Elbilforum.no

Bilmerker => Jaguar => i-Pace => Emne startet av: Egil Fonn på onsdag 13. november 2019, klokken 17:38

Tittel: Batterivarming
Skrevet av: Egil Fonnonsdag 13. november 2019, klokken 17:38
Batterivarming.
Noen som er blitt klok på hvordan dette fungerer på I-Pace?
I instruksjonsboken står det følgende: Sitat^Forbehandling av bilen gir komfort i kupeen før du går inn i bilen og forbereder den for neste avreisetidspunkt. Det forbehandler også høyspentbatteriet til optimal driftstemperatur når bilen er koblet til en ekstern ladestasjon.
Når bilen forlates tilkoblet, opprettholdes batteritemperaturen innenfor driftsområdet ved hjelp av strøm fra strømforsyningen. Når et tidspunkt for avreise også er angitt, styres batteritemperaturen for å gi optimal ytelse ved angitt tidspunkt for avreise.
For å velge forbehandling av bilen: fra hovedmenyen på berøringsskjermen sveiper du til venstre for å få tilgang til menyen EKSTRA FUNKSJONER og velger deretter Forbehandling av bilen. ^ Sitat slutt.

Dette tyder på at batteriet så lenge det er tilkoblet vil holdes i en viss temperatur selv om avreisetid ikke er valgt.

Det som forundrer meg er at batteriet selv om det ikke er tilkoblet virker og fungere uten effekt eller ladebegrensning selv etter parkering i -10 c i 2 døgn (soc 60%) Kan det være at batteripakken er svært godt isolert og holder på varmen? Bruker det energi på å holde en viss temp? Tviler på det siste da jeg ikke oppdaget noe reduksjon i soc på 2 døgn parkering i kulde.
Andre Elbiler jeg har eid ville ha en betydelig effekt og ladebegrensning etter 2 døgn parkering i -10 c.
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Egil Fonntorsdag 14. november 2019, klokken 06:13
To eksempel. Charge begrensning pga kaldt batteri eller høy soc. Power begrensning pga lav soc eller lav temp. (På siste bildet pga.lav soc 5%)
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: RayBombtorsdag 14. november 2019, klokken 06:22
Sitat fra: Egil Fonn på torsdag 14. november 2019, klokken 06:13
To eksempel. Charge begrensning pga kaldt batteri eller høy soc. Power begrensning pga lav soc eller lav temp. (På siste bildet pga.lav soc 5%)
Huff ja, hadde en power begrensning som jeg ikke la merke til før jeg skulle til å kjøre forbi noen biler. Ble litt skummelt, men gikk bra da.
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Maxwell_400fredag 15. november 2019, klokken 12:47
Har en del å si på levetid at batteriet har optimal temperatur.

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Ingeniørenfredag 15. november 2019, klokken 20:26
Tror ikke så mye på den 10 graders kurven....men i fall om den er korrekt, hva i fall om vi kommer langt under null...
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Tellusfredag 15. november 2019, klokken 20:37
Den er ganske urealistisk i og med at de bruker 1C som discharge rate. For I-Pace vil det si 90 Kw. Med såpass høy effekt så kan det nok tenkes at 35 grader er bedre enn 10 grader (men likvel bedre enn 45 grader).

Hvis testen gjøres på rundt 0.25C så tipper jeg 10 grader vil gjøre det bedre enn 35 grader. Kanskje bedre enn 25 grader også. Interessant at selv med så høy discharge rate tåler battericeller hele 2000 syker før de faller under 80% ved 25 grader. For I-pace betyr det 170MWh eller rundt 680.000 km ved gjennomsnittsforbruk 25 kWh/100 km.

Det er andre faktorer inne i bildet også selvfølgelig.
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Maxwell_400lørdag 16. november 2019, klokken 10:40
Så høy discharge er brukt for å få gjort testene i endelig tid, men de viser nå betydning av temperatur på batteriene. (Disclaimer: dette trenger ikke å være samme kjemi som Jaguar bruker, dette er NMC811 celler)

Det er også en forklaring på hvorfor det opereres med "operating range" og "optimal" temperatur på batteriene.

Jeg er trygg på at Jaguar har designet BMS slik at batteripakka i snitt vil vare lengre enn bilen forøvrig men for å være på den sikre siden vil jeg;

- i den kalde årstid ha bilen plugget inn på strøm, dette for å holde batteriene i "operating range"
- alltid bruke precondition, det vil bringe batteriene til optimal temperatur før avgang
- hvis de er kalde, belaste minst mulig og absolutt ikke hurtig lade
- ikke kjør pakka under 10%
- lynlade minst mulig

Dette for å hjelpe BMS litt, Jaguar har jo også andre hensyn enn kun batteriene.
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Telluslørdag 16. november 2019, klokken 10:55
Det har vært gjort tester hvor man har målt kapasitetsreduksjon kun som funksjon av tid og temperatur. Da viste deg seg at oppbevaring i kjøleskapstemperatur med i underkant av 50% SOC ga minst reduksjon.

Derfor er det ikke usannsynlig at moderat belastning i relativt kjølig klima kan være ganske fordelaktig.
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: daktarisøndag 17. november 2019, klokken 00:30
Grafen øverst viser hvorfor ladeeffekt strupes når batteriet er kaldt.
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Ingeniørensøndag 17. november 2019, klokken 09:57
Sitat fra: daktari på søndag 17. november 2019, klokken 00:30
Grafen øverst viser hvorfor ladeeffekt strupes når batteriet er kaldt.

Nei, den viser degradering over tid ved forskjellige batteritemperaturer. Med andre ord så vil batteri tåle færre lade sykluser i omgivelse temperaturer på +45C kontra +25C. Trolig har de utladet batteriene litt for fort til at +10C kurven er riktig.

