Elbilforum.no

Bilmerker => Audi => Audi e-tron => Emne startet av: AudiTron på tirsdag 05. november 2019, klokken 12:42

Tittel: Importere E-tron fra USA
Skrevet av: AudiTrontirsdag 05. november 2019, klokken 12:42
Hei, vurderer å importere Audi E-tron fra USA og lurer på hva som skiller de rent teknisk foruten en varmer mindre til batteriet og mph isteden for km/t?
Noen som vet om det blir ett problem med lading av denne i Norge?
Ser ut som det er vanvittig mye å spare på toppmodellen.
Tittel: Sv: Importere E-tron fra USA
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 05. november 2019, klokken 12:55
Se heller på Tyskland. I USA regner jeg med de har den amerikanske CCS-versjonen (ikke sjekket!), noe som gjør at du ikke kan hurtiglade i Europa.
Tittel: Sv: Importere E-tron fra USA
Skrevet av: Orbittirsdag 05. november 2019, klokken 12:56
Største hinder blir ingen mulighet for hurtiglading (uten stor ombygging av ladekontakt og ledningsnett).

Selv for AC-lading, må du ha en franken-kabel med type-2/Schuko på veggsiden, og J1772 på bilside. Sikkert mulig å oppdrive med litt innsats.

(Og så blir det også diverse amerikanisering som orange glass på blinklys etc)
Tittel: Sv: Importere E-tron fra USA
Skrevet av: AudiTrontirsdag 05. november 2019, klokken 13:00
Såpass ja, er ca 150-200k og spare på lett brukte toppustyrte modeller.
Tittel: Sv: Importere E-tron fra USA
Skrevet av: daktaritirsdag 05. november 2019, klokken 13:05
Hør med Bergheim om hva de skal ha for ombygging til europeisk ladestandard. Amerikanerne bruker type 1 ccs.
Tittel: Sv: Importere E-tron fra USA
Skrevet av: AudiTrontirsdag 05. november 2019, klokken 13:19
Er ikke så veldig inne i forskjellene på strøm nettet. Er det hz som er forskjellig eller noen som kan forklare det litt enkelt hvorfor dette ikke fungerer i Norge. Men ser ut som den kan lade på 240v
med den laderen som om følger bilen i USA:

https://www.amazon.com/adlp/audicharging?tag=audiusa-20
Tittel: Sv: Importere E-tron fra USA
Skrevet av: daktaritirsdag 05. november 2019, klokken 13:40
Hvis du får tak i en adapter til EU-kontakter (schuko, CEE) kan det sikkert gå med den medfølgende ladeadapteren, men jeg er ikke sikker. Det har blitt importert mange Leaf og Bolt/Ampera-E, sistnevnte har Bergheim stort salg på nå da de beregnet helt feil i markedet. Disse kan hjelpe deg sikkert med råd. Du bør sikkert få tak i delekatalog og se om ombordladeren i bilen har samme delenummer på tvers av kontinenter.

Men du vil fortsatt mangle hurtiglading som er ganske ekstremt nyttig hvis ikke du får til en ombygging.
Så kommer i tillegg DAB/radio? omkoding fra mph til km/h? Navigasjon/kart? Speilene mangler dødvinkel (ikke lov i USA). Til gjengjeld kan du få varme i ratt med ACC samtidig!

Oppdater oss hvordan det går.
Tittel: Sv: Importere E-tron fra USA
Skrevet av: tromsøtirsdag 05. november 2019, klokken 15:02
What!
Hvorfor kan man få rattvarme og ACC i USA og ikke Europa??
Tittel: Sv: Importere E-tron fra USA
Skrevet av: chargeduptirsdag 05. november 2019, klokken 15:05
Tenk deg nøye igjennom før du kjøper en såpass ny bil fra USA, garanti gjelder normalt ikke for US bil i Europa. Tipper også at programvaren/oppdateringer har forskjellige navn, slik at Audi ikke vil oppdatere din bil på service fordi de kun har oppdateringer til EU spec biler og da vil småfiks av feks risting i 60km/t aldri bli rettet.

