Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Lade hjemme => Emne startet av: pberg på lørdag 14. desember 2019, klokken 00:39

Tittel: Underfordeling og sikringer
Skrevet av: pberglørdag 14. desember 2019, klokken 00:39
Hei, skal opp med en underfordeling i garasjen som skal brukes til bl.a. lading.

For ikke å få jordfeilbryter på jordfeilbryter i systemet, er dette noenlunde riktig oppsett?

Hovedsikring -> Automatsikring for underfordeling -> PFXP-kabel til garasje -> Jordfeilbryter type A -> Ladestasjon med DC-vern.

Tittel: Sv: Underfordeling og sikringer
Skrevet av: Lars C. Krogenæssøndag 15. desember 2019, klokken 13:26
Skal vel være et overbelastningsvern og ikke automatsikring i skapet, før kabel ut til underfordeling?
Tittel: Sv: Underfordeling og sikringer
Skrevet av: Rævediltersøndag 15. desember 2019, klokken 14:33
Automatsikring er et overbelastingvern så det i hovedskap er ok, men det mangler overspenningsvern.
I underfordeling må det enten være jordfeilautomat(automatsikring med innbygd jordfeilbryter) eller automatsikring og jordfeilbryter på alle kurser.
Tittel: Underfordeling og sikringer
Skrevet av: Oddaasøndag 15. desember 2019, klokken 22:52
Sitat fra: pberg på lørdag 14. desember 2019, klokken 00:39
Hovedsikring -> Automatsikring for underfordeling -> PFXP-kabel til garasje -> Jordfeilbryter type A -> Ladestasjon med DC-vern.
Dette skal fungere.

Med PFXP og automatsikring i hovedfordeling kan du også ha jordfeilbryter type B i underfordeling, eller innebygget i ladestasjon.

(Om du hadde brukt PFSP måtte du hatt type A vern i hovedfordeling, type A vern i underfordeling, og ladestasjon med DC-vern. Alternativt type B både i hoved og underfordeling.)



Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Underfordeling og sikringer
Skrevet av: pbergsøndag 15. desember 2019, klokken 23:59
Overspenningsvern vil jo ligge på hovedinntaket - altså for hele anlegget både i hus og garasje.
Tittel: Sv: Underfordeling og sikringer
Skrevet av: geearmandag 16. desember 2019, klokken 18:21
Uansett neppe et krav med mindre hele anlegget er nytt eller en større ombygging...

Kan også bruke TFXP eller Powerflex til garasjen, mye bedre å trekke/legge/koble enn PFXP, og tåler 95 grader, men er fintrådet og krever derfor niter.
Tittel: Sv: Underfordeling og sikringer
Skrevet av: Rævediltertirsdag 17. desember 2019, klokken 07:11
Trekker ein ein ny kurs for elbillading skal det monteres overspenningsvern.

Krav er gitt i avsnitt 722.443.3.1 i NEK 400:2018.

Spesielle beskyttelsestiltak mot overspenninger
Endre kravene i første avsnitt til følgende:
Et tilkoblingspunkt skal være beskyttet av et overspenningsvern i installasjonen.

https://www.trainor.no/cms/Forum/Forskrifter-og-normer-DSB/Overspenningsvern27
Tittel: Sv: Underfordeling og sikringer
Skrevet av: Rævediltertirsdag 17. desember 2019, klokken 07:14
Sitat fra: Oddaa på søndag 15. desember 2019, klokken 22:52
Om du hadde brukt PFSP måtte du hatt type A vern i hovedfordeling, type A vern i underfordeling, og ladestasjon med DC-vern. Alternativt type B både i hoved og underfordeling.
Ikkje A foran B(eller DC vern) når det er underfordeling da DC feil kan gjere at A ikke fungerer.
Tittel: Underfordeling og sikringer
Skrevet av: Oddaatirsdag 17. desember 2019, klokken 08:21
Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 17. desember 2019, klokken 07:14
Ikkje A foran B(eller DC vern) når det er underfordeling da DC feil kan gjere at A ikke fungerer.
Ikke A foran B, men A foran DC (<6 mA) går fint.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Underfordeling og sikringer
Skrevet av: Rævediltertirsdag 17. desember 2019, klokken 09:22

Meiner A foran DC vern på sjølve forbrukerkursen?

Eg snakker jfb på hovedkurs inn til underfordeling, ikkje forbrukerkurs.
DC vern har akkurat samme problem som type B, med lavere DC feil enn utløysing kan den mette ein type A jfb slik at denne ikkje fungerer, så type A skal ikkje stå foran ei underfordeling der det er elbillading.
Tittel: Sv: Underfordeling og sikringer
Skrevet av: Rav4_EVtirsdag 17. desember 2019, klokken 10:27
En innebygget DC sensor i ladeboksen er ment å stå i kombinasjon med en jordfeilbryter type A. Den løser ut ved DC > 6mA og dermed før en likestrømsfeil skaper problem for en jordfeilbryter type A.
Tittel: Sv: Underfordeling og sikringer
Skrevet av: jkirkebotirsdag 17. desember 2019, klokken 10:49
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 17. desember 2019, klokken 10:27
En innebygget DC sensor i ladeboksen er ment å stå i kombinasjon med en jordfeilbryter type A. Den løser ut ved DC > 6mA og dermed før en likestrømsfeil skaper problem for en jordfeilbryter type A.

