Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Lading av Tesla => Emne startet av: Kenny427 på søndag 03. november 2019, klokken 20:50

Tittel: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Kenny427søndag 03. november 2019, klokken 20:50
Hei, har nettopp fått min Model 3 og prøvde å lade på en kontakt vi har i gårdsplassen med vanlig stikkkontakt. Så da på bilen at den ladet på 13amp. Er det slik at bilen sjekker dette og kontrollerer det selv, eller må jeg justere noe? Har prøvd å leite litt rundt men jeg er ganske clueless på slikt så tar sjansen på at kanskje noen her har ett godt svar til meg :)
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: 1000kwhsøndag 03. november 2019, klokken 20:56
Du må sette ned strømmen selv til 10A. Ikke anbefalt å lade med mer.

Enormt med info her og på nettet. Det finner du.
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Toalmarsøndag 03. november 2019, klokken 22:46
Her finner du alt om lading av Tesla
https://elbilforum.no/index.php?board=76.0
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Wisd0mmandag 04. november 2019, klokken 15:20
Skru ned til 10 A og heng opp ladekladden i noe slik at den ikke henger på stikkontakten.
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Handymanmandag 04. november 2019, klokken 15:45
Skru ned til 10 A og heng opp ladekladden i noe slik at den ikke henger på stikkontakten.
Strømmen regulerer du fra skjermen i bilen under ladeinnstillingene.
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenmandag 04. november 2019, klokken 15:46
Det er faktisk også noe sikkerhetsanordninger i ladingen, så om den oppdager varmgang så vil den redusere strømtrekk. Men dette er ikke noe man kan forvente at vil fungere perfekt. Det er mer et sikkerhetsnett om man har gjort noe dumt eller strømanlegget ikke er helt bra.

Sett ned til 10A (eller mindre). Dette må du vurdere litt selv, utifra tilstand på anlegget. Er jeg usikker på hvor mange koblingspunkter det er mellom stikkontakt og sikringskap og hvor mye annet som er koblet på samme kurs, så ville jeg satt ladingen til 5A.

Og så er det greit å huske - om man skal benytte eksisterende stikkontakt til regelmessig lading, så regnes dette som bruksending. Da slår krav om klasse B jordfeilvern og egen dedikert kurs inn. Jeg ville sterkt vurdert ladestasjon eller å få satt opp et industristikk.
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: N00bmandag 04. november 2019, klokken 16:59
Det koker ned til at selv om en stikkontakt skal tåle 16A så vil den bli slitt med tiden.

Bilen din lader maks 13A på vanlig schuko stikk så Tesla har allerede lagt inn en begrensning. La bilen stå å lade med det strømtrekket et par timer, så sjekker du hvor varm pinnene på ladekabelen er.  Kan du ta på dem uten å brenne deg så kan du sove trygt om natta.
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Øyvind.hmandag 04. november 2019, klokken 17:02
Har jo mye å si hvor stikket sitter også. Er det på husveggen i tre er konsekvensene mye større enn om den er festet på en frittstående stolpe eller betongvegg.
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Kenny427mandag 04. november 2019, klokken 17:05
Akkurat nå leier jeg leilighet midlertidig så har ikke veldig lyst til å betale masse for ordentlig koblingspunkt. Blir nok mest til at jeg lader ved SC men er greit å kunne lade i ny og ne på kontakt også når det passer seg. Har som nevnt veeldig lite peiling på dette med strøm og begrepene, men da skrur jeg hvertfall ned til 10 og kanskje lavere også. Skal se om jeg får hengt det opp på noe vis.
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: ok67mandag 04. november 2019, klokken 18:07
Det hjelper ikkje mykje å kjenne på pinnane på støpselet om det er ein eller fleire tvilsomme koplingsboksar mellom stikkontakta og sikringsskapet. Du må sjekke at heile kablinga frå sikringsskapet til kontakta er i bra stand.
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Kenny427onsdag 06. november 2019, klokken 21:37
Selve stikkkontakten er på en betongvegg. Har skrudd ned til 10amp og skal sjekke om det er varmt på kontakten som du nevnte om ett par timer. Satser på at dette går fint midlertidig. Trenger maks å lade 1 gang i uken så det er vel muligens ikke verdens største risiko å ta?
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Kenny427onsdag 06. november 2019, klokken 21:39
Har ikke lyst til at huset skal brenne ned, men samtidig er dette veldig midlertidig plass for meg å bo så svir litt å investere 15-20.000 for ladeboks som jeg ikke får mye nytte av. Ikke lett dette her hehe.
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Rosstopheronsdag 06. november 2019, klokken 21:44
Hvor fort du lade? Kjører du 5 mil om dagen og bilen står stille i 10 timer, holder det å lade på 5 A. Prøv deg frem og se hvor sakte du kan lade og fortsatt få nok rekkevidde.
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Kenny427onsdag 06. november 2019, klokken 21:47
Jeg kan i utgangspunktet lade ganske sakte, kjører ikke mye. Vil brannfaren senkes vesentlig dersom jeg nedjusterer? Den vil jo da måtte stå i dobbelt så lenge, men blir kanskje mer trygt?
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Rosstopheronsdag 06. november 2019, klokken 21:51
Jeg kan i utgangspunktet lade ganske sakte, kjører ikke mye. Vil brannfaren senkes vesentlig dersom jeg nedjusterer? Den vil jo da måtte stå i dobbelt så lenge, men blir kanskje mer trygt?

