Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Tesla SW og AP => Emne startet av: ganton på onsdag 01. januar 2020, klokken 02:15
Første 2020 release. Nå kommer de tett. Aner ikke hva denne inneholder men starter nedlasting og sjekker ut litt ut på første nyttårsadag😉
Installeres hos meg i dette øyeblikk....
Er Vel bare bug fiks for 2019.40.50.1 utgaven tipper jeg.
Forhåpentlig så fikser de "Voice Commands" nå
Er det helt tilfeldig hvordan dette rulles ut? Noe man kan gjøre utover å «spamme» knappen «Advanced/Promotør» (som tydeligvis ikke fungerer)?
2019 Model S Raven
Da var den på plass. Men: For de håpefulle så er stemmestyring like håpløs. Tror nok mere på at dette er en server-problematikk, og løses nok uten oppdatering av firmware.
Kom her også nå. Er litt tvil til alle disse kjappe oppdateringene de siste dagene må jeg si
Fant en sak på denne siden som visstnok skal være i denne oppdateringen som skal gjelde bykjøring. Grønt lys support
https://teslaownersonline.com/threads/software-build-v10-2-2019-40-50-7-ad132c7bo57e-12-31-2019.15122/page-2
Se innlegg 4 og 5 på side 2
Sitat fra: Toalmar på onsdag 01. januar 2020, klokken 09:55
Fant en sak på denne siden som visstnok skal være i denne oppdateringen som skal gjelde bykjøring. Grønt lys support
Garantert bare for HW3 biler.
Kort tur på E18, og ingen endringer på "ping pong". Vandrer fremdeles. Så denne oppdateringen gav null og niks for min bil.
Da er min bil med på SW 50.7 :)
Om det er slik Motorwatt sier mtp HW3, så er vi med eldre FSD-biler et skritt nærmere en installering av ny hardware, kanskje ;)
Har en forventning om at det skal skje i løpet av de neste 3 månedene. Det sier EM, men igjen vet vi ikke hvilket kontinent han snakker om.
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 01. januar 2020, klokken 09:30
Da var den på plass. Men: For de håpefulle så er stemmestyring like håpløs. Tror nok mere på at dette er en server-problematikk, og løses nok uten oppdatering av firmware.
Helt klart like håpløs stemmestyring. Kun noen bilen utfører hos meg i hvert fall
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 01. januar 2020, klokken 09:30
Da var den på plass. Men: For de håpefulle så er stemmestyring like håpløs. Tror nok mere på at dette er en server-problematikk, og løses nok uten oppdatering av firmware.
Kan hende du har rett her. Motorwatt. Kjører TeslaFi og har nå noen dager kjørt ett annet selskap sin løsning parallelt og det har vært noen ting hvor jeg har vært i dialog med de pga dette.
I dag har disse problemene vært borte, men jeg har hatt problem med å få bilen til å sove og nevnte dette til de, da får jeg svar om at det har vært ett problem med Tesla sine servere nå noen timer. Så kanskje oppdateringen kan bli bedre når dette er løst.
"The cause of the vehicle being offline and any errors encountered was Tesla's servers were experiencing downtime for about six hours, which caused all third parties to experience issues. It seems to be resolved now, which I'm very happy about."
Nja, tviler på at Tesla lar eksterne snakke rett med Teslas «kjerne-servere», tipper api-et ligger på andre «integrasjons-servere» i en annen nettverksone, så selv om det er trøbbel med api-et så behøver ikke det bety at det har sammenheng med andre eventuelle problemer hos Tesla.
Noen fiks på ryggekamera som gikk i svart med oppdatering 2019.50.1 / 2019.50.2.5?
Batterivarme-ikonet lyste i appen før jeg slo på kupevarmen. (Appen sa det var 13 grader i bilen. Bilen var koblet til strøm.)
Mottak av tekstmeldinger fungerer fint med iPhone X. Opplesning fungerer greit, og innlesing fungerer brukbart.
Trax var en litt laggy og uinspirerende opplevelse.
Talekommandoer gjør ikke noe mer enn tidligere.
