Elbilforum.no
Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: jlan på søndag 29. desember 2019, klokken 18:04
https://www.tu.no/artikler/slik-skal-vw-revolusjonere-hurtiglading/481898
(https://img.gfx.no/2511/2511588/DB2019AL02886_large.1000x562.jpg)
https://youtu.be/uMM0lRfX6YI
Gjøre lading enda dyrere ved hjelp av kompliserte og upålitelige løsninger, helt genialt :D
Gleder meg vintertesten...
Viking800: Dersom du ser videoen så kan man tenke seg at dette er beregnet for innendørs parkeringshus.
Motorwatt: Dersom du ser videoen din og til OP (Original Poster) så ser du et det er en stor forskjell, en robot som frakter ett batteri til der bilen står og kobler til det. Dersom det bare var å koble til lader automatisk så har du ett poeng.
Kul tanke, håper det blir kostnadseffektivt nok til at det kan settes i produksjon. Siden den blir tilkalt med app av mennesker så vil man nok fort lærse seg hvordan man skal parkere for at det skal virke. Audi vil nok slite med sin sinnsyke plassering av ladeluke dog dersom man har parkert litt trangt.
Jeg må si jeg sliter med å skjønne poenget med laderoboten. Mulig hjernen er treg etter mye julemarsipan...
Den skal altså brukes i parkeringshus. Kan man ikke ha ladestasjon montert på veggen? Så slipper man mange potensielle problemer med roboter som ikke gjør som man vil og batterier i robotene som har begrenset kapasitet?
Den har forsåvidt samme fordel som den automagiske ladearmen til Tesla - men en slik arm kan jo også monteres på en vegg.
Hvilken fordel er det med robotene?
Slik eg forstår artikkelen er fordele at de "bringer ladeinfrastrukturen til bilen, ikke omvendt."
Dvs, for å slippe å montere en ladestasjon på hver enkelt plass vil robot kjøre rundt og hurtiglade biler som trenger strøm. Vil tro en kan løse mye med å sette av deler av arealet for ladebare biler, og bygge ut flere etter hvert som behovet er der.
Sitat fra: TB på tirsdag 31. desember 2019, klokken 16:17
Slik eg forstår artikkelen er fordele at de "bringer ladeinfrastrukturen til bilen, ikke omvendt."
Dvs, for å slippe å montere en ladestasjon på hver enkelt plass vil robot kjøre rundt og hurtiglade biler som trenger strøm. Vil tro en kan løse mye med å sette av deler av arealet for ladebare biler, og bygge ut flere etter hvert som behovet er der.
Den roboten må da ha strømskinne i golvet eller i taket.
Blir ingen billig løsning i tillegg til evt "robotiske" problemer, fastkjøring, tilkoblingsproblematikk...
Sitat fra: Nei til klimasvindel på tirsdag 31. desember 2019, klokken 17:08
Den roboten må da ha strømskinne i golvet eller i taket.
Blir ingen billig løsning i tillegg til evt "robotiske" problemer, fastkjøring, tilkoblingsproblematikk...
Roboten vil selvfølgelig ha batteri. Men bakoverkompabilitet vil bli en utfordring.
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 31. desember 2019, klokken 17:32
Sitat fra: Nei til klimasvindel på tirsdag 31. desember 2019, klokken 17:08
Den roboten må da ha strømskinne i golvet eller i taket.
Blir ingen billig løsning i tillegg til evt "robotiske" problemer, fastkjøring, tilkoblingsproblematikk...
Roboten vil selvfølgelig ha batteri. Men bakoverkompabilitet vil bli en utfordring.
Batteri på noe sånt skjer ikke.
Jeg ser bort fra en løsning der noen hjernedøde politikere bevilger andres penger (som vanlig) til et superdustete og dyrt prosjekt.
Hvordan skulle denne roboten se ut, som en shippingcontainer på hjul - fullastet med Li-Ion batterier?
Fantasien har løpt løpsk her, spesielt om det snakkes om hurtiglading.
Folkens, det er en video i artikkelen som viser hvordan de har tenkt. Så slipper dere å vise at dere kommenterer på ting uten å sjekke.
Om det er gjennomførbart tar jeg ikke stilling til, men det er en løsning på å slippe å bygge mange ladeplasser i en parkeringskjeller.