Ja, det er mindre fare ved å lade saktere.
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Kenny427torsdag 07. november 2019, klokken 00:12
Var ute å følte på selve stikk kontakt pinnene nå, og de var iskalde.
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: mthoringtorsdag 07. november 2019, klokken 08:13
Var ute å følte på selve stikk kontakt pinnene nå, og de var iskalde.

Hvis 8A er nok, så anbefaler jeg deg å sette ladestrømmen til det. Du bør også gå over og kjenne på alle koblingspunkter mellom stikk og sikringsskap, etter at bilen har stått på lading en time, for å være på den sikre siden.
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Muffinmantorsdag 07. november 2019, klokken 10:10
Ikke så enkelt å kjenne på øvrige koblingspunkter om de er inne i andre stikk på veien dessverre. Har selv opplevd at alt så bra ut ellers, men ved en tilfeldighet trakk jeg ut en kontakt på stua i huset det ble ladet fra (utlandet). Her var pinnene så varme at de ikke kunne berøres. Skrudde opp kontakten og oppdaget at en kobling var så dårlig at den var blitt brun av varme, mens overflaten på selve stikket ikke var varmt.

Så lav ladestrøm som mulig er nok fornuftig om man ikke kjenner installasjonen godt.
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: cratorsdag 07. november 2019, klokken 10:39
Har lært at det kan være lurt å sjekke at terminalene er godt tilskrudd på kontaktene i huset av og til, spesielt de som er nærme dører. Ta det f.eks. 1.desember samtidig som man skifter batterier i røykvarslerne. :)
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Kenny427torsdag 07. november 2019, klokken 10:42
Takk for mange gode tips!
Jeg kommer til å sette på 5-8 amp de få gangene jeg lader her. Jeg vet også godt hvem uttak som hører til kursen jeg lader på så skal følge med på det jeg kan av de synlige tingene så satser jeg på at dette går fint nå i mellomtiden. Hadde jeg skulle bodd her over en litt lengre periode hadde jeg definitivt investert i ladeboks utenfor her.
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Veselfredag 08. november 2019, klokken 07:42
Du må sette ned strømmen selv til 10A. Ikke anbefalt å lade med mer.
Skru ned til 10 A (...)
Sett ned til 10A (eller mindre).

Hvorfor, egentlig? Dersom kursen er på 16 A - dette kan han sjekke selv i sikringsskapet - så skal det være helt pålitelig og trygt å lade med 13 A, selv kontinuerlig døgnet rundt. Selv 16 A skulle gått fint å lade med om det var mulig. Skulle det vært annet forbruk på kursen så vil sikringen uansett sørge for å koble den ut før det oppstår fare. Bare pass på at støpselet sitter godt fast helt inne i stikkontakta.

Har aldri skjønt helt greia med at inne i huset så kan man tyvkoble i øst og vest, gjerne med underdimensjonerte kabler, og peise på med ovner opp til 3,6-3,7 kW over så lang tid man vil, men når det kommer til elbillading så er loven (og anbefalingene) veldig så strenge. Med elbillading er det jo til og med begrenset hvor lenge det trekkes høy effekt før kursen nødvendigvis får en pause.

Ulempen ved å redusere ladestrømmen er jo at det går tregt nok allerede med 13 A. Utover det tror jeg effektiviteten også reduseres.

Jeg ladet et par ganger i vår med 13 A med en 25 meter lang 1,5 mm^2 skjøteledning. Slutta da jeg faktisk sjekka tverrsnittet, sorry! Uansett, hadde det tverrsnittet vært del av en fast installasjon, så ville sikringen vært på 10 A. Likevel, med 13 A på 1,5 mm^2 kobber så ble kabelen bare smålunken. Dette er kabler som skal tåle 70° C. Det varmeste var ladekladden, den var det blitt en god lunk på, men det blir den uansett hvordan tilførselen er.
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: arthurfredag 08. november 2019, klokken 07:54
Og jeg har enda ikke skjønt hvorfor det er så viktig å hurtiglade i egen garasje da jeg normalt tilbringer mer enn nok tid i heimen (sover litt om natten også) til å kunne lade opp bilen selv om den kun lades med 10A. Har gått bra i fem år så langt så går sikkert greit litt til!
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: 1000kwhfredag 08. november 2019, klokken 08:02
Du må sette ned strømmen selv til 10A. Ikke anbefalt å lade med mer.
Skru ned til 10 A (...)
Sett ned til 10A (eller mindre).

