Elbilforum.no

Bilmerker => Skoda => Skoda Citigo iV => Emne startet av: batterimannen på onsdag 25. desember 2019, klokken 18:36

Tittel: Skoda Citigo iV /trillingene får 3 stjerner i Euro NCAP
Skrevet av: batterimannenonsdag 25. desember 2019, klokken 18:36
VW-konsernet har nå fjernet aktivt sikkerhetsutstyr, som ikke engang lenger er tilgjengelig som tilleggsutstyr.

Straffen blir trekk i antall poeng og dermed også i antall stjerner. Volkswagen Up, Seat Mii og Skoda Citigo ender derfor opp med kun tre stjerner i Euro NCAPs kollisjonstest.

https://www.elbil24.no/tester/vw-skoda-og-seat-fjerner-viktig-sikkerhetsutstyr/71964707

https://www.euroncap.com/en/results/skoda/citigo/39973

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Tittel: Sv: Skoda Citigo iV /trillingene får 3 stjerner i Euro NCAP
Skrevet av: batterimannenonsdag 25. desember 2019, klokken 18:46
Litt ironisk å fjerne sikkerhetsfunksjoner når iV står for Intelligent Vehicle?  :P

Tittel: Sv: Skoda Citigo iV /trillingene får 3 stjerner i Euro NCAP
Skrevet av: andy76mandag 30. desember 2019, klokken 17:52
Mest ynkelige svaret jeg har sett noen gang. Og fyren kaller seg kommunikasjonssjef...!Allerede sendt mail til Skoda, håper flere sender til sin leverandør.
Tittel: Sv: Skoda Citigo iV /trillingene får 3 stjerner i Euro NCAP
Skrevet av: Sven-Etorsdag 02. januar 2020, klokken 13:25
Å fjerne dette, er dealbreaker for meg.
Jeg har send melding om at jeg nå vil avbestille bilen.

Skal ungdommene våre få kjøre bilen, er det en en vesentlig funksjon.
Jeg har opplevd 2 ganger at bilen (Tesla) varslet og bremset før jeg selv rakk å oppfatte situasjonen.
Spesielt den ene gangen tror jeg det hadde blitt sammenstøt om ikke bilen hadde påbegynt bremsingen før meg.
Tittel: Sv: Skoda Citigo iV /trillingene får 3 stjerner i Euro NCAP
Skrevet av: aageaasvedtorsdag 02. januar 2020, klokken 16:50
automatisk nedbremsing virker jo ikke over 40 km så jeg skjønner ikke problemet har d på min e up ,men er ikke sånn at jeg må ha d neste gang :)
Tittel: Sv: Skoda Citigo iV /trillingene får 3 stjerner i Euro NCAP
Skrevet av: Ajatorsdag 02. januar 2020, klokken 17:18
For dårlig av vag. Har blitt berget av denne funksjonen en gang, ikke i min nåværende e-up men en 2013mod fossilgolf. Min neste bil skal ha denne funksjonen punktum. Ny vagtrilling blir derfor ikke vurdert ved neste bilbytte.
Tittel: Sv: Skoda Citigo iV /trillingene får 3 stjerner i Euro NCAP
Skrevet av: arthurtorsdag 02. januar 2020, klokken 19:12
Sitat fra: Sven-E på torsdag 02. januar 2020, klokken 13:25
Jeg har opplevd 2 ganger at bilen (Tesla) varslet og bremset før jeg selv rakk å oppfatte situasjonen.
Spesielt den ene gangen tror jeg det hadde blitt sammenstøt om ikke bilen hadde påbegynt bremsingen før meg.

For meg høres det ut som om du er en litt uoppmerksom sjåfør?
Tittel: Sv: Skoda Citigo iV /trillingene får 3 stjerner i Euro NCAP
Skrevet av: batterimannentorsdag 02. januar 2020, klokken 21:54
Sitat fra: arthur på torsdag 02. januar 2020, klokken 19:12
Sitat fra: Sven-E på torsdag 02. januar 2020, klokken 13:25
Jeg har opplevd 2 ganger at bilen (Tesla) varslet og bremset før jeg selv rakk å oppfatte situasjonen.
Spesielt den ene gangen tror jeg det hadde blitt sammenstøt om ikke bilen hadde påbegynt bremsingen før meg.

For meg høres det ut som om du er en litt uoppmerksom sjåfør?

