Elbilforum.no

Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: Aspiranten på fredag 02. mars 2012, klokken 19:36

Tittel: Enda en elbilbrann
Skrevet av: Aspirantenfredag 02. mars 2012, klokken 19:36
Renault Kangoo, 10 år gammel

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/--Var-mest-opptatt-av-a-fa-ut-barna-6775599.html#.T1ESsuW967I (http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/--Var-mest-opptatt-av-a-fa-ut-barna-6775599.html#.T1ESsuW967I)
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: Go-carterfredag 02. mars 2012, klokken 22:58
IGJEN?!?!  >:(

Dette setter oss i et dårlig lys...
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: Riofredag 02. mars 2012, klokken 23:24
Hvilken type batterier har de?
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: sven eriklørdag 03. mars 2012, klokken 00:01
eldre bil jeg tenker dålig velikehold  sprø gamle ledninger   er ikke bra i noen bil
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: Go-carterlørdag 03. mars 2012, klokken 00:29
Sitat fra: sven erik på lørdag 03. mars 2012, klokken 00:01
eldre bil jeg tenker dålig velikehold  sprø gamle ledninger   er ikke bra i noen bil

...den gangen min brant, så var den helt "ny" innvendig, med nye batterier, nye kabler, etc. Så man skal ikke skjære alle over en kam.

Der var vel og merke brannårsak en produksjonsfeil.
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: Riolørdag 03. mars 2012, klokken 00:34
Go-carter: Hva var produksjonsfeilen? Og hvilken type batterier var det?

Trist å høre om slikt! :-(
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: Go-carterlørdag 03. mars 2012, klokken 00:41
Sitat fra: Rio på lørdag 03. mars 2012, klokken 00:34
Go-carter: Hva var produksjonsfeilen? Og hvilken type batterier var det?

Trist å høre om slikt! :-(

Min Kewet-brann? Varmeapparatet tok fyr, når vifta slutta å gå. Helt standard blybatterier.
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: Riolørdag 03. mars 2012, klokken 08:11
Sitat fra: Go-carter på lørdag 03. mars 2012, klokken 00:41
Sitat fra: Rio på lørdag 03. mars 2012, klokken 00:34
Go-carter: Hva var produksjonsfeilen? Og hvilken type batterier var det?

Trist å høre om slikt! :-(

Min Kewet-brann? Varmeapparatet tok fyr, når vifta slutta å gå. Helt standard blybatterier.

Diesel- eller bensinvarmer? Så ironisk at det var fossil-delen som tok fyr.

Godt ingen ble skadet.
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: erik elørdag 03. mars 2012, klokken 08:14
Av laaaaang erfaring med div. bilmerker er det vel noen som bør skjerpe kvaliteten flere hakk. Litt skeptisk til noen av disse merkene,Norske forhold er noe annet enn "syden"
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: Riolørdag 03. mars 2012, klokken 09:31
Det bør dog påpekes at det overhodet ikke bare er elbiler som tar fyr:

http://www.fvn.no/lokalt/aust_agder/Bobilbrann-pa-E-18---oppdaget-av-UP-2197059.html (http://www.fvn.no/lokalt/aust_agder/Bobilbrann-pa-E-18---oppdaget-av-UP-2197059.html)
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: Riolørdag 03. mars 2012, klokken 09:34
Dette var jo det som skjedde med en Lamborghini til Tshawe i MadCon:

(http://www.nettavisen.no/imagecache/parameter/?upsizable=true&action-resize&width=880&height=-1&url=http://pub.tv2.no/multimedia/na/archive/00831/Madcon_Madcon_Ts_83172016x9.jpg)

Greit å ha som eksempel når folk snakker om hvor "farlige" elbiler er.
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: Go-carterlørdag 03. mars 2012, klokken 11:14
Sitat fra: Rio på lørdag 03. mars 2012, klokken 08:11
Sitat fra: Go-carter på lørdag 03. mars 2012, klokken 00:41
Sitat fra: Rio på lørdag 03. mars 2012, klokken 00:34
Go-carter: Hva var produksjonsfeilen? Og hvilken type batterier var det?