Hvorfor, egentlig? Dersom kursen er på 16 A - dette kan han sjekke selv i sikringsskapet - så skal det være helt trygt å lade med 13 A, selv kontinuerlig døgnet rundt. Selv 16 A skulle være trygt å lade med om det var mulig. Skulle det vært annet forbruk på kursen så vil sikringen uansett sørge for å koble den ut før det oppstår fare.

Har aldri skjønt helt greia med at inne i huset så kan man tyvkoble i øst og vest, gjerne med underdimensjonerte kabler, og peise på med ovner opp til 3,6-3,7 kW over så lang tid man vil, men når det kommer til elbillading så er loven (og anbefalingene) veldig så strenge. Med elbillading er det jo til og med begrenset hvor lenge det trekkes høy effekt før kursen nødvendigvis får en pause.

Ulempen ved å redusere ladestrømmen er jo at det går tregt nok allerede med 13 A. Utover det tror jeg effektiviteten også reduseres ved lavere ladestrøm.

Jeg ladet et par ganger i vår med 13 A med en 25 meter lang 1,5 mm^2 skjøteledning. Slutta da jeg faktisk sjekka tverrsnittet, sorry! Uansett, hadde det tverrsnittet vært del av en fast installasjon, så ville sikringen vært på 10 A. Likevel, med 1,5 mm^2 så ble kabelen bare smålunken. Dette er kabler som skal tåle 70° C.
Ovnen du snakker om gir jo pauser, men en elbil som står på 16A vil jo ikke slutte å trekke strøm før bilen er fulladet. Dette kan jo ta over 24 timer!

I tillegg til dette så kobler man gjerne bilen til en gammel kontakt i garasjen som er koblet til alt mulig slags rask. Så da blir det varme i veldig mange forskjellige ledd.

En dedikert 16A kurs kan du bruke på 16A kontinuerlig.
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Veselfredag 08. november 2019, klokken 08:26
Ovnen du snakker om gir jo pauser, men en elbil som står på 16A vil jo ikke slutte å trekke strøm før bilen er fulladet. Dette kan jo ta over 24 timer!
Dersom ovnene har termostater, og termostatene ikke bare er stilt til max, så vil de ta regelmessige pauser, ja. Det jeg vil frem til at er at det er en dobbelstandard ved at man med elbillading ikke har lov til å trekke mer enn ett hakk under sikringens størrelse, og attpåtil sier loven at kursen må være dedikert til elbillading. På stikkontaktene innendørs derimot, så er det ingen kontroll. Der kan man gjøre hva man vil liksom. Som om elbillading på en magisk måte trekker en fantomstrøm som ovner m.m. ikke gjør.

Ved bruk av ovner eller annet strømtrekkende materiell kan man nemlig bruke skjøteledninger og forgrenere og koble til så mange ting man vil og maxe ut sikringen. Bruker man skjøteledning som er underdimensjonert strømtrekket, så er det ikke er trygt, men utover det skal man kunne trekke så mye man vil. Som sagt så vil sikringen koble ut en kurs før det oppstår fare på den faste installasjonen - det er hele sikringens formål. Likevel, dette får man altså ikke lov til når man lader elbil.

I tillegg til dette så kobler man gjerne bilen til en gammel kontakt i garasjen som er koblet til alt mulig slags rask. Så da blir det varme i veldig mange forskjellige ledd.
Greia med å ha flere ting på samme kurs som man lader elbilen er bare at strømmen blir høyere. Overstiger da strømmen sikringens størrelse, så kobler den ut. Det gjør kursen upålitelig, men neppe mye utryggere. Det er nettopp i den upåliteligheten tryggheten ligger.

Sitat
En dedikert 16A kurs kan du bruke på 16A kontinuerlig.
Ja, og det kan man på kurser som ikke er dedikerte også. Forskjellen er at på kurser med flere ting som trekker strøm, så vil strømmen bare være 16 A mellom sikring og første forbruker, for så å minke jo lengre ut du kommer. På en dedikert kurs så går hele strømmen gjennom hele kursen og genererer varme.
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: kodaxfredag 08. november 2019, klokken 10:10
Naturligvis er det like stor risiko for varmgang uansett om det er en elbil eller andre kilder som trekker strømmen. Å regulere all bruk av strømtilkobling vil jo ikke være praktisk mulig, men jeg vil tro at DSB også har vurdert regulering av bruk av ovner som bruker stikkontakt da varmgang generelt er årsak til mange branner hvert år.

Vanlige 16 A stikkontakter (ofte kalt Schuko) ikke er beregnet for langvarig belastning med mer enn 8 - 10 A. Kortvarig tåler imidlertid stikkontakt og støpsel påstemplet nominell verdi (16 A).
På grunn av ovennevnte forhold kom det krav i NEK 400:2010 at varmtvannsberedere ikke skulle tilkobles via Schukokontakt og plugg, om påstemplet effekt var på 2000 W eller mer. Dette ble innskjerpet i NEK 400:2014 til å gjelde for varmvannsberedere med effekt over 1500 W.
I NEK 400:2014 kom det dessuten inn krav til at kurs for lading av elbil, med standard 16 A stikkontakt (Schuko), ikke skal sikres høyere enn 10 A.

