Elbilforum.no

Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Emne startet av: stefse på mandag 23. desember 2019, klokken 00:09

Tittel: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: stefsemandag 23. desember 2019, klokken 00:09
Snakket forleden litt med en kar som driver bruktbilomsetning i mangemillionersskalaen. Han forventet diesel-boom framover, fordi mange har sittet på gjerdet og ventet på brukbare elbiler, men innen disse ser ut til å komme, ser man at de økonomiske fordelene sannsynligvis forsvinner. Dermed kommer gjerdesitterne ned på "feil" side av gjerdet, etterhvert som de ser få grunner til å satse på byfenomenet elbil, eller man ikke gidder å sette seg inn i noe nytt når en vanlig dieselbil gjør bedre nytte for seg, til omtrent samme kostnad.

Det var i følge han et "hull" i markedet pga manglende salg av nye dieselbiler i over en årrekke. Lett brukte Diesel SUV'er og stasjonsvogner var det han forventet ville holde seg meget godt i verdi fremover.

Jeg sa jeg så poenget hans...
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: geearmandag 23. desember 2019, klokken 08:11
Jeg tror han tar feil i at det vil bli dieselboom.

Slik det ligger an nå er det allerede dieselforbud i kraft visse dager i året i Oslo, og i flere storbyer i Europa er det totalforbud mot eldre dieselbiler enten i rushet eller totalt (i Hamburg var det en form for forbud mot alle biler pre euro 6 allerede rundt 2008 en gang, da jeg hentet en bil der). Det er også på vei inn totalforbud mot diesel flere steder, og man vil nok få dieselbiler kastet etter seg fremover. Jeg ville kun kjøpt bensinbil i dag, med mindre det var snakk om en veldig billig bil som ikke er krise å måtte "gi bort".

Med andre ord: Om det har vært manglende salg i noen årganger i Norge, så finnes det hundretusener av de i utlandet, bare å hente.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 23. desember 2019, klokken 08:19
Jeg håper da virkelig ikke at diesel nybil salget øker i Norge eller internasjonalt men det kan skje. Og det stemmer jo med der som skrives av andre her.

Selv slår jeg også er slag for elektrisk motorsykkel og les denne nyheten under fra elbil.no

Jeg kjører selv mc om sommeren til pendling og jeg prøvekjørte den nye elektriske motorsykkelen på årets mc vårmønstring på Lillestrøm. Tror merke var Zero. Det var full fres fra start og umiddelbart moment likt som elbil.

Helt klart like bra som å kjøre bensin mc.

Ja takk til en kombinasjon av elbil og el mc tenker jeg i fremtiden for mange :+1: :+1:

----------

Prøvetur med Harley-Davidsons LiveWire: Livsfarlig el-lykke

« på: fredag 20. desember 2019, klokken 19:00 »

Prøvetur med Harley-Davidsons LiveWire: Livsfarlig el-lykke

Blir dette det virkelige startskuddet for
elektriske motorsykler?


https://elbil.no/provetur-med-harley-davidsons-livewire-livsfarlig-el-lykke/
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: Amossmandag 23. desember 2019, klokken 10:26
Sitat fra: stefse på mandag 23. desember 2019, klokken 00:09
Snakket forleden litt med en kar som driver bruktbilomsetning i mangemillionersskalaen.

... og resten av innlegget høres ut som en våt drøm for "en kar som driver bruktbilomsetning i mangemillionersskalaen" og har investert mye i "Lett brukte Diesel SUV'er og stasjonsvogner" :P
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: stefsemandag 23. desember 2019, klokken 11:12
Sitat fra: Amoss på mandag 23. desember 2019, klokken 10:26
Sitat fra: stefse på mandag 23. desember 2019, klokken 00:09
Snakket forleden litt med en kar som driver bruktbilomsetning i mangemillionersskalaen.

... og resten av innlegget høres ut som en våt drøm for "en kar som driver bruktbilomsetning i mangemillionersskalaen" og har investert mye i "Lett brukte Diesel SUV'er og stasjonsvogner" :P
Tro meg, jeg har andre ting å holde på med enn å pushe dieselbiler på folk. (lol) :laugh:
Dette var jo også et lystig lag og ting må takes med saltklyper. Jeg antydet jo også at han hadde sikkert mange slike å selge. Men argumentene virket forsåvidt plausible, og det ble hevdet at salget av slike biler gikk strykende. Det kom mest folk fra utkantene og kjøpte.

