Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: ultimato på onsdag 20. november 2019, klokken 14:58
https://electrek.co/2019/11/20/tesla-free-protection-kit-mud-flaps-winter-climate-model-3-paint-issues/
(https://electrek.co/2019/11/20/tesla-free-protection-kit-mud-flaps-winter-climate-model-3-paint-issues/)
Iflg Electrek så har Tesla Canada sent ut internt memo som sier følgende:
"For owners in Canada, excluding BC, where heavy salt, sand, or gravel is used to improve winter road conditions, we will be providing the All-Weather Protection Kit at no cost."
Dette høres jo absolutt relevant ut for norske forhold. Noen som har hørt noe om dette vil gjelde oss også?
Lurer på hvordan de håndterer kunder som meg som har installert Xpel hos verksted. Om vi blir kompensert til en viss grad eller ikke. Slipper jo mudflaps når PPF beskytter lakken såpass godt.
Sent from my SM-G973F using Tapatalk
Hvis det kommer til Norge, får nok ingen kompensasjon fordi de har løst dette på en annen måte selv. Akkurat det tror jeg vi kan være helt sikre på.
Mudflaps til hele bilen koster sannsynligvis ikke mer enn 10-200 kr å lage, dersom man kjøper 20.000 stk, ettersom de allerede idag selges til 150 kr i kina levert postkassen din.
Hvis vi ikke får det gratis så skal jeg jaggu bestille. Åpenbart nødvendig
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 20. november 2019, klokken 16:01
Hvis vi ikke får det gratis så skal jeg jaggu bestille. Åpenbart nødvendig
Ja litt dumt på en måte at det åpenbart er det når Tesla går til dette skrittet. Spennende å følge denne saken.
Var hos tesla i dag. Skulle vist bli levert fom desember. Jeg fikk melding om at jeg ville få mine ettersendt.
Det hadde vært supert.
Kjørte nylig en vei hvor det haglet med sand fra dekkene i flere mil og jeg klarte ikke ta tanken fra innlegg/artikler om enorm slitasje på lakken.
Sitat fra: Almis på torsdag 21. november 2019, klokken 22:46
Var hos tesla i dag. Skulle vist bli levert fom desember. Jeg fikk melding om at jeg ville få mine ettersendt.
Det vil si alle Model3 eiere vil få tilbud om dette ettersendt? Fikk min bil i mars.
-tgmachine
Det vet jeg ikke. Han sa bare at jeg som akkurat hadde kjøpt ville få ettersendt.
Sitat fra: Almis på torsdag 21. november 2019, klokken 22:46
Var hos tesla i dag. Skulle vist bli levert fom desember. Jeg fikk melding om at jeg ville få mine ettersendt.
For at du skal montere selv?
Dette var litt av en innrømmelse...
Hvis dette er nødvendig, så ønsker jeg at Tesla monterer dette for meg - free of charge. Alternativt får de fikse lakkskadene som måtte oppstå grunnet mangelfullt design.
Regner med dette er aktuelt i Finland også... :D
Det er vel helt vanlig å levere biler uten skvettlapper, og at disse bilene er utsatt for steinsprut mot kanal. Se deg rundt neste gang du er på en P-plass, hvor mange biler som mangler dette og er slitt ved hjulbue.
Fikk Mail om at dette var på vei i posten nå, med instruksjoner. Alternativt kan man få Tesla til å gjøre det; antar gratis.
(https://files.slack.com/files-pri/T0P1UPYL8-FSCNVDQP8/image.png)
Fikk mail fra Tesla at model 3 eiere får dette sendt til nærmeste postkontor. Men er det virkelig noen som tror du at skal få kompensasjon for at du har montert egne? Haha, herregud 😂
EDIT: ved andre gjennomlesing og en kikk på electrek ser jeg at det ikke er beskyttelsesfilm (syntes det var litt rart at de skulle levere det med instruksjoner for å montere selv!), men skvettlapper.
Får håpe det ikke blir seende altfor teit ut.
Jeg fikk melding i dag, og hadde ikke hørt om dette. Har keramisk lakkbeskyttelse (Ditec) fra før. Hvis jeg skjønner dette rett er det en lakkbeskyttelsesfilm kit-et består av..? Og såvidt jeg husker må de legges rett på lakken, og så kan man eventuelt legge keramisk oppå der igjen. (For ordens skyld: jeg aner ikke hva man BØR gjøre, eller om å ha begge deler virkelig har noe for seg).
Det blir interessant å høre hva de sier på service-senteret om dette.
Litt merkelig at Tesla bare sender de ut uten å kontakte folk først. Jeg vil tro det er ganske mange som har enten film eller keramisk belegg fra før, og selv om Tesla sikkert betaler veldig mye mindre når de kjøper kit i bulk må det vel koste mer enn noen hundrelapper per bil...
Sitat fra: Eltusiast på mandag 06. januar 2020, klokken 14:50
....Får håpe det ikke blir seende altfor teit ut......
Alle TM3 leveres nå med disse originalt, og det er jo bra ut.
Så hvis du monter dem riktig blir det nok bra.
Finnes det noen ordentlige bilder som viser disse montert på bilen?
Sitat fra: Toalmar på mandag 06. januar 2020, klokken 19:34
Finnes det noen ordentlige bilder som viser disse montert på bilen?
tipper disse er Vi får og
https://www.teslaincanada.ca/model-3/here-are-the-new-tesla-oem-mud-flaps-and-splash-guards-for-your-model-3/
Det stemmer bra.
Hentet en model 3 lr 30.des med korte skvettlapper ferdig montert. Fikk med 2 ekstra som var enda litt lengre enn de som var montert. Kan ta bilde av begge lengdene i morgen.
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 06. januar 2020, klokken 19:44
Sitat fra: Toalmar på mandag 06. januar 2020, klokken 19:34
Finnes det noen ordentlige bilder som viser disse montert på bilen?
tipper disse er Vi får og
https://www.teslaincanada.ca/model-3/here-are-the-new-tesla-oem-mud-flaps-and-splash-guards-for-your-model-3/
Hmmm... ikke fått noe Mail...
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 07. januar 2020, klokken 08:44
Hmmm... ikke fått noe Mail...
Bruker du gmail? Sjekk isåfall i promotion tabben.
Sitat fra: Mondeo på tirsdag 07. januar 2020, klokken 14:08
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 07. januar 2020, klokken 08:44
Hmmm... ikke fått noe Mail...
Bruker du gmail? Sjekk isåfall i promotion tabben.
Niks. Men finner den heller ikke i spam boksen hvor en del andre Mail fra tesla har havnet
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 07. januar 2020, klokken 08:44
Hmmm... ikke fått noe Mail...