Den blå CEE industrikontakten er derimot beregnet for 16A kontinuerlig.
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Handymanfredag 08. november 2019, klokken 13:24
Du må sette ned strømmen selv til 10A. Ikke anbefalt å lade med mer.
Skru ned til 10 A (...)
Sett ned til 10A (eller mindre).

Hvorfor, egentlig? Dersom kursen er på 16 A - dette kan han sjekke selv i sikringsskapet - så skal det være helt pålitelig og trygt å lade med 13 A, selv kontinuerlig døgnet rundt. Selv 16 A skulle gått fint å lade med om det var mulig. Skulle det vært annet forbruk på kursen så vil sikringen uansett sørge for å koble den ut før det oppstår fare. Bare pass på at støpselet sitter godt fast helt inne i stikkontakta.

Har aldri skjønt helt greia med at inne i huset så kan man tyvkoble i øst og vest, gjerne med underdimensjonerte kabler, og peise på med ovner opp til 3,6-3,7 kW over så lang tid man vil, men når det kommer til elbillading så er loven (og anbefalingene) veldig så strenge. Med elbillading er det jo til og med begrenset hvor lenge det trekkes høy effekt før kursen nødvendigvis får en pause.

Ulempen ved å redusere ladestrømmen er jo at det går tregt nok allerede med 13 A. Utover det tror jeg effektiviteten også reduseres.

Jeg ladet et par ganger i vår med 13 A med en 25 meter lang 1,5 mm^2 skjøteledning. Slutta da jeg faktisk sjekka tverrsnittet, sorry! Uansett, hadde det tverrsnittet vært del av en fast installasjon, så ville sikringen vært på 10 A. Likevel, med 13 A på 1,5 mm^2 kobber så ble kabelen bare smålunken. Dette er kabler som skal tåle 70° C. Det varmeste var ladekladden, den var det blitt en god lunk på, men det blir den uansett hvordan tilførselen er.
Ved å lese det du skriver her, er det åpenbart at du vet lite om sikkerhet knyttet til brannfare.

Sikringer løser ikke ut på merkestrøm, alt etter karakteristikk kan de slippe gjennom opp til 1,4 ganger i en lang periode før de kobler ut.
I en periode ble det benyttet 15A sikring på 1,5mm2, noe som var helt lovlig, men førte katastrofale branner.
Ordinære kurser i boliger er egentlig ikke dimensjonert for kontinuerlig last på merkestrøm, noe lading av elbil lett kan føre til.
I en teoretisk perfekt verden kunne man levd etter din anbefaling, men ikke i virkeligheten.
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Kim-fredag 08. november 2019, klokken 20:22
Du må sette ned strømmen selv til 10A. Ikke anbefalt å lade med mer.
Skru ned til 10 A (...)
Sett ned til 10A (eller mindre).

Hvorfor, egentlig? Dersom kursen er på 16 A - dette kan han sjekke selv i sikringsskapet - så skal det være helt pålitelig og trygt å lade med 13 A, selv kontinuerlig døgnet rundt. Selv 16 A skulle gått fint å lade med om det var mulig. Skulle det vært annet forbruk på kursen så vil sikringen uansett sørge for å koble den ut før det oppstår fare. Bare pass på at støpselet sitter godt fast helt inne i stikkontakta.

Har aldri skjønt helt greia med at inne i huset så kan man tyvkoble i øst og vest, gjerne med underdimensjonerte kabler, og peise på med ovner opp til 3,6-3,7 kW over så lang tid man vil, men når det kommer til elbillading så er loven (og anbefalingene) veldig så strenge. Med elbillading er det jo til og med begrenset hvor lenge det trekkes høy effekt før kursen nødvendigvis får en pause.

Ulempen ved å redusere ladestrømmen er jo at det går tregt nok allerede med 13 A. Utover det tror jeg effektiviteten også reduseres.

Jeg ladet et par ganger i vår med 13 A med en 25 meter lang 1,5 mm^2 skjøteledning. Slutta da jeg faktisk sjekka tverrsnittet, sorry! Uansett, hadde det tverrsnittet vært del av en fast installasjon, så ville sikringen vært på 10 A. Likevel, med 13 A på 1,5 mm^2 kobber så ble kabelen bare smålunken. Dette er kabler som skal tåle 70° C. Det varmeste var ladekladden, den var det blitt en god lunk på, men det blir den uansett hvordan tilførselen er.
er det rart ting tar fyr.. en vanlig kontakt er laget for 10A kontinuerlig. 16A over kortere perioder, dette er grunnet liten kontaktflate i stikkontaktene, og at fjærene som legger press på støpselet kan bli dårlige over tid, noe som gir dårligere kontakt og dermed varmgang.