Enda bedre grunn til å ha nødbrems med andre ord  ;)
Tittel: Sv: Skoda Citigo iV /trillingene får 3 stjerner i Euro NCAP
Skrevet av: Sandvikafredag 03. januar 2020, klokken 19:13
Sitat fra: arthur på torsdag 02. januar 2020, klokken 19:12
Sitat fra: Sven-E på torsdag 02. januar 2020, klokken 13:25
Jeg har opplevd 2 ganger at bilen (Tesla) varslet og bremset før jeg selv rakk å oppfatte situasjonen.
Spesielt den ene gangen tror jeg det hadde blitt sammenstøt om ikke bilen hadde påbegynt bremsingen før meg.

For meg høres det ut som om du er en litt uoppmerksom sjåfør?
For du ser aldri i speilene? Plukker aldri opp solbrillene? Endrer radiokanal? Skal i tillegg nevnes at i hvert fall Tesla bouncer radaren under bilen foran og kan agere på biler lengre fremme man ikke selv ser. 
Tittel: Sv: Skoda Citigo iV /trillingene får 3 stjerner i Euro NCAP
Skrevet av: arthurlørdag 04. januar 2020, klokken 08:34
Sitat fra: Sandvika på fredag 03. januar 2020, klokken 19:13
Sitat fra: arthur på torsdag 02. januar 2020, klokken 19:12
Sitat fra: Sven-E på torsdag 02. januar 2020, klokken 13:25
Jeg har opplevd 2 ganger at bilen (Tesla) varslet og bremset før jeg selv rakk å oppfatte situasjonen.
Spesielt den ene gangen tror jeg det hadde blitt sammenstøt om ikke bilen hadde påbegynt bremsingen før meg.

For meg høres det ut som om du er en litt uoppmerksom sjåfør?
For du ser aldri i speilene? Plukker aldri opp solbrillene? Endrer radiokanal? Skal i tillegg nevnes at i hvert fall Tesla bouncer radaren under bilen foran og kan agere på biler lengre fremme man ikke selv ser.

Selvfølgelig ser jeg i speilene? Nei, solbrillene har jeg på nesen, bruker alltid briller. Radiokanaler skiftes ved et lite trykk med venstre tommel på rattet. Flere spørsmål før neste bråstopp?
Tittel: Sv: Skoda Citigo iV /trillingene får 3 stjerner i Euro NCAP
Skrevet av: Sandvikalørdag 04. januar 2020, klokken 08:51
Sitat fra: arthur på lørdag 04. januar 2020, klokken 08:34
Sitat fra: Sandvika på fredag 03. januar 2020, klokken 19:13
Sitat fra: arthur på torsdag 02. januar 2020, klokken 19:12
Sitat fra: Sven-E på torsdag 02. januar 2020, klokken 13:25
Jeg har opplevd 2 ganger at bilen (Tesla) varslet og bremset før jeg selv rakk å oppfatte situasjonen.
Spesielt den ene gangen tror jeg det hadde blitt sammenstøt om ikke bilen hadde påbegynt bremsingen før meg.

For meg høres det ut som om du er en litt uoppmerksom sjåfør?
For du ser aldri i speilene? Plukker aldri opp solbrillene? Endrer radiokanal? Skal i tillegg nevnes at i hvert fall Tesla bouncer radaren under bilen foran og kan agere på biler lengre fremme man ikke selv ser.

Selvfølgelig ser jeg i speilene? Nei, solbrillene har jeg på nesen, bruker alltid briller. Radiokanaler skiftes ved et lite trykk med venstre tommel på rattet. Flere spørsmål før neste bråstopp?
Tipper det er konsus her for at du er unik.
Tittel: Sv: Skoda Citigo iV /trillingene får 3 stjerner i Euro NCAP
Skrevet av: arthurlørdag 04. januar 2020, klokken 08:53
Vi er alle unike, også du! :+1:
Tittel: Sv: Skoda Citigo iV /trillingene får 3 stjerner i Euro NCAP
Skrevet av: Øyvind.hlørdag 04. januar 2020, klokken 09:14
Sitat fra: Sven-E på torsdag 02. januar 2020, klokken 13:25
Skal ungdommene våre få kjøre bilen, er det en en vesentlig funksjon.
Jeg har opplevd 2 ganger at bilen (Tesla) varslet og bremset før jeg selv rakk å oppfatte situasjonen.
Spesielt den ene gangen tror jeg det hadde blitt sammenstøt om ikke bilen hadde påbegynt bremsingen før meg.