Det stemmer. DC-vernet (DC-RCM) løser ikke ut på vanlig jordfeil i det hele tatt så det MÅ stå etter type A vern. Som regel brukes da jordfeilautomat i skapet. Evt. også A-vernet integrert i ladestasjonen slik som i EcoLite ELT332DA, og ren automatsikring i skapet.
Tittel: Sv: Underfordeling og sikringer
Skrevet av: KjellGtirsdag 17. desember 2019, klokken 11:26
Hvordan tripper et DC-RCM en jfa type A i foranliggende skap? Legger den inn en falsk, «kraftig» jordfeil?
Tittel: Sv: Underfordeling og sikringer
Skrevet av: Rævediltertirsdag 17. desember 2019, klokken 12:12
Koble bare ut ladinga. Golf har dette innebygd.
Tittel: Sv: Underfordeling og sikringer
Skrevet av: Rævediltertirsdag 17. desember 2019, klokken 12:14
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 17. desember 2019, klokken 10:27
En innebygget DC sensor i ladeboksen er ment å stå i kombinasjon med en jordfeilbryter type A. Den løser ut ved DC > 6mA og dermed før en likestrømsfeil skaper problem for en jordfeilbryter type A.
Eg snakker om underfordelingskurs og ikkje forbrukerkurs.
Tittel: Sv: Underfordeling og sikringer
Skrevet av: Rævediltertirsdag 17. desember 2019, klokken 12:16
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 17. desember 2019, klokken 10:49
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 17. desember 2019, klokken 10:27
En innebygget DC sensor i ladeboksen er ment å stå i kombinasjon med en jordfeilbryter type A. Den løser ut ved DC > 6mA og dermed før en likestrømsfeil skaper problem for en jordfeilbryter type A.

Det stemmer. DC-vernet (DC-RCM) løser ikke ut på vanlig jordfeil i det hele tatt så det MÅ stå etter type A vern. Som regel brukes da jordfeilautomat i skapet. Evt. også A-vernet integrert i ladestasjonen slik som i EcoLite ELT332DA, og ren automatsikring i skapet.



Når det gjelder forbrukerkurs og type A og DC-RCM.
Da skal dette være godkjent av leverandør av Type A vernet. 
"Avklaring fra NK64 om valg av annen løsning enn jordfeilvern type B for lading av elbil er slik:
Kravet i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.531.2 valg av type strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunkt for lading av elektriske kjøretøy innebærer at strømstyrt jordfeilvern type B skal anvendes med mindre fabrikanten dokumenterer at bruk av strømstyrt jordfeilvern type A gir tilsvarende sikkerhet. "

https://www.trainor.no/cms/Forum/Forskrifter-og-normer-DSB/Jordfeilbryter-type-A-eller-B-ved-ladere-for-elbiler


Nokon som veit om nokon leverandør som har denne dokumentasjonen?
Altså at DC strøm under 6 mA ikkje får type A vernet til å gå i metning?
Tittel: Sv: Underfordeling og sikringer
Skrevet av: Rav4_EVtirsdag 17. desember 2019, klokken 13:14
Vet ikke hva andre produsenter gjør, man vi i Euromatic AS som produserer Folkeladeren følger, IEC 62955.
Tittel: Sv: Underfordeling og sikringer
Skrevet av: jkirkebotirsdag 17. desember 2019, klokken 13:49
Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 17. desember 2019, klokken 12:16
Når det gjelder forbrukerkurs og type A og DC-RCM.
Da skal dette være godkjent av leverandør av Type A vernet. 
"Avklaring fra NK64 om valg av annen løsning enn jordfeilvern type B for lading av elbil er slik:
Kravet i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.531.2 valg av type strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunkt for lading av elektriske kjøretøy innebærer at strømstyrt jordfeilvern type B skal anvendes med mindre fabrikanten dokumenterer at bruk av strømstyrt jordfeilvern type A gir tilsvarende sikkerhet. "

https://www.trainor.no/cms/Forum/Forskrifter-og-normer-DSB/Jordfeilbryter-type-A-eller-B-ved-ladere-for-elbiler


Nokon som veit om nokon leverandør som har denne dokumentasjonen?
Altså at DC strøm under 6 mA ikkje får type A vernet til å gå i metning?

Her bommer du nok litt, det er fabrikanten av ladestasjonen som skal dokumentere hva som skal kobles foran ladestasjonen.

Tester har vist at man trenger minimum 60-70mA DC for å få et A-vern til å gå i metning.
Tittel: Sv: Underfordeling og sikringer
Skrevet av: jkirkebotirsdag 17. desember 2019, klokken 13:50
Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 17. desember 2019, klokken 12:14
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 17. desember 2019, klokken 10:27
En innebygget DC sensor i ladeboksen er ment å stå i kombinasjon med en jordfeilbryter type A. Den løser ut ved DC > 6mA og dermed før en likestrømsfeil skaper problem for en jordfeilbryter type A.
Eg snakker om underfordelingskurs og ikkje forbrukerkurs.