Alt avhenger av incentivene fremover, men la oss si at dieselpartiet(SP) og co. vinner valget i 2021, og skal kompromisse seg frem til en løsning. Økning av skatter og avgifter er selvsagt, og elbilbeskatningen står meget lagelig til for hugg, samtidig som MDG får gjennomslag for andre miljø-ting, gjerne kollektivløsninger. De vil jo ikke ha biler uansett.

Hva står vi igjen med da?

- Prisen på fossilt drivstoff kan ikke økes særlig mye pga enorm handelslekkasje og smugling av drivstoff fra
nabolandene.
- Bomring og innkjøps fordelene viskes sakte ut
- Hurtiglading forblir kostbart, og tildels for dårlig utbygd
- Elbiler oppnår rykte som dyrt å reparere fordi det ikke er mange nok verksteder som kan dem

At vi desverre kan få en diesel-boom spesielt "på bygda" høres ikke helt fjernt ut i et slikt scenario.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: Amossmandag 23. desember 2019, klokken 11:41
Sitat fra: stefse på mandag 23. desember 2019, klokken 11:12
Tro meg, jeg har andre ting å holde på med enn å pushe dieselbiler på folk. (lol) :laugh:

:laugh: Nei nei nei, mente ikke å antyde at DU prøvde på det, men denne karen du snakket med derimot...

Og joda, ser jo at det er en viss mulighet for at han kan ha noen poeng også, men nå er forventningene i markedet at prisene går ned for dieselbiler, så mange av disse "fra bygda" kundene vil forvente mye mer dieselbil for pengene nå enn tidligere - bla. nettopp grunnet forventingene om at disse igjen vil bli enda vanskeligere å selge igjen i neste runde.

Så jo, han karen får nok solgt bilene han har på lager, bare ikke til den prisen han tror og håper på.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: stefsemandag 23. desember 2019, klokken 12:56
En ting er at de aktuelle dieselbilene sluses vekk fra byer og således gir lavere konsentrasjoner av forurensningen de skaper. Men at det bruktimporteres dieselbiler i større skala, og at salget av nye dieselbiler eventuelt skulle øke igjen, er noe man virkelig burde prøve å unngå.

Det er det som er synd med den forestående elbilbeskatningen,  er at det synes som at det til slutt skal være en "rettferdig" (altså lik) beskatning for alle biler. Det er jo grunnleggende feil. Det fokuseres på veislitasje og biltetthet, greit nok, men det bør være mulig å la innkjøps icentivene bestå på samme nivå, rett og slett ved å gjøre fossilkjøretøy mye dyrere.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: Daniel_0007tirsdag 24. desember 2019, klokken 12:26
Jeg tror han kan ha rett spesielt fordi  de som kjører langt, det bygges for få ladestasjoner, kommer nok et punkt  hvor folk blir lei av å stå i ladekø, tesla er ikke alternativ for mange.
Pluss hvis man ikke har mulighet å lade hjemme  så blir elbil nesten dyrere i drift enn diesel spesielt hvis man må forholde seg til hurtiglading.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: kaiatonsdag 25. desember 2019, klokken 08:57
Jeg kjøpte en Leaf av en bruktbilforhandler tidligere i år. Han kunne fortelle at han hadde jevn og god etterspørsel etter fossilbiler, spesielt SUV'er og småbiler (spesielt Toyota Yaris, der solgte han alt han kunne få tak i).

Kjenner også en kar som driver bilpleiefirma, de har mye nybilklargjøring. Det er en god del nye fossil-SUV'er som går gjennom portene der.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: Vollis47onsdag 25. desember 2019, klokken 09:25
Fremdeles er det jo slik at mer enn halvparten av nybilsalget er fossilbiler. Og for brukte biler er andelen enda større. Men det endres gradvis.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: Amossonsdag 25. desember 2019, klokken 10:29
Sitat fra: kaiat på onsdag 25. desember 2019, klokken 08:57
Jeg kjøpte en Leaf av en bruktbilforhandler tidligere i år. Han kunne fortelle at han hadde jevn og god etterspørsel etter fossilbiler, spesielt SUV'er og småbiler (spesielt Toyota Yaris, der solgte han alt han kunne få tak i).

Kjenner også en kar som driver bilpleiefirma, de har mye nybilklargjøring. Det er en god del nye fossil-SUV'er som går gjennom portene der.

