Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Lade hjemme => Emne startet av: Daruu på tirsdag 26. november 2019, klokken 23:26

Tittel: Erfaringer med eomini lader - black friday tilbud 5k
Skrevet av: Daruutirsdag 26. november 2019, klokken 23:26
Hei.
Denne her https://www.elektroimportoren.no/eomini-elbil-ladestasjon-1-fas-t2-sort/1502405/Product.html koster 5k nå på fredag, er det noen her inne som har erfaring med den?


Jeg har 3fas 25A ut i garasjen nå (med eget fordelingsskap der), vil jeg kunne få 20A ut av denne laderen da? Eller må jeg nøye meg med 16A?
Tittel: Sv: Erfaringer med eomini lader - black friday tilbud 5k
Skrevet av: elektroluxtirsdag 26. november 2019, klokken 23:54
Manualen ligger på nett og indikerer at du kan stille den på bl.a 20A

IT nett TN nett
A 6A 0 0A
B 10A 1 6A
C 16A 2 8A
D 20A 3 10A
E 25A 4 12A
F 32A 5 16A
6 20A
7 25A
8 30A
9 32A
Tittel: Sv: Erfaringer med eomini lader - black friday tilbud 5k
Skrevet av: Wiblaonsdag 27. november 2019, klokken 09:37
Oi, den var søt.
Tittel: Sv: Erfaringer med eomini lader - black friday tilbud 5k
Skrevet av: Daruutorsdag 28. november 2019, klokken 17:28
Ja at laderen fysisk kan greie 20a er greit, tenkte mer på om det går mtp at jeg gjerne vil ha strøm til litt varme osv i garasjen i tillegg :)

Tittel: Sv: Erfaringer med eomini lader - black friday tilbud 5k
Skrevet av: Wiblatorsdag 28. november 2019, klokken 18:08
Har du IT eller TN-nett? Det avgjør mye her...
Tittel: Sv: Erfaringer med eomini lader - black friday tilbud 5k
Skrevet av: KjellGtorsdag 28. november 2019, klokken 18:17
Sitat fra: Wibla på torsdag 28. november 2019, klokken 18:08
Har du IT eller TN-nett? Det avgjør mye her...
Ved små hovedsikringer kan det være uheldig med kraftig enfaselading, ellers ser jeg ikke forskjellen?
Tittel: Sv: Erfaringer med eomini lader - black friday tilbud 5k
Skrevet av: geeartorsdag 28. november 2019, klokken 19:43
Sitat fra: Daruu på torsdag 28. november 2019, klokken 17:28
Ja at laderen fysisk kan greie 20a er greit, tenkte mer på om det går mtp at jeg gjerne vil ha strøm til litt varme osv i garasjen i tillegg :)
Hvor lang er en pinne?

Du sier ingenting om hvordan du bruker strøm i garasjen, og om du har 230 eller 400 V, så det er umulig å svare på. Men.. hadde jeg hatt 3-fas ut til garasjen hadde jeg lagt opp 3-fas vegglader også, liten ekstrakost når man først er i gang.
Tittel: Sv: Erfaringer med eomini lader - black friday tilbud 5k
Skrevet av: Daruutorsdag 28. november 2019, klokken 20:25
Har 230 nett.
Bruker per nå bare vifteovn som drar 5-600w(ikke hele tiden) + litt lys og verktøy når jeg driver der, men akkurat da trenger jeg jo ikke å lade. Skal muligens ha ei varmepumpe der etterhvert

Hvor mye må man evt ut med for en 3 fas lader da? Og hvilken er anbefalt?
Tittel: Sv: Erfaringer med eomini lader - black friday tilbud 5k
Skrevet av: geeartorsdag 28. november 2019, klokken 21:01
Med 230 (IT) 25 A 3-fas så har du 5 A igjen på den ene faselederen dersom du bruker 20 A fra to av tre faseledere. 5 A * 230 V = 1 150 watt. For noe mer må du stoppe lading først.

