Elbilforum.no

Bilmerker => Nissan => Leaf 2018- 40kWt og 62kWt => Emne startet av: Elllie på mandag 02. desember 2019, klokken 19:51

Tittel: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: Ellliemandag 02. desember 2019, klokken 19:51
Hei.
Vi trenger ny bil. Vi ønsker en elbil, og det blir da vår eneste bil. Den må være familievennlig, les god plass til barneseter i kupeen og ha stort bagasjerom til bl.a. barnevogn. Derfor har vi sett en del på Leaf som er størst i sin klasse. Vi lurer på om vi skal kjøpe 40 kWt på kampanje nå, eller håpe på at Nissan kjører kampanje på 62 kWt neste år? Er det noen sjanse for det i nærmeste fremtid? Vi skulle gjerne hatt litt mer rekkevidde enn 270 km, men 360.000 kr er mer enn budsjettet vårt tillater nå. Er det dumt å kjøpe 2019-modell så kort tid før årsskiftet? Tror dere 40 kWt vil synke i pris neste år slik at det uansett er best å vente?
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: EV-FTWmandag 02. desember 2019, klokken 20:14
Jeg tror, og håper på det selv også, at det vil være lurt å vente til vår 2020. Det kommer så mange biler, og Leaf ligger litt etter på flere områder, så for å fortsatt selge må de gjøre noe med prisen.

Bare se på hvor mye VW har satt ned e-Golf i pris. De som kjøpte godt utstyrte versjoner av denne for noen måneder siden har fort tapt godt over 50 000 på få måneder.
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste å
Skrevet av: Gunnar G. T.mandag 02. desember 2019, klokken 21:08
Vi kjøpte en 40 kWt for 1,5 mnd siden. Da var kampanjen -36'. Nå ser det ut til at prisen er senket med ytterligere 10'. Tipper at det ikke er veldig mye å gå på dersom Nissan og øvrige ledd fortsatt skal tjene penger, og vil tro at det er mindre sannsynlig med ytterligere merkbart prisfall (men det er jo vanskelig å spå - i alle fall om fremtiden:-).

Derimot skal man vel ikke se bort fra at det snart kan komme en hyggelig kampanjepris på 62 kWt-utgaven. Så spørsmålet er kanskje hvor lenge du kan vente, og hvor stort behovet er for lengre rekkevidde.

I tillegg til bilkjøpet bør man kalkulere med investering i ladestasjon. Vi fikk installert en 32A hjemmelader. Bilen er innstilt til å starte lading fra kl 24.00 hver natt. I og med at vi har modellen med «lite» batteri (40 kWt) betyr det at hjemmeladeren rekker å fullade hver natt slik at bilen er klar (og varm) hver morgen.

Vi er veldig fornøyd så langt. Synes det er mye bil for pengene, og nå når prisen er senket ytterligere et lite hakk er det en enda bedre deal enn vi fikk. Interessant å se hva tilsvarende bil koster i Sverige: https://www.nissan.se/fordon/fordon-utbud/leaf/priser-specifikationer.html
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: Ellliemandag 02. desember 2019, klokken 21:31
Takk for svar. Vi har ingen bil for tiden og klarer oss forsåvidt greit uten, men mye hadde vært enklere med en egen bil tilgjengelig. Til hverdags vil 40 kWt holde massevis, men hadde vært greit med lengre rekkevidde til ferieturer i blant. Har lest at Leaf ikke lader så fort dersom man hurtiglader mer enn én gang på samme dag så det er jo en ulempe ved langturer med 40 kWt..
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: EV-FTWmandag 02. desember 2019, klokken 23:07
Du kan nok lade Leaf 40 kWt to ganger på langtur før du opplever rapidgate. Litt avhengig av hvor varmt det er ute og hvor fort du kjører.

Leaf 62kWt har samme utfordring da den heller ikke har noen form for kjøling av batteriet, men klart du kommer lengre med den før problemene med lading setter inn.
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: thomaseztirsdag 03. desember 2019, klokken 15:17
Jeg hadde ventet på billigere 62KWh eller kjøpt brukt 40KWh. Det er mange av dem tilgjengelig og prisene er lave.