Ingen har vært i tvil om at det fortsatt kjøpes/selges både nye og brukte fossilbiler. Poenget med denne tråden går ikke på det, men at det forventes en økning av etterspørselen etter brukte dieselbiler. En økning som vil gå direkte på bekostning av salget av nye elbiler. Det er i alle fall slik jeg leser TP.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: stefseonsdag 25. desember 2019, klokken 13:06
Sitat fra: Amoss på onsdag 25. desember 2019, klokken 10:29
Sitat fra: kaiat på onsdag 25. desember 2019, klokken 08:57
Jeg kjøpte en Leaf av en bruktbilforhandler tidligere i år. Han kunne fortelle at han hadde jevn og god etterspørsel etter fossilbiler, spesielt SUV'er og småbiler (spesielt Toyota Yaris, der solgte han alt han kunne få tak i).

Kjenner også en kar som driver bilpleiefirma, de har mye nybilklargjøring. Det er en god del nye fossil-SUV'er som går gjennom portene der.

Ingen har vært i tvil om at det fortsatt kjøpes/selges både nye og brukte fossilbiler. Poenget med denne tråden går ikke på det, men at det forventes en økning av etterspørselen etter brukte dieselbiler. En økning som vil gå direkte på bekostning av salget av nye elbiler. Det er i alle fall slik jeg leser TP.
Det er riktig, pluss at det altså vil kunne føre til økt bruktimport av dieselbiler. Dersom den"rettferdige" avgiftsmodellen følges for bompenger og innkjøp, vil det rett og slett føre til at bilparken dreier tilbake til fossilt.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: geeartorsdag 26. desember 2019, klokken 11:18
Sitat fra: HVolland på onsdag 25. desember 2019, klokken 09:25
Fremdeles er det jo slik at mer enn halvparten av nybilsalget er fossilbiler. Og for brukte biler er andelen enda større. Men det endres gradvis.
Stemmer det, men leste et sted at nær alle solgte rene fossilbiler var solgt til firmaer (taxier, transport etc.), slik at for privatbilismens del var det svært få rene fossilbiler. En del hybrid, såklart. Husker ikke hvor, men går sikkert an å finne statistikk hos TØI eller SSB..
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: JOfredag 03. januar 2020, klokken 12:17
Tror og det kan komme en noe økt etterspørsel etter lett brukte diesel suv osv, det selges lite nytt og det finnes mange som fortsatt sverger til diesel som skal bytte ut sin enda eldre bil.

Jeg er en av de som bytta fra elbil(TMS) tilbake til Diesel. Drivstoff og bom utjør en svært liten del av bilholdet, så kostnadsmessig blir det litt hipp som happ. Jeg har en liten elbil i bestilling som nr2 bil som brukes i nærområdet, til det er elbilen perfekt. Men som familiebil er fordelen med Diesel så stor at jeg ikke ønsker elbil uansett slik dagens rekkevidde og ladefart er, kjenner mange som meg, og jeg har hatt langrekkevidde elbil med utbygd ladenettverk.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: ovevfredag 03. januar 2020, klokken 16:34
Jeg kommer også til å gå for dieselbil som neste bil, riktignok da hybrid. Jeg ville egentlig ha en elbil, men jeg kjører mye med henger og kommer også til å kjøre en god del med campingvogn både innenlands og utenlands. Til denne bruken føler jeg at elbil er lite egnet, mest pga lange ladetider, men også måten mange ladeplasser er utformet på. Det er ofte liten eller ingen plass til hengere/campingvogner, i allefall hvis man vil unngå å kople fra henger/vogn. Er man heldig kan man finne en plass der man okkuperer flere ladeplasser, men med stigende antall elbiler blir det nok langt mellom disse. Når ladetid kommer ned mot 15min for 10-80% og ladeplassene blir utformet som bensinstasjonene vil jeg nok vurdere elbil på nytt.
Diesel-hybrid mener jeg derfor er den beste løsningen for oss, elbruk i nærområdet og lavt forbruk/mye trekkraft på turer. Det er riktignok ikke mange å velge i, men noen få er det jo.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: HPFfredag 03. januar 2020, klokken 17:29
Sitat fra: ovev på fredag 03. januar 2020, klokken 16:34Diesel-hybrid mener jeg derfor er den beste løsningen for oss, elbruk i nærområdet og lavt forbruk/mye trekkraft på turer. Det er riktignok ikke mange å velge i, men noen få er det jo.