For å få bygd om hurtiglading slik at den kan hurtiglade i EU må man forvente en relativt høy kostnad og sannsynligvis hjelp fra Audi for å få det til å fungere. Hurtiglading er vel det Audien knuste absolutt alle konkurrentene på da den kom, så uten det er det en mye "dårligere" bil. Dersom du aldri trenger hurtiglading og har tenkt å ha bilen i mange år, har det ikke så mye å si. Hør med Møller om de kan og hva de skal ha for ombygging til hurtiglading. Lading med stikkontakt fungerer nok med overgang (selv om overgang sikkert ikke er lov å benytte). Lading med type 2 ville jeg ha spurt Audi om evt sjekket delekatalog/specs på US mot EU.

Vanligvis blir det ikke importert såpass nye elbiler fra USA (mest eldre leaf, fiat 500e osv som blir kjøpt på auksjon etter feks endt leasing til en ekstremt rimelig penge).
Import av USA elbil anbefales ikke uten å ha satt seg grundig inn i forskjellene. Småting som mph (endres sannsynligvis lett), DAB, navigasjon og slikt er ikke ting jeg ville ha brydd meg om dersom besparelsen var høy, men fraværende hurtiglading og garanti er dealbreakere for mange.
Import av elbil fra EU land er som regel veldig mye enklere, men vær obs på forskjeller i antall år med garanti og utstyr (som feks varmeapparatet på E-tron).
Tittel: Sv: Importere E-tron fra USA
Skrevet av: daktaritirsdag 05. november 2019, klokken 15:25
Sitat fra: tromsø på tirsdag 05. november 2019, klokken 15:02
What!
Hvorfor kan man få rattvarme og ACC i USA og ikke Europa??
Av en eller annen grunn har de valgt momentsensor i USA istedetfor berøringssensor i EU.
Tittel: Sv: Importere E-tron fra USA
Skrevet av: tromsøtirsdag 05. november 2019, klokken 15:50
Sitat fra: daktari på tirsdag 05. november 2019, klokken 15:25
Sitat fra: tromsø på tirsdag 05. november 2019, klokken 15:02
What!
Hvorfor kan man få rattvarme og ACC i USA og ikke Europa??
Av en eller annen grunn har de valgt momentsensor i USA istedetfor berøringssensor i EU.

Sukk, blir litt irritert på Audi som gjør disse feilvalgene for Europa men men det skal jo komme hit til 2021...
Tittel: Sv: Importere E-tron fra USA
Skrevet av: Amatørentirsdag 05. november 2019, klokken 16:26
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. november 2019, klokken 12:55
Se heller på Tyskland. I USA regner jeg med de har den amerikanske CCS-versjonen (ikke sjekket!), noe som gjør at du ikke kan hurtiglade i Europa.

Regner med det ja, slik som de (få) e-Golfene som ble levert med hurtiglading.

De har CCS1 mens vi i Europa har CCS2 (egentlig litt feil å bare kalle det CCS). 😉


@chargedup:  :+1:
Tittel: Sv: Importere E-tron fra USA
Skrevet av: AudiTrontirsdag 05. november 2019, klokken 16:28
Mange gode poenger her👍 Må nok sjekke litt nøyere skjønner jeg før man evt tar inn en bil.
Men er klart det frister når man kan få en Prestige(toppmodell) inkludert massasje seter og BO for ca 630 levert på kaien i Norge.
Tittel: Sv: Importere E-tron fra USA
Skrevet av: AudiTrontirsdag 05. november 2019, klokken 16:38
Her kommer bilde av ladeporten på US modellen ccs1. Finnes faktisk overgang fra ccs1 til ccs2 se her:

http://www.setec-power.com/index.php?m=content&c=index&a=show&catid=16&id=29&gclid=Cj0KCQiA2ITuBRDkARIsAMK9Q7PpSgJPuVemYG4qUH5l8-GeTcZgbq1ep5g2UeiUQTtGWJp39Tea-nsaAjOJEALw_wcB (http://www.setec-power.com/index.php?m=content&c=index&a=show&catid=16&id=29&gclid=Cj0KCQiA2ITuBRDkARIsAMK9Q7PpSgJPuVemYG4qUH5l8-GeTcZgbq1ep5g2UeiUQTtGWJp39Tea-nsaAjOJEALw_wcB)