Det er jo bortimot ingen forskjell på 2018 og 2019 og ikke nok til å forsvare 30-50K ekstra. en LE har jo det meste man ønsker av utstyr og man slipper BOSE-boksen i bagasjerommet.
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: Kartelavenfredag 06. desember 2019, klokken 19:05
Det ligger jo flere brukte 40 KWh 2018 Leaf på Finn.no til rundt 220tusen. Hadde revurdert å kjøpe ny bil når bruktprisene er så lave. La noen andre ta det brutale verdifallet der..
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: Elllielørdag 07. desember 2019, klokken 14:22
Jeg finner ikke så mange brukte Leafer i nærheten til en god pris. Siden vi ikke har så mye erfaring med bil og bilkjøp, synes vi det er mye tryggere å kjøpe fra en bilforhandler enn å skulle kjøpe privat. Lengre garantitid er jo også et poeng ved ny bil. Dessuten har Nissan nå subsidiert lånerente til 0,9% ifm med kampanjen. Men så kommer jo også spørsmålet om det er så lurt å kjøpe en 2019-modell rett før 2020.
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: ProsjektXsøndag 08. desember 2019, klokken 12:28
Tipper utpå høsten neste år så vil det være massive rabatter å få, fra flere produsenter. Rett og slett fordi de bøtene bilprodusentene må betale for gjennomsnittlig utslipp over 95gram CO2 potensielt er så store, og hver eneste elbil solgt vil være verdt så mye at de kan selges med tap og enda gå i pluss på bunnlinja.
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: Ellliesøndag 08. desember 2019, klokken 12:38
Godt mulig, men synes det blir lenge å vente nesten et helt år med å kjøpe bil. 😐 Vi har ingen bil nå og har en baby på vei..
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: Troaldsøndag 08. desember 2019, klokken 12:40
Vinteren/våren 2021 kommer det mengder av leasede Leaf (bl.a min) ut på bruktbilmarkedet. De blir billige.....
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: Ellliesøndag 08. desember 2019, klokken 13:46
2021?? Det blir hvert fall alt for lenge å vente for oss! ;)
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: leafnorsøndag 08. desember 2019, klokken 14:15
Du skriver rekkevidde på en 40kWh egentlig er for kort, men budsjett strekker ikke lengre.
Da vil dere før eller siden bytte bil relativt snart om pengene kun strekker til "270", 160km på kald vinter.
Så, glem fargevalg, modellvalg (mener da skinnseter, eller ikke etc) i jakten, og kjøp den rimeligste brukte 40kWh du kan finne, og lev med den.
Eneste å tenke over, er om det en av de tidligste, sjekk om den har fått fiks for Rapidgate. En liten fordel om den har gjort servicer på merkeverksted, men de her bilene virker år etter år når de er fått fiks på barnesykdommer (Rapidgatefiks, radar). For det meste er likt med 2011 versjonen, og de har tross alt vært svært driftssikre.
Kjøp den her: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=164722855
Har ikke alle mulige ektrautstyrduppeditter, men servicehistorie, en eier, vinter og sommerhjul.
Etter noe over 40.000 km som den har gjort er mye barnesykdommer sikkert vist seg, og blitt fikset på.
Tut og kjør.

Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: Ellliesøndag 08. desember 2019, klokken 15:23
Takk for innspill. I hverdagen er 270 km mer enn bra nok og absolutt ikke for kort. Det er jo mer friheten å kunne kjøre på langtur dersom/når vi ønsker det. Vi har f.eks familie i Oppland som vi sikkert kommer til å ha lyst å besøke innimellom. Acenta er helt kurrant for oss, og farge er vi heller ikke så veldig opptatt av, men hvit ønsker vi helst å unngå mtp den ser fort seende skitten ut. Vi bor på Vestlandet så Tønsberg er dessverre litt langt for å sjekke ut en potensiell bil og ikke noe vi har mulighet til nå.
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: EV-FTWsøndag 08. desember 2019, klokken 19:51
Jeg er faktisk uenig i det med hvit bil. Den blir skitten på vinter som alle andre biler, men sommerstid er det vel den fargen støv og skitt viser minst på. Eller sølv er enda bedre. Sort og mørke farger derimot, det er det verste du kan ha. Der viser all skitt, sommer som vinter. Og alle swirls etter vasking viser.
Så dersom ønsket er at skiten ikke skal vises så fort er det beste valget sølv, og lyse farger.
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: turfsurfsøndag 08. desember 2019, klokken 20:06
Sitat fra: Øyst1 på søndag 08. desember 2019, klokken 19:51
Så dersom ønsket er at skiten ikke skal vises så fort er det beste valget sølv, og lyse farger.
+1 på dette. Mørke biler er vaskehelvete.
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: Ellliesøndag 08. desember 2019, klokken 21:55
Hovedargumentet er uansett at det ikke er aktuelt å dra til Tønsberg. Kom over denne som kanskje kunne vært aktuelt?: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=164743532
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: EV-FTWsøndag 08. desember 2019, klokken 22:10
En grei bil det. Bare vær obs på at du ikke ser tydelig bilens farge på bildene. Den ser nesten mørke grå ut der, men den er egentlig kobber brun. Du ser litt av fargen når de tar bilder av baksetet.