3-fas vegglader koster omtrent det samme som 1-fas, de fleste veggladere støtter begge deler. Easee er populær for tiden. I tillegg noen kroner mer i kabel og en hundrelapp eller to mer for 3-fas automatsikring enn 1-fas...
Tittel: Sv: Erfaringer med eomini lader - black friday tilbud 5k
Skrevet av: Daruutorsdag 28. november 2019, klokken 21:32
Hmm ja skjønner.
Men den greier å fordele lasten over 3 faser med 3 fas lader da eller?
Hvor mye har jeg å "gå på" da evt?
Tittel: Sv: Erfaringer med eomini lader - black friday tilbud 5k
Skrevet av: Wiblatorsdag 28. november 2019, klokken 22:36
Først og fremst: har du bil som kan lade på 3fas IT?
Tittel: Sv: Erfaringer med eomini lader - black friday tilbud 5k
Skrevet av: Daruutorsdag 28. november 2019, klokken 22:46
Aner ikke, bestilt ny eup, som har samme lader som egolf har i dag (?)
Tittel: Sv: Erfaringer med eomini lader - black friday tilbud 5k
Skrevet av: KjellGtorsdag 28. november 2019, klokken 22:47
Det er forvirrende å kalle en «stikkontakt» på veggen for en «lader». Om ladeuttaket er 3-fase, så er det fortsatt lader(ne) i bilen som bestemmer hva du kan utnytte. Per i dag er det vel bare Tesla model 3 som kan 3-faselade fra IT?

Eldre eGolf har 1-faselader. Nyere eGolf har to og kan lades i V-kobling/open delta. Da har du noe nytte av et 3-faseuttak. eUp kjenner jeg ikke.

Edit. eUp synes å ha en 1-fase 16A lader ombord https://www.salto.no/lade-egen-bil/hjemme/volkswagen/vw-e-up
Det sagt, et 3-fase ladeuttak er mest fleksibelt. Kan nyttes i varierende grad til alle biler.
Tittel: Sv: Erfaringer med eomini lader - black friday tilbud 5k
Skrevet av: Daruutorsdag 28. november 2019, klokken 23:31
Hehe ja det er forvirrende...

Fra vw sine sider:
"Ved å bruke en veggboks, som tilbys som ekstrautstyr og som du får installert hjemme, forkortes ladetiden ned til 5 timer og 30 min med 7,2 kW. Ekstrautstyret CCS (Combined Charging System) kan brukes til lading med både likestrøm og vekselstrøm. Bruker du hurtiglading med likestrøm (DC 40 kW) på offentlige ladestasjoner, vil du ha 80 % batterikapasitet etter kun 1 time fra 0%."

Takknemlig for alle svar sålangt :)
Tittel: Sv: Erfaringer med eomini lader - black friday tilbud 5k
Skrevet av: KjellGfredag 29. november 2019, klokken 00:11
Her er mer uklarheter: https://www.zap-map.com/charge-points/vw-e-up-charging-guide/

En er usikker på når de skriver om DC-lading og når de skriver om AC-lading, begrenset til 3,6kW.

Edit. En kan få inntrykk av at Range har 7,2kW ombordlader. Da kan det hende at den også kan lades i V-kobling som eGolf og eTron. Det er en fordel om hovedsikringene er litt små.
Tittel: Sv: Erfaringer med eomini lader - black friday tilbud 5k
Skrevet av: elektroluxfredag 29. november 2019, klokken 09:01
Sitat fra: Daruu på torsdag 28. november 2019, klokken 17:28
Ja at laderen fysisk kan greie 20a er greit, tenkte mer på om det går mtp at jeg gjerne vil ha strøm til litt varme osv i garasjen i tillegg :)

Har du en egen kurs til en frittliggende garasje kan du montere en ladestasjon/boks opp på samme kurs som andre forbrukere.