Sjekk også om du har gitt Tesla tillatelse til å sende deg epost inne på "Kommunikasjonspreferanser" på Tesla-kontoen din ( https://www.tesla.com/no_NO/teslaaccount/settings )
Fikk e-post i går om settet som så mange andre, i dag kom det push melding fra appen til Posten at det var en sending til meg fra Tesla. Når jeg åpner appen ser jeg den i hvert fall er meldt inn.
Så ila noen dager skal setet være på plass.
Sitat fra: ohowl på mandag 06. januar 2020, klokken 14:01
Fikk Mail om at dette var på vei i posten nå, med instruksjoner. Alternativt kan man få Tesla til å gjøre det; antar gratis.
Er det noen som har fått bekreftet at Tesla virkelig monterer gratis?
Sitat fra: Toalmar på tirsdag 07. januar 2020, klokken 17:02
Når jeg åpner appen ser jeg den i hvert fall er meldt inn.
Veier din også 4,1 kilo ?? :o Lurer jammen på hva de er laget av.
Sitat fra: Elmo på onsdag 08. januar 2020, klokken 14:33
Sitat fra: Toalmar på tirsdag 07. januar 2020, klokken 17:02
Når jeg åpner appen ser jeg den i hvert fall er meldt inn.
Veier din også 4,1 kilo ?? :o Lurer jammen på hva de er laget av.
Har kun melding om pakke via post app. Den er nok ikke innlevert enda og da ikke scannet
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: Elmo på onsdag 08. januar 2020, klokken 14:33
Veier din også 4,1 kilo ?? :o Lurer jammen på hva de er laget av.
Da har jeg fått en oppdatering på pakken og må si jeg er nok ikke like heldig som deg.
Min pakke veier 1,2 kg og har mål på 14 x 32 x 55 cm
Dere som har fått melding om pakke på vei, har dere gjort noe spesielt inne på Tesla-kontoen?
La inn adressen min da den manglet
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: ApeX på onsdag 08. januar 2020, klokken 19:51
Dere som har fått melding om pakke på vei, har dere gjort noe spesielt inne på Tesla-kontoen?
La inn adressen min da den faktisk manglet
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg var "smart" nok til å være tidlig ute med å kjøpe skvettlapper, såkalt midwest edition solgt av be good. Fikk nå beskjed om at jeg får gratis fra Tesla. Heldigvis fikk jeg aldri montert dem så jeg selger nå de uorginale for en rimelig penge om noen er interessert.
Da har mine ankommet men de klarte å sende til min gamle addreses postkontor selv om jeg flytta i september og oppdaterte addresen min da, bestilte matter fra teslashop rett etter jeg fikk bilen på den gamle addressa så virker som de har bare brukt den og ikke gått inn på profilen min og sett hva addressa er.
Så obs til dere som har flyttet etter å ha mottat bilen og kanskje bestilt no fra teslashop der dere bodde før.
Jeg står inne med adresse i tesla kontoen men redigerte den og trykket OK en gang til med akkurat samme infoen siden jeg fikk beskjed om å bekrefte adressen. Har ikke hørt noe mer eller skjønner noe av den beskjeden.
Har selv ModelX, men ba om skvettlapper ifb med en liten service. Fikk da fortalt at de kom i posten og kunne installeres etterpå. Gjelder utsendelsen an dette for alle modeller? Eller egentlig bare Model 3?
Sånn ser pakken ut, på innsiden.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Jess men syns det er rart er kun foran, de problemene jeg har sett har nesten vært værst bakerst spesielt siden 4x4 bilen trekker mest på bakhjula
Det er ikke vakkert hvis man spinner bort lakken på bakfangeren i hjulbuen. Men det er plastikk, så det fører i alle fall ikke til korrosjon. Skvettlapp foran er klart viktigst.
Estetisk ser det greit ut med skvettlapp foran, de bak kler ikke bilen. Hadde heller gått for lakkbeskyttelsesfilm der.
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 10. januar 2020, klokken 21:38
Jess men syns det er rart er kun foran, de problemene jeg har sett har nesten vært værst bakerst spesielt siden 4x4 bilen trekker mest på bakhjula
Er det kun foran da?
Ser ut for å vere to forskjellige typar "skvettlappar", noko som eg tolkar til at det er både fram og bak.
Settet er kun foran ja. Du kan velge kort utgave eller lang.
Den korte har støtte på baksiden, mens den lange er bare en plate som legges utenpå den korte.
https://insideevs.com/news/392283/tesla-mudflaps-gap-dirt
Satt på settet med største på var ganske lett men syns er iriterende at den skraper nedi på fartsdumper men igjen er gummi så regner med går greit.
Tar på uten å ta av hjul?
Sitat fra: TøddiVedder på lørdag 11. januar 2020, klokken 22:15
Tar på uten å ta av hjul?
ja men vil anbefale å ta av , samt jekke opp bilen gjør det lettere, hvis ikke snu hjulet helt inn, yterste skruen er lett å få på men innerste er litt knotete, må bruke liten skralle.
Jeg monterte mine sist helg, men jeg er litt redd for at det skal føre til at lakken blir skadet. Den ytterste delen av skvettlappen er hardplast, og jeg måtte presse den på, slik at den er helt inntil lakken. Vil ikke det føre til at lakken blir skadet når det blir vibrasjoner etc?
Sitat fra: lintho på lørdag 18. januar 2020, klokken 09:52
Jeg monterte mine sist helg, men jeg er litt redd for at det skal føre til at lakken blir skadet. Den ytterste delen av skvettlappen er hardplast, og jeg måtte presse den på, slik at den er helt inntil lakken. Vil ikke det føre til at lakken blir skadet når det blir vibrasjoner etc?
Vil tro at med møkk etc mellom lakk og plast vil det bli slitasje. Har ikke montert de originale jeg fikk enda, men har uoriginale på. Mellom disse og lakken har jeg lagt på beskyttelsesfilm for å slippe eventuelle lakkslitasjer.
Jeg har nettopp testet etter å ha montert de nye lange "Tesla-lappene". Det forundrer meg litt at de skraper nedi hele veien gjennom svingene ved litt frisk kjøring. Litt verre i høyresvinger. Så jeg anbefaler å klippe av litt før montering. Ihverfall på venstre side, for de som ikke overholder førervekten som står i vognkortet.
Jeg lot være å ha på de svære gummilappene selv. De var enorm. Jeg tror det vil ha en effekt å bare ha på hardplasten.
De skraper jo nedi noe voldsomt. Tror jeg har kjørt over to eller tre fartsdumper der de ikke har tatt nedi. Rygget opp en gruslagt bakke og der børsta de grusen hele veien virket det som. Eller kansje de lå inntil dekkene?
