Elbilforum.no

Bilmerker => Audi => Audi e-tron => Emne startet av: elektro på mandag 11. november 2019, klokken 13:35

Tittel: Vinterbilen e-tron quattro
Skrevet av: elektromandag 11. november 2019, klokken 13:35
Da var vinteren på plass på Østlandet. Velkommen etter fra enkelte andre landsdeler sikkert, men mange av de rundt 5000 nye e-tron quattro eierne har nok fått prøve bilen under skikkelige vinterforhold for første gang først nå. La oss dele erfaringer og tips, fra hele landet! :D

Personlig vil jeg si at bilen innfrir forventningene, som naturlig nok var høye! Elsker at man enkelt kan koble elektronisk stabilitetskontroll halvveis ut, og logre litt med halen i trygge former. (Hold knappen inne et par sekunder for å koble helt ut, for en ganske annerledes opplevelse.) For de som ikke har kjørt nærmere tre tonn med masse krefter på vinterføre før, kanskje med piggfritt appåtil, vil jeg anbefale å bli kjent med bilen i trygge former. Hold avstand og vær forberedt på noen spennende nedoverbakker på holke.

Positivt også at bilen er veldig varm og komfortabel, samt at forbruket slett ikke er avskrekkende, bilens natur tatt i betraktning. Eneste skår i gleden i den avdelingen, er de gangene appen ikke virker. Det kan vi ta i egen tråd, men er det imidlertid noen som har fått noe dreis på den komfortklimatisering, eller hva det heter? Skal varmen starte når du låser opp bilen? Ev. hvor lenge? Tror vifta går, men det blir ikke spesielt varmt..

Lysene er fantastiske, Matrix eller ikke, og de adaptive viskerne også. Fornøyd med de integrerte spylerdysene, som er oppvarmet, så tviler på at de fryser. Som noen journalister har påpekt burde det imidlertid vært varmetråder også nederst på ruta, i mangel av varme fra motoren. Det har ikke vært noe problem for meg så langt ila. 17.000 km. fra mars-november, men her kan det nok hende at man må ut med kost/skrape noen ganger i året. Fysjameg! ;) Apropos viskere, hvor stor er spylervæsketanken? Må være bortimot 10 liter!?
Tittel: Sv: Vinterbilen e-tron quattro
Skrevet av: Truls Antonsenmandag 11. november 2019, klokken 15:41
Fylte på ca 5 liter i går, fra varsel om lavt nivå, så var ikke tom.

Virker som den på 2020 modell er veldig effektiv med spyleren, og her kommer kanskje de integrerte spylerene inn.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Vinterbilen e-tron quattro
Skrevet av: geirbironsdag 13. november 2019, klokken 10:39
Veldig fornøyd med hvordan den kjører på vinterføret som er nå og komforen er upåklagelig. Men en ting som jeg reagerer på er hvor lett 360-kameraene blir dekket av dritt. Audi burde ha tenkt på deksler eller lignende som åpner seg automagisk når man aktiverer kameraene. E-golf har tenkt på dette på ryggekameraet, og det er en bil til halve prisen. Som været er nå må jeg børste av sensorene minst en gang hver dag.
Tittel: Sv: Vinterbilen e-tron quattro
Skrevet av: geearonsdag 13. november 2019, klokken 14:08
e-tron starter på 499 000,- og e-Golf startet på 315 000,-, så dobbel pris er vel å ta i. 185k for større bil, ekstra motor og dobbelt så stort batteri, er et kupp. Men ja, ryggekameraet til VW er veldig smart. Kan det være patenter som blokkerer andre for å gjøre det samme? Har jo vært på markedet i 5-6 år nå. Og Audi burde i så fall ha tilgang på det?
Tittel: Sv: Vinterbilen e-tron quattro
Skrevet av: Ingeniørenonsdag 13. november 2019, klokken 15:45
Sitat fra: geirbir på onsdag 13. november 2019, klokken 10:39
Veldig fornøyd med hvordan den kjører på vinterføret som er nå og komforen er upåklagelig. Men en ting som jeg reagerer på er hvor lett 360-kameraene blir dekket av dritt. Audi burde ha tenkt på deksler eller lignende som åpner seg automagisk når man aktiverer kameraene. E-golf har tenkt på dette på ryggekameraet, og det er en bil til halve prisen. Som været er nå må jeg børste av sensorene minst en gang hver dag.

