Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: elmer71 på fredag 27. desember 2019, klokken 15:43
Hei, tesla eiere. 🙂 Mine to brødre har model S med gratis superlading. Ved flere anledninger i det siste har de opplevd uvanlig lav ladehastighet på superladere. Ved en av superladere var det en som sa at Tesla hadde begynt å begrense fart på superladere når det kommer en S med gratis lading. Noen som vet om det stemmer?
85-batteri? Ta i så fall videre diskusjon i i denne tråden:
https://elbilforum.no/index.php?topic=47039.0
Mer info her:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/sudden-loss-of-range-with-2019-16-x-software.154976/
Virker som "batterygate" og "chargegate" er to sider av samme sak.
Hei.
Mulig jeg ikke leste langt nok, men jeg mente ikke reduksjon av rekkevidde men lav ladehastighet på superladere (f. eks fra 59 kWh ned til ca 45 i løpet av lading på et batteri med ca 50 % kapasitet igjen ved ladestart.
Du leste ikke langt nok. Som jeg skriver, disse tingene henger sammen. Mye om redusert lading i begge trådene.
Kortversjon er - som resultat av en batteribrann i et p-hus i Kina (mest sannsynlig) kom Tesla med sw 2019.16.x, rundt mai/juni i år, som gav begrensninger i ladehastighet til så og si alle med 85-batteri. En del fikk også begrenset rekkevidde som følge av denne softwaren.
Det spekuleres i at dette var av sikkerhetsmessige årsaker for å forhindre flere branner.
Man kan fra ca 20% SOC regne 100-SOC i ladehastighet.
Akkurat det varierer. Min bil bikket under 100kw allerede på 8% når jeg ladet fra under 0% sist. Før endringene holdt den full pupp til 22%, og 100kW til 31%.
Tror det er så enkelt som at Tesla har blitt lei 85 batteripakkene som dør altfor ofte og vil på denne måten utsette det til etter at garantien har gått ut slik at det går på eiernes bekostning. Det har gjort bilene ubrukelig for langtur. Rett og slett en Leaf, bare man slipper å lade den hver dag.
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
Har selv fått begrenset SuC lading betydelig men ikke redusert kapasitet på batteriet. Bilen har gått 65000km og lader stort sett hjemme i garasjen. Ekstremt provoserende at Tesla aldri har kommet med en forklaring :-\
Hvis det en del av dere skriver her, høres det rett og slett ganske dramatisk ut for 8-modellen. Blir jo en ekstrem tålmodighetsprøve å kjøre langturer med en Tesla som i verste fall er nede på semi-hurtigladenivå! 😳
..har ingen begrensning på min 100D
Sitat fra: Teslalita på søndag 29. desember 2019, klokken 13:35
..har ingen begrensning på min 100D
Det gjelder 85 kWh pakker.
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
Har de rotet noe med 75D batteriene fra 2018? Mener at jeg får lavere hastigheter fra 50% og ut på SuC
Hva får du?
Mener du i forhold til hva den har gitt etter ladefarten ble økt til ~130 kW, eller fra den var ny og makset rundt 100 kW?
Sitat fra: Àpache på lørdag 04. januar 2020, klokken 12:32
Har de rotet noe med 75D batteriene fra 2018? Mener at jeg får lavere hastigheter fra 50% og ut på SuC
De har vel gjort det samme som med 90 og 100 pakkene. Økt hastigheten på lavere SOC og senket den på høyere SOC.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 04. januar 2020, klokken 13:44
Sitat fra: Àpache på lørdag 04. januar 2020, klokken 12:32
Har de rotet noe med 75D batteriene fra 2018? Mener at jeg får lavere hastigheter fra 50% og ut på SuC
De har vel gjort det samme som med 90 og 100 pakkene. Økt hastigheten på lavere SOC og senket den på høyere SOC.
Ja, vesentlig tregere over 50% nå. Men raskere i bunnen. Hadde liggende et screenshot fra appen fra i vår, og når jeg sammenlignet effekten så lå den 10kw lavere på samme SoC (~65%) etter oppdateringen i sommer.
Synes det fremstod enda tregere nå når jeg var på langtur i jula, men er mulig det bare er at det kreves høyere temperatur enn før.
https://forum.abetterrouteplanner.com/blogs/entry/30-tesla-supercharging-summer-2019-update/?tab=comments#comment-197