Er det vanskelig å pelle av de lange og la den korte delen sitte igjen? Fikk mine montert på verksted siden jeg alikevel skulle inn med bilen så jeg aner ikke hvordan det henger sammen.
Det er bare å skru ut de to synlige skruene, da henger de lange bare i dobbelsidig tape mot de korte. Skru i igjen skruene selvsagt. Det er enklest å skru med PH3 bit på en liten skralle.
Dette ser jo ikkje bra ut akkurat.
"The car belongs to a client that came to my shop for PPF. To do my work, I have to take out the mudguards, and it is always the same thing every time: bolts almost stripped off and mud. None of my clients want me to put it back after seeing that. It is a poisoned present, in my opinion. For those that want mudflaps, we install a different one."
https://insideevs.com/news/392609/tesla-all-weather-kit-fail/
Uaktuelt å bruke de originale skvettisene ja!
De dekker ikke engang hullet i skjermen i overgang skjerm/innstegslister.
Dette hullet gjør jo at dritten garantert når steder du ikke vil ha det.
Tok av mine uoriginale formstøpte i går, var litt sand der også men drenering er nok bedre. Etter en grundig rengjøring monterte jeg de igjen med en tynn stripe tech 7 på oversiden mellom skvettlappen og plastikken i skjermen. Satser på at dett vil hindre ny oppsamling av sand. Bilen har full PPF også. Best å være på sikre siden når det gjelder rust på model 3. Batteri og drivverk skal kunne gå veldig langt, men det hjelper ikke hvis bilen får problemer med rust.
Problemet er der forsåvidt allerede uten mudflaps, siden innerskjermen ligger innenfor falsen på kanalen, og dessuten har en stor utsparing like over der toppen av flappen kommer. Jeg har lurt på å trekke innerskjermen utenfor flappen fra denne utsparingen og ned, men jeg tenkte å diskutere det med Tesla først. En annen løsning kan være å fuge spalten ja.(https://cdn.motor1.com/images/mgl/v10XR/s1/tesla-all-weather-kit-the-correction-is-worse-than-the-defect.jpg)
Ser ut som noen prøver å tjene seg noen kroner på finn.
En ligger ute for 995kr :o
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Tja, jeg ser ikke noe galt i det? Hvis noen vil kjøpe så er det vel helt lovlig å selge? MEn det er kanskje snevert marked hvis alle likevel får slike ettersendt.
Disse hadde jeg ikke helt sansen for. Liker bedre de jeg kjøpte på eBay, så blir heller å sette på de. :)
Nå er det ikke så aktuelt å kjøpe smågreier fra utlandet på nett lenger. Her er omtrent samme type. Er du redd for lakken, legg på noe folie under først, men tror disse gir bedre beskyttelse siden de er enklere og mindre sjanse for å samle seg dritt. Uanstt lurt å ta av og vaske/sjekke med jevne mellomrom.
https://www.bilkomponenter.no/products/skvettlapper-tesla-model-3-4-stk
Sitat fra: GRS på onsdag 22. januar 2020, klokken 09:55
Nå er det ikke så aktuelt å kjøpe smågreier fra utlandet på nett lenger.
Er nå enda en stund til moms på alt kommer..
Hvis disse orginale skvattlappene fra Tesla tar knekken på lakken din, kan du ikke klage til Tesla da? Bør jo gå på garantien det?
mottok mine idag, mulig dumt spørsmål, men er det bare 1 sett? tenkte kanskje at det var både bak og foran og ikke bare foran. Er uansett litt skeptisk til å montere de etter hva jeg leser her, skraper de virkelig så mye ned i bakken ved "normal" kjøring? Har også foliert bilen så usikker på hvordan dette blir når jeg må demontere den ene listen under.
Kun foran m/korte og lange alternativer.
De korte skraper ikke nedi, men de samler nok litt sand, da det lett blir en glipe mot innerskjermen.
Det er ingen list som skal fjernes, bare et lite deksel over en skrue.
Det kan da ikke være så vanskelig og kappe di lange litt vist du skraper nede?
Hva gjør folk da? Korte eller lange? Er de korte lange nok? Er de lange korte nok?
Satser muligens på de uorginale som flere viser til. Ser bedre ut en de originale etter min smak. Kun fremme for å beskytte mot rust. Bake er det vel plast i skjermen. Så en som hadde skrudd den fast i plasten, men det var rust på skruen. Finnes noe bedre enn de skruene til å skru fast i den plastplaten rundt hjulet? Gode rustfrie sorte skruer selges hvor? Evt. plastplugg som holder f.eks en sort rustfri skrue bedre? Noen forslag til noe bedre? Lim? Vet ikke hvor man for kjøpt noe annet bedre enn skruene som fulgte med som jeg mistenker vil ruste å se litt stygge ut...
(Blir antakelig å legge beskyttelsesfilm fra Biltema under.)
Jeg monterte mine uoriginale formstøpte med en tynn stripe Tech 7 langs kanten av skvettlappen mot plasten inne i hjulbuen, så de samler mindre sand. Vet egentlig ikke hvor godt det sitter, men tror det holder. Du kan vurdere 3M dobbeltsidigteip som er laget for å feste bildeler. Men, det er fare for at det sitter litt for godt. Tenker ta mine skvettlapper til våren for å inspisere og rengjøre.
http://multimedia.3m.com/mws/media/100071O/product-selection-guide-3m-attachment-tapes-adhesion-promoter.pdf
Sitat fra: Kartelaven på fredag 24. januar 2020, klokken 00:57
Jeg monterte mine uoriginale formstøpte med en tynn stripe Tech 7 langs kanten av skvettlappen mot plasten inne i hjulbuen, så de samler mindre sand. Vet egentlig ikke hvor godt det sitter, men tror det holder. Du kan vurdere 3M dobbeltsidigteip som er laget for å feste bildeler. Men, det er fare for at det sitter litt for godt. Tenker ta mine skvettlapper til våren for å inspisere og rengjøre.
http://multimedia.3m.com/mws/media/100071O/product-selection-guide-3m-attachment-tapes-adhesion-promoter.pdf
Takk for info. Ok, da brukte du kanskje hverken skruen til å skru fast i plasten eller beskyttelsesfilm under. Kanskje ikke bra å lime det for sterkt sammen, ja. Men hadde håpet at det var såpass kvalitet på løsningen at jeg ikke trengte å ta de av for rengjøring osv. Skruer/fester el. blir slitte og dårlige på biler, synes jeg, når man bruker de flere ganger.