Et nytt og degradert batteri vil lade tilnærmet like rasket eller tregt ved +30C og -10C.
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: daktarisøndag 17. november 2019, klokken 13:30
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 17. november 2019, klokken 09:57
Sitat fra: daktari på søndag 17. november 2019, klokken 00:30
Grafen øverst viser hvorfor ladeeffekt strupes når batteriet er kaldt.

Nei, den viser degradering over tid ved forskjellige batteritemperaturer. Med andre ord så vil batteri tåle færre lade sykluser i omgivelse temperaturer på +45C kontra +25C. Trolig har de utladet batteriene litt for fort til at +10C kurven er riktig.

Et nytt og degradert batteri vil lade tilnærmet like rasket eller tregt ved +30C og -10C.
La meg si det på en annen måte: Grafen viser at utlading med 1C (ca. 90kW for i-pace) ved lav temp på batteriet vil gi vesentlig raskere degradering av batteriet.

Antagelig finnes en graf som viser det motsatte også, dvs at lading med 1c ved lav temp også gir raskere degradering, så dette har Jaguar (og andre) satt en stopper for.
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: xyzzymandag 18. november 2019, klokken 08:03
Noe jeg lurer på etter å ha lest dette er: Bruker den faktisk strøm om den er koblet til nettet uten avreisetidspunkt, og hvor mye? (Temperaturavhengig, men...)

Jeg bruker ikke bilen daglig(kollektiv til/fra jobb, stort sett), og hvis den bruker mye strøm når den er koblet til burde jeg kanskje unngå det...
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Maxwell_400mandag 18. november 2019, klokken 09:54
Sitat fra: xyzzy på mandag 18. november 2019, klokken 08:03
Noe jeg lurer på etter å ha lest dette er: Bruker den faktisk strøm om den er koblet til nettet uten avreisetidspunkt, og hvor mye? (Temperaturavhengig, men...)

Fra manualen:
Sitat
Forbehandling av bilen gir komfort i kupeen før du går inn i bilen og forbereder den for neste avreisetidspunkt. Det forbehandler også høyspentbatteriet til optimal driftstemperatur når bilen er koblet til en ekstern ladestasjon.

Når bilen forlates tilkoblet, opprettholdes batteritemperaturen innenfor driftsområdet ved hjelp av strøm fra strømforsyningen. Når et tidspunkt for avreise også er angitt, styres batteritemperaturen for å gi optimal ytelse ved angitt tidspunkt for avreise.

Hvor mye står det ikke noe om, min lader gir heller ingen informasjon men jeg tenkte å sette en logger inn i sikringskapet for å følge med.

Fra Tesla forumet:
Sitat
This is how EV batteries react to cold. They can be slightly different due to different chemistries and manufacturer settings:
20*C normal behaviour (Tesla will get ludicrous performance only when battery hotter than that)
10*C slightly reduced charge acceptance, that means regen might not be fully available, fast charging will be limited in speed
0*C Tesla - charge acceptance almost gone. Vehicle heats the pack for optimal results during preheat and driving.
0*C Leaf - regen slightly limited. Fast charging slow. Battery will heat up 10*C after an hour of driving.
-10*C Tesla - regen not available. Power output limited. Vehicle will aggressively heat the pack during preheat/driving.
-10*C Leaf - regen almost not available, power output almost not limited (if charge state is not low). Fast charging is very slow.
-20*C Tesla - regen not available, power output likely very limited. Vehicle will heat the pack and better performance is expected within 10 minutes. No certain data is available, battery heater might not be used down to this temperature when vehicle parked.
-20*C Leaf - regen not available, power heavily reduced. Battery heater is operated if temperature get's down to this. If state of charge drops below 30%, heating is stopped and temperature might drop.
-30*C - Car will not drive. Car will not charge. Car will activate battery heater if plugged in. This temperature is not reached if vehicle is plugged in. This temperature will be reached if vehicle is not plugged in long enough and battery state of charge drops (to10-30%) due to battery heater consuming energy.

Må bare gjette på at batteriet på I-Pace alltid holdes over -20 når strøm er tilkoplet.

Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Egil Fonnmandag 18. november 2019, klokken 21:44
Får håpe batteripakken er godt isolert. I såfall går det ubetydelig energi for å holde varme. Har kw måler på min ladeboks, skal sjekke ut effektforbruket etterhvert.
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Tellustirsdag 19. november 2019, klokken 07:39
Dette er jo ikke noen problemstilling hvis man ikke har kabelen i hele tiden. Just saying....
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Maxwell_400tirsdag 19. november 2019, klokken 08:23
Sitat fra: Tellus på tirsdag 19. november 2019, klokken 07:39
Dette er jo ikke noen problemstilling hvis man ikke har kabelen i hele tiden. Just saying....
Nei, men det er nå blitt en vane å putte inn kabelen etter hver tur.
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: JaguarNorgetirsdag 19. november 2019, klokken 10:39
Batteriet i I-PACE vil alltid opprettholde en viss temperatur, selv når den ikke er tilkoblet lader, for å beskytte batteriet.
Jaguar har blant annet isolert batteriet for å sikre et veldig lite energitap over tid. Derfor skal man kun regne med omtrent 1% tap per uke.
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: 4Matic Fanatictirsdag 19. november 2019, klokken 10:52
Sitat fra: JaguarNorge på tirsdag 19. november 2019, klokken 10:39
Batteriet i I-PACE vil alltid opprettholde en viss temperatur, selv når den ikke er tilkoblet lader, for å beskytte batteriet.
Jaguar har blant annet isolert batteriet for å sikre et veldig lite energitap over tid. Derfor skal man kun regne med omtrent 1% tap per uke.
1% tap av SOC pr. uke, uansett temperatur? Hva skjer om det er -15C og bilen står tilkoblet en 16A ladestasjon hjemme?
Går mesteparten av strømmen til å varme batteriet eller blir det noe igjen til lading?
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Maxwell_400tirsdag 19. november 2019, klokken 12:22
1% tap av SOC pr. uke?

