er skatt på parkering, men det er skatt hvis arbeidsgiver betaler f.eks. månedskort

Rent praktisk blir det lettere å ta taxi i jobb fordi det går rett inn i utgiftsføringssystemet, men hvis man tar kollektivt så må man sende inn kvittering av enkeltbilletter og legge inn manuelt fordi Ruter/Entur/Vy ikke tar Amex

Trening betalt av arbeidsgiver er det jo også skatt på, med mindre arbeidsgiver stiller med eget treningssenter – da er det gratis

Tittel: Sv: Bomavgiftene opp 1 mars 2020 - KUN for elbiler
Skrevet av: Ferryonsdag 08. januar 2020, klokken 22:42
Sitat fra: ryback på onsdag 08. januar 2020, klokken 12:21
Det er litt rart at man må betale skatt om arbeidsgiver dekker bil,mobiltelefon, kollektivreise, avis etc - men parkering går fri.

Hva er verdien av en parkeringsmulighet da, om en skulle skatte for den? Der jeg jobber er det flere firmaer som som deler en romslig parkering "langt uti gokk". Det er flust med andre gratis parkeringsmuligheter i nærområdet. Jeg kan se for meg noen kreative løsninger om det blir skatt på parkeringa. Jeg betaler ikke skatt på verken bil, telefon, pc eller noe av alt det andre utstyret jeg trenger i jobb.
Tittel: Sv: Bomavgiftene opp 1 mars 2020 - KUN for elbiler
Skrevet av: Oddaaonsdag 08. januar 2020, klokken 22:43
Sitat fra: elektrolux på onsdag 08. januar 2020, klokken 08:47
Tror nok regjeringen har sett seg lei på utviklingen elbilprodusentene har valgt der effektivitet er lagt til sides for gigantiske batteripakker og ønsker å pensle pendlere inn på mer miljøvennlige alternativer som små L7e kjøretøy.

Dette tror jeg ikke at politikerne har ofret en eneste tanke. Pendlerne (og alle andre)skal reise kollektivt, sykle eller gå. Punktum.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Bomavgiftene opp 1 mars 2020 - KUN for elbiler
Skrevet av: moonbuggyonsdag 08. januar 2020, klokken 22:51
Sitat fra: Oddaa på onsdag 08. januar 2020, klokken 22:43
Sitat fra: elektrolux på onsdag 08. januar 2020, klokken 08:47
Tror nok regjeringen har sett seg lei på utviklingen elbilprodusentene har valgt der effektivitet er lagt til sides for gigantiske batteripakker og ønsker å pensle pendlere inn på mer miljøvennlige alternativer som små L7e kjøretøy.

Dette tror jeg ikke at politikerne har ofret en eneste tanke. Pendlerne (og alle andre)skal reise kollektivt, sykle eller gå. Punktum.
Enig med deg. De har knapt ofret det en tanke. Men, det er en utopi å tro at alle skal kunne kjøre inn i byene når de vil, uten begrensninger. Idag er det faktisk næringslivet som ønsker høye rushtidsavgifter og bompenger for å gi bedre fremkommelighet. Nå som el-bil andelen virkelig går i været, er det helt rimelig at avgiftene også omfatter el-biler.
Tittel: Sv: Bomavgiftene opp 1 mars 2020 - KUN for elbiler
Skrevet av: Oddaaonsdag 08. januar 2020, klokken 23:47
Sitat fra: moonbuggy på onsdag 08. januar 2020, klokken 22:51
Enig med deg. De har knapt ofret det en tanke. Men, det er en utopi å tro at alle skal kunne kjøre inn i byene når de vil, uten begrensninger. Idag er det faktisk næringslivet som ønsker høye rushtidsavgifter og bompenger for å gi bedre fremkommelighet. Nå som el-bil andelen virkelig går i været, er det helt rimelig at avgiftene også omfatter el-biler.
Jepp, dette er bakgrunnen for det neppe gjøres noe unntak eller tilpasninger avhengig av størrelsen på kjøretøyene.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Bomavgiftene opp 1 mars 2020 - KUN for elbiler
Skrevet av: elektroluxtorsdag 09. januar 2020, klokken 07:08
Uansett om dette er villet politikk eller noe som har gått under radaren får vi håpe dette fortsetter slik at vi som tenker energieffektivitet kan beholde bevegelsesfriheten vår.  ;D
Tittel: Sv: Bomavgiftene opp 1 mars 2020 - KUN for elbiler
Skrevet av: jlantorsdag 09. januar 2020, klokken 08:18
Bompenger bør etter min mening beregnes ut fra en slik oppdeling:

-Kjøretøyet skaper kø. Her skaper vel alle kjøretøy omtrent like mye kø, selv om elbiler kanskje fyller lukene litt bedre. Altså ingen spesiell grunn til å differensiere rushtidsdelen av bompengene. Og ingen grunn til en slik avgiftskomponent utenom rushtid.

-Kjøretøyet skal finansiere en ny veiforbindelse som gir kortere reisetid også utenom rush, eller som erstatter en ferge. Her er det vel rimelig at alle bidrar, men det kan gis rabatter for å stimulere en ønsket utvikling.

-Kjøretøyet sliter på veien. Dette er et forholdvis beskjedent beløp. Ca. 1 krone pr passering for de tyngste personbilene ?

- Kjøretøyet skaper risiko for ulykker. Ingen spesiell rabatt for elbiler. Men ikke typisk finansiert av bompenger.

