Elbilforum.no

Bilmerker => Audi => Audi e-tron => Emne startet av: ØysteinS på tirsdag 05. november 2019, klokken 20:19

Tittel: Lakk, kvalitet og beskyttelse
Skrevet av: ØysteinStirsdag 05. november 2019, klokken 20:19
Eg hadde nyleg min Mythossorte e-tron til lakkbehandling hjå Swissvax på Lillehammer. Polering og coating. Han som behandla bilen var nærmest forferda over kor mye lakkskader det alt var på bilen og kor svak lakken synes å vera. Det var "kjøre-lakkskader", langs sidene på bilen, slik eg forstår det frå smuss og småpartiklar som driv langs sidene på bilen. Men også andre småriper. Eg var litt seint ute med lakkbehandling, den hadde gått 5000 km, men likevel. Han bruker vanlegvis 2-3 t på å polere ned ein relativt ny bil, men her måtte han bruke 1 ½ dag. Han har polert ein del bilar, og syns lakken på e-tron virka svakare enn på andre og tidlegare Audi-modellar.                      Dekk; 255/50 R20. Levert juli 2019. Kjører mest bykjøring, lokaltrafikk.                                                                                Moral?: behandle bilen og lakken med omhu, og legg gjerne nokre lappar i lakkbeskyttelse.
Tittel: Sv: Lakk, kvalitet og beskyttelse
Skrevet av: Wendeltirsdag 05. november 2019, klokken 22:21
Dette viser vel kanskje bare viktigheten av skvettlapper? Selv om de ikke nødvendigvis ser så pene ut, så er de veldig kjekke mot slike skader langs siden av bilen.
Tittel: Sv: Lakk, kvalitet og beskyttelse
Skrevet av: tromsøtirsdag 05. november 2019, klokken 23:30
Sitat fra: Wendel på tirsdag 05. november 2019, klokken 22:21
Dette viser vel kanskje bare viktigheten av skvettlapper? Selv om de ikke nødvendigvis ser så pene ut, så er de veldig kjekke mot slike skader langs siden av bilen.

Hvor mye vil skvettlapper faktisk beskytte lakken og vil de merkbart øke drag coefficient på bilen?
Tittel: Sv: Lakk, kvalitet og beskyttelse
Skrevet av: mortdalonsdag 06. november 2019, klokken 08:12
Det er vel litt øyet som ser også. Jeg var gal nok til å droppe keramisk coating, for å stå med voksen selv.. Polerte og vokset nå nylig etter 11.000 km, jeg kjente kun skader i hjulbuene og på kanalene der steinspruten står på som verst, og noen hakk på fangeren foran. Ingenting på sidene/dørene. Det føles jo litt feil med alle hakkene på hjulbuer/kanaler, men er jo bare plast, og man ser ikke disse hakkene. Skvettlapper derimot, ganske så synlig...

Kanskje foliering av utsatte steder kan være en god løsning?
Tittel: Sv: Lakk, kvalitet og beskyttelse
Skrevet av: Ingeniørenonsdag 06. november 2019, klokken 08:53
De har jo en business å passe. Viste nok at du kom til å skrive om dette og da blir det flere kunder... ;D

Men at lakken ikke helt er hva den var er vel noe man vet. Selv polerer jeg med voks og skyr vaskemaskiner med kjemikalier som bryter voks og lakk.
Tittel: Sv: Lakk, kvalitet og beskyttelse
Skrevet av: daktarionsdag 06. november 2019, klokken 14:32
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 06. november 2019, klokken 08:53
De har jo en business å passe. Viste nok at du kom til å skrive om dette og da blir det flere kunder... ;D

Men at lakken ikke helt er hva den var er vel noe man vet. Selv polerer jeg med voks og skyr vaskemaskiner med kjemikalier som bryter voks og lakk.
Hvordan vet du hvilke vaskemaskiner som har "kjipe" kjemikalier?
Tittel: Sv: Lakk, kvalitet og beskyttelse
Skrevet av: elektroonsdag 06. november 2019, klokken 15:15
Sitat fra: daktari på onsdag 06. november 2019, klokken 14:32
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 06. november 2019, klokken 08:53
De har jo en business å passe. Viste nok at du kom til å skrive om dette og da blir det flere kunder... ;D

Men at lakken ikke helt er hva den var er vel noe man vet. Selv polerer jeg med voks og skyr vaskemaskiner med kjemikalier som bryter voks og lakk.
Hvordan vet du hvilke vaskemaskiner som har "kjipe" kjemikalier?