Personlig synes jeg det er en fin farge.
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: Ellliemandag 09. desember 2019, klokken 07:07
Har sett fargen hos Nissan og liker den egentlig også. Men hvis vi uansett skal kjøpe brukt, tenker jeg nå at vi like godt kan vente litt utpå nyåret for å samtidig følge litt med på markedet. Grunnen for at vi vurderer å kjøpe nå er rett og slett kampanjen Nissan har nå.
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: 1000kwhmandag 09. desember 2019, klokken 08:21
Jeg liker også denne farge, men vær forberedt på at det er en ukurant farge å få solgt.
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: EV-FTWmandag 09. desember 2019, klokken 17:26
Jeg hadde denne fargen på min Leaf. Fikk solgt med en gang. Jeg kan ha vært heldig, men det var akkurat den bilen med den fargen kjøper ville ha.
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: navyelsenonsdag 11. desember 2019, klokken 08:18
Det virker som du er fast bestemt på Nissan Leaf, hvilke andre alternativer har du egentlig vurdert?
Personlig ville jeg ikke kjøpt en "utdatert" Leaf 40. Jeg tror den vil falle kraftig i verdi, og bli vanskelig å selge om noen år.

Hva er egentlig budsjettet? Du sier 360.000 er for mye, men hvor langt kan du strekke deg?
Nå kan du få Kona fra 310.000, er denne stor nok for ditt bruk? Her får du ihvertfall mer enn nok rekkevidde.
Eller hva med en brukt Tesla S85 til 280.000 kr med 2 års garanti? Teslas bruktbutikk har mange fine biler som selges med utvidet garanti.

Tror du får mer for pengene med en eldre Tesla enn en ny Leaf. Den vil nok også holde seg bedre i verdi, og nytteverdien er større!
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: EV-FTWtorsdag 12. desember 2019, klokken 21:25
Jeg hadde ikke kjøpt eldre Tesla. Det er greit så lenge den er innenfor fabrikkgarantien, men ikke når den er over 5 år. Den 2 års garantien du henviser til er ikke levert av Tesla selv, men av et eksternt firma, og det er side opp og ned med unntak. Har hatt slik garanti før og de ror seg ut av alle feil og mangler. Bare å søke på Google ang denne garantien som Tesla bruker, og det er mye negativt.

Derimot kunne jeg gjerne hatt Tesla innenfor fabrikk garantien, men da er prisen langt mer enn hva en pent brukt Leaf koster, som har gjenværende fabrikk garanti.
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: navyelsenfredag 13. desember 2019, klokken 08:04
Sitat fra: Øyst1 på torsdag 12. desember 2019, klokken 21:25
Den 2 års garantien du henviser til er ikke levert av Tesla selv, men av et eksternt firma, og det er side opp og ned med unntak.

Vet ikke hvilke eksternt firma du refererer til, men det er Tesla Motors Nederland som står som garantist i Europa. Og vilkårene i garantien er slett ikke urimelige, da unntakene virker som de samme som stort sett går igjen i nybilgarantier.

https://www.tesla.com/sites/default/files/downloads/tesla-used-vehicle-limited-warranty-no.pdf (https://www.tesla.com/sites/default/files/downloads/tesla-used-vehicle-limited-warranty-no.pdf)
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: EV-FTWfredag 13. desember 2019, klokken 16:16
Sitat fra: navyelsen på fredag 13. desember 2019, klokken 08:04
Sitat fra: Øyst1 på torsdag 12. desember 2019, klokken 21:25
Den 2 års garantien du henviser til er ikke levert av Tesla selv, men av et eksternt firma, og det er side opp og ned med unntak.

