Elbilforum.no
Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: Thomas Parsli på onsdag 27. november 2019, klokken 12:06
https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/2Gg0mR/tesla-eiere-slaar-alarm-om-utslitte-dekk
"Flere Tesla-eiere melder om dekk som slites raskt – men bare på innsiden. Strid om hvem som er ansvarlig for slitasjen, har ført til klager til Forbrukerrådet."
#camber #spissing
#paywall
Herregud... har vært et kjempeproblem på BMWer i 30 år, har ikke tall på hvor mange kantslitte dekk jeg har hatt, og hvor mange ganger jeg har snudd dekk på felg for å bytte side på de for å fordele slitasjen, og kan aldri tro det har vært i nærheten av å bli nevnt i media.
Fint at Tesla gir klikk altså, men nå begynner det å bli for drøyt. Jeg gadd ikke klikke på linken, ikke faen om de skal få klikk av meg på det der.
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 27. november 2019, klokken 12:06
https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/2Gg0mR/tesla-eiere-slaar-alarm-om-utslitte-dekk
"Flere Tesla-eiere melder om dekk som slites raskt – men bare på innsiden. Strid om hvem som er ansvarlig for slitasjen, har ført til klager til Forbrukerrådet."
#camber #spissing
#paywall
Har ikke tilgang til vg pluss - men hva skyldes problemene - spissing, feil lufttrykk - eller er det en kjent feil
med forstilling på disse bilene?
Er fremdels på 1. sett vinterdekk, og har brukt 2 sett sommerdekk ila 6 år og 122 000 km så min Model S er neppe rammet av denne sykdommen.
Mye det slås alarm om i disse dager :D
For de av oss som er vant med f.eks BMW så er dette normalen. Jeg mistenker at dette er Model3-eiere som vel ikke er dem som er spesielt interessert i bil og sikkert blir SJOKKERTE over dette ja...
Sitat fra: JorgenM på onsdag 27. november 2019, klokken 13:19
For de av oss som er vant med f.eks BMW så er dette normalen. Jeg mistenker at dette er Model3-eiere som vel ikke er dem som er spesielt interessert i bil og sikkert blir SJOKKERTE over dette ja...
Artikkelen går på Model X
Sitat fra: ok67 på onsdag 27. november 2019, klokken 13:20
Sitat fra: JorgenM på onsdag 27. november 2019, klokken 13:19
For de av oss som er vant med f.eks BMW så er dette normalen. Jeg mistenker at dette er Model3-eiere som vel ikke er dem som er spesielt interessert i bil og sikkert blir SJOKKERTE over dette ja...
Artikkelen går på Model X
For meg som kom fra BMW X5 med sportspakke, og dermed 275 foran og 315 bak, så er jeg tvert i mot overrasket over hvor lite X-en både sporer og hvor jevnt dekkene slites, i forhold til X5en.
Har en sneakin' suspicion om at det er mange X-eiere som aldri har eid en lignende bil før de endte opp med X, i mangel på alternativer, for eksempel med hengerfeste, og dermed blir "sjokket" av slikt som dette. Dette er ikke Landcruisere med stiv bakaksling. Det er heller ikke en 1600 kg bil med 130 hester.
Dessverre ikke overrasket over at det er Hanne Hattrem som har skrevet artikkelen.
Kontrollerte en Tesla X som reklamerte på dekkslitasje bak. Foretok hjulstillingskontroll og den var utenfor all toleranse. Tesla bør ta med kontrollmåling når folket klager. Dyre dekk til disse. Ang BMW x5 spiser de dekk til frokost pga samme årsak... svake foringer i bakstilling....
Sitat fra: hELgenen på onsdag 27. november 2019, klokken 12:34
Har ikke tilgang til vg pluss - men hva skyldes problemene - spissing, feil lufttrykk - eller er det en kjent feil
med forstilling på disse bilene?
Kombinasjonen av camber og spissing.
Før man går til VG tar man en hjulstillingskontroll...
Sitat fra: gr på onsdag 27. november 2019, klokken 14:04
Dessverre ikke overrasket over at det er Hanne Hattrem som har skrevet artikkelen.
Jeg la merke til det, jeg også...
Som det er nevnt lenger oppe er dette et kjent fenomen på BMW og andre tyngre sportslig oppsatte biler.
Hvis det oppstår på et enkelt dekk fremme/bak kan det tyde på feil hjulstilling. Oppstår det parvis må man enkelt og greit øke lufttrykket til max i.h.h.t tabell og kjøre som om med full last i bil hele tiden.
Det var dette svaret jeg fikk etter å ha kontaktet BMW og pratet med sjefen for verkstedet. Er nå på 3dje BMW siden den gang og ikke opplevd feilslitasje så sant hjulstilling er riktig med max dekktrykk.
Kan legge til at jeg kjørte høyere trykk på framhjulene enn max(mer likt bak) pga noe mer slitasje ytterside på X5 vi eide som tilsvarer Model X i str.
Perfekt jevnt slitte dekk på vår S
Utfra det jeg leser på Tesla-gruppen på fb så er det vel stort sett et problem for de som kjører mest med bilen i laveste stilling. Blir spennende å se hvordan det går med Model3.
Vi hadde dette på 18' sommerdekkene våre foran på LR Model 3 etter ca 22000 km - 4-5 mm igjen på utsiden og helt blanke på innsiden. Etter 160000 km med Model S hadde vi aldri noe skeivslitasje whatsoever. Helt uakseptabelt på en familiebil som kjøres nettopp som det, og Tesla tok da også hjulstillingskontroll og justering uten diskusjon. Men skal følge med utover vinteren. Vil jeg ha hjulstilling oppsatt for banekjøring skal jeg be om det.
Her er mine etter to sommersesonger, kan vel tippe på 20 000 km. Veldig mange maksaksellerasjoner, mye rundkjøringer og alltid i low. Noe mer slitasje på innerkant er det, men mindre enn jeg ventet/fryktet etter mange BMWer med brede dekk.
Om noe skulle en vel tro very low/low reduserer problemet og gjør dekker mer vannrett?
Jeg er på tredje Tesla nå. Ingen problemer med skjev slitasje. Stort sett kjørt i low eller very low.
Snart kjørt 70.000km og har samme sett med vinterdekk. Sommerhjul har jeg gått fra 20 til 22 til 20 igjen på så de har jeg ikke fått slitt over lang tid. Men ser ut til at standard 20 hjulene med lav treadwear holder ca 3 sesonger.
Sitat fra: elektrolux på onsdag 27. november 2019, klokken 18:15
Perfekt jevnt slitte dekk på vår S
Våre 2 Tesla S'er har også jevnt slitasje.
Sitat fra: Electrix på onsdag 27. november 2019, klokken 18:50
Utfra det jeg leser på Tesla-gruppen på fb så er det vel stort sett et problem for de som kjører mest med bilen i laveste stilling. Blir spennende å se hvordan det går med Model3.
Personlig har jeg kjørt ca 16 k km med Pilot Sport 4 20' og de er fullstendig jevnt slitt, dette er inkludert flere tusen km på autobahn. Har noen tusen km på Nokian R3 18' og de ser også greie ut, men har ikke full sesong.
Det er stor forskjell på 1800 kilo bil med stålfjæring og 2,5 tonn med justerbar luftfjæring.