Sitat fra: kodax på fredag 03. januar 2020, klokken 16:07
Batterivarme-ikonet lyste i appen før jeg slo på kupevarmen. (Appen sa det var 13 grader i bilen. Bilen var koblet til strøm.)
Mottak av tekstmeldinger fungerer fint med iPhone X. Opplesning fungerer greit, og innlesing fungerer brukbart.
Trodde jeg hadde forsøkt det meste. Hvilken kommando gav du for å lese inn en ny tekstmelding? For meg virket "Naviger til ...." for første gang i dag, så kanskje ting løser seg underveis.
Fortsatt ingen 85-biler som får ny SW? ☹️
har man bil eldre enn 1 1/2 år er man fucked 8)
Sitat fra: Motorwatt på fredag 03. januar 2020, klokken 16:14
Sitat fra: kodax på fredag 03. januar 2020, klokken 16:07
Batterivarme-ikonet lyste i appen før jeg slo på kupevarmen. (Appen sa det var 13 grader i bilen. Bilen var koblet til strøm.)
Mottak av tekstmeldinger fungerer fint med iPhone X. Opplesning fungerer greit, og innlesing fungerer brukbart.
Trodde jeg hadde forsøkt det meste. Hvilken kommando gav du for å lese inn en ny tekstmelding? For meg virket "Naviger til ...." for første gang i dag, så kanskje ting løser seg underveis.
Ingen kommando, jeg valgte "Svar" med scrollehjulet på en melding jeg fikk.
Ok. Så da er det kanskje ikke mulig (nå) å initiere en tekstmelding.
Sitat fra: jokke på fredag 03. januar 2020, klokken 19:11
har man bil eldre enn 1 1/2 år er man fucked 8)
Er det den tekniske betegnelsen?
Sitat fra: Motorwatt på fredag 03. januar 2020, klokken 19:44
Ok. Så da er det kanskje ikke mulig (nå) å initiere en tekstmelding.
Tror ikke det har stått at det skal gå an å gjøre det.
Jeg mistet lyd fra stereoanlegget etter å ha installert denne. Alt virker tilsynelatende som det skal, men ingen lyd. Noen flere enn meg som opplever dette.
Installerte denne i går. Morro at den nå forstår Norsk. Hadde et håp om at schedualed charging skulle fungere igjen nå, men det gjore det ikke. Kanskje på tide å oppsøke service..
Jeg får ikke helt til det der med stemmestyring på norsk. For navigasjon får jeg ikke respons på "naviger til", jeg må først trykke "naviger" knappen på skjermen, da forstår den norske gatenavn ganske bra. Byttet til engelsk, da forstår den "navigate to", men forstår da plutselig ikke norske gatenavn. Og så fikk jeg til "open charge port", som jeg ikke har bruk for, men ikke "unlock charge cable", som kunne vært nyttig.
Kommandoen 'naviger til' fungerte jo helt fint for noen oppdateringer siden. Fikk bilen rett før jul og fikk bakoversveis over hvor bra talekommandoer fungerte. På gamlebilen fungerte det aldri, faktisk null ganger på 5 år. Nå fungerer kun enkelte kommandoer på nyebilen. Tipper det ordner seg snart.
Det er en del datatrafikk som går inn og ut når den er tilkoblet WiFi, og ikke sover. Kan det være at Stemmekontroll oppdateres kontinuerlig, og at det derfor er forskjellig virkning fra bil til bil?
Sitat fra: jlan på lørdag 04. januar 2020, klokken 20:17
Jeg får ikke helt til det der med stemmestyring på norsk. For navigasjon får jeg ikke respons på "naviger til", jeg må først trykke "naviger" knappen på skjermen, da forstår den norske gatenavn ganske bra. Byttet til engelsk, da forstår den "navigate to", men forstår da plutselig ikke norske gatenavn. Og så fikk jeg til "open charge port", som jeg ikke har bruk for, men ikke "unlock charge cable", som kunne vært nyttig.
Min bil forstår norsk utrolig bra.