Da er det en fordel at boksen er brukerjusterbar til ladestyrker under 16A. Alle 16A bokser kan, og bør kobles til 20A kurs, men ikke alle makser ut denne muligheten med et 20A ladetrinn.

En vanlig e-Up trekker ca 14,5A, så det er uansett ikke et problem med andre små forbrukere.

Et alternativ til Black friday kampanjen er vår QUB til fast lavpris kr 4490.- (https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/qubev-74-kw-ladeboks?tm=) Faktisk helt nedi i kr 4275.- sammen med vår faste bumpersticker rabatt. Den er brukerjusterbar og støtter også 32A/7,4 kW lading om det er ønskelig.

Tittel: Sv: Erfaringer med eomini lader - black friday tilbud 5k
Skrevet av: geearfredag 29. november 2019, klokken 09:06
Sitat fra: KjellG på torsdag 28. november 2019, klokken 22:47
Per i dag er det vel bare Tesla model 3 som kan 3-faselade fra IT?
Ja, men som du skriver så kan også e-Golf 300 km benytte seg av "kvasi 3-fas", og det kan også Model S og Model X. Ser ingenting negativt i å montere det når jobben først gjøres, og det ligger klar 3-fas i underfordeling der veggladeren skal monteres.
Tittel: Sv: Erfaringer med eomini lader - black friday tilbud 5k
Skrevet av: Daruufredag 29. november 2019, klokken 10:10
Sitat fra: elektrolux på fredag 29. november 2019, klokken 09:01
Sitat fra: Daruu på torsdag 28. november 2019, klokken 17:28
Ja at laderen fysisk kan greie 20a er greit, tenkte mer på om det går mtp at jeg gjerne vil ha strøm til litt varme osv i garasjen i tillegg :)

Har du en egen kurs til en frittliggende garasje kan du montere en ladestasjon/boks opp på samme kurs som andre forbrukere.

Da er det en fordel at boksen er brukerjusterbar til ladestyrker under 16A. Alle 16A bokser kan, og bør kobles til 20A kurs, men ikke alle makser ut denne muligheten med et 20A ladetrinn.

En vanlig e-Up trekker ca 14,5A, så det er uansett ikke et problem med andre små forbrukere.

Et alternativ til Black friday kampanjen er vår QUB til fast lavpris kr 4490.- (https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/qubev-74-kw-ladeboks?tm=) Faktisk helt nedi i kr 4275.- sammen med vår faste bumpersticker rabatt. Den er brukerjusterbar og støtter også 32A/7,4 kW lading om det er ønskelig.

Har 25A 3 fas "stige" i sikringsskapet inne, og har vel også da tilsvarende sikring i sikringsskapet som står i garasjen (?). Garasjen henger sammen med huset, om det spiller noen rolle.

Nye eup skal ha samme lader som nyeste egolf etter det jeg kan finne(det må jeg uansett sjekke ut 100% sikkert).

Etter å ha lest mye her, feks i "lading av ny egolf" tråden - stemmer det at man ved 3 fas 230v lading av egolf er begrenset til 14A med mindre man har 3x32A kurs? Da er det vel egentlig liten vits med dyrere 3 fase lader?

Edit: Eller blir 14A fra 3 fase mer enn 16A fra 2?
Tittel: Sv: Erfaringer med eomini lader - black friday tilbud 5k
Skrevet av: arthurfredag 29. november 2019, klokken 10:13
Sitat fra: elektrolux på fredag 29. november 2019, klokken 09:01
Sitat fra: Daruu på torsdag 28. november 2019, klokken 17:28
Ja at laderen fysisk kan greie 20a er greit, tenkte mer på om det går mtp at jeg gjerne vil ha strøm til litt varme osv i garasjen i tillegg :)

Har du en egen kurs til en frittliggende garasje kan du montere en ladestasjon/boks opp på samme kurs som andre forbrukere.