Vær forsiktig med å børste, da ender du fort opp med permanent dårlig kamera. Skaff heller en sprute flaske med hard stråle og fyll den med spylevæske og litt salo. Sprut og la det renne av, ikke tørk. Trikset har jeg fra Tesla Bjørn..
Tittel: Sv: Vinterbilen e-tron quattro
Skrevet av: Orbitonsdag 13. november 2019, klokken 15:48
Kamera bak har egen spylerdyse som gjør skikkelig rent, så ikke noe behov for Golf-løsning der. Kamera på siden (under speilhus) unngår mye av tilgrisingen pga plassering, mens kamera i front sauses inn i salt og hadde trengt en egen spyler (der er jo heller ikke langt unna vann der).
Tittel: Sv: Vinterbilen e-tron quattro
Skrevet av: geirbironsdag 13. november 2019, klokken 16:04
Sitat fra: gr på onsdag 13. november 2019, klokken 14:08
e-tron starter på 499 000,- og e-Golf startet på 315 000,-, så dobbel pris er vel å ta i. 185k for større bil, ekstra motor og dobbelt så stort batteri, er et kupp. Men ja, ryggekameraet til VW er veldig smart. Kan det være patenter som blokkerer andre for å gjøre det samme? Har jo vært på markedet i 5-6 år nå. Og Audi burde i så fall ha tilgang på det?

Jeg burde spesifisert bedre. Min e-tron 55 endte opp på ca 800k etter den var spekket opp, så det var prisen jeg gikk ut fra. Usikker på om det er patenter som hindrer, men uansett så burde jo Audi ha tilgang til dem ja.
Tittel: Sv: Vinterbilen e-tron quattro
Skrevet av: geirbironsdag 13. november 2019, klokken 16:08
Sitat fra: Orbit på onsdag 13. november 2019, klokken 15:48
Kamera bak har egen spylerdyse som gjør skikkelig rent, så ikke noe behov for Golf-løsning der. Kamera på siden (under speilhus) unngår mye av tilgrisingen pga plassering, mens kamera i front sauses inn i salt og hadde trengt en egen spyler (der er jo heller ikke langt unna vann der).

Visste ikke at kameraet bak hadde egen spylserdyse. Når aktiveres den? Når man kjører viskeren bak?
Tittel: Sv: Vinterbilen e-tron quattro
Skrevet av: Orbitonsdag 13. november 2019, klokken 16:12
Aktiveres dersom du legger inn revers, og spyler bakruten. Da er også kamera rent på et blunk (så lenge du ikke har 10 cm fokksnø hengende på bakluken).
Tittel: Sv: Vinterbilen e-tron quattro
Skrevet av: Truls Antonsenonsdag 13. november 2019, klokken 16:33
Sitat

Visste ikke at kameraet bak hadde egen spylserdyse. Når aktiveres den? Når man kjører viskeren bak?

To måter
- i menyen når ryggekamera er aktivt, menyvalg «Rengjør ryggekamera»
- Når en spyler bakruta

Lite problem med førstnevnte, er at den har begrensning på 4 ganger, og ofte har spylervæskene runnet tilbake slik at den ikke rekker å fylle opp slangen i løpet av disse 4 sprutende.
Kanskje derfor en ikke merker det når en legger revers heller, siden det bare sprutes luft de første sekundene.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Vinterbilen e-tron quattro
Skrevet av: Øyvind.honsdag 13. november 2019, klokken 17:24
Sitat fra: gr på onsdag 13. november 2019, klokken 14:08
e-tron starter på 499 000,- og e-Golf startet på 315 000,-, så dobbel pris er vel å ta i. 185k for større bil, ekstra motor og dobbelt så stort batteri, er et kupp. Men ja, ryggekameraet til VW er veldig smart. Kan det være patenter som blokkerer andre for å gjøre det samme? Har jo vært på markedet i 5-6 år nå. Og Audi burde i så fall ha tilgang på det?
Dette blir prik, men eGolf koster nå fra 250 og Etron fra 500 (begge på kampanje), så dobbel pris er veldig nøyaktig.
Tittel: Sv: Vinterbilen e-tron quattro
Skrevet av: Trond.monsdag 13. november 2019, klokken 17:28
Kr 259,999😉