Vet ikke hvilke eksternt firma du refererer til, men det er Tesla Motors Nederland som står som garantist i Europa. Og vilkårene i garantien er slett ikke urimelige, da unntakene virker som de samme som stort sett går igjen i nybilgarantier.

https://www.tesla.com/sites/default/files/downloads/tesla-used-vehicle-limited-warranty-no.pdf (https://www.tesla.com/sites/default/files/downloads/tesla-used-vehicle-limited-warranty-no.pdf)

Nei, er jeg som tar feil.
Tesla opererer med forskjellige utvidede garantier. En når du kjøper bil brukt av dem, og en for biler solgt via andre kanaler. Den garantien en har mulighet for å tegne, via Tesla, før fabrikkgaranti utløper. Den blir levert av et eksternt firma.

https://www.tesla.com/no_NO/support/extended-warranty-insurance

Denne har en liste med unntak, og er ikke å satse på.
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: Ellliesøndag 22. desember 2019, klokken 11:39
Sitat fra: navyelsen på onsdag 11. desember 2019, klokken 08:18
Det virker som du er fast bestemt på Nissan Leaf, hvilke andre alternativer har du egentlig vurdert?
Personlig ville jeg ikke kjøpt en "utdatert" Leaf 40. Jeg tror den vil falle kraftig i verdi, og bli vanskelig å selge om noen år.

Hva er egentlig budsjettet? Du sier 360.000 er for mye, men hvor langt kan du strekke deg?
Nå kan du få Kona fra 310.000, er denne stor nok for ditt bruk? Her får du ihvertfall mer enn nok rekkevidde.
Eller hva med en brukt Tesla S85 til 280.000 kr med 2 års garanti? Teslas bruktbutikk har mange fine biler som selges med utvidet garanti.

Tror du får mer for pengene med en eldre Tesla enn en ny Leaf. Den vil nok også holde seg bedre i verdi, og nytteverdien er større!

Brukt Tesla har vi sett såvidt på, men mannen er skeptisk til å kjøpe en såpass gammel elbil og har generelt ikke lyst på Tesla heller. Har også hørt og lest om at Tesla kan bli dyrt dersom den må på verksted og at servicen ikke er på topp.
Kona har 100 L mindre bagasjerom enn Leaf. Nye Renault Zoe har vi tidligere også vurdert, men slått fra oss pga plassen, og den er altså ca like stor som Kona.

Vi er ikke fast bestemt på Leaf, men etter å ha sett hva som finnes på markedet mtp pris og plass osv, har vi tenkt at den passer vårt behov best. Det blir vår eneste bil, og med barn tenker vi det er viktigst med god nok plass i hverdagen. Det hjelper lite å kunne dra på langtur dersom vi ikke har plass til hele familien med barnesete, vogn, bagasje osv. Vi har mest hverdager, og til bilferie vil det da være billigere å heller leie en bil.


Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: Gunnar G. T.mandag 23. desember 2019, klokken 17:43
Jfr https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf/tilbud.html
Skal bli spennende å se om prisen spretter opp til tidligere nivå (normalpris 306 500 kr) etter nyttår...
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: Joltusmandag 23. desember 2019, klokken 18:10
Det var et dårlig tilbud.

Acenta for 18000 mindre enn LE ble solgt for med diverse foreningers rabatter.
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: Gunnar G. T.mandag 23. desember 2019, klokken 20:20
Hva LE i sin tid ble solgt for hjelper vel ikke så mye om man vurderer å kjøpe ny Leaf nå?

Kampanjetilbudet påstås å være tidsbegrenset ut året, og utgjør ca 46.000. Med mange nye interessante biler på markedet, og spådommer om prispress i 2020 er spørsmålet om Nissan tør å skru opp prisen igjen.

