Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Kaus på onsdag 13. november 2019, klokken 13:09

Tittel: Permanent redusert ladehastighet.
Skrevet av: Kausonsdag 13. november 2019, klokken 13:09
Hei!
Etter "samtale" med Tesla support sitter jeg igjen med noen spørsmål jeg håper noen her kan hjelpe meg med.
De siste to ukene er maks lading på SuC 38-40 kW. Dette er uavhengig av hvor mange andre som lader, temperatur på batteriet og hvor mye batteriet er ladet. Tesla får heller ikke opp noen feilmeldinger på systemene. Sist gang jeg ringte de fikk jeg beskjed om at dette hadde sammenheng med overdreven bruk av SuC og at dette var en permanent begrensning som nå (sannsynligvis) permanent var lagt inn. Hun jeg snakket med mente at dette var noe jeg burde vite og undret seg over at jeg ikke hadde hørt om dette før. SuC var ment for langkjøring og ikke til "vanlig" bruk. Jeg ba om å få noe skriftlig på dette.

Jeg kjøpte bilen uten muligheter for hjemmelading, men i den (naive) troen at jeg ville kunne basere meg på SuC inntil hjemmelading er på plass. Bilen er en 2018 TMS 75D. Den er nå kjørt 18K, har i all hovedsak ladet mellom 20 og 80%. SW: 32.12.2
At ladehastighet begrenses til 90kW har jeg ingen problemer med, men 40kW på en ett år gammel bil blir litt stusselig.

Er det andre som opplever dette?
Fremkommer det noe sted at man ikke bør benytte SuC annet enn på langkjøring?
Kan det være andre årsaker til problemet?
Om ikke, er dette noe jeg bare må akseptere?
Tittel: Sv: Permanent redusert ladehastighet.
Skrevet av: kodaxonsdag 13. november 2019, klokken 13:27
Det er jo riktig at høy lading sliter med på batteriet enn lav lading, men at en forholdsvis ny og kortkjørt TMS skal ha maks 40kW gjør at det høres ut som du har snakket med tullofonen..
Tittel: Sv: Permanent redusert ladehastighet.
Skrevet av: Muffinmanonsdag 13. november 2019, klokken 13:47
18.000km på supercharger bør den tåle uten en slik begrensning, så dette høres muffens ut. Du er riktignok oppe i området hvor reduksjonen skal ha begynt å inntreffe, men langt fra så mye som du beskriver.
Tittel: Sv: Permanent redusert ladehastighet.
Skrevet av: Kausonsdag 13. november 2019, klokken 13:57
Jeg har jo søkt litt på dette før jeg posta. Det eneste jeg har funnet er at ganske mange har opplevd en begrensning på ca 90kW. Dette er en begrensning som er forståelig og som jeg lett kan leve med. Men å sitte i bilen (som jeg ellers er latterlig fornøyd med) mens ladingen siger ned fra 40 til 25kW når jeg nærmer meg 80% er bare trist.
Tittel: Sv: Permanent redusert ladehastighet.
Skrevet av: geearonsdag 13. november 2019, klokken 14:33
Mener det kom ut litt mer konkret info om hvordan begrensningene trådte i kraft, og når, for en stund siden. Var det ikke snakk om 5-6-7000 kWh på DC før det begynte å trappes ned? Og at det var gradvis?

Hvis du har kjørt 18 000 km og vi sier snittforbruk på 215 Wh/km, så har du brukt 3870 kWh til fremdrift, og med hyppig bilbruk har du høyt standbyforbruk, så det har sikkert gått 1000 kWh til der, så det er vel ikke urealistisk at du har DC-ladet mellom 4 - 5000 kWh. Det er uansett svært lite i forhold til taxier, og Teslabjørn. Reklamasjon...
Tittel: Sv: Permanent redusert ladehastighet.
Skrevet av: Muffinmanonsdag 13. november 2019, klokken 14:52
Gradvis mellom ca 2000-14000 har jeg lest. Med 18.000km er vel bilen et sted mellom 3500-4000 tør jeg tippe. Nedtrappingen skal ha begynt, men det burde være nesten umerkelig.
Tittel: Sv: Permanent redusert ladehastighet.
Skrevet av: Øyvind.honsdag 13. november 2019, klokken 18:27
Ja dette virker alt for lavt. Capping er vel ikke ned til mer enn rundt 95kW.