Kan man fremdeles ikke bruke hurtiglading i Norge med overgang?
Ser ut som den har Max 200amp finnes det overganger som tåler mer?
Tittel: Sv: Importere E-tron fra USA
Skrevet av: Kåre Knattenonsdag 06. november 2019, klokken 09:24
En liten kuriositet, du får flate speiler, uten blindsone.
Tittel: Sv: Importere E-tron fra USA
Skrevet av: chargeduponsdag 06. november 2019, klokken 11:01
Sitat fra: AudiTron på tirsdag 05. november 2019, klokken 16:38
Kan man fremdeles ikke bruke hurtiglading i Norge med overgang?
Ser ut som den har Max 200amp finnes det overganger som tåler mer?
Vanskelig å vite om det fungerer eller ikke, ettersom ingen har prøvd dette enda. Hurtigladestasjoner kan være pirkete på biler og hvilken software bilene har når den gjør "handshake". Var flere som ikke fikk hurtigladet med bmw i3 med nyeste software (i 2015?), I-pace (2018/2019? med efatec lader?) og Ionity og model 3 (2019) har også hatt noe problemer. Leverandørene av hurtiglading og bilmerkene har blitt flinkere med samkjøring det blir mindre og mindre "handshake" trøbbel mellom hurtiglader og bil. Med en US bil kan man ikke være 100% sikker på at det virker, dersom ikke Audi og hurtigladeleverandør begge sier at det ikke er noe problem.

Spør Fortum/Ionity/grønn kontakt om de mener det vil virke med en kina overgang.
Sjekk også tråder på forumet om chevrolet bolt og hurtiglading, feks denne: https://elbilforum.no/index.php?topic=37786.0
Merk at Bolt var i en litt annen situasjon (denne ikke ble levert i europa) enn Audi er med e-tron. Dvs at Bergheim og andre importører hadde en egeninteresse for å få bygd om disse til EU CCS.

Ble tidligere diskutert at man kunne spare rundt 100' på import av ny bil fra Tyskland/Sverige her https://elbilforum.no/index.php?topic=42440.0
Nå har riktignok NOK tapt seg veldig mye mot spesielt EUR og USD, men SEK er noenlunde lik som for et år siden.
Tittel: Sv: Importere E-tron fra USA
Skrevet av: opheimtorsdag 07. november 2019, klokken 11:23
Sitat fra: tromsø på tirsdag 05. november 2019, klokken 15:50
Sitat fra: daktari på tirsdag 05. november 2019, klokken 15:25
Sitat fra: tromsø på tirsdag 05. november 2019, klokken 15:02
What!
Hvorfor kan man få rattvarme og ACC i USA og ikke Europa??
Av en eller annen grunn har de valgt momentsensor i USA istedetfor berøringssensor i EU.
Sukk, blir litt irritert på Audi som gjør disse feilvalgene for Europa men men det skal jo komme hit til 2021...

Har mest sannsynlig med manglende godkjenning i USA å gjøre. Det er kapasitiv sensor som er "det nyeste", selv om man kan argumentere for at det ikke er ferdig utviklet, siden man ikke får kombinert det med varme hos Audi ennå. På samme måte fikk ikke amerikanerne tilbud om virtuelle speil, og de har også krav om helt flate (ordinære) sidespeil, i motsetning til EU hvor disse er litt konvekse.
Tittel: Sv: Importere E-tron fra USA
Skrevet av: AudiTrontorsdag 07. november 2019, klokken 12:52
Er fort 150k og spare i forhold til tilsvarende godt utstyrt bil i Tyskland/Sverige også. Hvis man skal ta inn en amerikansk bil må man vel minimum belage seg på å bytte ladekontakt fra ccs1 til ccs2. Dette lar seg helt sikkert gjøre, men uvisst hvor mye merkeverksted tar for dette og om de i det hele tatt gidder å ta jobben.
Hadde klart meg uten hurtiglading i det daglige og med de prisene fra USA kunne dette nesten blitt bil nr 2 i familien vår.
Angående garantier er det 8 år på batteri/el.motor i USA også. Men du mister reklamasjonsretten etter bilen er 2 år gammel(fabrikkgaranti).
Tittel: Sv: Importere E-tron fra USA
Skrevet av: chargeduptorsdag 07. november 2019, klokken 13:48
Sitat fra: AudiTron på torsdag 07. november 2019, klokken 12:52
Angående garantier er det 8 år på batteri/el.motor i USA også. Men du mister reklamasjonsretten etter bilen er 2 år gammel(fabrikkgaranti).
Sakset fra garantivilkår på Audi i USA (https://www.audiusa.com/myaudi/warranty): Is my warranty valid outside the United States?
The warranty is only applicable in the United States. An authorized Audi dealer in any other country has no obligation to provide warranty service to your vehicle.

