Elbilforum.no

Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: geear på Fredag 29. November 2019, klokken 21:50

Tittel: Selge elbil?
Skrevet av: geearFredag 29. November 2019, klokken 21:50
Dette er KANSKJE motsatt av kategorien, i stedet for å kjøpe elbil, så har vi sett på om det kan lønne seg å selge en av elbilene.

Har i dag:

2017 Model X. Brukes av meg til og fra jobb, 5 km unna, passerer ikke bomring på den turen, men sporadisk ift ærend, i tillegg er det hovedbil for oss. Går en del langt på ferie/familiebesøk, totalt ca. 15 000 km per år.

2019 e-Niro. Madammen bruker den til jobb 5 km unna, fire ganger i uka, passerer heller ikke bomring. I tillegg 5-6 nattevakter i måneden, med bomring begge veier, og handling. Levert i slutten av februar, og nå kjørt ca. 9000 km, så den ender vel rundt 12 000 km per år.

Antar at det innføres halv takst i bomringen her i løpet av et halvt år.

Så slo det meg, foreløpig kan vi nok fortsatt få opp mot 20 000,- i fortjeneste på e-Niroen (ca. 415k?), en fortjenestesmulighet jeg tror vil forsvinne i løpet av et halvt år, og derfor tenkte jeg kanskje det ville vært økonomisk fornuftig å selge den til fordel for en billig fossilbil.

Forutsetninger: jeg antar Niroen vil være i "null" ca. et år gammel, og så et verditap på ca. 40k neste år, og 35k påfølgende. Bilen er kjøpt med penger fra DNB Saga rammelån, tror det er rente rundt 3 % nå. Så for meg å kjøpe en fossilbil til mellom 50 og 100 lapper. Estimerte 0,8 liter bensin på mila, og 1,5 kWh/mil strøm til 1,-/kWh, pluss noe hurtiglading, så jeg estimerte 2500,-/år i drivstoff på Niroen. Regnet 3000,-/år vedlikehold på Niroen, og 7500,- på fossilen (kan skru selv). Tror fort sistnevnte kan bli verre, Niroen har ingen EU, garanti og åtte nye dekk. Regnet ellers 20 bompasseringer per måned, og halv pris for Niroen. Regna 10k verditap per år på fossilet.

Før jeg begynte å regne på dette over to år tok jeg det for gitt at det måtte være billigere å eie en rimelig fossilbil, spesielt om jeg tok høyde for å miste de 20k i fortjeneste, og halv bompris, men regnestykket jeg gjorde viser at kostnaden, inkludert mye høyere verditap på Niroen, ender 20-30k lavere enn for fossilbilen?? Altså at det lønner seg å beholde en belånt bil til 400 lapper enn fossilbil til 100, selv om jeg tar høyde for halv bomtakst. Har jeg regna feil eller er det virkelig så nobrainer økonomisk å kjøpe elbil?  :o
Tittel: Sv: Selge elbil?
Skrevet av: 1000kwhFredag 29. November 2019, klokken 22:09
Du kjører lite og har to nyere/dyre biler. Her drepes all besparelse av at du kjører lite og har mye verdifall på begge (meeeget skeptisk at at noe tjener penger på en eniro i dag, men noen historier er det kanskje)..

Å sjekke verdifall jevnlig og være nervøs for dette tapet er jo ikke noe greit. Da signaliserer det at du har kjøpt for mye bil.

Selg e-niroen og gi henne en Ford Fiesta eller noe i den duren. Gjerne bensinmotor og ganske ny. Det blir 10-15000 i bensin, neglisjerbare utgifter til vedlikehold og ingen tanke på verditap. Helst uten lån ;)
Tittel: Sv: Selge elbil?
Skrevet av: geearFredag 29. November 2019, klokken 23:34
Du kan ikke å ha lest hva jeg skrev? Du anbefaler akkurat det jeg trodde ville lønne seg økonomisk, men som regnestykket mitt viste meg at faktisk var dyrere enn å beholde e-Niroen.

Skjønner ikke hvorfor du tror det er vanskelig å selge Niro med fortjeneste, prisene har økt, og bilen er verdt hver krone. Å selge den for det samme som vi ga er jeg temmelig sikker på hadde vært gjort på en dag. Det er mange tusen i kø, og vil fort lønne seg å betale litt over kontra å vente.

Skjønner ellers ikke hvor du leser at jeg er nervøs for verditap og har kjøpt for mye bil? Har godværsbil og altfor mye annet også, hvis det hjelper på bekymringene dine. :p
Tittel: Sv: Selge elbil?
Skrevet av: arthurLørdag 30. November 2019, klokken 07:49
Så slo det meg, foreløpig kan vi nok fortsatt få opp mot 20 000,- i fortjeneste på e-Niroen (ca. 415k?), .......

Man kan nå få en helt ny E-niro (som leveres om en måned) til selgers selvkost pluss 10' så at du kan tjene 20' på en brukt betviler jeg.
Tittel: Selge elbil?
Skrevet av: turfsurfLørdag 30. November 2019, klokken 08:08
Å regne på dette blir ett spørsmål om perspektiv. Kjøper du en brukt fossilbil vil den måtte byttes tidligere enn eniroen, så da får du verditap på neste bil igjen.

Det er to ting med å ha en eldre bil, ukjente kostnader med vedlikehold / reparasjon, og pes når ting går i stykker.

Og så er det den daglige opplevelsen av å kjøre rundt i en skrothaug da. Er kanskje verdt en tusenlapp i måneden. Bensinbiler og mye småkjøring er ikke akkurat bra da.

Skulle gjerne sett regnestykket ditt med at det lønner seg å beholde elbilen, det er vanskelig å skjønne med så lite kjøring.
Tittel: Selge elbil?
Skrevet av: turfsurfLørdag 30. November 2019, klokken 08:10
Fubar
Tittel: Sv: Selge elbil?
Skrevet av: Elektro12Lørdag 30. November 2019, klokken 08:16
Så du har kjøpt for over en million i belånte, nye biler med lavt kjørebehov og lurer på om det er økonomisk lurt?

 
Tittel: Sv: Selge elbil?
Skrevet av: 1000kwhLørdag 30. November 2019, klokken 08:28
Du kan ikke å ha lest hva jeg skrev? Du anbefaler akkurat det jeg trodde ville lønne seg økonomisk, men som regnestykket mitt viste meg at faktisk var dyrere enn å beholde e-Niroen.

Skjønner ikke hvorfor du tror det er vanskelig å selge Niro med fortjeneste, prisene har økt, og bilen er verdt hver krone. Å selge den for det samme som vi ga er jeg temmelig sikker på hadde vært gjort på en dag. Det er mange tusen i kø, og vil fort lønne seg å betale litt over kontra å vente.

Skjønner ellers ikke hvor du leser at jeg er nervøs for verditap og har kjøpt for mye bil? Har godværsbil og altfor mye annet også, hvis det hjelper på bekymringene dine. :p
Det var ikke noe angrep, men du klarer ikke å overbevise meg at en bil til 400k+ er mer økonomisk enn en bensinbil til 75k. Spesielt med lav km.

Når du har betalt ned eniroen så starter runddansen på nytt og du må låne til en ny bil. Det er er evig prosjekt med nedbetaling av bil. Man tenker at bilen skal beholdes i 10 år, men etter 3-5 år så vil man gjerne gjøre noe annet eller selge pga gjenværende garanti og gunstig tidspunkt for salg. Pluss at elbiler kan fortsatt utvikles mye og gå ned i pris.
Tittel: Selge elbil?
Skrevet av: automatLørdag 30. November 2019, klokken 11:00
Hvorfor ikke kjøoe en rimelig elbil, istedet for en gammel bensinbil? Det virker ikke som dere har noe stort rekkeviddebehov for denne bilen. Da får du både lave driftskostnader og lave kapitalkostnader.
Tittel: Sv: Selge elbil?
Skrevet av: ElectrixLørdag 30. November 2019, klokken 11:45
Hvis du skal tenke økonomi så er nok det beste å bytte ut e-niroen med en billig elbil i stedet for en fossilbil i samme prisklasse.

Da sparer du like mye i bom/drivstoff/årsavgift/vedlikehold. Siden du uansett har en Model X til langturer så burde det gå bra med kortere rekkevidde.

Vi er en familie på 5 og klarer oss akkurat med en Model3, men har også en Leaf vi har hatt i 7 år pga behov for 2 biler i perioder. Akkurat nå jobber jeg nær hjemme og jeg sykler derfor elsykkel og leier ut Leafen en del.

På de 7 årene har den vært på service 3 ganger, i tillegg har jeg byttet luftfilter selv en gang i året og byttet bremseklosser bak en gang. Ellers bare fyllt på vinduspylervæske. Tror ikke man finner bedre sparegris enn dette.

Ellers er det lurt å være obs på alle de nye elbilene som kommer på markedet neste år, da blir det ennå større mangfold i elbilmarkedet og ennå flere kan bytte ut eksosbilen med elbil. Ca halvparten av nybilsalget er elbiler, men på bruktmarkedet er det ca 50k eksosbiler og 4k elbiler, tar man i tillegg med at mange av de elbilene er bruktimporterte av forhandlere fordi markedet ikke klarer å dekke behovet for brukte elbiler så kan det bli ennå vanskeligere å selge eksosbilen om et år eller to.
Tittel: Sv: Selge elbil?
Skrevet av: geearLørdag 30. November 2019, klokken 12:06
Oida, takk for omtanken folkens. Er i 30-årene, og uten å være født med sølvskje i munnen eller ha fått arv, så har jeg nedbetalt hus og hytte, har aldri hatt en betalingsanmerkning, har helt grei lønn og stålkontroll på økonomien, så hva den angår er jeg ekstremt rolig, men har alltid vært bevisst på hva jeg bruker penger på, og kommer alltid til å være det. :-)

Poenget var at jeg ble overrasket over tallene jeg kom frem til etter noen kjappe overslag, og tvilte litt på regnestykket. Selv om jeg ikke tar med noen verdistigning/fortjeneste på Niroen, og kun regner verditap fra nå, så kommer jeg ut med at det kun er småpenger i forskjell. Det er ganske grove overslag her, men ser dere noen store feil?

 [ You are not allowed to view attachments ]

Det er kun bensinbil som er aktuelt, og kun bil med plass til fem pers. Regna 0,8 i forbruk, men det kan fort være mer med så mye småkjøring som vi har.

Billigere elbil er uaktuelt, på grunn av mangel på rekkevidde. Selv om vi kjører lite i det daglige, så har vi behov for to biler som kan gå langt.

Om det så er 500,- eller 1500,- dyrere i måneden å beholde en miljøvennlig ny bil med garanti og ingen uforutsette utgifter, så betyr ikke kronene noe, men jeg hadde trodd forskjellene ville være mye større. Det sier meg at det hadde vært fornuftig å bytte til elbil for de aller fleste. Selv med lån.
Tittel: Sv: Selge elbil?
Skrevet av: knut.aulieLørdag 30. November 2019, klokken 12:19
Har du tatt med årsavgift i regnestykket?

Har opp gjennom årene satt opp noen regnestykker på faktisk kostnad pr km på biler jeg har hatt (både fossiler og El), der er det liten tvil om hva som lønner seg.

Har også tenkt litt på hvilke type bil som ville vært rimeligst pr km med verdifall og alle kostnader. Leaf til 50 k (2014 2.gen) i3 til 100k (2014 60ah) E Golf 130k (2017) Seat Mii 170k (2020) eller er det noen jeg har glemt.

Synes det er betenkelig at ikke brukt Model 3 faller noe særlig i pris brukt og det er bare ca 30 stk til salgs på Finn.
Tittel: Sv: Selge elbil?
Skrevet av: Elektro12Lørdag 30. November 2019, klokken 15:42
Det vil jo ha endel å si hvor lenge du skal ha bilen. Du har jo 300 tusen å betale på Niroen før den er like billig som fossilen.
Tittel: Sv: Selge elbil?
Skrevet av: arthurLørdag 30. November 2019, klokken 15:47
Synes det er betenkelig at ikke brukt Model 3 faller noe særlig i pris brukt og det er bare ca 30 stk til salgs på Finn.

Mens det ligger 42 E-Niroer til salgs på finn, en bil som (nesten) ikke blir levert.
Tittel: Sv: Selge elbil?
Skrevet av: knut.aulieLørdag 30. November 2019, klokken 18:56
Synes det er betenkelig at ikke brukt Model 3 faller noe særlig i pris brukt og det er bare ca 30 stk til salgs på Finn.

Mens det ligger 42 E-Niroer til salgs på finn, en bil som (nesten) ikke blir levert.
Er et underlig marked for brukte biler om dagen.
Tittel: Sv: Selge elbil?
Skrevet av: geearLørdag 30. November 2019, klokken 20:32
Ikke så rart at det ligger en del Niroer for salg, med tanke på at alle er priset godt over nypris, og mange er gråimport eller bruktimport. Det er et veldig bra fremkomstmiddel, så er det noen som vurderer Niro har jeg absolutt ingen problemer med å anbefale den. Den er mye mer praktisk enn Model 3 for eksempel, men Model 3 er bedre på andre ting.

Og nei, årsavgiften (TFA) var glemt, så om en forutsetter TFA-fritt på elbil i noen år til, så blir det enda mindre forskjell på en Niro til 400k og en gammel fossilbil. Ca. 5000,- i året, 400 usle kroner ekstra i måneden for å kjøre ny bekymringsfri miljøvennlig bil, selv med halv bompris innregnet? Ganske ufattelig. Eneste aberet er at høyere pris gir økt risiko ved en eventuell kraftig renteoppgang, men en skal ha rimelig skakkjørt økonomi for å ikke tåle det.

Det vil jo ha endel å si hvor lenge du skal ha bilen. Du har jo 300 tusen å betale på Niroen før den er like billig som fossilen.
Ja, men verditapet og rentekosten er jo medregna? Og verditapet vil bare reduseres i kroner med årene...
Tittel: Sv: Selge elbil?
Skrevet av: knut.aulieLørdag 30. November 2019, klokken 23:15
Bare det å ha garantien til Kia (som er meget bra) er jo verd mye. Kvaliteten til Kia, som jeg opplevde den i tre år med Soul EV, var ypperlig, hadde aldri behov for å dra på verksted med den.
Så når en da kan sitte i stillhet med seter som har aktiv kjøling og varme i rattet, så frister ikke fossilbil.

Er enig i vurderingen at Niro vil gi litt gevinst en liten stund til på bruktmarkedet. Satt med den samme «problemstillingen» med Ampera E, den valgte jeg å selge når prisen omtrent gikk i null, etter to år. Nå går nok utviklingen litt fortere, men ikke så fort som noen ønsker. Det er lenge til vi oversvømmes med f.eks ID 3 til røverpris.
Tittel: Sv: Selge elbil?
Skrevet av: Elektro12ſøndag 01. Desember 2019, klokken 07:47
Ikke så rart at det ligger en del Niroer for salg, med tanke på at alle er priset godt over nypris, og mange er gråimport eller bruktimport. Det er et veldig bra fremkomstmiddel, så er det noen som vurderer Niro har jeg absolutt ingen problemer med å anbefale den. Den er mye mer praktisk enn Model 3 for eksempel, men Model 3 er bedre på andre ting.

Og nei, årsavgiften (TFA) var glemt, så om en forutsetter TFA-fritt på elbil i noen år til, så blir det enda mindre forskjell på en Niro til 400k og en gammel fossilbil. Ca. 5000,- i året, 400 usle kroner ekstra i måneden for å kjøre ny bekymringsfri miljøvennlig bil, selv med halv bompris innregnet? Ganske ufattelig. Eneste aberet er at høyere pris gir økt risiko ved en eventuell kraftig renteoppgang, men en skal ha rimelig skakkjørt økonomi for å ikke tåle det.

Det vil jo ha endel å si hvor lenge du skal ha bilen. Du har jo 300 tusen å betale på Niroen før den er like billig som fossilen.
Ja, men verditapet og rentekosten er jo medregna? Og verditapet vil bare reduseres i kroner med årene...

Det kommer som sagt an på om du kan holde fossilen gående lenge. Den e-Niroen kan jo tape seg 4x så mye som Fossilen. Men er det ikke bare å kjøre og kose seg?
Tittel: Sv: Selge elbil?
Skrevet av: Electric cars in Norwayſøndag 01. Desember 2019, klokken 09:19
Muligens også e-Niro bruktbil markedet vil justere seg mer normalt nå når snart det vil komme masse nye elbiler i butikkene på grunn av de nye kravene. Hvem vet?
Tittel: Sv: Selge elbil?
Skrevet av: geearſøndag 01. Desember 2019, klokken 13:19
Ja, men selv med det jeg vil kalle et normalt verdifall ser altså regnestykket slik ut... Med mindre noen finner feil i det?

Og joda, vi bruker bilene våre og koser oss med det, men det var ikke det som var poenget med tråden, jeg går over alle forsikringer, bankavtaler, abonnementer og så videre minimum årlig, og ser på om vi kan gjøre noe smartere, og dette var neste vurdering i bilholdet - sist gang viste det at det var fornuftig å skifte e-Golfen i e-Niro, på grunn av lavt kønummer, men nå viste altså neste vurdering at det fortsatt er fornuftig å beholde den, på tross av lån, lav kjørelengde og lite bomkjøring. Tror mange fossilbileiere med biler i alle prisklasser ville fått seg en overraskelse om de tok frem kalkulatoren. Man kan gå heftig opp i pris og allikevel gå i null, eller pluss. Dessuten, hadde dette handlet kun om penger, så er det mye som kunne vært gjort annerledes, vi kunne iallfall solgt to av bilene, kanskje tre, evt inngått kompromiss og erstattet en av de med en billigere elbil.
Tittel: Sv: Selge elbil?
Skrevet av: arthurMandag 02. Desember 2019, klokken 12:53
Så slo det meg, foreløpig kan vi nok fortsatt få opp mot 20 000,- i fortjeneste på e-Niroen (ca. 415k?), .....

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=163723497
Tittel: Sv: Selge elbil?
Skrevet av: 1000kwhMandag 02. Desember 2019, klokken 15:08
Her er en kar som har klart å få 434000 i pant på en eniro med 16000km. Det beskriver galskapet og korthuset som snart kollapser.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=164482917
Tittel: Sv: Selge elbil?
Skrevet av: chargedupMandag 02. Desember 2019, klokken 15:12
Uten å ta hensyn til akkurat E-niro (som til 2020 ikke kan sies å være i normalsituasjon pga leveringsknapphet) er restverdien til vanlige biler ca 50-60% etter 3 år. E-niro koster rundt 400' så dvs at den skal tape seg ca 160'-200' de første 3 årene eller ca 53-67' i året, gitt at den har normalt verditap.

Jeg er fullt klar over at det er vanskelig å spå restverdi lang fram i tid. Plutselig kan det komme en annen elbil som er bedre på pris/rekkevidde som kan leveres "på dagen". Helt nye elbiler kan ha en fordel dersom man får bil tidlig og man kan i noen tilfeller selge med gevinst etter noe tid/km. Om E-niro blir solgt for mer enn nypris etter nyttår gjenstår å se, jeg synes risiko/gevinst var for dårlig til å kjøpe en bil for videresalg med levering i desember. (Samtidig synes jeg risiko var for høy for å kjøpe EQC for å selge på finn, som nå ligger til rundt 100' mer enn nypris, jeg solgte den til en kamerat for 5' mer enn nypris og skal hente den i første halvdel av desember  ::) )

Det lønner seg sjelden økonomisk å kjøpe ny bil vs bruktbil, om det er elbil eller fossilbil. Den største kostnaden på ny bil er verditapet, med forbehold at man man ikke kjører ekstremt langt. Jeg har alltid satt opp excel ark med forventet totalkostnad etter 3 år på mine nybilkjøp og da tar jeg utgangspunkt i 50% restverdi.

Ny bil vs noen år gammel bil, el eller fossil, dreier seg vanligvis om mer enn penger, så ser argumentasjonen med at det ikke skiller nok for deg gr.
Tittel: Sv: Selge elbil?
Skrevet av: automatMandag 02. Desember 2019, klokken 17:10
Hvis man kjøper en ny bil og beholder den i 5 år, så tror jeg ikke man kommer så mye dårligere ut enn om man kjøper en 2 år gammel bil og beholder den i 3 år. I tillegg får man glede av bilens beste år som ny. Men man må holde ut med samme bil i 5 år istedet for 3.

For elbiler har ikke dette vært tilfelle frem til nylig, pga kunstig lavt verdifall. Men det vil nok normalisere seg etterhvert.
Tittel: Sv: Selge elbil?
Skrevet av: arthurMandag 02. Desember 2019, klokken 20:53
Hvis man kjøper en ny bil og beholder den i 5 år, så tror jeg ikke man kommer så mye dårligere ut enn om man kjøper en 2 år gammel bil og beholder den i 3 år.

Min siste solgte fossilbil ble kjøpt fem år gammel og hadde den i seks år. Utover vanlig service byttet jeg dekk både for sommer og vinter og skiver/klosser en gang, ellers ingenting, absolutt ingenting så jeg vil hevde at det ikke finnes noen fasit her. Verdifall i perioden på fem år var 15.000 i året på en bil som i utgangspunktet kostet meg 150.000 og i dag som ny koster 350.000. Kjøp av ny bil kan kun forsvares med at man har råd til det og lyst på det, økonomisk er det ikke særlig lurt.
Tittel: Sv: Selge elbil?
Skrevet av: jkirkeboMandag 02. Desember 2019, klokken 20:58
Hvis man kjøper en ny bil og beholder den i 5 år, så tror jeg ikke man kommer så mye dårligere ut enn om man kjøper en 2 år gammel bil og beholder den i 3 år.

Min siste solgte fossilbil ble kjøpt fem år gammel og hadde den i seks år. Utover vanlig service byttet jeg dekk både for sommer og vinter og skiver/klosser en gang, ellers ingenting, absolutt ingenting så jeg vil hevde at det ikke finnes noen fasit her. Verdifall i perioden på fem år var 15.000 i året på en bil som i utgangspunktet kostet meg 150.000 og i dag som ny koster 350.000. Kjøp av ny bil kan kun forsvares med at man har råd til det og lyst på det, økonomisk er det ikke særlig lurt.

Vi har nylig solgt vår 8 år gamle Leaf. Verditap ble 28.000,- pr. år og totalt kom service, dekk og annet vedlikehold på godt under 5000,- totalt på de 8 årene ;) Inkl. forsikring så kostet den mao. ca. 31.000,- pr. år å eie.
Tittel: Sv: Selge elbil?
Skrevet av: automatMandag 02. Desember 2019, klokken 22:42

Min siste solgte fossilbil ble kjøpt fem år gammel og hadde den i seks år. Utover vanlig service byttet jeg dekk både for sommer og vinter og skiver/klosser en gang, ellers ingenting, absolutt ingenting så jeg vil hevde at det ikke finnes noen fasit her. Verdifall i perioden på fem år var 15.000 i året på en bil som i utgangspunktet kostet meg 150.000 og i dag som ny koster 350.000. Kjøp av ny bil kan kun forsvares med at man har råd til det og lyst på det, økonomisk er det ikke særlig lurt.

Selvfølgelig har man lavest verditap i kroner på en gammel bil som man beholder lenge. Men da har man også størst risiko for å ryke på dyre reparasjoner. Og generelt kjøre en gammel og sliten bil.

Folk er opptatt av hvor bra bruktbilen er når de kjøper den. De burde heller tenke på hvor gammel og dårlig stand de syns det er akseptabelt at den er i før de kvitter seg med den. Og hvor mange år/km det er igjen før bilen er der.

I det perspektivet kommer nødvendigvis ikke en nybil så mye dårligere ut enn nyere brukt. Hvis man kan se for seg å beholde nybilen i 5-8 år. Mot å beholde en 2 år gammel bil i 3-6 år.



Tittel: Sv: Selge elbil?
Skrevet av: arthurTirsdag 03. Desember 2019, klokken 09:28

Min siste solgte fossilbil ble kjøpt fem år gammel og hadde den i seks år. Utover vanlig service byttet jeg dekk både for sommer og vinter og skiver/klosser en gang, ellers ingenting, absolutt ingenting så jeg vil hevde at det ikke finnes noen fasit her. Verdifall i perioden på fem år var 15.000 i året på en bil som i utgangspunktet kostet meg 150.000 og i dag som ny koster 350.000. Kjøp av ny bil kan kun forsvares med at man har råd til det og lyst på det, økonomisk er det ikke særlig lurt.

Selvfølgelig har man lavest verditap i kroner på en gammel bil som man beholder lenge. Men da har man også størst risiko for å ryke på dyre reparasjoner. Og generelt kjøre en gammel og sliten bil.

Om en fem år gammel bil er gammel, eller ikke, er opp til den enkelte å selv avgjøre, men bilen var ikke sliten på noe sett eller vis. Var eid av en godt voksen mann som hadde kjørt bilen 16.000 kilometer på fem år, alle services tatt nøyaktig på dato for opprinnelig kjøp og originalmontert hengerfeste var tydelig aldri vært i bruk. Hadde ingen reparasjoner utover service og skifte av skiver/klosser som ble anmerket på en EU-kontroll. Beklager, men kan ikke la være å flire litt av alle trådene om Tesla og Teslaeiere som er strålende fornøyde med sitt produkt siden de får gratis leie/lånebil hver gang de må ha bilen inn for garantireparasjoner!
Tittel: Sv: Selge elbil?
Skrevet av: Roy AasenTirsdag 03. Desember 2019, klokken 10:22
Mine to siste citroner var hhv 19 og 18 år da de ble skrotet. Den ene hadde passert halve millionen km den andre manglet 2000 km på men halv million. Kun en ene trengte ny toppakning. Ellers var det helt normal bytte av foringen / bremser / hjullager.
Gammelt blir stort sett billigst og dyr elbil er ikke blant det lureste når det gjelder å holde på portemoneen. (Nybil uansett drivstoff er penger rett i kaminen😏)
Tittel: Sv: Selge elbil?
Skrevet av: automatTirsdag 03. Desember 2019, klokken 22:13
Når de årlige verkstedregningene bikket 50.000kr for å holde en halvgammel bil på veien, så fant jeg ut at det var bedre å bruke de pengene til å betale på et nybil-lån. Det å ha en gammel bil er ingen garanti for lave kostnader. Tvert i mot. Det kan være svært uforutsigbart.
Tittel: Sv: Selge elbil?
Skrevet av: elektroluxOnsdag 04. Desember 2019, klokken 06:09
Når de årlige verkstedregningene bikket 50.000kr for å holde en halvgammel bil på veien, så fant jeg ut at det var bedre å bruke de pengene til å betale på et nybil-lån. Det å ha en gammel bil er ingen garanti for lave kostnader. Tvert i mot. Det kan være svært uforutsigbart.

Har hatt usedvanlig mange biler, mange såkalt eksotiske, men aldri reparasjonsutgifter i nærheten av 50 000 kr. Har nok mye å gjøre med at jeg mekker selv.

Et tips for å holde utgiftene i sjakk er å ha flere kjøretøy. Det gir en mulighet for å ta et kjøretøy ut av drift skulle en av disse trenge reparasjon.

Sparte mange tusenlapper på å ta tiden til hjelp da klimaanleget på Diesel Mercen sviket sist  sesong. Selv i Tyskland ville rep kostet over 5000 kr, da diagnosen var lekk kondensator og prisén på ny selv der var 300 Euro. Så kommer drenering og bytte og ny fylling av gass.

I stedet kjøpte jeg ny kondensator på E-bay til 60 Euro inkludert frakt, brettet jeg opp ermene, fikk litt skitt under neglene og satte i gang.

Det viste seg at feilen var svetting fra O-ring  til kondensatoren. Hadde nemlig  forventet null trykk i systemet, men så at det var bra med trykk da jeg løsnet på forbindelsen og trykket dyttet delene fra hverandre. Dermed måtte bilen til verksted for å tappe ned anlegget. De hadde sitt klimaservice apparat på service, og fikk kun sjekket for lekkasje, noe de ikke kunne finne, til tross for at jeg hadde fyllt sporstoffer i anlegget.

Det endte opp med at jeg tok bilen hjem igjen, fikset eget klimaservice apparat kjøpt på E-bay for mange år siden og brukte det til å toppe opp anlegget med 100 gr. R134a. Brukte jentungens  neglelakk UV tørker til lekksøking, og kunne men det bekrefte at lekkasjen var svetting i o-ring

Total kost: ca 3000 kr, men det er inkludert kondensatoren som ikke ble brukt, Robinair klimaservice apparat til 1000 kr og gass til ca 1500. - igjen på E-bay.

Ikke bare virker Mercen sitt klimaanlegg igjen, men nå er jeg også klar for tilsvarende utfordringer på øvrig bilpark. Og alt til en kost inkludert innkjøp av verktøy, til langt under et verkstedsbesøk.
Tittel: Sv: Selge elbil?
Skrevet av: elektroluxOnsdag 04. Desember 2019, klokken 06:22
Tilsvarende forsøk på å selge inn kostbare reparasjoner på e-Up etter EU kontroll har blitt avverget ved hjelp av mer skitt under neglene, en gammel dreiebenk kjøpt for 10 kr, og sandblåsekabinett til 1500 kr.

Har med det restaurert både skiver og tromler til EU vennlig og fungerende stand uten å bytte av en eneste del. Tidsmessig tok dette sannsynligvis mindre tid enn levering til verksted, men det kan selvfølgelig argumenteres at et verksted mot et heftig anslag mot kontoen kunne gjort hele jobben når bilen likevel var levert til kontroll.

Saken er bare at jeg benytter Rettedal på Sola som kun tar EU kontroll, ikke reparasjoner og gjør kontrollen mens en venter.
Tittel: Sv: Selge elbil?
Skrevet av: arthurOnsdag 04. Desember 2019, klokken 08:36
Når de årlige verkstedregningene bikket 50.000kr for å holde en halvgammel bil på veien, så fant jeg ut at det var bedre å bruke de pengene til å betale på et nybil-lån. Det å ha en gammel bil er ingen garanti for lave kostnader. Tvert i mot. Det kan være svært uforutsigbart.

Jeg vil nesten si at det er en garanti for høye verkstedsregninger, men ingen kapitalutgifter og intet verdifall. Jeg solgte bilen for 50' uten å måtte ta noen store verkstedsregninger og kom i sum meget gunstig ut av det. Var egentlig aldri bekymret for å ha en såpass gammel bil selv det siste året og "fallhøyden" var for lengst et tilbakelagt stadium.
Tittel: Sv: Selge elbil?
Skrevet av: Electric cars in NorwayOnsdag 04. Desember 2019, klokken 08:39
Enig :+1: :+1:. Best å selge unna før de store regningene kommer.
Tittel: Sv: Selge elbil?
Skrevet av: geearTorsdag 05. Desember 2019, klokken 16:04
Det går an å velge ekstremt økonomisk om en er villig til å inngå kompromisser, men med en gang en begynner å stille krav, for eksempel at en skal ha automatgir, så kan utgiftsbomben på 45-60 lapper være rett rundt hjørnet. Selv om man får tak i en brukt kasse, så koster de ofte 10-15k og har ukjent tilstand, slik at etter en stor jobb, inkludert filter og olje til noen tusenlapper i tillegg, så vet man ikke hva man har, selv da. Har dessverre opplevd fire automatkassehavari i min tid som bileier.  :o