Elbiler trekker en høy last over lengre tider og blir dermed regnet som fast last. Derfor er det helt normalt at man prosjekterer med 80% belastning på kursen for å unngå varmgang. Kursene slår ikke ut heller ikke ut med en gang man passerer feks 16A, eller hva sikringsstørrelsen er på. Vanligvis (med mindre du har nye boligautomater) er det garantert utkobling på merkestrøm*1,45 innen en time.

Hvis du hadde en skjøteledning liggende ute i vår og det var kjølig i luften har du god lufting på kabelen. Det er verre med kablene som ligger inni en isolert vegg i et rør uten form for lufting. Problemet pleier ikke være kablene under selv med dette, men tilkoblingspunkter.

Til trådstarter: lad med 10A :)
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Veselfredag 08. november 2019, klokken 20:34
Vanlige 16 A stikkontakter (ofte kalt Schuko) ikke er beregnet for langvarig belastning med mer enn 8 - 10 A. Kortvarig tåler imidlertid stikkontakt og støpsel påstemplet nominell verdi (16 A).
Aha.  Men i såfall forstår jeg hvorfor elbillading er så strengt regulert når det kommer til lading fra vanlig stikkontakt. Jeg trodde at når noe var merket med 16 A, så betydde det at man faktisk kunne trekke dette kontinuerlig uten fare. Noe annet synes jeg egentlig er litt misvisende og farlig. Dersom det kun er 10 A man kan trekke over tid, så er det da det stikkontaktene burde vært merket med. Jeg har også sett stikkontakter som er brunsvidde, men har alltid antatt at det skyldtes at noen ikke hadde plugget støpselet godt nok inn i kombinasjon med høy effekt over tid, evt. ved defekt inni stikkontakta eller på støpselet.

Jeg skjønner likevel fremdeles ikke hvorfor elektrikerne må justere max ladestrøm ned ett hakk under sikringens størrelse ved bruk av ladebokser som kabelen er koblet til direkte. Ei skjønner jeg hvorfor disse kursene alltid må være dedikerte. I verste fall går jo sikringen liksom. 2,5 mm^2 PR på vegg eller PN i rør skal vel kunne tåle 16 A kontinuerlig, selv om ikke stikkontaktene nødvendigvis gjør det? Etter hva jeg husker fra et par år på elektrofag, så er lovlig (og da antar jeg også trygg) strøm som regel til og med noe høyere enn sikringens størrelse.

Ved å lese det du skriver her, er det åpenbart at du vet lite om sikkerhet knyttet til brannfare.
Ja, jeg gjør vel det. Har misforstått en del tydeligvis.

Sikringer løser ikke ut på merkestrøm, alt etter karakteristikk kan de slippe gjennom opp til 1,4 ganger i en lang periode før de kobler ut.
 
Det trodde jeg var tatt høyde for da NEK bestemte hvor mye strøm som kan trekkes og hvilken karakteristikk man kan bruke til de forskjellige kursene, ut fra tverrsnitt, type metall, lengde, type kabelføring, og hvor mange andre kabler den ligger inntil.

Ordinære kurser i boliger er egentlig ikke dimensjonert for kontinuerlig last på merkestrøm, noe lading av elbil lett kan føre til.
Hvorfor er ikke reglene strammet inn nok til å gjøre kontinuerlig last ved merkestrøm trygg isåfall? Er jo like fullt mulig å trekke merkestrøm kontinuerlig inne på vanlige kurser som det er ved lading av elbil.
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Øyvind.hfredag 08. november 2019, klokken 20:43
Om stikkene kun ble godkjent opp til 10A kunne du bare hatt 10A sikring på kursen. Husholdningskontakter er ikke egnet for tung last i lang tid. Når du ser på mekanikken på en standard schuko er det lett å forstå hvorfor. Kun to halvmåner som ligger inntil pinnen på hver side. Henger ladekladden og dingler i støpselet kan pinnene stå litt på skrå inn og halvmånene som egentlig skal ha full flate mot pinnene får bare noen små punktvise forbindelser med pinnene.

Varmtvannsbereder er en typisk tyngre og langvarig last som historisk er blitt koblet til stikk. Kravet ble endret til maks 2kW for vvb koblet til med schuko. Alt over måtte direktekobles. Da fant produsentene av vvb at de kunne legge effekten på 1950w. Svidde stikk fortsatte så maks effekt for vvb er vel nå satt ned til 1400w eller noe sånt.

CEE stikk slik som Teslas røde og blå adapter har er mye mer solid og har mye bedre kontaktflate.
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Veselfredag 08. november 2019, klokken 21:03
Om stikkene kun ble godkjent opp til 10A kunne du bare hatt 10A sikring på kursen.
Er kanskje det som må til da. 10 A sikring ved bruk av det som i praksis er 10 A-stikkontakter.

