Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: sigvaldsen på fredag 08. november 2019, klokken 10:01
Hei,
Jeg skal skaffe meg en Model S 100D LR. Vil ha Raven-utgaven.
Vurderer både ny og brukt, så spørsmålet mitt er da hvordan vet jeg at en modell som ligger på finn.no/inventory, er raven-utgaven?
Kan man se det på Chassis nr/VIN ved at det var produksjonsstart på et visst nr f.eks? Finnes det en side på nett der man kan lime inn chassis nr og se slikt? Er det en viss dato man kan gå etter? Slik jeg forstår det var det enkelte biler som ble produsert rett før raven-utgaven gikk i produksjon som fikk noen av oppgraderingene men ikke alle, så da blir jeg veldig forvirret. Har ikke hatt Tesla før så jeg er helt lost og kjenner ikke historikken til model S så jeg vet derfor ikke hva som ble oppgradert når. Mange av bilene som ligger ute nå er i grenseland så derfor trenger jeg hjelp. Er utstyrslisten på finn.no eneste hjelpemiddel? Hva må den inneholde for at jeg skal være sikker i så fall?
Sitat fra: sigvaldsen på fredag 08. november 2019, klokken 10:01
Hei,
Jeg skal skaffe meg en Model S 100D LR. Vil ha Raven-utgaven.
Vurderer både ny og brukt, så spørsmålet mitt er da hvordan vet jeg at en modell som ligger på finn.no/inventory, er raven-utgaven?
Kan man se det på Chassis nr/VIN ved at det var produksjonsstart på et visst nr f.eks? Finnes det en side på nett der man kan lime inn chassis nr og se slikt? Er det en viss dato man kan gå etter? Slik jeg forstår det var det enkelte biler som ble produsert rett før raven-utgaven gikk i produksjon som fikk noen av oppgraderingene men ikke alle, så da blir jeg veldig forvirret. Har ikke hatt Tesla før så jeg er helt lost og kjenner ikke historikken til model S så jeg vet derfor ikke hva som ble oppgradert når. Mange av bilene som ligger ute nå er i grenseland så derfor trenger jeg hjelp. Er utstyrslisten på finn.no eneste hjelpemiddel? Hva må den inneholde for at jeg skal være sikker i så fall?
Kan ikke se at VIN decoder sier noe om at det er en Raven. Testet min mod s.
https://teslatap.com/vin-decoder/
Står eks. at motor er «4 = Performance Dual Motor - Three Phase A/C Induction», uten at den spesifiserer at front motor nå er en permanent magnet motor.
Men menyen for understell er annerledes, så du kan spørre om dette. Under innstillinger for demperne står det nå «suspension lowering» Never/Always/Highway, og du kan velge «Adaptive Suspension Damping» Standard/Sport.
Du kan også se at det er en "E" på slutten av batteriets delenummer.
https://insideevs.com/news/362098/tesla-model-s-raven-charging-tested/
Står vel også Dual Motor bak og ikke S100D.
Stemmer, heter den 100D så er det ikke Raven iallfall, men det har vel muligens blitt levert noen "Dual motor Long range" som ikke var raven? Tror det var en overgangsperiode der rett før/rundt sommeren en gang...
Model S og X bestilt ny og produsert etter 1. mai 2019 er Raven.
Kan bekrefte at batteripakken med "E" på slutten av delenr. er Raven. Du finner det bak høyre forhjul.
Jeg har Raven 100d Long Range, og det står en "E" i chassitnr. men usikker om det har sammenheng med Raven.
En annen måte du kan sjekke om det er Raven på, er å legge inn reg.nr. på nettsiden til Statens Vegvesen. Hvis kjøretøyopplysningen kommer opp med 524 HK tilsammen for begge elmotorene foran og bak, så er det ikke Raven. Kommer den opp med 562 HK, så er det Raven (gjelder model S). Nå har ytelsen økt til 590 HK etter oppdateringene med 5% mer krefter, men det reflekteres nok ikke på vognkortet med det første.