Sitat fra: Burger på onsdag 01. januar 2020, klokken 18:55
Folkens, det er en video i artikkelen som viser hvordan de har tenkt. Så slipper dere å vise at dere kommenterer på ting uten å sjekke.
Og jeg så videoen før jeg kommenterte. Åpenbart at det er batteri i roboten.
Ja og nei, det virket som roboten tauet ett batteri, koblet batteri til bil, slapp batteriet og kjørte avgårde. Så det blir kverulering om batteriet er robot eller 'tilhenger' :-)
En utfordring kan være å få koblet til batteripakken. Det forutsettes i så fall at man parkerer bilen på en måte som gjør at ladeporten er tilgjengelig og at det er nok rom mellom bilene til at roboten slipper til. Ellers er konseptet en smart måte å gjøre lading tilgjengelig på uten å plassere ladere på hver eneste parkeringsplass.
Sitat fra: Burger på onsdag 01. januar 2020, klokken 19:08
Ja og nei, det virket som roboten tauet ett batteri, koblet batteri til bil, slapp batteriet og kjørte avgårde. Så det blir kverulering om batteriet er robot eller 'tilhenger' :-)
Uhm, nei. Roboten må åpenbart ha ett (lite) batteri i seg som vist på filmen. Hvordan skal den ellers komme seg imellom batteripakker og biler. I tillegg lades selvfølgelig bilene fra batteripakkene roboten tauer med seg.
Sitat fra: eivhelle på onsdag 01. januar 2020, klokken 19:36
En utfordring kan være å få koblet til batteripakken. Det forutsettes i så fall at man parkerer bilen på en måte som gjør at ladeporten er tilgjengelig og at det er nok rom mellom bilene til at roboten slipper til.
Enig i dette. Uten standardisering av ladeporter og parkering vil det ikke funke.
Sitat fra: Burger på onsdag 01. januar 2020, klokken 19:08
Ja og nei, det virket som roboten tauet ett batteri, koblet batteri til bil, slapp batteriet og kjørte avgårde. Så det blir kverulering om batteriet er robot eller 'tilhenger' :-)
Er da ikke vanskelig å se i videoen at også selve roboten parkerer seg på en plass der den kan motta lading mellom turene med batteripakkene til og fra biler og ladeplass. Så, selvsagt har denne sitt eget batteri. Men det store batteriet for å lade bilene sitter på batterivognen/tilhengeren.
Å lade et stort batteri (bilen) med et forhåpentligvis noe større batteri høres ut som noe en kreativ ide-maker uten teknisk innsikt har funnet på. Det må i såfall være sabla mye penger i robot-lading som skal finansiere bytte av batteriet etter noen tusen ladinger.
Men det er klart - når de har fått narret mange nok titalls tusen bilister til å bytte bil pga "grønt skifte", samt la de tro at elbil-service ikke kan koste skjorta ("nesten ingen bevegelige deler" :-) så er det jo litt sant at ingenting er umulig.
Svindel: Det kan hende at det kun er ett pr stunt i fra VAG eller det er ett faktisk forsøk på å lodde stemning for løsningen. Det får vi nok ikke vite.
Noen oppklaringsspørsmål til deg Svindel :
Hvor kommer tallet "titalls tusen bilister" når det er solgt millioner elbiler. Er det en brøkdel som har blitt lurt og resten vet hva de går til eller tror du at det er solgt kun noen titalls tusen elbiler.
Hvor er kilden til at elbilservice koster skjorta?
Hvilket beløp skal til for at det koster skjorta?
Hvorfor drar du inn ditt syn på elbiler i en post om en laderobot?
Jeg ser overhode ikke noe som helst revolusjonerende med dette. De fem sekundene det tar å koble til bilen når jeg parkerer og fem til i det jeg skal dra klarer de aldri å "betale inn" med en slik robot. Aldri.
Snakker man om P-hus der bilen automatisk fraktes til en P-plass kan den kanskje ha noe for seg, og kanskje også den dagen man har biler som faktisk klarer å kjøre helt selv. Men det er desverre langt opp og fram enda.
ja, dette var vanskelig å skjønne det store poenget med. En type løsning som Tesla så på med «slangen» er vel mer tenkt for en fremtid med selvkjørende biler hvor bilen kan dra av gårde og lade på egen hånd.