Da er det en fordel at boksen er brukerjusterbar til ladestyrker under 16A. Alle 16A bokser kan, og bør kobles til 20A kurs, men ikke alle makser ut denne muligheten med et 20A ladetrinn.

En vanlig e-Up trekker ca 14,5A, så det er uansett ikke et problem med andre små forbrukere.

Et alternativ til Black friday kampanjen er vår QUB til fast lavpris kr 4490.- (https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/qubev-74-kw-ladeboks?tm=) Faktisk helt nedi i kr 4275.- sammen med vår faste bumpersticker rabatt. Den er brukerjusterbar og støtter også 32A/7,4 kW lading om det er ønskelig.

Oj, oj, der fant jeg (du) løsningen for meg. Har egen kurs til frittstående garasje, men trodde jeg måtte trekke ny kurs ut (tungvint og dyrt). Har riktignok "bare" 16A, men det er vel fortsatt godkjent/holder for mitt bruk som er lading uten tidspress? Har ikke jordfeilvern på den krusen, men skjønte på vår prat (takk for praten!) at du har du en annen ladeboks med innebygget vern til 500 ekstra på prisen. Kan du nevne her hvilken boks det er?

Tittel: Sv: Erfaringer med eomini lader - black friday tilbud 5k
Skrevet av: elektroluxfredag 29. november 2019, klokken 10:21
Siden QUB til 4490.- (https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/qubev-74-kw-ladeboks?tm=) med sitt innebygde 6 mA vern trenger en vanlig jordfeilautomat for 30mA AC på kursen, kan du velge en Ratio til 4990.- (https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/36-kw-homebox-type-2-stikk-og-innebygget-6-ma?tm=) med både 6mA DC og 30mA AC vern innebygget. Siden du er blant de heldige som får deg en Mii Frii ville jeg valgt den med fast kabel (https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/8-14-16a-ladestasjon-6-ma-jfb-og-5m-t2?tm=), så slipper du å dra fram den som ligger i bagasjerommet hver gang du skal lade.
Tittel: Sv: Erfaringer med eomini lader - black friday tilbud 5k
Skrevet av: arthurfredag 29. november 2019, klokken 10:31
 :+1:
Tittel: Sv: Erfaringer med eomini lader - black friday tilbud 5k
Skrevet av: KjellGfredag 29. november 2019, klokken 12:16
Vi forutsetter 230V IT
Min forståelse av eUp, gitt at den funksjonerer som eGolf og eTron:

Det er to ladere i bilen, hver på 3,6kW som hver trekker 15,5 A (avrunder til 16A).

Disse laderne kan kobles mot én spenning, dvs mellom de samme to linjelederne. Da trekker bilen 2*16A=32A og lader med 7,4kW (7,2 etter spec)

Dersom bilen tilknyttes et 3-faseuttak, vil den selv oppdage dette og splitte de to laderne. Disse kobles med 2 individuelle og én felles linjeleder. Strømmene blir ca 16, 16 og 28A og effekten 7,2kW. En har da valgt å lade med «16 A», men får 28A i felles linjeleder. Om en setter til å lade med 9A, får en 9  9 og 16A i de tre linjelederne. Er det da noen fordel å kobe i V-kobling fremfor bare énfase? Ja, hvis hovedsikringene er små, en får bedre fordeling. Med store hovedsikringer betyr det ikke så mye.

Generelt er det mer fleksibelt med et 3-fase uttak, men nytteverdien kan variere og prisen blir gjerne noe høyere.
Tittel: Sv: Erfaringer med eomini lader - black friday tilbud 5k
Skrevet av: elektroluxfredag 29. november 2019, klokken 12:22
Dette er et problem når strømtrekket kan bli høyere enn det bilen får beskjed om å trekke. Dette gjelder primært VAG kjøretøy. Tesla har løst dette og det kan kompenseres for med dynamisk styrt ladestasjon. Da vil ladestasjonen sørge for at strømtrekket på fasene holdes innenfor fastsatt nivå.