En vanlig bil type VW Golf bruker ikke mer enn ca. 10 kW på flat vei i 90 km/t.

En bil med en 10kW bensingenerator eller dieselgenerator og en 10-20 liters tank hadde ikke tatt store plassen,  jfr. størrelsen på 15 HK påhengsmotorer eller motorsykkelmotorer. Hadde vært en fin kombinasjon, folk kunne kjørt elektrisk til daglig og på langtur hadde batteripakken på 20-25 kWt fungert som kraftreservoar i de tilfelle > 10kW var nødvendig.

Med en slik bil kunne kanskje 90-95% vært eldrift for de fleste men avgiftspolitikken har gjort fullelektrisk uten rangeextender til den hellige gral.

Miljømessig tipper jeg de resterende 5-10% fossildrift ikke hadde vært så mye mer forurensende enn å produsere 40 kWt ekstra batteripakke for fullelektriske biler og man hadde spart et par hundre kilo vekt også. Med en slik bil (med mulighet for hengerfeste) så hadde elbil vært et aktuellt alternativ for mange flere.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: hoviktirsdag 07. januar 2020, klokken 18:49
Har familie som var på jakt etter ca 3år gammel Volvo XC60 diesel i høst. De endte med svensk bil. Forhandlere som hadde en inne, ble solgt meget kjapt. I følge flere merkeforhandlere de var i kontakt med, var det flere som importerte.

Ikke sikkert etterspørselen er økende, men den overstiger tilbudet på visse merker/modeller/år.

Nyere brukt plugin bensin derimot, får man nærmest kastet etter seg.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: stefsemandag 13. januar 2020, klokken 12:17
Sitat fra: hovik på tirsdag 07. januar 2020, klokken 18:49

Ikke sikkert etterspørselen er økende, men den overstiger tilbudet på visse merker/modeller/år.

Dette er nok en god presisering i forhold til topic.
Etterspørselen styres i større grad av avgiftspolitikk.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: Casualkuffarmandag 03. februar 2020, klokken 15:16
rett og slett ved å gjøre fossilkjøretøy mye dyrere.
Fortsatt mva- og engangsavgiftfritak for elbiler og hydrogenbiler, og (evt subsidiert) utbygging av infrastruktur utenfor de bynære områdene vil nok virke bedre. Folk trenger å kjøre rundt en del og det er ikke aktuelt for alle å enten bruke flere hundre tusen på bilkjøp, eller kjøpe en bil med kort rekkevidde, uten mulighet for hengerfeste, ingen effekt i varmeapparatet (hei e-Up!) osv. Før eller siden kommer det elbiler på -100k bruktmarkedet som er egnet for bruk utover shuttletrafikk mellom hjem og barnehage, er det da muligheter for å få ladet på trygt og fornuftig vis hjemme (koster det virkelig 15-20 k å legge opp en ekstra kurs??) vil også de fæle bygdeboerne begynne å skrote dommedagsmaskinene sine og jorden kan reddes  ;D

Gjøres omregistrering av fossilbiler dyrt, vil folk bare la være å omregistrere. Bompenger har som vi ser ført til dannelsen av egne protestpartier, for ikke å snakke om en ytterligere brutalisering av lokalpolitiske diskusjoner vi godt kunne klart oss uten - the list goes on...
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: Vollis47mandag 03. februar 2020, klokken 18:00
Det eneste riktige er nok å øke prisene på nye fossilbiler. Da øker også verdien på brukte fossilbiler, slik at folk med de nyeste fossilbruktbilene får råd til å selge disse og kjøpe seg en tilsvarende elbil. De fleste biler blir vel omsatt 2-3 ganger før de blir skrotet.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: elektroluxonsdag 05. februar 2020, klokken 06:32
En gammel venn var i går innom og viste fram sin nye Citroen DS5. Han har kjørt elbil nesten like lenge som meg, men hadde nå gått tilbake til diesel. En lekker sak, og jeg kunne ikke annet enn å støtte opp om valget.

Han betaler kun litt mer i bom, kjører på rimeligere drivstoff ( enn bortelading ) og kan smile forbi enhver ladekø.

