Elbilforum.no
Bilmerker => BMW => BMW i4 => Emne startet av: JorgenM på mandag 18. november 2019, klokken 16:50
BMW press release:
https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0302689EN/the-new-bmw-i4:-the-future-of-hallmark-brand-driving-pleasure
80 kWt batteri
600km rekkevidde
150 kW lading
530 HK
0-100 på 4 sek.
Ser det er en del detaljer om batteriene og modellene som også står i denne artikkelen:
https://www.bmwblog.com/2019/11/18/here-is-a-video-explaining-the-bmw-fifth-generation-electric-drivetrain/
Spennende tider hvis bare BMW får ut fingeren :o
Sitat fra: PionerThink på tirsdag 19. november 2019, klokken 14:32
Ser det er en del detaljer om batteriene og modellene som også står i denne artikkelen:
https://www.bmwblog.com/2019/11/18/here-is-a-video-explaining-the-bmw-fifth-generation-electric-drivetrain/
Spennende tider hvis bare BMW får ut fingeren :o
Den fingern kommer nok ikke ut med det første, det snakkes om leveranser først i 2021. Ikke umulig at det har blitt innført stegvis moms på elbiler på den tiden.
i4 Concept skal vises på Geneva-showet som starter 5. mars. Denne bli 95+% lik produksjonsmodell.
Er det noen ide om hva denne skal koste?
Snakker vi TM3P-penger+ekstrautstyr?
Billigste 3-serie starter rundt 475k. Ca 115k av det er engangsavgift. 350k uten avgift altså.
Det er vel betydelig forskjell i kvalitetsnivå på Tesla vs BMW så vil tro den blir endel dyrere enn Model 3.
Man kan jo håpe BMW priser den aggressivt for å redusere co2-bøtene.
Mellom 400 og 500k er mitt stalltips :)
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 21. januar 2020, klokken 15:05
Billigste 3-serie starter rundt 475k. Ca 115k av det er engangsavgift. 350k uten avgift altså.
Det er vel betydelig forskjell i kvalitetsnivå på Tesla vs BMW så vil tro den blir endel dyrere enn Model 3.
Man kan jo håpe BMW priser den aggressivt for å redusere co2-bøtene.
Mellom 400 og 500k er mitt stalltips :)
Ja,får håpe det.
Ser en M4 koster 530.000 eks avgifter i Norge. Det er vel ganske i samme gate størrelse og ytelsesmessig.
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 21. januar 2020, klokken 15:05
Billigste 3-serie starter rundt 475k. Ca 115k av det er engangsavgift. 350k uten avgift altså.
Det er vel betydelig forskjell i kvalitetsnivå på Tesla vs BMW så vil tro den blir endel dyrere enn Model 3.
Man kan jo håpe BMW priser den aggressivt for å redusere co2-bøtene.
Mellom 400 og 500k er mitt stalltips :)
Takk for informasjonen, la oss håpe du har rett.
BMW vider en konsept-utgave av i4 i Geneve neste uke, denne er langt nærmere endelig design enn det vision-utgaven var.
https://youtu.be/10zbE625cVg
Med et sånt design så blir det neppe noen volummodell. Det er nok hybridmodeller de skal leve av en god stund framover og med tanke på problemer med leveranse av battericeller, så er nok det en genistrek økonomisk sett. De vil jo spare store beløp på å senke utslippene samlet sett under 95 g co2. Lave leasingpriser gjør at den kommende BMW 3-serie med x-drive framstår som mer attraktiv for de fleste.
Ser ut som prisene blir fra rundt 500' og oppover for 330e xDrive Touring:
https://bavaria.no/biler/stasjonsvogn/3-serie-touring-ladbar-hybrid-med-firehjulstrekk/
Så spørs det hvor dypt man graver i "utstyrsgodteposen" hos BMW som fort kan bli kostbart ;D
Forhåpentligvis lanserer de en grei utstyrsvariant som de gjorde med X3 Hybrid der de la på ca.50' som inkluderte M-Sport pakke, vinterhjul og hengerfeste, samt noe mer knask :) :+1:
Sitat fra: PionerThink på onsdag 26. februar 2020, klokken 11:37
Ser ut som prisene blir fra rundt 500' og oppover for 330e xDrive Touring:
https://bavaria.no/biler/stasjonsvogn/3-serie-touring-ladbar-hybrid-med-firehjulstrekk/
Så spørs det hvor dypt man graver i "utstyrsgodteposen" hos BMW som fort kan bli kostbart ;D
Forhåpentligvis lanserer de en grei utstyrsvariant som de gjorde med X3 Hybrid der de la på ca.50' som inkluderte M-Sport pakke, vinterhjul og hengerfeste, samt noe mer knask :) :+1:
X1 hybrid kjøres det kampanje på nå ihvertfall hvor m-sport, navi plus, head up og en del andre ting er med. Jeg kunne bare tenke meg å legge til harman/kardon anlegg der.
Nye i4 interiørbilder. Virker litt inspirert av MB?
(øverste bildesamlinga i tråden)
https://g20.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1576904
(https://bimmerpost.imgix.net/goodiesforyou/i/i4/G26/2-25-20/BMW%20i4%2015.jpg?w=1536&h=565&fit=clip&crop=edges?w=1536&h=565&fit=clip&crop=edges?w=1536&h=565&fit=clip&crop=edges?w=1536&h=565&fit=clip&crop=edges)
Ser litt mer aktuell ut nå ;)
Får vel kjøpe den da, men når kan jeg forvente å få den ?
Har ikke lest noe mer spesifikt enn 2021, som vanlig betyr det sikkert siste kvartal. Kanskje vi får høre mer 3. mars :)
80 kwt batteri og 600 km wltp. Det er nok for godt til å være sant.
Betyr kanskje at det bare er bakhjulsdrift denne gangen også.
lansere, uten å levere er jo en greie.
BMW var flinke med i3, og tilsvarende lite flinke med ix3. Spent på hvor denne havner.
Sitat fra: Sarepta på tirsdag 03. mars 2020, klokken 10:22
80 kwt batteri og 600 km wltp. Det er nok for godt til å være sant.
Er vel forbruk på linje med TM3 lr det, så ikke urimelig.
Han snakket om Head Up Display under presentasjonen. Endelig er skikkelig bil med HUD. Kjøper ikke en slik bil uten det. Nå er det bare e-tron sportsback som har alt jeg MÅ ha i en kupe type bil.
Jeg skjønner ennå ikke hva som er greia med HUD jeg. Er jo bare i veien og forstyrrer.
Sitat fra: Ansjosfilet på tirsdag 03. mars 2020, klokken 23:05
Jeg skjønner ennå ikke hva som er greia med HUD jeg. Er jo bare i veien og forstyrrer.
Enig. De implementasjonene jeg har opplevd frem til nå har bare vært forstyrrende. Gjelder MB, Audi, BMW og Jaguar.
Men andre sverger jo til det.
Vi hadde HUD på en tidligere X5, men det var ikke noe jeg valgte på vår i-Pace. Holder med skjermen foran rattet egentlig :)
Men jeg kjenner også flere som bare MÅ ha det ja :)
Vi har HUD på vår i-Pace, men av gammel vane ser jeg alltid ned på speedometeret for å vite hvor fort jeg kjører, så for min del er det ikke spesielt nyttig :)
har hud på banebilen, lovin it.
Sitat fra: Kanutten på onsdag 04. mars 2020, klokken 08:04
Vi har HUD på vår i-Pace, men av gammel vane ser jeg alltid ned på speedometeret for å vite hvor fort jeg kjører, så for min del er det ikke spesielt nyttig :)
Helt totalt uaktuelt å kjøpe bil uten HUD. Men selvfølgelig har BMW det. De har vel det på alle modellene sine.
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 04. mars 2020, klokken 10:28
Sitat fra: Kanutten på onsdag 04. mars 2020, klokken 08:04
Vi har HUD på vår i-Pace, men av gammel vane ser jeg alltid ned på speedometeret for å vite hvor fort jeg kjører, så for min del er det ikke spesielt nyttig :)
Helt totalt uaktuelt å kjøpe bil uten HUD. Men selvfølgelig har BMW det. De har vel det på alle modellene sine.
Er det HUD på i3? La ikke merke til det når vi prøvekjørte en ihvertfall ;) Det spiller ingen rolle for min del om bilen har HUD, så lenge det går an å slå av permanent og for godt. Synes det er skikkelig plagsomt.