Vel og merke nå den får kontakt med serverne, teksten som da kommer opp ved siden av det grønne symbolet er overraskende korrekt, men bilen kan likevel ikke utføre mye av det jeg prøver. Noen ganger sier den ett eller annet «unknown» eller så sier den at kommandoen ikke er tilgjengelig enda.
Manglene ligger nok ikke i talegjenkjenningen, men heller i kobling til funksjonene (kanskje på Teslas servere). Tippet det kommer stadige forbedringer uavhengig av nye SW-versjoner.
Sitat fra: Handyman på lørdag 04. januar 2020, klokken 22:02
Min bil forstår norsk utrolig bra.
Vel og merke nå den får kontakt med serverne, teksten som da kommer opp ved siden av det grønne symbolet er overraskende korrekt, men bilen kan likevel ikke utføre mye av det jeg prøver.
Akkurat det samme opplever jeg, både med Norsk og Engelsk nå. Tidligere funket Engelsk rimelig bra - dvs. inkl. at den utførte kommandoene.
Sitat fra: Motorwatt på fredag 03. januar 2020, klokken 19:44
Ok. Så da er det kanskje ikke mulig (nå) å initiere en tekstmelding.
Mener å huske at det er mulig å starte fra favorittliste i telefonappen.
Edit: Sjekket i dag, og nå var ikke muligheten der. Jeg er rimelig sikker på at det var mulig tidligere.
Åsså jeg som var så fornøyd med AP for noen oppdateringer siden... De nyeste med 50 som nest siste tall har blitt stadig værre: Pingpong mellom gul og hvit stripe, gni seg som en kjælen katt opp mot vogntog jeg passerer på E18, og overmodig småfull AP som dundrer inn i svingene i full fart, bråbremser for seint og hyler om at jeg må overta når bilen er halvt over i motgående felt. I dag ville denne trådens ferske oppdatering ha meg rett mot et "gore point", noe som ikke har skjedd siden i sommer. Kan vi snart komme tilbake til "to skritt fram, og ett tilbake", og ikke omvendt? Værsåsnill?
Mye enig med deg, men vit at AP er beregnet på motorveier. Og der vil du neppe erfare en sving som er så krapp at den gir over 0.3g, og dermed varsel om å overta rattet. PingPong er det verste med denne utgaven synes jeg, og i dag hadde jeg politiet bak meg på E18. Da slo jeg av AP for ikke å bli stoppet på mistanke om fyllekjøring.
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 08. januar 2020, klokken 00:34
Mye enig med deg, men vit at AP er beregnet på motorveier. Og der vil du neppe erfare en sving som er så krapp at den gir over 0.3g, og dermed varsel om å overta rattet. PingPong er det verste med denne utgaven synes jeg, og i dag hadde jeg politiet bak meg på E18. Da slo jeg av AP for ikke å bli stoppet på mistanke om fyllekjøring.
Hvor fremgår det at AP er beregnet på motorveier? Det har jeg ikke sett noe sted. For øvrig enig med forrige innlegg som sa at bilen merkelig nok ser ut til å ØNSKE å komme så tett som mulig opp mot møtende vogntog, busser, lastebiler...
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 08. januar 2020, klokken 00:34
Mye enig med deg, men vit at AP er beregnet på motorveier.
Ja, det er vel det neste, full self driving kun på motorveier... allerede innfridd. :P
SitatHvor fremgår det at AP er beregnet på motorveier?
Så lenge UN/EU-direktivet ikke tillater mer enn 0.3g på autostyring, er det i praksis bare på motorvei den kan brukes med nogenlunde tillit. Klart den kan brukes på andre typer veier, men da med større risiko for at man får den type advarsler TS snakker om.
Fra brukermanualen:
"ADVARSEL: Autostyring er bare beregnet på bruk på motorveier med en oppmerksom fører."
Sitat fra: geirci2 på onsdag 08. januar 2020, klokken 10:50
Fra brukermanualen:
"ADVARSEL: Autostyring er bare beregnet på bruk på motorveier med en oppmerksom fører."