Enda bedre: gradvis innføre en ny og bedre standard for støpsler og stikkontakter som tåler høyere kontinuerlig strøm. Synes egentlig Schuko-en er super. Særdeles robuste greier i grunn, så skjønner godt den er blitt så populær og utbredt. Er det en EU-standard? EU pleier være opptatt av holdbarhet, for å beskytte oss forbrukere og skåne miljøet. Har sjeldent sett en stikkontakt som har vært knukket eller noe tilsvarende som gjør at den ikke lar seg bruke, til tross for at det gjerne plugges inn og ut nesten daglig i 30-40 år. Selv støpslene skjer det sjeldent med. Schuko-en kunne kanskje vært gjort litt større bare.
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Wiblafredag 08. november 2019, klokken 21:53
Vesel: Vi har allerede en bedre standard for utstyr som krever mer strøm, CEE-stikk.
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Veselfredag 08. november 2019, klokken 22:15
Vesel: Vi har allerede en bedre standard for utstyr som krever mer strøm, CEE-stikk.
Jepp, men den er for stor, upraktisk og stygg til at noen vil bruke den inne til TV-en, panelovnen og brødristeren. Ihvertfall i alle utforminger jeg har sett av den. Stikkene må kunne felles inn i veggen, komme uten lokk, ha barnesikring og ha mer enn ett uttak.
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Øyvind.hfredag 08. november 2019, klokken 23:02
Et vanlig problem er eksempelvis kjøkkenet hvor stekeovn og platetopp gjerne får egne kurser, mens mikro, oppvaskmaskin og stikk over benk (dvs. vannkoker) deler kurs.

Det går normalt helt fint med 16a kurs da ting ikke kjøres samtidig eller noe brukes kort.
Men med 10a kurs går sikringen selv om vannkokeren bare er på noen titalls sekunder samtidig som oppvaskmaskinen.
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Handymanfredag 08. november 2019, klokken 23:13
Vesel: Vi har allerede en bedre standard for utstyr som krever mer strøm, CEE-stikk.
Jepp, men den er for stor, upraktisk og stygg til at noen vil bruke den inne til TV-en, panelovnen og brødristeren. Ihvertfall i alle utforminger jeg har sett av den. Stikkene må kunne felles inn i veggen, komme uten lokk, ha barnesikring og ha mer enn ett uttak.
Det er jo i praksis bar elbillading i en enebolig som kan trekke merkestrøm i et døgn, derfor strengere krav til uttak for lading.
Varmtvanntank har også vært et problem, og der er det nå krav om direkte tilkobling uten støpsel.
Nesten alle andre forbrukere har har begrenset strømtrekk eller brukstid.
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Handymanfredag 08. november 2019, klokken 23:22
.....Synes egentlig Schuko-en er super. Særdeles robuste greier i grunn, så skjønner godt den er blitt så populær og utbredt. Er det en EU-standard? EU pleier være opptatt av holdbarhet, for å beskytte oss forbrukere og skåne miljøet. Har sjeldent sett en stikkontakt som har vært knukket eller noe tilsvarende som gjør at den ikke lar seg bruke, til tross for at det gjerne plugges inn og ut nesten daglig i 30-40 år. Selv støpslene skjer det sjeldent med. Schuko-en kunne kanskje vært gjort litt større bare.
Schuko er ikke en spesielt god kontakt! Dårlig strømføringsevne og elendig jordingskontak. Du trenger ikke dra lenger en til Danmark for å se at Schuko ikke er EU-standard.
Mange tror at siden vi bruker det i Norge så må det være bra....det er ikke riktig.
Bare se på det sære IT-nettene (230V) vi har i Norge, bra på sykehus, men ikke ellers. Tesla sine UMCer må lages i spesialversjon for å funke i Norge, og kommer du med en UMC fra Danmark så vil den ikke lade i Norge.
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Veselfredag 08. november 2019, klokken 23:24
Det går normalt helt fint med 16a kurs da ting ikke kjøres samtidig eller noe brukes kort.
Men med 10a kurs går sikringen selv om vannkokeren bare er på noen titalls sekunder.
Har du så heftig vannkoker?  :laugh:
Neida, er vel dersom det er noe annet med stort trekk på samme kurs at sikringen går når man bruker vannkokeren. De er vel sjeldent på mer enn 2 kW.

Uansett, dette kunne kanskje vært løst om man brukte en sikring med tregere, eller ihvertfall annerledes, karakteristikk. Merlin Gerin, GE m.fl. kunne kanskje utviklet en sikring med karakteristikk som tillot at man f.eks. trekker 16 A i noen timer (osv. selvfølgelig), men ikke mer enn 10 A kontinuerlig. Dersom C eller D-sikringer ikke gjør dette allerede og de ikke har noen ugunstige andre sider ved karakteristikkene sine. For meg høres det bare ut som en treg 10A-sikring.
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Kim-fredag 08. november 2019, klokken 23:41
Det går normalt helt fint med 16a kurs da ting ikke kjøres samtidig eller noe brukes kort.
Men med 10a kurs går sikringen selv om vannkokeren bare er på noen titalls sekunder.
Har du så heftig vannkoker?  :laugh:
Neida, er vel dersom det er noe annet med stort trekk på samme kurs at sikringen går når man bruker vannkokeren. De er vel sjeldent på mer enn 2 kW.