Sitat fra: Kartelaven på fredag 24. januar 2020, klokken 00:57
Jeg monterte mine uoriginale formstøpte med en tynn stripe Tech 7 langs kanten av skvettlappen mot plasten inne i hjulbuen,
Du er ikke redd for at det skal sitte for godt? Trodde Tec 7 var et veldig sterkt lim.
Bilen er helfoliert med STEK Dynoshield PPF og skvettlappene er montert med en skrue i hjulbueplasten.
Med mindre det er helt tett i overkant og siden på skvettlappen inne i hjulbuen vil det samle seg litt sand i de formstøpte skvettlappene. Jeg har nettopp tatt en titt etter noen mnds kjøring og rengjort. Det er derfor jeg monterte de på nytt med fuget kant.
Jeg har lagt den tynneste stripen jeg klarte nesten helt i kanten. Kommer til med en skalpell, så jeg kan lett skjære det vekk hvis jeg må.
Brukte strengt tatt Biltemas Multibond, skal være omtrent det samme. Fester godt, men er mykt.
Spørsmålet blir kanskje om garantien dekker rust/skade hvis uoriginale skvettlapper brukes.
Mulig garanti fra Tesla dekker rust/skade f.eks. bare i tilfellene der original skvettlapper er satt på og ikke der man lar være å sette dem på...
Skitt samles innenfor den originale klager noen på og i tillegg er den ikke så fin.
hmm..tenke-tenke..
Man har nok en sak, men den saken har jeg ikke lyst til å ta. Da bruker jeg heller noen kroner på folie og rustbehandling så bilen blir udødelig.
Syns denne videoen greit viser hvordan man kan montere disse. Tror jeg skipper den lange delen ved en eventuell montering.
https://youtu.be/bndyQlLkU8w
Er det virkelig snakk om gratis skvettlapper til alle?
Min Tesla model 3 ble levert i desember; har ikke hørt noe siden og har tenkt å kjøpe sånne fra Finn
Takk
Sitat fra: CCTesla på søndag 26. januar 2020, klokken 10:30
Er det virkelig snakk om gratis skvettlapper til alle?
Ja. Du får den i posten. Har akkurat fått mine for min model 3 fra mars 2019. Du må sikkert vente litt siden de har sikkert har 10000 å sende ut.
Sitat fra: CCTesla på søndag 26. januar 2020, klokken 10:30
Er det virkelig snakk om gratis skvettlapper til alle?
Min Tesla model 3 ble levert i desember; har ikke hørt noe siden og har tenkt å kjøpe sånne fra Finn
Takk
Jeg kjøpte uoriginale fra Kina tilsvarende de jeg linker til under. Fikk tilsendt de originale fra Tesla for kort tid siden. Vil beholde de uoriginale på nå i vinter så får vi se til somrene om jeg demonter dem og monter de originale. Ikke glem at de originale er kun for foran.
Jeg la beskyttelsesfolie under når jeg monterte de uoriginale
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=168665189
Sitat fra: CCTesla på søndag 26. januar 2020, klokken 10:30
Er det virkelig snakk om gratis skvettlapper til alle?
Min Tesla model 3 ble levert i desember; har ikke hørt noe siden og har tenkt å kjøpe sånne fra Finn
Takk
Har du ikke fått montert skvettlapper på bilen? Jeg forsto at alle som fikk bilen levert fra desember skulle få det ferdig montert.
Sitat fra: CCTesla på søndag 26. januar 2020, klokken 10:30
Er det virkelig snakk om gratis skvettlapper til alle?
Min Tesla model 3 ble levert i desember; har ikke hørt noe siden og har tenkt å kjøpe sånne fra Finn
Takk
Sjekk at adressen din er fylt inn på tesla kontoen din..
Jeg fikk bilen levert 31 desember uten skvettlapper.
Adressen min står registrert under mine opplysninger.
Jeg ringer i morgen for å høre med de; takk for info
Sitat fra: CCTesla på mandag 27. januar 2020, klokken 18:05
Jeg fikk bilen levert 31 desember uten skvettlapper.
Adressen min står registrert under mine opplysninger.
Jeg ringer i morgen for å høre med de; takk for info
Fikk bil i mars, og idag kom det melding om pakke på vei!
Sitat fra: Olofm på mandag 27. januar 2020, klokken 18:45
Fikk bil i mars, og idag kom det melding om pakke på vei!
Jeg fikk også melding fra Posten i dag om at en pakke er på vei, fra "Tesla Motors Norway - Project Mu". Project Mu hørtes mye mer spennende ut enn noen skvettlapper, med henvisning til µm (mikrometer), men jeg forventer ikke noe annet enn vinterpakken :p
Etter å ha lest her og sett på de originale skvettlappene jeg fikk tilsendt, har jeg bestemte meg for å bestille uoriginale istede. Hadde først ikke tenkt å bestille, men siden Tesla nå pusher ut til alle så er det tydeligvis en svakhet i design som gjør at bilen er ekstra utsatt for steinsprut/slitasje. For de fleste andre biler er skvettlapper ett tilvalg, som koster penger. Og så er det opp til hver enkelt om man bil beskytte bilen litt ekstra med skvettlapper eller ikke. Betalte selv 3700 kroner for originale skvettlapper til 40kWh Leaf i 2018. Legger ved link til de jeg venter på, de koster akkurat nå under 80 kroner for både foran og bak. Utifra bilder er de det samme som linkes til nettbutikker og Finn for flere hundre kroner. Kan evt oppdatere inntrykket av kvaliteten når jeg mottar de. Men tipper de er prikklik de som selges for 290-500 kroner.
https://m.aliexpress.com/item/4000434329627.html?spm=a2g0n.orderlist-amp.item.4000434329627&aff_trace_key=&aff_platform=msite&m_page_id=8899amp-qFoA3igsBUrEUPCCSokJ2A1580152463324&browser_id=3834ddc1dae54aaf8fe25ce9a63f6674&is_c=Y
Ja de fra Alix dekker mer enn tesla sine egne. Bare husk på å legge noe mellom lakk og lapp :-)
Før du rigger deg til for montering kan det være greit å sjekke pakka. Hos meg var det to sett skvettlapper til venstre side av bilen.
Sitat fra: Slarre40 på tirsdag 28. januar 2020, klokken 08:33
Ja de fra Alix dekker mer enn tesla sine egne. Bare husk på å legge noe mellom lakk og lapp :-)
Før du rigger deg til for montering kan det være greit å sjekke pakka. Hos meg var det to sett skvettlapper til venstre side av bilen.
