Elbilforum.no
Bilmerker => Nissan => Nissan e-NV200 => Emne startet av: tomrh på søndag 17. november 2019, klokken 20:49
Bilen har stått fulladet to dager mens jeg var bortreist, og kona skulle bruke den i går. Hun merket at en gul varsellampe lyste konstant (symbol av en bil som sender ut lyd), samt at alle forbrukstall var nullet ut. Den lille skjermen viste ---% regenerering, et skjermbilde verken hun eller jeg har valgt, og det kom en lav summetone bak hver gang hun bremset. Etter hun kom hjem ville den ikke lade, ingen blå ladelys eller pip som indikerer start av lading. Prøvde med flere ladeledninger som virker på de andre elbilene. Lurer på om det er ombordladeren som har tatt kvelden? Skal høre med forhandler i morgen, regner med de fikser det på garanti.
Sjekket spenning på 12V batteriet?
@FTS@
12,35V hvilespenning. Er normalt.
Noen sikringer som er gått?
Ikke utenfor bilen.
Sitat fra: tomrh på mandag 18. november 2019, klokken 18:33
Ikke utenfor bilen.
Tenke mer på i bilen.
En fra verkstedet ringte, sa at det stod en obd2 dongle i bilen og hintet om at det kunne være årsaken, men at de egentlig ikke visste noe mer ennå. Luktet svidd inni der sa han. Jeg svarte at den brukes til dataavlesning for leafspy-appen som "alle" bruker, det kan ikke være det.
Er bilen reparert nå? Hva var årsaken?
Den er på verksted for andre gang. Tipper de bare fikset symptomet og ikke årsaken forrige gang, spent å høre.
USB dongelen kan være problemet. Hvis da er feil på den så kan den slå ut Canbussen i bilen. Denne bussen brukar også hurtigladaren og ombordladaren til å komunisere med bilen. Får ikkje ladarane kontakt så streikar dei.
Har du fått eit slekt problem må du koble frå 12V batteriet for at bilen skal restarte og begynne å lada igjen.
Hvis det ikke hjelper å nappe ut odb2-dongle, så vil jeg restarte bilen ved å kople av og på den ene batteripolen. Pass på at ikke dc/dc-konverteren går, når du skal kople vekk batteriet: Dvs at bilen skal være avslått og ikke ha blåblink.
Er problemet løst?
Ja. Etter mye om og men og to verkstedbesøk, viste det seg å være brudd i en kabel til tilhengerkontakten, som førte til at en sikring røk i BCM slik at det ikke ladet. Første gang på verksted skiftet de bare sikring og sa det var i orden, de forstod nok ikke hva som hadde skjedd. Andre gangen det skjedde, gikk det også av og til en alarm bak i bilen som jeg tok opp på mobilen, var heldig, for den kom ikke tilbake da verkstedet testkjørte. Da de hørte alarmen, skjønte verksmester litt mer. De skiftet modul til tilhenger, har vært i orden siden (slutten av februar) .
Kompliserte greier. Men bra kompetansen var såpass at fagfolket forstod hvor årsaken var. Rotårsaken til brudd i ledningen er vell ikke kjent, så det kan gjenta seg?
Nei, aner ikke hvorfor eller hvordan det skjedde.
Samme problem har oppstått, bil levert inn til forhandler...
Sitat fra: tomrh på onsdag 07. juli 2021, klokken 16:31
Samme problem har oppstått, bil levert inn til forhandler...
Brudd i en ny ledning da kanskje :-\
Sitat fra: leafnor på torsdag 08. juli 2021, klokken 18:08
Sitat fra: tomrh på onsdag 07. juli 2021, klokken 16:31
Samme problem har oppstått, bil levert inn til forhandler...
Brudd i en ny ledning da kanskje :-\
Ja. Og sikring som røk. Nå har de flyttet ledningene så de er mindre utsatt for vær og vind. Bedyrer at det ikke skal skje igjen.
Sitat fra: tomrh på tirsdag 13. juli 2021, klokken 19:03
Sitat fra: leafnor på torsdag 08. juli 2021, klokken 18:08
Sitat fra: tomrh på onsdag 07. juli 2021, klokken 16:31
Samme problem har oppstått, bil levert inn til forhandler...
Brudd i en ny ledning da kanskje :-\
Ja. Og sikring som røk. Nå har de flyttet ledningene så de er mindre utsatt for vær og vind. Bedyrer at det ikke skal skje igjen.
Ja, for det gjorde de ikke i første runde nei. Quickfix er levebrød for mange. Dobbelt arbeid.