Tittel: Sv: Erfaringer med eomini lader - black friday tilbud 5k
Skrevet av: Daruufredag 29. november 2019, klokken 12:54
Hmm riktig.
Hvor mye vil den lade i kW da, om man går for den løsningen med 9 - 9 og 16A trekk?
Får man da 2A mer enn med 2fas 16A lading, eller er regnestykket mer komplisert?
Tittel: Sv: Erfaringer med eomini lader - black friday tilbud 5k
Skrevet av: KjellGfredag 29. november 2019, klokken 13:07
En får 2*9*230W = 4140W i V-kobling mot 16*230=3680W i ren énfasekobling.
Årsaken er at de to strømmene på 9A har et fasesprik som vektoradderes til 16A i siste linjeleder.

Med TN blir det enda snedigere. Der blir strømmene i linjelederne 9A og i felles N-leder 9A. Eller 16, 16 og 16A. Effekten blir 2*230*16A=7,4kW. Det holder mao med 16A kurs i TN for 7,4 kW mens en må opp i 28 (32A) kurs i IT for samme ladeeffekt. 3-fase IT vs TN er uoversiktlig og ordbruken i IT er en rebus av misforståelser.

En RFC finnes her: https://byggebolig.no/off-topic-chitchat/3-fase-it-filosofisk-trad
Tittel: Sv: Erfaringer med eomini lader - black friday tilbud 5k
Skrevet av: KjellGfredag 29. november 2019, klokken 13:16
Sitat fra: elektrolux på fredag 29. november 2019, klokken 12:22
Dette er et problem når strømtrekket kan bli høyere enn det bilen får beskjed om å trekke. Dette gjelder primært VAG kjøretøy. Tesla har løst dette og det kan kompenseres for med dynamisk styrt ladestasjon. Da vil ladestasjonen sørge for at strømtrekket på fasene holdes innenfor fastsatt nivå.

Stemmer det? Si at hovedsikringene er på 63 A, elbillading over 3 ladestasjoner trimmes ned dersom strømtrekket i hovedsikring overstiger 35A. Du lader én eGolf og denne trekker 28A over en 16A kurs. Hvordan justerer lastdelingen denne situasjonen?
Tittel: Sv: Erfaringer med eomini lader - black friday tilbud 5k
Skrevet av: geearfredag 29. november 2019, klokken 18:42
VW har ikke klart å forstå at de må styre etter mest belastede leder, og en kjent feil der har vært at de faktisk ender med å overbelaste selv den originale kabelen som følger med bilen (28 A på den ene lederen i 20 A kabel), så mulig det er årsaken til at det blir trøbbel med lastbalansering? Gitt at den lader med 28/16 A, og så justerer veggladeren ned makstrekket til 20 A, da vil e-Golf muligens fortsatt forsøke å trekke 2 * 16 A, og dermed belaste den ene lederen med 28 A, noe veggladeren sikkert vil protestere på?

Tesla styrer etter det eneste logiske og sikre - som er mest belastede leder.
Tittel: Sv: Erfaringer med eomini lader - black friday tilbud 5k
Skrevet av: KjellGfredag 29. november 2019, klokken 19:50
VW syns å ha klønet det noe til. Dersom en kjenner til dette og handler deretter, så er muligheten for V-kobling i enkelte tilfeller gunstig, en får bedre balansering, blokkerer mindre og en kan tyne ut litt mer ladeeffekt, jfr 3,6kW (1-fase) kontra 4,1kW (3-fase V-kobling) begge på 16A sikring.

Det var med stor spenning en avventet eTron for å se om de hadde gjort endringer.
Full Tesla 3-fase er utvilsomt den beste løsningen, men ikke standardisert.
Tittel: Sv: Erfaringer med eomini lader - black friday tilbud 5k
Skrevet av: Daruufredag 29. november 2019, klokken 20:10
Er ihvertfall glad jeg spurte her først, og veldig takknemlig for alle svar!