Selv tenker jeg alvorlig på å kvitte meg med minst en av elbilene våre, og utleie av dem via Nabobil er mye mindre lystig med tanke på bomregningene vi nå må forholde oss til ved slik utleie. At det er leietaker som betaler for bommen hjelper dessverre svært lite når jeg har tvangstanker om at bomselskapene ikke skal få et øre fra min konto. :(
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: Ferryonsdag 05. februar 2020, klokken 07:44
Sitat fra: elektrolux på onsdag 05. februar 2020, klokken 06:32
jeg har tvangstanker om at bomselskapene ikke skal få et øre fra min konto. :(

Det er godt du sier det selv  :P ;)
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: Electric cars in Norwayonsdag 05. februar 2020, klokken 08:02
Det er et komplisert bilde.

Bergheim gikk konkurs og de har hatt mye bensin og diesel og elbiler.

Jeg skrev om dette her:

https://elbilforum.no/index.php?topic=50513.msg877028#new

Og Skotvedt Honda med Kia sliter...
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: Daniel_0007onsdag 05. februar 2020, klokken 09:40
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 05. februar 2020, klokken 08:02
Det er et komplisert bilde.

Bergheim gikk konkurs og de har hatt mye bensin og diesel og elbiler.

Jeg skrev om dette her:

https://elbilforum.no/index.php?topic=50513.msg877028#new

Og Skotvedt Honda med Kia sliter...

Bergheim gikk jo konk fordi de dreit seg ut med import av bolt og måtte selge dem med tap og honda har ikke solgt noe særlig med biler i Norge til og med før elbilene kom.
Nyere civic`en er kanskje litt for sær for nordmen
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: kaiatonsdag 05. februar 2020, klokken 10:22
Jeg var avgårde og kikket på en Leaf 40 som stod til salgs hos merkeforhandler her om dagen. Spurte om innbyttepris på min 6 år gamle diesel-SUV og selgeren antydet en pris som bare var 15-20.000 kr under det jeg selv gav for bilen for 2 år siden. Det er i så fall det laveste verditapet jeg har hatt på en bil noensinne.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: Arhaonsdag 05. februar 2020, klokken 15:39
Sitat fra: kaiat på onsdag 05. februar 2020, klokken 10:22
Jeg var avgårde og kikket på en Leaf 40 som stod til salgs hos merkeforhandler her om dagen. Spurte om innbyttepris på min 6 år gamle diesel-SUV og selgeren antydet en pris som bare var 15-20.000 kr under det jeg selv gav for bilen for 2 år siden. Det er i så fall det laveste verditapet jeg har hatt på en bil noensinne.
Men bare vent til de har taksert den....  Selgere oppgir alltid høyere pris enn man får etter taksering.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: Oddaaonsdag 05. februar 2020, klokken 19:20
Sitat fra: hovik på tirsdag 07. januar 2020, klokken 18:49
Nyere brukt plugin bensin derimot, får man nærmest kastet etter seg.

Tja, verdifall XC90 T8, 4 år og 40 kkm, 38%.

Verdifall e-Golf 190 km, 3 år og 40 kkm, 43%.

Begge priser er innbyttepris etter takst. Men mulig at dette er unntakene som bekrefter regelen for alt jeg vet.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: z4rdonsdag 05. februar 2020, klokken 19:24
e-Golf er kanskje ikke det beste eksempelet, når VW har dumpa prisene gang på gang de siste årene.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: stefseonsdag 05. februar 2020, klokken 21:01
Sitat fra: z4rd på onsdag 05. februar 2020, klokken 19:24
e-Golf er kanskje ikke det beste eksempelet, når VW har dumpa prisene gang på gang de siste årene.
Still en Model S eier fra 2013 det samme spørsmålet om verdifall  :P
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: kaiattorsdag 06. februar 2020, klokken 09:44
Sitat fra: Arha på onsdag 05. februar 2020, klokken 15:39
Sitat fra: kaiat på onsdag 05. februar 2020, klokken 10:22
Jeg var avgårde og kikket på en Leaf 40 som stod til salgs hos merkeforhandler her om dagen. Spurte om innbyttepris på min 6 år gamle diesel-SUV og selgeren antydet en pris som bare var 15-20.000 kr under det jeg selv gav for bilen for 2 år siden. Det er i så fall det laveste verditapet jeg har hatt på en bil noensinne.
Men bare vent til de har taksert den....  Selgere oppgir alltid høyere pris enn man får etter taksering.