Dvs at garantien på en US Audi kun gjelder i USA, samme om det er 2, 4 eller 8 års garanti. De fleste bilene som blir levert i en verdensdel har kun garanti i den verdensdelen, dette er helt normalt.

Dersom det er snakk om like mye å spare (trådstarter sa vel ca 130' i besparelse fra USA uten garanti i forhold til Norsk pris) fra Tyskland/Sverige (der garantien gjelder i hele Europa), er vel konklusjonen ganske klar?
Misforstod teksten din! Skjønner det da slik at det ikke lenger er noe å spare på import fra Tyskland/Sverige?
Tittel: Sv: Importere E-tron fra USA
Skrevet av: AudiTrontorsdag 07. november 2019, klokken 15:23
Sitat fra: chargedup på torsdag 07. november 2019, klokken 13:48
Sitat fra: AudiTron på torsdag 07. november 2019, klokken 12:52
Angående garantier er det 8 år på batteri/el.motor i USA også. Men du mister reklamasjonsretten etter bilen er 2 år gammel(fabrikkgaranti).
Sakset fra garantivilkår på Audi i USA (https://www.audiusa.com/myaudi/warranty): Is my warranty valid outside the United States?
The warranty is only applicable in the United States. An authorized Audi dealer in any other country has no obligation to provide warranty service to your vehicle.

Dvs at garantien på en US Audi kun gjelder i USA, samme om det er 2, 4 eller 8 års garanti. De fleste bilene som blir levert i en verdensdel har kun garanti i den verdensdelen, dette er helt normalt.

Dersom det er snakk om like mye å spare (trådstarter sa vel ca 130' i besparelse fra USA uten garanti i forhold til Norsk pris) fra Tyskland/Sverige (der garantien gjelder i hele Europa), er vel konklusjonen ganske klar?
Misforstod teksten din! Skjønner det da slik at det ikke lenger er noe å spare på import fra Tyskland/Sverige?

Aha da er det litt mer risky med garantien, men man har vel uansett fabrikkgaranti i 2år fra Audi. Veldig lite å spare på tysk import og i såfall er det i form av rabatt på tyske brukte biler dersom man kan klare å oppnå si 5-10%. Det er fremdeles noe billigere enn Norge og enklere å finne bil da det er stort utvalg. Men ingenting slår USA på prisen🙂
Det er vel kanskje ikke verdt risikoen og importere fra USA. Men hadde vært digg med rattvarme, acc, nightvision, B&O, panorama og massasje seter som inngår i alle Prestige utgavene som i tillegg er særs gunstige.
Tittel: Sv: Importere E-tron fra USA
Skrevet av: chargeduptorsdag 07. november 2019, klokken 17:04
Garantien gjelder ikke i annet land enn USA. Fabrikkgaranti fra Audi gjelder altså ikke i en annen verdensdel.
I praksis vil det si at dersom du kjøper en ny Audi i USA vil garantien bortfalle idet du tar den med til Norge, det samme gjelder dersom du tar en norsk Audi med til USA. Les fabrikkgaranti under punkt 10 her: https://www.audi.no/no/web/no/kundeinformasjon/garanti.html
"Krav på grunnlag av denne garantien kan bare gjøres gjeldende hos autoriserte Audi-serviceforhandler i EØS-området og i Sveits."