Takk for tips 🙌🏻⭐️
Bestilt montering fredag. Ble montert tirsdag 28. Pris kr 354, tror jeg utført
hos Tesla. 😄
Nå renner det inn med meldinger fra Posten her... noen i Kristiansandsområdet som ikke har fått enda, bare send en melding. Har minst to sett til overs :)
Mulig dette er skikkelig amatørspørsmål, men; jeg har prøvd å montere de skvettlappene jeg fikk fra Tesla, og i følge instruksjonene skal man dreie rattet helt mot venstre/høyre for å komme til bak hjulene, men når jeg setter bilen i park rettes hjulene automatisk opp og jeg kommer ikke til. Er dette en funksjon man kan deaktivere?
Hva skjer om du dreier hjulene ETTER du har satt bilen i park?
Sitat fra: RuneW på søndag 02. februar 2020, klokken 16:42
Hva skjer om du dreier hjulene ETTER du har satt bilen i park?
Får ikke vridd rattet i det hele tatt i park.
Rettelse: får selvfølgelig dreid hjulene når jeg holder inne bremsen, men med en gang jeg slipper bremsen, retter de seg opp igjen.
Retter seg helt opp? Litt spesielt i så fall. Om jeg har fullt utslag og så slipper rattet dreier det kanskje 1/6 omdreining tilbake elns., ikke mer.
Men fant ut at det er enklest å ta de ytterste skruene med bakerste del av hjulet inn i hjulhuset, men de innerste skruene er enklest med bakerste del ut. Men kommer muligens an på hva slags verktøy man har tilgjengelig.
Sitat fra: KlippeLars på søndag 02. februar 2020, klokken 16:51
Rettelse: får selvfølgelig dreid hjulene når jeg holder inne bremsen, men med en gang jeg slipper bremsen, retter de seg opp igjen.
I alle dager? Jeg har ingen problem med å parkere med hjulene skeivt ??? En gang startet jeg bilen opp igjen for å rette opp hjulene selv når jeg så hvor dumt det så ut.
Kan det være noe i nyeste oppdatering? En feature som retter opp hjulene? Ser ikke helt poenget men.. font hvis du forklarer nærmere.
Jeg har versjon 2020.4.1 og den retter ikke opp hjulene. Høres rart ut.
Frykteleg rart om bilen rettar opp hjula. Om du f.eks parkerer i ein bratt bakke er det vanleg å svinge hjula slik at om bilen sulle trille så stoppar den kjapt i fortauskanten. Er f.eks. svært vanleg i San Francisco (som er i nabolaget til Teslafabrkken).
Merka dette da jeg monterte skvettlapper. Bilen rettet ikke opp hjulene helt, men rattet gikk mellom en kvart og en halv omdreining tilbake fra fullt utslag da jeg gikk ut av bilen.
Sitat fra: torjze på søndag 02. februar 2020, klokken 21:30
Merka dette da jeg monterte skvettlapper. Bilen rettet ikke opp hjulene helt, men rattet gikk mellom en kvart og en halv omdreining tilbake fra fullt utslag da jeg gikk ut av bilen.
Kan det skyldes at du har vridd på rattet mens du har stått stille.
Når du går ut av bilen skrus servoen av, og kreftene fra dekkene vrir rattet litt tilbake.
Skjer det samme dersom du stopper bilen med full sving på hjulene slik at ikke dekkene tvinger styringen tilbake?
Sitat fra: Handyman på mandag 03. februar 2020, klokken 08:39
Sitat fra: torjze på søndag 02. februar 2020, klokken 21:30
Merka dette da jeg monterte skvettlapper. Bilen rettet ikke opp hjulene helt, men rattet gikk mellom en kvart og en halv omdreining tilbake fra fullt utslag da jeg gikk ut av bilen.
Kan det skyldes at du har vridd på rattet mens du har stått stille.
Når du går ut av bilen skrus servoen av, og kreftene fra dekkene vrir rattet litt tilbake.
Skjer det samme dersom du stopper bilen med full sving på hjulene slik at ikke dekkene tvinger styringen tilbake?
Kan absolutt ha vært det. Med servo på gikk den litt tilbake. Da servo ble skrudd av gikk den enda mer tilbake. Skal undersøke litt etterpå.
Hørte en kjenning hadde montert disse og med 5 voksne i bilen tok de nedi. Andre som har merket dette?
Sitat fra: Autowinder på mandag 03. februar 2020, klokken 11:35
Hørte en kjenning hadde montert disse og med 5 voksne i bilen tok de nedi. Andre som har merket dette?
Har ikke testa med fem voksne, men jeg kan ikke en gang kjøre over den lille kanten inn i garasjen uten at de tar nedi. Litt trøttsomt, men virker som om de holder seg på plass.
Sitat fra: Autowinder på mandag 03. februar 2020, klokken 11:35
Hørte en kjenning hadde montert disse og med 5 voksne i bilen tok de nedi. Andre som har merket dette?
Nettopp derfor jeg monterte bare de små.
De store er gummi, så det går an å skjære av dem litt også, for en mellomting.
Noen som prøvde disse? De ser ut til å være en god løsning, ikke behov for noen skrue:
https://triedandtrue.com/products/advanced-mud-guards-designed-for-tesla-model-3
https://youtu.be/gglExNT2Jvg
Hei. Er Tesla fritatt alt ansvar for lakkskader fordi de har sendt ut disse kit'ene? Jeg har ikke fått montert mine enda. mottok de 29.jan. Oppdaget nå at lakken er slipt til grunningen ved alle hjulbuene. Har time hos Tesla i morgen. Noen som har erfaring med hvordan Tesla behandler slike feil?(//)
Tviler på at de er helt fritatt for lakkskader kun pga de har ettersendt de. Men skulle man ha en sak på sikt, så stiller det seg potensielt i et dårligere lys, hvis du først har mottatt de, og deretter ikke valgt å montere de.
Jeg fikk min TM3 levert med de originale (korte) ferdig montert. Tror jeg kommer til å beholde de på. Har de i gummi liggende. Skulle det vise seg at det blir problemer med lakken så tenker jeg at jeg har en god sak mht garanti og reklamasjon.