Trist å høre om slikt! :-(

Min Kewet-brann? Varmeapparatet tok fyr, når vifta slutta å gå. Helt standard blybatterier.

Diesel- eller bensinvarmer? Så ironisk at det var fossil-delen som tok fyr.

Godt ingen ble skadet.

Neida, det var EL-delen. Det var et elektrisk varmeapparat. :( Kewet hadde ikke lagt inn noe vern for viftestopp, så varmeelementet ble så varmt at plasten rundt antente.

Men for all del, vi må ikke svartmale elbiler. Har sitti på med mang en fossilbil som har tatt fyr og  ;Du
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: commiesoftlørdag 03. mars 2012, klokken 18:42
'enda en elbilbrann' er en rimelig tendensiøs tittel på et innlegg, som bare
tjener saken til elbilhaterne.

Biler brenner hver dag, enten pga av drivstofflekkasjer, kortslutninger eller
sigaretter.

Enda en batteribrann er kanskje en mer interessant tittel i vår kontekst
her på forumet, men dem finner du ikke mange av, om noen.
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: Aspirantenlørdag 03. mars 2012, klokken 18:59
Nå var det to elbiler som brant på like mange dager da, derfor "enda en".

:)
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: hkaspenbergmandag 16. april 2012, klokken 08:15
Østlandssendingen melder om en bilbrann ved Høvik nå kl 08:05.  >:( Brannvesenet er på vei og kollektivfeltet innover er stengt av.
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: Elmomandag 16. april 2012, klokken 08:26
Det er en Kangoo
http://www.budstikka.no/nyheter/bil-i-brann-pa-e18-inn-mot-oslo-1.7183546 (http://www.budstikka.no/nyheter/bil-i-brann-pa-e18-inn-mot-oslo-1.7183546)
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: foxymandag 16. april 2012, klokken 08:51
mmm enda en?  ???

sett nå i det siste 2 el-bil-branner og aldri før i livet en fosil-bilbrann. Håper dette ikke er noe signifikant tendens...
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: hkaspenbergmandag 16. april 2012, klokken 09:22
Sitat fra: foxy på mandag 16. april 2012, klokken 08:51
mmm enda en?  ???

sett nå i det siste 2 el-bil-branner og aldri før i livet en fosil-bilbrann. Håper dette ikke er noe signifikant tendens...
Får vel håpe at du har rett, men jeg synes å se en overrepresentasjon av gamle Kangoo'er. To branner  på relativt kort tid. Da kan det ikke være så mange igjen av disse her.  ::)

// Hans
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: jahnarnemandag 16. april 2012, klokken 10:13
Ikke så ofte man ser mørkeblå Kangooer, så tenkte umiddelbart på en jeg har sett på Finn m/rangeextender: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=34168697

Såklart ren spekulasjon fra min side.
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: elektroluxmandag 16. april 2012, klokken 10:13
Kanskje det er en av vennene våre her sin?

Får håpe det ikke er enda en ombygget bil ???
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: blåbilmandag 16. april 2012, klokken 10:45
Jeg kjører 2001 Saxo. Blir litt stresset av disse brannene. Er det noen som vet hva en bør gjøre hvis det starter å brenne? Er det noen må, skal, bør? Jeg vet lite om brann i elbil. Har et lite 2 kg pulver apparat under pasasjer setet.
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: cramandag 16. april 2012, klokken 11:12
Sitat fra: blåbil på mandag 16. april 2012, klokken 10:45
Er det noen som vet hva en bør gjøre hvis det starter å brenne? Er det noen må, skal, bør? Jeg vet lite om brann i elbil. Har et lite 2 kg pulver apparat under pasasjer setet.

Hvis mulig, kom deg ut av veien, men ikke let etter busslommer, for å si det sånn. Stopp umiddelbart! Kom deg ut av bilen og få evt. pasasjerer i sikkerhet.