-Kjøretøyet forurenser. Her er det vel først og fremst lokal forurensning som bør forhindres med bompenger, mens andre effekter kan tas som drivstoffavgift og evt. avgifter på batteriene. Altså ingen slik bomavgift for elbiler.
Tittel: Sv: Bomavgiftene opp 1 mars 2020 - KUN for elbiler
Skrevet av: turfsurftorsdag 09. januar 2020, klokken 08:26
Sitat fra: ryback på onsdag 08. januar 2020, klokken 12:21
Det er litt rart at man må betale skatt om arbeidsgiver dekker bil,mobiltelefon, kollektivreise, avis etc - men parkering går fri.
Det er fordi at det er parkering på jobben, ikke hjemme hos deg. Du skatter av personlige fordeler, ikke det som brukes på arbeidsplassen. Du skatter ikke av stolen og pulten du bruker på jobben heller, eller biler som er parkert på jobben utenom bruk.
Tittel: Sv: Bomavgiftene opp 1 mars 2020 - KUN for elbiler
Skrevet av: Robert E-Nirotorsdag 09. januar 2020, klokken 09:11
Sitat fra: jlan på torsdag 09. januar 2020, klokken 08:18
Bompenger bør etter min mening beregnes ut fra en slik oppdeling:

-Kjøretøyet skaper kø. Her skaper vel alle kjøretøy omtrent like mye kø, selv om elbiler kanskje fyller lukene litt bedre.

Hvordan fyller elbiler lukene bedre?
Tittel: Sv: Bomavgiftene opp 1 mars 2020 - KUN for elbiler
Skrevet av: Ktorsdag 09. januar 2020, klokken 12:16
Er det noen som har sett de faktiske takstene som blir innført fra 1. mars?

I NTB-artikkelen som forskjellige nyhetssteder har gjengitt står det at takstene øker til «10 og 15 kroner». Hvis man går fra 4 til 10 kroner, så er det jo mer enn en dobling for kjøring inne i byen...?
Tittel: Sv: Bomavgiftene opp 1 mars 2020 - KUN for elbiler
Skrevet av: Svein_Htorsdag 09. januar 2020, klokken 16:29
Sitat fra: K på torsdag 09. januar 2020, klokken 12:16
Er det noen som har sett de faktiske takstene som blir innført fra 1. mars?

I NTB-artikkelen som forskjellige nyhetssteder har gjengitt står det at takstene øker til «10 og 15 kroner». Hvis man går fra 4 til 10 kroner, så er det jo mer enn en dobling for kjøring inne i byen...?

Jeg har også etterlyst mer info om dette her inne, men foreløpig ikke fått noen respons.

Har regnet litt på det selv, og i verste fall (fra 4 til 10 kroner for Indre ring og fra 5 til 15 for Osloring og Bygrense, dobbel takst i rushtiden og samme brikkerabatt og timesregel som i dag) blir det en tredobling av mine daglige bomutgifter. Forutsetter da at Bygrensen følger dagens praksis med samme takst som Osloringen, men mulig jeg tar feil der.

Edit: Fant denne artikkelen fra i fjor, som mer eller mindre bekrefter mine verste antakelser:
https://elbil.no/slik-blir-bomsituasjonen-i-oslo-for-elbilister/

Edit 2: Fant også denne artikkelen: https://www.nrk.no/osloogviken/70-kroner-i-bompenger-for-elbiler-1.14001977. Hvis dette stemmer vil jeg måtte betale 9 kroner mer daglig enn jeg gjør i dag, og det kan jeg fint leve med.
Tittel: Sv: Bomavgiftene opp 1 mars 2020 - KUN for elbiler
Skrevet av: stefsetorsdag 09. januar 2020, klokken 16:55
Myndighetene begår totalt skivebom med denne bomøkningen til 50%. De synes å være blendet av at det skal være rettferdighet, og at biler til slutt skal betaler det samme i bom og andre bruksavgifter uavhengig av drivstoff.
Dette er ikke rettferdig. En fossilbil slipper ut forurensning, (Ikke tro på det som sies at eksosen renses slik at ingen giftige forbindelser slipper ut), den avgir mer bremsestøv, støyer mer og selvfølgelig har vi klimagassutslippene, som ikke renses i noe som helst grad. Alt dette forringer livskvalitet og skaper øvrige kostnader for samfunnet, kostnader som ikke hadde vært der om det var snakk om 0-utslippskjøretøy.
Det rettferdige er at fossile biler FOR ALLTID, betaler mer i bompenger.

Det andre er at det som smått begynner å komme varebiler som kan brukes til det varebiler normalt brukes til, men nå blir dette kvalt i starten. Det er sterkt uheldig å fjerne bruksfordelene før denne relativt store gruppen av sjåfører har kommet i gang, og opplevd fordelene med elbil. Det kommer til å forsinke innfasing av el-varebiler i vesentlig grad.

Tittel: Sv: Bomavgiftene opp 1 mars 2020 - KUN for elbiler
Skrevet av: jlantorsdag 09. januar 2020, klokken 21:26
Sitat fra: Robert E-Niro på torsdag 09. januar 2020, klokken 09:11
Sitat fra: jlan på torsdag 09. januar 2020, klokken 08:18
-Kjøretøyet skaper kø. Her skaper vel alle kjøretøy omtrent like mye kø, selv om elbiler kanskje fyller lukene litt bedre.
Hvordan fyller elbiler lukene bedre?
Jeg skrev "kanskje litt" da. Jeg tenkte på raskere akselerasjon, og kanskje litt bedre mulighet for å holde jevn avstand til forankjørende enn for eksempel biler med manuell clutch i oppoverbakke.
Tittel: Sv: Bomavgiftene opp 1 mars 2020 - KUN for elbiler
Skrevet av: elektroluxfredag 10. januar 2020, klokken 03:56
Ny artikkel om farene med å fjerne insentivene til elbilene:

https://www.nettavisen.no/okonomi/gjentar-dette-seg-sa-kollapser-elbilmarkedet/3423901792.htmlm