Elbilforum.no

Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: reitsma på tirsdag 05. november 2019, klokken 18:30

Tittel: Forventet rekkevide?
Skrevet av: reitsmatirsdag 05. november 2019, klokken 18:30
Hei

Har skaffet meg 2016 94 ah I3 i den håp den skulle gå som pendlebil mellom Skien og Oslo.

I dag kjørte jeg i underkanten av 16 mil med 2 mil igjen i batteriet, dette var ikke veldig imponerende. Kjørte eco pro, med estimert 210 km rekkevide fra Skien til Lørenskog.

Kjørte med varm bil fra Skien, litt minusgrader, bar vei. 21 grader i kupeen og holdt meg innen fartsgrense uten å snegle for mye i trafikken. God trykk i dekkene (Blizzak).

Er 180 km noe jeg kan forvente i rekkevide? Noe triks å få det litt opp? Vi helst slippe 'nødlading' underveis. Fornøyd med bilen ellers...
Tittel: Forventet rekkevide?
Skrevet av: turfsurftirsdag 05. november 2019, klokken 18:38
2016 120Ah finnes ikke. 120Ah kom som 2019 modell. 94Ah kom i 2016, da er nok dette å forvente.

Kjører man i eco pro med eco pro rute valg forventer bilen at du holder deg under eco pro maksfart, som standard er 90km/t (kan endres).

Hvis det er 120Ah du har så er 18 mils rekkevidde noe man kan komme ned i hvis man kjører motorvei litt over fartsgrensene og temperatur som nå.

Redusere temperatur i kupeen og fart er de to tingene som gir mest utslag på rekkevidden. Jevn kjøring er og viktig.
Tittel: Sv: Forventet rekkevide?
Skrevet av: Ferrytirsdag 05. november 2019, klokken 18:43
Enda høyere dekktrykk? Jeg har kjørt helt opp til 3,5 bar både foran og bak. 3,0 bar kan du trygt prøve.
Litt mer moderat hastighet? E-18 trekker mye strøm. Bruk acc og ligg i høyre fil. Senk skuldrene, lav fart er din venn.
Mindre varme, mer klær. Jeg syns 19 grader går helt fint, men det er individuelt. Et par gode hansker gjør underverker. Jeg har til og med kjørt Eco pro+ i -15 grader, med mye klær og varmeflaske. Skjønner godt om du ikke gidder det hver dag, men det er i hvert fall mulig i et knipetak.
Det var ikke årets verste forhold i dag, på langt nær...

Det er 94 Ah ja?! Kjører den selv, og da høres tallene mer riktig ut.
Tittel: Sv: Forventet rekkevide?
Skrevet av: reitsmatirsdag 05. november 2019, klokken 19:48
Ja beklager selvsagt 94...
Tittel: Sv: Forventet rekkevide?
Skrevet av: Strøm Tycoontirsdag 05. november 2019, klokken 21:06
Vær og topgrafi har mye å si, og gitt at dette er veldig mye motorvei, og værforholdene i dag, så høres det nesten ut som om du har kjørt relativt effektivt.

Kjørte Sarpsborg - Oslo i dag, 22 grader, Comfort, 100-105km/t: Brukte da 18.7kWh/100km, og det gir en teoretisk maksimal rekkevidde på ca. 16mil.

Tilbaketuren, varmere i lufta, samme parametre ellers: Forbruket landet på 16.0kWh/100km og får da en teoretisk maksimal rekkevidde på 18.5mil.