Alle er vel ganske kjipe, spesielt om vinteren? Laserwash blir mistenkelig rent til å være børsteløs, og det er nesten så man svimer av inne i bilen etterpå, selv om man har på resirk eller bilen av under vask. Men det er raskt og billig da. :+1:

Ang. lakken, er den vel mer miljøvennlig enn tidligere, da blir den oftest også svakere.. synes jeg hører dette fra detailere om de fleste merker om dagen. Mitt største problem med e-tron quattro er ikke lakken, det er den fordømte pianolakken både på eksteriør og interiør. Den er umulig å holde fri for mikroriper. :-( Tips mottas med takk!

Gikk selv "fem på" og fikk lagt Pompanazzi lakkforsegling på Car Spa i da bilen var ny, uten at de sa noe spesielt negativt om lakken på min Tyfongrå e-tron. Mener han sa de hadde brukt et par timer, at det var noe hologrammer på panseret bla, men ikke noe utover det som er normalt. I tillegg la de en synlig tykk, klar folie på kanaler og bakfanger. Vurderte LLumar Paint Protection på alle utsatte steder, hadde veldig bra dialog med Grand Autodesign på mail, men synes det ble for dyrt.

Jeg er ingen ekspert, men bilen er i alle fall lett å holde halvveis ren med kun spyling og har ingen synlige "swirls" etter denne behandlingen, selv om jeg har håndvasket bilen flere titalls ganger og ikke bruker ny svamp, nyvaskede håndklær osv, og har kjørt 17.000 km. Et par små steinsprut på grill/panser har det imidlertid blitt. Og en ny frontrute. That's life.

Tror man kommer veldig langt med vanlig håndvask og god gammeldags polering med voks i ny og ne. Alternativt får man god pris på Autoglym keramisk behandling hos Møller, selv om det ikke er like annerkjent som mye annet. Sikker på at det er helt OK. Er redd skvettlapper kan ødelegge aerodynamikken, men det kunne vært interessant å teste på to like biler, med samme dekk/felg. Ser for meg at det i alle fall ser greit ut på bilen.
Tittel: Sv: Lakk, kvalitet og beskyttelse
Skrevet av: tromsøtirsdag 07. januar 2020, klokken 20:22
Er det noen her som har skvettlapper på sin etron og kan dele erfaringer?

Også interessert i et bilde på etron med skvettlapper, noen?
Tittel: Sv: Lakk, kvalitet og beskyttelse
Skrevet av: tromsøonsdag 08. januar 2020, klokken 15:59
Audi original skvettlapper koster 3740 NOK, kun foran. Dyrt for litt plast, finnes det noen andre alternativ? Finner selv ikke noe annet på nett.
Tittel: Sv: Lakk, kvalitet og beskyttelse
Skrevet av: Wendelonsdag 08. januar 2020, klokken 16:38
Sitat fra: tromsø på onsdag 08. januar 2020, klokken 15:59
Audi original skvettlapper koster 3740 NOK, kun foran. Dyrt for litt plast, finnes det noen andre alternativ? Finner selv ikke noe annet på nett.

Det var vel litt meget? Mine kostet ca 2500 forran og 1700 bak, men fortsatt dyrt for litt plast ja. Men kjører mye på veier som kun blir gruset på vinterstid. Så håper og trur det er verdt det :)
Tittel: Sv: Lakk, kvalitet og beskyttelse
Skrevet av: tromsøonsdag 08. januar 2020, klokken 16:53
Sitat fra: Wendel på onsdag 08. januar 2020, klokken 16:38
Sitat fra: tromsø på onsdag 08. januar 2020, klokken 15:59
Audi original skvettlapper koster 3740 NOK, kun foran. Dyrt for litt plast, finnes det noen andre alternativ? Finner selv ikke noe annet på nett.

Det var vel litt meget? Mine kostet ca 2500 forran og 1700 bak, men fortsatt dyrt for litt plast ja. Men kjører mye på veier som kun blir gruset på vinterstid. Så håper og trur det er verdt det :)