Ja, men skal man kunne kalle noe selvkjørende biler (FSD) så bør det funke utenfor motorveg også ;)
Isåfall har vi bare 515km med motorvei i Norge som Tesla mener autopilot skal fungere på.
https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_norske_motorveier_og_motortrafikkveier
Sitat fra: Elmo på onsdag 08. januar 2020, klokken 11:44
Sitat fra: geirci2 på onsdag 08. januar 2020, klokken 10:50
Fra brukermanualen:
"ADVARSEL: Autostyring er bare beregnet på bruk på motorveier med en oppmerksom fører."
Ja, men skal man kunne kalle noe selvkjørende biler (FSD) så bør det funke utenfor motorveg også ;)
Tesla sier at FSD skal komme, men det er altså ikke kommet ennå. Ergo, du kan ikke klage på at dette ikke fungerer, men du kan derimot klage på at Tesla ennå ikke har levert FSD;)
Sitat fra: kodax på onsdag 08. januar 2020, klokken 12:44
Sitat fra: Elmo på onsdag 08. januar 2020, klokken 11:44
Sitat fra: geirci2 på onsdag 08. januar 2020, klokken 10:50
Fra brukermanualen:
"ADVARSEL: Autostyring er bare beregnet på bruk på motorveier med en oppmerksom fører."
Ja, men skal man kunne kalle noe selvkjørende biler (FSD) så bør det funke utenfor motorveg også ;)
Tesla sier at FSD skal komme, men det er altså ikke kommet ennå. Ergo, du kan ikke klage på at dette ikke fungerer, men du kan derimot klage på at Tesla ennå ikke har levert FSD;)
Vel, i følge Elon Musk så skulle FSD være "Feature complete" innen 2019, og det var jammen ikke så mange måneder før året var omme han liret av seg det der, noe som gjorde at det var lett å ha en viss tiltro til det. All funksjonalitet i FSD kan vel gjøres tilgjengelig også i Europa, altså kjøring på vanlige veier, men med krav om å holde i rattet osv., så det er noen som ikke har levert det de sier... og det er ikke oss bileiere som har betalt for FSD.
Ja, Tesla ikke har levert FSD slik hverken du eller jeg tolker det, og jeg har vanskelig for å se at Tesla selv seriøst vil kunne påstå noe annet. Men det er nettopp det som er poenget, FSD er ikke levert og da kan man jo heller ikke klage på at FSD ikke fungerer som det skal;)
Enig med de som skriver pingpong her. Bilen svaier fra side til side, og jeg tenker støtt og stadig "fyren bak meg er sikkert overbevist om at jeg kjører i påvirket tilstand" .. Siste oppdateringene har vært elendige sånn sett, men det er et lyspunkt. Teslaen min holder fornuftig avstand til bilen fremfor, og følger mye bedre enn den gjorde før. I nedoverbakke hadde jeg hjertet i halsen en periode pga at bilen var helt oppi ræva på den fremfor og kunne også finne på å gi gass og bråbremse. Den dritten er heldigvis forbi.
Håper på bedre oppdateringer fremover. Mindre spill og karaoke, full fokus på autopiloten takk.
nå deaktiveres autopiloten når det kommer møtende busser eller store biler imot, stoler ikke lengre på at den holder siden sin lengre, slik som før. Gjør tesla det med vilje for å hente inn noe form for data?
Sitat fra: raypettersen på onsdag 08. januar 2020, klokken 21:44
Enig med de som skriver pingpong her. Bilen svaier fra side til side, og jeg tenker støtt og stadig "fyren bak meg er sikkert overbevist om at jeg kjører i påvirket tilstand" ..
Det geniale er jo at når du faktisk kjører i påvirket tilstand vil politiet bare tenke at du kjører på autopilot og la deg kjøre videre... :police: ::)
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 08. januar 2020, klokken 10:38
Så lenge UN/EU-direktivet ikke tillater mer enn 0.3g på autostyring, er det i praksis bare på motorvei den kan brukes med nogenlunde tillit. Klart den kan brukes på andre typer veier, men da med større risiko for at man får den type advarsler TS snakker om.