Forøvrig er jeg enig i at ryggekameraet som er beskyttet av VW emblemet på Golf er en supervløsning. Har ikke EQC sammevløsning. Problemet til Audi er nok at det er vanskelig å dekke kameraet bak Audi-logoen  ;)

At spyleløsningen er så dårlig som det rapporteres om er uforståelig. Men det er vel like vanskelig å få til som stabil leveranse av hengerfester  8)
Tittel: Sv: Vinterbilen e-tron quattro
Skrevet av: elektrolørdag 16. november 2019, klokken 09:03
Sitat fra: TM på onsdag 13. november 2019, klokken 17:28
Kr 259,999😉

Forøvrig er jeg enig i at ryggekameraet som er beskyttet av VW emblemet på Golf er en supervløsning. Har ikke EQC sammevløsning. Problemet til Audi er nok at det er vanskelig å dekke kameraet bak Audi-logoen  ;)

At spyleløsningen er så dårlig som det rapporteres om er uforståelig. Men det er vel like vanskelig å få til som stabil leveranse av hengerfester  8)

Synes nå spylingen bak fungerer ganske bra jeg. Kun én gang på 8 måneder / 17.000 km. at jeg har opplevd at det ikke har kommet noe når jeg har trykket på «rengjør ryggekamera» i menyen. Men det burde kanskje spylt oftere automatisk v. rygging. Det har jeg ikke tenkt på.. Savner heller spyling på frontkamera. Og litt mer lyssterke kameraer, eller bedre ryggelys. Alt i alt synes jeg fremdeles det er en god løsning.