Ser også at TB har testa mud flaps her. Synes de blir vel store de fra Bilexperten:
https://youtu.be/T169CEI5VSY (https://youtu.be/T169CEI5VSY)
Anbefaler alle til å bruke de lange fra tesla! har kjørt med mid west siden septemer (8000 km) og lakken foran bakhjulene er full av stensprang
har byttet til de fra tesla nå, og det er stor forskjell på klaringen til bakken. 8 cm åpning på mid west, vs 3 cm på tesla. tror skrapelyden fra skvettlappene vil betale seg i lakk og karosseriarbeid
har fått pris på rep av skadene jeg har fått på min, 12000 for lakkering,ny ditec og foliering
Sitat fra: stigasp på mandag 17. februar 2020, klokken 01:02
Anbefaler alle til å bruke de lange fra tesla! har kjørt med mid west siden septemer (8000 km) og lakken foran bakhjulene er full av stensprang
har byttet til de fra tesla nå, og det er stor forskjell på klaringen til bakken. 8 cm åpning på mid west, vs 3 cm på tesla. tror skrapelyden fra skvettlappene vil betale seg i lakk og karosseriarbeid
har fått pris på rep av skadene jeg har fått på min, 12000 for lakkering,ny ditec og foliering
Hvor i landet er det du typisk kjører som opplever dette? Har ikke fnugg av steinsprut på min etter 18.000 km hvorav 15000 uten skvettlapper og siste 3000 med skvettlapper (tror det er midwest jeg også har)
Mistenker at all de 'steinstrøingen" som gjøres i Oslo skaper problemer mens vi i andre deler som kun opplever saltede veier ikke opplever dette.
Sitat fra: stigasp på mandag 17. februar 2020, klokken 01:02
Anbefaler alle til å bruke de lange fra tesla! har kjørt med mid west siden septemer (8000 km) og lakken foran bakhjulene er full av stensprang
har byttet til de fra tesla nå, og det er stor forskjell på klaringen til bakken. 8 cm åpning på mid west, vs 3 cm på tesla. tror skrapelyden fra skvettlappene vil betale seg i lakk og karosseriarbeid
har fått pris på rep av skadene jeg har fått på min, 12000 for lakkering,ny ditec og foliering
Har du et bilde av lakken? Vurderer om jeg skal montere de lange på min...
Tok av de lange her, ble bare irriterende hvis man har 2 personer i bilen så skraper de nedi selv i svinger.
Tviler på man får dekt noe av tesla selv med tesla sine skvettlaper med mindre det blir et gruppesøksmål mot tesla med hjelp av tv2 hjelper deg/naf.
Har satt på de lange, men de subbet nedi på omtrent enhver ujevnhet.
Klippet derfor av ca 3cm og det funker helt fint. Brukte en vanlig saks. Myk gummi.
Interessant. Hvordan ble finishen etter at du klippet av? Anbefaler du å gjøre det slik eller ville du gjort det noe annerledes nå?
Sitat fra: z4rd på mandag 17. februar 2020, klokken 11:03
Interessant. Hvordan ble finishen etter at du klippet av? Anbefaler du å gjøre det slik eller ville du gjort det noe annerledes nå?
Finishen blir så bra som du klipper. ;-) Vil anbefale det til de som synes de korte er for små. Det er ikke mulig å se at de er klippet.
Sitat fra: GOS på mandag 17. februar 2020, klokken 08:54Hvor i landet er det du typisk kjører som opplever dette? Har ikke fnugg av steinsprut på min etter 18.000 km hvorav 15000 uten skvettlapper og siste 3000 med skvettlapper (tror det er midwest jeg også har)
Mistenker at all de 'steinstrøingen" som gjøres i Oslo skaper problemer mens vi i andre deler som kun opplever saltede veier ikke opplever dette.
Lurer på det samme, min har nå gått 25.000 km uten noen skvettlapper og lakken er helt fin. Kjører rundt i Oslo-området og mye E6. Det var samme greia med Model S husker jeg, noen fikk siden av bilen sandblåst, mens mine var helt fine etter over 120.000 km fordelt på en 2013 og 2015 modell.
Kan jo vera at nokre har vore uheldige med lakkeringsjobben hos Tesla. Verkar jo som om nokre opplever dette uavhengig av underlag:
https://insideevs.com/news/397501/tesla-model-3-paint-problems-california/
Bilde handyman?
Sitat fra: GOS på mandag 17. februar 2020, klokken 08:54
Sitat fra: stigasp på mandag 17. februar 2020, klokken 01:02
Anbefaler alle til å bruke de lange fra tesla! har kjørt med mid west siden septemer (8000 km) og lakken foran bakhjulene er full av stensprang
har byttet til de fra tesla nå, og det er stor forskjell på klaringen til bakken. 8 cm åpning på mid west, vs 3 cm på tesla. tror skrapelyden fra skvettlappene vil betale seg i lakk og karosseriarbeid
har fått pris på rep av skadene jeg har fått på min, 12000 for lakkering,ny ditec og foliering
Hvor i landet er det du typisk kjører som opplever dette? Har ikke fnugg av steinsprut på min etter 18.000 km hvorav 15000 uten skvettlapper og siste 3000 med skvettlapper (tror det er midwest jeg også har)
Mistenker at all de 'steinstrøingen" som gjøres i Oslo skaper problemer mens vi i andre deler som kun opplever saltede veier ikke opplever dette.
Hei, bor i nordland (Mo i Rana)
ser at dem sander en del med knust sten, kan vel være at den er værre en vanlig sand
Sitat fra: knegg på mandag 17. februar 2020, klokken 08:55
Sitat fra: stigasp på mandag 17. februar 2020, klokken 01:02
Anbefaler alle til å bruke de lange fra tesla! har kjørt med mid west siden septemer (8000 km) og lakken foran bakhjulene er full av stensprang
har byttet til de fra tesla nå, og det er stor forskjell på klaringen til bakken. 8 cm åpning på mid west, vs 3 cm på tesla. tror skrapelyden fra skvettlappene vil betale seg i lakk og karosseriarbeid
har fått pris på rep av skadene jeg har fått på min, 12000 for lakkering,ny ditec og foliering
Har du et bilde av lakken? Vurderer om jeg skal montere de lange på min...
Her er et bilde, ser likt ut på begge sidene
Sitat fra: TøddiVedder på mandag 17. februar 2020, klokken 16:31
Bilde handyman?
Ikke så lett å se i mørket, men likevel:
Så bra ut det.
Tror jeg må få tesla til å montere dem foe meg. Så litt vanskelig ut å montere.
Sitat fra: GOS på mandag 17. februar 2020, klokken 08:54
Sitat fra: stigasp på mandag 17. februar 2020, klokken 01:02
Anbefaler alle til å bruke de lange fra tesla! har kjørt med mid west siden septemer (8000 km) og lakken foran bakhjulene er full av stensprang
har byttet til de fra tesla nå, og det er stor forskjell på klaringen til bakken. 8 cm åpning på mid west, vs 3 cm på tesla. tror skrapelyden fra skvettlappene vil betale seg i lakk og karosseriarbeid
har fått pris på rep av skadene jeg har fått på min, 12000 for lakkering,ny ditec og foliering
Hvor i landet er det du typisk kjører som opplever dette? Har ikke fnugg av steinsprut på min etter 18.000 km hvorav 15000 uten skvettlapper og siste 3000 med skvettlapper (tror det er midwest jeg også har)
Mistenker at all de 'steinstrøingen" som gjøres i Oslo skaper problemer mens vi i andre deler som kun opplever saltede veier ikke opplever dette.