På neste UNEVE GRVA-møte som er i midten av februar, ligger det inne et forslag om endring av direktivet til blant annet å kunne øke denne grensen til 0.4g.
Det hjelper for Tesla og faktisk møte opp i arbeidsgruppen og presentere data... ;)
Sitat fra: Inop på torsdag 09. januar 2020, klokken 08:03
Sitat fra: raypettersen på onsdag 08. januar 2020, klokken 21:44
Enig med de som skriver pingpong her. Bilen svaier fra side til side, og jeg tenker støtt og stadig "fyren bak meg er sikkert overbevist om at jeg kjører i påvirket tilstand" ..
Det geniale er jo at når du faktisk kjører i påvirket tilstand vil politiet bare tenke at du kjører på autopilot og la deg kjøre videre... :police: ::)
Morsom spøk, genialt og NÅR er vell ikke akkurat de rette ordene her. Og tilbake til alvoret. OM du er så patetisk å setter deg bak rattet i påvirket tilstand, så må man for guds skyld håpe at folk blir stoppet. Fælt og se data på promille kontroller avogtil når man leser at feks 5 av 50 biler som ble stoppet var påvirket. Det er hver 10ende bil du møter på veien!
Ja takk til flere promillekontroller sier jeg! SKREMMENDE få jeg har vært med på, 12 år med lappen og 25k km snitt vært år.. Har vell blåst 2 ganger i mitt liv!
Folk som er glade i en fest og et par glass på kvelden og sene nattestimer som meg,, kjøp dere en alkotester og spar samfunnet for X antall farlige og potensielt tragiske situasjoner! ;)
Nå var dette svar på det som etter alle solemerker var en spøk. Men kan ikke understreke hvor viktig dette er!
Sitat fra: oggy007 på torsdag 09. januar 2020, klokken 15:17
Sitat fra: Inop på torsdag 09. januar 2020, klokken 08:03
Sitat fra: raypettersen på onsdag 08. januar 2020, klokken 21:44
Enig med de som skriver pingpong her. Bilen svaier fra side til side, og jeg tenker støtt og stadig "fyren bak meg er sikkert overbevist om at jeg kjører i påvirket tilstand" ..
Det geniale er jo at når du faktisk kjører i påvirket tilstand vil politiet bare tenke at du kjører på autopilot og la deg kjøre videre... :police: ::)
Morsom spøk, genialt og NÅR er vell ikke akkurat de rette ordene her. Og tilbake til alvoret. OM du er så patetisk å setter deg bak rattet i påvirket tilstand, så må man for guds skyld håpe at folk blir stoppet. Fælt og se data på promille kontroller avogtil når man leser at feks 5 av 50 biler som ble stoppet var påvirket. Det er hver 10ende bil du møter på veien!
Ja takk til flere promillekontroller sier jeg! SKREMMENDE få jeg har vært med på, 12 år med lappen og 25k km snitt vært år.. Har vell blåst 2 ganger i mitt liv!
Folk som er glade i en fest og et par glass på kvelden og sene nattestimer som meg,, kjøp dere en alkotester og spar samfunnet for X antall farlige og potensielt tragiske situasjoner! ;)
Nå var dette svar på det som etter alle solemerker var en spøk. Men kan ikke understreke hvor viktig dette er!
:+1:
Sitat fra: HKS på torsdag 09. januar 2020, klokken 13:27
På neste UNEVE GRVA-møte som er i midten av februar, ligger det inne et forslag om endring av direktivet til blant annet å kunne øke denne grensen til 0.4g.
Det hjelper for Tesla og faktisk møte opp i arbeidsgruppen og presentere data... ;)
Interessant!
Hvor har du denne informasjonen fra?
Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 09. januar 2020, klokken 17:19
Sitat fra: HKS på torsdag 09. januar 2020, klokken 13:27
På neste UNEVE GRVA-møte som er i midten av februar, ligger det inne et forslag om endring av direktivet til blant annet å kunne øke denne grensen til 0.4g.