Kaldt vær med mye vind hjelper ikke på rekkevidden dessverre. Forrige uke var forbruket nede på 15,5 og 14 tur/retur. Men det er worst case som må gjelde.
Tittel: Sv: Forventet rekkevide?
Skrevet av: quandt1960tirsdag 05. november 2019, klokken 21:08
170-190 er helt normalt for 94Ah versjonen om du bruker varme i bilen når det er rundt null og nedover. Erfaringsmessig er 22 grader innvendig og Eco Pro opp mot 190km reelt. Uten varme på med alt av og god jakke er 200 lett mulig. 270 om sommeren er maks, kanskje 280. Hakka R2 dekkene har minst rullemotstand og gir deg noen km ekstra ift Blizzak som er helårsdekk og dårlig til norsk vinter. 120 versjonen ligger vel på en 200-215 der 94Ah klarer 170-190, altså marginalt mer. Derfor kjøpte jeg en nesten ny 94Ah og sparte meg en del peng. Syns ikke 120Ah var verdt pengene for det lille ekstra i hverdagskjøringen.
Tittel: Sv: Forventet rekkevide?
Skrevet av: turfsurftirsdag 05. november 2019, klokken 22:13
Sitat fra: quandt1960 på tirsdag 05. november 2019, klokken 21:08
120 versjonen ligger vel på en 200-215 der 94Ah klarer 170-190, altså marginalt mer.
Forskjellen mellom 94Ah og 120Ah er nesten 30%, mere enn marginalt. Så der 94Ah går 17 mil vil 120Ah gå 22. Og man kommer fort under 15 mils rekkevidde på en 94Ah ved dårlige forhold (minusgrader og slapseføre).
Tittel: Sv: Forventet rekkevide?
Skrevet av: PionerThinkonsdag 06. november 2019, klokken 09:12
Det som også hjelper er jo å bruke varmen i setet i stedet for 21 grader i kupeen siden varmesetet ikke tar så mye av rekkevidden ???
I stedet for å sette varmeapparatet på "Auto" kan det også lønne seg å la varmluft blåse ned på bena og på overkroppen når det ikke er fuktig(da må man velge ben og rute)
Høyere dekktrykk og noen gode skinnhansker som andre her har nevnt bidrar også i positiv retning :+1:
Tittel: Sv: Forventet rekkevide?
Skrevet av: 1317142119onsdag 06. november 2019, klokken 09:14
Sitat fra: Ferry på tirsdag 05. november 2019, klokken 18:43
Enda høyere dekktrykk? Jeg har kjørt helt opp til 3,5 bar både foran og bak. 3,0 bar kan du trygt prøve.
Er du gal, mann? Anbefalt dekktrykk er 2,3 foran og 2,7 eller 2,8 bak på de smale vinterhjulene. I motorveihastighet øker dette med mellom 0,2 og 0,3 bar.

Høyere enn anbefalt dekktrykk forringer kjøreegenskapene og det er ikke den maksimalt ene milen ekstra med rekkevidde verdt. Er det så kritisk i daglig bruk, så har man kjøpt feil elbil. Man kommer vesentlig lenger ved å gjøre noe med kjørestilen (har selv kommet 300 km med anbefalt dekktrykk uten at det var nødvendig å kjøre under fartsgrensen).
Tittel: Sv: Forventet rekkevide?
Skrevet av: 1317142119onsdag 06. november 2019, klokken 09:22
Sitat fra: reitsma på tirsdag 05. november 2019, klokken 18:30
Hei

Har skaffet meg 2016 94 ah I3 i den håp den skulle gå som pendlebil mellom Skien og Oslo.

I dag kjørte jeg i underkanten av 16 mil med 2 mil igjen i batteriet, dette var ikke veldig imponerende. Kjørte eco pro, med estimert 210 km rekkevide fra Skien til Lørenskog.

Kjørte med varm bil fra Skien, litt minusgrader, bar vei. 21 grader i kupeen og holdt meg innen fartsgrense uten å snegle for mye i trafikken. God trykk i dekkene (Blizzak).

Er 180 km noe jeg kan forvente i rekkevide? Noe triks å få det litt opp? Vi helst slippe 'nødlading' underveis. Fornøyd med bilen ellers...
Ja, dette er forventet kjørelengde i motorveihastigheter. Både sommer og vinter.