Nå er det ganske kaldt ute så du må kjøre langt før det er varmt. Om du forvarmer, kjører et par timer og så kobler i - får du da også 40kW? Sjekket at ikke range mode er aktivert? Det deaktiverer batterivarmeren.
Tittel: Sv: Permanent redusert ladehastighet.
Skrevet av: Kaustorsdag 14. november 2019, klokken 12:17
Ja, jeg har hatt de lave tallene, selv når de hos Tesla bekreftet at batteritemperatur var ok.
Tittel: Sv: Permanent redusert ladehastighet.
Skrevet av: N00btorsdag 14. november 2019, klokken 12:21
Var ikke TeslaBjørn sin cappet på 90kw?  Men han hadde P90D, så større batteri. 

Capping på 75 batteriet blir vel lavere effekt enn 90kw da?
Tittel: Sv: Permanent redusert ladehastighet.
Skrevet av: jkirkebotorsdag 14. november 2019, klokken 13:34
Sitat fra: Muffinman på onsdag 13. november 2019, klokken 14:52
Gradvis mellom ca 2000-14000 har jeg lest. Med 18.000km er vel bilen et sted mellom 3500-4000 tør jeg tippe. Nedtrappingen skal ha begynt, men det burde være nesten umerkelig.

Vår X75D nærmer seg 7000kWh hurtiglading og lader raskere enn noen gang før. Jeg får 127kW på maks nå, og den krysser på 65kW/65%.

Mesteparten av de snaue 7000kWh'ene er dog CHAdeMO-lading.
Tittel: Sv: Permanent redusert ladehastighet.
Skrevet av: Danktorsdag 14. november 2019, klokken 14:09
Min veteran 85s 2014 model hadde en feil med ladeporten. Den ladet med max effekt på 28-29 kw på SuC uansett % SOC, temp. på batteriet eller hvilken SuC som ble benyttet.

Jeg ringte da til veihjelpen og ble møtt med en lite hyggelig engelsktalende person som stilte en "fjern" diagnose, i tillegg kom han med flere nedlatende kommentarer mens vi holdt på. Vedkommende konkluderte med at hvis jeg skulle oppnå høyere ladehastighet, så måtte jeg bare kjøre enda lengre før jeg skulle prøve å superlade bilen. "Case closed" sa han i tesla veihjelp og ingen henvisning til SC heller.

Til info, så skjedde dette i fjor sommer. Jeg kjørte fra Oslo til SuC ved Nes i Ådal og jeg var helt alene på hele SuC. Det var tydeligvis ikke nok i følge av ham i Tesla Veihjelp.

Etter flere mislykket forsøk med å kontakte Tesla Veihjelp ved senere anledninger, så gav jeg opp og tok med bilen til SC på drop-in. De fant ingen feil på 1. besøk. På 2. besøk oppgraderte de noe SW uten at det løste problemet. På det 3. besøk, så oppdaget de at det var noe feil med ladeporten og at bilen gikk over til et slags safe modus under lading. Feilen ble rettet og ladehastigheten gikk tilbake til normalt.

For å løse dette, så tror jeg nok du må inn på SC og få de til å undersøke bilen nærmere.
Tittel: Sv: Permanent redusert ladehastighet.
Skrevet av: geeartorsdag 14. november 2019, klokken 15:37
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 14. november 2019, klokken 13:34
Sitat fra: Muffinman på onsdag 13. november 2019, klokken 14:52
Gradvis mellom ca 2000-14000 har jeg lest. Med 18.000km er vel bilen et sted mellom 3500-4000 tør jeg tippe. Nedtrappingen skal ha begynt, men det burde være nesten umerkelig.