Det hjelper for Tesla og faktisk møte opp i arbeidsgruppen og presentere data... ;)
Interessant!
Hvor har du denne informasjonen fra?
Fra nettsiden til GRVA. Alle presentasjoner og dokumenter er offentlige.
Takk!
Kjørte på AP i dag i rushtrafikken hjem. Kom til en liten slak oppoverbakke før en rundkjøring, så stopper vi opp pga. kø, trodde jeg, men nei, vi begynner å trille bakover på AP. Andre som har opplevd? Software eller faktisk feil?
Sitat fra: Kim- på tirsdag 14. januar 2020, klokken 20:54
Kjørte på AP i dag i rushtrafikken hjem. Kom til en liten slak oppoverbakke før en rundkjøring, så stopper vi opp pga. kø, trodde jeg, men nei, vi begynner å trille bakover på AP. Andre som har opplevd? Software eller faktisk feil?
Ja, min slipper også bilen bakover.
Sitat fra: tibber73 på onsdag 15. januar 2020, klokken 09:27
Sitat fra: Kim- på tirsdag 14. januar 2020, klokken 20:54
Kjørte på AP i dag i rushtrafikken hjem. Kom til en liten slak oppoverbakke før en rundkjøring, så stopper vi opp pga. kø, trodde jeg, men nei, vi begynner å trille bakover på AP. Andre som har opplevd? Software eller faktisk feil?
Ja, min slipper også bilen bakover.
Hvilken innstilling bruker dere: creep, roll eller hold?
Sitat fra: Handyman på onsdag 15. januar 2020, klokken 09:33
Sitat fra: tibber73 på onsdag 15. januar 2020, klokken 09:27
Sitat fra: Kim- på tirsdag 14. januar 2020, klokken 20:54
Kjørte på AP i dag i rushtrafikken hjem. Kom til en liten slak oppoverbakke før en rundkjøring, så stopper vi opp pga. kø, trodde jeg, men nei, vi begynner å trille bakover på AP. Andre som har opplevd? Software eller faktisk feil?
Ja, min slipper også bilen bakover.
Hvilken innstilling bruker dere: creep, roll eller hold?
Min er fra 2017 med MCU1 og den har kun 2 valg (creep og noe annet). Jeg har valgt creep.
Sitat fra: tibber73 på onsdag 15. januar 2020, klokken 09:27
Ja, min slipper også bilen bakover.
Når min gjorde dette for et par år siden, måtte jeg bytte bremseklosser og smøre opp, for da bremset den bare på ene siden av skiven.
Sitat fra: Handyman på onsdag 15. januar 2020, klokken 09:33
Hvilken innstilling bruker dere: creep, roll eller hold?
Model X med kun valg om creep, men den er av.
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 15. januar 2020, klokken 17:09
Sitat fra: tibber73 på onsdag 15. januar 2020, klokken 09:27
Ja, min slipper også bilen bakover.
Når min gjorde dette for et par år siden, måtte jeg bytte bremseklosser og smøre opp, for da bremset den bare på ene siden av skiven.
Ah, kan det være noe der da. Huff, kanskje få sjekket det da
Dere MÅ (!!) ta service på bremsene minst en gang i året. Jeg ventet til bilen hadde gått nesten 30k (i underkant av to år), og ble sjokkert over hvordan disse Brembo-bremsene så ut. Var til og med vanskelig å demontere uten å ødelegge noe, fordi det satt så fast. Kommer IKKE til å la det gå mer enn 12 mnd igjen.
SW 2019.40.50.7 ?? !!!!!! :police:
Sitat fra: gr på onsdag 15. januar 2020, klokken 18:50
Jeg ventet til bilen hadde gått nesten 30k (i underkant av to år), og ble sjokkert over hvordan disse Brembo-bremsene så ut.
Har ikke du en X75D fra slutten av 2017? Det er ikke Brembo-bremser på den. Det er Mando som leverer bremser til non-performance S og X nå. Bilene med Brembo har egen caliper for håndbrekket bak. Har den ikke det, er det standard bremser fra Mando. (Min X100D som ble levert ut dager etter din har Mando.)