Jeg fraråder på det sterkeste å leke dekkekspert og tulle med dekktrykket. Dette kan BMW sine ingeniører bedre enn noen på dette forumet. Hadde det vært lurt med mer enn dagens anbefalte i hvert hjul, så hadde BMW anbefalt det. Man trenger tinnfoliehatt dersom man tror noe annet. BMW ønsker selvsagt at bilen deres skal gå lengst på tryggest mulig måte.

Det som er lurt nå på vinteren, er å sette avreisetid i bilen. Da forvarmer bilen/laderen batteriet, noe som gir merkbar forskjell i forbruket kontra å starte med -4 grader i batteripakken. Merk at dette må settes minimum 3 timer før avreise og bilen må stå tilkoblet lader, så du får ikke gjort dette på morgenen når du står opp.

Det finnes også tips som gjør det heller ukomfortabelt å kjøre bil (lavere temperatur i kupeen, kjøre under fartsgrensen m.m.), men da er det faktisk et bedre tips å kjøpe ny bil som passer din bruk.
Tittel: Sv: Forventet rekkevide?
Skrevet av: PionerThinkonsdag 06. november 2019, klokken 10:34
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 06. november 2019, klokken 09:14
Sitat fra: Ferry på tirsdag 05. november 2019, klokken 18:43
Enda høyere dekktrykk? Jeg har kjørt helt opp til 3,5 bar både foran og bak. 3,0 bar kan du trygt prøve.
Er du gal, mann? Anbefalt dekktrykk er 2,3 foran og 2,7 eller 2,8 bak på de smale vinterhjulene. I motorveihastighet øker dette med mellom 0,2 og 0,3 bar.

Høyere enn anbefalt dekktrykk forringer kjøreegenskapene og det er ikke den maksimalt ene milen ekstra med rekkevidde verdt. Er det så kritisk i daglig bruk, så har man kjøpt feil elbil. Man kommer vesentlig lenger ved å gjøre noe med kjørestilen (har selv kommet 300 km med anbefalt dekktrykk uten at det var nødvendig å kjøre under fartsgrensen).
Ville ikke være så bastant og si at man er gal fordi om man kjører 3,2 bar både foran og bak ???
Jeg har hatt en del BMW'er og opplevd at flere biler har slitt dekk etter 1-2 sesonger pga for lavt trykk, som igjen har vært i.h.h.t "standard" trykk i tabellen :(
Har derfor de senere år og siste bilene jeg har hatt konsekvent kjørt på høyeste trykk, og gjerne litt høyere foran da BMW har tendens til å ha bortimot negativ chamber foran, som igjen sliter mye på innsiden hvis lavt dekktrykk!
Sjekker man tabellen sier den 2,5 bar foran og 3,0 bar bak på dekkene(sommer, full last),og legger man til 10% som mange gjør på vinterdekkene så er man oppe i 2,8 og 3,3 bar. Jeg kjører 2,8-3,0 bar foran og 3,0 bar bak på mine vinterdekk! (kjører litt lavere foran hvis snø for ikke å ha for liten kontaktflate)
Dette funket fint i fjor vinter, og dekkene har jevn og fin sliteflate slik jeg kunne se før de ble montert nylig :+1:
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Tittel: Sv: Forventet rekkevide?
Skrevet av: Torodd Stangelandonsdag 06. november 2019, klokken 10:58
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 06. november 2019, klokken 09:14
Sitat fra: Ferry på tirsdag 05. november 2019, klokken 18:43
Enda høyere dekktrykk? Jeg har kjørt helt opp til 3,5 bar både foran og bak. 3,0 bar kan du trygt prøve.
Er du gal, mann? Anbefalt dekktrykk er 2,3 foran og 2,7 eller 2,8 bak på de smale vinterhjulene. I motorveihastighet øker dette med mellom 0,2 og 0,3 bar.

Høyere enn anbefalt dekktrykk forringer kjøreegenskapene og det er ikke den maksimalt ene milen ekstra med rekkevidde verdt. Er det så kritisk i daglig bruk, så har man kjøpt feil elbil. Man kommer vesentlig lenger ved å gjøre noe med kjørestilen (har selv kommet 300 km med anbefalt dekktrykk uten at det var nødvendig å kjøre under fartsgrensen).