Har også mye glede av varsel for trafikk/fotgjengere bak bilen. Fin sikkerhet på parkeringsplasser ol. Den hogg også i bremsen da jeg skulle til å rygge ut på en vei hvor det kom en bil i 80-90 km/t. Jeg så bilen altså, skulle snu og hadde ikke planer om å kjøre helt ut i kjørebanen før bilen hadde passert, men greit at systemet virker.
Tittel: Sv: Vinterbilen e-tron quattro
Skrevet av: turfsurflørdag 16. november 2019, klokken 09:16
Sitat fra: TM på onsdag 13. november 2019, klokken 17:28
Forøvrig er jeg enig i at ryggekameraet som er beskyttet av VW emblemet på Golf er en supervløsning. Har ikke EQC sammevløsning.
EQC har samme løsning ja. Men da kan man jo ikke ha kameraet aktivt under kjøring...
Tittel: Sv: Vinterbilen e-tron quattro
Skrevet av: elektrosøndag 17. november 2019, klokken 16:54
Kan se ut som det er varme i parkeringssensorene. Er det kanskje vanlig? Dette er bak.. (Det er visstnok også sensor under bakskjermen, omtrent på ytterhjørnene, ved lyktene. Dette ble fortalt meg på Møller, ifbm. at jeg ble påkjørt.)
Tittel: Sv: Vinterbilen e-tron quattro
Skrevet av: Trond.msøndag 17. november 2019, klokken 17:10
Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. november 2019, klokken 09:16
Sitat fra: TM på onsdag 13. november 2019, klokken 17:28
Forøvrig er jeg enig i at ryggekameraet som er beskyttet av VW emblemet på Golf er en supervløsning. Har ikke EQC sammevløsning.
EQC har samme løsning ja. Men da kan man jo ikke ha kameraet aktivt under kjøring...
Nei, men har man noen praktisk nytte av å kunne det ?
Tittel: Sv: Vinterbilen e-tron quattro
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 17. november 2019, klokken 17:23
Sitat fra: TM på søndag 17. november 2019, klokken 17:10
Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. november 2019, klokken 09:16
Sitat fra: TM på onsdag 13. november 2019, klokken 17:28
Forøvrig er jeg enig i at ryggekameraet som er beskyttet av VW emblemet på Golf er en supervløsning. Har ikke EQC sammevløsning.
EQC har samme løsning ja. Men da kan man jo ikke ha kameraet aktivt under kjøring...
Nei, men har man noen praktisk nytte av å kunne det ?
Jeg bruker det ofte når jeg kjører med tilhenger. Ikke tvingende nødvendig, men fint for å få en statussjekk på det man transporterer.
Interessant nok kan du fint åpne kameraluken på EQC uten å rygge, men du får ikke bilde utfra det jeg testet. Dvs. det er kun ment som en rengjørings/vedlikeholdsfunksjon.
Fordelen med å alltid ha rent kamera får være en liten trøst.
Tittel: Sv: Vinterbilen e-tron quattro
Skrevet av: shbsøndag 17. november 2019, klokken 19:28
Sitat fra: Orbit på onsdag 13. november 2019, klokken 15:48
Kamera bak har egen spylerdyse som gjør skikkelig rent, så ikke noe behov for Golf-løsning der. Kamera på siden (under speilhus) unngår mye av tilgrisingen pga plassering, mens kamera i front sauses inn i salt og hadde trengt en egen spyler (der er jo heller ikke langt unna vann der).
Er jo egen dyse foran på sensoren. Denne tømmer tanken ganske raskt. Spyler hver gang en starter å kjøre, etter ca 200m. Hører de som brumming forran til vensre side.
Tittel: Sv: Vinterbilen e-tron quattro
Skrevet av: jkirkebosøndag 17. november 2019, klokken 21:46
Sitat fra: TM på søndag 17. november 2019, klokken 17:10
Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. november 2019, klokken 09:16
Sitat fra: TM på onsdag 13. november 2019, klokken 17:28
Forøvrig er jeg enig i at ryggekameraet som er beskyttet av VW emblemet på Golf er en supervløsning. Har ikke EQC sammevløsning.
EQC har samme løsning ja. Men da kan man jo ikke ha kameraet aktivt under kjøring...
Nei, men har man noen praktisk nytte av å kunne det ?

På Tesla brukes det som dashcam, sammen med sidekameraene og ett av frontkameraene. Kjekt som dokumentasjon om noe skjer.
Tittel: Sv: Vinterbilen e-tron quattro
Skrevet av: elektromandag 18. november 2019, klokken 19:14
Sitat fra: shb på søndag 17. november 2019, klokken 19:28
Sitat fra: Orbit på onsdag 13. november 2019, klokken 15:48
Kamera bak har egen spylerdyse som gjør skikkelig rent, så ikke noe behov for Golf-løsning der. Kamera på siden (under speilhus) unngår mye av tilgrisingen pga plassering, mens kamera i front sauses inn i salt og hadde trengt en egen spyler (der er jo heller ikke langt unna vann der).
Er jo egen dyse foran på sensoren. Denne tømmer tanken ganske raskt. Spyler hver gang en starter å kjøre, etter ca 200m. Hører de som brumming forran til vensre side.

Hmm.. Interessant, uansett vær- og om viskerne går? Det på bildet er vel radar/lidar (som kun er på 2019 modellene)? Kameraet sitter vel inne i en av Audi-ringene? De som har night vision, har vel kamera i to av Audi-ringene?
Tittel: Sv: Vinterbilen e-tron quattro
Skrevet av: Orbitmandag 18. november 2019, klokken 19:38
Kamera sitter lenger oppe (#12), under ringene. Nattsyn sitter inni ringen på førersiden (#5). Den store sensoren nederst med spyling er lidar (#13). Avstandsradar er #7, men den er skjult bak grillen.

Jeg har hørt en pumpelyd nå i det siste ved hver oppstart, men har ikke lagt merke til den tidligere. Så det er mest sannsynlig noen form for behovsbasert spyling.