Sitat fra: Elmo på onsdag 15. januar 2020, klokken 19:23
SW 2019.40.50.7 ?? !!!!!! :police:
Sorry :-X
Takk for feedback! Konstanterer at dette ikke er sw relatert og får se på bremsene :)
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 15. januar 2020, klokken 19:27
Sitat fra: gr på onsdag 15. januar 2020, klokken 18:50
Jeg ventet til bilen hadde gått nesten 30k (i underkant av to år), og ble sjokkert over hvordan disse Brembo-bremsene så ut.
Har ikke du en X75D fra slutten av 2017? Det er ikke Brembo-bremser på den. Det er Mando som leverer bremser til non-performance S og X nå. Bilene med Brembo har egen caliper for håndbrekket bak. Har den ikke det, er det standard bremser fra Mando. (Min X100D som ble levert ut dager etter din har Mando.)
Har ikke sjekket noe som helst rundt dette, men skrudde på de selv, og hvis ikke kaliperne foran er Brembo så er de ren kopi av Brembo sine, syns det virker rart. Bak kan godt være noe annet, for det er en helt annen konstruksjon, men de var heller ikke noe problem.
Alt jeg finner tilsier at det er Brembo-kalipere foran på alle Teslaer, også din, sjokomelk. Bakkaliperne som har integrert parkbrems er derimot fra Mando. Bremseskivene er en tredje produsent. Og det er de firestemplede Brembobremsene foran som er suverent størst problem.
I stand corrected!
Min feil, ny feil følger! :-X :laugh:
På en måte skulle jeg ønske det var Tesla som hadde valgt en jalla Kinaprodusent, men at Brembo-kalipere skal være så dårlige i daglig bruk er kjipt. De burde være bedre. Gikk nesten ikke å demontere mine...
Fordelen er jo at uorginale reservedeler er billig og lett å oppdrive, betalte under 300,- for komplette klosser foran. Skiver koster 6-700 pr. stk. Skivene holder ikkje 100 000 km (mine iallefall).
Men SW 2019.40.50.7 er det ikke noe problem med.
Dog litt vanskelig å få tak i uorginalt :police:
Vet det er en stund siden siste SW nå, men bremser kan vel diskuteres i en annen tråd uansett kanskje?
Pussig: Fikk varsel om 2019.40.50.7 nå, men den har jeg jo installert tidligere.
Feil varsel? Noen andre som opplever det samme?
Sitat fra: Handyman på mandag 20. januar 2020, klokken 09:26
Pussig: Fikk varsel om 2019.40.50.7 nå, men den har jeg jo installert tidligere.
Feil varsel? Noen andre som opplever det samme?
Jeg fikk det noen ganger, men det var mens bilen var på service. Ble så lei varslene at jeg satte igang en oppdatering hjemmefra... Da ble de borte i alle fall :laugh:
Jeg hadde også 2019.40.50.7 fra før, men trodde kanskje at bilen hadde blitt "fabrikk-resatt" eller noe.
Har et uløst problem med min bil som sannsynligvis blir fikset i neste versjon som skal hete 2020.8.x. Kommer "soon" (mener å ha hørt ordet før...).
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 23. januar 2020, klokken 10:15
Har et uløst problem med min bil som sannsynligvis blir fikset i neste versjon som skal hete 2020.8.x. Kommer "soon" (mener å ha hørt ordet før...).
Siden uke 8 er bortimot i slutten av februar, kommer denne neppe før midten av mars...
Mulig det ikke ble sagt "neste" (var litt uklart i telefonen). Isåfall kan det komme andre versjoner tidligere, men uten "min" fix.
Ser også at det blir spekulert i om neste versjon skal ha ny GUI lik det som ble vist på Cybertruck.
Sitat fra: HCO på lørdag 04. januar 2020, klokken 11:30
Jeg mistet lyd fra stereoanlegget etter å ha installert denne. Alt virker tilsynelatende som det skal, men ingen lyd.