Og dette er noe du har testet nøye?
Kanskje underbygge dette litt bedre, før du kaller folk gale.
2,8 foran og 3,0 bak er ikke mer enn en må ha på disse dekka.
Tittel: Sv: Forventet rekkevide?
Skrevet av: Klykkenonsdag 06. november 2019, klokken 11:22
Man kan, hvis man skal maksimere rekkevidde, øke dekktrykk uten å være redd for det. Eneste som skjer er slitasje i midtbanen på dekket, og dårligere kjørekomfort. 2,3 bar foran er alt for lite og bilen blir veldig ullen å kjøre etter min mening - da spesielt på vinterdekk.
Kjører med 2,7 foran og 2,9 bak selv, og gjort det i flere år..

Ellers, forvarming er alfa omega om du vil komme lengst mulig ja. Med avreisetid satt må bilen være tilkoblet lader for at batteri skal varmes. Var slik før i alle fall.
Tittel: Sv: Forventet rekkevide?
Skrevet av: fonbergonsdag 06. november 2019, klokken 11:35
Blizzak har relativt høy rullemotstand, antar det finnes dekkalternativer som øker rekkevidden?
Tittel: Sv: Forventet rekkevide?
Skrevet av: Vindonsdag 06. november 2019, klokken 12:10
Hastighet er det viktigste for å få lengre rekkevidde.  Personlig kjører jeg veldig sjeldent i Eco Pro eller EcoPro+, jeg foretrekker varme og smidighet i bilen.

Jeg har kjørt 240 km med en 94ah, men også bare 150km.  Forskjellen på å ligge i 90 eller 110 betyr mere for rekkevidde enn dekkmønstre, tempratur i kupe osv.

Så her har du flere valg:
- Kjør i 110, stopp 8 minutter for en kaffe på Cirkle-K, og lad opp 20%
- Ligg i 90-100 km/t, tilpass farten etter rekkevidden.

Som daglig pendlebil Oslo-Skien så betyr jo tiden en del, og spørsmålet er jo da om bilen du har er helt riktig.

Tittel: Sv: Forventet rekkevide?
Skrevet av: 1317142119onsdag 06. november 2019, klokken 12:25
Generelt: skal man anbefale noe, så skal det selvsagt kunne baseres på fakta. At noen kjenner noen som har en bestemor som har et barnebarn som jobber i en pølsebod som solgte en pølse til en som mener riktig dekktrykk er noe helt annet enn det fabrikanten sier, er dessverre alt for ofte ansett som fakta på Internett. Det må vi få en slutt på.

Sitat fra: PionerThink på onsdag 06. november 2019, klokken 10:34
Ville ikke være så bastant og si at man er gal fordi om man kjører 3,2 bar både foran og bak ???
Jeg har hatt en del BMW'er og opplevd at flere biler har slitt dekk etter 1-2 sesonger pga for lavt trykk, som igjen har vært i.h.h.t "standard" trykk i tabellen :(
Har derfor de senere år og siste bilene jeg har hatt konsekvent kjørt på høyeste trykk, og gjerne litt høyere foran da BMW har tendens til å ha bortimot negativ chamber foran, som igjen sliter mye på innsiden hvis lavt dekktrykk!
Sjekker man tabellen sier den 2,5 bar foran og 3,0 bar bak på dekkene(sommer, full last),og legger man til 10% som mange gjør på vinterdekkene så er man oppe i 2,8 og 3,3 bar. Jeg kjører 2,8-3,0 bar foran og 3,0 bar bak på mine vinterdekk! (kjører litt lavere foran hvis snø for ikke å ha for liten kontaktflate)
Dette funket fint i fjor vinter, og dekkene har jevn og fin sliteflate slik jeg kunne se før de ble montert nylig :+1:
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Mine har også jevn slitasje, på anbefalt dekktrykk.

