Elbilforum.no
Bilmerker => Toyota / Lexus => Emne startet av: Electric cars in Norway på tirsdag 26. november 2019, klokken 06:34
Merkelig at de skulle si dette nå :-1: :-1: tommel ned fra meg.
Kopi fra gårsdagens nyhet:
USA er ikke som Norge
Uttalelsene kom fra Jack Hollis, VC for Toyota i USA som påpekte at selskapet «kontinuerlig jobber med EV-biler», men at det i skrivende stund ikke er «noen etterspørsel» men at det trolig lanseres «en eller annen gang». Dette skjer samtidig som selskapet kjemper mot Californias forsøk på å kutte i forurensning med nye lovverk.
Sjefen tror heller ikke at konkurrentene tjener penger på el-biler og at han frykter Toyota kommer til å kjempe for å vinne kunder i et marked på 2 prosent og refererer til og med til Norge:
«Det er et element av etterspørsel basert på mandater. Se på Norge. Jeg tror ikke USAs frie økonomi noen gang kommer til å bli slik. Jeg tror den amerikanske frie økonomien alltid vil fortsette å være veldig forbrukerdrevet.»
Kilde:
Electrec
https://itavisen.no/2019/11/25/toyota-ingen-vil-ha-el-biler/
Skjønner han godt jeg. Elbilene drukner jo fullstendig i mengden av hydrogenbiler på veiene.
/s
Toyota har gjort sin del av jobben allerede, det er ikke de som kommer til å slite mest i 2020.
https://www.motor.no/artikler/2019/april/elbil-produsentene-risikerer-gigantboter-fra-eu/
Også Toyota kommer selvsagt med batterielektriske biler i Europa når rammevilkårene blir tøffe nok. Lexus er på gang, Toyotapartneren Subaru må nok også helelektrifisere noen modeller ganske raskt, ellers blir det svindyrt å konkurrere i Europa.
Toyota har bidratt til å få vekk mye dieseldritt i Europa. Det er bra.
Sitat fra: jman76 på tirsdag 26. november 2019, klokken 13:13Toyotapartneren Subaru må nok også helelektrifisere noen modeller ganske raskt, ellers blir det svindyrt å konkurrere i Europa.
Jeg har lest at Mazda og Toyota skal være i samme "pool", men er også Subaru inkludert?
De har hatt litt samarbeid tidligere, men det kan tyde på at de vil samarbeide noe på elbilfronten;
https://www.motor.no/artikler/2019/juni/elbil-na-skal-toyota-og-subaru-lage-el-suv-sammen/
Min kunnskap er kun fra media.
Når alle forstår at elbil er bare mye bedre, autonome og koster 1/10 i driftskostnad, så vil «the tipping point» komme, som med Nokia og Kodak, da risikerer de å bli offer for the Osborne effekt, som er at ingen kjøper udatert teknologi. Blir interessant å se om hvordan det går om 10 år? ;)
Tror mange ser seg blinde på suksessen elbiler har hatt i Norge.
Det selges såpass få elbiler i verden foreløpig at at der slett ikke sikkert at det er den teknologien som vinner på sikt.
Fortsatt veldig uklart synes jeg. Se bare på batterimangel enkelte produsenter allerede opplever, ved marginal elbilproduksjon.
Sitat fra: No-name på onsdag 19. februar 2020, klokken 21:45Tror mange ser seg blinde på suksessen elbiler har hatt i Norge.
Det selges såpass få elbiler i verden foreløpig at at der slett ikke sikkert at det er den teknologien som vinner på sikt.
Fortsatt veldig uklart synes jeg. Se bare på batterimangel enkelte produsenter allerede opplever, ved marginal elbilproduksjon.
Så lenge det ikke er noen bedre alternativer for utslippsfri transport, så er situasjonen ganske avklart. Batterielektrisk er i ferd med å ta over verden. Noen voksesmerter som batterimangel må forventes.
Tror fortsatt at det er ganske langt unna til å ta verden, men muligheten er selvfølgelig der.
Tror fortsatt folk ser seg blinde på hjemlig suksess, som på ingen måte kom av seg selv og faktum at elbil er overlegen.
Sitat fra: No-name på fredag 21. februar 2020, klokken 13:49
Tror fortsatt at det er ganske langt unna til å ta verden, men muligheten er selvfølgelig der.
Tror fortsatt folk ser seg blinde på hjemlig suksess, som på ingen måte kom av seg selv og faktum at elbil er overlegen.
Kommet ganske langt i Europa ihvertfall:
https://insideevs.com/news/394870/plugin-sales-europe-record-december-2019/
5 år til med tilsvarende økning så er majoriteten av salget elbiler.
4,1% markedsandel..
Man må ha i tankene at det er takket være incentiver og hjelp fra staten, mye av det.
Har ingenting imot at dette øker, selvfølgelig.
Reagerer bare at folk bare kommer ut og erklærer at elbil er best, og sånn er det bare.
Det er så mange nyanser i det, at det blir bare for dumt, selv om vi er på en Elbil forum...
fortsatt like helt overbevist om at elbilsatsingen dems er helt frivillig
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/toyota-review-climate-stance-investors-turn-up-heat-2021-04-19/
Toyota sin hydrogen strategi for Japan bygger på import av billig hydrogen producert fra australiensisk kullkraft.
For meg er det helt merkelig at en slik gigant firma trur de har en sjans å komme unden med slik tull. Det blir vel en "hydrogengate" skandale og ny ledelse.
Sitat fra: Moggen på fredag 30. april 2021, klokken 17:52
Toyota sin hydrogen strategi for Japan bygger på import av billig hydrogen producert fra australiensisk kullkraft.
For meg er det helt merkelig at en slik gigant firma trur de har en sjans å komme unden med slik tull. Det blir vel en "hydrogengate" skandale og ny ledelse.
virker jo veldig miljøvennlig dette: For each 160 tons of coal consumed, three tons of hydrogen are produced along with 100 tons of carbon dioxide.
https://www.google.com/amp/s/www.forbes.com/sites/timtreadgold/2019/07/24/japan-and-australia-launch-an-experimental-coal-to-hydrogen-export-industry/amp/
Sitat fra: Anderspe på lørdag 01. mai 2021, klokken 10:49
virker jo veldig miljøvennlig dette: For each 160 tons of coal consumed, three tons of hydrogen are produced along with 100 tons of carbon dioxide.
https://www.google.com/amp/s/www.forbes.com/sites/timtreadgold/2019/07/24/japan-and-australia-launch-an-experimental-coal-to-hydrogen-export-industry/amp/
Hvor blir resten av karbonet av? Burde bli betydelig mer karbondioksid av 160 tonn kull