Vår X75D nærmer seg 7000kWh hurtiglading og lader raskere enn noen gang før. Jeg får 127kW på maks nå, og den krysser på 65kW/65%.

Mesteparten av de snaue 7000kWh'ene er dog CHAdeMO-lading.
Skal ikke si det har skjedd, men avhengig av hvordan denne reduksjonen, og ikke minst økningen, er implementert, softwaremessig, så KAN det jo ha skjedd at de har nerfet hele den tidligere reduksjonen med en glipp da de gjorde en flåtevid økning på ladefart? ;)
Tittel: Sv: Permanent redusert ladehastighet.
Skrevet av: Kaussøndag 17. november 2019, klokken 22:17
Takk for innspill folkens! Jeg har bestilt time for å få sjekke opp i det. Satte forøvrig månedsbeste ladehastigvet i kveld med 68kW. Trodde et par minutter det var tidlig jul i år, men den seg fort ned til trygge 41kW igjen.
Tittel: Sv: Permanent redusert ladehastighet.
Skrevet av: strekenmandag 18. november 2019, klokken 22:26
Jeg hiver meg på: Dette kan umulig stemme, det må være en feil. Sammenlikn med hvordan jeg har kjørt og ladet så langt.

Min 2017 S75D har nå gått 60.000km, og rundt 18.000km (hvis ikke mer) av dem er ladet på superlader (Tromsø x2, Trondheim, Hamburg, Korsika, en haug med fjellturer rundt om - Teslaen brukes og nytes!). Jeg får 130kW som topphastighet på SUC nå, superlading har aldri gått så raskt som denne høsten (ved 50% får jeg fortsatt tett oppunder 100kW).

Altså ikke spor av nedtrapping på bilen min, kun herlig opptrapping.
Tittel: Sv: Permanent redusert ladehastighet.
Skrevet av: Erik Nmandag 18. november 2019, klokken 23:52
Finnes det noen måte å se hvor mange kWh som er ladet på superlader? Jeg har aldri brukt noen spy app eller lignende. Har også kun nylig begynt å betale for superlading så jeg kan ikke sjekke faktura.

Kan Tesla se det i systemet på noen måte? Eller kan noen app finne ut av det uten at man brukt den fra start?
Tittel: Sv: Permanent redusert ladehastighet.
Skrevet av: Erik Nmandag 18. november 2019, klokken 23:57
Er det "bedre" å lade med kaldt batteri? La oss hypotetisk si at jeg kun (alltid) lader med kaldt batteri slik at den lader på 30 kW (eller kun superlader fra 80-100%).

Kan jeg da lade 28.000 kWh før hastigheten blir redusert, sammenlignet med 7.000 kWh hvis jeg alltid superlader på 120 kW?
Tittel: Sv: Permanent redusert ladehastighet.
Skrevet av: fonbergtirsdag 19. november 2019, klokken 11:44
Generelt er det bedre å lade på lavere effekt enn SuC gir, uansett. SuC vil alltid gi så mye som Tesla anser at ikke gir betydelig skade på batterihelsen, mens f.eks. en 7,4 kW aldri vil være i nærheten av de grenseverdiene Tesla opererer med på SuC (unntatt ved SOC > 90%).
Tittel: Sv: Permanent redusert ladehastighet.
Skrevet av: Contangotirsdag 19. november 2019, klokken 12:02
Sitat fra: Erik N på mandag 18. november 2019, klokken 23:57
Kan jeg da lade 28.000 kWh før hastigheten blir redusert, sammenlignet med 7.000 kWh hvis jeg alltid superlader på 120 kW?
Du kan ikke selv finne ut av:
- hvor mye som er "superladet"
- hvor mye topplading batteriet har hatt
- når ladehastigheten strupes
uten enten å ha et loggeprogram fra start av eller få tilgang til Canbus. Det er en logg i bilen som viser antall kWh DC ladet (skiller ikke mellom superlading eller lavere hastigheter -eksvs Chademo), og visstnok hvor mange ganger du har fått varsel om ikke å lade over 90%.
Strupingen av ladehastighet går på antall kWh DC ladet uavhengig av temperatur eller hastighet.
Dere andre får skrike om dere er uenige. Synes som Erik at dette er temmelig kryptisk å finne ut av.
Tittel: Sv: Permanent redusert ladehastighet.
Skrevet av: Erik Ntirsdag 19. november 2019, klokken 18:24
Sitat fra: Contango på tirsdag 19. november 2019, klokken 12:02
Sitat fra: Erik N på mandag 18. november 2019, klokken 23:57
Kan jeg da lade 28.000 kWh før hastigheten blir redusert, sammenlignet med 7.000 kWh hvis jeg alltid superlader på 120 kW?
uten enten å ha et loggeprogram fra start av eller få tilgang til Canbus. Det er en logg i bilen som viser antall kWh DC ladet (skiller ikke mellom superlading eller lavere hastigheter -eksvs Chademo), og visstnok hvor mange ganger du har fått varsel om ikke å lade over 90%.