Så hva du selv, som ikke er ekspert, opplever subjektivt veier tyngre enn ingeniørene til dekkprodusenter og leverandører sier?

Legger du til 10% (på riktig lastindeks og dekkstørrelse) når du legger om, så er du godt innenfor toleranseverdiene på høsten og trolig i nærheten av det anbefalte trykket noen uker senere når det er minusgrader. Det er nettopp derfor man skal legge på 10%. Ikke fordi man skal kjøre med 10% mer gjennom hele vinteren. Sjekker du dekktrykket jevnlig, så skal du fylle akkurat - ikke 10% mer.

Men han skrev om å legge på 3,5 bar foran og bak. Da nærmer du deg makstrykket på dekkene hvis jeg ikke husker helt feil. Og det er før eventuelle endringer i trykket pga varme i dekkene.

Sitat fra: Torodd Stangeland på onsdag 06. november 2019, klokken 10:58
Og dette er noe du har testet nøye?
Kanskje underbygge dette litt bedre, før du kaller folk gale.
2,8 foran og 3,0 bak er ikke mer enn en må ha på disse dekka.
Hvis du ikke har fått med deg at trykket øker med økt temperatur og at dette er noe som skjer når man bruker en hvilken som helst bil, så har samfunnet sviktet deg i både grunnskolen og i føreropplæringen.

Det du skal ha er 2,3 og 2,7 eller 2,8. At du mener noe annet er ikke så veldig relevant. Under kjøring vil du få 2,5-2,6 foran og 2,9-3,0 bak hvis du har det anbefalte trykket når dekket er kaldt.

Hvis du faktisk eier en i3, så vet du selvsagt at du kan ettergå påstanden min ved å lese av dekktrykket ditt i iDrive-menyene. Kjører du en km til jobb vil du selvsagt ikke se noen forskjell, men noen km på motorvei eller landevei og dekktrykket øker.
Tittel: Sv: Forventet rekkevide?
Skrevet av: quandt1960onsdag 06. november 2019, klokken 12:29
Dekktrykk justerer jeg maks til 2,6 og 3,1 bak. Dermed vil trykket variere ned til 2,4-2,5 2,9-3,2 ved store tempvariasjoner. Alt over det er ikke bra fordi for hver 10 grader forskjell varierer trykket med ca 0,15-0,2 bar, spesielt når dekk står i sol. For mye trykk gir deg en mindre effektiv overflate og vinterdekka er jo allerede sykkeldekk
Tittel: Sv: Forventet rekkevide?
Skrevet av: quandt1960onsdag 06. november 2019, klokken 12:32
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 05. november 2019, klokken 22:13
Sitat fra: quandt1960 på tirsdag 05. november 2019, klokken 21:08
120 versjonen ligger vel på en 200-215 der 94Ah klarer 170-190, altså marginalt mer.
Forskjellen mellom 94Ah og 120Ah er nesten 30%, mere enn marginalt. Så der 94Ah går 17 mil vil 120Ah gå 22. Og man kommer fort under 15 mils rekkevidde på en 94Ah ved dårlige forhold (minusgrader og slapseføre).

Jeg har ikke erfaring med at en 94Ah kommer ned i 150km rekkevidde om vinteren. Den er gått på svært kalde steder og 170 har vært minimum. Socmax går ned med utetemp men aldri så lav til å gi 150km rekkevidde ved 100 soc. Da har du et sinnsykt forbruk.
Tittel: Sv: Forventet rekkevide?
Skrevet av: Øyvind.honsdag 06. november 2019, klokken 12:35
Med feil trykk forringes dekkets egenskaper. Med høyt trykk blir det hardere og grepet kan bli dårligere om kjørebanens form endres. Ikke sikkert det er noen krise, men verd å ha i bakhodet. Jeg har aldri hatt problemer med dårlig grep eller feil slitasje selv om jeg har kjørt med noe høyere trykk enn anbefalt. Når jeg fylte vinterdekkene etter omlegging la jeg på en del ekstra da det var 6-7+ grader ute.