Jeg har ikke vært borti at bilen har sett og bremset på hendelser jeg selv har oversett, i hvert fall ikke som jeg kan huske. Derimot fortalte kona at hun lå i akselerasjonsfeltet, og akkurat når hun kikket over skulderen for å sjekke blindsone valgte bilen foran i akselerasjonsfeltet å bråbremse og stoppe opp istedenfor å legge seg ut. Da bremset bilen hardt før hun rakk å følge opp. Bilen foran valgte av en eller annen grunn å stoppe opp. Om det var manglende evne til å tilpasse seg trafikken på motorveien eller om det hendte noe i bilen vet jeg ikke. Men hun var i hvert fall fornøyd. Og uoppmerksomheten skyldes da noe alle trafikanter må gjøre ved feltskift.
Tittel: Sv: Skoda Citigo iV /trillingene får 3 stjerner i Euro NCAP
Skrevet av: Elmosøndag 05. januar 2020, klokken 14:37
Det er selvfølgelig uforståelig og ganske forkastelig at de fjerner denne funksjonen.
MEN  . . til dere som viser til eksempler der dere har vært helt avhengig avhengige av autobrems funksjonen på TESLA.
eUp'n har aldri hatt noen så funksjon som Tesla (og andre). Den har "City Nødbremsfunksjon" som bare en ment å forhindre påkjørsel av myke trafikkaner og fungerer bare opp til 40 km/t .
Tittel: Sv: Skoda Citigo iV /trillingene får 3 stjerner i Euro NCAP
Skrevet av: andy76tirsdag 07. januar 2020, klokken 14:45
Har prøvd å spørre Møller, og de ser ikke på dette som noe problem; mener bilen er like trygg som før- for de inni. Liten omtanke for myke trafikkanter ergo. Håper flere peser de på dette.
Tittel: Sv: Skoda Citigo iV /trillingene får 3 stjerner i Euro NCAP
Skrevet av: Ajatirsdag 07. januar 2020, klokken 16:46
Like trygg? Systemet er ikke bare ment for å forhindre påkjørsel av myke trafikanter, det er også for å forhindre påkjørsel bakfra på biler (iflg. deres egen reklame). I lav fart riktignok,men en smell i 40kmt er noe du absolutt vil unngå uansett om du blir påkjørt eller kjører på.
Neste gang selgeren fra møller ringer for å pushe skal hun få høre hva jeg mener om dette. Sikkerhetssystemer skal legges til evt. forbedres. Ikke fjernes.
Tittel: Sv: Skoda Citigo iV /trillingene får 3 stjerner i Euro NCAP
Skrevet av: andy76tirsdag 07. januar 2020, klokken 19:25
Dette svarte de meg :

Pr Mail:
Vedrørende din henvendelse. Det beklager oss å høre at de testene som er utført på våre biler har skapt irritasjon hos deg.

Vi forstår godt at tre stjerner ikke er godt nok for mange av våre kunder. Med bakgrunn i at testforholdene har blitt betydelig tøffere de siste årene, kan tre stjerner betraktes som et godt resultat i småbilsegmentet. Bilen kommer med utmerket passasjerbeskyttelse, Lane Assist installert som standard, samt hode- og sidekollisjonsputer gjør Citigo til en av de sikreste bilene i sin klasse.

Vennlig hilsen

Nyima Cham

Kundeservice

Fra Facebook:
...først og fremst veldig hyggelig å høre at du har bestilt lille smarte CITIGOe iV. 🙂 Det er selvfølgelig ikke like hyggelig å høre at du er så misfornøyd med at "nødbrems-funksjonen" ikke lenger er tilgjengelig. Viktig å merke at denne funksjonen ikke har noe med selve konstruksjonen av bilen å gjøre. Passasjerbeskyttelse osv. er det samme som da bilen fikk fem stjerner.
CITIGOe iV har solid passasjerbeskyttelse, Lane Assist, samt hode- og sidekollisjonsputer gjør bilen til en av de sikreste bilene i sin klasse, med alle nevnte utstyrselementer som standard. Merk at småbiler generelt scorer lavere enn større biler i denne testen, og at resultatene biler oppnår i NCAP må ses i sammenheng med hvilken klasse bilen tilhører. Merk også at testen jevnlig blir strengere, noe som gjør at man ikke direkte kan sammenligne årets resultater med hva tidligere generasjoner av bilene har oppnådd i NCAP.