Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) => Emne startet av: Håkon77 på mandag 30. desember 2019, klokken 11:39
Jeg tenker da på batteriene. Om man tenker å ha sykkelen 10-20år vil det da være mulig å enkelt kjøpe ett nytt batteri? Eller er disse syklene til 20-30K å regne som kast etter batteriets levetid?
Noen standard er det ikke, men batterier kan fint kjøpes. Google er din venn: https://bikeshop.no/sykkelkomponenter/drivverk/e-bike-systemer/tilbehør/batterier/bosch-ebike
Yes, jeg så at det selges batterier flere steder. Men det hjelper lite om de ikke passer om hverandre hvis det er spesielle løsninger på ulike sykler? Og om batteriet konker om 6-8år så kan man da være sikker på at ingenting av det jeg finner på google i dag passer.
Hvis batteriet er bygd opp av 18650-celler, så burde det være forholdsvis enkelt å skifte de ut senere. Og den typen celler ser ikke ut til å forsvinne med det første. Tesla bruker de i Model S og X, laptoper var fulle av de og "alt" av billig elektronikk med innebygd oppladbart batteri bruker de også (bl.a. oppladbare batteribanker/nødladere).
Energybus er en slik standard. Den skal gjøre det mulig å bruke batteri og ladere på forskjellige sykler.
I kommende elsykkelstandard ISO 4210-10 er det definert en harmonisert ladeprotokoll. Det er et viktig ledd i få standardiserte elsykkelbatterier på sikt. Det vil nok på sikt bli et krav på utleiesykler for enkelt å kunne bytte batteri.