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Tittel: Sv: Vinterbilen e-tron quattro
Skrevet av: elektrotirsdag 19. november 2019, klokken 21:10
Bra illustrasjon.. Har 2019 modellen både avstandsradar og lidar, mens 2020 har bare avstandsradar? Eller er det enten eller?
Tittel: Sv: Vinterbilen e-tron quattro
Skrevet av: Orbittirsdag 19. november 2019, klokken 22:45
2019 har begge deler (dersom bilen har opsjonskode PCN, dvs "Assistentpakke tur"), mens 2020 bare kan ha radar (som en del av opsjon PCC, dvs også "Assistentpakke tur, men med litt annen teknisk oppbygging).
Sitat fra: Orbit på onsdag 14. august 2019, klokken 23:54
Ja. I 2019-listen var det PCN, nå er det PCC. I den norske prislistene er dette beskrevet og priset likt. I de tyske (som er mye mer detaljerte) kommer forskjellen tydelig frem. I Tyskland har de også priset ned PCC, siden det er en enklere løsning. Utdrag fra de tyske listene nedenfor (som bruker en hel side til sammen bare for å beskrive denne ene funksjonen - hele prislisten er på 86 sider!).

2019 - PCN - €2150
SitatDurch die Vielzahl der einbezogenen Parameter bietet der adaptive Fahrassistent ein möglichst komfortables Fahren im Geschwindigkeitsbereich von 0 bis maximal 250 km/h und in Stausituationen. Der adaptive Fahrassistent nutzt den in der Fahrzeugfront verbauten Radarsensor, den Laserscanner, die Frontkamera und die Ultraschallsensoren, um das Fahrzeugumfeld permanent zu überwachen.

2020 - PCC - €2040
SitatDurch die Vielzahl der einbezogenen Parameter bietet der adaptive Fahrassistent ein möglichst komfortables Fahren im Geschwindigkeitsbereich von 0 bis maximal 250 km/h und in Stausituationen. Der adaptive Fahrassistent nutzt den in der Fahrzeugfront verbauten Radarsensor, die Frontkamera und die Ultraschallsensoren, um das Fahrzeugumfeld permanent zu überwachen.
Tittel: Sv: Vinterbilen e-tron quattro
Skrevet av: elektrolørdag 23. november 2019, klokken 20:23
Sitat fra: Orbit på tirsdag 19. november 2019, klokken 22:45
2019 har begge deler (dersom bilen har opsjonskode PCN, dvs "Assistentpakke tur"), mens 2020 bare kan ha radar (som en del av opsjon PCC, dvs også "Assistentpakke tur, men med litt annen teknisk oppbygging).
Sitat fra: Orbit på onsdag 14. august 2019, klokken 23:54
Ja. I 2019-listen var det PCN, nå er det PCC. I den norske prislistene er dette beskrevet og priset likt. I de tyske (som er mye mer detaljerte) kommer forskjellen tydelig frem. I Tyskland har de også priset ned PCC, siden det er en enklere løsning. Utdrag fra de tyske listene nedenfor (som bruker en hel side til sammen bare for å beskrive denne ene funksjonen - hele prislisten er på 86 sider!).

2019 - PCN - €2150
SitatDurch die Vielzahl der einbezogenen Parameter bietet der adaptive Fahrassistent ein möglichst komfortables Fahren im Geschwindigkeitsbereich von 0 bis maximal 250 km/h und in Stausituationen. Der adaptive Fahrassistent nutzt den in der Fahrzeugfront verbauten Radarsensor, den Laserscanner, die Frontkamera und die Ultraschallsensoren, um das Fahrzeugumfeld permanent zu überwachen.

2020 - PCC - €2040
SitatDurch die Vielzahl der einbezogenen Parameter bietet der adaptive Fahrassistent ein möglichst komfortables Fahren im Geschwindigkeitsbereich von 0 bis maximal 250 km/h und in Stausituationen. Der adaptive Fahrassistent nutzt den in der Fahrzeugfront verbauten Radarsensor, die Frontkamera und die Ultraschallsensoren, um das Fahrzeugumfeld permanent zu überwachen.

Lurer på det er noen forskjell i praksis. Synes i alle fall ACC på 2019 med laser er utrolig bra! Er dette egentlig samme system som A8 har?