Hvis ikke det er noe som tilsier eksplosjonsfare så kan du gjerne bruke pulverapparatet, men 2kg blir fort tomt, og tar ikke store brannen. Tror de aparatene er mest til å slokke brann i et tidlig stadium, evt. slokke personer med fyr i klærne. Men for all del, det kan berge deg fra en større brann hvis du er heldig og kommer til flamene.
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: Thomas Parslimandag 16. april 2012, klokken 11:14
Majoriteten av brannene har skjedd i ombygde biler -så du kan ta det med ro :)

Det er selvfølgelig lurt å stoppe bilen hvis det lukter brent og med 2kg pulver klarer du nok å stoppe et branntilløp.
Pass på så du ikke ender opp med både rekkeviddeangst og elbilbrannangst  ;)

Thomas
(som ikke savner P106en så mye)
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: Rav4_EVmandag 16. april 2012, klokken 11:44
Tror verken denne eller den andre Kangoen som brant tidligere i Oslo i vinter hadde noe annet en NICAD.
Til forskjell fra PSA og Think har Kangooene luftkjølte batterier. I tillegg en meget porøs glassfiberkasse som holder batteriene.
På grunn av saltingen i Norge er en sikkerhetsmekaniske bortkoblet på samtlige Kangooer.
Resultatet av dette er hva du ser på Drammensveien i dag.
Disse bilene bør avskiltes samlet.
Helst før de gir elbiler totalt et dårlig rykte.

Arne Magnus Berge
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: elektroluxmandag 16. april 2012, klokken 12:12
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 16. april 2012, klokken 11:44
På grunn av saltingen i Norge er en sikkerhetsmekaniske bortkoblet på samtlige Kangooer.

Den berømmelige isolasjonsfeilen? Ikke bra å koble fra slike barrierer.

Ellers er det ofte lite en kan gjøre med en slik brann uttover å forsøke å begrense spredning av brannen. Med det tenker jeg at det er lurt å plassere bilen langt unna brennbare bygninger og lignende.
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: Thomas Parslimandag 16. april 2012, klokken 13:45
Jeg trodde faktisk bilene var ombygd for å få de til å virke i nordisk klima, ikke at man "bare" har fjernet en sikkerhetsmekanisme...
Kan du fortelle hva som er gjort på disse bilene?

Thomas
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: Elmomandag 16. april 2012, klokken 14:02
Sitat fra: jahnarne på mandag 16. april 2012, klokken 10:13
Ikke så ofte man ser mørkeblå Kangooer, så tenkte umiddelbart på en jeg har sett på Finn m/rangeextender: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=34168697  Såklart ren spekulasjon fra min side.
Kan se av bildene at det ikke er den på finn.
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: jahnarnemandag 16. april 2012, klokken 16:18
Sitat fra: Elmo på mandag 16. april 2012, klokken 14:02
Kan se av bildene at det ikke er den på finn.
Med fare for avsporing av tråden - hvordan ser du det?
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: Buddyabassadøren i Bergen - Elvismandag 16. april 2012, klokken 16:31
Her er ny lapp i Klostergarasjen i Bergen. Helt sløkket.


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?xvxpzu
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: Buddyabassadøren i Bergen - Elvismandag 16. april 2012, klokken 16:32
Ops. Her er bilde:
(http://img.tapatalk.com/2e9d80bd-2d91-7d2e.jpg)


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?btzj5x
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: Go-cartermandag 16. april 2012, klokken 17:51
Sitat fra: jahnarne på mandag 16. april 2012, klokken 16:18
Sitat fra: Elmo på mandag 16. april 2012, klokken 14:02
Kan se av bildene at det ikke er den på finn.
Med fare for avsporing av tråden - hvordan ser du det?

Mye større glass/vindu på den fra Finn.
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: jahnarnemandag 16. april 2012, klokken 19:42
Sitat fra: Go-carter på mandag 16. april 2012, klokken 17:51
Sitat fra: jahnarne på mandag 16. april 2012, klokken 16:18
Sitat fra: Elmo på mandag 16. april 2012, klokken 14:02
Kan se av bildene at det ikke er den på finn.
Med fare for avsporing av tråden - hvordan ser du det?