Uansett, dette kunne kanskje vært løst om man brukte en sikring med tregere, eller ihvertfall annerledes, karakteristikk. Merlin Gerin, GE m.fl. kunne kanskje utviklet en sikring med karakteristikk som tillot at man f.eks. trekker 16 A i noen timer (osv. selvfølgelig), men ikke mer enn 10 A kontinuerlig. Dersom C eller D-sikringer ikke gjør dette allerede og de ikke har noen ugunstige andre sider ved karakteristikkene sine. For meg høres det bare ut som en treg 10A-sikring.
Karakteristikker har ingenting med at den løser ut over tid. Det er kun startstrømmer. I2 faktoren er den vi kaller som løser ut over tid. Denne er forskjellige på vern, men typisk 1,2 1,3 og 1,45
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Veselfredag 08. november 2019, klokken 23:42
Schuko er ikke en spesielt god kontakt! Dårlig strømføringsevne og elendig jordingskontak. Du trenger ikke dra lenger en til Danmark for å se at Schuko ikke er EU-standard.
Dette måtte jeg google. Jøsses, hadde aldri trodd de annerledes stikkontakter enn oss.
 
Mange tror at siden vi bruker det i Norge så må det være bra....det er ikke riktig.
Er jo ikke bare i Norge den brukes, den er svært ubredt i Europa. Da jeg dro til Italia i sommer var jeg sikker at jeg ikke kunne bruke noen av laderne mine (mobil, laptop og bil) siden jeg hadde glemt reiseadapter. Men det var aldri noe problem på hotellene ihvertfall, verken i nord eller i Roma. Så aldri noe annet enn schuko der en gang. Selv UMC-en kunne jeg ha plugget inn i jordede stikkontakter rundt forbi.  Jeg gjorde ikke dette, var bare ment som en nødløsning skulle en ladenød oppstå. Derfor ble jeg smått fortvila da jeg innså at jeg hadde tatt med 25 meter skjøteledning, men jeg hadde glemt adapteret.
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Wiblafredag 08. november 2019, klokken 23:45
Vesel: Vi har allerede en bedre standard for utstyr som krever mer strøm, CEE-stikk.
Jepp, men den er for stor, upraktisk og stygg til at noen vil bruke den inne til TV-en, panelovnen og brødristeren. Ihvertfall i alle utforminger jeg har sett av den. Stikkene må kunne felles inn i veggen, komme uten lokk, ha barnesikring og ha mer enn ett uttak.

Tror du bommer på poenget her. Schuko (med eller uten jording) holder fint til de aller fleste apparater, men ikke til ting som trekker over 10A over lengre tid. Det er nettopp derfor man anbefaler CEE-stikk til elbillading (om man ikke går for ladestasjon med type 2), og hvorfor man har gjort det enda strengere med f.eks. tilkobling av varmtvannstank.
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Øyvind.hfredag 08. november 2019, klokken 23:45
Det går normalt helt fint med 16a kurs da ting ikke kjøres samtidig eller noe brukes kort.
Men med 10a kurs går sikringen selv om vannkokeren bare er på noen titalls sekunder.
Har du så heftig vannkoker?  :laugh:
Neida, er vel dersom det er noe annet med stort trekk på samme kurs at sikringen går når man bruker vannkokeren. De er vel sjeldent på mer enn 2 kW.
Oops. Poenget med vannkoker og oppvaskmaskin ble litt uklart når jeg glemte å skrive oppvaskmaskin :)
Den går gjerne en stund og er så stillegående at en kan glemme at den er på. Bare koke tevann i 30 sek og vipps blir det mørkt. Lyset går gjerne på samme kurs for det drar jo ikke noe særlig uansett.
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: kodaxlørdag 09. november 2019, klokken 08:41
Danmark er særinger i Europa når det gjelder både jording og støpsel.
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: grlørdag 09. november 2019, klokken 18:29
Det går normalt helt fint med 16a kurs da ting ikke kjøres samtidig eller noe brukes kort.
Men med 10a kurs går sikringen selv om vannkokeren bare er på noen titalls sekunder.
Har du så heftig vannkoker?  :laugh:
Neida, er vel dersom det er noe annet med stort trekk på samme kurs at sikringen går når man bruker vannkokeren. De er vel sjeldent på mer enn 2 kW.
Oops. Poenget med vannkoker og oppvaskmaskin ble litt uklart når jeg glemte å skrive oppvaskmaskin :)
Den går gjerne en stund og er så stillegående at en kan glemme at den er på. Bare koke tevann i 30 sek og vipps blir det mørkt. Lyset går gjerne på samme kurs for det drar jo ikke noe særlig uansett.
Hvis du har et nyere elanlegg/hus så vil normalt oppvaskmaskinen ha egen kurs. Det er dårlig  praksis å prøve å kombinere stikkontakter og oppvaskmaskin, for apparatene man bruker på kjøkkenet kan være heftige. Feks kaffetrakter, mikro, brødrister, vannkoker, kjøkkenmaskin. To av disse samtidig kan være nok til å ta sikringen selv uten oppvaskmaskin..
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Handymansøndag 10. november 2019, klokken 00:59
Er jo ikke bare i Norge den brukes, den er svært ubredt i Europa. Da jeg dro til Italia i sommer var jeg sikker at jeg ikke kunne bruke noen av laderne mine (mobil, laptop og bil) siden jeg hadde glemt reiseadapter. Men det var aldri noe problem på hotellene ihvertfall, verken i nord eller i Roma. Så aldri noe annet enn schuko der en gang. Selv UMC-en kunne jeg ha plugget inn i jordede stikkontakter rundt forbi.  Jeg gjorde ikke dette, var bare ment som en nødløsning skulle en ladenød oppstå. Derfor ble jeg smått fortvila da jeg innså at jeg hadde tatt med 25 meter skjøteledning, men jeg hadde glemt adapteret.
Jeg vet at det er utbredt bruk av Schuko, men det var ikke poenget. Poenget var at mange tror at vi i Norge har så gode løsninger på alt. Det stemmer ikke altid. Schuko er praktisk og anvendelig, men ikke egnet til kontinuerlige laster over 10A. Til det har man industristikk CEE. Du merker kontakttrykket når du plugger inn og ut.
Brukerne hadde ikke ikke vært fornøyd om man måtte tykke med stor kraft (opp til 10 kg) for å plugge inn en mobillader eller lignende i schuko.
Det går normalt helt fint med 16a kurs da ting ikke kjøres samtidig eller noe brukes kort.
Men med 10a kurs går sikringen selv om vannkokeren bare er på noen titalls sekunder.
Har du så heftig vannkoker?  :laugh:
Neida, er vel dersom det er noe annet med stort trekk på samme kurs at sikringen går når man bruker vannkokeren. De er vel sjeldent på mer enn 2 kW.