Når det gjelder lane assisten, kan du jo ikke akkurat slippe rattet i svinger, men den gir en utrolig «på skinner» følelse likevel. Det er ingen fantombremsing av uforklarlig årsak, eller brå inngrep f.eks. når det går fra ett til to felt. Sikkert helt likt i 2020. Føler at bilen ser mye, men griper inn lite på en måte. :)
Tittel: Sv: Vinterbilen e-tron quattro
Skrevet av: elektrolørdag 23. november 2019, klokken 20:27
Denne uken frøys både ladeluken og sidespeilene på bilen fast for første gang. Det gikk fra langvarig regn til minusgrader på kort tid, dråpene på bildet er av is. Jeg skulle bare flytte bilen noen meter og hadde ikke forvarmet i det hele tatt. Hadde dessverre ikke tid til å prøve heller, men det hadde vært interessant å se om speilene hadde tint med glassflateoppvarming i appen, eller når jeg startet bilen, og ikke minst om det er noe varme i ladeluken. Porsche har lagt inn vibrasjon og en kraftig motor i ladeluken på Taycan for å fjerne is, smart!

Kan nevne at en kollega med elbil av et annet merke ikke fikk lukket dørene på sin bil samme morgen, etter først å ha slitt med å få åpnet dem.. så, det var spesielt ille! :)

Forøvrig fint at speilene ikke folder ut før man starter bilen (og setter i gir?), sånn at du kan låse opp bilen uten at speilene prøver å folde ut når den er nedsnødd- eller nediset.
Tittel: Sv: Vinterbilen e-tron quattro
Skrevet av: evtronDKmandag 25. november 2019, klokken 16:40
Lidt forbrugstal med tagboks for eTron 55:

360km strækning i stærk med- (ud) og modvind (hjem).
Ca 1/3 på 110km/t strækning og 2/3 på 120km/t strækning.
Temperatur: 7 C
36,2 KWh/100km.

Tagboks: Thule 850
Stativ: Standard fra Audi
4 personer i bil, 3 par ski og støvler + diverse bagage.

Ladefart (afsluttende ladning): 18-80% på 22 minutter 
Tittel: Sv: Vinterbilen e-tron quattro
Skrevet av: elektromandag 25. november 2019, klokken 17:56
Sitat fra: evtronDK på mandag 25. november 2019, klokken 16:40
Lidt forbrugstal med tagboks for eTron 55:

360km strækning i stærk med- (ud) og modvind (hjem).
Ca 1/3 på 110km/t strækning og 2/3 på 120km/t strækning.
Temperatur: 7 C
36,2 KWh/100km.

Tagboks: Thule 850
Stativ: Standard fra Audi
4 personer i bil, 3 par ski og støvler + diverse bagage.

Ladefart (afsluttende ladning): 18-80% på 22 minutter

Takk!  :) Hva slags dekk og felger? Våt eller tørr asfalt?
Tittel: Sv: Vinterbilen e-tron quattro
Skrevet av: evtronDKmandag 25. november 2019, klokken 18:03
19" standard med Continental Winter Contact 850 + tør vej med enkelte våde pletter hist og her.
Tittel: Sv: Vinterbilen e-tron quattro
Skrevet av: elektromandag 25. november 2019, klokken 22:59
Ok, det hørtes mye ut, hva er andres erfaring med takboks?
Tittel: Sv: Vinterbilen e-tron quattro
Skrevet av: evtronDKlørdag 30. november 2019, klokken 13:25
Lidt ekstra info rundt turen med tagboks....

København - UFC Löddeköpinge (90km): 34,2 kWh/100km på 110km/t strækning. Batteri forbrug 35%
UFC Löddeköpinge - Ionity Varberg (180km): 34,8kWh/100km på 120km/t strækning. Batteri forbrug 64%
Ionity Varberg - UFC Löddeköpinge (180km): 37,6kWh/100km på 120km/t strækning. Batteri forbrug 82%

Som tidligere nævnt kraftig med- og modvind på turen mellem Löddeköpinge og Varberg.