Mye større glass/vindu på den fra Finn.
Takk. :)
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: Vikingomandag 16. april 2012, klokken 19:49
Den kangooen i dag på Drammensvegen
http://www.budstikka.no/nyheter/ryddet-etter-elbilbrann-pa-e18-inn-mot-oslo-1.7183546 (http://www.budstikka.no/nyheter/ryddet-etter-elbilbrann-pa-e18-inn-mot-oslo-1.7183546)
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: emagicmandag 16. april 2012, klokken 21:58
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 16. april 2012, klokken 11:14

Det er selvfølgelig lurt å stoppe bilen hvis det lukter brent og med 2kg pulver klarer du nok å stoppe et branntilløp.

Thomas


Med 2 kg pulver klarer du ikke å slukke en elektrisk batteribrann nei...  Det kommer jo an på hva som brenner, men en elektrisk brann som skyldes kortslutning vil brenne til det ikke er mer strøm igjen, du kan hive hele bilen på sjøen og likevel vil den brenne.   

Når det er sagt, i oslotrafikken synes jeg ofte å se fossilbiler i brann, så elbilene er ikke mer utsatt enn andre.  Når en fossilbil først brenner på samme måte som en kortsluttet elbil, dvs bensin/diesellekkasje, så brenner den veldig veldig godt for å si det sånn


emagic
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: erik emandag 16. april 2012, klokken 22:10
Ofte bilbrann. I Oslo.  Tull og tøys. Da sitter du i baksete og ser Bruce Willis på DVD. ;)
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: Go-cartermandag 16. april 2012, klokken 22:17
Øø...

http://www.dagbladet.no/2012/01/20/nyheter/innenriks/brann/bil/oslo/19872335/ (http://www.dagbladet.no/2012/01/20/nyheter/innenriks/brann/bil/oslo/19872335/)

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10015000 (http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10015000)

http://dittoslo.no/nordstrands-blad/nyheter-nordstrands-blad/bil-i-brann-og-fyllekjorer-med-englevakt-1.7139699 (http://dittoslo.no/nordstrands-blad/nyheter-nordstrands-blad/bil-i-brann-og-fyllekjorer-med-englevakt-1.7139699)

Brenner i biler ja :) Det er vel det vi kan konkludere med. Akkurat som det brenner i pc'er, hus, søppleskur, og det meste annet som kan ta fyr.
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: masaetirsdag 17. april 2012, klokken 13:17
Sitat fra: Buddyabassadøren i Bergen - Elvis på mandag 16. april 2012, klokken 16:32
Ops. Her er bilde:
(http://img.tapatalk.com/2e9d80bd-2d91-7d2e.jpg)

Regner med at de da også forbyr bensinbiler å parkere i parkeringshuset. Bensin er ekstremt brennbart..
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: el-snorretirsdag 17. april 2012, klokken 14:01
Har snakket lenge med Bergen Parkering. Klostergarasjen er litt spesiell. Brannvesnet sier de ikke kan slukke elbuilbrann i en parkeringstunell, men må la den brenne ut. Brann i bensinbil i parkeringstunnell hvor bilene parkeres tett er vel ikke vurdert som falig det....

Elbilforeningen har fokus på saken og følger opp Bergen Parkering AS.
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: Thomas Parslitirsdag 17. april 2012, klokken 14:33
Og jeg som antok problemet var det elektriske anlegget...

Betyr dette at brannvesenet i Bergen egentlig ønsker kjøreforbud i tunnell for elbiler?

Thomas
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: aalborkfredag 20. april 2012, klokken 01:06
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 16. april 2012, klokken 11:44
Tror verken denne eller den andre Kangoen som brant tidligere i Oslo i vinter hadde noe annet en NICAD.
Til forskjell fra PSA og Think har Kangooene luftkjølte batterier. I tillegg en meget porøs glassfiberkasse som holder batteriene.
På grunn av saltingen i Norge er en sikkerhetsmekaniske bortkoblet på samtlige Kangooer.
Resultatet av dette er hva du ser på Drammensveien i dag.
Disse bilene bør avskiltes samlet.
Helst før de gir elbiler totalt et dårlig rykte.