Årsaken til at Nokian anbefaler høyere trykk i vinterdekk enn merket trykk er i tilfelle du måler med annen temperatur enn det dekket har når det er kaldt.
https://www.nokiantyres.no/innovativt-arbeide/dekkfakta/luftrykk/

Se hvor lett det var å skrive dette uten å hive på nedsettende betegnelser, rakke ned på utdannelse osv. Hissig nedsettende tone er unødvendig for å få frem budskapet.

Det eneste jeg merker negativt med litt økt trykk er noe hardere flyt over ujevnheter.
Tittel: Sv: Forventet rekkevide?
Skrevet av: Vindonsdag 06. november 2019, klokken 12:42
Hastighet har mer å si enn riktig dekktrykk og tempratur i bilen. 

Jeg har kjørt 94ah versjonen så langt som 240 km, og så kort som 150, og om man følger med på rekkevidden og justerer farten ned til 80/90, så kommer man gjerne helt frem.  Vurder også gjerne en rask stopp på hurtiglader, 10 minutter gir deg mange ekstra kilometer (og en kaffe)

Oslo-Skien bør gå bra, men ikke i 110..., da er nok en annen bil bedre.
Tittel: Sv: Forventet rekkevide?
Skrevet av: PionerThinkonsdag 06. november 2019, klokken 13:59
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 06. november 2019, klokken 12:35
Med feil trykk forringes dekkets egenskaper. Med høyt trykk blir det hardere og grepet kan bli dårligere om kjørebanens form endres. Ikke sikkert det er noen krise, men verd å ha i bakhodet. Jeg har aldri hatt problemer med dårlig grep eller feil slitasje selv om jeg har kjørt med noe høyere trykk enn anbefalt. Når jeg fylte vinterdekkene etter omlegging la jeg på en del ekstra da det var 6-7+ grader ute.

Årsaken til at Nokian anbefaler høyere trykk i vinterdekk enn merket trykk er i tilfelle du måler med annen temperatur enn det dekket har når det er kaldt.
https://www.nokiantyres.no/innovativt-arbeide/dekkfakta/luftrykk/

Se hvor lett det var å skrive dette uten å hive på nedsettende betegnelser, rakke ned på utdannelse osv. Hissig nedsettende tone er unødvendig for å få frem budskapet.

Det eneste jeg merker negativt med litt økt trykk er noe hardere flyt over ujevnheter.
:+1:
Jeg glemte å legge til at etter jeg opplevde at dekkene jeg refererte til var slitt ut etter en drøy sesong så ringte jeg Bavaria for å spørre om råd for å unngå dette igjen. Verksmesteren sa da at dette ikke var helt ukjent fenomen på de bilene med M sport understell og bredere dekk, så anbefalingen var å bruke maks last fra dekktrykktabellen ;)
Kan også legge til som Øyvind er inne på at når jeg fyllte til 2,9 og 3,0 bar så var det +8-10 grader. Til morran i dag ved 3 minus var dette i iDrive 2,7 og 2,8 bar ved oppstart.
Jeg er ingen ekspert, men har lyttet til andre som kan dette bedre enn meg og funnet ut hva som passer best på mine biler med tilhørende dekk!
Er selvfølgelig opp til hver enkelt å gjøre som de vil :)
Tittel: Sv: Forventet rekkevide?
Skrevet av: reitsmaonsdag 06. november 2019, klokken 18:01
Riktig, det er det jeg opplever nå. Tror det blir kombinasjon med litt lavere hastighet og litt lavere temp i kupe med varmeseter på.

Vurderer da kanskje bytte til Tesla 3 over vinteren.
Tittel: Sv: Forventet rekkevide?
Skrevet av: pbergtorsdag 07. november 2019, klokken 07:52
Enkel fysikk sier at jo mer trykk i dekkene, jo mindre kontaktflate med veien. Husk at det eneste som holder bilen oppe er trykket i dekkene.

(http://bndtechsource.ucoz.com/Main_Page_Jpgs/air_pressure_footprint_595.jpg)