Snodig dette her... jeg har kjørt 16000km (14500 km med midwest medium) - primært i Rogaland, og har ikke en skramme i nærheten av hjulbuer.
Sitat fra: indianrunner70 på tirsdag 18. februar 2020, klokken 23:25
Sitat fra: GOS på mandag 17. februar 2020, klokken 08:54
Sitat fra: stigasp på mandag 17. februar 2020, klokken 01:02
Anbefaler alle til å bruke de lange fra tesla! har kjørt med mid west siden septemer (8000 km) og lakken foran bakhjulene er full av stensprang
har byttet til de fra tesla nå, og det er stor forskjell på klaringen til bakken. 8 cm åpning på mid west, vs 3 cm på tesla. tror skrapelyden fra skvettlappene vil betale seg i lakk og karosseriarbeid
har fått pris på rep av skadene jeg har fått på min, 12000 for lakkering,ny ditec og foliering
Hvor i landet er det du typisk kjører som opplever dette? Har ikke fnugg av steinsprut på min etter 18.000 km hvorav 15000 uten skvettlapper og siste 3000 med skvettlapper (tror det er midwest jeg også har)
Mistenker at all de 'steinstrøingen" som gjøres i Oslo skaper problemer mens vi i andre deler som kun opplever saltede veier ikke opplever dette.
Snodig dette her... jeg har kjørt 16000km (14500 km med midwest medium) - primært i Rogaland, og har ikke en skramme i nærheten av hjulbuer.
Det er mulig
Men jeg har regnet litt på vinkel og avstand fra hjul til område med lakkskader
Mulig jeg har tenkt feil, og at verden ikke fungerer slik, men har laget et bilde i paint 8)
Sitat fra: robinbj på søndag 16. februar 2020, klokken 18:22
Hei. Er Tesla fritatt alt ansvar for lakkskader fordi de har sendt ut disse kit'ene? Jeg har ikke fått montert mine enda. mottok de 29.jan. Oppdaget nå at lakken er slipt til grunningen ved alle hjulbuene. Har time hos Tesla i morgen. Noen som har erfaring med hvordan Tesla behandler slike feil?(//)
Oppdatering. Hadde bilen hos Tesla i går. De mente det skyldtes ytre påkjendinger så det ville de ikke gjøre noe med. Var ikke interessert i diskutere saken videre. Teslamannen ble bare stående helt tyst og riste på skuldrene når jeg prøvde å stille spørsmål tilbake. til slutt sa han at jeg fikk sende det inn på mail til Tesla hvis jeg ønsket å komme noe videre med saken, men har vel ikke veldig god erfaring med å sende mail til Tesla så får se hvordan det går.
Sitat fra: robinbj på onsdag 19. februar 2020, klokken 14:55
Sitat fra: robinbj på søndag 16. februar 2020, klokken 18:22
Hei. Er Tesla fritatt alt ansvar for lakkskader fordi de har sendt ut disse kit'ene? Jeg har ikke fått montert mine enda. mottok de 29.jan. Oppdaget nå at lakken er slipt til grunningen ved alle hjulbuene. Har time hos Tesla i morgen. Noen som har erfaring med hvordan Tesla behandler slike feil?(//)
Oppdatering. Hadde bilen hos Tesla i går. De mente det skyldtes ytre påkjendinger så det ville de ikke gjøre noe med. Var ikke interessert i diskutere saken videre. Teslamannen ble bare stående helt tyst og riste på skuldrene når jeg prøvde å stille spørsmål tilbake. til slutt sa han at jeg fikk sende det inn på mail til Tesla hvis jeg ønsket å komme noe videre med saken, men har vel ikke veldig god erfaring med å sende mail til Tesla så får se hvordan det går.
Som forventa dessverre, som jeg sier du burde kanskje prøve å ta saken til forbruker rådet, selv med ytre påvirkninger så burde ikke en bil som er under 1 år gammel ha slipte hjulbuer.
Sitat fra: stigasp på onsdag 19. februar 2020, klokken 12:51
Sitat fra: indianrunner70 på tirsdag 18. februar 2020, klokken 23:25
Sitat fra: GOS på mandag 17. februar 2020, klokken 08:54
Sitat fra: stigasp på mandag 17. februar 2020, klokken 01:02
Anbefaler alle til å bruke de lange fra tesla! har kjørt med mid west siden septemer (8000 km) og lakken foran bakhjulene er full av stensprang
har byttet til de fra tesla nå, og det er stor forskjell på klaringen til bakken. 8 cm åpning på mid west, vs 3 cm på tesla. tror skrapelyden fra skvettlappene vil betale seg i lakk og karosseriarbeid
har fått pris på rep av skadene jeg har fått på min, 12000 for lakkering,ny ditec og foliering
Hvor i landet er det du typisk kjører som opplever dette? Har ikke fnugg av steinsprut på min etter 18.000 km hvorav 15000 uten skvettlapper og siste 3000 med skvettlapper (tror det er midwest jeg også har)
Mistenker at all de 'steinstrøingen" som gjøres i Oslo skaper problemer mens vi i andre deler som kun opplever saltede veier ikke opplever dette.
Snodig dette her... jeg har kjørt 16000km (14500 km med midwest medium) - primært i Rogaland, og har ikke en skramme i nærheten av hjulbuer.
Det er mulig
Men jeg har regnet litt på vinkel og avstand fra hjul til område med lakkskader
Mulig jeg har tenkt feil, og at verden ikke fungerer slik, men har laget et bilde i paint 8)
Denne var ikke lett å tolke... kanskje du utbrodere antagelsene litt mer?
Sitat fra: robinbj på onsdag 19. februar 2020, klokken 14:55
Sitat fra: robinbj på søndag 16. februar 2020, klokken 18:22
Hei. Er Tesla fritatt alt ansvar for lakkskader fordi de har sendt ut disse kit'ene? Jeg har ikke fått montert mine enda. mottok de 29.jan. Oppdaget nå at lakken er slipt til grunningen ved alle hjulbuene. Har time hos Tesla i morgen. Noen som har erfaring med hvordan Tesla behandler slike feil?(//)
Oppdatering. Hadde bilen hos Tesla i går. De mente det skyldtes ytre påkjendinger så det ville de ikke gjøre noe med. Var ikke interessert i diskutere saken videre. Teslamannen ble bare stående helt tyst og riste på skuldrene når jeg prøvde å stille spørsmål tilbake. til slutt sa han at jeg fikk sende det inn på mail til Tesla hvis jeg ønsket å komme noe videre med saken, men har vel ikke veldig god erfaring med å sende mail til Tesla så får se hvordan det går.