Skal bli interessant å følge prisutviklingen i 2020. Vil f.eks frykten for at vi nærmer oss slutten på spesialordningen med null moms og avgifter påvirke prisen? Og er den rekordsvake kronekursen midlertidig, eller er det en ny normal?
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: leafnormandag 23. desember 2019, klokken 20:48
Kommer til å bli rush i tiden før det går opp for folk at moms og avgiftfritaket forsvinner. Og da står ikke bilselgerne å "deler ut" rabatter lengre. Så prisene vil nok holdes opp bassert på økt etterspørsel. Men vi er litt trege av oss så skjer vel ikke før 3-4 mnd før varslet endring, og før det blir nok Leaf på "rea" fremover. 
Euro vil komme tilbake på en normal ned på 7.75-8, men ikke på en stund ennå, mest sannsynlig etter mva/avgiftfritaket.
Forøvrig med tanke på kjøp av 40 vs 62, så har jeg venta så lenge at om jeg venter litt til så blir det 62 kWt neste år.
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: Joltustirsdag 24. desember 2019, klokken 09:41
Sitat fra: Gunnar G. T. på mandag 23. desember 2019, klokken 20:20
Hva LE i sin tid ble solgt for hjelper vel ikke så mye om man vurderer å kjøpe ny Leaf nå?

Selvsagt har det det...... Prishoppet de la på leaf i sin tid burde vært borte nå. Mtp kommende konkurrenter. Men de venter nok til man kan få tak i de andre før de senker prisene.

259 for accenta er veldig dyrt syns eg.
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: Elektro12lørdag 28. desember 2019, klokken 12:58
Jeg synes 250 tusen for helt ny bil med 8 hjul og lakk registrert ikke kan anses for å være dyrt nesten uansett, men det er litt vanskelig å vurdere hvor god deal det er mtp. bilene som kommer.

Tror man pruter den ned i 240 også.
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: EV-FTWlørdag 28. desember 2019, klokken 13:50
Skulle jeg kjøpt ny bil til ca 250 000 hadde jeg hold meg unna Leaf. Jeg hadde garantert valgt en MG ZS EV. Mer utstyr, bedre plass, glasstak, CCS ladeport, aktiv kjøling av batteri, lik om ikke lengre rekkevidde og super score i NCAP!

Leaf har 2 fordeler, kanskje tre.
1. App
2. Varme i ratt
3. God kvalitet ( noe MG også kan ha, men enda litt tidlig å si)
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: Elllielørdag 28. desember 2019, klokken 16:53
Interessant! Skal absolutt ta den med i vurderingen. Hvilket utstyr har den som ikke Leaf har? App og varme i ratt er viktigere enn f.eks glasstak. Den har heller ikke varmepumpe..

Hvorfor tenker du at rekkevidden er lengre enn Leaf? I norske tester endte Leaf på 288 km (mot oppgitte 270 WLTP). MG har oppgitt 263 WLTP.

Nissan Leaf er ellers godt utprøvd med lite feil, mens MG vet jeg svært lite om. Spørsmålet er også når den faktisk blir lansert og levert i Norge? Og av hvem?

@Elektro12: Tilbudet vi fikk fra Nissan-forhandleren var 266 tusen for Acenta. Ikke mulig å prute på tilbudet (prøvde det).
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: EV-FTWlørdag 28. desember 2019, klokken 19:08
Sitat fra: Elllie på lørdag 28. desember 2019, klokken 16:53
Interessant! Skal absolutt ta den med i vurderingen. Hvilket utstyr har den som ikke Leaf har? App og varme i ratt er viktigere enn f.eks glasstak. Den har heller ikke varmepumpe..

Hvorfor tenker du at rekkevidden er lengre enn Leaf? I norske tester endte Leaf på 288 km (mot oppgitte 270 WLTP). MG har oppgitt 263 WLTP.

Nissan Leaf er ellers godt utprøvd med lite feil, mens MG vet jeg svært lite om. Spørsmålet er også når den faktisk blir lansert og levert i Norge? Og av hvem?

@Elektro12: Tilbudet vi fikk fra Nissan-forhandleren var 266 tusen for Acenta. Ikke mulig å prute på tilbudet (prøvde det).

Leverandør er avklart og du kan se bilen hos BNH Haraldrudveien 9 i oslo.
Den kan leveres ganske fort fra januar 2020.