Alle bilprodusenter (som jeg har sjekket ila livet) gjør det på denne måten. Det blir gjort fordi en USA bil tilfredstiller kravene i USA (og dermed har noen andre deler enn i EU som igjen er forskjellig fra Asia, selv om alle ser like ut), det gjør det lettere å kunne differensiere priser (med garantibortfall hindrer man enkel eksportering og kan ta ca X i EU og Y i USA), enklere med garanti (som fabrikken ofte kjøper som en forsikringsavtale i det respektive markedet) osv. De fleste bilprodusenter ville nok også helst hatt bortfall av garanti i hvert enkelt land i EU/EØS også, ettersom produsent/importør da kunne tatt seg ekstremt godt betalt, feks for elbil i Norge, men kan ikke pga fri handel osv. Dersom feks en knapp på rattet ryker på en USA bil kan Møller si at denne delen kan ikke vi skaffe fordi den har USA delenummer (tviler på at de gjør det, ettersom de vet å ta seg godt betalt), dersom den er fra EU kan de ikke si det samme pga lover og regler. Produsentene er normalt sett pliktig å skaffe reservedeler 10 år etter salg av en maskin/bil til og i et EU land (med visse forbehold), men i USA gjelder andre regler.

Så og si alle bruktbilforhandlere (bortsett fra de som tar inn amcar, spesielle biler eller eldre biler og veteraner) importerer fra EU land og ikke USA, selv om noen biler er priset mye lavere i USA enn i EU. Vil tippe at absolutt alle E-tron og I-pace som er importert til Norge hittil er fra EU.

De fleste er nok enig i at risikoen er litt for stor pga garanti, og alle andre ting (treglading/ombygging, hurtiglading/ombygging, oppdateringer (vil Møller oppdatere bilen når programvaren har ulikt "delenr"?), app (virker denne i Norge), kart, DAB osv) gjør at risikoen blir alt for stor i forhold til summen man sparer.
Hadde dollaren vært nede på 5-6 hadde pipa vært en annen ;) Vær også obs på at bilen må ha vært registrert i minst seks måneder i USA for å slippe ombygging/papirarbeid ( https://www.dinside.no/motor/drommebilen-et-hakk-naermere/67651059 )
Tittel: Sv: Importere E-tron fra USA
Skrevet av: AudiTrontorsdag 07. november 2019, klokken 17:49
Sitat fra: chargedup på torsdag 07. november 2019, klokken 17:04
Garantien gjelder ikke i annet land enn USA. Fabrikkgaranti fra Audi gjelder altså ikke i en annen verdensdel.
I praksis vil det si at dersom du kjøper en ny Audi i USA vil garantien bortfalle idet du tar den med til Norge, det samme gjelder dersom du tar en norsk Audi med til USA. Les fabrikkgaranti under punkt 10 her: https://www.audi.no/no/web/no/kundeinformasjon/garanti.html
"Krav på grunnlag av denne garantien kan bare gjøres gjeldende hos autoriserte Audi-serviceforhandler i EØS-området og i Sveits."

Alle bilprodusenter (som jeg har sjekket ila livet) gjør det på denne måten. Det blir gjort fordi en USA bil tilfredstiller kravene i USA (og dermed har noen andre deler enn i EU som igjen er forskjellig fra Asia, selv om alle ser like ut), det gjør det lettere å kunne differensiere priser (med garantibortfall hindrer man enkel eksportering og kan ta ca X i EU og Y i USA), enklere med garanti (som fabrikken ofte kjøper som en forsikringsavtale i det respektive markedet) osv. De fleste bilprodusenter ville nok også helst hatt bortfall av garanti i hvert enkelt land i EU/EØS også, ettersom produsent/importør da kunne tatt seg ekstremt godt betalt, feks for elbil i Norge, men kan ikke pga fri handel osv. Dersom feks en knapp på rattet ryker på en USA bil kan Møller si at denne delen kan ikke vi skaffe fordi den har USA delenummer (tviler på at de gjør det, ettersom de vet å ta seg godt betalt), dersom den er fra EU kan de ikke si det samme pga lover og regler. Produsentene er normalt sett pliktig å skaffe reservedeler 10 år etter salg av en maskin/bil til og i et EU land (med visse forbehold), men i USA gjelder andre regler.