Har dere noen forslag til aktuelle ladere om man går for 3fas løsningen?
Tittel: Sv: Erfaringer med eomini lader - black friday tilbud 5k
Skrevet av: elektroluxfredag 29. november 2019, klokken 21:52
Sitat fra: KjellG på fredag 29. november 2019, klokken 13:16
Sitat fra: elektrolux på fredag 29. november 2019, klokken 12:22
Dette er et problem når strømtrekket kan bli høyere enn det bilen får beskjed om å trekke. Dette gjelder primært VAG kjøretøy. Tesla har løst dette og det kan kompenseres for med dynamisk styrt ladestasjon. Da vil ladestasjonen sørge for at strømtrekket på fasene holdes innenfor fastsatt nivå.

Stemmer det? Si at hovedsikringene er på 63 A, elbillading over 3 ladestasjoner trimmes ned dersom strømtrekket i hovedsikring overstiger 35A. Du lader én eGolf og denne trekker 28A over en 16A kurs. Hvordan justerer lastdelingen denne situasjonen?

Sensorer over faselederne vil måle strømmen og ladestasjonen vil skru ned PWM signalet, så får bilens lader til å trekke mindre helt til strømmen gjennom faselederne er innenfor innprogrammert verdi.

I ditt konkrete tilfelle vil strømtrekket over den ene faselederen være 28A og det blir ingen regulering. MEN, sikringen på kursen vil innen kort tid regulere strømmen ned til 0A grunnet overbelastningen på kursen. Derfor bør en aldri legge opp en 16A kurs på 3 fase IT nett.
Tittel: Sv: Erfaringer med eomini lader - black friday tilbud 5k
Skrevet av: geearfredag 29. november 2019, klokken 21:57
Sitat fra: Daruu på fredag 29. november 2019, klokken 20:10
Er ihvertfall glad jeg spurte her først, og veldig takknemlig for alle svar!

Har dere noen forslag til aktuelle ladere om man går for 3fas løsningen?
Easee, med en Tibber pulse i tillegg dersom du har behov for lastregulering ift hovedsikring. Den støtter alt fra 1-fas 230 V til 22 kW (32 A 400 V).

Men for all del, 3000,- opp kontra Eomini er et års strømforbruk på en elbil, så det er en vurdering du må ta, om du syns det er verdt det. :-)
Tittel: Sv: Erfaringer med eomini lader - black friday tilbud 5k
Skrevet av: Wiblafredag 29. november 2019, klokken 22:41
Jeg hadde gått for eomini, kan alltids stille den ned til 16A ved behov, ekstremt sjeldent du trenger å lade fortere uansett.
Tittel: Sv: Erfaringer med eomini lader - black friday tilbud 5k
Skrevet av: asjstianfredag 06. desember 2019, klokken 23:05
Sitat fra: Daruu på tirsdag 26. november 2019, klokken 23:26
Hei.
Denne her https://www.elektroimportoren.no/eomini-elbil-ladestasjon-1-fas-t2-sort/1502405/Product.html koster 5k nå på fredag, er det noen her inne som har erfaring med den?


Jeg har 3fas 25A ut i garasjen nå (med eget fordelingsskap der), vil jeg kunne få 20A ut av denne laderen da? Eller må jeg nøye meg med 16A?

Litt sent, men fortsatt godt håper jeg!
Fått denne montert hjemme nå, og alt fryd og gammen! On Elektro kjører denne til 8250kr ink mva og montering, knallpris!! ga 9750 for pakken ink overspenningsvern
Tittel: Sv: Erfaringer med eomini lader - black friday tilbud 5k
Skrevet av: Daruusøndag 08. desember 2019, klokken 16:11
Tenker jeg drøyer det til jeg får bilen.
Så Tesla Bjørn teste de her, å de så jo egentlig veldig interessante ut!
https://eauto.si/metron-shop/product-category/portable-ev-chargers/