Arne Magnus Berge

Hvis du kjenner til hva som er bortkoblet/gjort med Kangooene hadde det vært fint om du kunne utdypet litt nærmere.

Er det noen som vet om det er mulig å spore opp bilen/eieren av bilen? Skulle gjerne tatt en nærmere kikk på den for kanskje å finne litt mer ut om årsaken til at to stykker har tatt fyr i det siste.
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: Rav4_EVfredag 20. april 2012, klokken 09:08
Flere kangooer har brent i frankrike tidligere.
Når en eller flere celler ryker, kjører man videre. Til slutt vil det bli stor varmgang i cella, og den kan ta fyr.
For å rette på dette lagde Renault en løsning med en ledende matte under batteriene ble koblet mot bilens chassis. Ved et cellehavari vil elektrolytt skape forbindelse ned på matta, og bilen ble ikke lenger ladbar på grunn av jordfeil. For alle som kjenner til den voldsomme saltingen på norske veier virket denne løsningen helt frem til første vinterdag. Sigmund Eriksen som har solgt de fleste kangooene i Norge ble faktisk betalt av Renault til å utføre denne oppgraderingen.  Renault la mye arbeid i å spore opp alle eierne for å få dette utført. De ga også beskjed om at dersom det ikke ble gjort ville de utstede et "rødt kort" for å gi nasjonale myndigheter mulighet til å ilegge kjøreforbud på grunn av fare for liv og helse.

Selvfølgelig kan alle biler brenne, men her står vi ovenfor en situasjon der produsent har avdekket alvorlige problemer.  Når deres løsning er bortkoblet, og vi ser at problemene dukker opp, er det vel ikke noe annet å gjøre enn å få bilene ut av trafikk før det får fatale konsekvenser.

Dette problemet finnes ikke på Think og PSA da de har vannkjølte batterier.

Men erfaring fra disse bilene viser at når alderen tynger vil risikoen for cellehavari øke. Derfor vil problemene med kangoo med stor sannsynlighet øke i omfang.

Arne Magnus Berge
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: sven erikfredag 20. april 2012, klokken 10:11
va med å bytte bateri på bilene  i stede
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: aalborkfredag 20. april 2012, klokken 11:11
Sitat fra: Rav4_EV på fredag 20. april 2012, klokken 09:08
Flere kangooer har brent i frankrike tidligere.
Når en eller flere celler ryker, kjører man videre. Til slutt vil det bli stor varmgang i cella, og den kan ta fyr.
For å rette på dette lagde Renault en løsning med en ledende matte under batteriene ble koblet mot bilens chassis. Ved et cellehavari vil elektrolytt skape forbindelse ned på matta, og bilen ble ikke lenger ladbar på grunn av jordfeil. For alle som kjenner til den voldsomme saltingen på norske veier virket denne løsningen helt frem til første vinterdag. Sigmund Eriksen som har solgt de fleste kangooene i Norge ble faktisk betalt av Renault til å utføre denne oppgraderingen.  Renault la mye arbeid i å spore opp alle eierne for å få dette utført. De ga også beskjed om at dersom det ikke ble gjort ville de utstede et "rødt kort" for å gi nasjonale myndigheter mulighet til å ilegge kjøreforbud på grunn av fare for liv og helse.

Det er vel ikke gitt at celler som svikter og reverseres med påfølgende varmgang, også begynner å lekke elektrolytt? En slik matte vil da bare fange opp celler som sprekker ellerlekasje etter at eksplosjon/brann allerede er oppstått. Et bedre og sikrere alternativ er, etter mitt skjønn en god batteriovervåking som varsler allerede når en celle begynner å feile.

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 20. april 2012, klokken 09:08
Dette problemet finnes ikke på Think og PSA da de har vannkjølte batterier.