Man kan altså regne med at kunne køre mindst ca. 200 km på en fuld opladning med tagboks og læsset bil på en fuld 120km/t strækning om vinteren (så længe det er over frysepunktet). Ved ladning til 80% kommer man nok ned på 170km.

Med 18% batteri startede laderen med at levere 145KW og 54kWh blev leveret på 22 minutter.
Tittel: Sv: Vinterbilen e-tron quattro
Skrevet av: daktarilørdag 30. november 2019, klokken 22:30
Med e-tron 50 med 64 kWh (vs 83,5 kWh) så blir det ca 15 mil 100-til-0 i motorveifart med skiboks...
Tittel: Sv: Vinterbilen e-tron quattro
Skrevet av: Orbitonsdag 11. desember 2019, klokken 23:06
Sitat fra: elektro på mandag 11. november 2019, klokken 13:35
Apropos viskere, hvor stor er spylervæsketanken? Må være bortimot 10 liter!?
Det gikk i alle fall nesten 7 liter på tanken da jeg fylte umiddelbart etter å ha fått varsel om lavt nivå i dag.

Sitat fra: Orbit på mandag 18. november 2019, klokken 19:38
Kamera sitter lenger oppe (#12), under ringene. Nattsyn sitter inni ringen på førersiden (#5). Den store sensoren nederst med spyling er lidar (#13). Avstandsradar er #7, men den er skjult bak grillen.

Jeg har hørt en pumpelyd nå i det siste ved hver oppstart, men har ikke lagt merke til den tidligere. Så det er mest sannsynlig noen form for behovsbasert spyling.

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

Oppdatering: Tok en nærmere titt på lidar-sensoren, og den hadde et seigt belegg, sannsynligvis av salt og veistøv. Det satt skikkelig fast, og ikke noe som kunne spyles av. Etter en vask med såpevann og klut, så har jeg ikke lenger denne stadige automatiske kjøringen av spylerpumpe for sensoren etter oppstart (som bruker mye spylervæske).

Sitat fra: shb på søndag 17. november 2019, klokken 19:28
Er jo egen dyse foran på sensoren. Denne tømmer tanken ganske raskt. Spyler hver gang en starter å kjøre, etter ca 200m. Hører de som brumming forran til vensre side.

@shb: Kanskje din lidar også trenger en ekstra vask?

Jeg fant også egen spylerdyse for nattsynkameraet. Den sitter inne i samme ring, på venstre side av kameraet (sett forfra).
Tittel: Sv: Vinterbilen e-tron quattro
Skrevet av: elektroonsdag 01. januar 2020, klokken 18:10
Synes de konvensjonelle speilene fryser relativt lett når de er vippet inn. Her kunne de med fordel brukt patenten fra konsernbror VW e-Golf, som «aldri» fryser.

EDIT: La merke til at varme i speilene hadde gått da jeg kjørte forvarming fra appen i morges. :+1: Valgte glassflateoppvarming i appen, men speilene stod ikke i posisjon for varme i førerdøra. De var for øvrig innfelt.
Tittel: Sv: Vinterbilen e-tron quattro
Skrevet av: ThomasELfredag 04. desember 2020, klokken 09:45
Fikk endelig prøvd e-tronen på litt vanskelig vinterføre. Null grader, tett snøvær, såpeglatt veibane og sporete underlag på hovedveien. Samt klatreetappe på grusvei opp til ei hytte.

- Trekkevnen virker å være svært god. Bratt bakke med 10-15 cm ubrøytet vei og glatt, våt snø, var ingen problem overhodet. Rett opp.

- Prøvde "bakkekrabberen" nedover. Den fungerte for så vidt fint, men ser ut som den kobler ut av og til..? I alle fall slukket det grønne lyset noen ganger, for så å tenne igjen. Virket som om bilen økte farten de gangene lyset slukket.

- På hovedveien må jeg innrømme jeg følte meg litt mer utrygg. Opplevde tendenser til litt skliing mellom sporene. Men samtidig: Man får neppe dårligere forhold på en hovedvei enn det det var i Agder i går kveld.

Så alt i alt rimelig fornøyd, men særlig med egenskapene oppover på ubrøytet sidevei.