Elbilforum.no

Tekniske spørsmål => Enkle tekniske spørsmål og svar på disse => Emne startet av: thornbridge på onsdag 20. november 2019, klokken 13:23

Tittel: Ioniq 28 kwt eller Leaf 40kwt?
Skrevet av: thornbridgeonsdag 20. november 2019, klokken 13:23
Det har kokt ned til disse to bilene nå, 2019 modell ioniq 28 kwt og 2019 modell leaf 40 kwt.

Skal pendle fra Hadeland til Oslo, 67 km en vei. Starter med ladet og varm bil, parkerer uten lading og starter returnerer med kald bil flere timer seinere. Totalt blir det 13,4 mil. Jeg ønsker ikke å parkere bilen hjemme helt på 0%, og vil helst slippe lading underveis.

Hvilken av bilene (om noen) takker dette på en kald vinterdag? Jeg har skjønt at ioniq er litt gjerrigere enn leaf og at dens mindre batteri nødvendigvis ikke spiller noen rolle?

Hva sier ekspertisen her inne?
Tittel: Sv: Ioniq 28 kwt eller Leaf 40kwt?
Skrevet av: automattorsdag 21. november 2019, klokken 00:21
Nå har du spurt om råd om bilkjøp i en rekke delforum. Tror du at det kommer et orakelsvar i denne gruppen?

Begge vil kunne gjøre jobben. Chademolading og rapidgate er medvirkende grunner til at jeg ikke vurderte Leaf når jeg kjøpte bil i sommer. (Ironien er at jeg etter nesten 8000km enda ikke har hurtigladet Ioniq'en.) Samt at prisnivået på Leaf var i høyeste laget på det tidspunktet. Jeg trenger heller ikke den ekstra plassen Leaf kan tilby, når bilen primært er en pendlebil.