Hva er grunnen til at de vannkjølte batteriene ikke brenner? Vannkappen utenpå er jo den eneste forskjellen på disse batteriene. Har det ikke vært noen branner i de vannkjølte batteriene på Think og PSA?
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: hkaspenbergfredag 20. april 2012, klokken 12:01
Når det gjelder Think/PSA har det vel ikke vært mange branner, men det har vært temmelig mange mer eller mindre spektakulære eksplosjoner. Eneste måte å unngå dette på er god overvåking av type Robometer eller Packtrac.

;-D Hans
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: Rav4_EVfredag 20. april 2012, klokken 12:24
SitatDet er vel ikke gitt at celler som svikter og reverseres med påfølgende varmgang, også begynner å lekke elektrolytt? En slik matte vil da bare fange opp celler som sprekker ellerlekasje etter at eksplosjon/brann allerede er oppstått. Et bedre og sikrere alternativ er, etter mitt skjønn en god batteriovervåking som varsler allerede når en celle begynner å feile.

Matten er der for å fange opp et problem før det oppstår brann. Før batteriet tar fyr vil det lekke elektrolytt, og terminere bruk.
Selvfølgelig finns det dyrere og sikrere alternativ, men dette er hva Renault valgte.
Du må gjerne argumentere med andre løsninger, men dette som er utkoblet ville med stor sannsynlighet forhindret to branner i det siste.
Uten dette tar ikke Renault ansvar for bilen, og det er jeg faktisk enig i.
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: elektroluxfredag 20. april 2012, klokken 12:42
Robometeret ville fanget dette opp lenge før det ble varmgang.

Samarbeider gjerne med aalbork om en Robometer løsning for Kangoo.
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: aalborksøndag 22. april 2012, klokken 19:58
Sitat fra: Rav4_EV på fredag 20. april 2012, klokken 12:24
Matten er der for å fange opp et problem før det oppstår brann. Før batteriet tar fyr vil det lekke elektrolytt, og terminere bruk.
Selvfølgelig finns det dyrere og sikrere alternativ, men dette er hva Renault valgte.
Du må gjerne argumentere med andre løsninger, men dette som er utkoblet ville med stor sannsynlighet forhindret to branner i det siste.
Uten dette tar ikke Renault ansvar for bilen, og det er jeg faktisk enig i.
Er på ingen måte uenig i dette. Føler meg ikke sikker på at matten vil hindre brann i alle tilfeller ved varmgang i en celle. I tillegg har den nok, som du sier, gitt bilene dårlig driftstabilitet på salta veier vinterstid. Ikke desto mindre synes jeg det var en dårlig ide å koble ut en sikkerhetsinretning uten å erstatte den med noe like godt eller bedre.

@elektrolux: Blir gjerne med på å finne Robometer en løsning for Kangoo. Jeg har tenkt på å få montert inn batterieovervåking men ikke kommet så langt ennå. Jeg har ennå ikke hatt batterikassene nede, så jeg har ikke full oversikt over kabling, tilkoblingsmuligheter, mulige føringsveier etc. Kangooen har 22 blokker fordelt med 14 i den bakre kassen og 8 i kassen midt under bilen. Hva trenger du av ytterligere informasjon?

Kim
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: elektroluxmandag 23. april 2012, klokken 06:41
14/8 fordeling er omtrent like skjevt som 17/10 fordelingen på Partner/Berlingo. Der sliter vi ikke så mye med skjevheten, men mer med ulik lengde på kablene fra batterikassene.

Kablene utgjør et spenningsfall som gir unøyaktig utregning av gjennomsnittelig blokkspenning.

På Partner/Berlingo er det lite å gjøre fysisk med dette, og jeg venter enda på program med strømkompensasjon. Kanskje det er enklere på Kangooen? Med kun 2 kasser, kan spenning hentes ut i hver ende, og center plasseres nær 14 blokkers kassen.

Sjekk om dette høres praktisk gjennomførbart ut.