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 04. mars 2020, klokken 10:32
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 04. mars 2020, klokken 10:28
Sitat fra: Kanutten på onsdag 04. mars 2020, klokken 08:04
Vi har HUD på vår i-Pace, men av gammel vane ser jeg alltid ned på speedometeret for å vite hvor fort jeg kjører, så for min del er det ikke spesielt nyttig :)
Helt totalt uaktuelt å kjøpe bil uten HUD. Men selvfølgelig har BMW det. De har vel det på alle modellene sine.
Er det HUD på i3?
Nei, men den har speedometer og info på en pidestall som plasserer det mye høyerer enn i en vanlig bil.
Sitat fra: LMOR på tirsdag 03. mars 2020, klokken 16:56
Betyr kanskje at det bare er bakhjulsdrift denne gangen også.
Ser dessverre ut til å være 2WD - ellers fin bil
2wd og 4wd
Sitat fra: JorgenM på onsdag 04. mars 2020, klokken 13:44
2wd og 4wd
Har du lest det noe sted de siste 24t?
For meg ser det ut som med iX3. Først 2wd og så 4wd «senere».
Nei, basert på gamlere rykter.
Ingen i media som nevner det etter visningen, men så er kanskje ikke 4wd så interessant på denne type bil heller. Bortsett fra snørike land som f.eks Norge :)
Stemmer sikkert at det ikke er tenkt 4WD med det første. Av bilder som er tatt så viser det i4 med kjettinger bak, og det hadde de nok ikke brukt om det hadde vært 4WD ;)
https://insideevs.com/news/400882/bmw-i4-spy-photos-interior-testing/
det er jo fort 2021 før det er snakk om noe levering her vel? og relativt liten RWD sedan, i 2021 konkurransen virker pussig? Hjelper mye med bmw logoen på panser må sies.
Når BMW har en Elmotor på ca 200 kw så er det litt merkelig at denne har akkurat dobbel effekt. Kanskje den har 2 motorer bak?
Så kommer den omtrent samtidig med iNext/iX5, så da har en et alternativ for de som vil ha 4wd, og som ellers vil være lik på mange måter.
Her står det litt (rykter) om i4 og 2wd/4wd:
https://www.bmwblog.com/2020/03/04/bmw-i4-likely-to-have-two-powertrains-rwd-and-awd/
Det er nok sannsynlig at den kommer med begge deler.
Når man ser på BMWs portefølje så er RWD på vei ut på biler med 300 hk eller mer. M3 blir AWD i neste utgave, men med en RWD for purister. Da er det bare M2 igjen, men den er et tracktool. At man da kommer med 530 hk elmotor på bakhjulene er nærmest utenkelig. Det vil være altfor mye for den traksjonen man har på et hjulpar. Det vil også hemme ytelsene mye i forhold til å ha AWD. Anslagsvis mer enn 0,5 sek på 0-100.
Noen som vet når prod versjon vises?
...hvor lenge skal BMW presentere prototyper og pressemeldinger uten å levere 😴
Godt spørsmål. Linjen med felles lest og forskjellige drivlinjer var svaret fra fossilgubbene når man tuppet ut teamet bak i3, samtidig som man torpederte neste fase dette teamet hadde lagt. Man dyttet inext ut i det blå, med en flytende dato i en eller fremtid. Felles lest med forskjellige drivlinjer blir hverken fugl eller fisk, bare rot.
Nå har man en aldrende i3, en tam mini. i3 salg som stuper og en mini som knapt selger. iX3 tja, litt salg i Norge får man nok. Kanskje noe i Tyskland også p.g.a. incentiver. Men, bilen er som MBs først compliance car, ingen konkurrent til rene elbiler.
Helt utrolig at BMW kan gå fra denne i Carbon, alu og magnesium ;
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200922/142e13449b959c446384a2a64153fd48.jpg)
Til denne som du knapt ikke kan finne en eneste ny og spennende ting med
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200922/344b3bfd8bc5a95a28ed78fd37fcd0e1.jpg)
Jeg forstår at i3 kan både bli litt spesiell og at den var dyr å produsere, men det kunne gått ann å være litt mer spenstig.
Det morsomme er at bilen fra 2013 ser mest moderne ut.
Sitat fra: Kires på tirsdag 22. september 2020, klokken 13:52
Noen som vet når prod versjon vises?
Det ryktes om at 4 Series Gran Coupe skal vises Q1 2021. Så jeg vil anta at i4 blir vist innen Q3 2021 med de første bilene på veien Q1/Q2 2022. Det er jo planlagt at iNext skal komme først.
I4 test på bane, ser veldig bra ut!
https://youtu.be/y1gsiHt5zQM
Ser ut som BMW vil fremskynde produksjonen av i4:
https://www.electrive.com/2021/01/29/bmw-considers-moving-up-i4-production/
Levering er fremdeles ikke endret og vil skje på slutten av dette året!
Blir spennende å se når de om ikke lenge til lanserer den med full spec og priser :) :+1:
Sitat fra: PionerThink på mandag 01. februar 2021, klokken 14:19
Ser ut som BMW vil fremskynde produksjonen av i4:
https://www.electrive.com/2021/01/29/bmw-considers-moving-up-i4-production/
Levering er fremdeles ikke endret og vil skje på slutten av dette året!
Blir spennende å se når de om ikke lenge til lanserer den med full spec og priser :) :+1:
Er det sagt noe om når den skal vises?
Konseptet ble visst online 3. mars 2020 pga avlyst Geneva-messe. Er det grunn til å tro at i4 i endelig versjon blir vist frem rundt samme tid i år tro?
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 02. februar 2021, klokken 12:44
Konseptet ble visst online 3. mars 2020 pga avlyst Geneva-messe. Er det grunn til å tro at i4 i endelig versjon blir vist frem rundt samme tid i år tro?
Produksjon skal muligens starte i August/September så er ikke veldig lenge til den blir lansert ville jeg tippet.
Her er de endelige modellbetegnelsene:
i4 eDrive35
i4 eDrive40
i4 M50 (4wd / xDrive)
Sitat fra: JorgenM på onsdag 03. mars 2021, klokken 08:45
Her er de endelige modellbetegnelsene:
i4 eDrive35
i4 eDrive40
i4 M50 (4wd / xDrive)
så det er kun toppmodellen som får AWD?
Ja stemmer det. M50-versjonen får 2 motorer mens de andre har 1. Antar det betyr en foran og en bak, mot kun 1 bak.
Noen som har lest om får hengerfeste ?
Takstativ regner jeg med at det er fester for, i likhet med andre modeller.
Hei. Litt lenger ned på denne siden står det om bakluke like elektrisk som et valgbart hengerfeste.
https://efahrer.chip.de/tests/bmw-i4-im-test-so-faehrt-sich-der-elektrische-prototyp_103933
Får håpe den kan trekke som en vanlig bil og ikke 750kg. 😝
Sitat fra: Sjokosaus på onsdag 03. februar 2021, klokken 18:38
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 02. februar 2021, klokken 12:44
Konseptet ble visst online 3. mars 2020 pga avlyst Geneva-messe. Er det grunn til å tro at i4 i endelig versjon blir vist frem rundt samme tid i år tro?
Produksjon skal muligens starte i August/September så er ikke veldig lenge til den blir lansert ville jeg tippet.
i4 kan reserveres i Tyskland med planlagt utlevering til kunder i slutten av 2021.
Effektoppdatering:
i4 eDrive35: 300hk
i4 eDrive40: 335hk
i4 M50: 470hk
Altså noe ned fra de opprinnelige 530hp som BMW offentliggjorde. Men kan også være boost-funksjon slik enkelte elbiler har.
i4 reveal skal skje "om få uker".
Ifølge en selger jeg snakket med kommer det også en i4 AWD, altså utenom M50 varianten. Siden den ikke er offisiell, så er det mulig den kommer senere.
Sitat fra: JorgenM på mandag 10. mai 2021, klokken 13:17
i4 reveal skal skje "om få uker".
02.06.2021
Snakker vi her om avduking nr. 2? Den er jo allerede vist frem. ???
Sitat fra: Ansjosfilet på tirsdag 11. mai 2021, klokken 08:32
Snakker vi her om avduking nr. 2? Den er jo allerede vist frem. ???
Interiøret er ikke vist frem.
Det er heller ikke lagt frem detaljert teknisk info.
Forhåpentligvis kommer det info om pris også
i4 M50
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Tenk om den hadde hatt halvparten så høye nyrer, da hadde den stått på listen min!
Synes de nyrene kler el-versjonen jeg. Det ser ille ut på M3/M4 der det også er mindre ramme rundt. Skulle ønske de hadde kjørt denne linja kun på el-versjonene.
Ser frem til denne :+1:
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 18. mai 2021, klokken 22:23
Synes de nyrene kler el-versjonen jeg. Det ser ille ut på M3/M4 der det også er mindre ramme rundt. Skulle ønske de hadde kjørt denne linja kun på el-versjonene.
Ser frem til denne :+1:
Prisen avgjør.
Om en greit utstyrt bil havner under 700000 med storkunderabatt blir dette min neste bil.
Er lei av kommentarer om nyrene på M3/M4/i4. Gi meg en Portimao Blue i4 og jeg er fornøyd!
Ikke så mye nytt, men;
https://www.bmwblog.com/2021/05/19/bmw-i4-two-models-at-launch-time-around-80-kwh-battery-300-miles-range/
Sitat fra: F1-gubben på tirsdag 18. mai 2021, klokken 23:23
Er lei av kommentarer om nyrene på M3/M4/i4. Gi meg en Portimao Blue i4 og jeg er fornøyd!
Antagelig ikke på langt nær så lei som den ganske store gruppen som ikke liker dem.
Det er meg bekjent ikke noe annet stort merke nå som har en designdetalj som er så splittende som kjempenyrene til BMW.
Jeg tror det kommer av at veldig mange liker stilen til BMW generelt og det er bare denne ene tingen som ødelegger.
Husker godt på 70 tallet hvor Volvo kom med de ekstremt store støtfangerne sine. Hardcore fansen holdt ut, men mange valgte et annet merke av kun den grunn.
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 20. mai 2021, klokken 17:33
Sitat fra: F1-gubben på tirsdag 18. mai 2021, klokken 23:23
Er lei av kommentarer om nyrene på M3/M4/i4. Gi meg en Portimao Blue i4 og jeg er fornøyd!
Antagelig ikke på langt nær så lei som den ganske store gruppen som ikke liker dem.
Jo!
Sitat fra: F1-gubben på fredag 21. mai 2021, klokken 15:13
Jo!
vanskelig å diskutere når du har et så godt argument. Jeg gir meg
Har kanskje fått tak i prisen på i4 fra Tyskland. Prisen sto oppgitt i en spørreundersøkelse utført av en tysk bilprodusent.
Prisen er i såfall 360 000, antar det en versjon med mindre batteri.
Virker billig og ingen garanti for at det er rett, men synes det er rart dersom det er oppgitt en pris og den er feil.
Billigste 3serie starter på 513k, så 360 hadde vært tidenes kupp. Tipper startpris blir rundt 500k.
@JorgenM
513k er for 330e, og har kun 2400kr i avgifter. 320i xdrive starter på 392.730 uten avgifter, 521.100 med avgifter.
Sitat fra: JorgenM på søndag 23. mai 2021, klokken 23:37
Billigste 3serie starter på 513k, så 360 hadde vært tidenes kupp. Tipper startpris blir rundt 500k.
Sitat fra: Amigakongen på søndag 23. mai 2021, klokken 23:55
@JorgenM
513k er for 330e, og har kun 2400kr i avgifter. 320i xdrive starter på 392.730 uten avgifter, 521.100 med avgifter.
Sitat fra: JorgenM på søndag 23. mai 2021, klokken 23:37
Billigste 3serie starter på 513k, så 360 hadde vært tidenes kupp. Tipper startpris blir rundt 500k.
513.000 er med moms. Ca 410.000 uten moms.
Men 360.000 høres veldig billig ut. Kanskje det er i4 30e som kommer litt senere med mindre batteri?
Står hintet litt om US-priser og i4 M50 i denne artikkelen:
https://www.bmwblog.com/2021/05/18/first-look-bmw-i4-m50-with-a-blue-paint-job/
Vet ikke om det er mulig å regne om til norske priser fra dollar?
Sitat fra: PionerThink på torsdag 27. mai 2021, klokken 09:25
Står hintet litt om US-priser og i4 M50 i denne artikkelen:
https://www.bmwblog.com/2021/05/18/first-look-bmw-i4-m50-with-a-blue-paint-job/
Vet ikke om det er mulig å regne om til norske priser fra dollar?
Har ofte stemt å gange US pris med 10, uansett dollar kurs. Da er man som regel godt innafor, per nå så ligger f.eks Model 3 prisene mellom 9 og 10 gangen.
Når de da skriver følgende:
"BMW has yet to reveal the pricing of the new i4 family, but we expect models to range from mid $50,000 to $70,000, depending on spec and standard features"
Mulig vi kan se for oss at innstegmodellen havner på oversiden av ca.500 000 NOK da hvis vi tenker 50-55 000 USD og ganger med 9-10? Så er det disse berømmelige utstyrsvariantene som BMW har som sikkert gjør at prisen fort kommer opp på 600' for en "Fully Charged" av den rimeligste varianten?
Spennende blir det til uka uansett når de frigjør litt mer info :+1: :)
Prismessig så har jeg fått indikasjon på at i4 vil ligger rundt 100-150k lavere enn iX. Håper BMW ikke overdriver Norgespåslaget.
Hvor antar en at I4 plasserer seg prismessig i forhold til IX3? Det var en kort snutt på NRK i går med filming fra innsiden av det jeg tror var en I4. Fikk da se dash/skjermoppsett, som lignet på oppsettet i IX.
Et godt steg opp fra IX3. Men - usikker på om I4 blir stor nok for oss så jeg må se litt på lanseringen :)
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 27. mai 2021, klokken 14:19
Hvor antar en at I4 plasserer seg prismessig i forhold til IX3? Det var en kort snutt på NRK i går med filming fra innsiden av det jeg tror var en I4. Fikk da se dash/skjermoppsett, som lignet på oppsettet i IX.
Et godt steg opp fra IX3. Men - usikker på om I4 blir stor nok for oss så jeg må se litt på lanseringen :)
Selger jeg snakket med sammenlignet pris på i4 og iX (ikke iX3), siden det er de to bilene jeg viste interesse for.
Skjermdump av dash. Usikker på om noe av innsiden av I4 har vært tilgjengelig så langt? I så tilfelle sletter jeg bare denne posten :)
Sitat fra: telcontar på torsdag 27. mai 2021, klokken 14:22
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 27. mai 2021, klokken 14:19
Hvor antar en at I4 plasserer seg prismessig i forhold til IX3? Det var en kort snutt på NRK i går med filming fra innsiden av det jeg tror var en I4. Fikk da se dash/skjermoppsett, som lignet på oppsettet i IX.
Et godt steg opp fra IX3. Men - usikker på om I4 blir stor nok for oss så jeg må se litt på lanseringen :)
Selger jeg snakket med sammenlignet pris på i4 og iX (ikke iX3), siden det er de to bilene jeg viste interesse for.
Høres merkelig ut. I avgiftsfrie regimer er X3 en liten tanke dyrere enn 4 Gran Coupe med samme motor.
Rart om elektrisk rwd GC blir mye dyrere enn elektrisk rwd iX3.
Håper på billigst mulig i4 seff, men BMW har vel aldri vært billig
De må jo uansett konkurrere i et marked.
Sitat fra: pberg på fredag 28. mai 2021, klokken 14:04
De må jo uansett konkurrere i et marked.
Ja. 700000 for ok utstyrt i4 M50 er min smertegrense. Ikke fordi jeg ikke har råd, men fordi jeg heller kjøper en annen bil som gir meg mer for pengene.
Noen som vet hvor og når denne lanseringen av bilen finner sted?
Har ikke lest noe om denne "lanseringen" selv, men vet at i4 og iX skal vises i USA 1. juni og forhåndsbestillingene for USA starter 6pm, altså klokka 24:00 norsk tid tirsdag kveld.
Er mulig vi får ny info om bilene da.
Sitat fra: JorgenM på mandag 31. mai 2021, klokken 10:39
Har ikke lest noe om denne "lanseringen" selv, men vet at i4 og iX skal vises i USA 1. juni og forhåndsbestillingene for USA starter 6pm, altså klokka 24:00 norsk tid tirsdag kveld.
Er mulig vi får ny info om bilene da.
Lansering starter kl 20:00 CEST i dag, og du kan følge den her: i4, iX, i4 M50
https://www.youtube.com/watch?v=LdBP1vS4Ma4
Som vanlig så skuffer disse live greiene. Ingen specs, ingen priser og heller ikke noe om når de tenker å levere de forskjellige versjonene.
Sitat fra: telcontar på tirsdag 01. juni 2021, klokken 20:23
Som vanlig så skuffer disse live greiene. Ingen specs, ingen priser og heller ikke noe om når de tenker å levere de forskjellige versjonene.
Så lenge Nicki Shields forteller så er det verd å høre på. :D
Du hadde vel ikke trodd at de skulle si noen om pris i en internasjonal sending?
Link til specs?
Videoavspilling funker ikke på min Chromebook (reboot required, men jobben gjør at det ikke passer)
Sitat fra: Jalla på tirsdag 01. juni 2021, klokken 22:35
Sitat fra: telcontar på tirsdag 01. juni 2021, klokken 20:23
Som vanlig så skuffer disse live greiene. Ingen specs, ingen priser og heller ikke noe om når de tenker å levere de forskjellige versjonene.
Så lenge Nicki Shields forteller så er det verd å høre på. :D
Du hadde vel ikke trodd at de skulle si noen om pris i en internasjonal sending?
Pris kan jeg skjønne, men kunne i det minste hatt mer teknisk info, ihvertfall linker til det
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 01. juni 2021, klokken 22:48
Link til specs?
Videoavspilling funker ikke på min Chromebook (reboot required, men jobben gjør at det ikke passer)
Denne artikkelen sier vel det meste, altså ikke noe nytt omtrent. Datoen kunne vært 17. mars like greit
https://www.autocar.co.nz/autocar-news-app/revealed-bmw-unveils-its-first-electric-m-car-the-405kw-i4-m50
Prisen I USA er 65.900 for M50. Det er 4000 dollar mindre enn startprisen for M3. Til sammenligning koster en M3 629.000 kr i Norge uten moms og avgift.
200 kW lading
510 km WLTP
0-100 på 3,9
1600 kilo hengerfeste
Stor bakluke
Tror dette kan bli min neste bil.
Startpris på i4 m50 under 600k hadde gjort seg
Sitat fra: telcontar på onsdag 02. juni 2021, klokken 07:02
Startpris på i4 m50 under 600k hadde gjort seg
Mitt tips er Fully Charged til 699.900.
https://www.bmwblog.com/2021/06/01/world-premiere-2022-bmw-i4/
63.905£ i UK. Godt utstyrt med bl.a HUD og memoryseter i skinn.
Til sammenligning koster UK-utgaven av iX3 FC 62.000£.
Skal vel komme norske priser idag ifølge TU
https://www.tu.no/artikler/bmw-lanserer-i4-her-er-detaljene/510664
Da har prisene kommet, litt merkelig prisgap mellom i4 eDrive40 og M50. Priser hentet på https://www.bmw.no/no/all-models/bmw-i/i4/2021/bmw-i4.html#bestill
i4 M50 Charged - 573k
i4 M50 Fully Charged 599k
i4 M50 Super Charged 659k
i4 eDRIVE40 Charged 523k
i4 eDRIVE40 Fully Charged 592k
i4 eDRIVE40 Super Charged 649k
På laveste utstyrsnivå så skiller det 50k, mens på de neste nivåene så er det merkelig lite mellomlegg på eDrive40 og M50.
Det er vel fordi M50 har endel mer standardutstyr.
Uansett er dette utrolig billig
For min del er det no brainer og går for m50 SC
Sitat fra: telcontar på onsdag 02. juni 2021, klokken 08:50
For min del er det no brainer og går for m50 SC
M50 Portimaoblå med 868 20" og Vernascainteriør.
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 02. juni 2021, klokken 08:57
Sitat fra: telcontar på onsdag 02. juni 2021, klokken 08:50
For min del er det no brainer og går for m50 SC
M50 Portimaoblå med 868 20" og Vernascainteriør.
Liker fargen, men ikke fan av matt lakk. Blir mye pes med vedlikehold, blir kanskje Cerium Grey istedet.
Edit: Ser at Portimao blue finnes i metallic også, da blir det nok den :)
Noen som har noe erfaring med bakseteplass i 4GC. Tenker hvis man har behov for barneseter?
Bagasjerommet ser jo forholdsvis stort ut, og er vel bare 10l mindre enn 3-serie touring.
Lurer på det samme. Har 3 barn.
Masse informasjon om både i4 og ix finnes i de nye presse kit som dere finner her: https://www.press.bmwgroup.com/global
Postet denne på FB gruppa også, men legger ut video av bakseteplassen her:
https://youtu.be/YC-q89WFklE?t=432
Klarer ikke å se at det står noe nevnt om xDrive noe sted? Bare jeg som er blind eller ???
Sitat fra: PionerThink på onsdag 02. juni 2021, klokken 10:05
Klarer ikke å se at det står noe nevnt om xDrive noe sted? Bare jeg som er blind eller ???
Det skal jeg ikke uttale meg om, men det er kun i4 M50 som har xDrive av disse to. Det kommer helt sikkert flere modeller senere.
Sitat fra: PionerThink på onsdag 02. juni 2021, klokken 10:05
Klarer ikke å se at det står noe nevnt om xDrive noe sted? Bare jeg som er blind eller ???
https://bavaria.no/kampanjer/i4-m50/ <-- Her står det ihvertfall at det er 4x4, men på presentasjonen igår ble dette også nevnt mener jeg.
OK priser på M50. Litt lav rekkevidde med 51 mil WLTP. Rekkevidde, bagasje og bakseteplass er egentlig det som holder igjen.
Førermiljøet er eksemplarisk (minus girspaken).
Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. juni 2021, klokken 10:32
OK priser på M50. Litt lav rekkevidde med 51 mil WLTP. Rekkevidde, bagasje og bakseteplass er egentlig det som holder igjen.
Førermiljøet er eksemplarisk (minus girspaken).
Er egentlig klar for å kjøpe, men bakseteplassen er største minus for min del. Får se hva det blir til.
https://www.elbil24.no/nyheter/her-er-bmw-ix/73537326
Load compartment capacity of 470 litres can be expanded up to a maximum 1,290 litres. Electrically extendable and retractable trailer tow hitch optional. Permissible trailer load: 1,600 kilograms.
Noen som kan anslå vinterdekk pris hos BMW for denne? Tenker 19, evt 18 hvis mulig
Sitat fra: telcontar på onsdag 02. juni 2021, klokken 11:15
Noen som kan anslå vinterdekk pris hos BMW for denne? Tenker 19, evt 18 hvis mulig
35000 for 18". Til å grine av.
Snakker om å "sko seg".
Som nevnt over, merkelig prisforskjell på 40 og 50 på Fully Charged og oppover. Kan jo umulig være noen som kjøper e40 FC til 592k når M50 FC koster 599? Ei heller mange som kjøper M50 charged, vil jeg tro.
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 02. juni 2021, klokken 12:24
Sitat fra: telcontar på onsdag 02. juni 2021, klokken 11:15
Noen som kan anslå vinterdekk pris hos BMW for denne? Tenker 19, evt 18 hvis mulig
35000 for 18". Til å grine av.
Og hvor har du den prisen fra, og hvorfor bare en pris? De har da alltid forskjellige felger/dekk som ikke koster det samme.
Sitat fra: Jalla på onsdag 02. juni 2021, klokken 13:00
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 02. juni 2021, klokken 12:24
Sitat fra: telcontar på onsdag 02. juni 2021, klokken 11:15
Noen som kan anslå vinterdekk pris hos BMW for denne? Tenker 19, evt 18 hvis mulig
35000 for 18". Til å grine av.
Og hvor har du den prisen fra, og hvorfor bare en pris? De har da alltid forskjellige felger/dekk som ikke koster det samme.
Fra konkret tilbud fra forhandler.
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 02. juni 2021, klokken 12:24
Sitat fra: telcontar på onsdag 02. juni 2021, klokken 11:15
Noen som kan anslå vinterdekk pris hos BMW for denne? Tenker 19, evt 18 hvis mulig
35000 for 18". Til å grine av.
Ganske drøy pris på vinterdekk ja. Må vel være bedre å kjøpe noe selv til rundt 20 lapper?
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 02. juni 2021, klokken 13:02
Sitat fra: Jalla på onsdag 02. juni 2021, klokken 13:00
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 02. juni 2021, klokken 12:24
Sitat fra: telcontar på onsdag 02. juni 2021, klokken 11:15
Noen som kan anslå vinterdekk pris hos BMW for denne? Tenker 19, evt 18 hvis mulig
35000 for 18". Til å grine av.
Og hvor har du den prisen fra, og hvorfor bare en pris? De har da alltid forskjellige felger/dekk som ikke koster det samme.
Fra konkret tilbud fra forhandler.
Denne forhandler må enten ha gjort noe feil, eller så prøver de å lure deg. Dyreste felger/dekk til X3/X4 fra BMW koster 35 300,- inkl moms i 20". Her skal det heller ikke være moms etter hva jeg vet.
Har fått omtrent samme tilbud på 18" vinterdekk pakke, 34000kr.
Sitat fra: Pondus1 på onsdag 02. juni 2021, klokken 12:47
Som nevnt over, merkelig prisforskjell på 40 og 50 på Fully Charged og oppover. Kan jo umulig være noen som kjøper e40 FC til 592k når M50 FC koster 599? Ei heller mange som kjøper M50 charged, vil jeg tro.
Enig. En mulighet er forskjelling spec. på fully charged for 40 og 50. Noen som har detaljert spec hva som inngår i fully charged for disse utgavene?
Sitat fra: moonbuggy på onsdag 02. juni 2021, klokken 15:02
Sitat fra: Pondus1 på onsdag 02. juni 2021, klokken 12:47
Som nevnt over, merkelig prisforskjell på 40 og 50 på Fully Charged og oppover. Kan jo umulig være noen som kjøper e40 FC til 592k når M50 FC koster 599? Ei heller mange som kjøper M50 charged, vil jeg tro.
Enig. En mulighet er forskjelling spec. på fully charged for 40 og 50. Noen som har detaljert spec hva som inngår i fully charged for disse utgavene?
Utover standardutstyr;
Elektrisk utfellbart tilhengerfeste, rattvarme, Parking Assistant Plus, Ambient Light, Innovationpakke(Driving Assistant, Automatic Cruise Control, BMW Live Cockpit Professional med Head-Up Display og BMW Laserlights), Model M Sport(til eDrive40), Comfort Access, Metalliclakk, Solbeskyttende ruter.
Ser ikke noen grunn til å ikke gå for M50.
Men når leveres bilen?
Det står det lite om 🤔
Sitat fra: Radial på onsdag 02. juni 2021, klokken 17:44
Men når leveres bilen?
Det står det lite om 🤔
Februar/mars
Sitat fra: telcontar på onsdag 02. juni 2021, klokken 18:04
Sitat fra: Radial på onsdag 02. juni 2021, klokken 17:44
Men når leveres bilen?
Det står det lite om 🤔
Februar/mars
Oi, såpass sent ja! Blir sannsynligvis etter iX dette da
Levering i år fikk jeg beskjed om
Produksjonen starter i nov. Jeg har ikke bestilt enda, men fått tilbud
Sitat fra: telcontar på onsdag 02. juni 2021, klokken 19:04
Produksjonen starter i nov. Jeg har ikke bestilt enda, men fått tilbud
Produksjonen starter i august
Levering starter i november
Är det bara hjulstorlek som gör att M50 får kortare räckvidd? Då frestar det att gå för mindre hjul....
Sitat fra: alda på torsdag 03. juni 2021, klokken 06:14
Är det bara hjulstorlek som gör att M50 får kortare räckvidd?
Er nok like mye AWD vs RWD. Hvis vi ser på de to bilene i NAF testen med både AWD og RWD versjoner er forskjellen i forbruk 7 og 9%. Så jeg tipper over 50% av forbruksøkningen kommer fra, og så noe fra større hjul og mere utstyr.
Men at man kan få igjen ett par mil med mindre felger er jo mulig. Ellers kan man jo håpe i4 er like bra som iX3 på forbruk, i NAF testen knuste den jo WLTP med 23%.
Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. juni 2021, klokken 06:48
Sitat fra: alda på torsdag 03. juni 2021, klokken 06:14
Är det bara hjulstorlek som gör att M50 får kortare räckvidd?
Er nok like mye AWD vs RWD. Hvis vi ser på de to bilene i NAF testen med både AWD og RWD versjoner er forskjellen i forbruk 7 og 9%. Så jeg tipper over 50% av forbruksøkningen kommer fra, og så noe fra større hjul og mere utstyr.
Men at man kan få igjen ett par mil med mindre felger er jo mulig. Ellers kan man jo håpe i4 er like bra som iX3 på forbruk, i NAF testen knuste den jo WLTP med 23%.
Ok, makes sense - delvis. Men Tesla S75RWD hade kortare räckvidd än S75D (AWD) med två motorer. Hva var det för magi Tesla brukte här som inte verkar gälla längre, ens på Teslas egna, nyare bilar?
Sitat fra: alda på torsdag 03. juni 2021, klokken 06:57
Ok, makes sense - delvis. Men Tesla S75RWD hade kortare räckvidd än S75D (AWD) med två motorer. Hva var det för magi Tesla brukte här som inte verkar gälla längre, ens på Teslas egna, nyare bilar?
Tesla brukte i en periode den gamle (og større, mindre effektive) motoren bak på RWD biler, men nye, mere effektive motorer på AWD. Trodde det kun var på 85 bilene, mulig jeg husker feil.
På TM3 som har samme motor bak på RWD og AWD har RWD bedre rekkevidde / lavere forbruk.
Sitat fra: FaradayCage på onsdag 02. juni 2021, klokken 22:51
Sitat fra: telcontar på onsdag 02. juni 2021, klokken 19:04
Produksjonen starter i nov. Jeg har ikke bestilt enda, men fått tilbud
Produksjonen starter i august
Levering starter i november
Var det selger sa til meg, sitter jo ikke og finner på dette selv
Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. juni 2021, klokken 07:06
Sitat fra: alda på torsdag 03. juni 2021, klokken 06:57
Ok, makes sense - delvis. Men Tesla S75RWD hade kortare räckvidd än S75D (AWD) med två motorer. Hva var det för magi Tesla brukte här som inte verkar gälla längre, ens på Teslas egna, nyare bilar?
Tesla brukte i en periode den gamle (og større, mindre effektive) motoren bak på RWD biler, men nye, mere effektive motorer på AWD. Trodde det kun var på 85 bilene, mulig jeg husker feil.
På TM3 som har samme motor bak på RWD og AWD har RWD bedre rekkevidde / lavere forbruk.
Stämmer, där har vi förklaringen på det.
Såg förresten att IX3 smadret WLTP-räckvidden som du sa, det borde lova gott oxå för I4!
En ting BMW gör bra för oss konsumenter, er att göra det enkelt att välja modell. Lagom många utstyrspakker med vettigt utstyr - inte som Audi som har en djungel med tillval til svindyra priser.
Jag hade egentligen tänkt mig en Q4 E-tron sportback, men orkar inte plöja igjenom alla sidor med tillval, som dessutom gör bilen dyr om man ska ha det "nödvändiga".
En annan konkurrent til M5-modellen är KIA EV6 GT-Line, men den kommer inte till Norge förrän om 1,5 år.
Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. juni 2021, klokken 06:48
Sitat fra: alda på torsdag 03. juni 2021, klokken 06:14
Är det bara hjulstorlek som gör att M50 får kortare räckvidd?
Er nok like mye AWD vs RWD. Hvis vi ser på de to bilene i NAF testen med både AWD og RWD versjoner er forskjellen i forbruk 7 og 9%.
Forbruket på TM3 i testen var henholdsvis 12,2 og 12,4. Dvs at AWD hadde 1,6% høyere forbruk.
Dette til tross for at AWD har mye større batteri å frakte rundt på.(Jeg vet ikke hvor høyt over havet de stanset)
Differansen er større på Mach-e, men der er det i tillegg større hjul på AWD-modellen.
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 03. juni 2021, klokken 08:13
Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. juni 2021, klokken 06:48
Sitat fra: alda på torsdag 03. juni 2021, klokken 06:14
Är det bara hjulstorlek som gör att M50 får kortare räckvidd?
Er nok like mye AWD vs RWD. Hvis vi ser på de to bilene i NAF testen med både AWD og RWD versjoner er forskjellen i forbruk 7 og 9%.
Forbruket på TM3 i testen var henholdsvis 12,2 og 12,4. Dvs at AWD hadde 1,6% høyere forbruk.
Dette til tross for at AWD har mye større batteri å frakte rundt på.(Jeg vet ikke hvor høyt over havet de stanset)
Differansen er større på Mach-e, men der er det i tillegg større hjul på AWD-modellen.
Tesla Model 3 kan slå av motor bak (?) ved rolig kjøring, dette sparer mye energi. Dette fordi Model 3 ikke har permanentmagnetmotorer på begge aksler. Det er en kompromiss da permanentmagnetmotor er litt mer sportslig og sikkert derfor f.eks. Polestar har valgt to slike motorer (de kan da ikke slå av en under kjøring, men du har alltid permanent firhjulstrekk). Usikker på om M50 har permanentmagnetmotorer på begge aksler, men vil nesten tro det, da også BMW skal bli meget sportslig å kjøre.
Sitat fra: HelectriC på torsdag 03. juni 2021, klokken 09:29
Tesla Model 3 kan slå av motor bak (?) ved rolig kjøring, dette sparer mye energi. Dette fordi Model 3 ikke har permanentmagnetmotorer på begge aksler. Det er en kompromiss da permanentmagnetmotor er litt mer sportslig og sikkert derfor f.eks. Polestar har valgt to slike motorer (de kan da ikke slå av en under kjøring, men du har alltid permanent firhjulstrekk).
Dette ble litt feil. TM3 har en PMSRM (variant av permanent magnet motor) bak. Den er mere effektive enn en induksjonsmotor, som det er foran på AWD. Derfor er TM3 bakhjulsdreven hele tiden, helt til den trenger mere grep (spinner, kraftig akselerasjon). TMS/X er derimot forhjulsdrevne, siden de har TM3 motoren foran f.o.m. Raven oppdateringen (om jeg ikke husker helt feil).
Ulempen med PM motorer er at de ikke uten videre kan trille med. Så en av hver er egentlig det beste for forbruk.
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 03. juni 2021, klokken 08:13
Forbruket på TM3 i testen var henholdsvis 12,2 og 12,4. Dvs at AWD hadde 1,6% høyere forbruk.
Dette til tross for at AWD har mye større batteri å frakte rundt på.(Jeg vet ikke hvor høyt over havet de stanset)
Du kan ikke sammenligne forbruket for hele turen siden de ikke kjørte like langt. De testet ikke på rundbane. Man må se på samme distanse. Ved 45 mil hadde AWD 13,0 og SR 11,9, ved 35 mil 13,4 og 12,3. Dvs ca 9%.
Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. juni 2021, klokken 09:48
Dette ble litt feil. TM3 har en PMSRM (variant av permanent magnet motor) bak. Den er mere effektive enn en induksjonsmotor, som det er foran på AWD. Derfor er TM3 bakhjulsdreven hele tiden, helt til den trenger mere grep (spinner, kraftig akselerasjon). TMS/X er derimot forhjulsdrevne, siden de har TM3 motoren foran f.o.m. Raven oppdateringen (om jeg ikke husker helt feil).
Ulempen med PM motorer er at de ikke uten videre kan trille med. Så en av hver er egentlig det beste for forbruk.
Viktige poenger der, turfsurf.
Man ser det på flere biler. EQA 300/350 fra mb som er mer effektive enn 2hjulsdrift varianten. Nettopp fordi mer effektiv permanent magnet motor bak driver bilen mer effektivt under vanlig kjøring.
Og, Jaguar i-pace ,med permanent magnet motor bak og foran, som ikke er særlig effektiv fordi begge motorene er "på" enten man trenger dem eller ikke.
Beste kombinansjonen er en blanding, en permanent magnet motor som stort sett driver bilen, og en induksjonsmotor som trør til når det trenges. Også fordi permanent magnet motoren kan være mindre, man har allikevel nok kraftressurser tilgjengelig i induksjonsmotoren når det trenges.
Sitat fra: alda på torsdag 03. juni 2021, klokken 07:22
Såg förresten att IX3 smadret WLTP-räckvidden som du sa, det borde lova gott oxå för ID4!
Antar du mente i4 :)
Sitat fra: HelectriC på torsdag 03. juni 2021, klokken 09:29
Tesla Model 3 kan slå av motor bak (?) ved rolig kjøring, dette sparer mye energi. Dette fordi Model 3 ikke har permanentmagnetmotorer på begge aksler. Det er en kompromiss da permanentmagnetmotor er litt mer sportslig og sikkert derfor f.eks. Polestar har valgt to slike motorer (de kan da ikke slå av en under kjøring, men du har alltid permanent firhjulstrekk). Usikker på om M50 har permanentmagnetmotorer på begge aksler, men vil nesten tro det, da også BMW skal bli meget sportslig å kjøre.
BMW M50 har to PM motorer ja. og ganske mye tap av rekkevidde i forhold til den bakhjulsdrevne modellen. At en PM motor i seg selv skal være mer "sportslig" ser jeg ikke helt, er det kjøling du tenker på? Uavhengig av motortype kan kanskje det å ha begge motorene inne hele tiden gi en litt stødigere kjørefølelse enn den vekslingen som Model 3 driver med, spesielt på grusvei og vinterføre.
Korreksjon: Det ser ut til at M50 har to synkronmotorer uten permanentmagneter, men i stedet elektrisk magnetisering.
Sitat fra: jlan på torsdag 03. juni 2021, klokken 14:14
Sitat fra: HelectriC på torsdag 03. juni 2021, klokken 09:29
Tesla Model 3 kan slå av motor bak (?) ved rolig kjøring, dette sparer mye energi. Dette fordi Model 3 ikke har permanentmagnetmotorer på begge aksler. Det er en kompromiss da permanentmagnetmotor er litt mer sportslig og sikkert derfor f.eks. Polestar har valgt to slike motorer (de kan da ikke slå av en under kjøring, men du har alltid permanent firhjulstrekk). Usikker på om M50 har permanentmagnetmotorer på begge aksler, men vil nesten tro det, da også BMW skal bli meget sportslig å kjøre.
BMW M50 har to PM motorer ja. og ganske mye tap av rekkevidde i forhold til den bakhjulsdrevne modellen. At en PM motor i seg selv skal være mer "sportslig" ser jeg ikke helt, er det kjøling du tenker på? Uavhengig av motortype kan kanskje det å ha begge motorene inne hele tiden gi en litt stødigere kjørefølelse enn den vekslingen som Model 3 driver med, spesielt på grusvei og vinterføre.
Min erfaring er at PM gir moment raskere fordi den er «på» hele tid. Synkronmagnet trenger bitteliten tenkepause. På vinterføre er PM det jeg foretrekker.
Sitat fra: jlan på torsdag 03. juni 2021, klokken 14:14
Sitat fra: HelectriC på torsdag 03. juni 2021, klokken 09:29
Tesla Model 3 kan slå av motor bak (?) ved rolig kjøring, dette sparer mye energi. Dette fordi Model 3 ikke har permanentmagnetmotorer på begge aksler. Det er en kompromiss da permanentmagnetmotor er litt mer sportslig og sikkert derfor f.eks. Polestar har valgt to slike motorer (de kan da ikke slå av en under kjøring, men du har alltid permanent firhjulstrekk). Usikker på om M50 har permanentmagnetmotorer på begge aksler, men vil nesten tro det, da også BMW skal bli meget sportslig å kjøre.
BMW M50 har to PM motorer ja. og ganske mye tap av rekkevidde i forhold til den bakhjulsdrevne modellen. At en PM motor i seg selv skal være mer "sportslig" ser jeg ikke helt, er det kjøling du tenker på? Uavhengig av motortype kan kanskje det å ha begge motorene inne hele tiden gi en litt stødigere kjørefølelse enn den vekslingen som Model 3 driver med, spesielt på grusvei og vinterføre.
Feil.
i4 M50 har to synkronmotorer.
Sitat fra: FaradayCage på torsdag 03. juni 2021, klokken 15:39
Sitat fra: jlan på torsdag 03. juni 2021, klokken 14:14
Sitat fra: HelectriC på torsdag 03. juni 2021, klokken 09:29
Tesla Model 3 kan slå av motor bak (?) ved rolig kjøring, dette sparer mye energi. Dette fordi Model 3 ikke har permanentmagnetmotorer på begge aksler. Det er en kompromiss da permanentmagnetmotor er litt mer sportslig og sikkert derfor f.eks. Polestar har valgt to slike motorer (de kan da ikke slå av en under kjøring, men du har alltid permanent firhjulstrekk). Usikker på om M50 har permanentmagnetmotorer på begge aksler, men vil nesten tro det, da også BMW skal bli meget sportslig å kjøre.
BMW M50 har to PM motorer ja. og ganske mye tap av rekkevidde i forhold til den bakhjulsdrevne modellen. At en PM motor i seg selv skal være mer "sportslig" ser jeg ikke helt, er det kjøling du tenker på? Uavhengig av motortype kan kanskje det å ha begge motorene inne hele tiden gi en litt stødigere kjørefølelse enn den vekslingen som Model 3 driver med, spesielt på grusvei og vinterføre.
Feil.
i4 M50 har to synkronmotorer.
Ja vel? Da er det meget rart at AWD har så pass mye kortere rekkevidde enn RWD. Det er jo bare å slå av en motor ved rolig kjøring.
Er du sikker på dette?
Sitat fra: HelectriC på torsdag 03. juni 2021, klokken 17:34
Sitat fra: FaradayCage på torsdag 03. juni 2021, klokken 15:39
Sitat fra: jlan på torsdag 03. juni 2021, klokken 14:14
Sitat fra: HelectriC på torsdag 03. juni 2021, klokken 09:29
Tesla Model 3 kan slå av motor bak (?) ved rolig kjøring, dette sparer mye energi. Dette fordi Model 3 ikke har permanentmagnetmotorer på begge aksler. Det er en kompromiss da permanentmagnetmotor er litt mer sportslig og sikkert derfor f.eks. Polestar har valgt to slike motorer (de kan da ikke slå av en under kjøring, men du har alltid permanent firhjulstrekk). Usikker på om M50 har permanentmagnetmotorer på begge aksler, men vil nesten tro det, da også BMW skal bli meget sportslig å kjøre.
BMW M50 har to PM motorer ja. og ganske mye tap av rekkevidde i forhold til den bakhjulsdrevne modellen. At en PM motor i seg selv skal være mer "sportslig" ser jeg ikke helt, er det kjøling du tenker på? Uavhengig av motortype kan kanskje det å ha begge motorene inne hele tiden gi en litt stødigere kjørefølelse enn den vekslingen som Model 3 driver med, spesielt på grusvei og vinterføre.
Feil.
i4 M50 har to synkronmotorer.
Ja vel? Da er det meget rart at AWD har så pass mye kortere rekkevidde enn RWD. Det er jo bare å slå av en motor ved rolig kjøring.
Er du sikker på dette?
Kan nesten garantere deg at oppgitt rekkevidde er 80km kortere er fordi bredere dekk og fordi BMW har valgt å oppgi lavere rekkevidde fordi folk med M50 kommer til å kjøre fortere. BMW vil gi en mere realistisk rekkevidde, ikke fordi den er mye mindre efficient, men heller utifra kjørestil. f.eks: Taycan.
Sitat fra: HelectriC på torsdag 03. juni 2021, klokken 17:34
Sitat fra: FaradayCage på torsdag 03. juni 2021, klokken 15:39
Feil.
i4 M50 har to synkronmotorer.
Ja vel? Da er det meget rart at AWD har så pass mye kortere rekkevidde enn RWD. Det er jo bare å slå av en motor ved rolig kjøring.
Er du sikker på dette?
Dere vet at PM motorer og er synkron motorer? Altså dere er egentlig enige. To synkronmotorer = to PM motorer. Grunnen til å velge PM motorer er jo vekt/plassbesparing.
Valgets kvaler, kanskje få litt input fra menigheten?
Har satt opp M50 Supercharged og klar til å bestille, men vil helst ikke ha skinnseter, skinn på dash og soltak.
Tenkte da å heller sette opp Fully Charged og ta med resten av tingene fra Supercharged. Sparer ca 20k på det.
Standard setene på m50 er alcantara/sensatec. Antar sensatec er fake skinn. Er uansett alcantara jeg vil helst ha.
Hva tenker dere, er det en god setup å gå for?
Sitat fra: telcontar på torsdag 03. juni 2021, klokken 23:12
Valgets kvaler, kanskje få litt input fra menigheten?
Har satt opp M50 Supercharged og klar til å bestille, men vil helst ikke ha skinnseter, skinn på dash og soltak.
Tenkte da å heller sette opp Fully Charged og ta med resten av tingene fra Supercharged. Sparer ca 20k på det.
Standard setene på m50 er alcantara/sensatec. Antar sensatec er fake skinn. Er uansett alcantara jeg vil helst ha.
Hva tenker dere, er det en god setup å gå for?
Ville gått for det samme selv, skinnseter er oppskrytt. På grensen til frostskader på vinteren og brannskader på sommeren.
Sitat fra: HelectriC på torsdag 03. juni 2021, klokken 17:34
Er du sikker på dette?
Ja
Sensatec er skikkelig bra seter. De vil se nye ut etter mange år, mens skinnseter får slitasje, skjolder osv. Har sensatec på vår i-Pace. Du har samme tankegang som meg :+1:
Godt det er flere som har samme oppfatning som meg :P. Jeg hadde skinnseter i min forrige 5-serie og var eneste minus på den bilen, selv om setene var knallgode å sitte i.
Da blir det å få innhentet tilbud på m50 FC med alt SC har minus skinn og soltak.
Ellers tenker jeg å ta med 19" hjul, Drive Recorder, shadowline lykter, justerbar korsryggstøtte. Usikker på om skal ha med galvansierte knapper/brytere. De så ikke ut til være av metall, så er kanskje bare sølvfarget plast?
Sitat fra: telcontar på fredag 04. juni 2021, klokken 07:25
Godt det er flere som har samme oppfatning som meg :P. Jeg hadde skinnseter i min forrige 5-serie og var eneste minus på den bilen, selv om setene var knallgode å sitte i.
Da blir det å få innhentet tilbud på m50 FC med alt SC har minus skinn og soltak.
Ellers tenker jeg å ta med 19" hjul, Drive Recorder, shadowline lykter, justerbar korsryggstøtte. Usikker på om skal ha med galvansierte knapper/brytere. De så ikke ut til være av metall, så er kanskje bare sølvfarget plast?
Er 19" hjul tillegg? Hva er standardhjulene på bilen?
Sitat fra: ChrisEL på fredag 04. juni 2021, klokken 09:11
Sitat fra: telcontar på fredag 04. juni 2021, klokken 07:25
Godt det er flere som har samme oppfatning som meg :P. Jeg hadde skinnseter i min forrige 5-serie og var eneste minus på den bilen, selv om setene var knallgode å sitte i.
Da blir det å få innhentet tilbud på m50 FC med alt SC har minus skinn og soltak.
Ellers tenker jeg å ta med 19" hjul, Drive Recorder, shadowline lykter, justerbar korsryggstøtte. Usikker på om skal ha med galvansierte knapper/brytere. De så ikke ut til være av metall, så er kanskje bare sølvfarget plast?
Er 19" hjul tillegg? Hva er standardhjulene på bilen?
Var overrasket selv, men 18" standard faktisk
Noen som vet om man får M-speil (med den lille vingen) utvendig om man ikke velger carbonpakke til M50?
Finnes konfigurator for i4 m50 på nett?
Sitat fra: HelectriC på fredag 04. juni 2021, klokken 12:04
Noen som vet om man får M-speil (med den lille vingen) utvendig om man ikke velger carbonpakke til M50?
M50 får de split speiliene uansett, hvis du ser på bmw.no sine i4 sider så er det samme speil bare gråaktig farge på dem istedet, evt. high gloss sort eller carbon avhengig av hva man velger.
Sitat fra: moonbuggy på fredag 04. juni 2021, klokken 13:17
Finnes konfigurator for i4 m50 på nett?
Nope, bare farge, interiør, felg velger så en kan sjekke hvordan ting ser ut. Ingen priser og veldig lite utstyr en kan "prøve på" bilen.
Hvilke rabatter er det som gjelder? 8% som vanlig?
Sitat fra: PDO på fredag 04. juni 2021, klokken 16:08
Hvilke rabatter er det som gjelder? 8% som vanlig?
Er det Agrol? Eller er det andre som har det og?
Avinor har storkunderabatt ihvertfall. Sikkert mange andre organisasjoner/firmaer og..
Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. juni 2021, klokken 21:56
Sitat fra: HelectriC på torsdag 03. juni 2021, klokken 17:34
Sitat fra: FaradayCage på torsdag 03. juni 2021, klokken 15:39
Feil.
i4 M50 har to synkronmotorer.
Ja vel? Da er det meget rart at AWD har så pass mye kortere rekkevidde enn RWD. Det er jo bare å slå av en motor ved rolig kjøring.
Er du sikker på dette?
Dere vet at PM motorer og er synkron motorer? Altså dere er egentlig enige. To synkronmotorer = to PM motorer. Grunnen til å velge PM motorer er jo vekt/plassbesparing.
Jeg antok nok feilaktig at i4 synkronmotorene hadde permanentmagneter (PMSM). Men ser nå at BMW skal ha kommet opp med en modernisering av en "konvensjonell" synkronmotor, med elektrisk eksitert magnetisering (EESM). Hva det innebærer mhp. virkningsgrad og mulighet for utkobling har jeg ikke funnet noe særlig info om. Renault bruker EESM i Zoe.
https://www.iew.uni-stuttgart.de/en/research/electricalMachines/iEESM/
*slettet*
Ser det nevnes flere steder at det vil kunne komme flere varianter, noen som har en spekulasjon? Mindre batteri?
Sitat fra: jlan på lørdag 05. juni 2021, klokken 09:14
Jeg antok nok feilaktig at i4 synkronmotorene hadde permanentmagneter (PMSM). Men ser nå at BMW skal ha kommet opp med en modernisering av en "konvensjonell" synkronmotor, med elektrisk eksitert magnetisering (EESM). Hva det innebærer mhp. virkningsgrad og mulighet for utkobling har jeg ikke funnet noe særlig info om. Renault bruker EESM i Zoe.
https://www.iew.uni-stuttgart.de/en/research/electricalMachines/iEESM/
iEESM skal kunne løpe fritt (tilsvarende asynkronmotor) på "tomgang", men har ikke sett noe som tilsier at BMW tenker å koble motoren ut mekanisk med clutch. Det er angivelig også samme motordesign i iX3 (som allerede har levert lovende resulater på effektivitet) og iX.
Sitat fra: Pondus1 på tirsdag 08. juni 2021, klokken 10:30
Ser det nevnes flere steder at det vil kunne komme flere varianter, noen som har en spekulasjon? Mindre batteri?
En versjon som heter i4 eDrive35 skal komme tidligst juli 2022 og får mindre batteri, trolig rundt 60kwh
Mulig det er blitt svart på i tråden tidligere, men finner det ikke.
Bakkeklaring - hva er den? Jeg vet at mange skiter i dette på denne type bil som jo skal barbere asfalten, men vil gjerne kjøre denne opp på fjellet også, og da trenger jeg ca 15 cm - noen som har noen formening om dette?
Da må jeg skuffe deg og si at BMW oppgir 124mm bakkeklaring.
Sitat fra: knutmy på fredag 04. juni 2021, klokken 16:11
Sitat fra: PDO på fredag 04. juni 2021, klokken 16:08
Hvilke rabatter er det som gjelder? 8% som vanlig?
Er det Agrol? Eller er det andre som har det og?
Jepp, 8 % via Agrol.
Sitat fra: alda på lørdag 19. juni 2021, klokken 12:57
Sitat fra: knutmy på fredag 04. juni 2021, klokken 16:11
Sitat fra: PDO på fredag 04. juni 2021, klokken 16:08
Hvilke rabatter er det som gjelder? 8% som vanlig?
Er det Agrol? Eller er det andre som har det og?
Jepp, 8 % via Agrol.
Ingen grunn for staten til å være rundhåndet i landbruksoppgjøret når bønda har så heftige heftige rabatter når de skal kjøpe luksuskjerre 8)
Vi har satt oss opp på prøvekjøring av 3-Serie Touring Hybrid og fikk beskjed at i4 er 7,6cm lengre, 2,3 cm bredere, 0,4cm høyere, så den er nok den som Bavaria har inne som er nærmest selv om bakdelen ikke er helt lik ;)
Er det noen som har sett skisser av i4 og 3-serien "oppå hverandre" som ofte blir gjort for å sammenligne størrelser ???
Har jo ikke fått inntrykk enda av hvordan front- og bakseteplassene blir i forhold til hverandre ref ovenfor sammenligning, og fruen ville helst vite ca hvor stor i4 blir før det blir aktuelt i det hele tatt vurdere en bestilling 8)
Jeg var å så på en 2018 mod 4 serie gran coupe.
Bavaria mente den var ganske lik å sammenligne med, men I4 blir vel litt større i alle retninger hvis jeg har skjønt riktig.
Og en annen ting er hvordan de har plassert batteriet? Hvis det ligger i gulvet så håper jeg det bygger nedover å ikke går utover benplassen.
Sitat fra: Eivinos på mandag 21. juni 2021, klokken 22:27
Og en annen ting er hvordan de har plassert batteriet? Hvis det ligger i gulvet så håper jeg det bygger nedover å ikke går utover benplassen.
Det er vel nettopp benplassen det har gått ut over, ihvertfall i baksetet. Ser i det minste slik ut på videoer.
Sitat fra: Eivinos på mandag 21. juni 2021, klokken 22:27
Jeg var å så på en 2018 mod 4 serie gran coupe.
Bavaria mente den var ganske lik å sammenligne med, men I4 blir vel litt større i alle retninger hvis jeg har skjønt riktig.
Og en annen ting er hvordan de har plassert batteriet? Hvis det ligger i gulvet så håper jeg det bygger nedover å ikke går utover benplassen.
Hvordan var plassen i baksete på den du prøvde? Satt du bak deg selv og hvor høy er du? Vet jo at gulvet er litt høyere i i4, men vi er ikke så storvokste i familien som han på 195cm ref video, så greit å vite om litt mer "normale" rundt 180cm har prøvd baksetet?
Ja jeg er 187cm høy og satt meg i en komfortabel stiling i forsetet først, så satt jeg meg bak etterpå å da måtte jeg sitte med bena litt på hver side av seteryggen.
Og det ble ikke noe særlig støtte under på lårene men ikke i nærheten av på den videon til auto bild. Men han var jo ganske høy å mulig noe muffins med gulvet.?
Man satt greit men å sitte sånn i flere timer kan nok være litt ugreit for min del ihvertfall.
Sitat fra: Sjokosaus på torsdag 03. juni 2021, klokken 18:49
Kan nesten garantere deg at oppgitt rekkevidde er 80km kortere er fordi bredere dekk og fordi BMW har valgt å oppgi lavere rekkevidde fordi folk med M50 kommer til å kjøre fortere. BMW vil gi en mere realistisk rekkevidde, ikke fordi den er mye mindre efficient, men heller utifra kjørestil. f.eks: Taycan.
Spot on. :+1:
Må bare si at i4 har gått litt under raderen for min del. Herlig bil for alle som ikke trenger veldig mye plass men ønsker en skikkelig langturbil. Med hengerfeste og mulighet før taklast skulle de fleste behov være dekket, unntatt stort hundebur. Fin pris også.
Eneste jeg stiller spørsmålstegn ved er kanskje bakkeklaringen på 125 mm. EDIT: Dette er vel omtrent som min tidligere Model S m. stålfjærer. Det gikk jo for det meste greit, selv om det var litt slitsomt. På BMW'en er luftfjæring standard, så da holder den kanskje rett nivå uansett last i alle fall. Men man kan kanskje ikke heve bilen?
Ift. bakkeklaring later det også til å være noen forskjellige målemetoder. Med og uten last og om de tillater enkelte plastdeler å være lavere- eller ikke. Tyskerne er oftest på den sikre siden. Akselavstand har også mye å si, så bakkeklaring må erfaringsmessig oppleves i praksis.
Sitat fra: elektro på onsdag 07. juli 2021, klokken 00:58
Må bare si at i4 har gått litt inder raderen for min del. Herlig bil for alle som ikke trenger veldig mye plass men ønsker en skikkelig langturbil.
i4 må være den bilen jeg har mest lyst på som ikke passer beskrivelsen hyttebil.
En M50 för ca. 600' är ju ett rövarköp! Tysk performancebil som har raskare acc. OCH bättre räckvidd enn både Porsche Taycan och Audi E-Tron GT - till nästan halva priset!
Sitat fra: alda på onsdag 07. juli 2021, klokken 09:54
En M50 för ca. 600' är ju ett rövarköp! Tysk performancebil som har raskare acc. OCH bättre räckvidd enn både Porsche Taycan och Audi E-Tron GT - till nästan halva priset!
Og for å ikke tale om hengerfeste og 1600kg, kan jo ikke bli bedre!!!
Sitat fra: elektro på onsdag 07. juli 2021, klokken 00:58
Eneste jeg stiller spørsmålstegn ved er kanskje bakkeklaringen på 125 mm. EDIT: Dette er vel omtrent som min tidligere Model S m. stålfjærer. Det gikk jo for det meste greit, selv om det var litt slitsomt. På BMW'en er luftfjæring standard, så da holder den kanskje rett nivå uansett last i alle fall. Men man kan kanskje ikke heve bilen?
Den har vel bare luftfjærer bak, så da er det nok en god gammeldags nivåregulering av bakparten. Altså at den holder samme høyde uansett last. Foran er det jo vanligvis liten variasjon med last uansett.
Dette ser heftig ut.
En som har kjørt videoen i editor sier 0-100 går på 3,5-3,6 uten rollout og at 0-200 er 2 sek raskere enn TM3P.
https://www.youtube.com/watch?v=U16XeuiJ5Eo
Tviler ikke. Men blir vanskelig å overtale kona om at en slik er like praktisk som en TMY-P
Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 19. september 2021, klokken 19:12
Dette ser heftig ut.
En som har kjørt videoen i editor sier 0-100 går på 3,5-3,6 uten rollout og at 0-200 er 2 sek raskere enn TM3P.
https://www.youtube.com/watch?v=U16XeuiJ5Eo
Helt rått!
Den slår en hel del muskelbilar med den 0-200 tiden! (bild jag snubblade över på FB):
13 sec må være en gammel 911.
Sitat fra: hemi på fredag 24. september 2021, klokken 21:40
13 sec må være en gammel 911.
Ja, en 996 Turbo S fra 2004. :D
——