Kan ikke være riktig, 1% SOC er 800Wt, fordelt over en uke er det 4.8W, dvs. ingenting. Mobiltelefonen min lader på høyere effekt.
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: JaguarNorgetirsdag 19. november 2019, klokken 14:17
Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 19. november 2019, klokken 10:52
Sitat fra: JaguarNorge på tirsdag 19. november 2019, klokken 10:39
Batteriet i I-PACE vil alltid opprettholde en viss temperatur, selv når den ikke er tilkoblet lader, for å beskytte batteriet.
Jaguar har blant annet isolert batteriet for å sikre et veldig lite energitap over tid. Derfor skal man kun regne med omtrent 1% tap per uke.
1% tap av SOC pr. uke, uansett temperatur? Hva skjer om det er -15C og bilen står tilkoblet en 16A ladestasjon hjemme?
Går mesteparten av strømmen til å varme batteriet eller blir det noe igjen til lading?
Temperaturen har naturligvis en påvirkning. Vi har ikke prosenttapet ved -15 grader, men den er nok mest sannsynlig høyere enn 1% per uke. Vi sjekker dette med fabrikken om energitap ved lave (-15 og under) temperaturer.

En 16A ladestasjon vil fortsatt lade bilen opp og noe vil selvfølgelig gå til batterivarming.
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Egil Fonntirsdag 19. november 2019, klokken 16:36
Sitat fra: JaguarNorge på tirsdag 19. november 2019, klokken 10:39
Batteriet i I-PACE vil alltid opprettholde en viss temperatur, selv når den ikke er tilkoblet lader, for å beskytte batteriet.
Jaguar har blant annet isolert batteriet for å sikre et veldig lite energitap over tid. Derfor skal man kun regne med omtrent 1% tap per uke.

Veldig positivt. :+1: Stemmer med min erfaring også at batteriet holder svært godt på varme i forhold til andre elbiler jeg har eid.
Har heller ikke merket tap av soc ved en ukes parkering uten tilkobling i -5 grader.
Spørsmålet er hva som skjer om bilen langtids parkeres uten tilkobling i 4 uker i 25-30 kuldegrader? Hvor mye soc er forsvunnet da?
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: 4Matic Fanatictirsdag 19. november 2019, klokken 19:54
Sitat fra: Egil Fonn på tirsdag 19. november 2019, klokken 16:36
..Stemmer med min erfaring også at batteriet holder svært godt på varme i forhold til andre elbiler jeg har eid..
Hvordan vet du hva temperaturen i batteriet er til enhver tid?
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Egil Fonntirsdag 19. november 2019, klokken 20:08
Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 19. november 2019, klokken 19:54
Sitat fra: Egil Fonn på tirsdag 19. november 2019, klokken 16:36
..Stemmer med min erfaring også at batteriet holder svært godt på varme i forhold til andre elbiler jeg har eid..
Hvordan vet du hva temperaturen i batteriet er til enhver tid?

Som jeg skrev i start innlegget sitat under.

Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 13. november 2019, klokken 17:38
Det som forundrer meg er at batteriet selv om det ikke er tilkoblet virker og fungere uten effekt eller ladebegrensning selv etter parkering i -10 c i 2 døgn (soc 60%) Kan det være at batteripakken er svært godt isolert og holder på varmen? Bruker det energi på å holde en viss temp? Tviler på det siste da jeg ikke oppdaget noe reduksjon i soc på 2 døgn parkering i kulde.
Andre Elbiler jeg har eid ville ha en betydelig effekt og ladebegrensning etter 2 døgn parkering i -10 c.

Vet ikke eksakt temp på batteriet, men at bilen fungerer uten ladebegrensning eller effekt begrensning ette 2 døgn parkert uten tilkobling i 10 minus grader tyder på at batteriet fremdeles er temperert.

Foto: Her er en ladebegrensning ved oppstart, men forsvant  med 15min forvarming uten tilkobling +etter 5 km kjøring. Så konklusjon er at batteriet her er noe nedkjølt men ikke nokk til å gi effekt begrensing.
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Norwegian Woodonsdag 20. november 2019, klokken 07:46
Interessante råd lenger opp i tråden fra Maxwell_400 for å beholde batterikapasiteten:

"- i den kalde årstid ha bilen plugget inn på strøm, dette for å holde batteriene i "operating range"
- alltid bruke precondition, det vil bringe batteriene til optimal temperatur før avgang
- hvis de er kalde, belaste minst mulig og absolutt ikke hurtig lade
- ikke kjør pakka under 10%
- lynlade minst mulig"

Men hva med å la bilen stå fulladet på 100% noen dager, eller et par uker? Av og til lader man opp, men ombestemmer seg og utsetter turen. Jeg har da startet klima på fjernkontrollen og også tatt noen runder rundt i nærområdet men det er mye styr for å få ned batteriet med 10%. Forhandleren sier at 100% ikke er et problem, noen som har synspunkter?

I-PACE S MY 2020
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Ingeniørenonsdag 20. november 2019, klokken 08:15
Sitat fra: Norwegian Wood på onsdag 20. november 2019, klokken 07:46
Interessante råd lenger opp i tråden fra Maxwell_400 for å beholde batterikapasiteten:

"- i den kalde årstid ha bilen plugget inn på strøm, dette for å holde batteriene i "operating range"
- alltid bruke precondition, det vil bringe batteriene til optimal temperatur før avgang
- hvis de er kalde, belaste minst mulig og absolutt ikke hurtig lade
- ikke kjør pakka under 10%
- lynlade minst mulig"

Men hva med å la bilen stå fulladet på 100% noen dager, eller et par uker? Av og til lader man opp, men ombestemmer seg og utsetter turen. Jeg har da startet klima på fjernkontrollen og også tatt noen runder rundt i nærområdet men det er mye styr for å få ned batteriet med 10%. Forhandleren sier at 100% ikke er et problem, noen som har synspunkter?