Det er ikke krav til jordfeilvern i det hele tatt for underfordelingskurser.
Tittel: Sv: Underfordeling og sikringer
Skrevet av: Rævediltertirsdag 17. desember 2019, klokken 14:34
Avsnitt 411.6.4 i NEK 400:2018 stiller krav til isolasjonsovervåking på hovedkurser (kurser til underfordelinger); jordfeilbryter, dobbelisolert kabel eller andre løysinger fritt valg.
Tittel: Sv: Underfordeling og sikringer
Skrevet av: Rav4_EVtirsdag 17. desember 2019, klokken 14:44
Når du først slår opp i NEK400:2018 kan du jo også lese 722.531.2.3.101 kulepunkt 2. ;D

@Rævedilter Forøvrig har du referert til NEK400:2014 i dine tidligere innlegg. Denne er historie.
Tittel: Sv: Underfordeling og sikringer
Skrevet av: Rævediltertirsdag 17. desember 2019, klokken 16:51
Kva med det?
Tittel: Sv: Underfordeling og sikringer
Skrevet av: Rævediltertirsdag 17. desember 2019, klokken 16:55
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 17. desember 2019, klokken 13:14
Vet ikke hva andre produsenter gjør, man vi i Euromatic AS som produserer Folkeladeren følger, IEC 62955.
Med innebygget jordfeilbryter har dere jo kontroll på både AC & DC jordfeil.
Men med AC jordfeilbryter eksternt korleis kan ein produsent av ladestasjon da dokumentere at dette er ok uten dokumentasjon fra produsent av jfb type A ?
Tittel: Sv: Underfordeling og sikringer
Skrevet av: Rævediltertirsdag 17. desember 2019, klokken 16:58
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 17. desember 2019, klokken 13:49
Her bommer du nok litt, det er fabrikanten av ladestasjonen som skal dokumentere hva som skal kobles foran ladestasjonen.
Vis gjerne et eksempel på denne dokumentasjonen på kva som kan kobles foran.

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 17. desember 2019, klokken 13:49
Tester har vist at man trenger minimum 60-70mA DC for å få et A-vern til å gå i metning.
Det stemmer.
Er det 3 stk. som er testet i den testen hos NTNU eller kva det var? Iallefall var faktoren 5 fra dei "beste" til dei dårligaste. Kan ein da anta at alle andre jfb. ligger innanfor samme spekteret?
Tittel: Sv: Underfordeling og sikringer
Skrevet av: Rav4_EVonsdag 18. desember 2019, klokken 09:16
Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 17. desember 2019, klokken 16:55
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 17. desember 2019, klokken 13:14
Vet ikke hva andre produsenter gjør, man vi i Euromatic AS som produserer Folkeladeren følger, IEC 62955.
Med innebygget jordfeilbryter har dere jo kontroll på både AC & DC jordfeil.
Men med AC jordfeilbryter eksternt korleis kan ein produsent av ladestasjon da dokumentere at dette er ok uten dokumentasjon fra produsent av jfb type A ?

Jeg har tidligere anbefalt deg å lese NEK400:2018 722.531.2.3.101.
Siden du åpenbart ikke sitter på den skal jeg referere den her:


722.531.2.3.101 Hvert AC tilkoblingspunkt skal være individuelt beskyttet mot virkningene av
DC feilstrømmer. Beskyttelsen skal anordnes ved bruk av:
• strømstyrt jordfeilvern Type B, eller
• strømstyrt jordfeilvern Type A som sammen med et utstyr for detektering av DC sumstrømmer (RDC-DD) i
   samsvar med NEK IEC 62955, minst gir beskyttelse mot DC feilstrømmer tilsvarende til strømstyrt jordfeilvern
   Type B, eller
• strømstyrt jordfeilvern Type F som sammen med et utstyr for detektering av DC sumstrømmer (RDC-DD) i samsvar med NEK IEC 62955, minst gir beskyttelse mot DC feilstrømmer tilsvarende til strømstyrt jordfeilvern Type B.


Strømstyrte jordfeilvern skal ha merkeutløsestrøm 30 mA, og skal være i samsvar
NEK EN 61008-1, NEK EN 61009-1, NEK EN 60947-2 eller NEK EN 62423.



Kort fortalt dokumenterer vi at vårt utstyr samsvarer med IEC 62955. Når elektriker monterer må han sjekke at Jordfeilvernet Type A er i samsvar med NEK EN 61008-1, NEK EN 61009-1, NEK EN 60947-2 eller NEK EN 62423

En RDC-DD som samsvarer med IEC 62955 vil detektere DC feil fra 6mA og dermed løse ut før man kan blende en jordfeilbryter type A.
En jordfeilbryter type B trenger ikke å løse ut så lavt og den kan blende et forankoblet vern.

Håper dette var oppklarende og at vi nå kan legge ballen død.