Effekt av varmepumpe er et evigvarende tema, så det må bli opp til hver enkelt.
Mangel av APP er dumt, men nå er ikke Nissan sin app veldig stabil, om du får den til å fungere.

For meg teller det mer at bilen faktisk kan hurtiglades, tåler flere ladinger uten å strupe ladeeffekt og at den bruker CCS, altså har et langt større utvalg av ladere i Norge og Europa.

Den har som sagt bedre plass, og er rimeligere i pris. Den har «skinnseter», har alt av førerassistanse systemer, og glasstak. Husk ar du sammenligner med acenta, som er en ribbet utgave av Leaf. Acenta har ikke like mye utstyr som MG til 250 000 kr.

Rekkevidden viser seg på tester til å stemme bra med WLTP, og kjører en mest i 70 og 80 vil en kunne regne med ca 30 mil om sommeren. Den er temmelig lik Leaf på rekkevidde med andre ord, men har aktiv kjøling av batteriet, og vil da fungere langt bedre på langkjøring.
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: Ellliesøndag 29. desember 2019, klokken 12:12
Jeg synes Acenta har ganske bra utstyr med bl.a varme i ratt, for- og bakseter, ryggekamera, navigasjon osv. ;) Tilbudet på 266 tusen (levert i Hordaland) er også med metallic lakk og vinterdekk.

Vet du om noen forhandlere i Bergensområdet? Oslo blir litt langt for oss.
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: Tiger123søndag 29. desember 2019, klokken 14:19
Sitat fra: Elllie på lørdag 28. desember 2019, klokken 16:53
Interessant! Skal absolutt ta den med i vurderingen. Hvilket utstyr har den som ikke Leaf har? App og varme i ratt er viktigere enn f.eks glasstak. Den har heller ikke varmepumpe..

Hvorfor tenker du at rekkevidden er lengre enn Leaf? I norske tester endte Leaf på 288 km (mot oppgitte 270 WLTP). MG har oppgitt 263 WLTP.

Nissan Leaf er ellers godt utprøvd med lite feil, mens MG vet jeg svært lite om. Spørsmålet er også når den faktisk blir lansert og levert i Norge? Og av hvem?

@Elektro12: Tilbudet vi fikk fra Nissan-forhandleren var 266 tusen for Acenta. Ikke mulig å prute på tilbudet (prøvde det).

Hei hei,

jeg kjører Tesla nå, men kjøpte min første elbil, en ny 40kw Leaf sommeren 2018, som var glovarm, brukte ikke vindusviskerne første 2 mnd. Kjempefin bil av god kvalitet.

Skal ikke gi dere noe nybilråd, men min erfaring angående rekkevidde må jeg skrive når du skriver over 280km i norsk test. (forøvrig leser jeg de fleste testene, ikke funnet denne)

Jeg kjørte i de 9 mnd jeg hadde den de fleste kilometerne til og fra jobb i Oslo, 40km hver vei. ca 35 av de på motorvei i 110km/t.

Effektiv rekkevidde på motorvei i 110kmt er ca 14-17 mil. Midt på vinteren, med ti kalde, 11-13 mil.

Jeg testet den en søndag den sommeren det var så varmt, og med landeveiskjøring med egg under pedalen over hele Romerike den dagen, så rullet jeg inn til ladestasjonen med 270km kjørt med noen få km igjen.

Når jeg kjøpte bilen tenkte jeg som deg at tester sier 380km, men det var da NEDC testformen som ikke brukes lenger. Det visste jeg vel halvveis, men roet meg med at Leafen hadde større batteri enn egolfen og Ioniqen osv.

Solgte forøvrig min Tekna kjøpt for 333 000,-, for 275 000,- våren i år, da jeg fikk et helt vanvittig bra tilbud på den råeste Teslaen:) Så man gjør dårlige kjøp, og gode, håper dere gjør et godt et.
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: EV-FTWsøndag 29. desember 2019, klokken 14:25
Det som er med Leaf, er at den har en enorm buffer på batteriet. Når bilen sier den er på 0 prosent og all informasjon om rekkevidde og batteri forsvinner, kan en fortsatt kjøre opp mot 4 mil. Da med enorme baller og iskald mage, noe selvfølgelig alle har.