I-PACE S MY 2020

Greit når det er kaldt, men ikke greit om vi har 25-30 grader ute..Veldig mange forslår at om man reiser bort så bør bilen stå til lading da det er verre om den lader helt ut enn er full ladet. BMW anbefalte dette på i3'n jeg hadde, litt mer usikker på hva Jaguar mener om saken, og den går vel i en form for dvale etter 4 døgn som begrenser utlading.
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Maxwell_400onsdag 20. november 2019, klokken 08:51
Sitat
Men hva med å la bilen stå fulladet på 100% noen dager, eller et par uker?

Jaguar har sagt dette;
Sitat
One thing they made very clear was to stop worrying about the max soc. Charge the battery to 100% as much as you want. Charging to 80% makes no measurable difference.

Merk: "Very clear"

Kjenner ikke kjemien som Jaguar bruker men skulle jeg spekulere så går det bra fordi 100% ikke er 100%. Dette går på spenningen på batteri-cellene og de degraderer fort hvis en går over 4.2volt. Et mobil batteri lades gjerne max. men battericellene til en elbil skal vare mye lengere så maksimal spenning settes litt under 4.2 volt.

Uansett, jeg tar mine egne valg så hvis jeg skal la bilen stå pga. reise blir den stående på 90% og med pluggen ute. Det siste også pga. lyn eller annen feil på lysnettet. Men jeg har ikke noe problem eller dårlig nattesøvn med å la den stå på 100%.


Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Burnsonsdag 20. november 2019, klokken 09:57
Leste artikkel om nye Ford Mach-E og bet meg merke i denne uttalelsen:
"– Jo mer stabilt rundt 20 grader batteriet holder seg, jo bedre. Batteriet er i en metallboks, klimatisert. Dersom utetemperaturen faller til -10 eller -20 grader celsius, vil det beste være å parkere bilen inne. Dersom du ikke har mulighet til det, vil det nest beste være å lade bilen over natten, uavhengig av om du faktisk må lade. Da holder batteriet seg til enhver tid rundt 20 grader, forteller Tonn."

https://www.tu.no/artikler/ingen-varmepumpe-i-el-mustangen-dersom-det-virkelig-hadde-gjort-en-forskjell-ville-vi-inkludert-det-sier-ford/479210 (https://www.tu.no/artikler/ingen-varmepumpe-i-el-mustangen-dersom-det-virkelig-hadde-gjort-en-forskjell-ville-vi-inkludert-det-sier-ford/479210)

Noen som har noen tanker rundt dette? Jeg har foreløpig kun ladet ved behov.  Hva mener Jaguar - bra å lade daglig gjennom vintersesongen?
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: GreenBeHHonsdag 20. november 2019, klokken 22:41
Erfarer at batteritapet/utlading kun er ca. 1% per uke, akkurat slik Jaguar sier. Ved hjemmelading vil jeg ikke bry meg om jeg lader til 100% og har kabel i, men ved hurtilading så er det nok greit å holde seg  rundt 80% da de siste prosentene både tar tid og sliter mer på batteriet  :police:
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Maxwell_400torsdag 21. november 2019, klokken 08:42
Sitat fra: GreenBeHH på onsdag 20. november 2019, klokken 22:41
Erfarer at batteritapet/utlading kun er ca. 1% per uke, akkurat slik Jaguar sier.

Ja men JaguarNorge sa det var for å holde batteriene varme, det kan ikke være riktig. Synes å huske fra Tesla at den kunne bruke opptil 1kW bare for å holde batteriene over null grader.

Jeg opplever at I-Pace er en bil for de som er i overkant interessert i bil, det er flott at JaguarNorge tar seg tid til å svare på alle sære spørsmål i dette forumet.

Noen harde fakta sakset fra Jaguar manual og faq:
Sitat
Når bilen forlates tilkoblet, opprettholdes batteritemperaturen innenfor driftsområdet ved hjelp av strøm fra strømforsyningen. Når et tidspunkt for avreise også er angitt, styres batteritemperaturen for å gi optimal ytelse ved angitt tidspunkt for avreise.
IMHO, driftstemperatur er over null grader for å få regen. Optimal er 15-30 grader.
Sitat
Batteriene kan lagres i temperaturer helt ned til -40 °C, men må plugges inn og varmes opp til -20 °C før kjøring. Under langvarig varme eller kalde temperaturer blir elbilens rekkevidde redusert fordi det kreves energi for å holde batteriet i effektiv driftstemperatur. Energi er også nødvendig for å varme opp kupeen når temperaturen er lav.

I-PACE er utstyrt med toppmoderne varmestyringssystemer for å optimalisere batterilevetiden ved varme eller kalde temperaturer.
Betyr det at en på en kald vinterdag må vente til pakka går over -20?

For å oppsummere spørsmålene i denne tråden.
- hvor mye effekt brukes fra strømnettet for å holde batteriene varme ?
- hvis bilen er parkert og ikke plugget inn vil den da bruke batteristrøm for å holde batteriene "varme" og i såfall hvor lenge og til hvilken SoC?

Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: JaguarNorgetorsdag 21. november 2019, klokken 12:13
Tapet i batteriet på 1% per uke, er basert på en utendørs temperatur på 10 grader. Om det er +30 grader utenfor, vil det brukes energi til å kjøle batteriet, så tapet vil være omkring 2% per uke. Tapet vil være høyere enn 1% per uke når det er kaldere en -10 grader, da batteriet skal varmes. Jo kaldere, jo mer energi skal det brukes til å holde en stabil temperatur i batteriet. Om bilen har 80% SoC ved langtidsparkering og står uten lader i 4-5 uker i -25-30 grader, vil bilen fortsatt ha rikelig med SoC. Eksakt hvor mye tapet vil være er vanskelig å si, men det er ikke noe problem å langtidsparkere bilen i den nevnte periode, om bilen har SoC på 80%.
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: JaguarNorgetorsdag 21. november 2019, klokken 12:50
Sitat fra: Burns på onsdag 20. november 2019, klokken 09:57
Leste artikkel om nye Ford Mach-E og bet meg merke i denne uttalelsen:
"– Jo mer stabilt rundt 20 grader batteriet holder seg, jo bedre. Batteriet er i en metallboks, klimatisert. Dersom utetemperaturen faller til -10 eller -20 grader celsius, vil det beste være å parkere bilen inne. Dersom du ikke har mulighet til det, vil det nest beste være å lade bilen over natten, uavhengig av om du faktisk må lade. Da holder batteriet seg til enhver tid rundt 20 grader, forteller Tonn."

https://www.tu.no/artikler/ingen-varmepumpe-i-el-mustangen-dersom-det-virkelig-hadde-gjort-en-forskjell-ville-vi-inkludert-det-sier-ford/479210 (https://www.tu.no/artikler/ingen-varmepumpe-i-el-mustangen-dersom-det-virkelig-hadde-gjort-en-forskjell-ville-vi-inkludert-det-sier-ford/479210)

Noen som har noen tanker rundt dette? Jeg har foreløpig kun ladet ved behov.  Hva mener Jaguar - bra å lade daglig gjennom vintersesongen?
Batteriet vil uansett om den er tilkoblet en lader eller ikke, holde en stabil minimums temperatur.

Det er en smakssak om man vil sette den i laderen hver natt, men mange gjør det for å sikre at de har en varm bil og et varmt batteri neste dag - uten å ha brukt strøm fra batteriet.
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: xyzzytorsdag 21. november 2019, klokken 16:35
Sitat fra: JaguarNorge på torsdag 21. november 2019, klokken 12:50
Sitat fra: Burns på onsdag 20. november 2019, klokken 09:57
Leste artikkel om nye Ford Mach-E og bet meg merke i denne uttalelsen:
"– Jo mer stabilt rundt 20 grader batteriet holder seg, jo bedre. Batteriet er i en metallboks, klimatisert. Dersom utetemperaturen faller til -10 eller -20 grader celsius, vil det beste være å parkere bilen inne. Dersom du ikke har mulighet til det, vil det nest beste være å lade bilen over natten, uavhengig av om du faktisk må lade. Da holder batteriet seg til enhver tid rundt 20 grader, forteller Tonn."

https://www.tu.no/artikler/ingen-varmepumpe-i-el-mustangen-dersom-det-virkelig-hadde-gjort-en-forskjell-ville-vi-inkludert-det-sier-ford/479210 (https://www.tu.no/artikler/ingen-varmepumpe-i-el-mustangen-dersom-det-virkelig-hadde-gjort-en-forskjell-ville-vi-inkludert-det-sier-ford/479210)

Noen som har noen tanker rundt dette? Jeg har foreløpig kun ladet ved behov.  Hva mener Jaguar - bra å lade daglig gjennom vintersesongen?
Batteriet vil uansett om den er tilkoblet en lader eller ikke, holde en stabil minimums temperatur.

Det er en smakssak om man vil sette den i laderen hver natt, men mange gjør det for å sikre at de har en varm bil og et varmt batteri neste dag - uten å ha brukt strøm fra batteriet.

Hvis man ikke bruker bilen hver dag ( og ikke nødvendigvis hver uke heller, om vinteren) - er det da anbefalt å ha den koblet til eller ikke?
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Tellustorsdag 21. november 2019, klokken 17:06
Synes dette ble ganske greit redegjort for. Det spiller ingen rolle så lenge bilen har energi nok i batteriet til å holde det innefor et forsvarlig temperaturområdet. Forsvarlig betyr ikke nødvendigvis ideelt.

Hvis du ikke er bekrymret for at bilen blir stående fulladet og heller ikke ønsker full regen så er det bare å ha bilen tilkoblet alltid når du ikke bruker den.

Jeg velger å holde bilen på maks rundt 80% bortsett fra de gangene jeg faktisk ønsker å ha den fulladet.
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Egil Fonnfredag 22. november 2019, klokken 07:36
Mye oppklarende informasjon her nå:
+ Batteriet er godt isolert for beskyttelse mot kulde eller varme
+ Det vil brukes litt energi for å holde batteriet i drifts temperatur. Gjelder uansett om bilene er tilkoblet eller ikke.
+ Tap i batteriet = 1% pr uke ved ute temp på -10 gr C. Høyere tap en 1% ved kaldere en - 10gr C
+ Tap i batteriet = 2% pr uke ved ute temp på 30 gr C
+ Sitat JaguarNorge:Om bilen har 80% SoC ved langtidsparkering og står uten lader i 4-5 uker i -25-30 grader, vil bilen fortsatt ha rikelig med SoC. Eksakt hvor mye tapet vil være er vanskelig å si, men det er ikke noe problem å langtidsparkere bilen i den nevnte periode, om bilen har SoC på 80%.

Vis vi antar at drifts temp på batteriet er mellom 0-20 gr c.= Varming under 0 gr C og kjøling over 20 gr C.
Batteriet bruker 1% pr uke ved -10 C. Det vil da bruke 2% pr uke ved -20 C og 3% pr uke ved -30 C.?
Hvis dette stemmer er det imponerende lite tap av %soc for å holde batteriet i drifts temperatur :)
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Egil Fonnlørdag 23. november 2019, klokken 16:46
Bilen stått parkert i 14 dager i rundt 0 gr.c. 50% soc da jeg parkerte og 50% soc i dag etter 14 dager. Ingen lade eller effekt begrensning i display. Tydelig at bilen ikke har trekt strøm til varming av batteri ved denne ute temp :)
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: 4Matic Fanaticlørdag 23. november 2019, klokken 20:33
Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 23. november 2019, klokken 16:46
Bilen stått parkert i 14 dager i rundt 0 gr.c. 50% soc da jeg parkerte og 50% soc i dag etter 14 dager. Ingen lade eller effekt begrensning i display. Tydelig at bilen ikke har trekt strøm til varming av batteri ved denne ute temp :)
Nettopp. Jeg vet ikke hva JaguarNorge mener med at batteriet uansett om bilen er tilkoblet vil holde en stabil minimumstemperatur, i så fall bør den ligge langt under 0C.
Å holde batteriet oppvarmet til enhver tid i vinter-Norge må være det mest bortkasta man kunne finne på...
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Egil Fonnlørdag 23. november 2019, klokken 21:03
Batteripakken er godt isolert. Ved -10 gr.c brukes kun 1% soc pr uke for å holde drifts temp på batteri. Dette tilsvarer 0,8 kw/t = ca 1 nok pr uke. Helt ok. God batteri klimatisering vil også øke batteriets levetid og bilens annenhånds verdi :)
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Ingeniørensøndag 24. november 2019, klokken 09:37
Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 23. november 2019, klokken 21:03
Batteripakken er godt isolert. Ved -10 gr.c brukes kun 1% soc pr uke for å holde drifts temp på batteri. Dette tilsvarer 0,8 kw/t = ca 1 nok pr uke. Helt ok. God batteri klimatisering vil også øke batteriets levetid og bilens annenhånds verdi :)

Vet ikke helt om jeg tro på det der. Synes jeg ser at bilen mister er par % overnatta og tro ikke det bare skyldes forvarming ved ca 0 C... Er nok en del batterivarming her, men da bør den trekke mer enn 1% i uka for å holde batteriet varmt...

Hadde vært fint om vi kunne fått batteri temp i WattCat  :)
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Maxwell_400søndag 24. november 2019, klokken 10:52
Hvis vi pakker inn batteriet med 15cm Glava, U-verdi=0.3W/(m2 K), så er varmetapet 0.3 x 12m2 = 3.6W per grad. Batteriet er naturlig nok ikke så godt isolert, vi snakker om en aluminiumsboks.
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Tellussøndag 24. november 2019, klokken 11:11
Min erfaring er at bilen omtrent ikke mister energi overhodet når det er mildt ute. Hatt den stående på flyplass i en uke om sommeren uten at SOC endret seg. Om vinteren har jeg bare latt bilen stå et par dager så langt. Skal parkere den en uke på Gardermoen i jula. Skal prøve å huske å ta et før og etter bilde da. Alt over et par prosent ville overraske meg med mindre vi får temperaturer godt under minus 10 grader. Tipper battterivarming først skjer på veldig lave temperaturer med mindre man har bilen tilkoblet.
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Ingeniørensøndag 24. november 2019, klokken 14:32
På det engelske forum var det en som hevdet at batteriet først varmes om det blir kaldere en minus 10. Videre hadde han strømmålere på ladeboksen og hadde ikke registrert at bilen trakk strøm når den var ferdig ladet. Først 1.5 timer før avreise begynte bilen å trekke strøm til varming av batteri og kupe....

At batteriet først varmes nå det blir minus ti stemmer bra med at batteriet ikke utlades selv om bilen står parkert over tid med ikke for lave temperaturer.
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Egil Fonnsøndag 24. november 2019, klokken 15:32
Håper det ikke forsvinner for mye energi fra batteriet ved langtidsparkering i kulde.
Blir for dumt om å komme til tomt batteri etter 3 ukers parkering i 25 kalde ved Bardufoss lufthavn. Egentlig burde dette vært mulig å styre manuelt, slik at batterivarming kunne deaktiveres ved langtidsparkering i kulde.
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: 4Matic Fanaticsøndag 24. november 2019, klokken 16:24
Sitat fra: Maxwell_400 på søndag 24. november 2019, klokken 10:52
Hvis vi pakker inn batteriet med 15cm Glava, U-verdi=0.3W/(m2 K), så er varmetapet 0.3 x 12m2 = 3.6W per grad. Batteriet er naturlig nok ikke så godt isolert, vi snakker om en aluminiumsboks.
Helt enig, det er bare salgsbabbel å si noe annet.
Om bilen står parkert vil batteriet uten oppvarming/kjøling ligge på tilnærmet omgivelsestemperatur i løpet av noen timer - som resten av bilen.

Ville absolutt vært interessant å kunne lese av batteritemperaturen men siden den ikke er tilgjengelig i de API'ene som er kjent er det heller ingen mulighet å vise dette i WattCat eller andre verktøy.

Det man trenger er noen som henger på en OBDII-plugg og begynner å grave, tallene finnes nok inni der et sted.
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Tellussøndag 24. november 2019, klokken 16:47
Nå er ikke glava noe ideelt isolasjonsmateriale for et batteri. Funker greit til hus fordi det er billig og det er nok plass. Et moderne 3 lags glassvindu har en U verdi på under 1. Dvs at det overfører under 1 watt per kvm per grad temperaturforskjell. Regner med at det finnes langt bedre isolasjonsmaterialer enn glass. Hvis vi for moro skyld antar at batteriet har en overflate på 10 kvm og en U verdi på 0.5. La oss videre anta at man må opprettholde en 10 graders temperaturforskjell mellom batteri og omgivelse. Da kreves det 10x0.5x10x24 = 1200 Wh i døgnet. Dette tilsvarer 1.4% av netto kapasitet i batteriet.

Just saying  :)
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Egil Fonnmandag 25. november 2019, klokken 07:12
Vet ikke hvilket materiale som er benyttet til isolering, men om det er benyttet : Vacuumisolering (Vacupor) (λ = 0,005 W / mK) består av et materiale som på engelsk kalles "fumed silika". Det er en mikroporøst uorganisk materiale, 85% består av silisiumdioksid (SiO2) og 15% av silisiumkarbid (SiC), som lukkes i et vakuum mellom metallfilmer av aluminium, og formet som tynne plater. Produktets varmeledningsevne er svært lav og isolasjonsevnen er dermed svært god.
Vacupor er ikke brennbart, kan gjenbrukes, og innebærer ikke helse-og miljørisiko.
Hvis man bryter gjennom platen og vakuumet forsvinner forverres isoleringsevnen drastisk.
Materialet er dyrt, men hvis du trenger å isolere elegante detaljer som karnapper eller arker, er det et utmerket materiale.
Estimert levetid skal være mer enn 30 år.

I såfall blir regnestykket 10 kvm og en U verdi på 0.005. Ved 10 graders temperaturforskjell mellom batteri og omgivelse kreves det 10x0.005x10x24 = 12 Wh i døgnet.  X 7 døgn = 84 Wh i uken :)
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: 4Matic Fanaticmandag 25. november 2019, klokken 07:59
Sitat fra: Egil Fonn på mandag 25. november 2019, klokken 07:12
...I såfall blir regnestykket 10 kvm og en U verdi på 0.005...
Nei. λ (varmekonduktivitet) og U-verdi er ikke det samme, U-verdien vil øke med tykkelsen på isolasjonsmaterialet, ved en gitt λ.

Sammenhengen er blant annet omtalt her (https://byggebolig.no/trearbeider-konstruksjoner-isolering/forskjellen-pa-lamdaverdi-og-u-verdi-mht-isolasjon)..
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Tellusmandag 25. november 2019, klokken 09:08
Jepp,

Hvis du har plass til ca 5 cm isolasjon vil en varmekonduktivitet på 0.005 gi en U-verdi på (100cm/5cm)*0.005 = 0.1 hvis jeg ikke er helt på jordet. Hvis du kun har plass til 1cm skal det gi en U-verdi på 0.5 som ble brukt i mitt regnestykke. Den beste isolator er vel vakum, men vet ikke om det er egnet for batterier.
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: jkirkebomandag 25. november 2019, klokken 09:56
Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 25. november 2019, klokken 07:59
Sitat fra: Egil Fonn på mandag 25. november 2019, klokken 07:12
...I såfall blir regnestykket 10 kvm og en U verdi på 0.005...
Nei. λ (varmekonduktivitet) og U-verdi er ikke det samme, U-verdien vil øke med tykkelsen på isolasjonsmaterialet, ved en gitt λ.

Sammenhengen er blant annet omtalt her (https://byggebolig.no/trearbeider-konstruksjoner-isolering/forskjellen-pa-lamdaverdi-og-u-verdi-mht-isolasjon)..

U-verdien vil minke med tykkelsen på isolasjonsmaterialet mener du vel? Jo lavere U-verdi jo bedre isolasjon.
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: 4Matic Fanaticmandag 25. november 2019, klokken 11:08
Sitat fra: jkirkebo på mandag 25. november 2019, klokken 09:56
...U-verdien vil minke med tykkelsen på isolasjonsmaterialet mener du vel? Jo lavere U-verdi jo bedre isolasjon.
Naturligvis. Isolasjonsevnen øker, U-verdien går ned.   :+1:
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Maxwell_400mandag 25. november 2019, klokken 11:11
Får vi ikke jobb tilbud fra Glava eller Rockwool nå så vet ikke jeg.....

Noen som vet om det finnes noe ala TeslaSpy, LeafSpy? Jeg har en sånn ELM327 dings liggende et eller annet sted men jeg må vite de riktige kodene.
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: 4Matic Fanaticmandag 25. november 2019, klokken 11:46
Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 25. november 2019, klokken 11:11
Noen som vet om det finnes noe ala TeslaSpy, LeafSpy? Jeg har en sånn ELM327 dings liggende et eller annet sted men jeg må vite de riktige kodene.
Ikke sett noe sånt, ei heller type VCDS som du får til VAG for å hacke rundt.
En ulempe ved å kjøre en bil fra en liten produsent.
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Ingeniørenmandag 25. november 2019, klokken 17:48
Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 25. november 2019, klokken 11:46
Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 25. november 2019, klokken 11:11
Noen som vet om det finnes noe ala TeslaSpy, LeafSpy? Jeg har en sånn ELM327 dings liggende et eller annet sted men jeg må vite de riktige kodene.
Ikke sett noe sånt, ei heller type VCDS som du får til VAG for å hacke rundt.
En ulempe ved å kjøre en bil fra en liten produsent.

Leter du litt på det engelske forumet så tror jeg du finner noen som driver å lager noe slikt. De var ute etter folk som ville teste beta versjon, men finner det ikke igjen. Mulig det var det amerikanske.
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Ingeniørentirsdag 26. november 2019, klokken 06:46
Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 25. november 2019, klokken 11:11
Får vi ikke jobb tilbud fra Glava eller Rockwool nå så vet ikke jeg.....

Noen som vet om det finnes noe ala TeslaSpy, LeafSpy? Jeg har en sånn ELM327 dings liggende et eller annet sted men jeg må vite de riktige kodene.

Eller Jaguar.. :)
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: JohnPGrifftirsdag 26. november 2019, klokken 11:11
Selskap er Power Cruise Control (Italiensk) https://www.powercruisecontrol.com/
Det er en navigasjon app men med en "Dongle" kan hente ut info fra bilen, batteri temperatur, SOC, gjenstående kW.
De jobber med en I Pace versjon. Har tatt kontakt med dem om mulighet for "Beta Testing" men ikke fått en svar.