Synes du har en god sak, så ikke gi deg :+1:
Tesla har valgt en dårlig løsning som er utsatt for steinsprut og som på sikt kan gi omfattende rustskader. De fleste andre produsenten har forlatt dette for mange år siden og legger gjerne robust plast på slike plasser. Tesla har selv innrømmet at dette er en design feil under nordiske forhold ved å ha valgt å ettersende skvettlapper gratis. Desse burde vært på bilen når den kom til landet, og med en design som er pen og fungere. Slik det er nå med forskjellige størrelser som kunden selv skal montere virker panisk og lite profesjonelt.
Ville tatt saken videre i "linjen" om noe slikt finnes i Tesla. Kommer du ingen vei så kan du true med TV2 hjelper deg - herlig dårlig reklame i beste sendetid tror jeg ikke de vil ha de heller :)
Da jeg skulle montere mine skvettlapper observerte jeg at det manglet skruer(propper) på det store dekslet som bl.a skvettlappene skal monteres på! Altså ikke innenfor det lille dekslet som skal vippes opp men den store platen under bilen! Sa ifra til Tesla om dette, fikk time hos de og der ble det bl.a kommentert at dette også manglet på bilen ved siden av meg i verkstedhallen...? Uansett de satte inn nye skruer. Altså manglet disse fra bilen var ny?!
Flere som har opplevd dette?
Sitat fra: cjs på torsdag 20. februar 2020, klokken 15:52
Flere som har opplevd dette?
Fått med meg at noen (kan ikke si antall, men ikke kun dere to ;D) model 3 mangler noen skruer/plastplugger på deksler og plater under (noen mangler fra den var ny og andre etter et år). Relativt vanlig at model 3 mangler et par stk, men det skjer også på fossilbiler selv om man sjelden hører om det. De færreste andre biler får ettersendt skvettlapper, slik at sjansen for å oppdage det er mindre. På fossilbiler blir vanligvis skruer/plugger satt inn når bilen er på service, uten at du som kunde får vite noe om det.
Manglet på min og men skal være de samme som sitter innsiden av hjulbuen man skifter ut med skruer så brukte en til feste den.
Men tipper de kan dette av etter mye vibrasjoner, burde brukt orntlige skruer istedenfor.
Sitat fra: Handyman på mandag 17. februar 2020, klokken 10:41
Har satt på de lange, men de subbet nedi på omtrent enhver ujevnhet.
Klippet derfor av ca 3cm og det funker helt fint. Brukte en vanlig saks. Myk gummi.
Etter kjøring med lastet bil på veier med telehiv i vinterferien så opplever jeg at de subber de nedi litt for ofte.
Jeg kommer derfor til å klippe av enda en cm så jeg slipper dette.
Sitat fra: indianrunner70 på onsdag 19. februar 2020, klokken 17:31
Sitat fra: stigasp på onsdag 19. februar 2020, klokken 12:51
Sitat fra: indianrunner70 på tirsdag 18. februar 2020, klokken 23:25
Sitat fra: GOS på mandag 17. februar 2020, klokken 08:54
Sitat fra: stigasp på mandag 17. februar 2020, klokken 01:02
Anbefaler alle til å bruke de lange fra tesla! har kjørt med mid west siden septemer (8000 km) og lakken foran bakhjulene er full av stensprang
har byttet til de fra tesla nå, og det er stor forskjell på klaringen til bakken. 8 cm åpning på mid west, vs 3 cm på tesla. tror skrapelyden fra skvettlappene vil betale seg i lakk og karosseriarbeid
har fått pris på rep av skadene jeg har fått på min, 12000 for lakkering,ny ditec og foliering
Hvor i landet er det du typisk kjører som opplever dette? Har ikke fnugg av steinsprut på min etter 18.000 km hvorav 15000 uten skvettlapper og siste 3000 med skvettlapper (tror det er midwest jeg også har)
Mistenker at all de 'steinstrøingen" som gjøres i Oslo skaper problemer mens vi i andre deler som kun opplever saltede veier ikke opplever dette.
Snodig dette her... jeg har kjørt 16000km (14500 km med midwest medium) - primært i Rogaland, og har ikke en skramme i nærheten av hjulbuer.
Det er mulig
Men jeg har regnet litt på vinkel og avstand fra hjul til område med lakkskader
Mulig jeg har tenkt feil, og at verden ikke fungerer slik, men har laget et bilde i paint 8)
Denne var ikke lett å tolke... kanskje du utbrodere antagelsene litt mer?
Tanken var at hjulet som kaster opp sten, er 40 cm fra skvettlapp. som har en bakkeklaring på 8 cm fra bakken
om jeg ikke har regnet feil blir det cirka en vinkel på 11 grader fra hjul mot skvettlapp. da kan sten som kastes med en vinkel som er under 11 grader treffe bilen
vinkel på 11 grader og 240 cm fra hjulet blir cirka 50cm opp fra bakken
Da var originale skvettlapper på plass (kort type, skraping og klipping nektes).
Reduserte antall bannord ved at jeg gikk over til sekskantskrue (og skralle) i stedet for den innerste, svarte skruen Tesla innbilte seg var mulig å få skrudd inn uten å ta av hjulet. De svarte skruene var også av skikkelig kinakvalitet (egentlig et utdatert begrep, men i dette tilfellet holder det stand), skulle ikke mye kraft til før strukturen i skruehodet ga etter.
Sitat fra: CorsoDante på mandag 24. februar 2020, klokken 15:59
De svarte skruene var også av skikkelig kinakvalitet (egentlig et utdatert begrep, men i dette tilfellet holder det stand), skulle ikke mye kraft til før strukturen i skruehodet ga etter.
Jeg brukte skralle med stjerne og jeg er helt enig i at det var ekte Kinakvalitet på de skruene. Får håpe man aldri trenger å skru de ut igjen ;)
Noen av dere som har montert skvettlapper som synes det hjelper mot skitt generelt også? F.eks. på siden og bak.
Spiller ingen rolle hvor mye jeg vasker denne bilen, den er alltid griseskitten igjen etter en kjøretur. Lurer på om jeg tenker ekstra mye på det fordi bilen er så ny. Mulig det var likt på gamlebilen, bare at jeg ga litt faen fordi den var gammel og stygg uansett.