Google ble jeg ikke mye klokere av. Er det noen som har koblet inn på can-bussen og fått frem hvor mange kWh DC?

Er det noe jeg kan etterspørre på en service hos Tesla? Eller noen som kan sjekke dette på vestlandet?

Jeg bikker nettopp 50.000 km nå (første 11 måneder), og myye av det er superlading da jeg kjørt fra nordsverige ned til Medelhavet og Bergen Stockholm jevnlig siste året, pluss flere turer opp mot norra Finland. Jeg bør vel egentlig allerede ha passert 7000 kWh, men lader fortsatt pent over 120 kW.
Tittel: Sv: Permanent redusert ladehastighet.
Skrevet av: Contangotirsdag 19. november 2019, klokken 20:46
Du har 110 sider å hygge deg med her. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/if-you-fast-charge-tesla-will-permanently-throttle-charging.90230/page-66#post-2108038

Edit: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/scan-my-tesla-a-canbus-reader-for-android.112636/#post-2667367
Tittel: Sv: Permanent redusert ladehastighet.
Skrevet av: Erik Ntirsdag 19. november 2019, klokken 23:34
Takk... tror jeg... 2200 innlegg... Blir en lang natt!

Jeg får nok bare vente å se. Har i grunnen sjeldent hastverk når jeg superlader uansett, jeg liker å reise langsomt :-)
Tittel: Sv: Permanent redusert ladehastighet.
Skrevet av: Klykkenonsdag 20. november 2019, klokken 08:25
Du har opplysningsplikt ved salg også husk. Så, hvis bilen nå lader saktere enn en 1.gen Leaf ville i alle fall jeg sett meg om etter en annen, hvis nå ikke prisen var meget lav.
Tittel: Sv: Permanent redusert ladehastighet.
Skrevet av: Contangoonsdag 20. november 2019, klokken 12:34
Jeg synes du uansett skal vurdere å starte logging av bilen. Da får du en løpende indikasjon på bilens rekkevidde (en brukbar proxy for batteriets helse) og dokumentasjon av alle ladinger pluss pluss. TeslaFi fungerer bra. I tillegg kan du jobbe med å få noen til å hjelpe deg med å få lastet ned bilens data gjennom Canbus.
Tittel: Sv: Permanent redusert ladehastighet.
Skrevet av: Erik Ntirsdag 03. desember 2019, klokken 15:08
Tesla var vennlig nok til å gi meg data for de siste 12 månedene, og da jeg kun hatt bilen et år så fikk jeg all data.