Uansett, dette kunne kanskje vært løst om man brukte en sikring med tregere, eller ihvertfall annerledes, karakteristikk. Merlin Gerin, GE m.fl. kunne kanskje utviklet en sikring med karakteristikk som tillot at man f.eks. trekker 16 A i noen timer (osv. selvfølgelig), men ikke mer enn 10 A kontinuerlig. Dersom C eller D-sikringer ikke gjør dette allerede og de ikke har noen ugunstige andre sider ved karakteristikkene sine. For meg høres det bare ut som en treg 10A-sikring.
Genrelt råd som kan brukes i alle situasjoner: når man ikke vet hva man snakker om så bør man ikke snakke. Karakteristikk på sikringer gjelder startstrøm, altså belastning over MEGET kort tid, og har ingenting med å belaste en kurs over merkestrøm i noen timer.
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Veselsøndag 10. november 2019, klokken 02:04
Genrelt råd som kan brukes i alle situasjoner: når man ikke vet hva man snakker om så bør man ikke snakke.
Hvorfor ikke? Er jo en måte å lære noe nytt på, for flere.  :)

På diskusjonsforumer er den letteste måten å få det riktige svaret ikke å stille et spørsmål, men å gi feil svar.  ;) (https://meta.wikimedia.org/wiki/Cunningham%27s_Law)
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: Handymansøndag 10. november 2019, klokken 12:36
Genrelt råd som kan brukes i alle situasjoner: når man ikke vet hva man snakker om så bør man ikke snakke.
Hvorfor ikke? Er jo en måte å lære noe nytt på, for flere.  :)

På diskusjonsforumer er den letteste måten å få det riktige svaret ikke å stille et spørsmål, men å gi feil svar.  ;) (https://meta.wikimedia.org/wiki/Cunningham%27s_Law)
Ja, det har du jo helt rett i! :)
Tittel: Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
Skrevet av: cramandag 11. november 2019, klokken 14:37
Schuko-en kunne kanskje vært gjort litt større bare.

Det fantes før. I huset jeg bor i var der et par Shucko-kontakter som var litt større enn de vanlige, men så ellers helt like ut (uten jording). Til denne var det koblet en kort ledning med et firedobbelt uttak i andre enden. Helt klart ment for formålet å trekke litt mer strøm enn i en enkel kontakt på veggen. :)

Større og kraftigere kontakter ser jeg ikke behovet for; det er ikek mye som trekker høy strøm over lang tid i et moderne hus. I alle fall ikke som man kan finne på å flytte rundt på. Varmtvannsbereder og elbil er nevnt. Varmeovner er kanskje neste på lista, men de er i praksis ikke på så lenge i slengen om man da ikke setter dem på et rom de ikke klarer å varme opp så de går kontinuerlig.

For annet teknisk utstyr (vedkapper/kløyver, kraftig høytrykkvasker, sveiseapparat osv) kan man fint bruke de store stygge CEE-kontaktene. Slik utstyr trenger man uansett ikke på stua.  :laugh: