Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: martinho89 på søndag 17. november 2019, klokken 23:52

Tittel: Høyde på Model S med luftfjæring
Skrevet av: martinho89søndag 17. november 2019, klokken 23:52
Noen som vet forskjellen i høyde på Model S med metallfjæring vs. luftfjæring på høy? Altså bakkeklaring.
Leste et rykte om at maxhøyde ("very high") på luftfjæring kun er 1 cm høyere enn metallfjæring?
Tittel: Sv: Høyde på Model S med luftfjæring
Skrevet av: Motorwattmandag 18. november 2019, klokken 00:41
Model S

Coil
5.65 (14,35 cm)

Air:
6.4 (16,26 cm) Very High
6.0 (15,24 cm) High
5.1 (12,95 cm) Normal
4.8 (12,19 cm) Low
Tittel: Sv: Høyde på Model S med luftfjæring
Skrevet av: mthoringmandag 18. november 2019, klokken 01:30
Tidlig 17 S er vel lavere på coil, mener jeg å huske. 13,noe.
Tittel: Sv: Høyde på Model S med luftfjæring
Skrevet av: Muffinmanmandag 18. november 2019, klokken 07:40
Var noe der ja. Mye skriverier om at biler levert våren 17 på stål tok nedi "over alt". Man fikk vel heller ikke kjøpt 75 med luft en periode.
Tittel: Sv: Høyde på Model S med luftfjæring
Skrevet av: mthoringmandag 18. november 2019, klokken 09:09
Stemmer, luft var utilgjengelig som tilvalg fra ca. mai fram til slutten av juli '17 på S75(D), såvidt jeg husker. Da ble luft, premium interiør og lydanlegg standard.

Ser det ut som at bilene med stålfjæring fra den perioden har 13,4cm bakkeklaring. Mulig det gjelder alle facelift med stålfjæring?
https://elbilforum.no/index.php?topic=32967.msg583809#msg583809 (https://elbilforum.no/index.php?topic=32967.msg583809#msg583809)
Tittel: Sv: Høyde på Model S med luftfjæring
Skrevet av: Contangomandag 18. november 2019, klokken 10:17
Jeg prøvde en coil S75 17 modell før vi kjøpte selv og kan sverge på at den var lavere enn S75en med luft vi deretter kjøpte (i normal). Snudde på en parkering med en liten kant mellom grus og asfalt og slo nedi med coil S'en. Trodde ikke det var sant. Nytt for meg at tidligere modeller har mer bakkeklaring. Gud bedre så mange detaljer det er på disse bilene. Ikke lett for en stakkar som skal kjøpe bruktbil.
Tittel: Sv: Høyde på Model S med luftfjæring
Skrevet av: Motorwattmandag 18. november 2019, klokken 10:22
Hvis den var 13.45 (stål), og nå 12.95 (luft), er isåfall forskjellen ca. 5 mm. Burde ikke gjøre det store utslaget. 
Tittel: Sv: Høyde på Model S med luftfjæring
Skrevet av: Contangomandag 18. november 2019, klokken 11:16
Sitat fra: Motorwatt på mandag 18. november 2019, klokken 10:22
Hvis den var 13.45 (stål), og nå 12.95 (luft), er isåfall forskjellen ca. 4 mm. Burde ikke gjøre det store utslaget.
Bilen jeg leide var en S75 uten D. Bilen vi kjøpte var en D. Muligens ligger det noe der.
Tittel: Sv: Høyde på Model S med luftfjæring
Skrevet av: Muffinmanmandag 18. november 2019, klokken 11:24
Forskjellen blir større ved at bilen med luftfjæring holder konstant bakkeklaring når man laster opp med personer og gods, mens den med stålfjærer siger sammen. Den siste vil også sige noe etterhvert som fjærene blir eldre.
Tittel: Sv: Høyde på Model S med luftfjæring
Skrevet av: MyMuffinmandag 18. november 2019, klokken 11:58
Sitat fra: martinho89 på søndag 17. november 2019, klokken 23:52
Noen som vet forskjellen i høyde på Model S med metallfjæring vs. luftfjæring på høy? Altså bakkeklaring.
Leste et rykte om at maxhøyde ("very high") på luftfjæring kun er 1 cm høyere enn metallfjæring?

Model S har sakte men sikkert blitt "senket" med årene fra fabrikk (kanskje ett forsøk på å gjøre bilen mer effektiv?).

i 2014 ble model S (60) levert med 161mm bakkeklaring i 2017.
i 2017 så mener jeg å huske enten 134mm eller 127mm som bakkeklaring (75D).

Så er du på jakt etter bruktbil så bør dette være med i vurderingen.

Tittel: Sv: Høyde på Model S med luftfjæring
Skrevet av: 1000kwhmandag 18. november 2019, klokken 12:01
Mener luftfjæring bør være eneste alternativet. Det gir så utrolig mye for denne bilen!

Med stålfjærer som bør du få en god rabatt ved bruktkjøp. Mer enn hva luft kostet da det var et tilvalg.
Tittel: Sv: Høyde på Model S med luftfjæring
Skrevet av: Sandvikamandag 18. november 2019, klokken 16:57
Sitat fra: 1000kwh på mandag 18. november 2019, klokken 12:01
Mener luftfjæring bør være eneste alternativet. Det gir så utrolig mye for denne bilen!

Med stålfjærer som bør du få en god rabatt ved bruktkjøp. Mer enn hva luft kostet da det var et tilvalg.
Å eie bil med luft er digg de første 5årene. De neste 5årene er det en tikkende bombe om ikke Tesla har klart å knekke en kode som Audi, Mercedes eller Range Rover ikke har klart å knekke.
Tittel: Sv: Høyde på Model S med luftfjæring
Skrevet av: Muffinmanmandag 18. november 2019, klokken 17:21
For så gamle biler er det nok Continental som må ha løst problemet, for det er de som er leverandører av luftfjæringssystemet. Fra facelift er det vel Firestone.

Det er mange tikkende bomber på TMS, og luftfjæringen er langt fra den som bekymrer meg mest :)
Tittel: Sv: Høyde på Model S med luftfjæring
Skrevet av: Hodetelefonermandag 18. november 2019, klokken 18:10
Støtdempere er ifra samme leverandør uansett. Bilstein.
Ikke noe tikkende bombe. Ny belg koster ifra 400kr. Byttes på 15-20 min.
Tittel: Sv: Høyde på Model S med luftfjæring
Skrevet av: Sandvikamandag 18. november 2019, klokken 19:51
Sitat fra: Hodetelefoner på mandag 18. november 2019, klokken 18:10
Støtdempere er ifra samme leverandør uansett. Bilstein.
Ikke noe tikkende bombe. Ny belg koster ifra 400kr. Byttes på 15-20 min.
Og pumpe?
Tittel: Sv: Høyde på Model S med luftfjæring
Skrevet av: Hodetelefonertirsdag 19. november 2019, klokken 02:25
Vil tro 1500kr pumpene til mercedes går rett på. Ellers er det 4000kr for original ifra us / UK.
Ikke veldig avansert dette greiene.. 
Har akkurat satt på justerbare dempere på min. Skulle bare fått byttet ut ballongene med karbonfiber :p
Tittel: Sv: Høyde på Model S med luftfjæring
Skrevet av: svartepertirsdag 19. november 2019, klokken 10:30
Problemet er at dei fleste ikke reparerer selv, da blir det dyrt. Har stålfjerer på min , ikke sikker på at komforten er så mye bedre.
Tittel: Sv: Høyde på Model S med luftfjæring
Skrevet av: jcnorwayfredag 22. november 2019, klokken 17:10
Etter snart 3 år med bekymringer for å ta nedi i tide og utide så ryker vår 2017 S 75D med stålfjærer ut til fordel for splitter ny S Long Range Raven. Skal bli så digg med adaptiv luftfjæring og endelig slutt på å ikke kunne kjøre ut av garasjeanlegget hjemme uten å ta nedi. Virker som bilen bare ble lavere og lavere (antar at stålfjærene siger mer og mer sammen med tiden) at man nå i det siste ikke kan ha passasjerer i bilen når man skal kjøre opp/ut av garasjeanlegget. Noe mer last enn 1 sjåfør gjør at bilen er nedi i overgangen mellom oppkjørsel (relativ bratt) og gateplan.