4957 kWh har jeg superladet (aldrig chademo så SC er 100% av min DC), så hvis grensen var 5000 så får jeg nok merke det snart nok. Håper det er nærmere 7000 da :-)
Tittel: Sv: Permanent redusert ladehastighet.
Skrevet av: Wiblatirsdag 03. desember 2019, klokken 19:24
Sitat fra: Erik N på tirsdag 03. desember 2019, klokken 15:08
Tesla var vennlig nok til å gi meg data for de siste 12 månedene, og da jeg kun hatt bilen et år så fikk jeg all data.

4957 kWh har jeg superladet (aldrig chademo så SC er 100% av min DC), så hvis grensen var 5000 så får jeg nok merke det snart nok. Håper det er nærmere 7000 da :-)

Hvordan fiksa du det?
Tittel: Sv: Permanent redusert ladehastighet.
Skrevet av: geeartirsdag 03. desember 2019, klokken 19:42
Hvordan går det med trådstarter her da? Må ha vært en feil..
Tittel: Sv: Permanent redusert ladehastighet.
Skrevet av: kirkytirsdag 03. desember 2019, klokken 23:21
Spørs om ikke verditapet / nedgraderingen blir større enn de 5000kr du har spart i drivstoff?

Klart noen kan ikke lade hjemme, mens andre SuCer fordi det er gratis..

Sitat fra: Erik N på tirsdag 03. desember 2019, klokken 15:08
Tesla var vennlig nok til å gi meg data for de siste 12 månedene, og da jeg kun hatt bilen et år så fikk jeg all data.

4957 kWh har jeg superladet (aldrig chademo så SC er 100% av min DC), så hvis grensen var 5000 så får jeg nok merke det snart nok. Håper det er nærmere 7000 da :-)
Tittel: Sv: Permanent redusert ladehastighet.
Skrevet av: ventleonsdag 04. desember 2019, klokken 08:28
Sitat fra: kirky på tirsdag 03. desember 2019, klokken 23:21
Spørs om ikke verditapet / nedgraderingen blir større enn de 5000kr du har spart i drivstoff?

Klart noen kan ikke lade hjemme, mens andre SuCer fordi det er gratis..

Sitat fra: Erik N på tirsdag 03. desember 2019, klokken 15:08
Tesla var vennlig nok til å gi meg data for de siste 12 månedene, og da jeg kun hatt bilen et år så fikk jeg all data.

4957 kWh har jeg superladet (aldrig chademo så SC er 100% av min DC), så hvis grensen var 5000 så får jeg nok merke det snart nok. Håper det er nærmere 7000 da :-)

Hva mener du? At han skulle kjørt fossilbil på langturene mellom Nord-Sverige og Middelhavet, Bergen og Stockholm og latt Teslaen stå hjemme for å unngå verditap på grunn av superlading? Eller at han skulle sakteladet (og overnattet) på hvert eneste ladestopp?
Tittel: Sv: Permanent redusert ladehastighet.
Skrevet av: Muffinmanonsdag 04. desember 2019, klokken 10:36
Kanskje en titt på åpningsinnlegget oppklarer litt...
Tittel: Sv: Permanent redusert ladehastighet.
Skrevet av: Erik Nonsdag 04. desember 2019, klokken 20:36
Sitat fra: Wibla på tirsdag 03. desember 2019, klokken 19:24
Sitat fra: Erik N på tirsdag 03. desember 2019, klokken 15:08
Tesla var vennlig nok til å gi meg data for de siste 12 månedene, og da jeg kun hatt bilen et år så fikk jeg all data.

4957 kWh har jeg superladet (aldrig chademo så SC er 100% av min DC), så hvis grensen var 5000 så får jeg nok merke det snart nok. Håper det er nærmere 7000 da :-)

Hvordan fiksa du det?

Etter litt kverulering på Tesla chatten så sendte jeg et meget høflig mail til teslas Data Protection Office der jeg forklarte saken.
Etter en drøy uke fikk jeg et meget høflig mail tilbake med excel-vedlegg over all SuC de siste 12 månedene.

Jeg fikk vel bilen i november tenker jeg, så det er mulig de første to ukene ikke var med i sammentellingen. Men sånn ca 5000 kWh pluss minus da.