Appen ser ut å har noen veldig bra features, men å vise batteri temperatur i real time er meget interessant.

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

WattCat (som kan anbefales) kan vise alt relevant info men etter svar fra Ardevd som har utviklet WattCat, API kan ikke hente ut Batteri Temp.

Hvis Batteri Temp er tilgjengelig, å vise den i My EV skjerm er en "No Brainer". Hvis du vet batteri temp er for lav og du er på vei til en 50-150kW lader, kanskje du kan kjøre på en måte at batteri kan varmes opp og med litt erfaring du vil forstår forventet lading hastighet med en batteri temp of Xc og en gitt Start SOC%
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Chimptirsdag 26. november 2019, klokken 12:42
Hvis ikke API sender ut batteritemperatur til Wattcat kan jeg dessverre ikke se for meg at Power Cruise Control får tak i det heller.
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: 4Matic Fanatictirsdag 26. november 2019, klokken 12:55
Sitat fra: Chimp på tirsdag 26. november 2019, klokken 12:42
Hvis ikke API sender ut batteritemperatur til Wattcat kan jeg dessverre ikke se for meg at Power Cruise Control får tak i det heller.
WattCat henter informasjonen fra JLR's sentrale løsning som oppdateres jevnlig fra bilen og er begrenset til det API'et deres leverer.
Det vi har diskutert på slutten her er sw som leser onlinedata fra bilens OBDII-port, f.eks over Bluetooth mot en app på mobilen.
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Chimptirsdag 26. november 2019, klokken 13:28
Sorry, jeg postet for raskt. Jeg har holdt meg unna denne kvantefysikk-tråden, glem meg og keep up the good work
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Maxwell_400tirsdag 26. november 2019, klokken 13:43
Sitat fra: JohnPGriff på tirsdag 26. november 2019, klokken 11:11
Selskap er Power Cruise Control (Italiensk) https://www.powercruisecontrol.com/
:+1: Mycket bra!
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Theppantirsdag 26. november 2019, klokken 14:52
Blir overrasket dersom det viser seg at batteritemperatur er tilgjengelig over "ODBII" API'et og ikke via API'et Incontrol og WattCat benytter, men er jo altids mulighet å håpe 🤗
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: 4Matic Fanatictirsdag 26. november 2019, klokken 17:30
Sitat fra: Theppan på tirsdag 26. november 2019, klokken 14:52
Blir overrasket dersom det viser seg at batteritemperatur er tilgjengelig over "ODBII" API'et og ikke via API'et Incontrol og WattCat benytter...
Nei hvorfor det? Det API'et er jo laget i hovedsak for å levere 'dillinformasjon' som hvor bilen er og at du har luft i hjulene, mulighet til å starte oppvarming. Så kom I-Pace og endel nye ønsker og krav på banen, men backendsystemene er nok samme rælet som de brukte på fossilbilene for 3 år siden..

Internt i bilen og da forhåpentligvis tilgjengelig via OBDII er behovet for sanntidsinformasjon fra alt av sensorer vesentlig større for å kunne styre systemene i bilen.
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Maxwell_400onsdag 27. november 2019, klokken 21:42
Bestilte en sånn VGATE iCAR2 bluetooth 3.0 fra ebay som powercruisecontrol anbefaler. Utgjør 0.016% av bilens kost. Så hva kommer først?

- App fra powercruisecontrol
- Donglen
- Lade/rekkevidde oppdateringen fra Jaguar
- Jul  :)
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Egil Fonntorsdag 28. november 2019, klokken 06:54
Jula kommer først :)
Informasjon som dette hadde hvert fint. Se Foto.
Synd det ikke fins menyer i bilen som kan dele mer av informasjon som batteri temp, kjølevanns temp, lading i kw, osv. Dette er informasjon som de bilinteresserte av oss gjerne vil ha.
På BMW i3 er det en service meny man kan klikke seg inn i for å hente ut data som dette.
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Egil Fonnlørdag 30. november 2019, klokken 20:38
Her er effekt begrensning på BMw i3 etter kun 30 timer i 10 kalde. Kun ca 40% effekt tilgjengelig. Parkerte som nevnt Jaguar I-Pace i 48 timer i tilsvarende forhold. 0 effekt begrensning og 0 tap av soc. Tyder på godt isolert batteripakke på I-Pace :)

Edit: Ladebegrensning (charge) er misvisende på i3 pga de benytter bilens bremser ved høy soc eller lav batteri temp til erstatning for real regenerering. Dette vises i display som full charge selv om real regenerering er tilnærmet 0.
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Ingeniørensøndag 01. desember 2019, klokken 09:50
Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 30. november 2019, klokken 20:38
Her er effekt begrensning på BMw i3 etter kun 30 timer i 10 kalde. Kun ca 40% effekt tilgjengelig. Parkerte som nevnt Jaguar I-Pace i 48 timer i tilsvarende forhold. 0 effekt begrensning og 0 tap av soc. Tyder på godt isolert batteripakke på I-Pace :)

Edit: Ladebegrensning (charge) er misvisende på i3 pga de benytter bilens bremser ved høy soc eller lav batteri temp til erstatning for real regenerering. Dette vises i display som full charge selv om real regenerering er tilnærmet 0.
:+1:
Tittel: Sv: Batterivarming
Skrevet av: Maxwell_400fredag 20. desember 2019, klokken 17:48
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 27. november 2019, klokken 21:42
Bestilte en sånn VGATE iCAR2 bluetooth 3.0 fra ebay som powercruisecontrol anbefaler. Utgjør 0.016% av bilens kost. Så hva kommer først?

- App fra powercruisecontrol
- Donglen
- Lade/rekkevidde oppdateringen fra Jaguar
- Jul  :)
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Da kom donglen, da mangler bare
- app
- ladeoppdatering
- Jul