Sitat fra: Sense på lørdag 09. november 2019, klokken 11:56
En annen måte du kan sjekke om det er Raven på, er å legge inn reg.nr. på nettsiden til Statens Vegvesen. Hvis kjøretøyopplysningen kommer opp med 524 HK tilsammen for begge elmotorene foran og bak, så er det ikke Raven. Kommer den opp med 562 HK, så er det Raven (gjelder model S). Nå har ytelsen økt til 590 HK etter oppdateringene med 5% mer krefter, men det reflekteres nok ikke på vognkortet med det første.
Knalltips! E'en i chassisnr er nok ikke en indikator. Her er et eksempel: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=162618737
262 på hver aksel (=524), chassisnr 5YJSA7E21KF304242
Artig når folk sladder reg nr på bildene, men fyller inn detaljert info i annonsen. :angel:
Sitat fra: OlaM på lørdag 09. november 2019, klokken 14:09
Artig når folk sladder reg nr på bildene, men fyller inn detaljert info i annonsen. :angel:
Enda morsommere når regnummer står i lenken på "Sjekk heftelser på EVxxxxxx" :)
Sitat fra: Sense på lørdag 09. november 2019, klokken 11:56
Kommer den opp med 562 HK, så er det Raven (gjelder model S). Nå har ytelsen økt til 590 HK etter oppdateringene med 5% mer krefter, men det reflekteres nok ikke på vognkortet med det første.
Det er vel snakk om ca 579 hk ettersom Model S fikk 3 prosent effektøkning? Slik ble det hvertfall presentert i min S 100 Long Range fra september 2019.
Man vet det er Raven når man kjører 0-100 på under 4.3sekund :police:
Sitat fra: JorEl på tirsdag 19. november 2019, klokken 13:51
Man vet det er Raven når man kjører 0-100 på under 4.3sekund :police:
Iflg Wikipedia klarer t.o.m 85D 0-100 på 4 blank.
100D oppgitt til 4,3 sek, men iflg tester, bl.a dragtimes på youtube, klarer 3,8 sek.
Har ikkje sett om han har testa Raven LR endå.
Sitat fra: Johan Foldøy på tirsdag 19. november 2019, klokken 13:38
Sitat fra: Sense på lørdag 09. november 2019, klokken 11:56
Kommer den opp med 562 HK, så er det Raven (gjelder model S). Nå har ytelsen økt til 590 HK etter oppdateringene med 5% mer krefter, men det reflekteres nok ikke på vognkortet med det første.
Det er vel snakk om ca 579 hk ettersom Model S fikk 3 prosent effektøkning? Slik ble det hvertfall presentert i min S 100 Long Range fra september 2019.
Ja, du har rett. Ble forespeilet 5%, men fikk 3%. Mer enn tilstrekkelig for mitt behov.
Raven 100d Long Range gikk på 0-100 på 3,8 før oppdateringen med ytterligere 17 HK. Men så mye forbedring er det neppe snakk om. Vanskelig å teste på våt vegbane og vinterdekk.
Liten avsporing: Har raven en slags skrapende lyd foran, ved pådrag? Jeg og mange andre har det. Tesla sier det ikke er noe, det er bare front motoren som kobler inn. I enkelte værforhold er lyden borte.
Det er en merkbar lyd, men jeg vil ikke karakterisere den som skrapende. Ved lett pådrag (normal akselerasjon) vil jeg beskrive den som sånn lyd du lager hvis du skal blåse ut et stearinlys.
Ved sterkt pådrag, høres det ut som en liten påhengsmotor i det fjerne.
Det er definitivt mer lyd enn tidligere dual motor-versjoner, men så er det også mer krefter. Det skjemmer ikke meg, så ille er det ikke.
Front motoren er tatt fra bakmotoren til model 3, sies det. Men jeg kan ikke huske jeg hørte de lydene i model 3, når jeg lånte en. Kanskje motorlyden er bedre isolert bak på en model 3, enn foran på en model S.