Hvor fant du dem og du kjører etron?
Tittel: Sv: Lakk, kvalitet og beskyttelse
Skrevet av: jonsteonsdag 08. januar 2020, klokken 17:21
2600 for skvettlapper fram ferdig montert bestilt sammen med bil. Tar man det i ettertid vil det jo komme moms på, så litt dyrere.
Har skvettlapper fram på vår 55, angrer ikke.
Tittel: Sv: Lakk, kvalitet og beskyttelse
Skrevet av: daktarionsdag 08. januar 2020, klokken 18:08
Sitat fra: jonste på onsdag 08. januar 2020, klokken 17:21
2600 for skvettlapper fram ferdig montert bestilt sammen med bil. Tar man det i ettertid vil det jo komme moms på, så litt dyrere.
Har skvettlapper fram på vår 55, angrer ikke.
Bilder?
Tittel: Sv: Lakk, kvalitet og beskyttelse
Skrevet av: jonsteonsdag 08. januar 2020, klokken 19:09
Dårlig med bilder der de vises godt. [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Tittel: Sv: Lakk, kvalitet og beskyttelse
Skrevet av: daktarionsdag 08. januar 2020, klokken 20:10
Takk, diskret det der!
Tittel: Sv: Lakk, kvalitet og beskyttelse
Skrevet av: Wendelonsdag 08. januar 2020, klokken 21:06
Sitat fra: tromsø på onsdag 08. januar 2020, klokken 16:53
Sitat fra: Wendel på onsdag 08. januar 2020, klokken 16:38
Sitat fra: tromsø på onsdag 08. januar 2020, klokken 15:59
Audi original skvettlapper koster 3740 NOK, kun foran. Dyrt for litt plast, finnes det noen andre alternativ? Finner selv ikke noe annet på nett.

Det var vel litt meget? Mine kostet ca 2500 forran og 1700 bak, men fortsatt dyrt for litt plast ja. Men kjører mye på veier som kun blir gruset på vinterstid. Så håper og trur det er verdt det :)

Hvor fant du dem og du kjører etron?

Jeg fikk bare selger til å legge de til når jeg bestilte bilen. Nei, venter stadig på levering :)
Tittel: Sv: Lakk, kvalitet og beskyttelse
Skrevet av: Øyvis Prøyvisonsdag 08. januar 2020, klokken 21:38
Jeg har også bestilt min 50 med skvettlapper foran og bak.
I følge prislisten da jeg bestilte i slutten av september var det følgende priser:
Skvettlapper foran* (E350); Beskytter bilens lakk mot bl.a. steinsprut og slitasje. 2 336,-
Skvettlapper bak* (E351); Beskytter bilens lakk mot bl.a. steinsprut og slitasje. 1 611,-
* Priser er oppgitt eks. mva. og gjelder ved kjøp og fakturering sammen med ny bil. Ved kjøp etter førstegangsregistrering vil 25% mva. tilkomme.
Tittel: Sv: Lakk, kvalitet og beskyttelse
Skrevet av: tromsøonsdag 08. januar 2020, klokken 22:05
Sitat fra: Øyvis Prøyvis på onsdag 08. januar 2020, klokken 21:38
Jeg har også bestilt min 50 med skvettlapper foran og bak.
I følge prislisten da jeg bestilte i slutten av september var det følgende priser:
Skvettlapper foran* (E350); Beskytter bilens lakk mot bl.a. steinsprut og slitasje. 2 336,-
Skvettlapper bak* (E351); Beskytter bilens lakk mot bl.a. steinsprut og slitasje. 1 611,-
* Priser er oppgitt eks. mva. og gjelder ved kjøp og fakturering sammen med ny bil. Ved kjøp etter førstegangsregistrering vil 25% mva. tilkomme.


Interessant. Jeg tolker det sånn at jeg ikke skal betale mva på skvettlapper da jeg ennå ikke fått bilen, selv om jeg legger til dem nå. Stemmer det?
Tittel: Sv: Lakk, kvalitet og beskyttelse
Skrevet av: Øyvis Prøyvisonsdag 08. januar 2020, klokken 22:13
Ut fra hva min selger sa så er utstyr som leveres sammen med bilen MVA fritt...derunder tectylbehandling, lakkforsegling etc. Bestiller du det etter at du har hentet bilen kommer det full mva.
Tittel: Sv: Lakk, kvalitet og beskyttelse
Skrevet av: Kåre Knattenonsdag 08. januar 2020, klokken 23:50
Jeg betalte kr. 4140,- eks moms inkl montering. I følge kundemottaler på verkstedet bruker de forholdsvis lang tid på monteringen.
Tittel: Sv: Lakk, kvalitet og beskyttelse
Skrevet av: LittleHammertorsdag 09. januar 2020, klokken 16:49
Erfaringen min med lakkforsegling (pomponazzi) er at det ikke beskytter mot steinsprut når man kjører mye på grusede veier. Bilen min (I-Pace) så ikke ut nederst på dørene etter den første vinteren.