Jo takk, det regner jeg da nesten med.  ;) Blant annet har jeg en skrape i støtfangeren som nok kommer til å bli brukt for det den er verdt og gjerne mer når oppgjørets time kommer. Men er vant til selgerene helst ikke vil ta bilen i innbytte i det hele tatt. Eneste unntaket var en liten varebil jeg hadde en gang, der selgeren svarte kontant "den vil jeg ha" da jeg spurte om de ville ta den i innbytte.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: Daniel_0007torsdag 06. februar 2020, klokken 12:48
Sitat fra: stefse på onsdag 05. februar 2020, klokken 21:01
Sitat fra: z4rd på onsdag 05. februar 2020, klokken 19:24
e-Golf er kanskje ikke det beste eksempelet, når VW har dumpa prisene gang på gang de siste årene.
Still en Model S eier fra 2013 det samme spørsmålet om verdifall  :P

Model s var vel grisebillig i 2013?
Kosta 446 for 60 pakka og 507 for 85
Ser at 7 år gamle 85 selges for 300 000 nå
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: Rævediltertorsdag 06. februar 2020, klokken 20:46
Eg går glatt tilbake til ein diesel SUV fra Xen min, det vert for mykje planlegging og plasser ein ikkje kan kjøre fordi ein må lade. Kjører mykje med henger (15000 km/år) og med 4kWh/mil er rekkevidde eit problem. Trur heller ikkje eg vil stole på ein Tesla når garantien har gått ut, det er for mykje dill-dall og tilfeldig servicehåndtering. Har rett nok forhåndsbestilt Cybertruck, men har tapt litt trua på elbiler.
Var i Danmark i sommer; håplaust med lading når ein ikkje kan lade "heime" (eller har forberedt seg i det lange og breie) . Prøvde virkelig å lade på ein slik "vanleg" ladestasjon (det var 1 - ein  der eg var), men lot seg ikkje gjere uten ti tusen registreringer som eg ikkje fekk til (og eg er programvareutvikler...). Eg gidd bare ikkje rote med det, p.t. er lading på alt anna enn SC kun for spesielt interesserte. Det skal vel ikkje være nødvendig å planlegge i lange baner før ein drar på tur?
Kjørte heile Europa (inkl. Aust-Europa) i 1990 med kun ei reisehåndbok.....uten ei einaste registrering, brikke, mobil, kartprogram med ladestasjoner som ikkje virker etc...
Alle plasser hadde dei diesel, alle plasser fekk me betalt uten problemer, vart sikkert litt lurt på eit par hoteller men pytt-pytt...

Slik! Da fekk eg ut litt frustrasjon.....
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: Burgertorsdag 06. februar 2020, klokken 23:13
Dersom jeg skulle kjørt i Europa uten en Tesla, så hadde jeg nok enten tatt tog til Østersund, Oslo og ferje til Danmark og så leid meg en bensinbil. Tror jeg fant ut at det var 5000 i uka for å leie ubegrenset km for en liten automat bensinbil i EU.

Ev svelget flyskammen og tatt fly til sør Tyskland og leid bil der. Uansett regnestykke så ble det billigere å leie bil i 2 uker enn å kjøre sin egen gratis pga ekstra km og slitasje, verditap etc det medfører.

Vi er glade i søreuropa, og da er ikke store biler noe særlig.
Tittel: Sv: Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes
Skrevet av: ToWalkOrDrivefredag 07. februar 2020, klokken 00:40
I Stavanger har det frem til i morgen kostet 36 kroner i bommen for fossilbil og 0 kroner for elbil i rushtiden. På lørdag fjernes rushtidsavgift og elbiler må betale halv pris (nå 9 kroner). Forskjellen er nå 9 kroner mellom fossil og elbil, som er ingenting.

På den annen side så kommer veldig mange elbiler på markedet nå, og eu-regler / straff fører til at fabrikanter nå nesten vil selge elbiler. Se på Nissan Leaf som plutselig er 40-50.000 billigere over natten. Men og så kommer Tesla med Model Y med 1900 liter bagasjerom med bakseter nedslått, til 500.000, med 3-delt baksete, krok med ca 1600kg, takbøyler, 50 mil rekkevidde, lynrask lading (opp mot 250kW på enkelte ladere, med netflix, varm bil på 1 minutt, premium lyd....kan ramse opp. I tillegg kommer Skoda med Vision....

Litt større diesel/bensinbiler vil nok fremdeles gå greit å selge i rimelig prisklasse (under 140.000), men over det vil el dominere stort.