Elbilforum.no
Bilmerker => Mercedes/ EQ => EQC => Emne startet av: LMOR på lørdag 04. januar 2020, klokken 10:05
Hva er erfaringene?
Jeg ladet fra ca 65% til 100% med gjennomsnitt på 70kW på e-tron, altså 27min, men på EQC måtte jeg gi opp på 70-100% etter 15min fordi jeg ikke kom til å bli ferdig i tide. Da hadde jeg 30kW hele veien, og endte på 75%.
Forholdene var omtrent de samme, 5 grader, kald bil, uten forvarming av batterier, bare kjørt ca 15min først.
Men det er stor forskjell?
E-Tron lader raskere i toppen. Noe av differansen forsvinner med høyere forbruk, men er du avhengig av å ofte lade helt opp eller ta ladepauser der du lader i toppen av batteriet bør du nok gå for E-Tron.
(https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/360030048713/Fastned_ChargeCurve_Mercedes_EQC.png)
https://www.youtube.com/watch?v=q19kSp7kwhI
Den kurven kan jeg lade med, men jeg startet altså på 70% og fikk 30kW i 15min, stabilt 30kW.
I følge kurven burde jeg vært oppe på 70+.
Sitat fra: LMOR på lørdag 04. januar 2020, klokken 11:20
Den kurven kan jeg lade med, men jeg startet altså på 70% og fikk 30kW i 15min, stabilt 30kW.
I følge kurven burde jeg vært oppe på 70+.
Skyldes sikkert kaldt batteri. Evt feil på laderen, men regner med det var kaldt batteri. Kanskje Audi tillater hardere belastning på iskaldt batteri enn Mercedes? Om bilene var brukt identisk dagene i forveien i identisk utetemperatur.
Hvis du har ladet stabilt 30 kW i 15 min så har du jo ladet 7,5 kWh. Det er mer enn 5% av batteriet, så da burde det vært høyere enn 75%.
I denne videoen her klarer de 38 kW på 96%, om sommeren. https://www.youtube.com/watch?v=P-FvMSXbvwY
Av de 7,5 kW så går ikke alt inn i batteriet, spesielt ikke når bilen er kald. Men det var litt mindre og 6%.
Det viktige her er forskjellen mellom 90kw på 70% på e-tron og 70 i gjennomsnitt og 30kW på EQC, både på 70% og i gjennomsnitt
Har bilder på mobilen men får ikke lastet dem opp.
Det er mye hylekor i sosiale media etter Ionity annonserte prisøkning. Teslabjørn har laget en svært informativ video som forklarer hva det faktisk betyr for oss som har eller har bestilt EV;
https://www.youtube.com/watch?v=08WW9r1pEEo
Verdt å se :)
Kort oppsummering: Du må tegne avtale dersom du vil unngå landeveisrøveri.
Personlig orker jeg ikke alle disse avtalene - er møkk lei dem alle sammen.
Sitat fra: mathis på lørdag 18. januar 2020, klokken 18:04
Det er mye hylekor i sosiale media etter Ionity annonserte prisøkning. Teslabjørn har laget en svært informativ video som forklarer hva det faktisk betyr for oss som har eller har bestilt EV;
https://www.youtube.com/watch?v=08WW9r1pEEo
Verdt å se :)
Teslabjørn er kjøpt og betalt av Ionity.
Disse avtalene er stort sett bare positive for folk som pendler eller kjører ekstremt ofte lange strekninger. For andre er det uansett dyrt, okke som.
Sitat fra: Tafsern på fredag 24. januar 2020, klokken 12:56
Det er mye hylekor i sosiale media etter Ionity annonserte prisøkning. Teslabjørn har laget en svært informativ video som forklarer hva det faktisk betyr for oss som har eller har bestilt EV;
Verdt å se :)
Teslabjørn er kjøpt og betalt av Ionity.
Disse avtalene er stort sett bare positive for folk som pendler eller kjører ekstremt ofte lange strekninger. For andre er det uansett dyrt, okke som.
[/quote]
Hva slags feilinformasjon er det som kommer frem i videoen?
Godt spørsmål @tornaldo.
I videoen påpeker han ganske så tydelig at om en ikke kjører lange strekninger lønner ikke nødvendigvis et slikt medlemskap seg i lengden. Fordi de fleste faktisk lader hjemme og trenger ikke da disse hurtigladerene langs veien.
Det virker som om Audi tillater veldig hard lading. Blir veldig interessant å følge med på om batteriet faktisk tåler dette.
Sitat fra: hELgenen på lørdag 18. januar 2020, klokken 18:51
Kort oppsummering: Du må tegne avtale dersom du vil unngå landeveisrøveri.
Personlig orker jeg ikke alle disse avtalene - er møkk lei dem alle sammen.
MEN . . . er det snakk om personlig avtale da ??
Jeg oppfattet info fra Ionity som at det er bilfabrikanter som må ha avtale. Og antagelig da være med å betale for utbygging og drift.
Så det bli nesten som Teslas ladenettverk. Men så lagt for Audi, VW og Mercedes.
Noen som vet om det finnes noen som tilby CCS-lading på 100kW i Sandnes (evt Stavanger) utenom Ionity? Eller har de monopol foreløpig?
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 03. mars 2020, klokken 13:24
Noen som vet om det finnes noen som tilby CCS-lading på 100kW i Sandnes (evt Stavanger) utenom Ionity? Eller har de monopol foreløpig?
Fant svar selv denne gang (har googlet det før uten hell). Circle K Forus ser lovende ut.
Ionity ved Circle K Lura (kun CCS, opp til 350 kW)
Circle K Forus (kun CCS, opp til 150 kW)
Circle K Ålgård (kun CCS, opp til 150 kW)
Shell Aksdal (kun CCS, opp til 150 kW)
Rema 1000 Hundvåg (kun CCS, opp til 150 kW)
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/dden9X/oversikt-her-kan-du-hurtiglade-elbilen-i-rogaland
+ to BKK-lokasjoner:
Jernbanelokket sør (Stavanger), 4x 150-175kW
Maxi Sandnes, 2x 150 kW
Samt Møller Bil Forus har også 150kw stasjon. Bruker Lade i Norge mener jeg.
Trodde de kun var for e-tron?
Det er to hos Audi, og to hos VW. Alle er åpne generell bruk med "Lade i Norge", 5 kr/kWh. Så da er det 9 lokasjoner (minst) i området.