NAF har en test som viser dette, da de kjørte bilen helt til den stoppet.

Dette er da helt urealistisk, og svært få våger å utnytte batteriet så mye, og det er heller ikke å anbefale.

Realistisk rekkevidde på Leaf er opp mot 25 mil om sommer og 16-17 mil om vinter.

Er ganske sikker på at MG er bedre, om enn ikke så mye. Men den har større batteri enn Leaf.
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: thomasezonsdag 01. januar 2020, klokken 15:45
Kampanjen er igang.

Nissan LEAF e+ 62 kWt N-Connecta, kun kr. 349 900,- inkludert metallic lakk og 16'' vinterhjul.

Og det er bare 15K mer enn vi ga for vår Z.zero (LE med halogen) med alt BnH kunne hive på til full pris. (Sånn går det når man vil ha "fra lager" istedenfor sju måneder senere som var ca leveringstid dengang..)

Er bare bittelitt nysgjerrig på hvor mye jeg hadde vært nødt til å legge imellom, men helt sikker på at det er godt over 100K.
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: Elllietorsdag 02. januar 2020, klokken 01:20
Tenker du det er en bra pris? Tror du ikke de vil gå mer ned i pris? Ser Nissan fortsatt selger 2019-modeller til kampanjeprisene¨(både 40 og 62 kwt). Burde man ikke få en bedre pris hvis man kjøper fjorårets modell?
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: thomaseztorsdag 02. januar 2020, klokken 08:46
Jeg tror det er en bra pris. Hadde det ikke vært for Leafen som allrede står utenfor hadde jeg vært fristet til å bestille. Det kan nok hende prisen går enda litt mer ned etterhvert, men mistenker at de nærmer seg normale marginer og dermed holder seg der.

Nissans gulltid i Norge er definitivt over iafall. Nå må de jobbe mye mer for å få solgt bilene.

En ting er sikkert og det er at de som gjorde som oss har pådratt seg et gedigent verditap. Tidlig bestiling av LE med Agrol hadde vært lurere, for å si det pent. Eller vente til nå.
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: Tiger123torsdag 02. januar 2020, klokken 10:09

Tror det er en ok pris på 62kwt.
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: erikoefredag 03. januar 2020, klokken 14:37
Da har Nissan droppet prisen på 62 kwt med 46 000kr !
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: EV-FTWfredag 03. januar 2020, klokken 20:20
Hvilken variant er det man får for 309 900? E+ N-Connecta? Har denne ProPilot? Står at E+ Tekna har det, men ikke noe på N-Connecta.
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: Joltuslørdag 04. januar 2020, klokken 11:21
N connecta har vel aldri hatt selve pro piloten, men adaptiv fartsholder?
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: EV-FTWlørdag 04. januar 2020, klokken 12:02
Jeg bare lurer. Den har adaptiv ja, men en må opp på Tekna for å få ProPilot? Slik jeg forstår det.

Men da vil det si 309900 for N-Connecta 64 kWh Leaf. Det er ikke så ille, og som forventet at prisene sank. Bare så innmari dumt de bruker Chademo, og at en må opp på Tekna for å kunne utnytte de få lynladerne som er.
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: thomasezlørdag 04. januar 2020, klokken 16:58
Det var visst ikke nok for Nissan.

Nissan LEAF e+ 62 kWt N-Connecta, kun kr. 335 900,- inkludert metallic lakk og 16'' vinterhjul.
Tittel: Sv: Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?
Skrevet av: navyelsenmandag 06. januar 2020, klokken 10:12
Sitat fra: thomasez på lørdag 04. januar 2020, klokken 16:58
Det var visst ikke nok for Nissan.

Nissan LEAF e+ 62 kWt N-Connecta, kun kr. 335 900,- inkludert metallic lakk og 16'' vinterhjul.

Den offisielle kampanjeprisen fra Nissan er 309.900 for N-connecta. Lakk og vinterhjul kommer i tillegg.

Kampanjen du refererer til med vinterdekk og metallic lakk kommer fra BNH, og er noe de selv har satt sammen.
Virker som de tar et ganske greit påslag når de krever 26.000 kr for lakk og vinterhjul. Passe drøyt!
Ville styrt langt unna BNH!