Så og si alle bruktbilforhandlere (bortsett fra de som tar inn amcar, spesielle biler eller eldre biler og veteraner) importerer fra EU land og ikke USA, selv om noen biler er priset mye lavere i USA enn i EU. Vil tippe at absolutt alle E-tron og I-pace som er importert til Norge hittil er fra EU.

De fleste er nok enig i at risikoen er litt for stor pga garanti, og alle andre ting (treglading/ombygging, hurtiglading/ombygging, oppdateringer (vil Møller oppdatere bilen når programvaren har ulikt "delenr"?), app (virker denne i Norge), kart, DAB osv) gjør at risikoen blir alt for stor i forhold til summen man sparer.
Hadde dollaren vært nede på 5-6 hadde pipa vært en annen ;) Vær også obs på at bilen må ha vært registrert i minst seks måneder i USA for å slippe ombygging/papirarbeid ( https://www.dinside.no/motor/drommebilen-et-hakk-naermere/67651059 )

Tusen takk for ett velbegrunnet svar. Tror med dette at jeg legger import fra USA på hyllen👍 Ser ut som man kan spare minimum 50k på tysk import da prisene er justert ned litt i det siste.

Men det tryggeste er selvfølgelig å kjøpe norsk bil👏
Tittel: Sv: Importere E-tron fra USA
Skrevet av: chargeduptorsdag 07. november 2019, klokken 19:14
Bare hyggelig :+1: Misforstå meg rett, jeg misliker absolutt ikke import, men jeg er veldig skeptisk til import av en tysk såpass ny elbil fra USA.

Har selv vært med på privatimport av flere fossile sportsbiler de siste 6 årene. Bilene har vi kjøpt utelukkende fra Tyskland og vi har spart rundt regnet 50-200' i forhold til billigste på finn.no ved kjøpstidspunkt, kjørt de et års tid og så solgt de for det de ble kjøpt for. Dette krever en god del tid på finn og mobile og undersøkelser om biltypen har mye feil, undersøkelser om merkets garanti og muligheter for garanti (feks Porsche har bruktbilgaranti). Samtidig vet man at man tar en risiko, når tiden det tar å selge bilen er usikkert samt at prisen er usikker (privatpersoner får dårligere pris på finn enn firma på importbiler, jo dyrere, jo verre).

Sparer man nok, er det verdt risikoen med kortere garanti. På audis første elbil (med større risiko for garantikostnader) der man også må selge bilen rimeligere enn andre på markedet, er 50' å spare litt for lite for meg personlig. Med dagens valutakurser er det ikke like lett for en privatperson å finne biler man "vet" har null i verditap på et år, (jo nyere bilen er, jo verre, ettersom verditapet avtar med alder).

Med import må man gjøre litt mer jobb, ta litt større sjanser og selvfølgelig sette seg inn i garanti for de forskjellige merkene og regler ved import. Det å kjøre bilen fra Tyskland, tolle og vise bilen (evt få fraktselskap til å gjøre det meste) er mye mindre jobb enn det man gjør før man har skrevet kontrakten på en bil.
Tittel: Sv: Importere E-tron fra USA
Skrevet av: AudiTronlørdag 19. desember 2020, klokken 12:02
Ser nå at Sør import AS i mandal har begynt å ta inn E-tron fra USA. De har fått inn flere e-tron som er fra USA. Lurer på hva de gjør for å få de til å passe til EU standard? Noen som vet? E-tron fra USA identifiseres med liten orange farge i enden av hver frontlykt og at de har treverk på nesten alle utstyrsversjoner

Link til en av bilene som ligger for salg akkurat nå: https://www.finn.no/201049994
Tittel: Sv: Importere E-tron fra USA
Skrevet av: automatlørdag 19. desember 2020, klokken 13:04
Det stod ingen ting om hurtiglading i annonsen, og om bilen er ombygd til CCS-2.

Det vil jo være en vesentlig mangel om bilen selges uten mulighet til hurtiglading. Så lenge de ikke opplyser om dette.
Tittel: Sv: Importere E-tron fra USA
Skrevet av: daktarilørdag 19. desember 2020, klokken 13:52
Det er jo kritisk punkt, amerikanerne bruker Type 1 -kontakt med Type 1 CCS for DC. (Type 1 ccs finnes ikke i EU).