Det kan være en fordel å benytte skjermet kabel for sensledningene.
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: hkaspenbergtorsdag 10. mai 2012, klokken 11:34
Fant denne på en amerikansk nettside:
http://www.breitbart.com/Big-Government/2012/05/09/chevy-volt-esque-fisker-karma-causes-fire (http://www.breitbart.com/Big-Government/2012/05/09/chevy-volt-esque-fisker-karma-causes-fire)

Temmelig negativt vinklet. Mange linker videre til andre negative artikler.  ::)

// Hans
Tittel: Nok en elbil i brann idag på Ramstadsletta
Skrevet av: hkaspenbergtirsdag 26. juni 2012, klokken 08:26
Meldt på Østlandssendingen ca. 07:40. Noen flere detaljer:

http://www.budstikka.no/nyheter/elbil-i-brann-pa-e18-1.7416940 (http://www.budstikka.no/nyheter/elbil-i-brann-pa-e18-1.7416940)

EL 11903. Nok en Kangoo. Hvor mange er det igjen av disse nå?

// Hans
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: jahnarnetirsdag 26. juni 2012, klokken 08:33
Og igjen var det en Kangoo. Mer info: http://www.budstikka.no/nyheter/elbil-i-brann-pa-e18-1.7416940
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: el-snorretirsdag 26. juni 2012, klokken 09:58
Elbilforeningen mener de som har Renault Kangoo bør oppsøke godkjent verksted snarest for kontroll. Det mest nærliggende er at brannen har startet i en kaputt batteripakke. Batteripakken på Kangoo er luftavkjølt og det ryktes at sikkerhetssystemet i bunnen av batteripakken som skal varsle om batterisyra renner ut er koblet ut. Sprekker batteriet vil man da ikke få et varsel, og teorien er at defekt batteri da kan føre til brann. Politiet har dog ikke kunnet bekrefte brannårsaken til de to foregående brannene enda. 
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: Aspirantentirsdag 26. juni 2012, klokken 10:43
Det beste er at det filmes fra en elbil, under overskriften "elbil i brann"  ;)
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: Griffeltirsdag 26. juni 2012, klokken 11:22
Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 26. juni 2012, klokken 10:43
Det beste er at det filmes fra en elbil, under overskriften "elbil i brann"  ;)
Husk at dette er lokalavisen budstikka, hvor alle lokale hendelser er store nyheter, og det er agurktid hele året.
(Jeg er abonnet)
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: aalborkfredag 29. juni 2012, klokken 15:28
Sitat fra: el-snorre på tirsdag 26. juni 2012, klokken 09:58
Elbilforeningen mener de som har Renault Kangoo bør oppsøke godkjent verksted snarest for kontroll. Det mest nærliggende er at brannen har startet i en kaputt batteripakke. Batteripakken på Kangoo er luftavkjølt og det ryktes at sikkerhetssystemet i bunnen av batteripakken som skal varsle om batterisyra renner ut er koblet ut. Sprekker batteriet vil man da ikke få et varsel, og teorien er at defekt batteri da kan føre til brann. Politiet har dog ikke kunnet bekrefte brannårsaken til de to foregående brannene enda. 
Hvis utkoblingen av jordingsmatten er gjort på samme måte som på min, er den forholdsvis lett å gjenninnkoble. Hadde jeg sett dette tidligere, hadde jeg nok kunne reddet 2 ac 3 blokker hvor jeg oppdaget lekkasjen først ved vannfylling. Da måtte begge kassene ned, og bilen står fremdeles mens jeg tester og synker resten av batteriene og forbereder for batteriovervåking.

Enkelt fortalt var nok mattene koblet til jord helt bak under støtfangeren. Ledningen fra kassen midt under bilen går gjennom en armert plastslange sammen med batterikabelen mellom kassene og inn på ene matten i bakre kasse. Fra bakre kasse går ledningen ut bak og er nå issolert og henger bare tredd gjennom ett øye eller noe. I prinsippet er det bare å koble sammen på disse to stedene, men for å være sikker på funksjonen bør det kontrolleres at man har forbindelse til alle mattene og god jordforbindelse.

Tar et par forbehold ettersom jeg sitter på kontoret og hverken har bilder eller bil forran meg.
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: elektroluxfredag 29. juni 2012, klokken 16:35
Får håpe vi får utviklet Robometeret til disse bilene også.

Alternativt burde eierene vurdere bytte til Litium, som tross alt kommer med individuell celleovervåkning, og burde dermed eliminere disse brannene.
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: erik efredag 29. juni 2012, klokken 18:01
De vil forby en ny Diesel bil med et forbruk på ca. 0,4 l på mila i byene våre. Skal det fortsatt være lov og kjøre rundt i en EL-Renault.  ;)
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: elektroluxfredag 29. juni 2012, klokken 18:58
He he. Tror mange Renault Kangooer kan brenne før utslippene tilsvarer utslippene fra disse små dieselbilene.

Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: aalborkfredag 29. juni 2012, klokken 19:36
Den er da ikke så gal. Etter strømmåleren i skapet, kjører den på ca 1,6 kWh/mil. Den har overtAtt en gammel hybelkurs. Med asynkronmotoren utnytter Kangooene energien ganske brukbart. Med evt litiumbatterier blir den vel nesten uslåelig ;-)

Svært praktisk 5-seter som lett blir en liten varebil. Super for vår familie som stort sett kjører lokalt. Vurderer sterkt å selge fosildroget og heller bruke bilkollektiv de få gangene vi skal langt. Slik er Kangooen den optimale bilen for vår familie inntil det dukker opp noen anvendelige elektriske 6 - setere med bra rekkevidde. :-)
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: Rav4_EVlørdag 30. juni 2012, klokken 11:26
SitatMed asynkronmotoren utnytter Kangooene energien ganske brukbart.
Men det er en synkronmotor.  ;)
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: hmatirsdag 24. juli 2012, klokken 16:23
En liten kommentar vedrørende brannslokkende tiltak:

På grunn av ulike batterikjemier i bilene våre kan være en utfordring for brannpersonell, eiere og andre trafikkanter å vite hvoran disse skal slokkes.

Dersom en Ny-Think med sodiumbatteri brenner (Zebra; og de aller fleste Ny-Think'er har Zebra), skal disse IKKE SLOKKES MED VANN.
Det beste er å forlate stedet og la batteriet/bilen brenne ut og kjøle ned.
Hvis det ikke er mulig kan man bruke tørr sand, natriumkarbonat (soda ash) eller slokkemiddel for brennende metall.

Når det er sagt har det vært svært få hendelser med disse batteriene meg kjent.

Hilsen
Håkon
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: møbelsnekkernonsdag 14. november 2012, klokken 05:14
Som gammel båt entusiast så var min første tanke når jeg leste denne tråden at en motorroms slukker kunne vært noe? Billig forsikring om først uhellet skulle være ute.

Har selv hørt/lest en del gode ting om denne typen:
http://www.seatronic.no/brannslukning-c-64/brannslukker-motorrom-p-286 (http://www.seatronic.no/brannslukning-c-64/brannslukker-motorrom-p-286)

Om det har noe for seg i bil og el-bil skal jeg vel ikke si for mye om(?)


SitatBSCO Marine Fire System Inc.er et amerikansk selskap som har
spesialisert seg på produksjon av brannslukningsutstyr for bruk i
båter. Produktutvalget består av både automatiske og manuelle
systemer. Produktene holder meget høy kvalitet, og brukes av
mange kjente båtprodusenter. Slukkemiddelet som benyttes er en
gass som har betegnelsen FE-227 Heptafluorpropane. I et riktig
dimensjonert system, vil gassen slukke en brann på under 10
sekunder etter at gassen er frigjort. Når brannen er slukket fjernes
gassen enkelt med motorromsviften eller annen utluftning. Gassen
er uskadelig for mennesker og miljø.
Tittel: Sv: Enda en elbilbrann
Skrevet av: Griffelonsdag 14. november 2012, klokken 17:19
Dersom årsaken til brannen er en overledning eller at brannen har forårsaket en overledning lar brannen seg ikke slukke med kjemi.
Bilen må bygges så sikker at overledning er tilnærmet utenkelig.