3 uker uten stereo. Har vært i kontakt med kundeservice, og de og jeg har forsøkt utallige reboot og noen andre triks. Jeg kunne antakelig fått fikset det ved å dra til SC og få retanking av samme SW, men har ikke hatt tid.
I dag ringte jeg på ny, og fikk tips av (norsk!) dame om å forsøke "power off" og å sitte helt i ro til alt hadde skrudd seg av. Hun foreslo 10 minutter, men det tok omtrent 6. Så tråkket jeg på bremsepedalen for å få liv i bilen igjen, og voila: Lyden er tilbake!
Aldri kjedelig å ha Tesla 😁
Nest gang lager du "service avtale" i appen. Ber om at de sender deg ny SW update. Skriv at problemet ofte blir fikset da.
Vår X har "alltid" hatt problemer med gps.
Plutselig kan den stå hjemme i "gårdsplassen".. Uansett hva vi gjør. Vi lærte at reinstall av sw hjelper.
Går sjelden lengre enn et par timer ifra vi skriver i app til ny SW er på vei ned.
(Husk og avlyse avtale etterpå. Hvis feilen rettes)
Sjekket sikringer?
Sitat fra: gr på fredag 24. januar 2020, klokken 23:51
Sjekket sikringer?
Model 3 har ikke sikringer.
Sitat fra: HCO på fredag 24. januar 2020, klokken 23:56
Sitat fra: gr på fredag 24. januar 2020, klokken 23:51
Sjekket sikringer?
Model 3 har ikke sikringer.
Ikke?? Hvordan beskytter de komponenter og ledningsnett mot overbelastning/powersurges?? :o
Sitat fra: cra på tirsdag 28. januar 2020, klokken 08:17
Sitat fra: HCO på fredag 24. januar 2020, klokken 23:56
Sitat fra: gr på fredag 24. januar 2020, klokken 23:51
Sjekket sikringer?
Model 3 har ikke sikringer.
Ikke?? Hvordan beskytter de komponenter og ledningsnett mot overbelastning/powersurges?? :o
De bruker Mosfet og andre komponenter til å bryte strømmen. Ganske tøft og fascinerende opplegg.
YouTube-kanalen ingineerix har åpnet mesteparten av innmaten i en Model 3. Videoen deres som viser kontrollenheten som sitter i venstre forbrønn er fjernet fra YouTube nå, men den viste tidlig utganger for tilhengerkontakt og strøm til denne.
Her er en annen video som viser kontrollenheten som sitter foran i bilen:
http://www.youtube.com/watch?v=AVCHC2cw0v0
Er det denne du mener? Fra ca. 2:55:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=201&v=rDYbvI32OBE&feature=emb_title (https://www.youtube.com/watch?time_continue=201&v=rDYbvI32OBE&feature=emb_title)
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 28. januar 2020, klokken 09:39
Er det denne du mener? Fra ca. 2:55:
Nei. Det var en egen video for VCleft som ble demontert i molekyler. Hadde den lagret i en spilleliste, og nå er den satt som "private" og utilgjengelig.
Sitat fra: HCO
Model 3 har ikke sikringer.
Jeg kan bekrefte det. Jeg klarte å kortslutte parklyset på en tilhenger i forsøk på å fikse en dårlig kontakt. Det ble mørkt på både høyre og venstre kurs på hengeren, men fortsatt parklys på bilen. Parklys av/på og alt var i orden igjen.
En pussighet som jeg oppdaget under den seansen er at hvis en setter på parklys og forlater bilen med lukket dør, så slukker parklyset på tilhengeren.
Sitat fra: jcnorway på onsdag 01. januar 2020, klokken 09:05
Er det helt tilfeldig hvordan dette rulles ut? Noe man kan gjøre utover å «spamme» knappen «Advanced/Promotør» (som tydeligvis ikke fungerer)?
2019 Model S Raven
Og for ordens skyld, denne fikk jeg inn på bilen idag etter besøk på servicesenter pga en ladeluke som var litt kranglete. Skjønner jeg henger litt etter resten når dette var siste tilgjengelige versjon