Hva med vanlig lading, har ikke USA 110V?
Tittel: Sv: Importere E-tron fra USA
Skrevet av: automatlørdag 19. desember 2020, klokken 14:00
Sitat fra: daktari på lørdag 19. desember 2020, klokken 13:52


Hva med vanlig lading, har ikke USA 110V?

Elbillading skjer ofte på 220V split-fase.  (Som de vel ofte bruker der vi bruker trefase). Elbiler takler normalt begge deler. Kun ladekladd som kan være et problem.
Tittel: Sv: Importere E-tron fra USA
Skrevet av: AudiTronlørdag 19. desember 2020, klokken 15:16
Her er enda en fra samme forhandler hvor det står at den har 150kwt hurtiglading? Ser ut som de har løst ombygging til CCS 2?

https://www.finn.no/200545647

Så bruker man Apple carplay for dab radio og navigasjon... Noen som har noe mer info?
Tittel: Sv: Importere E-tron fra USA
Skrevet av: rwilthilmandag 04. januar 2021, klokken 12:21
Ang dette med garanti, så er jeg litt usikker på praksis. Jeg har importert en e-Golf fra USA. Fikk problemer med lading etter et lite år. Viste seg å være en jordfeil i batteri pakka.

Fikk alt på batteri garantien, nytt batteri etc. Dette var hos Gromstad auto.

Jeg bruker overgangs kabel fra CCS 1 til CCS2 combo, fungerer helt normalt ved hurtiglading. Men så er det og litt forskjell i ladestrøm mellom e golf og etron..

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Tittel: Sv: Importere E-tron fra USA
Skrevet av: PFmandag 04. januar 2021, klokken 13:28
Garanti løses gjennom bruk av forsikringsselskaper slik det er gjort mange år med tyske for å kompensere for de tre ekstra årene man har mistet i forhold til solgt ny i Norge.

Men hvorfor noen er villig til å kjøre rundt i biler laget for amerikanske markedet er for meg rart, da det er så mye forskjeller i oppbygning pga. regelverk.
Led-lysene der borte kjøres på halvstyrke, lyktespylere er ikke påkrevd, radioen går på andre frekvensbølger osv.
Inntrykket jeg får er at de som kjører rundt i USA importerte tyskebiler ikke har råd til bilen og de kjører rundt i det fordi de tror bilen gir dem høyere status. Noe det ikke gjør blant bilkjennere som ofte avslører Usa import på avstand. Så de lurer seg selv egentlig.

Mitt råd, kjøp europeisk bil, aller helst for nord-europeisk så man får med vinterpakke på bilen. (ekstra varmeapparat, ofte varme av div væsker osv)
Tittel: Sv: Importere E-tron fra USA
Skrevet av: rwilthilmandag 04. januar 2021, klokken 16:43
Stemmer nok det med forsikring ang garanti. Men jeg importerte bilen selv, det er ikke kjøpt noe forsikring som skal dekke tap av evt garanti.

Ser egentlig bare fordel med usa golfen min jeg (1 ste gen) ! Full vinterpakke (sete varme, ratt varme, oppvarmet front rute)  inkl varme pumpe, 7.2kw lader.

Det leveres absolutt biler med full vinterpakke også i USA,  men kanskje ikke akkurat i Florida..

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Tittel: Sv: Importere E-tron fra USA
Skrevet av: rwilthiltorsdag 07. januar 2021, klokken 14:46
Har forsåvidt selv kikket litt på e-tron import også. Med dagens valuta kurs er en  95kw premium pluss på skilt her hjemme for knappe 450-480K alt ettersom hva en må gi for bilen der nede.

Frakt varierer ganske mye  jeg tok inn en Audi S4 fra Texas nå i høst, shippet ut fra Galveston og levert Drammen betalte jeg 1400 usd inkl fullverdi forsikring. De dyreste tilbud jeg fikk var opp mot 35K.

Når sørimport annonserer for over 700K, skjønner jeg at de har litt margin .

Men som andre har nevnt, viktig å sjekke mht utsyr for kaldt klima osv.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk